پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

تعداد صفحات: 106 فرمت فایل: word کد فایل: 1000475
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

    رشته علوم تربیتی

    ( مدیریت برنامه ­ریزی آموزشی )

    جهت دریافت مدرک کارشناسی

    چکیده  :

    در این پژوهش که تحت عنوان بررسی اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه پیام نور در اردبیل صورت گرفته ، ابتدا مسئله را از جهات مختلف مورد کنکاش قرار داده  ام  و ضمن تعریف آن اعم از تعاریف مفهوم و تعریف    جامعه­شناختی در خلال مباحث اولیه به نوع ­شناسی اوقات فراغت اشاره کرده و همچنین ضرورت و اهمیت آن از دیدگاه مختلف پرداخت شد .برای بررسی سوالات از قبیل  آیا بین جنسیت و نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان رابطه­ای وجود دارد ؟ آیا بین وضعیت تأهل و نحوه استفاده از اوقات فراغت دانشجویان رابطه­ای وجود دارد ؟ آیا بین وضعیت درآمد خانواده و نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان رابطه­ای وجود دارد ؟ آیا بین امکانات محل سکونت و نحوه استفاده از اوقات فراغت دانشجویان رابطه­ای وجود دارد ؟ از روش تحقیق مشاهده ای مبتنی بر پرسشنامه و اجرا به صورت نمونه تصادفی انجام شد و جامعه آماری و نمونه به روش خی 2 بررسی گردید .در خصوص سوال 1 پس از بررسی و تحلیل رابطه بین نحوه گذراندن اوقات فراغت و جنسیت با درجه آزادی 4 و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است .در خصوص سوال 2 رابطه بین تاهل و نحوه گذراندن اوقات فراغت با درجه آزادی 4  و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است. در خصوص سوال 3 رابطه بین سکونت  و نحوه گذراندن اوقات فراغت با درجه آزادی 4  و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است. . در خصوص سوال 4 رابطه بین در آمد  و نحوه گذراندن اوقات فراغت با درجه آزادی 4  و خطای کمتر از 05/0 و درصد استاندارد آزمون معنادار بوده است.درپایان پیشنهادات در خصوص تحقیقات بعدی ارائه گردید .واژگان کلیدی : اوفات فراغت – سرگرمی اوقات فراغت فرصت و زمانی است که پس از به انجام رساندن کار و شغل روزانه باقی می­ماند سرگرمی­ها ، تفریحات و فعالیت­هایی است که بهنگام آسودگی از کار عادی با شوق و رغبت به آنها می­پردازند .  

    مقدمه 

     

    یکی از عرصه­هایی که زندگی روزمره را بازنمائی می­کند و قدرت و مقاومت را در زندگی انسانها به نمایش می­گذارد ، عرصه­ی فراغت است . فراغت عرصه­ای است که اختیار و آزادی انسانها در آن عرصه بیشتر قابل اعمال است در نتیجه برخلاف کار که انضباط بیشتری را ایجاب می­کند ، فضای مناسبی برای مقاومت در برابر رویه­های فرهنگی جا افتاده و برای پدید آوردن روال­ها و کردارهای جدید است ، از اینروست که گفته­اند فراغت می­تواند فرهنگ ایجاد کند و هویت افراد را آشکار سازد .

    برخی از پژوهشگران بر این باورند که پدیده­ی فراغت در سرتاسر تاریخ زندگی بشر وجود داشته و خاص زمان مشخصی نیست اما برخی دیگر فراغت را پدیده­ای میدانند که با تمدن صنعتی پیوند دارد و معتقدند که دارای دو ویژگی و شرایط خاصی است که عبارتند از  :

    تحت تأثیر مراسم اجباری و الزامات فرهنگی و اجتماعی نیست . ( براون ، 1996 ، ص 92 )

    از سایر فعالیت­های ضروری زندگی روزمره نظیر خوردن متفاوت است . ( دومازید ، 1372 ، ص 56 )

    چنانچه این دو شرط ملاک باشد اوقات فراغت در جوامع صنعتی وجود نداشته زیرا افراد در گذراندن فراغت خود نظیر تفریحات و سرگرمی نوعی تابع الزامات فرهنگی اجتماعی بوده­اند . ( فکوهی ، ناصر ، 1382 )

    واقعیت آن است که امروزه وجود و اهمیت به آن هم نتیجه­ی رشد صنعت و هم نتیجه­ی جامعه­ی مصرفی بوده است . فعالیت­های اوقات فراغت امروزه از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی از آن به مثابه آینه­ی فرهنگ جامعه یاد میکنند به این معنی که چگونگی گذران اوقات فراغت افراد یک جامعه تا حد زیادی معرف ویژگیهای فرهنگ آن جامعه است و از این نظر گاه کوششی برای شناسائی چگونگی گذران اوقات فراغت در یک جامعه با یک گروه اجتماعی حائز اهمیت ویژه­ای است . ( چگونگی پرداختن به فعالیت­های فراغت در بین جوانان و نوجوانان ، شریفیان، مسعود ، ص 5 )

    بیان مسأله

    فراغت ، بیکاری و بیکارگی نیست . فراغت مجموعه­ای از اشتغالاتی است که فرد کاملاً با رضایت­خاطر خود یا برای استراحت یا تفریح و یا بمنظور توسعه اطلاعات یا آموزش غیرانتفاعی ، مشارکت اجتماعی داوطلبانه بعد از آزاد شدن از الزامات شغلی ، خانوادگی و اجتماعی بدان می­پردازد . با توجه به تعریف فوق­الذکر اگر زمان انجام فعالیتهای زیر از اوقات شبانه­روز فرد کاسته شد آنچه باقی می­ماند فراغت اوست  .(گزارش سازمان ملی جوانان ، 1381)

    وظیفه شغلی

    اضافه کار ، کار دوم و نظایر آن

    کارهای مربوط به خانه

    اجبارات روزمره شغلی و نیازهای فردی مانند غذا خوردن ، خوابیدن ، مواظب سلامتی یا ظاهر خود بودن

    وظایف مذهبی ، تشریفات خانوادگی ، اجتماعی و غیره  ......  فعالیتهای مربوط به تحصیل

    بطور مسلم هر فرد جدای از الزامات زندگی خصوصی و خواب اوقات فراغتی نیز دارد بدین ساعات باید ایام تعطیل هفتگی (جمعه) تعطیلات رسمی ، نوروز و تابستان را هم اضافه نمائیم این اوقات نیز بسیار مهم و بااهمیت هستند بنابراین بررسی اوقات فراغت دانشجویان از اهمیت خاصی برخوردار می­گردد . (گزارش سازمان ملی جوانان ، 1381)

    آیا قشر دانشجو این اوقات را صرف خودسازی و کسب فضائل انسانی و دانش­اندوزی و بدست آوردن نشاط و تجدید قوای جسمی و روحی خود می­کنند یا فراغت آنان صرف از خودبیگانگی و مترادف بیکارگی قرار          می­گیرد ؟ آنان چه برنامه­ای برای گذراندن صحیح اوقات فراغت خود دارند  ؟

    با توجه به اینکه جوانان بخصوص دانشجویان در اکثر موارد جدی­ترین مخالف خود را با مظاهر فساد و خلاف اخلاقی چه در حکومت گذشته و چه در حال حاضر نشان داده­اند به همین لحاظ تقویت اعتقادات دینی ، در افراد و تحصیل کردگان از طریق ترویج فرهنگ اسلامی و مخالف با فرهنگ بی­بند و باری می­تواند همچنان آنان را بعنوان پشتوانه­های انقلاب حفظ کند .

    اوقاتی که اگر بصورت صحیح و اصولی مورد بهره برداری قرار گیرد می­تواند بخشی از مشکلات اجتماعی و تربیتی و فرهنگی و آموزش ما را پاسخ دهد و از سوی دیگر می­تواند مانعی برای بروز رفتارهای نابهنجار در جوانان ، این آینده­سازان واقعی جامعه ما قرار گیرد چرا که جوانان بخصوص قشر دانشجو در حفظ انقلاب بعنوان انرژی قدرتمند هستند و مخالفان بیش از هر قشر دیگری از آنان واهمه دارند .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اردبیل

    فهرست:

    چکیده  : 3

    فهرست مطالب.. 4

    فصل اول. 8

    مقدمه. 9

    بیان مسأله. 11

    ضرورت و اهمیت تحقیق. 13

    هدف از انجام تحقیق. 15

    فرضیه های تحقیق. 15

    اهداف تحقیق. 16

    اهداف جزئی تحقیق  : 16

    متغیرهای تحقیق. 16

    تعریف نظری  : 17

    تعریف عملیاتی.. 17

    فصل دوم. 18

    بررسی تئوریک یا نظری موضوع پروژه 19

    مفهوم فراغت  : 20

    تعریف فراغت ( اوقات فراغت ) 20

    اوقات فراغت  : 20

    تقسیم بندی اوقات  : 22

    عوامل موثر در گذراندن اوقات فراغت.. 24

    3)   عوامل فرهنگی.. 27

    4)   عوامل سیاسی و سیاستگزاریهای دولت در امر اوقات فراغت.. 30

    اسلام و اوقات فراغت.. 31

    اوقات فراغت در ایران پس از اسلام. 32

    مباحث نظری در خصوص موضوع تحقیق. 34

    آراء جامعهشناسان. 34

    مفهوم فراغت.. 36

    مفهوم اوقات فراغت از دیدگاه چند نظریه پرداز. 37

    چارچوب نظری « دیدگاهها » در مورد اوقات فراغت.. 38

    سواد و اوقات فراغت.. 46

    رابطه سواد والدین با اوقات فراغت فرزندان. 46

    خانواده و اوقات فراغت.. 47

    پیشنهادات.. 48

    پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 52

    فصل سوم. 55

    مقدمه: 56

    جامعه آماری  : 57

    روش تحقیق. 58

    تعریف نمونه گیری تصادفی: 58

    تعیین شیوه نمونهگیری  : 58

    ابزار اندازه گیری و نرم افزرا مورد استفاده : 58

    تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه  : 59

    فصل چهارم. 60

    فصل پنجم. 78

    مقدمه. 79

    خلاصه مطالب و نتیجه گیری.. 81

    مشکلات و محدودیتهای تحقیق. 84

    ارائه پیشنهادات.. 84

    منابع مورد استفاده  86.

    منبع:

    راسخ ، شاپور -  بهنام ، جمشید . مقدمه­ای بر جامعه­شناسی ایران ، چاپ سوم . 1348

    فریار ، اکبر . بررسی اوقات فراغت در میان اقشار مختلف مردم تبریز . 1369

    حسینی پاکدهی ، علیرضا . بررسی عوامل موثر بر میزان مطالعه­ی دانشجویان . 1370

    معدن­کن ، ایراندخت . نقش ورزش در انحرافات اخلاقی جوانان . 1365

    مدنی ، سید شریف . اوقات فراغت . 1372

    حیدریان قره­تپه ، غفار . اوقات فراغت . 1372

    باقری ، عیسی . اوقات فراغت .1373

    محمد حسین­زاده ، حیدر . چگونگی بهره­گیری نسل جوان از اوقات فراغت . 1375

    طهماسب­زاده ، اسکندر . چگونگی بهره­گیری نسل جوان از اوقات فراغت . 1376

     بهزیادی ، ریحانی ، ملک­زاده . اوقات فراغت دانشجویان . 1376

     دلاور ، علی .احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی ، انتشارات رشد ، تهران . 1375

     شریفی ، حسن پاشا -  نجفی­زند ، جعفر . روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی نشر دانا ، تهران . 1370

     دبیرخانه شورای عالی جوانان و تجزیه زندگی در اوقات فراغت . انتشارات دبیرخانه شورای عالی جوانان ، چاپ اول . بهار 1376

     حسنعلی خادم .

    اوقات فرغت از دیدگاه قرآن

     فراغت و ضرورت برنامه­ریزی فرهنگی و اجتماعی آن ف انشارات آموزش و پرورش .1371

     امین­،انور ، خوئی . فسلسفه تربیت و اوقات فراغت ، وزارت آموزش و پرورش

     نادمی ، محمدرضا . اوقات فراغت از دیدگاه قرآن

     فرنگیس ، اردلان .جامعه­شناسی اوقات فراغت ، دانشکده علوم اجتماعی

     صدیق ، عیسی . تاریخ فرهنگ ایران .ص 214

     تورکیلدسن ، جرج (1382) اوقات فراغت و نیازهای مردم . عباس اردکانیان ، انتشارات نوربخش ، تهران

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت