پایان نامه بررسی میزان استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اردبیل

تعداد صفحات: 59 فرمت فایل: word کد فایل: 1000463
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۲,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت کارشناسی علوم تربیتی(مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)

     

    1مقدمه

     

    با گام نهادن کامپیوتر[1] به عرصه زندگی بشر، ارتباطات و تکنولوژی دچار تحول عظیمی گشته است و در سالهای آتی استفاده از این پدیده نوظهور در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی امری فراگیر و گریز ناپذیر خواهد بود. لذا بهره گیری از کامپیوتر برای جستجوی راه حلهای نو در جهت تکنولوژی مستلزم آموزش صحیح می باشد که نه تنها در سطح کشور بلکه در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است (شیرکوند،1387، ص28)

    واژه کامپیوتر (computer) از ریشه لاتین (compute) به معنی محاسبه کردن مشتق شده است و مفهوم لغوی آن حسابگری می باشد نخستین وسیله ای که انسان برای شمارش و محاسبه در دست داشت انگشتان دست بود اما با گسترش جوامع و پیچیده تر شدن محاسبات و داد و ستدها کم کم اشیاء جایگزین انگشتان دست شدند بشر هزار سال سعی کرد تا روش ساده ای برای محاسبات پیدا کند و مهم ترین تحول در این زمنیه اختراع  چرتکه بود که اگر دستگاه های محاسبه اولیه را نوعی کامپیوتر اولیه مکانیکی بدانیم باید چرتکه را به عنوان پدر محاسبات اولیه بدانیم که از حدود 2000 سال قبل از میلاد رواج داشته است خلاصه قبل از عصر الکترونیک تلاشهای زیادی برای ساختن ابزار و دستگاه هایی برای انجام محاسبات و حل مسائل ریاضی صورت گرفت. تا آنکه در اوایا قرن نوزدهم دانشمند انگلیسی بنام چارلز بابج[2] موفق به طراحی ماشین تحلیلی شد و به دلیل آن که ایده ی او مبنای ساخت کامپیوترهای امروزی شد او را به عنوان پدر کامپیوتر می شناسند پس از وی نیز دانشمندان زیادی در جهت ساختن ماشین های محاسباتی تلاش کردند که سرانجام در سال 1944 میلادی نخستین ماشین الکترونیکی یا کامپیوتری ساخته شد در اواخر دهه 1960 میلادی محققان در وزارت دفاع آمریکا پروژه تحقیقاتی پیشرفته ای در زمینه اتصال کامپیوترها از طریق خطوط تلفن آغاز کردند در این سیستم که به شبکه آرپانت م[3]عروف شده چندین کاربرد کامپیوتر می توانستند در یک خط ارتباطی داده ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و محققان قادر بودند با یکدیگر به نامه نگاری یا پست الکترونیکی[4] (E.mail) بپردازند(شیرکوند،1387، ص30)

    در اواخر دههه 1980 آرپانت جای خود را به شبکه جهانی اینترنت داد. در واقع اینترنت شکل تکامل یافته آرپانت است. کشور ما نیز از اوایل سال 1370 از طریق مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ریاضیات به شبکه اینترنت متصل شد و در آخر باید یادآور شد که کاربردهای فراوان و متنوع اینترنت موجب استقبال گسترده عموم مردم از این شبکه عظیم شده است و این کاربردها بسیار زیاد و در زمینه های مختلف می باشد و بستگی به این دارد که چه کسی و چگونه از آن استفاده نماید(شیرکوند،1387، ص32)

    باشد که دانشجویان عزیز در این زمینه بیش از سایر اقشار فعالیت داشته باشند و از اینترنت به صورت صحیح در جهت پیشبرد علم و صنعت خودشان استفاده نمایند.

    2-1بیان مسئله

    از آنجا که در هر جامعه ای دانشجویان جزء اقشار روشنفکر و پرتلاش آن جامعه محسوب می شوند بنابراین از این قشر پرتکاپو نسبت به سایر افراد جامعه انتظار بیشتری در زمینه کسب اطلاعات و علم و دانش می رود امروزه یکی از وسایل و ابزاری که علاوه بر مجلات و وسایل ارتباط جمعی دیگر مورد استفاده ی دانشجویان قرار می گیرد شبکه وسیع جهانی یا به تعبیری اینترنت می باشد. همچنین در مورد اینترنت باید یادآور شد که یکی از گسترده ترین و با اهمیت ترین شبکه کامپیوتری جهانی است و شاید از نمونه های اولیه بزرگراه های اطلاعاتی ربع اول قرن بیست و یکم باشد. اینترنت یک ابزار بسیار ارزشمند و تحقیقاتی است و در حکم مخزنی از اطلاعات مختلف می تواند تلقی شود. زیرا بوسیله آن به آسانی می توان به هر نوع اطلاعاتی اعم از دانستنی های علمی، ادبی، اجتماعی و تفریحی، هنری و انواع کتاب های منتشر شده و غیره دسترسی پیدا کرد همچنین با استفاده از اینترنت می توان به انواع برنامه ها و نرم افزارهای کامپیوتری مثل واژه پردازها و بازی ها و حتی فیلم و موسیقی دست پیدا کرد و آنها را دریافت نمود. از آنجا که استفاده از اینترنت در بین دانشجویان به کسب اطلاعات متنوع و بخصوص در زمینه رشته تحصیلی شان می تواند بیانجامد. بنابراین رد صورت دسترسی و استفاده صحیح همه دانشجویان از این شبکه گسترده ، در هر کشوری می تواند برای پیشرفت علم و دانش و به روز شدن صنعت و فن آوری آن کشور مفید واقع شود. لذا بهتر است که هر جامعه ای امکانات و شرایط استفاده از این تحقیق را به طور گسترده و شایسته ای در اختیار جوانان  و مخصوصاً دانشجویان خود قرار دهند که نقش دانشگاه ها در این بین پررنگ تر از سایر نهادها و ارگانها به نظر می رسد. (شیرکوند،1387)بنابراین در این تحقیق که در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اردبیل انجام می شود رسیدن به جواب این سئوال مدنظر می باشد.

    بررسی میزان استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اردبیل

    3-1اهمیت و ضرورت تحقیق

    انجام چنین تحقیقاتی باعث روشن سازی این امر خواهد شد که چه عوامل نقش و تأثیر بیشتری بر میزان استفاده از اینترنت دارند که در پی این رون سازی می توان به تقویت این عوامل همت گماشت. از آنجائی که در صورت استفاده کردن دانشجویان از خدمات اینترنت یدگیری و دستیابی  به اطلاعات به روز در زمینه علوم و دانش امکانپذیر شده  وهم چنین موجبات پیشرفت صنعت و فن در سطح جامعه خواهد شد. ضرورت تحقیق از نظر محقق به دست آوردن اطلاعاتی در این زمینه می باشد که آیا رابطه بین عواملی چند مانند جنسیت، رشته تحصیلی، سن و .... با میزان  نوع استفاده از اینترنت و تاثیرات آند در فعالیت های علمی و پژوهشی دانشجویان وجود دارد؟فواید این تحقیق میتواند منجر به برنامه ریزی هایی برای بهبود عملکرد دانشجویان در زمینه استفاده از اینترنت و گسترش دانش و اطلاعات آنها در استفاده از رایانه و همچنین تلفیق آن با رشته تحصیلی خود باشند .

     

    [1] computer

    [2]- Charles Babbage

    [3] Arpanet network

    [4] Electronic mail

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان استفاده از اینترنت و تاثیر آن بر فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه پیام نور اردبیل

    فهرست:

     

    فصل اول : بیان مسئل

    1-1مقدمه. 1

    2-1بیان مسئله. 3

    3-1اهمیت و ضرورت تحقیق. 4

    4-1  اهداف تحقیق. 5

    2-4-1 اهداف جزئی.. 5

    5-1فرضیات تحقیق. 5

    6-1متغیرها 6

    1-6-1تعاریف مفهومی.. 6

    2-6-1 تعاریف عملیاتی.. 6

    فصل دوم :ادبیات تحقیق

    2-2-پیشینه تحقیق. 9

    2-2-تاریخچه اینترنت.. 9

    3-2-تاریخچه اینترنت در ایران. 9

    4-2-ژورنالیسم الکترونیک... 10

    1-4-2-مزایای بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی.. 11

    2-4-2-معایب بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی: 12

    5-2-مهمترین کابردهای اینترنت در شبکه های خبری تلویزیونی.. 14

    6-2-امپریالیسم خبری.. 15

    7-2-ابر رسانه های امپریالیستی جهان. 20

    1-2مقدمه. 24

    2-2بررسی دیدگاه های مختلف درباره اینترنت.. 25

    2-2-2 داگلاس راشکوف.. 26

    3-2-2ناتام گاردلز: شبکه ذاتاً استبداد است زیرا بی واسطه و فن آوری است.. 26

    4-2-2ایزومی آیزو. 27

    آسیب های روانی اینترنت.. 28

    اختلال های روانی کاربرد نادرست اینترنت.. 31

    فصل سوم : روش تحقیق

    1-3جامعه آماری.. 34

    2-3نمونه آماری.. 34

    3-3ابزار اندازه گیری.. 34

    4-3روش تحقیق. 35

    5-3:محیط پژوهشی.. 35

    6-4روش تجزیه و تحلیل. 35

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    الف)آمار توصیفی.. 37

    آمار تحلیلی.. 40

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    1-5ارائه مختصری از نتایج.. 45

    2-5 جمع بندی و نتیجه گیری.. 45

    3-5 پیشنهادات.. 46

    1-3-5 پیشنهاد برای مسئولین.. 47

    2-3-5 پیشنهاد برای پژوهشگران. 47

    4-5 محدودیت های تحقیق. 48

    منابع. 49

    ضمائم. 50

     

    .

    منبع:

    - آجگیل، محمد حسن، مبانی کامپیوتر، تهران، نشر صندوق 1371

    - جیمز اسلوین، اینترنت و جامعه، ترجمه میگوری، عباس رادباوه، علی ، تهران ، نشر

    کتابدار، 1380

    - شیرکوند، اکبر، هدایتی آذر،ابوالفضل، کابرد کامپیوتر، تهران، دانشگاه آزاد، 1387

    - محسن، منوچهر، جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، تهران، چاپ اول، 1380

    - نشریه علم روز. عنوان: 14 نکته از فایر فاکس/ فرهاد .علی

    - یانگ مارگارت لوین. راهنمای جامع اینترنت. اینترنت. الف: ذوالنور. آزیتا. مترجم ب: ذوالنور. آنیتا. مترجم

    - واژه نامه کامپیوتری، انگلیسی- فارسی/محمدرضا، محمدی فر-(ویراستار2)- تهران: فرهنگ معاصر 1383

    - پیدایش اینترنت در ایران                 www.tebyan.net                                 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت