پایان نامه بررسی میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) و عوامل مؤثر بر آن

تعداد صفحات: 71 فرمت فایل: word کد فایل: 1000462
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۳,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) و عوامل مؤثر بر آن

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی B.A

    رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی)

    چکیده تحقیق

     

    هدف از این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مشکین شهر می باشد.

    برای رسیدن به این هدف فرضیات زیر مورد بررسی قرار گرفته اند.

    -بررسی رابطه بین جنسیت دانشجو و میزان استفاده از اینترنت

    -بررسی رابطه بین سن دانشجو و استفاده از اینترنت

    -بررسی سطح آشنایی دانشجو و میزان استفاده از اینترنت

    -بررسی رابطه بین اطلاع رسانی رسانه های جمعی و میزان استفاده از اینترنت

    این تحقیق ازنوع تحقیقات همبستگی می باشد استفاده از روش پیمایشی صورت گرفته است جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی پیام نور مشکین شهر می باشد که تعداد آنها حدود 300 نفر می باشد روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه می باشد. در این تحقیق با استفاده از روش های کمی و آمار توصیفی به تحلیل داده های جمع آوری شده توسط پرسشنامه پرداخته شده است و بررسی آماری با استفاده از با 5/0 درصد خطا و 95/0 درصد اطمینان به تفسیر داده ها پرداخته شده نتایجی که از این تحقیق بدست آمده از میان فرضیات مطرح شده بین اطلاع رسانی رسانه های جمعی بر میزان استفاده از اینترنت رابطه ی معنی داری وجود دارد

    1مقدمه

     

    با گام نهادن کامپیوتر[1] به عرصه زندگی بشر، ارتباطات و تکنولوژی دچار تحول عظیمی گشته است و در سالهای آتی استفاده از این پدیده نوظهور در تمام شئون زندگی فردی و اجتماعی امری فراگیر و گریز ناپذیر خواهد بود. لذا بهره گیری از کامپیوتر برای جستجوی راه حلهای نو در جهت تکنولوژی مستلزم آموزش صحیح می باشد که نه تنها در سطح کشور بلکه در جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است (شیرکوند 1383)

    واژه کامپیوتر (computer) از ریشه لاتین (compute) به معنی محاسبه کردن مشتق شده است و مفهوم لغوی آن حسابگری می باشد نخستین وسیله ای که انسان برای شمارش و محاسبه در دست داشت انگشتان دست بود اما با گسترش جوامع و پیچیده تر شدن محاسبات و داد و ستدها کم کم اشیاء جایگزین انگشتان دست شدند بشر هزار سال سعی کرد تا روش ساده ای برای محاسبات پیدا کند و مهم ترین تحول در این زمنیه اختراع  چرتکه بود که اگر دستگاه های محاسبه اولیه را نوعی کامپیوتر اولیه مکانیکی بدانیم باید چرتکه را به عنوان پدر محاسبات اولیه بدانیم که از حدود 2000 سال قبل از میلاد رواج داشته است خلاصه قبل از عصر الکترونیک تلاشهای زیادی برای ساختن ابزار و دستگاه هایی برای انجام محاسبات و حل مسائل ریاضی صورت گرفت. تا آنکه در اوایا قرن نوزدهم دانشمند انگلیسی بنام چارلز بابج[2] موفق به طراحی ماشین تحلیلی شد و به دلیل آن که ایده ی او مبنای ساخت کامپیوترهای امروزی شد او را به عنوان پدر کامپیوتر می شناسند پس از وی نیز دانشمندان زیادی در جهت ساختن ماشین های محاسباتی تلاش کردند که سرانجام در سال 1944 میلادی نخستین ماشین الکترونیکی یا کامپیوتری ساخته شد در اواخر دهه 1960 میلادی محققان در وزارت دفاع آمریکا پروژه تحقیقاتی پیشرفته ای در زمینه اتصال کامپیوترها از طریق خطوط تلفن آغاز کردند در این سیستم که به شبکه آرپانت م[3]عروف شده چندین کاربرد کامپیوتر می توانستند در یک خط ارتباطی داده ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و محققان قادر بودند با یکدیگر به نامه نگاری یا پست الکترونیکی[4] (E.mail) بپردازند(شیرکوند 1383).

    در اواخر دههه 1980 آرپانت جای خود را به شبکه جهانی اینترنت داد. در واقع اینترنت شکل تکامل یافته آرپانت است. کشور ما نیز از اوایل سال 1370 از طریق مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ریاضیات به شبکه اینترنت متصل شد و در آخر باید یادآور شد که کاربردهای فراوان و متنوع اینترنت موجب استقبال گسترده عموم مردم از این شبکه عظیم شده است و این کاربردها بسیار زیاد و در زمینه های مختلف می باشد و بستگی به این دارد که چه کسی و چگونه از آن استفاده نماید/(شیرکوند 1383).

    باشد که دانشجویان عزیز در این زمینه بیش از سایر اقشار فعالیت داشته باشند و از اینترنت به صورت صحیح در جهت پیشبرد علم و صنعت خودشان استفاده نمایند.

     

    2-1بیان مسئله

     

    از آنجا که در هر جامعه ای دانشجویان جزء اقشار روشنفکر و پرتلاش آن جامعه محسوب می شوند بنابراین از این قشر پرتکاپو نسبت به سایر افراد جامعه انتظار بیشتری در زمینه کسب اطلاعات و علم و دانش می رود امروزه یکی از وسایل و ابزاری که علاوه بر مجلات و وسایل ارتباط جمعی دیگر مورد استفاده ی دانشجویان قرار می گیرد شبکه وسیع جهانی یا به تعبیری اینترنت می باشد. همچنین در مورد اینترنت باید یادآور شد که یکی از گسترده ترین و با اهمیت ترین شبکه کامپیوتری جهانی است و شاید از نمونه های اولیه بزرگراه های اطلاعاتی ربع اول قرن بیست و یکم باشد. اینترنت یک ابزار بسیار ارزشمند و تحقیقاتی است و در حکم مخزنی از اطلاعات مختلف می تواند تلقی شود. زیرا بوسیله آن به آسانی می توان به هر نوع اطلاعاتی اعم از دانستنی های علمی، ادبی، اجتماعی و تفریحی، هنری و انواع کتاب های منتشر شده و غیره دسترسی پیدا کرد همچنین با استفاده از اینترنت می توان به انواع برنامه ها و نرم افزارهای کامپیوتری مثل واژه پردازها و بازی ها و حتی فیلم و موسیقی دست پیدا کرد و آنها را دریافت نمود. از آنجا که استفاده از اینترنت در بین دانشجویان به کسب اطلاعات متنوع و بخصوص در زمینه رشته تحصیلی شان می تواند بیانجامد. بنابراین رد صورت دسترسی و استفاده صحیح همه دانشجویان از این شبکه گسترده ، در هر کشوری می تواند برای پیشرفت علم و دانش و به روز شدن صنعت و فن آوری آن کشور مفید واقع شود. لذا بهتر است که هر جامعه ای امکانات و شرایط استفاده از این تحقیق را به طور گسترده و شایسته ای در اختیار جوانان  و مخصوصاً دانشجویان خود قرار دهند که نقش دانشگاه ها در این بین پررنگ تر از سایر نهادها و ارگانها به نظر می رسد. بنابراین در این تحقیق که در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی گرایش مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه پیام نور مشکین شهر انجام می شود رسیدن به جواب این سئوالات مدنظر می باشد.

     

    [1] computer

    [2]- Charles Babbage

    [3] Arpanet network

    [4] Electronic mail

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان استفاده از اینترنت در بین دانشجویان رشته علوم تربیتی (مدیریت و برنامه ریزی آموزشی) و عوامل مؤثر بر آن

    فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول کلیات

    چکیده تحقیق.. 7

    1-1مقدمه. 9

    2-1بیان مسئله. 11

    3-1اهمیت و ضرورت تحقیق.. 12

    4-1  اهداف تحقیق.. 13

    2-4-1 اهداف جزئی.. 13

    5-1فرضیات تحقیق.. 13

    6-1متغیرها 14

    1-6-1تعاریف مفهومی.. 14

    2-6-1 تعاریف عملیاتی.. 15

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    1-2مقدمه. 18

    2-2بررسی دیدگاه های مختلف درباره اینترنت... 18

    2-2-2 داگلاس راشکوف... 19

    3-2-2ناتام گاردلز: شبکه ذاتاً استبداد است زیرا بی واسطه و فن آوری است... 20

    3-2: 14 نکته جالب از فایر فاکس.... 22

    7-2: پیشینه ی تحقیق در استان اردبیل.. 38

    فصل سوم : روش تحقیق

    1-3جامعه آماری.. 41

    2-3نمونه آماری.. 41

    3-3ابزار اندازه گیری.. 41

    4-3روش تحقیق.. 41

    5-3:محیط پژوهشی.. 42

    6-4روش تجزیه و تحلیل.. 42

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل

    الف)آمار توصیفی.. 45

    آمار تحلیلی.. 57

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    1-5ارائه مختصری از نتایج.. 61

    2-5 جمع بندی و نتیجه گیری.. 61

    3-5 پیشنهادات... 62

    2-3-5 پیشنهاد برای پژوهشگران. 63

    4-5 محدودیت های تحقیق.. 63

    منابع

    پیوست ها 

    .

    منبع:

    - آجگیل، محمد حسن، مبانی کامپیوتر، تهران، نشر صندوق 1371

    - جیمز اسلوین، اینترنت و جامعه، ترجمه میگوری، عباس رادباوه، علی ، تهران ، نشر

    کتابدار، 1380

    - شیرکوند، اکبر، هدایتی آذر،ابوالفضل، کابرد کامپیوتر، تهران، دانشگاه پیام نور، 1383

    - محسن، منوچهر، جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی، تهران، چاپ اول، 1380

    - نشریه علم روز. عنوان: 14 نکته از فایر فاکس/ فرهاد .علی

    - یانگ مارگارت لوین. راهنمای جامع اینترنت. اینترنت. الف: ذوالنور. آزیتا. مترجم ب: ذوالنور. آنیتا. مترجم

    - واژه نامه کامپیوتری، انگلیسی- فارسی/محمدرضا، محمدی فر-(ویراستار2)- تهران: فرهنگ معاصر 1383

    - پیدایش اینترنت در ایران                 www.tebyan.net                                 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت