پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در کارمندان

تعداد صفحات: 106 فرمت فایل: word کد فایل: 1000416
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در کارمندان

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی

    رشته روانشناسی بالینی 

    چکیده :

    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه هوشی هیجانی و تاب آوری با سلامت روانی کارمندان است و روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارمندان مرد شاغل در شهر اردبیل است که از بین آنها 200 نفر به شکل تصادفی خوشه ای ( چند مرحله ای ) به عنوان نمونه انتخاب شدند، که این افراد با پرسشنامه های هوش هیجانی (شوت )، تاب آوری( کانر و دیوید سون) و سلامت روانی گلدبرگ ارزیابی شدند. داده های بدست آمده با نرم افزار SPSS تحلیل شده و نتایج حاکی از آن است که بین هوش هیجانی با تاب آوری کارمندان رابطه مثبت معنی دار وجود دارد ولی بین هوش هیجانی با سلامت روان و ابعاد آن رابطه معنی دار وجود ندارد.

    همچنین نتایج نشان می دهد که بین تاب آوری با سنوات خدمت رابطه منفی وجود دارد. اما بین هوش هیجانی و سلامت روان با سنوات خدمت رابطه معنی دار وجود ندارد.

    مقدمه :

    سلامت روان[1] به عنوان یکی از دو رکن سلامتی ، لازمه یک زندگی مفید، موثر و رضایت بخش فردی است و سلامت روان افراد یک جامعه ، خصوصاً اقشار موثر و سازنده آن لازمه ی پویایی ، بالندگی و اعتلای آن جامعه است.

    با توجه به ضرورت جدید روان شناسی مثبت نگر اکنون بیشتر پژوهشهای جدید متمرکز بر عوامل محافظت کننده بهبود سلامتی و تجارب بهداشتی می باشد(سیاه پوش و همکاران، 2008) روان شناسی مثبت نگر به جای توجه به آسیب های روان شناختی و ترمیم آنها به سوی بهینه کردن کیفیت زندگی است(سلیگمن[2]، 2002 ؛ به نقل از جوکار و رحیمی ).

    سلامت روان از جمله مفاهیم مهم و اساسی در بهینه کردن کیفیت زندگی است. عوامل مختلفی می توانند سلامت روان افراد را تحت تاثیر قرار دهند. از بین عوامل حمایتی متعدد، روانشناسان توجه ویژه ای را به مفاهیم نسبتاً جدید  تاب آوری و هوش هیجانی نموده اند .کارمندان که اجزاء اصلی یک جامعه را تشکیل می دهند زمانی می توانند در پیشبرد اهداف مورد نظر موفق باشند که از سلامت روان لازم برخوردار باشند. شناخت عوامل حمایت کننده در مقابل عوامل موثر در تخریب سلامت روانی می تواند در سلامت روان و کارکرد افراد جامعه موثر باشد.

     سازمان جهانی بهداشت سلامت را حالت رفاه کامل جسمی ، روانی و اجتماعی و نه فقط فقدان بیماری تعریف کرده است ( به نقل از بلدرو و فالن[3] ، 1995).

    سلامت روان عبارتست از قابلیت ارتباط موزن و هماهنگ با دیگران ، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی ، عادلانه و مناسب( میلانی فر، 1373). شخصی که بتواند با محیط خود و اطرافیان به طور کلی ، اجتماع سازگار شود از نظر بهداشت روانی بهنجار است.

    یکی از عواملی که به افراد و جوامع کمک می کند تا در برابر آسیب ها مقاومت کنند، مفهوم جدید تاب آوری[4] است. تاب آوری به صورتهای مختلف تعریف شده است. بیشتر تعاریف بر انطباق به رغم وجود موانع یا موقعیت های دشوار اشاره دارند(کلاریچ[5]،1998). اکثر تعاریف ، تاب آوری را فرآیندی می دانند که از تصمیمات روزمره متاثر است(ماستن[6]، 2001). به وضوح قابل درک است که هوش هیجانی مولفۀ بسیار مهمی در اتخاذ صحیح تصمیمات روزمره و انطباق با موقعیت های دشوار است. پرواضح است که  تعامل هوش هیجانی و تاب آوری تاثیر زیادی در سلامت روان دارد.

    به اعتقاد کامپفر[7] (1999) تاب آوری یعنی بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادلی بالاتر از وضعیت پیش از بروز شرایط ناگوار، به نحوی که سازگاری مثبت با زندگی می تواند پیامد ان باشد. بنابراین افراد با تاب اوری بالا، در شرایط استرس زا و موقعیت های ناگوار ، سلامت روان شناختی خود را حفظ می کنند. تعدادی از عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی با تاب آوری ارتباط دارند. در سطح فردی این عوامل شامل جنسیت و عزت نفس می باشند. در زمینه عوامل خانوادگی می توان به ساختار خانواده و حمایت والدین اشاره کرد و در نهایت عوامل اجتماعی به صورت حمایت های اجتماعی و یا عوامل خطر آفرین ( تبعیض یا فقر ) موثر خواهد بود(لافرومویس، هویت، الیور، ویت بک[8]، 2006).

    پژوهش هایی که در زمینه رابطه تاب آوری و سلامت روان انجام شده نشان داد بین تاب آوری و سلامت روانی رابطه مستقیم وجود دارد.

    افراد تاب آور می توانند به انواع شرایط استرس زا چیره شوند و سلامت روانی خود را حفظ کنند ( نیومن[9] و همکاران ، 2003 ، به نقل از خدامراد مومنی، پروانه کریمی، 1389).

    تاب آوری نوعی مصون سازی در برابر مشکلات روانی – اجتماعی بوده و کارکرد مثبت زندگی را افزایش می دهد( آنتونووکسی 1979، نقل از جوادی 1387).

    البته تاب آوری تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست و حالتی انفعالی در رویارویی با شرایط خطرناک نمی باشد، بلکه شرکت فعال و سازنده در محیط پیرامونی خود است.

    عامل دیگری که کمک می کند تا افراد در برابر آسیب ها مقاومت کنند مفهوم نسبتاً جدید هوش هیجانی است.

    هوش هیجانی شامل درک ، فهم ، استدلال و اداره هیجان خود و دیگران می باشد           ( سالووی[10] و همکاران، 2002 ) ، و قابلیت های هوش هیجانی برای خودگردانی هیجانی و تدبیر ماهرانه ی روابط، بسیار با اهمیت است.

    به طوری که امروزه بر این باوریم که اگر افراد از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند می توانند با مشکلات و چالش های خود بهتر سازگار گردند و به گونه ای موثر به کنترل هیجانات خود بپردازند و بدین ترتیب موجبات بهبود و افزایش سلامت روانی خود را فراهم نمایند ( تایلور[11]، 2000).

     

     

     

    بیان مسئله :

    در اغلب کشورهای جهان ، اکثریت مردم ناچار هستند در زندگی روزمره خود ، مستقیماً یا به طور غیر مستقیم ، با سازمانها سر و کار داشته باشند. این سازمانها می توانند مربوط به بخش دولتی یا بخشهای خصوصی باشند که برای آنها کالاها و خدمات مورد نیازشان را فراهم می آورند. این سازمانها برای ارائه خدمات به مردم ناچار هستند، دهها ، صدها ، هزاران ، یا صدها هزار نفر را به استخدام خود در آورند ( روانشناسی صنعتی و سازمانی، ساعتچی محمود، نشر ویرایش، ص 3).

    یک سازمان همواره باید برای بقای خود با مشکلات موجود ، چه در ارتباط با محیط و چه در درون سازمان مبارزه کند.

    پس از سالها تجربه ، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در امور کاری و اقتصاد خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند و تحت تاثیر عوامل رقابت جهانی ، دگرگونیهای ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش قرار نگیرد، بایستی افرادی را به کار گیرد که خلاق ، باانگیزه بالا و دارای سلامت روان باشند.

    مراقبت روانی از افرادی که در سازمان کار می کنند امر بسیار خطیری است. تاثیر محیط شغلی و برخورد مدیران برای سلامت روانی، رفاه و رضایت کارکنان از حیطه شغلی ، امری غیر قابل انکار در بهزیستی محیط شغلی است (رهاوردی،1386)

    بهداشت روانی در محیط کار یعنی مقاومت در مقابل پیدایش پریشانی های روانی و اختلالهای رفتاری در کارکنان سازمان.

     

    1 -  mental heaith

    [2] - seligman

    [3] - Boldero & fallonn

    [4] - Resilience

    [5] - Klarreich

    [6] - masten

    [7] - kumpfer

    [8]- Lafromboise , Hoyt, oliver, whitbeck

    [9] - newman

    [10] salowi

    [11] - taylor 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در کارمندان

    فهرست:

    فصل اول

    کلیات تحقیق ..................................................................................................................................1

    مقدمه .............................................................................................................................................2

    بیان مسئله .......................................................................................................................................4

    اهمیت و ضرورت تحقیق ................................................................................................................7

    اهداف پژوهش ...............................................................................................................................7

    فرضیه های پژوهشی ........................................................................................................................8

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها.......................................................................................................8

    فصل دوم

    چرا بعضی از آدم های با هوش کار احمقانه می کنند؟.....................................................................13

    تاریخچه هوش هیجانی...................................................................................................................14

    نقش هیجانها در هوش ...................................................................................................................16

    مفهوم هوش هیجانی ......................................................................................................................18

    مؤلفه های هوش هیجانی ...............................................................................................................19

    اهمیت و ضرورت هوش هیجانی ...................................................................................................24

    هوش هیجانی و تأثیر آن بر بهداشت روانی ....................................................................................26

    نحوه استفاده از هوش هیجانی در تحول پیشه و گزینش ..................................................................27

    پیامدهای بهداشتی تنظیم هیجانی ....................................................................................................28

    تاب آوری ....................................................................................................................................30

    ویژگی های افراد تاب آور ............................................................................................................31

    عوامل محافظت کننده محیطی .......................................................................................................33

    ویژگی های محیط های تاب آور ( خانواده، مدرسه، اجتماع) .........................................................33

    راه های محیطی ارتقای تاب آوری.................................................................................................34

    نقش محیط در تاب آوری..............................................................................................................34

    چطور این مهارت را پرورش دهیم ................................................................................................37
    مسئولیت پذیری.............................................................................................................................40
    افزایش خودکارآمدی....................................................................................................................40

    منابع باورهای خودکارآمدی .........................................................................................................40

    سه نکته مهم درباره تاب آوری ......................................................................................................41

    سلامت روان..................................................................................................................................41

    سلامت روانی.................................................................................................................................42

    تعریف سلامت روانی.....................................................................................................................43

    اصول بهداشت روانی.....................................................................................................................45

    خصوصیات افراد دارای سلامت روانی............................................................................................47

    ویژگی های مهم سازمانهای سالم...................................................................................................50

    هدفهای بهداشت روانی در سازمان ................................................................................................52

    اصول بهداشت روانی در سازمان ...................................................................................................54

    عوامل استرس زای محیط کار........................................................................................................58

    یافته های پژوهش ..........................................................................................................................63

    پژوهشهای خارج از کشور..............................................................................................................69

    فصل سوم

     روش پژوهش...............................................................................................................................75

    جامعه آماری..................................................................................................................................76

    نمونه و روش نمونه گیری...............................................................................................................77

    ابزار پژوهش..................................................................................................................................77

    روش اجرا.....................................................................................................................................80

    روش تجزیه و تحلیل.....................................................................................................................81

    فصل چهارم

     یافته های پژوهش..........................................................................................................................82

    جداول مربوط به یافته ها.................................................................................................................83

    فصل پنجم

    نتیجه گیری....................................................................................................................................92

    محدودیت ها.................................................................................................................................94

    پیشنهادات......................................................................................................................................95

    منابع...............................................................................................................................................96

    .

    منبع:

    کتاب :

    آزمونهای روانشناختی؛ ابوالقاسمی عباس و نریمانی محمد؛ نشر باغ رضوان، 1385.

    بهداشت روانی، دکتر شاملو سعید ، انتشارات رشد، 1388.

    روانشناسی صنعتی و سازمانی، ساعتچی، نشر ویرایش، 1388.

    روش تحقیق، دلاور، نشر ویرایش، 1388.

    هوش هیجانی، خودآگاهی هیجانی، خویشتن داری، همدلی و یاری به دیگران؛ گلمن، ترجمه پارسا، 1387.

    هوش هیجانی در زندگی روزمره، کندکاوی علمی؛ کیارچی، مییر و  نورگاس، ترجمه ی نجفی زند،1385.

    هوش هیجانی؛ ترجمه مهدی گنجی؛ نشر ساوالان، 1384.

    هوش هیجانی و معنویت، شریفی درآمدی؛ 1386.

    پایان نامه و مقاله :

    آزاد حسین؛ سلامت روان از دیدگاه الیس، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره چهارم، 1378

    بنی فاطمه و نکاحی (پایان نامه)؛ بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی، دانشگاه آزاد اردبیل، 86-1385.

    پرهون، آلبوکردی و طالبی زاده؛ رابطه بین تاب آوری و سلامت روان با سوء مصرف سیگار و الکل در دانشجویان؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1389.

    پورمختار و حسین جاری؛ مقایسه سلامت روان دانشجویان رشته تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دانشگاه شیراز؛ مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، 1387.

    حسین جاری، ذاکری و محمدی؛ هوش معنوی و تاب آوری؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان، تهران، 1389.

    خدابخش کولایی؛ نصیری و مصطفایی؛ رابطه تاب آوری در برابر استرس با معنای زندگی در دانشجویان؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1389.

    زنجانی، میرحسینی، امیدی، نیازی و عطوف؛ رابطه هوش هیجانی و خودکار آمدی با سلامت روان دانشجویان؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1389.

    شهریاری حسنیه؛ رابطه هوش هیجانی و سلامت عمومی در دانشجویان، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1389.

    فولاد چنگ و موسوی؛ بررسی رابطه تاب آوری و افسردگی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز؛ مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان ، 1387.

    محمدی، ذهتاب ور و آقاجانی؛ تاب آوری و شاخص های هیجانی در دانشجویان، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1389.

    مؤمنی و کریمی؛ تاب آوری در دانشجویان؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1389.

    یوسفی فریده؛ بررسی رابطه هوش عاطفی اندازه گیری شده و هوش عاطفی برآورد شده توسط خود در گروهی از دانشجویان؛ مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، 1387.

    سایت :

    Irandoc.ac.ir

    Sid.ir

    Google

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت