پایان نامه بررسی رابطه میزان تحصیلات و شغل والدین با میزان معلولیت در شهر اردبیل

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: word کد فایل: 1000408
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه میزان تحصیلات و شغل والدین با میزان معلولیت در شهر اردبیل

    بررسی رابطه میزان تحصیلات و شغل والدین با میزان معلولیت در شهر اردبیل 

    چکیده

    پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه میزان تحصیلات و شغل والدین با میزان معلولیت(عقب ماندگی ذهنی) در شهر اردبیل جامعه آماری جامعه آماری مورد پژوهش کلیه خانواده هایی که دارای کودک معلول بوده و در شهر اردبیل ساکن هستند .نمونه روش نمونه گیری ما بصورت سیستماتیک و با استفاده از روش تعداد نمونه برداری کار میشود و تعداد افراد انتخاب شده  در حالت کلی 100 نفر است . که به دلیل سختی کار با این کودکان نمونه کمی انتخاب شده است .نتایج پژوهش نشان داده است که در بررسی میزان تحصیلات مادران بر سلامت روانی کودکان عقب مانده بدست آمد میزان تحصیلات مادران بر سلامت روانی کودکان عقب مانده رابطه معناداری وجود ندارددر بررسی رابطه میزان درآمد خانواده بر سلامت روانی کودکان عقب مانده بدست آمد بین میزان درآمد خانواده بر سلامت روانی کودکان عقب مانده رابطه وجود دارددر بررسی رابطه میزان تحصیلات پدران بر سلامت کودکان عقب مانده بدست آمد میزان تحصیلات پدران و سلامت کودکان عقب مانده ، رابطه معنادرای مشاهده نشده است .

    مقدمه

     

    تمامی افرادی که به دلیل فقدان یکی از ملزمات زندگی متعارف اجتماعی به گونه ای متفاوت از سایرین زندگی می کنند معلولند. ازز این رو پررداختن به روانشناسی معلول از اهمیت بالایی برخوردار است همانطور که تفاوت دیدگاه های افراد بشر که زاییده تفاوتهای وجودی و شخصیتی آنهاست موجب پیدایش شاخه های گوناگون در علم شد ، نیاز علم برای شناسایی هز چه بیشتر انسانها به این گسترش و تنوع روز افزون گرایش های علمی ما ، کمک شایانی کرده است. در توضیح این دو گزاره باید توجه داشت ، به طور مثال علم پزشکی پیشرفت خود را مدیون دو امر اساسی است. یکی نگرش متفاوت متخصصین به فیزیولوژی بدن انسان و دیگر نیاز به شناسایی بیماریهای گوناگون و بررسی مشکلاتی که افراد مبتلا باآن دست به گریبان هستند. به عبارت صحیح تر می توان گفت هر چه بر مصادیق قابل شناسایی در دایره معرفتی یک علم افزوده شود خود این مصادیق به وسعت و پیچیدگی آن علم کمک می کند. یکی از علوم بسیار کاربردی در جهان معاصر که سهم بسزایی در پیشبرد اهداف جوامع دارد روانشناسی است ، زیرا پیشرفت اجتماعی مرهون تعامل و هم آوایی افراد جامعه است که این تعامل و هم آوایی وقتی حاصل می شود که افراد بتوانند یکدیگر را بشناسند و از تواناییها و نقاط ضعف یکدیگر مطلع باشند. علت ظهور گرایش های متعدد در روانشناسی امروز همین نکته اساسی است. در جوامع توسعه نیافته وجود عواملی چون کمبود امکانات پزشکی ، جنگ ، سوءتغذیه ،مشکلات اقتصادی و عدم آگاهی زنان از بهداشت باروری موجب می شود افرادی با ناتواناییها ، کاستیها و مشکلاتی در جامعه حضور یابند که به دلیل نداشتن ویژگیهای افراد سالم معلول نامیده شوند.

     

    سواد و تحصیلات خانواده یکی از عوامل مهم پیشرفت بشر در جهان امروز است. پیشرفت تکنولوژی، صنعت، بهداشت و علوم مختلف مدیون این عامل مهم است.بی سوادی در تمام ابعاد زندگی انسان می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد، مخصوصاً در بهداشت، رشد اقتصادی، رشد فرهنگی، رشد و تربیت فرزندان، بی نظمی و ناهنجاری کودکان، رشد اشتغال و غیره مطالعات نشان داده است که هرچه آسیب های روانی بیشتر باشد، موقعیت اجتماعی شخص را پایین تر می آورد و عواملی چون فقر، بی کاری، تعداد فرزندان، اعتیاد، طلاق و ... که همه موجب پایین آمدن موقعیت اجتماعی و فرهنگی شخص می شود و آشفتگی ها یا آسیب های روانی را به وجود می آورد معمولاً افرادی که در سطح پایین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی می کنند، سطح تحصیلات کمتری نسبت به افراد همسال خود دارند و میزان تحصیلات در این خانواده ها به شدت اُفت پیدا می کند(کیانوش،1387).

    بیان مسئله

    درهرجامعه و فرهنگی ظاهر شخص اولین چیزی است که تا حدودی نمایانگر پذیرش اجتماع از او می باشد و می توان گفت که جسم سالم ضرورت پیشرفت همه جانبه فردی می باشد.سلامت جسم و توانایی حرکت با خود پنداری -اعتماد به نفس - انجام فعالیتهای روزانه - ارتباطات اجتماعی و فعالیتهای اموزشی ونیز کمیت و کیفیت مهارتهای حرکتی با میزان رشد کلی فرد ارتباط مستقیم دارد.کودکان استثنایی کودکانی هستند که یا فاقد سلامتی کامل هستند و یا با کودکان عادی از لحاظ ضریب هوشی تفاوت دارند و به گروههای مختلفی تقسیم می شوندکه عبارتنداز: تیز هوش - عقب مانده ذهنی - کم بینا و نا بینا - کم شنوا و نا شنوا - اختلالات تکلم - اختلالات ویژه یادگیری - چند معلولیتی و معلولیتهاو بیماریهای جسمانی .(دانیل پی هالان- جیمز ام کافمن) انواع و اقسام روشهای اموزشی مانند مدارس ویژه نگهداری - مدارس روزانه مخصوص - مدارس بیمارستانی و کلاسهای مخصوص در مدارس عادی برای این کودکان به وجود امده و در حال تکوین نیز هستند . بیشتر کودکان با ناتوانائیهای جسمانی که سالها در منازل یا بیمارستان ها یا پرورشگاهها نگهداری می شدند فعلا به علت درمان صحیح و به موقع پزشکی در مدارس عادی مشغول به تحصیل می شوند. هدف از اموزش ناتوانائیهای شدید رفع احتیاجات روزمره می باشد.( میلانی فر - 1370 )یکی از مسائلی که در زندگی و مسائل افراد معلول تاثیر گذار است سطح تحصیلات والدین و شغل آنها است بی سوادی با فقر و ناهنجاری، پیوند مستقیم دارد و در محروم ترین مناطق کشورهایی که دچار کمبود منابع طبیعی هستند، در بین فراموش شده ترین، گروه های انسانی و کسانی که از نارسایی ها و کمبودهای مهم و اساسی مانند: غذا، بهداشت، مسکن، بیکاری و... رنج می برند به گسترده ترین شکل ممکن وجود دارد.تداوم بی سوادی سدی عظیم در راه توسعه است و مانع از آن می شود که میلیون ها نفر مرد و زن، عنان زندگی خود را در دست بگیرند.بی سوادی، عاملی است که مبارزه علیه فقر، نا برابری ها و ناهنجاری ها را محکوم به شکست می کند. بی سوادی هر چند که خود معلول نارسایی های اقتصادی و اجتماعی و تربیتی است، ولی در اینجا نقش تشدید و تعیین کننده ای دارد.درصد مردودی و ضعف تحصیلی در بین کودکانی که بدون صبحانه، به مدرسه می روند، بیشتر از کودکانی است که مسئله ی سوء تغذیه دارند. در محیط‌های فقیر، کودکانی که با شکم گرسنه به مدرسه می روند، وضعیت مدارس نیز، چندان تعریفی ندارد. در خانواده های سطح پایین، چون والدین نیز معمولاً از سطح تحصیلات پایینی برخوردارند، در رسیدن به درس و مشق و تربیت فرزندان، با مشکل رو به رو می شوند.بی سوادی، ریشه و اساس بسیاری از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و بی نظمی ها و آسیب های مادی و روحی و روانی در اکثر کشورهای جهان سوم است. بررسی ها بیانگر این واقعیت تلخ هستند که بی سوادی و کم سوادی گرچه مسئله ی حاد کشورهای جهان سوم است، ولی مشکل جدید کشورهای پیشرفته ی صنعتی نیز هست.مشاغل و گرفتاری های روزمره ی پدران و سواد و تحصیلات اندک، پرجمعیت بودن خانواده ها، اختلاف های خانوادگی، دوستان ناباب و فقر اقتصادی، با انحرافات از رفتار به هنجار، رابطه ای قابل ملاحظه دارد.اگرچه تحصیلات پدران و مادران در رفتار به هنجار فرزندان تأثیر انکار ناپذیر دارد، اما در بررسی ها ی انجام شده، نقش مادران، چشم گیرتر می نماید. دور بودن پدران از منزل به دلیل اشتغال، باعث می شود که فرزندان، بیشتر ساعات بیداری را با مادران خود بگذرانند. از این رو سطح سواد و تحصیلات مادران می تواند در هدایت تحصیلی و شغلی فرزندان تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد بنابراین در این پایان نامه در پی پاسخ به این سوال هستیم که میزان تحصیلات و شغل والدین چه نقشی در زندگی روزمره کودکان کم توان ذهنی دارد ؟ 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه میزان تحصیلات و شغل والدین با میزان معلولیت در شهر اردبیل

    فهرست:

    فهرست

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت و ضرورت تحقیق. 4

    اهداف تحقیق. 5

    اهداف جزئی.. 5

    فرضیه های تحقیق. 6

    تعریف مفهومی.. 6

    تعریف عملیاتی.. 6

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    معلولیت.. 8

    انواع معلولیت ها 8

    علل معلولیت ها 8

    راه‌های پیشگیری از معلولیت ها 9

    عقب ماندگی ذهنی.. 11

    تعاریف... 12

    طبقه بندی عقب ماندگی ذهنی.. 14

    طبقه بندی از لحاظ آموزشی (تربیتی) 14

    سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی.. 15

    ‌أ- عقب ماندگی به علت عوامل ارثی.. 16

    ‌ب- عقب ماندگی به علت اتفاقات دوران بار داری.. 17

    ‌ج- عقب ماندگی به علت حوادث زایمانی و بعد از تولد: 20

    حوادث بعد از تولد. 22

    ‌د- عقب ماندگی به علت عوامل محیطی ، اجتماعی و فرهنگی.. 23

    پیشگیری.. 24

    پیشگیری ثانویه. 26

    پیشگیری ثالث.. 27

    سلامت روانی.. 27

    نکات مشترک بین بهداشت روان و جسم. 28

    دیدگاه های مختلف در مورد سلامت روان. 28

    تاریخچه ی سلامت روان. 31

    معیارهای سلامت روان. 32

    هدف بهداشت روان. 33

    پیشگیری از بیماری های روانی.. 34

    سلامت روان در دوره سالمندی.. 38

    عوامل مؤثر بر بیماری های روانی.. 38

    دیدگاه مکتب های روان شناسی درباره علل اختلال روانی.. 41

    پژوهش های انجام گرفته در داخل و خارج کشور. 45

    فصل سوم: روش تحقیق

    روش تحقیق. 65

    جامعه آماری.. 65

    حجم و نمونه اندازه گیری.. 65

    روش نمونه گیری.. 65

    ابزار تحقیق. 66

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    یافته های آمار توصیفی.. 68

    یافته های آمار استنباطی.. 76

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    بحث نتیجه گیری.. 80

    محدودیت های پژوهش... 81

    پیشنهادها 82

    منابع. 83

    ضمایم. 85

     

    .

    منبع:

    -آزمون های روانشناختی؛ ابوالقاسمی عباس و نریمانی محمد؛ نشر باغ رضوان، 1385 .

    2-آزاد حسین، سلامت روان از دیدگاه الیس، فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره چهارم، 1378

    3-بهداشت روانی، دکتر شاملو سعید، انتشارات رشد، 1388

    4-حقیقی، جمال؛ موسوی، محمد؛ مهرابی زاده، مهناز؛ بشلیده، کیومرث (1388). بررسی تاثیر مهارتهای زندگی بر سلامت روان و عزت نفس دانش آموزان دختر. فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. بهار، (26-15: 39). 11؛ 1388

    5-حسینی انجمدانی، مریم، (1387). بررسی تاثیر تماشای کارتون های خشونت آمیز بر میزان پرخاشگری، نوجوانان، پژوهش های ارتباطی؛ تابستان 1387؛ 15 (45): 99-81 .

    6-روش تحقیق،  علی دلاور، نشر ویرایش، 1388

    7-زهرا کار، کیانوش. (1387)، بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری والدین و سلامت روانی نوجوانان شهر اسلام .فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی، سال سوم، شماره دوم، بهار 1387 .

    8-زهرا کار، ک. (1382). بررسی رابطه بین میزان دینداری و سلامت روانی، جسمانی دانش آموزان دبیرستان های شاهد استان تهران. تحقیق چاپ نشره، بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان تهران.

    9-قلی زاده، آذر؛ اسماعیلی، رضا؛ میربک، پری (1386). بررسی آسیب شناسی فرهنگی زنان (با تاکید بر تولیدات فرهنگی شبکه های مختلف تلویزیون ایران) از دیدگاه دانشجویان زن دانشگاه آزاد، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره شانزدهم، زمستان. 1386؛ صص 40-19 .

    10-هوش هیجانی، ترجمه مهدی گنجی، نشر ساوالان، 1384

    11. Ebbesen, E., Duncan, B., Q konecni, v. (1975). Effects of conten of verval aggression on future verbal aggression: Field exp iment. Journal of Experimental psychology. 11, 192-204.

    12. Steuer, F.B., Applefield, J.M. Q Smith. R. (1971).

    Television aggression and the interpersonal aggression of school children. Journal of Experimental child psychology. H, 422-447.

    13. Singer, J. L., Q Singer, D. G. (1981). Television, imagination and aggression. Hillsdale. NJ: Erlbaum.

    14. Wood, w. wang, F. Y. chachere, F. G. (1991). Effects of media violence on viewer’s aggression in un constrained social situations. Psychological Bulletin, 109, 371-383.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت