من یک معلمم ، لحظه ای به دنیا آمدم که نخستین سوال بر زبان یک کودک جاری شد . من یک جنگجو هستم و هر روز با منفی بافی ، ترس ، دنباله روی ، تعصب ، جهل و بی تفاوتی بجنگم ولی در این نبرد متحدینی نیز دارم : هوشیاری ، کنجکاوی، حمایت والدین ، فردیت شخص ، خلاقیت ، ایمان ، عشق و خنده که همه زیر پرچم من می جنگند.
باید برای این زندگی جالب و دوست داستنی چه کسی را سپاس بگویم ؟
من بسیار سعادتمندم که از چنین تجربه گرانسنگی بهره می برم .
من یک معلمم و خداوند را هر روز از این بابت شکر می کنم .
زیرا که من حالا را در خدمت آینده به کار می گیرم .
مشکلات دیکته نویسی
دانش آموزان زیادی وجود دارند که در درس دیکته دچار مشکل هستند و به نسبت تعدادغلط هایی که مرتکب می شوند نمرات کمتری دریافت می کنند واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع و یک نسخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت . برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوارکننده بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی از طبیعی بودن هوش کودک اطمینان حاصل نماییم . اگر کودک در سایر درس ها و فعالیت هایش مثل سایر کودکان معمولی باشد به اجرای آزمون هوش نیاز نداریم . بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدد دانش آموز را از روی دفتر دیکته وی یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم.
توصیف وضعیت موجود :
من فریبا شمشیری به مدت 18 سال شغلی بسیار شیرین و دوست داشتنی دارم . شغل بزرگ معلمی و افتخارم این می باشد که به عنوان یک معلم مشغول به خدمت می باشم.من به شاگردانم عشق می ورزم و با آن ها ارتباط عاطفی بسیار بالایی دارم آنان حرف دلشان را با من در میان می گذارند ، شاید موفقیت من در گرو همین ارتباط عاطفی می باشد . . فارغ التحصیل از تربیت معلم در رشته آموزش ابتدائی می باشم ، ابتدای خدمتم در روستای دور افتاده ای بودم بعد از چندین سال خدمت به مشهد مقدس انتقال یافته و به مدّت 3 سال در ناحیه 2 بودم و سپس به ناحیه 7 منتقل شدم . به مدت 8 سال در پست مدیریت و معاونت مشغول به خدمت و بقیه در شغل آموزگاری ، 6 سال سابقه در پایه دوم دارم و به مدت 4 سال است که در مدرسه طوبی رفعت واقع در استاد یوسفی 32 در شیفت ثابت صبح مشغول به تدریس می باشم. مدرسه در دو شیفت با 15 کلاس . کلاس من در سالن پائین دومین کلاس می باشد . دبستان دارای امکانات بسیار خوبی می باشد . فضای بزرگ و سرسبز – کارگاه آموزشی جهت جلسات آموزشی آموزگاران در هر ماه یکبار – آزمایشگاه علوم و کامپیوتر ، آبدارخانه نمازخانه ، . . .
کلاس من 38 نفر دانش آموز ، دارای دو پنجره بزرگ ، میز و نیمکت های تمیز و مرتب ، تلویزیون ، سی دی ، و کمد مخصوص آموزگار می باشد . مدرسه در هر شیفت 20 پرسنل دارد .دانش آموزان کلاس من از نظر سواد اولیاشان بالا می باشند . همه در سطح کارشناسی و بالاتر هستند . چون کلاس ثابت صبح می باشد .
دانش آموزان 5 پوشه دارند :
پوشه گروهی – پوشه امتحانات – پوشه هنر – پوشه کرامت و پوشه فردی
وقتی برای اولین بار در زنگ املاء وارد کلاس شدم دیدم زنگی پر از اضطراب برای شاگردان می باشد .. در اولین جلسه ای که قرار بود به دانش آموزان املاء بگویم متوجه شدم تعدادی از دانش آموزان ترسیده و به شدت رنگشان پریده است ، هم چنین با مقنعه جلوی دهانش را گرفته اند .
علت این همه مشکل برایم جای سوال بود با خود فکر کردم چگونه می توانم اضطراب بچه ها را از بین برد . اعتماد به نفس آن ها را افزایش بدهم و وضع موجود را بهبود ببخشم . چگونه می توانم ضعف املایی را در کلاسم کاهش دهم . این کودکان چه گناهی دارند که این قدر در زنگ املاء احساس ضعف می کنند
گردآوری اطلاعات ( شواهد یک )
کاش . . . . . . . .
کاش برای آموختن به من
به راهنمایی شفاهی و آموزش
کلامی
بسنده نمی کردی
من نیازمند رهبری علمی توام
کاش مرا آزاد می گذاشتی
از کندی حرکاتم نا شکیبا نمی شدی
و به خاطر عملکرد ناشیانه ام
فرصت کسب تجربه و یادگیری را
از من سلب نمی کردی
کاش مرا سرزنش نمی کردی
که من به علت عدم توانایی
مستحق ملامت نیستم و کاش زندگی من قلبی بود
که آهنگ طپش پر مهرش را
بعنوان هدیه ای نا قابل
در آستانه باورت نثار می کردم
تا اطمینان کنی که خواهم آموخت
کاش در آموزش من به انتظار معجزه نبودی
تا از کوشش و مبارزه در آموختنم
مایوس نمی شدی
کاش اندک پیشرفتم را مقدمه پیشرفتی
دیگر تلقی می کردی
کاش به من فرصت می دادی
تا کارهایم را خود انجام دهم
کاش صبورانه می گذاشتی
میزان سرعتم را خود تعیین کنم
تا بدانی که در پناه صبر تو
بر آن خواهم افزود .
با توجه به آنچه گفته شد بر آن شدم از طریق مشاهده و نوشتن املاء در دفاتر املاء و تخته سیاه .
مصاحبه با اولیای دانش آموزان
مصاحبه با معلمین پایه اول که در همان مدرسه سال قبل مشغول به تدریس هستند .
عکس و اسلاید – اسناد و مدارک .
مشاهدی دقت املای دانش آموزان .
و در این زمینه از نظرات معلم سال اول دانش آموزان مدیر – معاون – خانواده و مشاهدی او در ساعات کلاسی و تفریح استفاده کردم .
مصاحبه با خانم فاطمه – م
خانم م با سابقه کار 30 سال خدمت در آموزش و پرورش ، معلمی با تجربه و سخت کوش .
سابقه تدریسی در کلاس اول 30 سال .
شما چه پیشنهادی در مورد کاهش ضعف املاء در دانش آموزان پایه دوم دارید ؟چرا بعضی از دانش آموزان ضعیف هستند .
خانم مالکی شروع به سخن گفتن کرد:.
در پایه اول اگر دانش آموزان او استثناء را نشناخته باشند . چون کلمه های استثناء را باید قبلاً دانش آموز دیده باشد و بخاطر بسپارد و برای یادگیری تمرین و تکرار شود و کلمات در جلوی دید دانش آموز باشد .
میکروب ← میکرب
حالا← هالا
حتماً ← هتمن
ناراحت ← ناراهت
از نظر شنیداری - حروف 4 شکلی را خوب نشناخته و به کار نبرده اند .
مصاحبه با همکار گرامی خانم ع معلّم پایه اول – خانم م - ب – ع- ش .
با توجه به مصاحبه ای که با معلمین شد :
** کلمات استثناء را باید دانش آموز با تمرین و تکرار یاد بگیرد حتی حفظ کند اگر کلمات استثناء را یاد نگیرد دچار مشکل خواهد شد .
** ممکن است دانش آموزان مشکل شنیداری داشته باشند . از نظر شنوائی ضعیف باشند باید این گونه دانش آموزان را شناخت ( تفاوت های فردی )
** تلفظ معلّم : معلّم لهجه ی خاصی داشته باشد کلمات را با لهجه ی خاص خود تکرار کند .
**از نظر دقت دانش آموز
** از نظر تمیز دیداری ضعیف باشد باید تقویت شود .
** بعضی کلمات را باید قبل از نوشتن کلمه را دیده و به خاطر بسپارد و برای یادگیری تمرین و تکرار . کلمات در جلوی دید دانش آموز باشد .