روش تحقیق تحلیل سریال کارتونی سفید برفی

تعداد صفحات: 34 فرمت فایل: word کد فایل: 10003987
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق تحلیل سریال کارتونی سفید برفی

    (بیان مسئله)

     چکیده فصل اول:

    تعریف مسئله:برنامه های تلویزیون به جهت اینکه یکی از جذابترین مطالب مورد کودکان است تاثیر فراوانی برروحیات آنان می گذارد.

    فرضیه:بیان مسئله و موضوع مورد تحقیق به زبان ساده و روشن.

    اهمیت و ضرورت انجام کار:علاقمندی کودکان به تلویزیون 75%بیش از علاقه آنان به رادیو است.

    تلویزیون به علت مدت برنامه و استمرار آن کودکان را تحت تاثیرقرار  می دهد.

     

    تعریف مسئله

    بررسی دقیق یونسکو این نکته را روشن می سازد که تلویزیون و اطفال در بیست سال اخیر موصوع تحقیقات فراوانی بوده است که هر یک به نحوی سعی کرده اند به سوالاتی در این زمینه پاسخ گویند.(1 ) در بسیاری از کشورها و فرهنگ های تحقیقاتی در زمینه مسائلی مانند تاثیرتلویزیون در اوقات فراغت، میزان معلومات،  بزهکاری،  اعتیاد وسلامت روحی وجسمی اطفال انجام گرفته است.  به طوری که صرف نظراز اختلافات فرهنگی، انواع مختلف سیستم ها و مقدار تلویزیون های موجود در دنیا،با اطمینان کافی می توان مسائل ونکات چندی را درزمینه تاثیرتلویزیون براطفال پیش بینی کرد.پاره ای از این نکات عبارت هستند از:

    - طرز برخورد کودکان با تلویزیون ونوع تماشای برنامه به وسیله آنها.

    - تغییری که تماشای برنامه درساعات آزادی و تفریح آنها به وجود می آورد.

     

    از همه مهمتر عکس والعمل آنها در مقابل تلویزیون و برنامه های مختلف آن.متأسفانه با وجود تمام زحماتی که محققین در راه آشنایی با مسئله تلویزیون بر اطفال کشیده اند،باید این حقیقت بسیار مهم را اذعان کرد که هنوزهیچ یک از تحقیقات انجام شده نتوانسته مسائل مهم و پیچیده یی چون ارتباط تلویزیون با رفتار غیر اجتماعی نوجوانان، تاثیر تلویزیون بر ارزشها ومعلومات مکتسبه نوجوانان ارتباط آنان باعوامل دیگری چون سازگاری و ناتوانی های روحی را مشخص کند.

    در این تحقیق بررسی می شود که آیا مفاهیم مطرح شده در سریال کارتونی سفیدبرفی به بهینه سازی رفتاری کودکان مؤثر است یا خیر؟

     

    فرضیه :تماشای سریال تلوزیونی سفیدبرفی کمک به دیگران را در کودکان افزایش می ده

     

    اهمیت مسئله و ضرورت انجام کار

    تلویزیون ازتازه ترین وسائل سرگرمی وآموزشی برای کودکان است و در هر جامعه ای یکی از ارکان اصلی است وبعد از مکان های آموزشی در درجه اول اولویت قرار دارد.معمولا کودکان به تلویزیون بیش از رادیو علاقه مند می شوند بطوری که 75% کودکان تلویزیون را بررادیو ترجیح می دهند.

    تلویزیون می تواند با ارائه درسهای آموزشی برای کودکان ونوجوانان مفید باشد(1) به نظرعده ای علت توجه و استقبال کودکان از تلویزیون این است که دسترسی به این تفریح و سرگرمی از سایر فعالیت ها آسانتر است.

    از طرف دیگر به علت مدت برنامه و استمرار رابطه ای که تلویزیون با کودکان دارد  آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

    مطالعات انجام شده نشان می دهد که مجموعه برنامه هایی از قبیل سریال های داستانی و برنامه های مستند- توجه پیامگیران بیشتری را به خود  جلب کرده  و در انتقال  پیام  موفق تر بوده اند.از طرف دیگر پیامگیران نیز امکان پیگیری برنامه ها و

     

    الگو برداری از آن ها را پیدا کرده اند.(1)

    تماشا می کنند ودر روزهای تعطیل وقت بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند و با افزایش سن تا 12 سالگی میزان تماشای تلویزیون آن ها نیز افزایش پیدا می کند وانجام کارهای تحقیقی در این مورد ضرورت بسیار می یابد.

     

    روش تحقیق

    ومروری بر سابقه تحقیق وتشریح موضوع

    چکیده فصل دوم :

    تحقیقات در زمینه تلویزیون درایران در واحد تحقیقات اجتماعی وازشیابی برنامه ها ، صورت گرفته است.

    تحقیقات در سال  1983 نشان می دهد خانواده ها یی که تلویزیونوجود دارد ساعت خواب اطفال تغییر می کند

    بطور متوسط  ، کودکانی که در سنین دبستان و دبیرستان هستند بین ( 6 تا 16سال)بین 12تا 24ساعت از وقت خود را هفته با تلویزیون می گذرانند

    تحقیقات در سال  1983 نشان می دهد خانواده ها یی که تلویزیونوجود دارد ساعت خواب اطفال تغییر می کند

    تاکنون تحقیقات زیادی در مورد رسانه تلویزیون ومخاطب انجام شده است با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان بخش مهمی ازمخاطبان را تشکیل می دهند،محققان،پژوهشگران وصاحبنظران تحقیقاتی را در زمینه کودک ، نوجوان و تلویزیون انجام داده اند. مطالب حاضر نگاهی دارد به تحقیقات انجام شده درایران وجهان.

    لازم به ذکر است که تحقیقات در زمینه تلویزیون درایران در واحد تحقیقات اجتماعی وارزشیابی برنامه ها ، صورت گرفته است.

    روش تحقیق بصورت میدانی ودر محیط مدرسه ومشاهده مسقیم انجام شده است.

     

     

     

     

     

     

     

     

    تحقیقات انجام شده درکشورهای مختلف جهان

    باتوجه به تحقیقاتی که در کشورهای مختلف جهان انجام گرفته ،روشن  است که بطور متوسط  ، کودکانی که در سنین دبستان و دبیرستان هستند بین ( 6 تا 16سال)بین 12تا 24ساعت از وقت خود را هفته با تلویزیون می گذرانند.تحقیقات انجام شده این نکته را نیز روشن کرده است که جوانان دبستانی اوقات زیادتری از فراغت خود را در پای تلویزیون می گذرانند تا جوانان دبیرستانی .(1)

    براساس آمار به دست آمده در3سالگی یک سوم اطفال ودر ابتدای ورود به مدرسه%80 ودرپایان اولین مدرسه%90 اطفال تماشاچی برنامه ها هستند و در سالهایی که شخص وارد دبیرستان می شود(13تا 16 سالگی )مدت زمانیکه بطور متوسط صرف تماشای برنامه های تلویزیونی می کندمجددا به2 ساعت درروز تقلیل پیدا می کند ، بطوری که بررسی  تحقیقات مختلف دراین مورد

     

     

     

    ابراهیم رشیدپور،تلویزیون واطفال،ص21،انریک ملون،مارتینز،تلویزیون در خانواده و جامعه نو،ترجمه جمشید ارجمند(تهران:انتشارات تهران،1335)،ص39.

    نشان می دهد درانگلستان معلوم شده که نوجوانان10 تا14ساله بطورمتوسط روزانه 9/1ساعت ازوقت خود را صرف تماشای برنامه های تلویزیون می کنند. این رقم ازآنچه درآمریکا به دست آمده کمتراست اما دلیل آنراشاید بتوان در این مسئله دانست اطفال انگلیسی نسبت به کودکان آمریکایی امکان کمتری درمورد انتخاب کانالهای تلوزیون ، در نتیجه  برنامه های متنوع دارند.(1)

    مالتزک در تحقیق خود معین کرده که نوجوانان 15 تا 20 ساله آلمانی به طورمتوسط هفته ای 7تا 8 ساعت از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می نمایند هنوز علت گرایش کمترنوجوانان آلمانی به تلویزیون نسبت به اطفال و نوجوانان آمریکایی وانگلسی معلوم نشده است .

    تحقیقات در سال  1983 نشان می دهد خانواده ها یی که تلویزیونوجود دارد ساعت خواب اطفال تغییر می کند و بچه ها دیرتر به رختخواب می روند .در ژاپن 17 دقیقه ودر کانادا11 دقیقه خواب اطفال به عقب رفته بود. در ژاپن این نکته معلوم شد که با آمدن تلویزیون به محیط خانه ازوقتی که اطفال در خانه صرف

     

    _____________________________________1- "کودک و تلویزیون"،سروش،652(تیر1372):ص43.

    کارهای درسی می کردند کم شده ،در کانادا برعکس این تغییر چندان قابل ملا حظه نبود. در کانادا معلوم شد اطفالی که در محیط خانواده به تلویزیون دسترسی داشتند وقت کمتری را در خارج از مدرسه صرف بازی می کردند.تا آن دسته اطفالی که تلویزیون نداشتند .اطفال دسته دوم در شهری زندگی می کردند که فاقد تلویزیون بود.(1)

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1- براهیم رشیدپور،تلویزیون واطفال،ص28

     

     

     

     

     

    سفید برفی

    و

    هفت کوتوله

     

     

     

     

    روزی بود و روزگاری.پادشاه و ملکه ای بودند که فرزند نداشتند.ملکه آرزو داشت صاحب دختری شود که لپهایش به سرخی گل سرخ، موهایش به سیاهی شب و پوستش به سفیدی برف باشد.

    بالاخره آرزوی ملکه برآورده شد.خداوند به او دختری داد با لپهای سرخ موهایش سیاه و پوستی مثل برف.ملکه اسم دخترش را سفیدبرفی گذاشت.اما سفیدبرفی هنوز کوچک بود که مادرش از دنیا رفت.مدتی بعدپادشاه با زن دیگری ازدواج کرد.ملکه جدید زیبا اما بدجنس بود.او یک آیینه جادویی داشت. هر روز مقابل آیینه می ایستاد و می گفت:(( آیینه به من بگو در جهان چه کسی از دیگران زیباتر است؟))

    آیینه جواب می داد:((در زمین و آسمان زیباتر از دیگران شما هستید!))

    ملکه خوشحال و راضی می شد.به تصویر خودش در آیینه نگاه می کرد و لذت می برد.

    روزها می گذشت.سفیدبرفی بزرگتر و زیباتر می شد.او دختری خوش اخلاق و مهربانی بود.

    یک روز ملکه بدجنس مثل همیشه از آیینه پرسید:((آیینه جادویی باید به من بگویی در این جهان چه کسی از دیگران زیباتر است؟))

    این بار جواب داد:((زیباتر از دیگران در زمین و آسمان فقط سفیدبرفی ست.او مانند یک پری ست.))

  • فهرست و منابع روش تحقیق تحلیل سریال کارتونی سفید برفی

    فهرست:

     

    ندارد

     

    منبع:

    1- "کودک وتلویزیون"،سروش،670(آبان1372): ص10

    2 -ابراهیم رشید پور، تلویزیون و اطفال (تهران: انتشارات تهران، 1353)،ص13.

    3- "کودک، تلویزیون ،اطفال" فصلنامه علمی پژوهشی سنجش،4(زمستان 1373):14.

    4- ابراهیم رشیدپور،تلویزیون واطفال،ص21،انریک ملون،مارتینز،تلویزیون در خانواده و جامعه نو،ترجمه جمشید ارجمند(تهران:انتشارات تهران،1335)،ص18.

    5- "کودک و تلویزیون"،سروش،652(تیر1372):ص19.

    6- ابراهیم رشیدپور،تلویزیون واطفال،ص20.

    7- ابراهیم رشیدپور،تلویزیون واطفال،ص32.

    8-"نقش تلویزیون بر رفتار کودکان" ،سروش ،678 (دی 1372):ص33.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت