فهرست و منابع پایان نامه مقایسۀ اثر تصویرسازی توجه درونی و بیرونی بر اجرا و یادگیری یک تکلیف ردیابی
فهرست:
فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه............................................................ 2
بیان مسئله...................................................................................................................................................................... 4
ضرورت و اهمیت تحقیق............................................................................................................................................. 6
اهداف تحقیق................................................................................................................................................................. 8
فرضیات تحقیق.............................................................................................................................................................. 8
محدودیتهای تحقیق................................................................................................................................................... 9
واژهها و اصطلاحات....................................................................................................................................................... 9
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات تحقیق
مقدمه................................................................................................................................................................................ 12
تعریف توجّه.................................................................................................................................................................... 12
تاریخچۀ توجّه................................................................................................................................................................. 13
نظریههای توجّه.............................................................................................................................................................. 14
کانون توجّه...................................................................................................................................................................... 19
شیوههای توجّه............................................................................................................................................................... 19
ویژگیهای توجّه............................................................................................................................................................ 20
هوشیاری و توجّه........................................................................................................................................................... 21
توجّه انتخابی.................................................................................................................................................................. 22
توجّه و سطح مهارت.................................................................................................................................................... 22
رابطه توجّه و سطح مهارت......................................................................................................................................... 22
رابطۀ توجه و اجرا......................................................................................................................................................... 23
دستورالعملهای آموزشی و توجّه............................................................................................................................. 24
تصویرسازی ذهنی چیست.......................................................................................................................................... 25
چگونگی انجام تصویرسازی ذهنی............................................................................................................................. 26
انواع تصویرسازی ذهنی............................................................................................................................................... 26
موارد استفاده از تصویرسازی ذهنی و آثار آن....................................................................................................... 29
نظریههای تصویرسازی ذهنی..................................................................................................................................... 31
شیوههای توسعۀ برنامه تمرین تصویرسازی ذهنی............................................................................................... 38
کاربردهای تصویرسازی ذهنی..................................................................................................................................... 39
افزایش مهارتهای روانشناختی............................................................................................................................... 39
تحقیقات مربوط به توجّه............................................................................................................................................. 41
تحقیقات مربوط به تصویرسازی ذهنی..................................................................................................................... 53
عنوان صفحه
تحقیقات مربوط به تصویرسازی کانون توجّه.......................................................................................................... 62
نتیجهگیری...................................................................................................................................................................... 64
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه................................................................................................................................................................................ 67
روش تحقیق.................................................................................................................................................................... 67
جامعه و نمونۀ آماری.................................................................................................................................................... 67
متغیّرهای تحقیق........................................................................................................................................................... 67
ابزار اندازهگیری و روش جمعآوری اطلاعات......................................................................................................... 68
روش اجرای تحقیق...................................................................................................................................................... 72
روش آماری و شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات....................................................................................................... 75
عنوان صفحه
تجزیه و تحلیل اطلاعات و یافتههای تحقیق فصل چهارم:
مقدمه................................................................................................................................................................................ 77
توصیف دادهها................................................................................................................................................................ 78
آزمون فرضیۀهای آماری.............................................................................................................................................. 80
فرضیۀ اول....................................................................................................................................................................... 80
فرضیۀ دوم...................................................................................................................................................................... 81
فرضیۀ سوم..................................................................................................................................................................... 82
فرضیۀ چهارم.................................................................................................................................................................. 83
فرضیۀ پنجم................................................................................................................................................................... 84
فرضیۀ ششم................................................................................................................................................................... 85
فصل پنچم: بحث ونتیجهگیری
مقدمه................................................................................................................................................................................ 87
نتایج تحقیق.................................................................................................................................................................... 87
بحث ونتیجهگیری دادههای تحقیق.......................................................................................................................... 88
پیشنهادات پژوهشی...................................................................................................................................................... 91
پیشنهادات آموزشی...................................................................................................................................................... 91
فهرست جداول صفحه
جدول 1-3 : نوع فعالیتهای گروههای سهگانه پژوهش................................................................................... 73
جدول 2-3 : طرح کلّی روش اجرای تحقیق........................................................................................................ 74
جدول 1-4 : اطلاعات توصیفی گروهها در تکلیف ردیابی................................................................................ 78
جدول 2-4 : اختلاف نمرۀ پیشآزمون و پسآزمون گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ
فراگیری............................................................................................................................................................................ 80
جدول 3-4 : اختلاف نمرۀ پیشآزمون و پسآزمون گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحلۀ
فراگیری............................................................................................................................................................................ 81
جدول 4-4 : نمرۀ تفاضل پیشآزمون از پسآزمون گروههای سهگانه........................................................... 82
جدول 5-4 : اختلاف نمرۀ پسآزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در
مرحلۀ یادداری................................................................................................................................................................ 83
جدول 6-4 : اختلاف نمرۀ پسآزمون و آزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در
مرحلۀ یادداری................................................................................................................................................................ 84
جدول 7-4 : نمرۀ تفاضل پسآزمون از آزمون یادداری گروههای سهگانه.................................................... 85
نمودار 1-4 : نمودار میانگین سن آزمودنیها در گروههای سهگانه................................................................ 79
نمودار2-4 : نمودار میانگین نمرۀMIQ _R آزمودنیها در گروههای سهگانه.......................................... 79
نمودار3-4 : اختلاف نمرۀ پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه درونی در مرحلۀ
فراگیری............................................................................................................................................................................ 80
نمودار 4-4 : اختلاف نمرۀ پسآزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه درونی در مرحلۀ
یادداری............................................................................................................................................................................. 81
نمودار 5-4 : اختلاف نمرۀ پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی توجه بیرونی در مرحلۀ
فراگیری............................................................................................................................................................................ 82
نمودار 6-4 : اختلاف نمرۀ پسآزمون وآزمون یادداری گروه تصویرسازی توجّه بیرونی در مرحلۀ
یادداری............................................................................................................................................................................. 83
نمودار 7-4 : روند پیشرفت گروهها در طی مراحل پیشآزمون و پسآزمون در تکلیف ردیابی........ 84
نمودار8-4: روند پیشرفت گروهها در طی مراحل پسآزمون و آزمون یادداری در تکلیف ردیابی..... 85
شکل 1-2 : استفاده از توجّه در مراحل مختلف پردازش بر اساس تئوریهای مختلف تککانالی....... 16
شکل 2-2 : مقدار بالقوۀ منابع پردازش و ساختار آنها از منابع پردازشی در توجّه ویکنز و
همکاران 1984............................................................................................................................................................. 18
شکل 1-3 : صفحۀ نمایش نرمافزار با امکانات مربوط......................................................................................... 69
شکل 2-3 : وارد کردن مشخصات فردی آزمودنیها........................................................................................... 69
شکل 3-3 : مشخصات کامل آزمون ایجاد شده................................................................................................... 70
شکل 4-3 : ایجاد مراحل مختلف (فراگیری، یادداری) ..................................................................................... 70
شکل 5-3 : اجرای آزمون و نتیجۀ پایانی آن....................................................................................................... 71
شکل 6-3 : انتقال و ذخیرۀ اطلاعات بهدست آمده در نرمافزا........................................................................ 71
شکل 7-3 : تصویر دستگاه تعقیبسنج................................................................................................................. 72
منبع:
الف) منابع فارسی
1. اشمیت، ریچارد. (1379). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمۀ نمازی¬زاده و واعظ-موسوی. تهران: نشر سمت.
2. رحمانی¬نیا، فرهاد. (1382). مبانی و کاربرد یادگیری حرکتی. تهران: نشر بامداد کتاب.
3. رحمانی¬نیا، فرهاد. (1382). مبانی و کاربرد یادگیری حرکتی. تهران: نشر بامداد کتاب.
4. رحمانی¬نیا، فرهاد. (1386). مبانی و کاربرد یادگیری حرکتی. تهران: نشر بامداد کتاب.
5. سهرابی، مهدی. (1373). تأثیر تمرین ذهنی بر اجرای مهارت سرویس والیبال. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
6. سهرابی، مهدی. (1383). مقایسۀ اثر تمرین جسمانی و تصویرسازی ذهنی تصادفی و قالبی بر عملکرد و یادگیری تکلیف ردیابی. پایان¬نامه دکترا، دانشگاه تربیت معلم تهران.
7. سیچ، جورج. (1378). یادگیری و کنترل حرکتی از دیدگاه روان¬شناسی عصب شناختی. ترجمۀ مرتضوی. تهران: نشر سنبله.
8. شفیع¬زاده، محسن. (1383). تأثیر نوع بازخورد توجهی بر قابلیت تشخیص خطا و یادگیری تکلیف هماهنگی دو دستی. پایان¬نامه دکترا،
9. گلین س. رابرتس؛ کوین س. اسپینگ؛ سینتیال، پمبرتن. (1382) مترجمان واعظ¬موسوی، شجاعی. تهران: نشر رشد.
10. مارتنز، رینر. (1385). روان¬شناسی ورزشی" برای مربیان". ترجمۀ خبیری. تهران: نشر بامداد کتاب.
11. مسروری ثانی، حمید. (1385). تأثیر تمرین تصویرسازی ذهنی و بدنی با استفاده از بازخورد بینایی بر یادگیری و عملکرد مهارت سرویس والیبال پسران مبتدی 15-12 سال. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک.
12. مقدم، امیر. (1385). تأثیر دشواری تکلیف و دستورالعمل کانون توجه بر اجرای یک تکلیف تعادلی. پایان¬نامۀ دکترا، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
13. مگیل، ریچارد. (1380). یادگیری حرکتی، مفاهیم و کاربردها. ترجمۀ واعظ¬موسوی و شجاعی. تهران: نشر حنانه.
14. هاردی، لو؛ جونز، گراهام و گولد، دانیل. (1384). آمادگی روانی برای ورزشکاران حرفه¬ای. ترجمۀ سیّاح، باغبانیان و عرب¬عامری. تهران: نشر چگامه
ب) منابع لاتین
15.Andrew, L., Alden, J., Alexander, Dale., And Douglas, E., Degood. (2001). Iteractive effect quality and directional focus of mental imagery on pain analogesia. Applied Psychophysiology and biofeedback. Vol, 26, No.2.
16.Barr, K., & Hall, C. (1992). Tde use of imagery by rowers. International Journal of Sport Psychology. 23, 243-261.
17.Bruner, J., S. (1960). The process of education . New York: Random House.
18.Calmes, C., Berthoumiex, C. (2004). Effects of an imagery training program on selective attenuates balance impairment in patient with parckinson s disease. Physiotherapy, 91, 152-185.
19.Driskel, James, E., Copper, Carolyn., & Moran, Aidon. (1994). Does mental practice enhance performance? Journal Of Applied Psychology (JAP). 79, 481-49.
20.Emanuel, M., Jarus, T., Baet, O. (2008). Effect of focus of attention and age on motor acquisition retention and transfer: a randomized trial. Phys ther. 99(2) , 251-260.
21.Emanuel, M., & Jarus, T. (2003). Influence of attentional focus on motor learning in children versus adults. Journal Of Sport And Exercise Psychology. June NASPSAP congress abstract, 557.
22.Feltsz, D. L., & Landers, D. M. (1983). Tde effects of mental practice on motor skill learning and performance ameta- analysis. Journal Of Sport Pshchology. 5, 25-57.
23.Freedman, S.E., Mass, E., Caligiuri, M. P., Wulf, G., Robbin, D.A. (2007). Internal versus external: oral- motor performance as a function of attentional focus. Journal Of Speech Language and hearing research. Vol 50(1) , 131-136.
24.Grouios, G. (1992). On tde reduction of reaction time with mental practice. Journal Of Sport Behavior. 15(z) , pp:141-157.
25.Grouios, G. (1992). Mental practice: A Review. Journal Of Sport Behavior. Vol. 15, Issue 1.
26.Guiana ., Pointe, A., Pitre- France. (2003). Differentiating visual and kinesthetic imagery in mental practice. Can J Exp Psycho(Language:eng). 57(1) 1-10.
27.Landerss, M., Wulf, G.,Wallmann, H. & Guadagnoli, M. (2005). An external focus of attention attenuates balance impairment in patient with Parkinson s disease. Physiotherapy. 91, 152-185.
28.Maxwell, Alton, Nelson. (2007). The effects of external and internal focus of attention on the performance and learning of turning on a mountain bike.
29.Maddox, M.D., Wulf, G., & Wright, D.D. (1999). The effect of an internal versus external focus of attention on the learning of tennis stroke. Journal Of Exercise Psychology. 21, 878.
30.Martin, K.A., Hall, C. R. (1995). Using mental imagery inhance intrinsic motivation. Journal Of Sport And Psychology. 17(1) , 54-69.
31.Minas, S.C. (1978). Mental practice of a complex motor skill. Journal Of Human Movement Studies. 6, 127-141.
32.Orlik, T., and Partington. (1998). Psyched: Inner views of winberg. Ottawa: Coaching Association Of Canada.
33.Peddy, Caliri. (2008). Enhancing forhand acquisition table tennis: the rool of mental practice. Journal Of Applied Sport Psychology. 20:1, 88-96.
34.Perkins-ceccato, N., Passmore, S.R., and Lee, T.D. (2003). Effects of focus of attention depend on golfers skill. Journal Of Sport Science. 81, 593-600.
35.Polton, A.M., Maxwell, J.P., Masters, R.S.W., & Robb, M. (2006). Benefits of an external focus of attention : common coding or conscious processing? Journal Of Sport Sciences. 24(1) , 89-99.
36.Richardson, A. (1967). Mental practice: A review and discussion (part 11). Research quarterly for exercise and sport. 38, 263-273.
37.Roberts, S., Weinberg. (1982). The relationship between mental preparation strategies and motor performance: A review and critique. 33(2) , 195-213.
38.Roland P.E. Larsen B. Lassn N.A. & Skinhoj E. (1980). Supplmentary motor area and other cortical areas in organization of voluntary movement in man. Journal Of Neurophysiology. 43, 118-136.
39.Sackett, R.S. (1934). The influence of symbolic rehearsal upon the retention of a maze habit. Journal Of General Psychology 10, 376-398.
40.Shea, C.H., & Wwlf, G. (1999). Enhancing motor learning through external focus instruction and feedback hum. Mov. Sci. 18, 553-571.
41.Start, K.B., & Richardson, A. (1964). Kinaesthesis and mental practice. Research Quarterly for exercise and sport. 35, 316-320.
42.Whichman, H., & Lizotte, P. (1983). Effects of mental oractice and locus of control on pewrformance of dart throwing. Perceptual and motor skills. 56, 807-812.
43.Wulf, G., Hob, M., & Prinz, W. (1998). Instruction for motor learning: Defferential effects of internal versus external focus of ettention. Journal Of Motor Behavior. 30, 169-179.
44.Wulf, G., Lauterbach, B., & Toole, T. (1999). Learning advantages of an external focus of attention in golf. Research quarterly for exercise and sport. 70, 120-126.
45.Wulf, G., Mc Nevin, N.H., Fucgs, T., Ritter, F., & Toole, T. (2000). Attentional focus in complex motor skill learning. Research quarterly exercise and sport. 71, 229-239.
46.Wulf, G., Shea, C.H., Parc, J.H. (2001). Attention in motor learning focus Res.Q. Exer. Sport. 72, 335-344.
47.Wulf, G., Landers, M., Mercer, J., and Tollner, T. (2003). Attentional focus effects on motor performance as a function of level of expertise. Paper presented at the annual meeting of the north American society for the psychology of sport and physical activity (NASPSPA). Vancouver C.A.
48.Wulf, G., Wachter, S., & Wortmanm, S. (2003). Attentional focus in motor skill learning: Do females benfit from an external focus? Voman in sport and physical activity journal. 12, 37-52.
49.Wulf, G., Mc Nevin, N.H., & Guandagnoli, M.A. (2004). Reciprocal influence of attentional focus on postualand suprapostural task performance. Journal of motor behavior. 36, 189-199.
50.Vance, J.,Wulf, G., Tollner, T., Mac Nevin, N., & Mercer, J. (2004). EMG activity as a function of the performance s focus of attention. Journal of motor behavior. 36, 450-459.
51.Zavhry, T., Wulf, G., Mercer, J., & Bezodis, N. (2005). Increased movement accuary and reduced EMG activity as the result of adopting an external focus of attention. Brain research bulletin. 67, 304-309.