پایان نامه بررسی رابطه خود کارآمدی و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی

تعداد صفحات: 29 فرمت فایل: word کد فایل: 1000394
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۵,۷۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه خود کارآمدی و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی

    بررسی رابطه خود کارآمدی و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی 

    چکیده

    این پژوهش با عنوان بررسی رابطه خود کارآمدی و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی می باشد روش تحقیق در این مطالعه از نوع همبستگی استفاده شده است جامعه پژوهشی عبارت است از افراد یا اشیاء که دارای ویژگیهای همگون و قابل اندازه گیری می باشد،جامعه آماری این پژوهش، تمام دانش آموزان پسر مقطع متوسطه شهر اردبیل در سال 91-92 است. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شده است. نمونه گیری خوشه ای واحد اندازه گیری فرد نیست بلکه گروهی از افراد است که به صورت طبیعی شکل گرفته و گروه خود را تشکیل داده اند. حجم نمونه پژوهش به علت در دسترس بودن ،100 نفر از دانش آموزان در سه مقطع اول، دوم و سوم دوره متوسطه در شهرستان اردبیل می باشد .ابزار پژوهش پرسشنامه خود کارآمدی شرر و عزت نفس نفس آیزنگ می باشد .نتایج با SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرا خواهد گرفت .

    بیان مسئله

    خودکارآمدی ، یکی از مفاهیم مورد تأکید در نظریه های یادگیری است . خودکارآمدی به قضاوت فرد در مورد توانایی های خود برای انجام موفقیت آمیز یک تکلیف یا کار گفته می شود. (وولفلک و همکاران[1]، 2004؛ به نقل از سیف ،1387).

    به نظر بندورا خودکارآمدی، به نقش اعتماد، اطمینان و عزّت نفس فرد نسبت به تواناییهایش در انجام رفتار نا خواسته شده از وی تأکید دارد (بندوراو آدامز[2]،2002) باورهای خودکارآمدی تعیین می کند که افراد تا چه اندازه برای فعالیت های خود انرژی صرف میکنند و تا چه میزان در برابر موانع مقاومت می نمایند.(پاجاراس[3] و شانک[4]،2001 ؛ به نقل از زینلی پور و همکاران، 1388).

    خودکارآمدی بر رفتار فرد بسیار تأثیرگذار است . به عنوان مثال، دانش آموز دارای خودکارآمدی سطح پایین ممکن است حتی برای یک امتحان خودش را آماده نکند ؛ زیرا فکر میکند که هر اندازه زحمت بکشد، فایده ای نخواهد داشت (سانتروک[5]،2004؛ به نقل از سیف، 1387). در مقابل، شخص برخوردار از خودکارآمدی سطح بالا در انجام کارها امیدوارتر و موفق تر است . بدین ترتیب، یادگیری ما به وسیله ی خودکارآمدی سطح پایین محدود می شود و به وسیله ی خودکارآمدی سطح بالا افزایش می یابد (سیف، 1387) بنابراین، خودکارآمدی اطمینانی است که شخص، رفتار خاص را با موفقیت به اجرا می گذارد و انتظار نتایج به دست آمده را دارد (بندورا و اس چاک ،2005).به طور کلی هنگامی که افراد بر این باور باشند که قابلیت ها و تواناییهای لازم برای انجام کار یا فعالیتی را دارند، برای انجام آن تکلیف وقت بیشتر ی صرف میکنند و در نهایت به نتایج بهتری دست پیدا خواهند کرد . ادراک افراد از خود، بر تفکر، انگیزش، عملکرد و هیجانات فرد تأثیر می گذارد(پروین،1374؛به نقل از زینلی پور و همکاران، 1388) گرین، میلر، کروسن و آکی[6](2004، به نقل از بختیارپور و همکاران،1389 ) خودکارآمدی را عاملی مهم در پیش بینی عملکرد تحصیلی در حوزه های خاص قلمداد کردند.ولتز[7](2004؛ به نقل از بختیارپور و همکاران، 1389) در مطالعه ای نشا ن داد که خودکارآمدی، با سطوح بالای بهره گیری از راهبردهای شناختی و فراشناختی و هم چنین پایداری در انجام دادن تکالیف درسی رابطه ی معناداری دارد. نتایج پژوهش های پنتریچ و دیگروت نشان داد که شرکت کنندگانی که آموزش خودکارآمدی را دیدند نسبت به گروه کنترل از عملکرد تحصیلی بهتری برخوردار بودند.

    از سوی دیگر، یکی از عوامل مؤثر در گرایش افراد به مطالعه و یادگیری، انگیزش پیشرفت می باشد. در واقع، این عامل ، نقش اساسی و مهمی در یادگیری دارد و موتور حرکت فرد برای رفتارهایی است که به یادگیری بهتر و مؤثرتر منجر میشود . به همین دلیل، یکی از متغیرهای مورد مطالعه در پژوهش حاضر، انگیزه ی پیشرفت است . واضعان اصلی نظریه ی انگیزش پیشرفت مک کللند و همکاران[8] (1395) هستند. انگیزه ی پیشرفت، یعنی میل یا اشتیاق برای کسب موفقیت و شرکت در فعالیت هایی که موفقیت در آن ها به کوشش و توانایی شخصی وابسته است. (اسلاوین[9]، 2006؛ به نقل از سیدمحمدی).

    باورهای خودکارآمدی، احساس، فکر، رفتار و انگیزه ی فراگیران را تحت تأثیر قرار می دهد(بندورا[10]،1993 ؛ به نقل از زیمرمن[11]، 2006).طبق پژوهشهای مک کان (1999) دانش آموزانی که از سطح خودکارآمدی بالایی برخوردارند، نسبت به نتایج کار خود نیز دیدگاه مثبتی دارند. بنابراین چنین به نظر میرسد که سطح خودکارآمدی بالا باعث افزایش انگیزه ی پیشرفت و برانگیختگی درونی در فرد میگردد. دانش آموزانی که از درون برانگیخته میشوند،عمدتاً هدفشان فهمیدن مطالب است. یافته های پژوهش عباسیانفرد و همکاران (1389)نشان داد که خودکارآمدی در چهار بعد خودرهبری، خودتنظیمی، خودتهییجی و خودباوری با انگیزه ی پیشرفت رابطه دارد. بین انگیزه ی پیشرفت و خودکارآمدی رابطه ی تداخلی و تعاملی وجود دارد. معمولاً دانش آموزان با خودکارآمدی بالا شاهد موفقیتهای چشمگیری در موقعیت های تحصیلی خود هستند. (بندورا، 1986 ؛ به نقل از عباسیانفرد و همکاران، 1389).

     

    [1] Woolfelk

    [2] Bandura & Adamz

    [3] Pajares

    [4] Schuk

    [5] Santrick

    [6] Crowson & Akey

    [7] Velts

    [8] McClelland At all

    [9] Slavin

    [10] Bandura

    [11] Zimmerman

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه خود کارآمدی و اعتماد به نفس با پیشرفت تحصیلی

    فهرست:

    فهرست مطالب.. 2

    بیان مسئله. Error! Bookmark not defined.

    ضرورت و اهمیت موضوع. 10

    پیشینه پژوهش... 16

    روش تحقیق. 24

    جامعه آماری.. 24

    نمونه آماری.. 25

    حجم نمونه. 25

    ابزار گردآوری اطلاعات.. 25

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 26

     

     

     

     

    .

    منبع:

    شریفی درآمدی، پرویز(1380) روان شناسی تحولی، تهران: خوشنواز.

    -اسلاوین، رابرت(2006) روا نشناسی تربیتی. ترجمه ی یحیی سیدمحمدی (1385) تهران: انتشارات روان.

    -باهارگاوا، وی. پی(1994) آزمون انگیز ه ی پیشرفت، مبتنی بر روش تکمیل جملات ابوالفضل کرمی،مترجم( تهران: مؤسسه ی تحقیقاتی علوم رفتاری سینا).

    -بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا؛ بهزادی شینی، فاطمه(1389)رابطه ی بین جایگاه مهار، کمالگرایی وخودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجل هی یافته های نو در روانشناسی(22)33-35.

    -پورجعفردوست، کاملیا(1386) ساخت و هنجاریابی آزمون خودکارآمدی دانش آموزان 14 تا 18 ساله ی دبیرستان های شهر کرج. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    - خرازی، سیدعلینقی؛ اژهای، جواد؛ قاضی طباطبایی، سیدمحمود؛ کارشکی، حسین(1387) بررسی رابطه ی اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و راهبردهای فراشناختی: آزمون یک الگوی علّی. مجله روا نشناسی و علوم تربیتی،(38)87-69.

    - زینلیپور، حسین؛ زارعی، اقبال؛ زندینیا، زهره(1387) خودکارآمدی عمومی و تحصیلی دانش آموزان و ارتباط آن با عملکردتحصیلی  تحصیلی.

    - عزیزی ابرقویی، محسن(1387) رابطه ی بین خودکارآمدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    -کدیور، پروین (1380) بررسی سهم باورهای خودکارآمدی، خودگردانی و هوش در پیشرفت درسی دانش آموزان به منظور ارائه ی الگویی برای یادگیری بهینه. وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده ی تعلیم و تربیت.

    - کرامتی، هادی؛ شهرآرای، مهرناز(1383) بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی. مجله ی علوم انسانی، نوآوریهای آموزشی(63) 45-46.

    - محسنپور، مریم؛ حجازی، الهه؛ کیامنش، علیرضا(1386) نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه ی شهر تهران. فصلنام هی نوآوریهای آموزشی(77)76-79.

    Bandura, A. ,& Adams, N. E.(2000). Analysis of self-efficacy theory in ehavior change,cognitive theory. Ther & Res, 23(1), 287- 310.

    - Bandura, A. ,& Schuk, D. H.(2004). Cultiving competence, self-efficacy and intrinsicinterest throughproximal self motivation. J Pers & Phyciology, 41(3), 586- 598.

    - Hill, R.(2005). Learning Disabilities: Anew Definition. Learning Disabilities Association of Region 11181 Yonge Street, Unit 221.

    -McCann, E. J.(1999). The assessment and importance of volitional control in academic performance. University of Texas at Austin: Unpublished doctoral dissertation.

    -Pintrich, P., & De Groot, E.(1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psycology, 82, 33-40.

    -Schunk, D.H.(2008). Metacognition, self-regulation, and self-regulated learning: Research recommendations. Educational Psychology Review, 20, 463-467.

    -Zimmerman, B.J.,& Cleary, T.J.(2006). Adolescents’ development of personal agency: The role of self-efficacy beliefs and self-regulatory skill. In F.

    -Pajares & T.C. Urdan(Eds.),Self-efficacy beliefs of adolescents: A volume in adolescence and education.(pp. 45-69).Greenwich,CT: Information Age.

    -Gardner, H, (2000). A case against spiritual intelligence International journal for the psychology of Religion, 10 (1), 27-34.

    -Sisk, D. A. & Torrance. E. P. (2009). Spiritual intelligence: Developing higher consciousness. Buffalo, New York: creative Education Foundation press.

    -Zohar, D. & Marshall, (2000). SQ: spiritual intelligence, the ultimate intelligence, the ultimate intelligence. London: Bloomsbury

    -Emmons, R. A. (2000). Is spirituality intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The international journal for the psychology of Religion, 3-26.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت