پایان نامه بررسی رابطه تاب آوری و افسردگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان

تعداد صفحات: 78 فرمت فایل: word کد فایل: 1000389
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه تاب آوری و افسردگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان

    چکیده:

     هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی بررسی رابطه بین تاب آوری و افسردگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد اردبیل است .روش پژوهش از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد که در سال تحصیلی 90-91 مشغول به تحصیل هستند که از بین این جامعه 50 نفر به شکل نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شده اند،که این افراد با پرسش نامه های تاب آوری و افسردگی بررسی شدند . نتایج بدست آمد که پیشرفت تحصیلی و تاب آوری روانشناختی ارتباط وجود دارد و با بالا رفتن نمرات پیشرفت تحصیلی تاب آوری در بین افراد بالا رفته است. بین افسردگی و تاب آوری بدست آمد افسردگی و تاب آوری روانشناختی ارتباط وجود دارد و با بالا رفتن نمرات افسردگی تاب آوری در بین افراد کاهش یافته است بین تاب آوری و افسردگی و پیشرفت تحصیلی بدست آمد بین تاب آوری و افسردگی و پیشرفت تحصیلی  رابطه معناداری وجود دارد و با بالارفتن پیشرفت تحصیلی تاب آوری افزایش و افسردگی کاهش می یابد.

     

     

    مقدمه

    پیشرفت تحصیلی و آسیب شناسی دانشجویان همیشه مورد توجه مسئولین برای بالا بردن سطح علمی کشور بوده است و از جمله مباحثی است که امروزه در دانشگاه ها مورد توجه مسئولین و محققان روان شناسی قرار گرفته است .

    به اعتقاد صاحب نظران شیوع برخی از اختلالات روان شناختی در دانشجویان می تواند زمینه ی بروز آسیب های اجتماعی و تحصیلی را فراهم سازد .

    یکی از عواملی که باعث ایجاد استرس و آسیب پذیری دانشجویان می شود بیماری افسردگی است .

    افسردگی[1]  یکی از رایج ترین مشکلات انسان و تهدیدی جدی برای سلامت جسمانی و روانی دانشجویان است  افسردگی یک بیماری جسمی و روحی است که به تدریج به یک نگرانی عمده برای جوامع بشری تبدیل شده است (اوشیو و همکاران 2003)[2]

    در بیماری افسردگی حالت گرفتگی و ناامیدی بسیار شدید تر از زمانی است که فرد هنگام یاس و بی حوصلگی احساس می کند در این بیماری فرد دچار احساس اندوه مداوم ، پوچی و ترس و کمبود می شود بعضی ابزار می کنند که ابرای بر زندگی آن ها سایه افکنده است مطالعات متعدد بیان گر ارتباط بین رویدادهای استرس زایی زندگی و افسردگی هستند .

    (روزن بام و همکاران 2005)[3]

    پژوهش هایی که در زمینه رابطه افسردگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شده نشان داد بین افسردگی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی وجود دارد .

    دیگر یکی از عواملی که به دانشحویان کمک می کند تا دربرابر این آسیب ها مقاومت کنند مفهوم جدید تاب اوری است[4] تاب آوری به صورت های مختلف تعریف شده است بیشتر تعاریف بر انطباق به رغم وجود موانع یا موقعیت های دشوار اشاره دارند( کناریچ 1998)[5]

    اکثر تعاریف تاب آوری را فرآیندی می دانند که از تصمیمات روزمره متاثر است (ماشن 2001)[6]

    به وضوح قابل درک است که پیشرفت تحصیلی مولفه ای بسیار مهمی در اتخاذ صحیح تصمیمات روزمره و انطباق با موفقیت های دشوار است پرواضح است که تاب آوری بالا افسردگی را کاهش و میزان پیشرفت تحصیلی را بالا می برد.

    به اعتقاد کامپفر[7] 1999 تاب آوری یعنی بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادلی بالاتر از وضعیت پیش از بروز شرایط ناگوار به نحوی که سازگاری مثبت با زندگی می تواند پیامد آن باشد .

    بنابراین افراد باتاب آوری بالا در شرایط استرس زا در موقعیت های ناگذار ، سلامتی روان شناختی خود را حفظ می کنند تعدادی از عوامل فردی خانوادگی ، اجتماعی با شتاب آوری ارتباط دارند در سطح فردی این عوامل شامل جنسیت و عزت نفس می باشند در زمینه عوامل خانوادگی می توان به ساختار خانواده و حمایت والدین اشاره کرد و در نهایت عوامل اجتماعی به صورت حمایت های اجتماعی و یا عوامل خطر آفرین (تبعیض یا فقر) موثر خواهد بود (لافروبویس ، هویت، الیور، وویت بک 2006)[8]

     پژوهش هایی که در زمینه ی تاب آوری و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شده است نشان داد بین تاب آوری و پیشرفت تحصیلی رابطه ی مستقیم وجود دارد لذا در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین تاب آوری و افسردگی با میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان هستیم .

     

     

    بیان مسئله

     

    در همه کشورهای جهان موضوع پیشرفت تحصیلی دانشجویان مورد توجه است تا سطح علمی کشور بالا رفته پیشرفت هایی در زمینه های مختلف علمی برای بهتر کردن زندگی بشر فراهم آورد .

    سال هاست که در مورد عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی و موانع پیشرفت تحصیلی وجود دارد تحقیقات زیادی شده و یافته ها نشان دهنده ی آن هستند که انگیزه بالا محیط مناسب تحصیلی ، استادان خوب وضعیت مالی خوب تاب آوری بالا ، باعث پیشرفت تحصلی دانشجویان شده و استرس ، افسردگی ، اضطراب ، انگیزه پایین و موقعیت های کم و ... موانع در جهت پیشرفت های تحصیلی هستند که مسئولین و محققان روان شناسی را به آن داشته اند تا صدد بالا بردن عوامل پیشرفت تحصیلی و عوامل منع کننده پیشرفت تحصیلی تلاش هایی انجام دهند .

    یکی از موانع دست یابی به سطح بالای کارایی دانشجویان شروع پریشانی های روانی بین دانشجویان است بنابراین دستیابی به سطح بالای کارایی دانشجویان ایجاب می کند که بهداشت روانی دانشجویان به صورت جدی مدنظر قرار می گیرد.

    واژه ی تاب آوری را می توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پرخطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن دو  با وجود آن قوی تر نیزمی گردد تاب آوری در مورد کسانی بکار می رود که در معرض خطر قرار می گیرند ولی دچار اختلاف نمی شوند .

     

    [1] depression

    [2] osheuo

    [3] roghenbam

    [4] resilience

    [5] klarreich

    [6] masten

    [7] kampfer

    [8] Lafromboise , hoyt , oliver , whit beek

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه تاب آوری و افسردگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان

    فهرست:

    صل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 4

    اهداف و ضرورت تحقیق. 7

    اهداف پژوهش... 8

    اهداف جزئی.. 8

    فرضیه های پژوهش... 9

    تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر های پژوهش... 9

    فصل دوم : پیشینه نظری و عملی پژوهش

    تاب آوری.. 9

    افسردگی.. 9

    موفقیت پیشرفت تحصیلی.. 10

    تاب آوری.. 12

    ویژگی های افراد تاب آور. 14

    عوامل محافظت کننده محیطی.. 14

    ویژگی های محیط های تاب آور (خانواده ، مدرسه ، اجتماع) 15

    راههای محیطی ارتقای تاب آوری.. 16

    نقش محیط در تاب آوری.. 16

    تاب آور ها کنه این جمله را دریافته اند. 19

    چطور مهارت در حل مساله را پرورش دهیم. 19

    چطور مهارت در کفایت اجتماعی را پرورش دهیم. 21

    مسئولیت پذیری.. 24

    سه نکته مهم درباره تاب آوری.. 25

    افسردگی.. 26

    عوامل بروز افسردگی.. 27

    ژن ها 27

    علایم افسردگی.. 28

    علائم جسمی.. 29

    نشانه های معکوس افسردگی.. 29

    انواع اختلال افسردگی.. 30

    افسردگی خفیف... 30

    افسردگی متوسط.. 30

    افسردگی شدید. 31

    افسردگی واکنش... 31

    افسردگی عصبی (افسردگی نوروتیک ) 32

    افسردگی روان پریش... 32

    افسردگی تک قطبی.. 32

    افسردگی دو قطبی.. 33

    افسردگی تهییجی.. 33

    افسردگی تاخیری.. 33

    افسردگی عضوی.. 33

    افسردگی برگشتی کوتاه مدت.. 34

    اختلال فصلی.. 34

    عوامل موثر در افسردگی.. 35

    1-ویژگی شخصیتی افراد 35

    2-محیط خانوادگی افراد 35

    3- جنسیت افراد 37

    4- بدشانسی افراد : 39

    5- معلولیت های دراز مدت افراد : 39

    کمک هایی که خود بیمار می تواند برای خود انجام دهد. 40

    تفکرات خودکشی در افسرده ها 40

    موفقیت تحصیلی.. 41

    پیشینه ای علمی.. 42

    پژوهش های داخل کشور : تاب اوری ، افسردگی ، پیشرفت یا موفقیت تحصیلی.. 42

     

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش

    طرح کلی پژوهش... 49

    جامعه آماری.. 50

    نمونه و روش نمونه گیری.. 50

    ابزار پژوهش... 50

    پرسشنامه تاب اوری.. 51

    پرسشنامه افسردگی.. 51

    موفقیت تحصیلی دانشجویان. 52

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    بخش اول آمار توصیفی.. 54

    بخش دوم آمار استنباطی.. 60

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 64

    محدودیت پژوهشی.. 65

    منابع و ضمایم. 67

    .

    منبع:

    - آزمون های روانشناختی؛ ابولقاسمی عباس و نریمانی محمد؛ نشر باغ رضوان 1385.

    2- بهداشت روانی، دکتر شاملو سعید. انتشارات رشد 1388.چ

    3- بنی فاطمه، نکاحی (پایان نامه)؛ بررسی ارتباط هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی، دانشگاه آزاد اردبیل 86-1385.

    4- حسین جاری، ذاکری و محمدی؛ هوش معنوی و تاب آوری؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان، تهران، 1389.

    5- خدابخش کولایی؛ نصیری و مصطفایی؛ رابطه تاب آوری در برابر استرس با معنای زندگی در دانشجویان؛ مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان دانشگاه تهران 1389.

    6- بشارت، محمدعلی (1386). تاب آوری، آسیب پذیری و سلامت روانی. مجله علوم روان شناختی؛ شماره 24، ص 383-373.

    7- بشارت، محمدعلی. صالحی، شاه محمدی، خدیجه. نادعلی، حسین. زبردست عذرا (1387) رابطه تاب آوری و سخت کوش با موفقیت و ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران، روانشناسی معاصر، دوره سوم شماره 49-38.

    8- رحیمیان، بوگر اسحق؛ اصغر نژاد فرید، علی اصغر (1387). رابطه سرسختی روان شناختی و تاب آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده از زلزله بم، مجله روان پزشکی در روان شناسی بالینی ایران چهاردهم شماره 1 ص 70-62.

    9- مدانلو، فاطمه (1388)، بررسی مقدماتی مقیاس های استرس تاب آوری. گزارش نشده دانشگاه محقق اردبیلی.

    10- ابوالقاسمی. عباس؛ کیامرثی، آذر (1385) روان شناسی سرسختی؛ انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل.

    11- کلانتر، جهانگیر (1377) رابطه تاب آوری روان شناختی با سلامت روان در دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهر اهواز، پایان نامه ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    12- فولاد چنگ و موسوی؛ بررسی رابطه تاب آوری و افسردگی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز؛ مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، 1387.

    13- مومنی و کریمی؛ تاب آوری در دانشجویان، مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان تهران، 1389.

    14- Irandoc.ac.ir

    15- sid.ir

    16- .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت