پایان نامه فضایل و رذایل در دیوان ناصر خسرو

تعداد صفحات: 241 فرمت فایل: word کد فایل: 10003883
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۰,۷۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه فضایل و رذایل در دیوان ناصر خسرو

    گروه زبان و ادبیات فارسی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. 

    چکیده

    ناصر خسرو شاعری توانا، فیلسوفی اندیشمند و از چهره های درخشان ادبی و علمی ایران است. وی خواستار جامعه ای پاک و منزّه، به دور از مفاسد اخلاقی است.

    دیوان ناصر خسرو سرشار از پند و اندرز بر پایۀ مذهب و حکمت است. از پیروی نفس، دروغ، ریا، حرص و آزمندی، خواب و خور، دنیاپرستی و تجمّل، تکبّر، نادانی و ستمکاری نهی، و به زهد و طاعت و خرسندی، مناعت طبع، فروتنی، دانش، حقیقت جویی، دادگری و نام نیک تشویق می کند و در همه جا زیربنای اخلاق وبنیاد فکری وی «دین» و «مذهب» است.

    از نظر او برای رسیدن به فضایل و ملکات فاضله، ریاضت های علمی و عملی ضروری است. بنا بر این در مرحلۀ نخست، شناخت فضایل و رذایل و آگاهی از شخصیّت و جایگاه واقعی انسان ضرورت دارد سپس مبارزه و مجاهده با نفس امّاره؛ زیرا آن که بر هواهای نفسانی غالب نشود، نمی تواند به مرحلۀ فضیلت و کرامت و سلامت نفس نایل شود.

    فضایل اخلاقی در شعر ناصر به بهترین و مؤثّرترین بیان و از سویدای جان با دلی آکنده از صفا و خلوص آمده است و در این پایان نامه سعی شده فضایل و رذایلی که در دیوان این شاعر حکیم انعکاس یافته تفکیک و مورد بررسی قرار گیرد.                                           

       فصل اول                       

        کلیات پژوهش

    شکّی نیست که همه خواهان نیک بختی و سعادتند و برای رسیدن به این هدف بزرگ راهی جز تزکیه و تصفیه و تهذیب نفس، یعنی کسب مکارم و فضایل و دوری از رذایل اخلاق، وجود ندارد، که انبیای عظام و اولیای کرام علیهم‌السّلام بدین طریق رفته و طالبان حقیقت را به این راه دعوت کرده‌اند.

    مهمترین مسأله‌ای که فراوان مورد توجه آیین مقدّس اسلام قرار گرفته و در رسیدن به کمالات و فضایل انسانی نقش اساسی دارد مسأله‌ی تزکیه‌ی نفس و پرورش روح است که به عنوان یک امر حیاتی و ضروری مطرح می‌باشد. به هر حال، برای رسیدن به فضایل و ملکات فاضله ریاضت‌های علمی و عملی لازم است. در مرحله اول، شناخت فضایل و رذایل و آگاهی از شخصیّت و جایگاه واقعی انسان ضرورت دارد سپس مبارزه و مجاهدت با نفس امّاره؛ چرا که اگر مجاهدت و مبارزه نباشد، انسان بر هواهای نفسانی غالب نمی‌شود و کسی که از این میدان پیروز و سربلند بیرون نیاید به مرحله‌ی فضیلت و کرامت و سلامت نفس نائل نمی‌شود و آن کس که به مرحله سلامت نفس نرسد، در روز حساب و میزان از تبهکاران است.

    مطالعه‌ی تمدّن‌‌ها و جوامع بشری پیشین و علل انحطاط آن‌ها در طول تاریخ، این حقیقت را بر ما روشن می‌سازد که جوامع بشری بدون برخورداری از فضایل اخلاقی و صفات حمیده و تخلّق به آنها و دوری از رذایل و صفات زشت و ناپسند نمی‌تواند قوامی داشته باشد و سعادتمند و موفّق شود.

     

    کلیّات وتعاریف: ‌

    توجّه به این که یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های انسان، تربیت پذیری است که از آغاز پیدایش جوامع انسانی شروع شده و در طول تاریخ ادامه داشته و همچنان خواهد داشت.

    تعلیم و تربیت به معنی نشو و نمای عقل و روح انسانی است که نسل حاضر حاصل آموخته‌ها و تجربه‌های خود و گذشتگان را به نسل بعد منتقل می‌سازد. ترقّی و تکامل و تمدّن انسان‌ها در ابعاد مختلف، معلول همین تعلیم و تربیت عمومی و پیوسته است.

    تعلیم و تربیت تا سالیان دراز یک حرفه نبود و مسئولان خاصی نداشت، بلکه پدران و مادران و بزرگان قبیله این وظیفه‌ی مهم را انجام می‌دادند و در بیشتر مواقع توسط شاعران صاحب ذوقی چون ناصر خسرو و... در خلال شعرهایشان در مورد مسائل تربیتی و رذایل و فضایل سخن به میان آورده‌اند.

    با توجّه به این که در اکثر سروده‌های شاعران به فضایل و رذایل اشاره شده است، در این پایان نامه سعی شده با توجّه به نکات اخلاقی و مسائل تربیتی که در دیوان حکیم فرزانه، ناصرخسرو انعکاس یافته به تفکیک مورد بررسی قرار گیرد.

     

    اهمّیّت و ضرورت مسأله:

    با توجّه به این که انسان موجودی است دو بعدی، یعنی فطرت انسانی دارای بعد نفسانی و روحانی می‌باشد، انسان هم می‌تواند سیر صعودی پیدا کند و هم سیر نزولی، در نهاد او هم گرایش به خیرها و نیکی‌هاوجود دارد و هم گرایش به شرها و زشتی‌ها، انسان هم دارای عقل و نفس لوّامه است که او را به سوی خیرها و فضیلت‌ها هدایت می‌کند و هم نفس امّاره که او را به رذایل و زشتی‌ها سوق می‌دهد.

    نفس انسانی هم دارای نیروی صلاح است و هم دارای نیروی فساد. آفرینش انسان بی هدف و لغو نیست. چنان که در قرآن آمده:« وَ ما خَلَقتُ الجِنَّ وَ الاِنسَ اِلّا لِیَعبُدونِ. و نیافریدیم پری و آدمی را مگر برای آن که بپرستند مرا.» با این هدف آفریده شده تا با علم و عمل صالح و اخلاق نیکو روح انسانی خود را پرورش و تکامل دهد و برای زندگی خوب و نورانی جهان پس از مرگ آماده سازد، بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند که افق اندیشه‌ی شاعران بزرگی چون ناصرخسرو مورد کنکاش و تفحّص قرار گیرد و ارزش‌های والای انسانی اشاره شده در آثارش که در اخلاق و عمل انسان بار ارزشی فراوان دارد به بحث گذارده شود.

     

    اهداف تحقیق:

    الف  اهمّیّت فراوان و ارزش اخلاق اسلامی و لزوم یادگیری قواعد علم اخلاق.

    ب بررسی فضایل و رذایل اخلاقی در کتاب‌های اخلاقی و ضرورت شناخت این که انسان دارای چه فضایل و رذایل اخلاقی است تا خود را از رذایل پاک و به فضایل آراسته گرداند.

    ج تطبیق و بررسی نظر شاعر مورد بحث یعنی ناصر خسرو در مورد فضایل و رذایل با نظرات علما و دانشمندان علم اخلاق.

     

    سؤالات تحقیق:

    الف بررسی مسائل اخلاقی چه مقدار در سعادت بشر نقش دارد؟

    ب رابطه‌ی دین و اخلاق چگونه است؟

    ج میزان توجّه ناصر خسرو به فضایل و رذایل تا چه حدّ بوده است؟

    د تقسیم بندی فضایل و رذایل اخلاقی بین علما و دانشمندان اسلامی و ناصر خسرو تا چه حد به هم نزدیک است؟

     

     

     

    پیشینه‌ی تحقیق:

    در خصوص فضایل و رذایل اخلاقی، پژوهش‌های ارجمندی توسط علمای اخلاق که غالباً مبنای قرآنی دارد صورت گرفته است. همچنین توسّط اساتید ادبیّات آثار ناصر خسرو مورد مُداقّه و کنکاش قرار گرفته است. امّا به صورت اخصّ تحقیق جداگانه‌ای که مبنای آن تطبیق سروده‌ها با فضایل و رذایل اخلاقی باشد، صورت نگرفته است.

     

    روش انجام تحقیق:

    ابتدا با مراجعه به کتاب‌های اخلاقی علمای اسلامی، مواردی که جزو فضایل و رذایل محسوب می‌شوند به طور مشترک شناسایی و فیش‌‌برداری شد، سپس ابیات‌‌ دیوان ناصر خسرو مورد مطالعه قرار گرفته و فیش برداری شده و به استاد راهنما ارائه گردیده و از او نظر خواسته شد. بعد مطالب دسته بندی شده و از فیش به صفحات پایان نامه منتقل گردید و برحسب فهرست موضوعی طبقه‌بندی گردید.

    و در خلال هر بحث، به شواهدی از سایر آثار ناصر خسرو و همچنین به امثال و حکم فارسی اشاره شده تا در مواقع لزوم، آراء و عقاید شاعر مورد نظر مورد موشکافی و دقّت کافی قرار گرفته باشد.

    لازم به ذکر است که در بعضی از کتب اخلاقی علمای اسلامی، تقسیم بندی فضایل و رذایل به بیش از هفتاد مورد می رسد و در این پایان نامه امکان بررسی همه موارد امکان پذیر نمی باشد، بنا براین سعی شده به تعدادی از آن ها اشاره شود که در اکثر کتاب ها به آن موارد پرداخته شده است.

    توضیح این که ترتیب تقسیم بندی فضایل و رذایل نوشته شده در پایان نامه، بر اساس تقسیم بندی دانشمندانی چون خواجه نصیر طوسی و ابن مِسکوَیه می باشد.

     

     

     فصل دوم

     زندگینامه‌ ی ناصر خسرو

     

    «زندگینامه‌ی ناصر خسرو»

    حکیم ابومعین ناصر بن خسرو بن حارث قبادیانی معروف به ناصر، ملقّب و متخلّص به «حجت» در ماه ذی‌القعده سال 394 ه . ق در قبادیان از نواحی بلخ متولد شد:

    بگذشت ز هجرت پس سیصد، نود و چار             بنهاد مرا مادر بر مرکز اغبر*

                                                                                           (3855)[1]

       انتسابش به قبادیان بلخ که مولد او بود از اشعارش نمایان است:

    پیوسته شدم نسب به یمگان                                   کز نسل قبادیان گسستم

                                                                                             (6683)

    خودش، همیشه در اشعار و کتاب‌هایش خود را «ناصر»، «ناصرخسرو» و زمانی «ناصربن خسرو» می‌نامد:

    همان ناصرم من که خالی نبود           زمن مجلسِ میر و صدرِ وزیر  

                                                                                               (4246)

                                                    ***

    هر که بوی داروی من یابد از تو بی‌گمان      گویدت تو بر طریق ناصر دین خسروی

                                                                                               (10327)

    از آغاز جوانی به فراگرفتن دانش‌های گوناگون همّت گماشت تا آن جا که اعلام می‌کند:

    نماند از هیچ گون دانش که من زان                          نکردم استفادت بیش و کمتر

                                                                                                     (4118)

    به اطّلاعات خود بر علوم متداوله و تحصیل فنون و اخبار در اشعارش اشاره می‌کند و شاهد دعوی خود را آگاهی از شعر و حساب و ادب خویش می‌داند.

    ور ترا از من برین دعوی گوا باید ،گواست            مر مرا هم شعر و هم علم حساب و هم ادب

                                                                                                                (745)

    حتی قدرت بازوی ادب را از خود می‌داند:

     ادب را به من بود بازو قوی                                        به من بود چشم کتابت قریر* 

                                                                                                     (4248)

    و کاغذ به خاطر الفاظ او به خود فخر می‌کند:

    به تحریر الفاظ من فخر کرد                                همی کاغذ از دست من بر حریر

                                                                                                     (4249)

    تا جایی که سخن را در برابر طبع خویش اسیر می‌داند:

    دبیران اسیرند پیش سخن                              سخن پیش طبعم به طبعست اسیر

                                                                                                    (4251)

    دربار سلطان محمود و سلطان مسعود را دیده و به کارهای دیوانی مشغول بوده و در نزد وزرا، حرمت و حشمتی داشته است:

    پیش وزیر با خطر  و حشمتم بدانک               میرم همی خطاب کند خواجه خطیر

                                                                                                   (3467)

    به خاطر خوشگذرانی‌های دوره‌ی جوانی خویشتن را سرزنش می‌کند:

     

    آن کردی از فساد که گر یادت آید آن             رویت سیاه گردد و تیره شود ضمیر

                                                                                               (3472)

    به هندوستان و سند و ترکستان و افغانستان مسافرت‌ها کرده است. قبل از بیست و هشت سالگی به تصنیف کتاب و تألیف پرداخته. در چهل سالگی تحولّی روحی به او دست داد و در پی تحرّی حقیقت به درِ شهری رسید که اجرام فلک بنده‌ی او بودند و آفاق در تسخیر او:

    روزی برسیدم به در شهری کان را               اجرام فلک بنده بُد، آفاق مسخّر*

                                                                                                                                                    (3896)

    با رسیدن به دروازه‌ی این شهر عقل و خردش گفت که هر حاجتی داری و جویای هر حقیقتی هستی در اینجا طلب کن و از این درگاه عبور نکن:

    شهری که من آنجا چو رسیدم خردم گفت         اینجا بطلب حاجت و زین منزل مگذر

                                                                                                   (3901)

    ارتباط ناصر با خلفای فاطمی مصر که مذهب اسماعیلیه داشتند، از همین زمان آغاز می‌شود. امام اسماعیلی در مقابل پاسخ به پرسش‌های ناصر مهری محکم بر لبانش زد و اسرار اسماعیلی را در لوای پاسخ بیان کرد:

    گفتا بدهم داروی با حجّت و برهان                     لیکن بنهم مهری محکم به لبت بر...

    راضی شدم و مهر بکرد آنگه دارو                     هر روز بتدریج همی داد مزوّر..*  

    دستم به کف دست نبی داد به بیعت                     زیر شجرِ عالیْ پرسایه و مثمَر

                                                                                           (39313926)

    بنابراین در اوج التهاب و آوارگی خویش، هنگامی که سرانجام خسته و مانده در مصر، رهبر گمشده‌ی خود را در هاله‌ی وجود خلیفه‌ی فاطمی متجلّی می‌بیند، چون و چرای دعوتش را یکباره به دیده و دل می‌خرد و جانی تازه می‌یابد و این زمان، سراسیمه عنان توسن سرکش اختیار را از کف می‌دهد و ذوق زده و شیفته و شوریده حال سرمست از باده‌ی غرور وصال به خود می‌بالد و حماسه‌ی پیروزی،  پایکوبان می‌سراید که:

    فاطمیم فاطمیم فاطمی                            تا تو بدرّی ز غم ای ظاهری!

                                            ***                                 (9222)

    داغ مستنصر بالله نهادستم                            بر بر و سینه و بر پهنه پیشانی

                                                                                         (9651)

    سرانجام از طرف امام فاطمی آن زمان، ابوتمیم معدبن علی المستنصر بالله به عنوان «حجت جزیره‌ی خراسان» تعیین شد:

    ای حجّت زمین خراسان! بگوی                بر راستی سخن که تویی ضامنش

                                                                                        (5089)

    جامعه‌ی رسمی او را بددین، قرمطی، رافضی، معتزله می‌خواند، از طرف مراجع معتبر و شاید خلافت بغداد تکفیر می‌گردد و مورد تعقیب مأموران سلجوقی و عمّال خلیفه و روحانیون قشری و رشوت‌خوار، واقع می‌شود و بعد از اقامت در نیشابور و مازندران و گیلان، سرانجام به قریه‌ی کوهستانی یمگان پناه می‌برد و این دوره که از حدود 63 سالگی تا پایان زندگی او طول می‌کشد دوره‌ی شکنجه‌ی روحی اوست. کنده‌ای که زمانی شعله ور بود اینک در خاکستر سرد ملال و درماندگی غرق است و در نهایت، پارسایانه و عبوس عمر سپری می‌کند.

     

    دل پر اندوه‌تر از نار پر از دانه                        تن گدازنده‌تر از نال* زمستانی

                                                                                          (9613)

    معروف‌ترین آثار او عبارتند از: سفرنامه، وجه دین، خوان‌الاخوان، جامع‌الحکمتین، زادالمسافرین، گشایش و رهایش و دیوان اشعار. ناصر سال‌ها در دره‌ی یمگان محصور بود تا در سال 481 ه . ق درگذشت و جسد او در قصبه‌ی جرم که اکنون جزو کشور افغانستان است نزدیک قشلاق «حضرت سید» کنونی به خاک سپرده شده است. مسافرانی که به این قشلاق می‌آیند، گنبد سفید کوچکی را که بر فراز آرامگاه ابدی ناصر ساخته شده است از دور مشاهده می‌کنند.

    (برای معرفی ناصر از منابع ذیل استفاده شده است: (با کاروان حله دکترزرین کوب، 1355) و (بیست گفتار ج 1، محقق، 1363) (تاریخ ادبیات ایران دکتر صفا، 1355) (تحلیل اشعار ناصر خسرو، دکتر محقق، 1368) (دیداری با اهل قلم، دکتر یوسفی، 1355) (مقدمۀ تقی زاده بر دیوان ناصر خسرو وبه تصحیح مجتبی مینوی، 1384)

    abstract:

    Naser khosro is an Iranian mighty poet, thoughtful philosopher, and a brilliant literary and scientific countenance.He wants a clean and pure society, away from moral mischiefs.Naser khosro’s poetical work, full of counsel and advice, is based on religion and wisdom. It has prohibited the man from obedience of self, falsehood, hypocrisy, avidity and greed, sleep and food, worldliness and luxury, haughtiness, ignorance and cruelty and it encourages asceticism and obedience and contentment, magnanimity of nature, humility, knowledge, reality, righteous ness and a good name and everywhere the basis of his fundamental morality and motive is “religion” and “theology” . In his opinion, to achieve admired virtues, scientific and practicable self disciplines are essential.

    Thus in the first step, knowing virtues and mean aualities and awareness of the personality and the human’s real place, then compaign and struggle with the spirit of lasciviousness are of necessity. Because the one who doesn’t overcome his carnal desires, he can’t obtain the step of generosity and virtue and sound mind.

    Moral virtues have been mentioned in Naser’s poem in the best statement and from the heart’s core with a heart stuffed with purity and sincerity and in this treatise I have strived to segregate and study the virtues and mean qualities that have been reflected in the poetical work of this sage poet.              

  • فهرست و منابع پایان نامه فضایل و رذایل در دیوان ناصر خسرو

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول کلیات پژوهش

    مقدمه.............................................................................................................................................................4

    کلّیات وتعاریف.............................................................................................................................................5

     1- 1-  بیان مسأله...........................................................................................................................................5

    1 - 2 – اهمیت و ضرورت تحقیق...................................................................................................................5

    1-3- اهداف تحقیق.......................................................................................................................................6

    1-4- سؤالات تحقیق......................................................................................................................................6

    1-5- پیشینه تحقیق.........................................................................................................................................7

    1-6- روش انجام تحقیق.................................................................................................................................7

    فصل دوم: زندگینامه ناصر خسرو.....................................................................................................................9

    فصل سوم: بحثی درباره اخلاق و آشنایی با چند نظر فلسفی............................................................................14

    فصل چهارم: قوای نفس................................................................................................................................23

    فصل پنجم: اخلاق اسلامی............................................................................................................................34

    فصل ششم: آشنایی با فرقه اسماعیلیه..............................................................................................................42

    فصل هفتم: فضایل اخلاقی با تأویل اسماعیلیه................................................................................................53

    الف ) احسان................................................................................................................................................56

    ب ) خود شناسی برای خدا شناسی................................................................................................................58

    ج ) خضوع..................................................................................................................................................59

    د ) دوستی با خاندان حق...............................................................................................................................60

    ه ) راستگویی ..............................................................................................................................................63

    و ) زیارت کعبه و مراسم و اعمال حج...........................................................................................................65

    ز )  عقل.......................................................................................................................................................68

    ح ) علم علم ایزد مدینه علم و .....   ..........................................................................................................72

    ط ) علم توأم با عمل.....................................................................................................................................77

    ی ) نماز و روزه و زکات..............................................................................................................................79

    فصل هشتم: فضایل اخلاقی...........................................................................................................................81

    الف: (حکمت).............................................................................................................................................88

    ب: (عفّت)...................................................................................................................................................96

    عفّت..............................................................................................................................................97

    حیا...............................................................................................................................................98

    رفق و مدارا...................................................................................................................................99

    آراستن نفس یا حسن هدی............................................................................................................104

    مناعت طبع....................................................................................................................................106

    صبر..............................................................................................................................................108

    قناعت...........................................................................................................................................112

    وقار..............................................................................................................................................115

    ورع..............................................................................................................................................117

    10- عقل معاش...................................................................................................................................119

    11- حریّت و آزادگی.........................................................................................................................121

    12- سخا.............................................................................................................................................123

            ج: شجاعت........................................................................................................................................127

    کرامت.........................................................................................................................................129

    نَجدت..........................................................................................................................................132

    همّت بلند......................................................................................................................................136

    سکون ..........................................................................................................................................138

    حلم..............................................................................................................................................140

    صبر وثبات....................................................................................................................................141

    تواضع...........................................................................................................................................144

    حمیت، غیرت و مردانگی..............................................................................................................145

    رقّت.............................................................................................................................................147

           د: عدالت............................................................................................................................................149

    راستی و صداقت...........................................................................................................................152

    وفا................................................................................................................................................153

    مکافات.........................................................................................................................................155

    شفقت...........................................................................................................................................157

    تودّد.............................................................................................................................................158

    تسلیم............................................................................................................................................160

    عبادت..........................................................................................................................................161

         فصل نهم: رذایل اخلاقی........................................................................................................................166

    الف : رذایل ضد حکمت ......................................................................................................................167

    اسناد اعمال بد و ناپسند به خداوند قهّار............................................................................................168

    تقلید..............................................................................................................................................171

    در خواب غفلت فرو رفتن...............................................................................................................172

    غلبه جاهلان بر عالمان....................................................................................................................173

    جستجو کردن معنای ظاهری شریعت..............................................................................................174

    دشمنی با علم و علما.......................................................................................................................175

    ب: رذایل ضدّ عفّت...................................................................................................................................174

    شکم بارگی و شهوت رانی.............................................................................................................177

    حرص آز طمع...........................................................................................................................180

    دروغ مکر حسد و ... غیبت و غمّازی..........................................................................................182

    لواط و زنا......................................................................................................................................187

    نگریستن به نامحرمان......................................................................................................................187

    افشای راز.......................................................................................................................................188

    نفاق...............................................................................................................................................188

    دروغگویی و مکر و حسد...............................................................................................................189

    فریفته دنیا بودن..............................................................................................................................189

       ج: رذایل ضد شجاعت............................................................................................................................191

    دنائت...........................................................................................................................................193

    عجله و شتابکاری..........................................................................................................................193

    عیبجویی.......................................................................................................................................194

    ریا................................................................................................................................................195

    ترس از مرگ...............................................................................................................................195

    مِراء..............................................................................................................................................196

    خفّت و خواری.............................................................................................................................197

    ژاژخایی........................................................................................................................................198

    خودآرایی.....................................................................................................................................199

    10- خودخواهی..................................................................................................................................200

    11- کبر و عجب.................................................................................................................................201

    12- غدر و حیله..................................................................................................................................202

    13- عصیانگری و سرکشی..................................................................................................................203

    14- بی‌حمیّتی......................................................................................................................................204

    د: رذایل ضد عدالت...................................................................................................................................205

    فهرست لغات.............................................................................................................................................213

    فهرست آیات.............................................................................................................................................219

    فهرست منابع .............................................................................................................................................221

    چکیده انگلیسی..........................................................................................................................................

    منبع:

     

    امینی، ابراهیم، 1387، اسلام و تعلیم و تربیت، چاپ سوم، چاپخانه مؤسسه بوستان کتاب.

    برتلس،آ.ی.، 1363، ناصر خسرو و اسماعیلیان، ترجمه آرین‌پور، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.

    بن شعبه‌الحرانی، حسین، 1366، تحفه‌العقول،  چاپ سوم، انتشارات اسلامیه.

    بن عدی، یحیی، 1371، تهذیب‌الاخلاق، با مقدمه و تصحیح و ترجمه و تعلیق دکتر سید محمد دامادی، چاپ دوم، مؤسسه اطلاعات و تحقیقات فرهنگی.

    پاپکین، ریچارد،1373، کلیات فلسفه، ترجمه و اضافات دکتر سید جلال‌الدین مجتبوی، چاپ هشتم، انتشارات حکمت، چاپ معراج.

    پطروشفسکی، ایلیا پاولویچ، 1348،اسلام در ایران، ترجمه کریم کشاورز، انتشارات پیام، چاپ ششم.

    جوینی، عطاملک، 1367، تاریخ جهانگشای جوینی، به اهتمام محمد قزوینی،چاپ سوم ،سازمان نشر کتاب انتشارات بامداد.

    حائری، مهدی، 1369، بنیادهای اخلاق اسلامی، چاپ دوم، چاپ رستمخانی، انتشارات بنیادفرهنگی امام‌المهدی(عج).

    حقانی زنجانی، حسین،1373، نظام اخلاقی اسلامی، چاپ اول، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    حکیمی، محمدرضا، 1360، الحیاه، چاپ سوم، جامعه‌المدرسین قم، ج2.

    دشتی، محمد، 1380، ترجمه نهج البلاغه، انتشارات مشرقین، چاپ نهم.

    دهخدا، علی اکبر، 1383،امثال و حکم، تهران، انتشارات شقایق، ج1.

    زرین کوب، عبدالحسین،1355 ، با کاروان حله، چاپ سوم، سازمان چاپ و انتشارات جاویدان.

    سلطانی، غلامرضا، 1364، تکامل در پرتو اخلاق، دفتر انتشارات اسلامی.

    شعار، جعفر، 1371، سفرنامه ناصر خسرو با متن انتقادی، نشر قطره انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شمال.

    شعار، جعفر، 1371، سیاست نامه نظام‌الملک، چاپ پنجم، انتشارات امیر کبیر، چاپ خانه سپهر تهران.

    شیخ صدوق، 1362، خصال، با مقدمه و ترجمه آیت ... کمره‌ای، انتشارات کتابخانه اسلامیه، چاپ چهارم، چاپخانه آفتاب.

    شیرازی، قطب‌الدین، 1365، دره‌التاج، مجموعه آشنایی با فلسفه اسلامی 11 بخش نخستین، به تصحیح سید محمد مشکور، انتشارات حکمت.

    صدوق،  1362، امالی، با مقدمه و ترجمه آیت ا... محمد باقر کمره‌ای، چاپ چهارم، چاپخانه آفتاب، انتشارات کتابخانه اسلامیه.

    صدیق، عیسی، 1354، تاریخ فرهنگ ایران، چاپ هفتم، چاپ زیبا

    صفا، 1355، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات امیر کبیر، چاپ اول، ج 1

    طباطبایی، محمدحسین، 1363، المیزان فی تفسیرالقرآن، چاپ سوم، کانون انتشارات محمدی، ج1و           8و12و27

    طوسی، خواجه نصیر، 1369، اخلاق ناصری، به تصحیح و تنقیح مجتبی مینوی علیرضا حیدری، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، چاپ چهارم، چاپخانه گلشن.

    غزالی، محمد، 1372، کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، چاپ سوم، انتشارات گنجینه، نشرمحمد.

    فرید، مرتضی، 1365، الحدیث، احادیث و ترجمه از کتاب‌های گفتار فلسفی، چاپ و نشر دفتر فرهنگ اسلامی، ج2 .

    فرید، مرتضی، 1368، اخلاق از دیدگاه قرآن و عترت، چاپ ششم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    فلسفی، محمد تقی، 1356، اخلاق از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، چاپ سوم، هیأت نشر معارف اسلامی.

    کلینی، 1367، اصول کافی، ج3 با شرح و ترجمه حاج سید جواد مصطفوی و ج4 با شرح و ترجمه حاج سید هاشم رسولی، از انتشارات کتاب‌فروشی علمیه اسلامیه.

    کوربن، هانری،1352، تاریخ فلسفه اسلامی از آغاز تا درگذشت ابن رشد، با همکاری سید حسین نصر و عثمان یحیی، ترجمه دکتر اسداله مبشری، چاپ اول، چاپخانه سپهر، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    لاهوری، اقبال، 1354، سیر فلسفه در ایران، ترجمه یحیی آرین‌پور، نشر سوم، مؤسسه فرهنگی منطقه‌یی با همکاری سازمان انتشارات بامداد.

    مجتبوی، جلال‌الدین، 1369، علم اخلاق اسلامی، گزیده جامع‌السعادت ملا مهدی نراقی، چاپ دوم انتشارات حکمت.

    محقق، مهدی، 1363،اولین بیست گفتار ، در مباحث علمی فلسفی و کلامی و فرق اسلامی،سلسله دانش ایرانی.17

    محقق، مهدی، 1368، تحلیل اشعار ناصر خسرو، چاپ پنجم، انتشارات دانشگاه تهران.

    محقق، مهدی، 1369، دومین بیست گفتار، در مباحث ادبی و تاریخی و فلسفی و کلامی و تاریخ علوم در اسلام، مؤسسه مطالعات اسلامی، سلسله دانش ایرانی39.

    مشکور، محمد جواد، 1355، تاریخ شیعه و فرقه‌های اسلام تا قرن چهارم، انتشارات اشراقی.

    مطهری، مرتضی، 1373، فلسفه اخلاق، چاپ دوازدهم، انتشارات صدرا.

    مهدوی کنی، محمد رضا،1388، نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی، چاپ بیست و چهارم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

    میبدی، رشیدالدین، 1339، کشف‌الاسرار، به اهتمام علی اصغر حکمت، چاپ تابان،ج1.

    ناصر خسرو ، 1363، جامع‌الحکمتین، به اهتمام دکتر محمد معین و هنری کربین، چاپ دوم، چاپخانه شرکت گلشن، کتابخانه طهوری.

    ناصر خسرو، 1363، گشایش و رهایش، با تصحیح و مقدمه سعید نفیسی، نشر جامی، چاپ اول، چاپ آفتاب.

    ناصر خسرو، 1370، زادالمسافرین، چاپ افست، انتشارات کتاب فروشی محمودی، چاپ رشدیه.

    ناصر خسرو، 1384، دیوان اشعار، با مقدمه سید حسن تقی‌زاده،چاپ چهارم،  مؤسسه انتشارات نگاه، چاپ نوبهار.

    ناصر خسرو، 1387،دیوان اشعار، تصحیح مجتبی مینوی، چاپ سوم، انتشارات معین، چاپ مهارت.

    ناصر خسرو،1354، وجه دین، زبان و فرهنگ ایران، ناشر کتابخانه طهوری.

    نراقی، احمد، 1361، معراج‌السعادت، از انتشارات رشیدی و امین، چاپ دوم، تیرنگ .

    نصرت، امین، 1365، اخلاق، اقتباس و ترجمه از تهذیب‌الاخلاق ابن مسکویه.

    یادنامه ناصر خسرو،1356، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

    یوسفی، غلامحسین، 1355، دیداری با اهل قلم، مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه فردوسی، ج1. 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت