پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان مقاطع راهنمایی

تعداد صفحات: 58 فرمت فایل: word کد فایل: 1000386
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۲,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان مقاطع راهنمایی

    بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان مقاطع راهنمایی

    چکیده :

     

    هدف از پژوهش حاضر ، بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی معلم و استفاده از روشهای تغییر رفتار در دانش آموزان مقطع راهنمایی می باشد . در این پژوهش ویژگیهای شخصیتی معلم به عنوان متغییر پیش بین (مستقل) و روشهای تغییر رفتار به عنوان متغییر ملاک (وابسته) در نظر گرفته شده اند . جامعه ی آماری این پژوهش دانش آموزان مقاطع راهنمایی استان اردبیل که در سال تحصیلی 90-89 به تحصیل اشتغال داشته اند و معلمان مقاطع راهنمایی می باشد و نمونه تحقیق 70 دانش آموز دختر و پسر و 70 معلم به صورت تصادفی انتخاب شده و پرسشنامه شخصیت آیزنگ بزرگسالان و پرسشنامه خود ساخته را تکمیل نموده اند . برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون جهت مشخص کردن رابطه بین ویژگیهای شخصیتی معلم و زیر مقیاسهای آن با روشهای تنبیه –  ثبات هیجانی – درونگرایی – برونگرایی استفاده شد . نتایج حاکی از آن است که بین ویژگی های شخصیتی معلمان با روشهای تشویق و تنبیه و وضعیت تاهل و وضعیت سکونت و جنسیت رابطه وجود دارد . همچنین نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی معلمان و روشهای تنبیه با درونگرایی و برونگرایی رابطه ی معناداری وجود دارد .

     

    مقدمه

     

    علم حماسه ای است به دیرپایه ابدیت و زیبایی آفرینش ، پاسدار معنویت های دیریند، رشته ی استوار پیوند جانها و عامل لایزال معرفتها به دلهای مشتاقان در جوامع انسانها و آموزش و پرورش از اهمیت ویژه ای برخوردار است . این نهاد از مهمترین عوامل رشد اجتماعی ، اقتصادی و تربیتی در هر جامعه ای است و عامل رشد آگاهی و ساماندهی نیروی انسانی برای رشد و توسعه جوامع ، نظام آموزش و پرورش است . در نظام آموزش و پرورش هر کشوری عوامل متعددی وجود دارند که در شکل ، اهداف و کیفیت آن موثرند .

    آموزش و پرورش نهادی اجتماعی است که از زندگی جمعی به وجود آمده و متاثر از محیط اجتماعی است . بنابراین ، آموزش و پرورش پدیده ای اجتماعی است ( علاقه مند ،1374 ) .

    نظام آموزش و پرورش از عناصر مختلفی تشکیل شده که هر کدام از عناصر در پیش برد اهداف آن موثرند . معلم ، به عنوان یکی از عناصر ،اهمیت خاصی در نظام تعلیم و تربیت دارد . امروزه عقیده براین است که برای به حداکثر رساندن فرصتهای آموزش و یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت برای تمام فراگیران ، باید سیاست گذاران و رهبران آموزشی اطمینان یابند که معلمان،آموزشهای مبتنی بر استاندارد را اجرا می کنند (کاستیلو،2002،ص1 ) .

    یادگیری در مدرسه فعالیتی مدام و مستمر است که در چهارچوب کلاس درس معلم و به مدد کتابهای درسی انجام می شود . آنچه در کلاس درس بیشترین اهمیت را دارد برقراری رابطه ی موثر و مناسب با دانش آموزان می باشد . چنانچه معلمان بخواهند در روابط انسانی موفق باشند ، باید انواع ارتباط و مهارتهای اساسی ارتباط را مد نظر قرار دهند (صالحیان،1379) . روابط انسانی خوب روابطی است که به سلامت روانی ، اجتماعی و ذهنی منجر شود (اردبیلی،1376،ص309) .

    در حالی که معلمان می توانند از مجموعه ای از دانش و مهارت در تدریس استفاده کنند ، ایجاد ارتباط خوب با دانش آموزان مربوط به شخصیت و خصوصیات موثری است که معلم نیاز به داشتن آنها دارد(خین و آپتوتاسامی،2005) .

    بدون شک یکی از مباحث اصلی و بنیادی علم روانشناسی ویژگیهای شخصیتی می باشد . از آنجا که این ویژگیها زیربنای نظام رفتاری افراد را تشکیل می دهند ، پرداختن به این مقوله می تواند جنبه های خاصی از عملکرد افراد را در زمینه های مختلف روشن سازد . از مصادیق بارز این موضوع ، همانطور که اشاره شد تاثیر ویژگیهای شخصیتی افراد برکارکرد شغلی آنها می باشد .

    بنابراین موضوع مهمی که رفتارها و برخوردهای معلمان در کلاس درس را توجیه می کند ویژگیهای شخصیتی آنها می باشد . ویژگیهای شخصیتی معلمان است که چگونگی ارتباط با دانش آموزان را مشخص می کند و اگر رابطه نباشد ، آموزش معنی ندارد . مسلم است که چگونگی کیفیت رابطه ی معلم و دانش آموز تا حدود زیادی روی یادگیری او تاثیر می گذارد . درواقع جنبه های موثر روابط میان فردی اساسی در کلاس برای یادگیری دانش آموزان از جنبه های فهم ذهنی کم اهمیت تر نیست (کازدن ، 2001) . معلمان باید بتوانند روابط انسانی و عاطفی بسیار نزدیکی بین خود و دانش آموزان برقرار کنند تا رسالت اصلی خود را که یادگیری دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنهاست را به نحو احسن انجام دهند زیرا که آنها جامعه سازان آینده ی کشور می باشند .

    بیان مسئله

     

    شخصیت معلم متغیری است که نحوه ی رابطه ی او با دانش آموزان را مشخص می کند . اگر رابطه نباشد ، آموزش معنی ندارد . معلمان در همان آغاز کار ، متوجه می شوند که یکی از اولین و مهمترین مسائل ، نحوه ی برقراری ارتباط با دانش آموز است (اسپالدینگ ، ترجمه نایینیان ،1373) . مسلم است که چگونگی کیفیت رابطه یمعلم و دانش آموز تا حد زیادی روی یادگیری او تاثیر می گذارد . به عنوان دانش آموز ، وقتی معلمان خود را دوست می داشتیم یا به آنها عشق می ورزیدیم ، در خواندن درسهایشان سعی و تلاش بیشتری می کردیم و بیشتر یاد می گرفتیم (زندی ،1382) . این مهم است که دانش آموزان نظر مثبتی از معلمانشان داشته باشند ، چرا که رهبری معلمان در کلاس درس اثر زیادی در ایجاد محیط آموزشی موثر دارد و کیفیت رفتار میان فردی معلم و ارتباط با دانش آموزان نشانه ای است از کیفیت رهبری در کلاس درس (خین و آپتوتاسامی ، 2005) . نظر مثبت به معلم یعنی اینکه او از تنبیه می پرهیزد آنگونه که مشاهده می شود استفاده از راه های تقویتی جهت ارتباط و تغییر رفتار موثرتر و بهتر از راه های تنبیهی می باشد و اگر از این راه استفاده شود جهت ایجاد رابطه و تغییر رفتارهای دانش آموزان در کلاس درس موثرتر خواهد بود . معلمان همیشه به قدری مشغول تدریس هستند که فرصتی برای مشاهده ی جزئیات صعود و نزول درگیری دانش آموز ندارند (لمک ،1990 : 135) . رفتار میان فردی معلم و خوب بودن او جنبه های مهم از محیط کلاس هستند . معلمان برای بهینه کردن شرایط محیط ، می بایستی تلاش کنند تا محیط یادگیری قوی ایجاد کنند ممکن است معلمان قادر به ایجاد محیط کلاسی مطلوب تری باشند ، محیطی موافق که از طریق روابط میان فردی مثبت شناسایی شده باشد که در آن هر فردی احساس خوبی داشته باشد (وان پتگم و همکاران ، 2006) . دانش آموزان معلمانی را ترجیح می دهند که گرم و دوستانه باشد . مهم تر از آن روابط مثبت معلم و دانش آموز که در آن معلمان از مهارتهای خاصی استفاده می کنند ، با واکنش های مثبت دانش آموزان به مدرسه و دستیابی  های درسی بیشتر در ارتباط است (کیلن ، 1998) . توانایی های مهم معلم که توسعه ی روابط انسانی صحیح با دانش آموزان را ممکن می کند و نیز ظرفیت او برای ایجاد کلاسی دموکراتیک و موافق ، خصوصیت های مهمی برای تدریس کارآمد هستند (مویجس و رینلدز ، 2005) . صرفاً با صحبت کردن نمی توانیم با دیگران ارتباط موثر برقرار نماییم به عنوان مثال در مدیریت کلاس ، سکوت راحت ترین مهارت برای استفاده است ، در حالی که از همه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد (کنت و بن ، 1999 : 436) . رووف (1371) وظابف متعددی به معلم نسبت می دهد که کشف (خود) محصل ، شناخت مخاطبین و رفتار آنها ، توان برقراری ارتباط ، تغییر خود ، ژرف نگری ، آماده سازی و تشویق ، اعطای احساس امنیت ، و ده ها مورد دیگر از آن جمله است . اگر ما بتوانیم واقعاً ابزاری که در اختیار داریم (نظام آموزشی) ، را به خوبی بشناسیم و اگر بتوانیم عوامل این سیستم را مورد استفاده قرار دهیم با توجه به این که نظام آموزشی حداقل 12 سال دانش آموزان را در اختیار دارد ، بدین ترتیب می توانیم موفق به بازسازی شویم و در تحقق اهداف تعلیم و تربیت ساده تر به نتیجه برسیم . این 12 سال عمر دانش آموزان ، زمان کمی نیست که بشود ساده از آن گذشت پس معلمین باید همه ی این عوامل را در نظر بگیرند باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته و آموزش کافی دیده باشند . معلم حرفه ای باید همواره در صدد تحقق و تتبع و شناخت بهتر فرآیندهای آموزشی و تربیتی و عوامل موثر یادگیری باشند . در این صورت عملکرد و تاثیر کار اینگونه معلمان در حقیقت ، تغییر و بازسازی نظام آموزشی خواهد بود.(دکتر احمدعلی فروغی ابری ، اردیبهشت 1372) . با توجه به مطالب مطرح شده محقق به دنبال پاسخگویی به سوال ذیل است :

    روشهای تغییر رفتار معلم چه ارتباطی با شخصیت معلم دارد ؟      

    اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    پیشرفت هر جامعه ای به چگونگی کیفیت آموزش و پرورش آن جامعه بستگی دارد . عملکرد تحصیلی دانش آموزان از موضوعاتی است که توجه بسیاری از محققان تربیتی را جلب کرده است . موضوع عملکرد تحصیلی و یادگیری دانش آموزان از مباحث مدرسه ای محققان را برآن داشته تا عوامل موثر در عملکرد تحصیلی دانش آموزان را شناسایی کنند در این راستا برخی محققان به بررسی و مشاهده ی تدریس و ویژگی های معلمان کارآمد اقدام کرده اند . شناخت دقیق نیروی انسانی شاغل در نظام آموزشی ، امری لازم برای برنامه ریزی در آموزش و پرورش است شناخت ویژگیها و تیپ های شخصیتی معلمان می تواند شرایط را جهت جذب و نگهداری آنها مناسب تر کند و از سوی دیگر سازمانهای آموزشی با اعمال گوناگون و مناسب با نوع ویژگیهای شخصیتی معلمان کارآیی و اثر بخشی آنها را افزایش می دهند و بنابراین انتخاب و انتصاب افراد در مشاغلی همچون معلمی باید با شناخت کامل از نظر ویژگیهای شخصیتی همراه باشد . طبعی است عدم رعایت این مسائل موجب می شود که مسائل و مشکلات آموزشی و تحصیلی برای جوانان و نوجوانان به وجود آید . وقتی معلم ، نقش حرفه ای و تخصصی خود را ایفا نکند کودکان و نوجوانان ، یعنی آینده سازان جامعه ی اسلامی ما نمی توانند به حد مطلوب مهارتها و قابلیت های شخصی ، اجتماعی و اقتصادی نائل شوند و این خود موجب اختلالات شخصیتی ، نابهنجاری های اجتماعی و بروز مشکلات اقتصادی در جامعه خواهد شد و میزان آمادگی برای پذیرش ارزشهای نادرست را بالا می برد (دکتر احمدعلی فروغی ابری ، اردیبهشت 1372) .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی معلم و استفاده از روش های تغییر رفتار در دانش آموزان مقاطع راهنمایی

    فهرست:

    چکیده ج‌

    فصل اول

    مقدمه. 10

    بیان مسئله. 11

    اهمیت و ضرورت تحقیق.. 12

    اهداف... 13

    هدف کلی پژوهش 13

    اهداف جزئی پژوهش 13

    فرضیه ها 13

    تعاریف نظری و عملیاتی واژه ها 14

    تعاریف عملیاتی 14

    فصل دوم

    پیشینه ی نظری.. 16

    شخصیت و مفهوم آن 16

    دیدگاه هایی درباره ی شخصیت 17

    تاریخچه تیپ شناسی 20

    تعریف رفتار. 22

    انواع رفتار. 23

    رفتار پاسخگر. 23

    رفتار کنشگر. 24

    رفتار نهان. 24

    تعریف تغییر رفتار. 25

    ویژگیهای تغییر رفتار. 25

    موارد استفاده از شیوه های تغییر رفتار. 26

    انواع روشهای تغییر رفتار 27

    کاربرد نظریه های خاص یادگیری در کلاس درس... 27

    گاتری.. 28

    اسکینر. 28

    پیاژه 29

    پاولف... 29

    پیشینه عملی.. 30

    پژهش داخلی.. 30

    پژوهش خارجی.. 32

    فصل سوم

    روش تحقیق 35

    جامعه آماری 35

    نمونه ی آماری 35

    روش نمونه گیری 35

    روش جمع آوری اطلاعات 35

    ابزار پژوهش... 36

    روش نمره گذاری 38

    اعتبار و روایی.. 39

    فصل چهارم

    بخش اول آمار توصیفی.. 41

    بخش دوم آمار استنباطی 46

    فصل پنجم

    خلاصه، بحث و نتیجه گیری.. 52

    محدودیت پژوهش... 55

    پیشنهادات... 55

    پیشنهادات پژوهشی.. 55

    پیشنهادات کاربردی.. 56

     

    .

    منبع:

    پیریایی ، حسین : بررسی افزایش علاقه مندی دبیران استان لرستان با استفاده از روش تدریس

    جویس ، بروس وویل مارشا : الگوهای جدید تدریس ، بهرنگی ، محمد رضا نشر تابان ، 1376

    خلاق کار، آموزش و پرورش استان لرستان ، 1383

    رئوفی ، حسین مدیریت ، رفتار کلاسی ، چاپ دوم ، انتشارات آستان قدس رضوی ، 1377

    سرمد ، غلامعلی ، تدریس ، هنر معلمی ، انتشارات اشراق 1376

    شعبانی ، حسن : مهارت های آموزش پرورش ( روشهای و فنون تدریس ) ، انتشارات سمت،1371

    فتحی آذر اسکندر : روشها و فنون تدریس انتشارات دانشگاه تبریز 1382

    قورچیان ، نادر قلی : جزئیات روش تدریس ، نشر دفتر همکاری های علمی و بین المللی  آموزش و پرورش .

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت