پایان نامه بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی

تعداد صفحات: 117 فرمت فایل: word کد فایل: 1000382
سال: 1391 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه مدیریت
قیمت قدیم:۱۸,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی

    بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی

    چکیده

    مدیریت،مجموعه فرایندهایی است که از طریق آنها منابع انسانی و عادی مناسب و مورد لزوم فراهم می شود و از طریق نفوذ بر رفتار افراد در جهت تحقق اهداف سازمان اثربخش می گردد. پژوهش حاضر نیز بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی میباشد که جامعه آماری را مدیران از جمله مدیران ارشد،میانی و سرپرستان  و روسای ادارت و کارشناسان مسئول و کارشناسان  می باشد. در این پژوهش نمونه 21 نفر از این افراد میباشد .در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و تی برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داده است که سبک رهبری در مشارکت کارکنان کارکنان تاثیر ندارد و با بالا رفتن نمرات سبک رهبری نمرات مشارکت کارکنان بالا رفته است و مشارکت کارکنان بالاتر گزارش شده است یعنی سبک رهبری رابطه مدار مشارکت کارکنان بالاتری را در بر دارد .

     

               

     

    از زمان پیدایش انسان به روی کره خاکی برای تأمین نیازهای فیزیولوژیکی ،غذا و مسکن و پوشاک و ... خود با دیگران و افراد جامعه خود معاشرت و تعامل داشته است. با گسترده تر شدن روابط بین افراد :خانواده بوجود آمد. خانواده کوچکترین سیستم اجتماعی است که در درون آن بین افراد روابطی برقرار می شود. مدیر خانواده جهت اداره آن لازم است به هر یک از افراد خانواده وظیفه ای محول کند و از همان ابتدا تقسیم کار وجود داشته است که همه اعضا یک مجموعه برای رسیدن به هدف باید وظیفه ای بر عهده گیرند تا کارها هماهنگ و به سرعت پیش برود.

    اهمیت مدیریت در همه سیستمهای اجتماعی به چشم می خورد. به جرأت می توان ادعا کرد که فعالیت های مدیریت امور کارکنان دوران پیش از تاریخ وجود داشته زمانی قبیله هایی به وجود آمد و زندگی کوچ نشینی رونق گرفت هر یک از افراد آن مسئولیت کاری را بر عهده می گرفت به طور مثال یک نفر مسئولیت شکار را بر عهده داشت و عده ای عهده دار نگهبانی بودند و شکل ساده ای از گزینش را به کار می برند.

    در نظامهای ابتدایی ارزشیابی عملکرد و پاداش دهی وجود داشته است که کارکنان موفق به درجه بالاتر ارتقا پیدا می کردند.

    همزمان با پیشرفت چشمگیری که در قلمرو علوم و فن آوری صورت گرفته است دانشهای رفتاری بویژه مدیریت سازمانها  به طور بنیادی متحول شده دستاوردهای تازه و بی مانندی را فراهم آورده است.

    سازمانها جزو جدایی ناپذیر حیات بش هستند، زیرا انسان به طور فطری اجتماعی است و به طور ذاتی گرایش به کار جمعی و همکاری سازمان یافته و روابط متقابل با دیگران دارد. قسمت عمده ای از نیازهای اولیه و ثانویه او از این طریق تأمین می گردد، یا لااقل از این راه بهتر و بیشتر برآورده می شود.پس زندگی انسان همواره با سازمان عجین بوده است، منتهی امروزه زندگی بیش از پیش به سازمانها وابسته شده و سازمانها متعددتر، پیچیده تر، متنوع تر ،گسترده تر و فراگیر شده اند. از طرفی مدیریت بخش اساسی و انسجام بخش و اجتناب ناپذیر از سازمان است.

    اگرچه تاریخچه سازمان و سازماندهی در زندگی انسان به قدمت زندگی گروهی و اجتماعی اوست اما منتخبی از یافته های او علومی چون جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و امثال آن که در اصطلاح آن را (علوم رفتاری) می نامند ،همراه با تجربیات دیرینه بشر  در امر سازمان و سازماندهی و مدیریت موجب شکل گیری و نضج دو نظام علمی میان رشته ای جدید به نام (علم مدیریت) و (تئوری سازمان) در قرن حاضر شد.

    ایجاد سازمانهای امروزی و مدیریت اثربخش آنها را که با استفاده از تئوری سازمان و علم مدیریت صورت گرفته است، می توان بزرگترین پیشرفت انسان دانست، به همین لحاظ اهمیت پیشرفت مدیریت و شکل گیری دانش مربوط را همتراز پیشرفتهای شگفت انگیز فنی و تکنولوژیکی دانسته اند، زیرا پیشرفتهای فنی بشر خود ناشی از توان او در تشکیل سازمانهای اجتماعی و کار سازمان یافته است.

    با توسعه دانش از جمله دانش مدیریت، نهضت روابط انسانی در مدیریت نیز توسعه یافت. تئوریهایی در مدیریت بوجود آمد که اساس آنها ایجاد انگیزه در کارکنان سازمان بود که هدف اساسی کار بود که نهایتاً سود آن به صاحب کارخانه برمی گشت. تا پیش از انقلاب صنعتی مدیریت سازمانها بیشتر مبتنی بر بازدهی سازمان بود به عبارت دیگر سبک مدیریت، مدیریت استبدادی و رهبری وظیفه مدار بود اما با توجه به توسعه صنعت و افکار بشر به فرد و انگیزه های او و نیازهای او توجه شد. سبکهای مدیریتی و سبکهای رهبری مختلفی به وجود آمد با توجه به شرایط و فرهنگ هر سیستم اجتماعی که مدیر سرپرستی آن گروه را بر عهده می گیرد در کنار قوانین رسمی مسلماً هنجارهای غیر رسمی شکل می گیرد، اگر به دید مثبت به این هنجارها بنگریم باعث تقویت نیروی کار و انگیزه کارکنان می شود و از طرف دیگر وقت در کارکنان را زیاد می کند

    همچنانکه اشاره شد با توجه به شرایط و فرهنگ آن مجموعه و مدیری که آن سازمان را اداره می کند می توان گفت به تعداد مدیران سازمانها سبکهای مدیریت و رهبری وجود دارد. البته ممکن است سازمانها از نظر اصول و قوانین تا حدودی یکسان باشند اما از نظر چگونگی تعامل افراد سازمان سبکهای مختلفی وجود دارد.

    دراین پژوهش قصد بر آن است که روابط سبکهای مدیریت و مشارکت کارکنان  بررسی شود و شناسایی سبکهای رهبری و چگونگی ایجاد مشارکت در کارکنان مدنظر است.

     

                بیان مسئله

     

    مدیریت،مجموعه فرایندهایی است که از طریق آنها منابع انسانی و عادی مناسب و مورد لزوم فراهم می شود و از طریق نفوذ بر رفتار افراد در جهت تحقق اهداف سازمان اثربخش می گردد (محمد رضا بهرنگی و 1374 ص 12)

    یکی از اجزای اصلی و مهم مدیریت، رهبری است، رهبری نقش حیاتی در پویایی سازمان دارد. رهبری مهمترین موضوع در حیطه رفتار سازمانی و روابط انسانی است(رضائیان و 1384 ص 13)

    پیتر دراکر اشاره می کند، که رهبران منبع اصلی کسب و کار موفق به شمار می روند و رهبری فرایند نفوذ در دیگران و برانگیختن آنان برای همکاری با یکدیگر در جهت تحقق اهداف سازمانی است.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه سبک مدیریت با مشارکت کارکنان سازمانهای دولتی

    فهرست:

    مقدمه. 10

    بیان مسئله. 13

    بیان فرضیه. 15

    ضرورت واهمیت تحقیق. 16

    تعاریف عملیاتی.. 19

    رهبری.. 23

    تئوری اسنادی رهبری.. 25

    تئوری رهبری فره مند. 26

    الگوی فیدلر. 27

    سازش شغلی: 36

    انگیزش کارکنان. 37

    نظریه های انگیزش... 38

    نظریه های محتوایی: 39

    ب-نظریه های فرآیندی.. 46

    1-نظریه برابری.. 46

    2-نظریه انتظار. 47

    3-تئوری اسناد 48

    مشارکت کارکنان. 51

    2- معانی مشارکت.. 53

    الف)‌ درگیری ذهنی و عاطفی.. 54

    ب) یاری دادن. 55

    ج) پذیرش مسئولیت.. 55

    3- روشهای ابتدایی برای مشارکت دادن افراد 56

    3-1- تقسیم اطلاعات.. 56

    3-2- بازخورد بررسی.. 57

    3-3- سیستم های پیشنهاد 57

    3-4- روش گروهی اسمی.. 58

    7- پیامدهای مثبت مدیریت مشارکتی.. 59

    5- راه بندهای مشارکت.. 62

    5-1- راه بندهای فرهنگی.. 62

    5-2- راه بندهای سازمانی.. 63

    6- گامهایی در جهت دستیابی به برتری.. 63

    6-1- مدیر همانند آموزگار. 64

    6-2- مدیر همانند سازنده تیم. 67

    6-3- مدیر به عنوان شریک... 69

    6-4- مدیر چگونه می تواند با دیگر کارکنان مشارکت داشته باشد. 70

    6-5- استفاده از تغییرات.. 71

    7- رهنمودهایی برای به کارگیری مدیریت مشارکتی.. 73

    روش تحقیق. 76

    قلمرو تحقیق: 77

    نمونه و جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 77

    جامعه آماری.. 77

    نمونه آماری.. 78

    روش یا روشهای نمونه گیری.. 78

    ابزار جمع آوری اطلاعات.. 79

    روایی  وپایایی.. 79

    تجزیه و تحلیل داده ها 80

    آمار توصیفی.. 82

    آمار استنباطی.. 101

    0بررسی پایایی پرسشنامه. 103

    بحث و نتیجه گیری.. 109

    پیشنهادات کاربردی.. 111

    پیشنهادات پژوهشی.. 111

    محدودیت ها 112

    فهرست منابع. 114

    .

    منبع:

     

    1- پایدار، زهرا، «بررسی رابطه بین سبک مدیریت آموزشی با مشارکت کارکنان و ثبات و ماندگاری کارکنان آموزشی»، 1378، استاد راهنما سید مهدی الوانی و استاد مشاور دکتر عادل آذر

    2- عبدالملکی، محمد «بررسی رابطه بین سبک های مدیریت با مشارکت کارکنان دبیران دوره متوسط شهرستان توسیرکان» 1382، استاد راهنما جناب آقای محسن عزیزیان

    3- رضائیان، علی، 1384، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، سمت

    4- قلی زاده، محمد رضا. فانی، علی اصغر. احمد وند، علی محمد، «بررسی تاثیر سبک های رهبری بر مشارکت کارکنان کارکنان نیروی انتظامی»، ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 1389

    5- هنری، چاربز، (1375). عنصر سنت گریزی، ترجمه عباس مخبر، تهران، طرح نو

    6- شیمون ال دولا، (1375). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه محمد علی طوسی، انتشارات مرکز عالی مدیریت دولتی

    7- رابینز، استفن، 1374، مبانی رفتار سازمانی جلد دوم, مترجمان علی پارسائیان، سید محمد اعرابی

    8- شفیع آبادی، عبدالله، 1375، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، چاپ هشتم، تهران، انتشارات رشد

    9- هوی میسکل، 1381، «مدیریت آموزشی»، ترجمه میر محمد عباس زاده، انتشارات دانشگاه ارومیه

    10- لی خام، ضمیر. م. هوئه. جبمزا، (1370) «مدیریت مدارس میانی» مترجم محمد علی نائلی، چاپ چهارم اهواز، انتشارات دانشگاه شهید چمران

    11- رابینز، استفن (1376)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم کبیری چاپ سوم تهران، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی

    12- مقیمی، سید محمد، 1377، سازامن و مدیریت، رویکرد پژوهشی، تهران، ترمه

    13- برومند، مرضیه (1375) مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات پیام نور

    14- بیگی نیا، عبدالرضا. کلانتری، فاطمه، «رابطه بین سبک های رهبری مدیران و تنیدگی روانی ناشی از شغل کارکنان با تاکید بر گونه های شخصیتی»، مجله دانشور، 1386

    15- سید عباس زاده، میر محمد (1374) کلیات مدیریت آموزشی، چاپ ششم، انتشارات دانشگاه ارومیه

    16- الوانی، سید مهدی، (1372)، مدیریت عمومی، چاپ هفتم، تهران، نشر نی

    17- علاقه بند، علی، (1374)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، چاپ ششم، انتشارات بعثت             

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت