پایان نامه بررسی رابطه بین کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانشگاه های پیام نور ، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: word کد فایل: 1000381
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانشگاه های پیام نور ، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل

    پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی رشته ی روانشناسی عمومی

    چکیده

     

    پزوهش انجام شده با هدف بررسی رابطه بین کمرویی و پیشرفت تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه های پیام نور، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل صورت گرفته و روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی می باشد که با استفاده از پرسشنامه شخصیتی وودورث (وودورث،1920) و سوالات محقق ساخته انجام شده است.

    جامعه آماری این پژوهش را کل دانشجویان دانشگاه های پیام نور ، محقق اردبیلی و آزاد تشکیل می دهند که بر اساس نموگیری تصادفی ساده از هر کدام از دانشگاه ها 40 نفر از دانشجویان که 20 نفر دختر و 20 نفر پسر بطور مساوی که روی هم رفته 120 نفر دانشجو بودند انتخاب شدند همچنین برای تعیین ارتباط متغیر مستقل (کمرویی) و متغیر وابسته (پیشرفت تحصیلی) از ضریب همبستگی بیرسون و برای تعیین جنسیت بین دانشجویان از آزمون T مستقل و برای تعیین تفاوت میانگین بین 3 گروه از دانشگاه ها از آزمون Anova استفاده شده است.

    نتایج یافته های پژوهش عبارتند از:

    -بین پیشرفت تحصیلی و کمرویی دانشجویان رابطه ی معناداری وجود ندارد.

    -بین میانگین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه های پیام نور، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل تفاوت معنی دار وجود دارد.

    -بین میانگین کمرویی دانشجویان دانشگاه های مذکور... تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    -بین پیشرفت تحصیلی و نوع زبان و همچنین بین کمرویی و نوع زبان در بین دانشجویان دانشگاه های مذکور تفاوت معنی دار وجود ندارد.

    بین کمرویی و جنسیت و همچنین بین پیشرفت تحصیلی و جنسیت دانشجویان دانشگاه های مذکور تفاوت معنی داری وجود ندارد.

    مقدمه                  

                   

    کمرویی یکی از مسائل مبتلا به جوانان و نوجوانان در جوامع کنونی است. مسأله ای که حتی آنرا عامل عمده ی عقب ماندگی و شکست و ناکامی ایشان در مراحل مختلف زندگی بشمار آورده اند.

    هر کس ممکن است با موقعیت های ناخواسته و ناخوشایندی روبرو شود و آنگونه که باید و شاید نتواند با آنها مقابله کند و در نتیجه از نشان دادن واکنش مناسب و شایسته عاجز بماند. یا سبب گرفتار شدن در هول و هراسی به دلیل قادر به دفاع از حقوق فردی و اجتماعی خویش نشود و به سهولت در برابر حریف و مدعی سر تسلیم فرود آورد و در آوردگاه حیات مغلوب و سرشکسته، سر هم حق خویش را به رقیبان بسپارد. آیا بارها اتفاق نیفتاده که به خود گفته باشید:«اگر جرأت داشتم چنین و چنان می کردم و حقش را کف دستش می گذاشتم که دیگر به من توهین نکند ولی حیف»، آری ، صد حیف که کمرویی و حجب و حیا و یا بهتر بگوئیم ترس و تشویش بیهوده امکان هر تلاش و انقلابی را از شخص سلب می کند و وی را به نوعی فلج روحی و جسمی دچار می سازد کمرویی را نمی توان یک عارضه ساز روانی قلمداد کرد زیرا از مجموعه ای از اختلالات و نابهنجاریهائی تشکیل می شود که گاهی ریشه و منشأ آن به دوران کودکی و تعلیم و تربیت غلط والدین و مربیان که هر گونه اعتماد به نفس را در فرزند و شاگرد خود را از بین می برند می رسند(ژان شارتید؛تالهویرانید،1369)

    مسأله ی موفقیت یا عدم موفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغه های هر نظام آموزشی است موفقیت و پیشرفت تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده های موفقیت نظام آموزشی در زمینه ی هدف یابی و توجه به رفع نیازهای فردی اسن .بنابراین نظام آموزشی را زمانی می توان کارآمد و موفق دانست که پیشرفت تحصیلی دانشجویان آن در دوره های مختلف دارای بیشترین و بالاترین رقم باشد.

    از جمله مهمترین نگرانی های استادان، مسئولان آموزش دانشگاه و خانواده های دانشجویان، پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت دانشجویان است (لوگان0/1 1997). نقطه مقابل پیشرفت تحصیلی ، افت تحصیلی است که بر اساس مطالعات متعدد تأثیر بسزایی در سرنوشت فرد داشته و همچنین هزینه ی گزفی به خانواده و جامعه تحمیل می کند. در ایران، این امر از مهم ترین مشکلات منونی نظام آموزشی است که هر ساله ده ها میلیارد ریال بودجه کشور را هدر می دهد و نیروهای بالقوه

    سرمایه های جامعه که همان نیروی انسانی است بی ثمر می ماند.(گلشن.رام.آر،1995)

     

     

    بیان مسئله

     

    انسان اصالتاً موجودی است اجتماعی و نیازمند برقراری ارتباط با دیگران بسیاری از نیازهای عالیه ی انسان و شکوفا شدن استعدادها و خلاقیت هایش فقط از طریق تعامل بین فردی و ارتباطات اجتماعی می تواند ارضا شود و فعلیت یابد. در واقع خودشناسی برقراری ارتباط مؤثر و متقابل با دیگران پذیرش مسئولیت اجتماعی و نیل به کفایت اقتصادی از اهداف اساسی همه ی نظام های تربیتی است. « به قول تالهوبرانیه» کمرویی را نوعی بیماری روانی تلقی می کند که ابتدا در ضمیر باطن ریشه می دواند و مزمن می شود و سرانجام جسم را نیز از تحرک می اندازد.

    بدون تردید پدیده ی کمرویی یک معلولیت اجتماعی است. در هر جامعه درصد قابل توجهی از کودکان ، نوجوانان، بزرگ سالان بدون آنکه تمایلی داشته باشند ناخواسته خودشان را در حصاری از کمرویی محبوس و زندانی می کنند و شخصیت واقعی و قابلیت های ارزشمند ایشان در پس توده ای از ابرهای تیره کمرویی ناشناخته می ماند. (افروز،1372).

    از نظر روانشناسان نیز فرد خجالتی احساس عجز و ناتوانی می کند خود را از انجام هر کاری حتی بسیار جزیی ناتوان می داند و کاملاً تصور می کند مورد توجه طرف مقابل است و حرکاتش زیر ذره بین است. ارتباط برقرار کردن او با دیگران تحت تأثیر رابطه غالب و مغلوب گر از ملاقات با دیگران گریزان است و خود را حقیر و کوچک می پندارد. کمرویی در عمل باعث می شود که فرد به خود کم بها دهد و از این رو فرد کمرو افکار و احساسات و اعمال بسیاری را که به طور مرتب تهدید به ظاهر شدن می کنند، سرکوب می کند. افراد کمرو واقعاً در این دنیای درون فکری زندگی می کنند.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین کمرویی و پیشرفت تحصیلی دانشگاه های پیام نور ، محقق اردبیلی و آزاد استان اردبیل

    فهرست:

    چکیده 4

    مقدمه. 7

    بیان مسئله. 9

    اهمیت و ضرورت پژوهش.... 10

    ضرورت تحصیلی.. 11

    اهداف پژوهش.... 13

    اهداف کلی.. 13

    اهداف جزئی.. 13

    فرضیه های پژوهش.... 14

    تعاریف نظری و عملیاتی.. 15

    کمرویی.. 15

    پیشرفت تحصیلی.. 15

    مبانی نظری پژوهش.... 18

    علل کمرویی.. 23

    جنبه های مثبت کم رویی.. 27

    جنبه های منفی کمرویی.. 28

    کمروی واقعی کیست؟. 28

    کمرویی چگونه بر افراد تأثیر می گذارد. 30

    ویژگی های رفتاری افراد کمرو. 32

    راه های پیشگیری از کمرویی در کودکان. 36

    روش های درمانی کمرویی.. 44

    خانواده و تربیت اجتماعی.. 45

    پیشرفت تحصیلی.. 46

    عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی.. 47

    تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 49

    تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 50

    روش اجرای پژوهش.... 54

    جامعه آماری.. 54

    ابزار پژوهش.... 55

    پرسشنامه شخصیتی وودورث... 55

    روش اجرا و جمع آوری داده ها 55

    روش های آماری و تحلیل داده ها 56

    مقدمه. 58

    تحلیل استنباطی.. 58

    بحث و نتیجه گیری.. 68

    پیشنهادات... 72

    محدودیت های پژوهش    72.

    منبع:

    -صباحی، سهیلا.(86-1385)، بررسی مشکلات روانی دانشجویان دانشگاه های پیام نور و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی و شیوه های مقابله، پایان نامه ی کارشناسی علوم تربیتی.

    -افروز، غلامعلی، روانشناسی کم رویی و روش های درمان، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اعلان 1374

    -زیمباردو، فیلیپ (1376) کمرویی چیست و چه باید کرد؟ ترجمه پارسا، ن، تهران، انتشارات پرنیان، چاپ اول

    -افروز، غلامعلی (1374)، روانشناسی کمرویی و روش های درمان. تهران: انتشارات: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

    -امینی، س. 1376: بررسی میزان شیوع و کمرویی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد تهران. دانشگاه آزاد

    -ج، او. (1370) مباحث عمده در روان پزشکی، روا، ترجمه وهاب زاده. صفحه 12، چاپ 1370 انتشار آرش

    -قائمی، علی، (1374). «خانواده و نابسامانی های روانی» انتشارات امیری

    -جلیلیان(1374). ارتباط جنسیت با کمرویی در دانشگاه آزاد واحد رود هن

    -حسین چاری، م و همکاران(1384) بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارت های ارتباطی بر اساس مقایسه دانش آموزان و دانشجویان.

    -آقاجانی، مریم(1381). بررسی تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه الزهرا تهران

    -دلاورپور، (1385). آیا افراد کمرو فاقد مهارت های حرکتی اند؟ فصلنامه روان شناسان ایرانی، سال سوم. شماره 10، زمستان (1385).

    -علیخانی، ویدا. (1383) چرا دانش آموزیم؟ انتشارات: پویش اندیش

    -افروز، غلامعلی.(1381). روانشناسی کمرویی و روش های درمان آن. تهران، انتشارات فرهنگ اسلامی.چاپ ششم

    -نشریه:«ماه نامه رشد آموزشی  ابتدائی» شماره 41 ، انتشارات کمک آموزشی (1381).

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    -Goldfried,M ,B Davison,G,C (2000).Citinical behavior the nev yark. Holt.Rineh art 8 winiston,20(2):215 -220

    -zimbardo,p.G,8 Radel,s.l.(2001)the sky child:A parents Gaidcto preventing and Overcoming skyness from infancy to Adulthood. New yark:MCGraw-Hill.

    Zimbardo,P.G (2000). The sky child:A parents Guide to preventing  and overcoming skyness from infancy to adulthood. New yark:MCGraw-Hill

    -zimbardo,P.G.(1977)skyness what it is, what ti do a bout it.reading ,MA:Addison – Wesley

    -buss. A , H. (1980) self –consciousness and social anxiety san Francisco:freeman.

    -zimbardo,P.G .1977. ahyness. 4.61.65 . New yark :Addison – Wesley-

    -Kagan .j 1994 . in hobited and uninhibitel temperament synchronizer. W.t(Ed) shyness:Development , concolid ation and charge (pp2228) .new yark:plenum.

    -Crozeer. 1995.shyness, social behavior and relation ships. Inj oers, W.H , cheek , j.m. 7 13 riggs. S.R(Eds)shyness:perspectives on research and treatment (pp: 227-238) new yark :plenum.

    -Lousily forod D. 1991. The reticence ,scale: and objevtive instrument to measure shyness , jurnal of personality assessment. Vol.48 pp:629-631

    -Bronstein , Phyllis 1994. Pattern of dare child interaction in Meciean families: across- cultural perspective jouwnal of interoctional pf behavior dcvelppment , vol f 17. N3. P423-46. Sep 1994

    -Baumtind , D. 1989. Authority of shyness in jones W.H .cheek , jom, 8 Brigggs, S,R. (Eds), shyness perspective on researeh and treatment (pp.36-43)

    -Logan A.Defcatism a cademic, cognition and amends. Rezaei sh. Translator. Mashhad : Astane – e- ghodse Razavi Publivation:1997{Persian}

    -Golshan MR.Socity eduction Tehran: shifteh Publacation:1995.{Persian}.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت