پایان نامه بررسی رابطه بین عزت نفس ، خود باوری و جرأت ورزی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مشگین شهر

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 1000380
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۵,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین عزت نفس ، خود باوری و جرأت ورزی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مشگین شهر

    بررسی رابطه بین عزت نفس ، خود باوری و جرأت ورزی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مشگین شهر

    چکیده

     

    عزت نفس یک احساس عاطفی و عشق و محبتی است که شخصی بر اساس ارزش و اهمیتی که برای خود قائل است نسبت به خود احساس می کند این احساس ظریف و دقیق معمولاً از دوران کودکی آغاز می شود و تحت تأثیر تربیت و فرهنگ و جامعه تقویت می شود و پس از گذشت سالها به یک احساس قوی و محکم مبدل می شود که تغییر آن بسیار دشوار خواهد بود.در تحقیق حاضر ما به دنبال دستیابی به پاسخ سوالات از این قبیل هستیم. دانشجویان پیام نور از نظر عزت نفس در چه وضعیتی قرار دارند؟ یا این عزت نفس در اکثریت دانشجویان به یک میزان است و یا این طبقی از عزت نفس از میزان بسیار بالا تا بسیار پایین را در بر می گیرد؟ و اینکه حضور در دانشگاه پیام نور و ادامه تحصیل در یک رشته دانشگاهی تا چه اندازه باعث ارزیابی مثبت دانشجویان از خودشان شده است؟ و رابطه جنسیت و عوامل روان شناختی با عزت نفس و خود باوری در چه حد است؟برای نمونه گیری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه در این تحقیق 40  نفر می باشد که از رشته های مختلف دانشگاه در بین دختران و پسران استفاده شده است .نتایج حاکی از این مطلب است که میزان عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دارای همبستگی مثبت معنادار است ،شادکامی و خوباوری و عزت نفس در بین افراد بومی و غیر بومی تفاوت معناداری وجود ندارد .

    مقدمه

    باور خویشتن مقدمه موفقیت در هرمکانی و زمانی برای هر شخصیتی است هر وقت انسان برای انجام کاری و نشان دادن صلاحیت خود در انجام آن عمل شروع به فعالیت می کند در واقع به مجادله ای با خویش بر می خیزد که نتیجه این مجادله اگر شخصی دارای خود باوری و اعتماد به نفس بالا یعنی دارای عزت نفس باشد دستیابی به موفقیت و کامیابی خواهد بود.

    بندورا معتقد است که باورهای افراد درباره خودشان به افکار احساسات و رفتارهای آنان تأثیر می گذارد مجموعه ای که از باورهای مربوط به هم نظام خویشتن را تشکیل می دهند و رفتارهای انسان نتیجه تعامل بین این سیستم و عوامل تأثیر گذار بیرونی است برای انسان هیچ حکم ارزشی مهمتر از داوری او در مورد عزت نفس خویش نیست و ارزیابی شخصی از خودش قطعی ترین عامل در روند روانی اوست که به صورت احساسی می باشد برخورداری از احساس ارزشمندی به فرد کمک می کند تا به شکوفایی استعدادها و خلاقیت ها دست یابد و قدرت تصمیم گیری و ابتکار سلامت فکر و بهداشت روانی را ارتقاء بخشد هر فرد حریم شخصی منحصر به فردی دارد که محدوده فیزیکی روان شناختی و ارزشی است که متعلق به خود اوست این حریم از لحاظ اندازه و سایر موارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است انسانها در درون حریم شخصی از حقوق فردی خویش بهره مند می شوند اما در بیرون از این فضا در حوزه اشتراکی قرار می گیرند که در آن باید حقوق دیگران را نیز مورد توجه قرار دهند چون جایی است که به انطباق پذیری نیاز دارد عوامل و ویژگی های مختلفی می توانند موثر بر نظام خویشتن و جرأت ورزی باشد که می توان به عوامل یا ویژگی های فردی خانوادگی اجتماعی تحصیلی آموزشگاهی و تصور جسمانی اشاره کرد که دراین مطالعه درپی آن است که نقش را در افزایش عزت نفس خود باوری و جرأت ورزی دانشجویان پیام نور مورد مطالعه قرار دهد.

    بیان مسئله

     

    عزت نفس یک احساس عاطفی و عشق و محبتی است که شخصی بر اساس ارزش و اهمیتی که برای خود قائل است نسبت به خود احساس می کند این احساس ظریف و دقیق معمولاً از دوران کودکی آغاز می شود و تحت تأثیر تربیت و فرهنگ و جامعه تقویت می شود و پس از گذشت سالها به یک احساس قوی و محکم مبدل می شود که تغییر آن بسیار دشوار خواهد بود این احساس به ما توانایی می دهد که علیرغم اشتباهات و شکستهایمان با اهمیت و با ارزش داشته و مورد قبول و تأئید قرار دهیم و با این قبول و تائید تشخیص دهیم که شخصاً قدرت داشته و می توانیم مسؤولیت اداره زندگی خود را به دست بگیریم کوپر اسمیت در تعریفی از همیت عزت نفس چنین بیان می کند که افراد برخوردار از عزت نفس بالا، افرادی هستند که با احساس اعتماد به نفس و بهره گیری از استعداد و خلاقیت خود به ابراز وجود می پردازندو به راحتی تحت تأثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند اعتماد به نفس یا عزت نفس تفاوت داشته و به عنوان یکی از پایه های عزت نفس به شمار می رود به صورتی که شاید بتوان بیان کرد که عزت نفس حد بسیار بالای اعتماد به نفس است.

    نیازی که از آن به عنوان عزت نفس یاد می شود نیاز اساسی و قطعی است، ما نیاز داریم  که خود را از نظر جسمی، فکری، احساسی و عاطفی انسان خوب و با ارزشی بداینم.

    چنین احساسی انگیزه و محرک ما برای انجام امور است که در زندگی به عهده می گیریم و محرک ما برای یک زندگی خوب است، بدون دادن این اعتبار و ارزشی به خودمان هرگز قادر نخواهیم بود که از احساس آرامش و آسایش درونی برخوردار شویم در واقع همه امیدها، هدفها و آرزوهای ما برای این نیاز اصلی استوار است و درجه خوشبختی ما در زندگی بستگی به ارض این نیاز دارد عزت نفس با داشتن احساس مثبت نسبت به خود و قبول  و پذیرش خود رشد و نمو می یابد و برای استحکام و پایداری به یک سیستم حمایتی قوی نیاز دارد که این سیستم در ابتدا خانواده و سپس جامعه و گروههایی هستند که فرد در آن عضویت پیدا می کند با توجه به این که عزت نفس زمینه و اساس ادراک فرد از تجارب زندگی او را فراهم می سازد دارای ارزش ویژه ای است و می تواند به عنوان سپر یا نیرویی در مقابل مشکلات آینده به فرد کمک می کند همچنان که فرنچ (1968) و وارگد (1972) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند در اهمیت عزت نفس می توان گفت که رضایت ما از زندگی شدیداً احساسات ما در مورد میزان ارزش خویشتن بستگی دارد به طوری که هر گاه افراد احساس می کند عزت نفسشان در معرض خطر قرار گرفته است سعی می کند با استفاده از انواع راهبردها و رفتارها احساس ارزشمندی خویش را حفظ نموده و از خویشتن دفاع نمایند.

    (تحقیق اپسکر 1975)

    در تحقیق حاضر ما به دنبال دستیابی به پاسخ سوالات از این قبیل هستیم. دانشجویان پیام نور از نظر عزت نفس در چه وضعیتی قرار دارند؟ یا این عزت نفس در اکثریت دانشجویان به یک میزان است و یا این طبقی از عزت نفس از میزان بسیار بالا تا بسیار پایین را در بر می گیرد؟ و اینکه حضور در دانشگاه پیام نور و ادامه تحصیل در یک رشته دانشگاهی تا چه اندازه باعث ارزیابی مثبت دانشجویان از خودشان شده است؟ و رابطه جنسیت و عوامل روان شناختی با عزت نفس و خود باوری در چه حد است؟

    اهمیت وضرورت پژوهش

     

    عزت نفس یکی از با ارزش ترین منابعی است که فرد می تواند در اختیار داشته باشد تحقیقات نشان داده اند افرادی که از عزت نفس بالایی برخوردار است خیلی موثرتر می آموزد و روابط سودمندتری را برقرار می کند بهتر می تواند ار فرصتها استفاده کند و مولد و خود کفا باشد همچنین در مقایسه با فردی که عزت نفس کمتر دارد دیدگاه روش تری نسبت به مسیر زندگی خویش دارند در زمان ما که بر اثر روند تحولات، وضع اکثر خانواده ها ناسامان است یکی از مهمترین منابعی که می توان در فرد تقویت که احساس ارزشمند بودن است این احساس به عنوان نیرویی است که فرد می تواند به آن تکیه داشته باشد و به آن اتکا در مراحل زندگی موفق و کامروا باشد احساس ارزشمندی که هر انسانی درباره خویش آن را می پذیرد باعث پیشرفت و موفقیت فرد می شود و او را به سوی فردایی بهتر رهنمود می سازد باید که هر فردی در اجتماع مهم بودن و قابل اعتبار بودن خویش را قبول کند تا بتوان به فردا و فرداهایی بهتر از امروز امیدوار بود و امید داشت که جوانان امروز سازندگان فردا هستند و این امر بدون داشتن خود باوری و عزت نفس در جوانان غیر ممکن به نظر می رسد و چه ضرورتی مهم تر از اینکه خود باوری و قابلیت های جوانان ما که سازندگانی فردا هستند مورد بحث و بررسی قرار گیرد؟

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین عزت نفس ، خود باوری و جرأت ورزی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مشگین شهر

    فهرست:

    چکیده 1

    مقدمه. 2

    بیان مسئله. 3

    اهمیت وضرورت پژوهش... 5

    اهداف پژوهش... 6

    اهداف کلی.. 6

    اهداف جزئی.. 6

    فرضیات.. 7

    تعاریف نظری و عملیاتی.. 8

    تعاریف نظری.. 8

    عزت نفس... 8

    جرأت ورزی.. 9

    خودباوری.. 9

    تعاریف عملیاتی.. 9

    عزت نفس... 9

    خودباوری.. 10

    جرات ورزی.. 10

    بخش اول: خودباوری.. 12

    مقدمه. 12

    خود چیست؟. 12

    دیدگاه شناختی- اجتماعی.. 17

    خود باوری.. 18

    بخش دوم: عزت نفس... 20

    تعاریف عزت نفس... 21

    نظریاتی در مورد عزت نفس... 23

    عزت نفس از دیدگاه اسلام. 23

    عزت نفس اجتماعی.. 24

    واکنش و ارزیابی دیگران. 25

    ادراک خویشتن. 26

    مقایسه اجتماعی.. 26

    خانواده 27

    بخش سوم: جرأت ورزی.. 28

    مقدمه. 28

    تعاریف جرأت ورزی.. 29

    انواع رفتارهای قاطعانه یا جراتمند. 30

    اجزاء رفتارهای قاطعانه یا جرأت مند. 31

    ویژگی های آشکار. 31

    ویژگی های ناآشکار. 32

    اجزاء رفتار جرأت مندان. 34

    اجزاء رفتار آشکار. 34

    اجزاء رفتاری غیر کلامی.. 37

    مهارت های فرایندیک.. 38

    اجزاء رفتار نهان (نا آشکار) 39

    آمادگی.. 40

    گوش دادن انعکاسی به پاسخ دفاعی.. 42

    تمرکز بر راه حل. 45

    زمینه های پژوهش تحقیق. 46

    الف: تحقیقات خارجی.. 46

    تحقیقات داخلی.. 49

    جمع بندی نتایج تحقیقات گذشته. 52

    روش تحقیق. 55

    جامعه آماری.. 55

    نمونه روش نمونه گیری.. 56

    روش اجرا 56

    ابزار تحقیق. 56

    پرسشنامه خودپنداره کالیفرنیا 56

    پرسشنامه عزت نفس آیزنک.. 57

    نمره گذاری آزمون. 58

    پرسشنامه یا آزمون  جرات ورزی شرینگ (SH.AT) 58

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 60

    آمارتوصیفی.. 62

    آمار استنباطی.. 66

    نتیجه گیری.. 71

    محدودیت پژوهشی.. 72

    پیشنهادات.. 73

    منابع. 74

    .

    .

    منبع:

    مظفری، شهباز. (1382). همبسته های روان شناختی شادکامی ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.

    مارابل مورگان(1988)، راز شادزیستن و نشاط کامل در ازدواج موفّق، مترجم: صادق آسوده، تهران: پیک نوید

    آسیب شناسی روانی : تالف : دیوید ال روزنهان. پی . سیلیگهن (ترجمه) یحیی سید محمدی. ناشر : ساوالان. نوبت چاپ دوم.

    روانپزشکی. تالیف. فرنک فیش (ترجمه) دکتر نصرالله پور افکاری. چاپ اول. نشر : انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز.

    خلاصه روانپزشکی . کاپلان . سادوک (ترجمه) دکتر حسن فرزین رضایی. ناشر . نشر سالمی ویراست هشتم.

    مبانی روانشناسی فیزیولوژی . تالیف: نیل آر. کارسون (ترجمه) دکتر مهرداد پژهان ناشر ، انتشارات غزل، چاپ سوم. 1380

    نجاریان، بهمن فدا رحیمی، (1357) روان شناسی کمال گرایی. محمد علمی و پژوهش علوم انسانی، دانشگاه الزهرا (س) سال ششم شماره 20 ، صفحه 126 تا 132.

    ابراهیم زاده ، صدیقه (1385) بررسی ابعاد کمال گرایی. کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه محقق اردبیلی.

    .

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت