پایان نامه بررسی رابطه از خود بیگانگی با خود کارآمدی کارکنان آموزش و پرورش

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 1000373
سال: 1393 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۴,۸۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه از خود بیگانگی با خود کارآمدی کارکنان آموزش و پرورش

    بررسی رابطه  از خود بیگانگی با خود کارآمدی کارکنان آموزش و پرورش

    بیان مسئله

    یکی از عوامل مؤثر که در کاهش آمادگی - به خصوص آمادگی ذهنی - افراد جهت پذیرش ‏مسئولیت های مختلف اجتماعی اقتصادی و توانایی آنها برای شرایط کنترل حاکم بر سرنوشت ‏خود نقش مهمی ایفا می کند، « از خود بیگانگی » است. از خود بیگانگی مسأله ای است که بر ‏نگرش افراد اثر گذاشته و از طریق آن بر روی رفتار آدمیان مؤثر است. این مسأله امکان کنترل ‏روابط و پیش بینی شرایط آینده و تصمیم گیری های عقلایی برای رسیدن به رشد و تعالی را در ‏افراد کاهش داده و از آنان افرادی منفعل می سازد.‏‏« از خود بیگانگی »، به طور خلاصه، به معنی دور شدن از ارزش ها و فضایل اخلاقی و انسانی و ‏فراموش کردن کمالات و غفلت  از خود اصیل و واقعی و گم کردن مسیر درست هدایت است. ‏علت اساسی این کاستی بزرگ و سرچشمه آن، غفلت از خویش و فراموش کردن خود است و ‏این، سرآغاز سقوط از جایگاه واقعی انسان است ( آقا حسینی و ربانی، 1384). ملوین سیمن ‏بیگانگی اجتماعی را نوعی احساس یا وضعیتی می‌داندکه هر فرد در رابطه با خود دیگران و جامعه ‏از خود بروز می‌دهد،وی ضمن این تعریف از بیگانگی ،صور و انواع تظاهرات رفتار بیگانه‌گونه را ‏در پنج نوع احساس بی‌قدرتی،احساس بی‌هنجاری،احساس انزوای اجتماعی،احساس بی‌معنایی و ‏احساس تنفر از خویشتن نشان داده است (‏سیمن,‎‏1957)‏.ماهیت و سرشت فراگرد بیگانگی به عنوان یک مجموعه بهم پیوسته نیازمند بررسی عوامل اجتماعی و روانی تواماً در ارتباط و همبستگی با یکدیگر است. به این واقعیت باید توجه نمود که انسان هم سازنده ی جامعه و تاریخ است و هم زیرتاثیر فراورده های خود می باشد. بیگانگی ابعاد گسترده ای دارد ولی در این بررسی تاکید بر نوع بیگانگی از کار است که البته یک پدیده بسیار تاثیرگذار فردی و اجتماعی است. زیرا کار مهم ترین رسالت و مهم ترین عمل اجتماعی انسان اجتماعی است و انسان بدون کار هویتی نداشته و تمامی هویت تاریخی و تکامل انسانی همانا تاریخ، کار اجتماعی اوست و به همین دلیل می توان گفت که انسان، بیگانه از کار در واقع هم از خود و هم از اجتماعی و محیطی که در آن زیست می کند بیگانه است (توسلی و قدیمی، 1380).بیگانگی موجب توقف رشد و پویایی فرهنگی ،از هم پاشیدگی ساخت اجتماعی ، سوء انسجام اجتماعی و .... می گردد. همه این موارد تداوم حیات جامعه را به خطر می اندازد . یک جامعه بیگانه که در آن نظام کنش اجتماعی مختل است ، افراد دچار بی قدرتی شده اند ، دایره های تعهد و انسجام اجتماعی کوچک شده ، افراد جز به منافع فردی فکر نمی کنند ، توجیه ای برای زندگی و عمل خود ندارند (بی معنایی) و دچار بیزاری فرهنگی شده اند و هیچگاه به توسعه نمی رسند(حسین زاده و همکاران،1390).یکی از مسائلی که در از خود بیگانگی فرد موثر است خود کارآمدی است . مفهوم خودکارآمدی  از نظریه شناخت اجتماعی آلبرت باندورا  (1997) روان‌شناس مشهور، مشتق شده است که به باورها یا قضاوتهای فرد به توانائیهای خود در انجام وظایف و مسئولیتها اشاره دارد. نظریه شناخت اجتماعی مبتنی بر الگوی علّی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است. این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی(عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روان شناختی اشاره دارد، تأکید می کند. بر اساس این نظریه، افراد در یک نظام علّیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر می گذارند. باندورا(1997) اثرات یک بعدی محیط بر رفتار فرد که یکی از فرضیه های مهم روان شناسان رفتار گرا بوده است، را رد کرد. انسانها دارای نوعی نظام خود کنترلی و نیروی خود تنظیمی هستند و توسط آن نظام برافکار، احساسات و رفتار های خود کنترل دارند و بر سرنوشت خود نقش تعیین کننده‌ای ایفا می کنند. بدین ترتیب رفتار انسان تنها در کنترل محیط نیست بلکه فرایندهای شناختی نقش مهمی در رفتار آدمی دارند. عملکرد و یادگیری انسان متاثر از گرایشهای شناختی، عاطفی و احساسات، انتظارات، باورها و ارزش هاست. انسان موجودی فعال است و بر رویدادهای زندگی خود اثر می گذارد. انسان تحت تاثیر عوامل روان شناختی است و به‌طور فعال در انگیزه ها و رفتار خود اثر دارد. براساس نظر «باندورا»، افراد نه توسط نیروهای درونی رانده می شوند، نه محرکهای محیطی آنها را به عمل سوق می دهند، بلکه کارکردهای روان شناختی، عملکرد، رفتار، محیط و محرکات آن را تعیین می کند.  باندورا  (1997) مطرح می کند که خود کارآمدی، توان سازنده ای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود. به نظر وی داشتن دانش، مهارتها و دستاوردهای قبلی افراد پیش بینی کننده های مناسبی برای عملکرد آینده افراد نیستند، بلکه باور انسان در باره توانائیهای خود در انجام آنها بر چگونگی عملکرد خویش مؤثر است. بین داشتن مهارتهای مختلف با توان ترکیب آنها به روشهای مناسب برای انجام وظایف در شرایط گوناگون، تفاوت آشکار وجود دارد. "افراد کاملاً می دانند که باید چه وظایفی را انجام دهند و مهارتهای لازم برای انجام وظایف دارند، اما اغلب در اجرای مناسب مهارتها موفق نیستند (باندورا، 1997 ).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه از خود بیگانگی با خود کارآمدی کارکنان آموزش و پرورش

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آقاحسینی، حسین و ربانی رسول ( 1384 ). تحلیلی از   مفهوم « از خود بیگانگی»  در شعر ناصرخسرو ،مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و دوم.

    براندن،ناتانیل(1373).انسان بدون خویشتن (روانشناسی از خودبیگانگی )،ترجمه ،جمال هاشمی ،انتشارات :تهران صص 259

    حسین زاده ،حسین؛باقری،معصومه؛بختیاری زاده ،فاطمه(1390).بررسی عوامل اجتماعی اقتصادی موثر بربیگانگی از کار در کارکنان پتروشیمی بندر ماهشهر،جامعه شناسی کاربردی ، سال بیست و دوم شماره پیاپی(42)،شماره دوم تابستان ،صص 184167

    حاجی زاده میمندی ،مسعود (1388).بررسی رابطه از خود بیگانگی و منزلت علمی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد ،فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران ، سال دوم ، شماره 3 ،زمستان ،صص 166-136

    کارگر مزین ،آناهیتا (1384).بیگانگی از کار و تاثیر آن بر بهره وری نیروی کار ، مطالعه موردی در میان کارکنا اداره کار و امور اجتماعی استان گیلان ، دانشگاه گیلان ، دانشکده علوم انسانی ، گروه علوم اجتماعی.

    محسنی تبریزی، علیرضا( ۱۳۷۰). بیگانگی ، مفهوم سازی و گروهبندی تئوریها در حوزه جامعه شناسی و روان شناسی، نامه علوم اجتماعی،شماره 2،تابستان

    مصطفوی راد،فرشته؛ بهرنگی،محمد رضا؛ عسکریان ،مصطفی؛ فرزد ،ولی الله(1389).بررسی رابطه فرهنگ سازمانی،کیفیت زندگی کاری ،تعهد سازمانی با بیگانگی از کار مدیران مدرسه های متوسطه نظری شهر  شیراز،مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ،بهار ، دوره ششم سال 17-2 شماره ی 1،صص  45

    احمدیان، ف(1384)، رابطه‌ی شیوه‌های فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

     براتی، بختیاری، سیامک(1376)، بررسی رابطه‌ی ساده و چندگانه‌ی متغیرهای خودکارآمدی، عزت نفس و خودیابی، با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان سال سوم نظام جدید متوسطه شهرستان اهواز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    خیّر، محمد، استوار، صغری، لطیفیان، مرتضی، تقوی، محمدرضا، سامانی، سیامک(1387)، اثر واسطه‌گی، توجه متمرکز برخود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیری داوری، مجله‌ی روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران(1 و14)، 32-24)

    ذبیحی، حصاری، ن(1384)، رابطه‌ی باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پیش دانشگاهی شهر مشهد، پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    راثی، م(1382)، بررسی رابطه‌ی گرایش دینی با عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانش‌آموزان سال سوم، دبیرستان‌های شهر تبریز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

    عبدی‌نیا، م(1377)، بررسی روابط خودکارآمدی، جهت‌گیری‌های هدفی، یادگیری خودگردان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سوم راهنمایی در تهران، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

     علی‌نیا، کروثی، ر (1382)، بررسی رابطه‌ی مفهوم خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان، پایه‌ی سوم شهر بابل، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت