پایان نامه بررسی تعارضات حقوق بشر در اسناد بین المللی و فقه اسلام در امور جزایی

تعداد صفحات: 167 فرمت فایل: word کد فایل: 1000366
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۲۳,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۱,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تعارضات حقوق بشر در اسناد بین المللی و فقه اسلام در امور جزایی

    بررسی تعارضات حقوق بشر در اسناد بین المللی و فقه اسلام در امور جزایی

    چکیده

    با آگاهی ازاین که همه ملت ها با پیوندهای مشترک با یکدیگر متحدند و فرهنگ های آنان میراث مشترکی را تشکیل می دهند و نگران از این که این ترکیب ظریف هر لحظه ممکن است از هم بگسلد. اندیشناک از این که طی این قرن میلیون ها کودک ، زن و مرد قربانی فجایع و دشمنی های غیر قابل تصوری شده اند که وجدان بشریت از آن به شدّت یکه خورده است. با تصدیق به اینکه جرائمی به این سنگینی، صلح، امنیت و آسایش جهان را تهدید می کند. با تایید بر این که شدیدترین جرائمی که موجب نگرانی مجموعه جامعه بین المللی می شود، نباید بدون مجازات بماند و این که لازم است تعقیب موثر مرتکبین آن جرائم با اتخاذ تدابیری در سطح ملی و نیز تقویت همکاری بین المللی تضمین گردد. مصمّم بر این که به بی مجازات ماندن مرتکبان این جرائم پایان داده و در نتیجه در پیشگیری از چنین جرائمی مشارکت نمایند. با تاکید دوباره بر مقاصد و اصول منشور ملل متحد، به ویژه این که کلیه دولت ها بایستی از تهدید به استفاده از زور بر ضد تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر دولتی یا هر روش دیگری که با مقاصد ملل متحد مغایرت داشته باشد، خودداری نمایند. با تاکید در این ارتباط که در این اساسنامه هیچ نکته ای وجود ندارد که بتوان آن را اجازه مداخله یک دولت عضو در یک منازعه مسلحانه یا در امور داخلی دولت دیگر دانست، در حالی که تصمیم گرفته اند، به خاطر رسیدن به این اهداف و مصلحت نسلهای کنونی و آینده، دیوان کیفری بین المللی مستقل دائمی مرتبط با نظام ملل متحد که بر شدیدترین جرائم مورد نگرانی مجموعه جامعه بین المللی صلاحیت دارد، تاسیس نمایند. با تاکید بر این که دیوان کیفری بین المللی که به موجب این اساسنامه تاسیس می شود، تکمیل کننده محاکم کیفری ملی خواهد بود. با تصمیم بر این که احترام دائم به اجرای عدالت بین المللی را تضمین نمایند.

    الف- مقدمه

    حقوق بشر دوستانه یکی از مباحث مهم حقوق بین الملل و مورد تاکید ادیان آسمانی، مخصوصاّ دین اسلام است.

    تبیین و تشریح ابعاد مختلف این مساله، در گسترش اصول حقوق بشر دوستانه نقش بسیار سازنده ای دارد و در این میان بیان دیدگاه اسلام واجد اهمیت است و می تواند در روند تکاملی آن مفید وموثر باشد. تجربه نیم قرن سازمان ملل متحد ثابت کرد که تامین صلح و تنظیم عادلانه روابط بین المللی و نیز تامین اصول حقوق بشر دوستانه، بدون استمداد از دین، مخصوصاً دین اسلام، ممکن نیست. اصول و تعالیم دین اسلام که پیروان خویش را بدان فرا می خواند و اینکه نقض آن را مستوجب کیفر دنیوی و اخروی می داند، بهترین موید این مساله است. شریعت اسلام در بردارنده عالی ترین قوانینی است که انسان ها می توانند در پناه آن، سعادتمندانه زندگی کنند.

    لیکن هدف خداوند از خلقت بشر ، فراهم نمودن زمینه های به کمال رسیدن انسان بوده است، روح کلی حاکم بر قوانین اسلام، هدف مذکور را دنبال می کند. تامین این هدف مبتنی بر اصولی است که بنیادی ترین انها حق کرامت انسان می باشد. این حق کرامت، نه تنها در شرایط صلح، بلکه در مواقع جنگ نیز باید رعایت گردد. اسلام قوانین مربوط به جنگ را به گونه ای تشریع نموده است که با کمترین خونریزی و تخریب ، آن هدف کلی همراه با حفظ کرامت انسان تامین شود؛ از این حیث، با اعمالی که در جنگ با عزت و کرامت بشر در مسیر تکامل وی ناسازگاری دارد، مخالف است.

    کرامت انسانی را می توان مهمترین مبنای نظام بین الملل حقوق بشر و حق های مندرج در قواعد بشر دوستانه دانست. به عبارت دیگر در مهمترین مبنا ، میان قواعد حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه اشتراک مهمی را شاهدیم. اگر حق های بشری که در نظام بین الملل حقوق بشر وجود دارد بر پایه کرامت انسانی توجیه پذیر است، دقیقاّ بر پایه همین کرامت انسانی، حق های مندرج در قواعد بشر دوستانه توجیه می گردد و ازهمین روست که بر کرامت انسانی در اسناد حقوق بشر و بشر دوستانه به کرات تاکید شده است.

    پاره ای از اندیشمندان با تاکید بر اینکه عقیده کرامت بشر اساس ایده حقوق بشر است، امکان ارائه قرائتی سکولار از حقوق بشر را مردود می شمارند، چرا که ایده قداست حقوق بشر ضرورتاً دینی است، بنابراین حقوق بشر نیز به ضرورت دینی خواهد بود. [1]

     

    کرامت که معادل درست و گویای واژه انگلیسی Dignity است، واژه ای قرانی است. خداوند در قران کریم از اعطای کرامت به ابناء بشر سخن گفته است. (و لقد کرّمنا بنی آدم)[2] تکریم به معنی بزرگداشت است و کرامت به معنی عزت، منزلت و الا و شرف. از دیدگاه ادیان الهی ، کرامت انسانی تجلی اراده حق تعالی است. عطیه مقدسی است که خداوند به انسان عنایت فرموده است. هیچ کسی نمی تواند این عطیه الهی را از بشر سلب کند. حرمت و کرامت انسانی، حقی مطلق و خدشه ناپذیر است که تجاوز به آن را به هیچ روی ، نه به نام نظم عمومی و نه به هیچ بهانه دیگر نمی توان جایز دانست. حتی از حق حیات نیز برتر است؛ چه انکه حق حیات استثنا بردار است.

    چنان که کشتن کسی در حالت دفاع مشروع، موجب مسئولیت نمی شود اما حق حرمت و کرامت انسان استثنا نمی پذیرد و تجاوز به آن در هیچ حالتی روا نیست، آدم کشی در جنگ مجازشناخته می شود اما شکنجه کردن او که اهانت به کرامت انسان است، نه در زمان صلح و نه در خلال جنگ، مشروع به شمار نمی آید.

    ب- بیان مسئله

         مسئله مهمی که در سال های اخیر ذهن تعداد زیادی از متفکران مسلمان را به خود مشغول کرده است، مسئله چگونگی ارتباط بین اسلام و حقوق بشر است. این مسئله خود به وجود آمده و وابسته به سوالی اساسی تر می باشد که همان نسبت میان سنت و تجدد است. «در مسئله سنت و تجدد؛ عده ای معتقدند که میان این دو تضادی انکارناپذیر به پاست به گونه ای که نمی توان هر دو را باهم داشت، بلکه باید یکی را به تمامی پذیرفت و دیگری را به تمامی کنار گذاشت. این عده خود نیز به دو دسته تقسیم شده اند؛ دسته ای طرفدار این امرند که سنت به نفع مدرنیسم کنار گذاشته شود و دسته ای دیگر بی توجه به تمدن جدید بشری خواهان حفظ بی چون و چرای میراث سنتی می باشند. در این میان عده ای دیگر نیز بر این باورند که تلفیق سنت و تجدد امری نه تنها ممکن که مطلوب است».[3]

         حقوق بشر؛ «اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود. این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد. مطابق اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین‌المللی این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان شمول بودن، سلب ناشدنی، انتقال ناپذیری، تفکیک ناپذیری، عدم تبعیض و برابری طلبی، به هم پیوستگی و در هم تنیدگی را دارا است. از این رو به تمامی افرد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ کس را نمی‌توان به صرف منطقه جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوق بشر محروم کرد ضمن اینکه همه افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست».[4] این حقوق شامل حقوق طبیعی یا حقوق قانونی که در قوانین ملی و بین‌المللی موجودند می‌شود. دکترین و فعالین حقوق بشر، در فعالیت‌های بین‌المللی خود در زمینه حقوق بین‌الملل، نهادهای جهانی و منطقه‌ای، سیاست‌های دولتی و در فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی، اساس و شالوده سیاست‌های عمومی و اختصاصی در این زمینه را بنا نهاده است. در واقع می‌توان گفت در صورتی که جامعه جهانی در فضای صلح، با یک زبان مشترک اخلاقی، گفتگو و مباحثه کنند، این زبان مشترک اخلاقی، در واقع، حقوق بشر نامیده می‌شود. با این وجود هنوز «امروزه دکترین حقوق بشر، نظریه‌هایشان را در این مورد با شک و تردید بیان می‌کنند و مباحثه آن‌ها بیشتر در زمینه محتوا، ماهیت و چگونگی توجیه حقوق بشر است. در واقع، پرسش بحث برانگیز همانا خود معنای حق یا حقوقی است که باید به رسمیت شناخته شود و این بحث در گفتمان‌های فیلسوفان همچنان ادامه دارد».[5]

         «بسیاری از ایده‌های اساسی که محرک جنبش حقوق بشر بود، بعد از جنگ جهانی دوم گسترش و توسعه یافت، و با تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در پاریس توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۸ به اوج خود رسید و به رسمیت شناخته شد.. در جهان باستان، مفهوم حقوق بشر به گونه‌ای که امروزه وجود دارد نبود. بلکه در جوامع باستانی به صورت مجموعه‌ای مفصل از وظایف بود، که مفاهیمی از جمله، عدالت، مشروعیت سیاسی، شکوفایی انسان که در پی دست یابی به کرامت انسانی حاصل می‌شود و یا خوب بودن، فارغ از عنوان و مفهوم حقوق بشر وجود داشت. معنی مدرن و امروزی حقوق بشر در اوایل دوره مدرن و همراه با سکولاریزاسیون اروپایی از اخلاق یهودی–مسیحی مفهومش گسترده‌تر شد و توسعه یافت. در واقع حقوق بشر از مفهوم حقوق طبیعی گرفته شده است. حقوق طبیعی، نظریه‌ای است که در آن قوه قانونگذار به گونه‌ای عینی و منطقی محدود می‌شود. مطابق این مکتب، منطق بشری، بنیادهای قانون را از طبیعت الهام می‌گیرد، و از طریق قانون طبیعت، ضمانت اجرایی به دست می‌آورد و در واقع بخشی از سنت حقوق طبیعی قرون وسطایی به شمار می‌رود که در دوره روشنگری توسط فیلسوفانی چون جان لاک، فرانسیس هاچسون، ژان ژاک بورلاماکی و غیره تا حدود زیادی مفهوم مدرن پیدا کرد، و در گفتمان سیاسی و انقلاب آمریکا و انقلاب فرانسه هرچه بیشتر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرد».[6]  لذا و بر این اساس، نظریه مدرن حقوق بشر، در طول نیمه دوم قرن بیستم، پدید آمده است. و در این دوره فعالیت‌های اجتماعی و گفتمان‌های سیاسی در رأس دستور کار بسیاری از ملل جهان قرار گرفت.

     

    1- قربان نیا، ناصر، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، 1387، ص85

    [2] - و لقد کرمنا بنی آدم و حملنا هم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقناهم تفضیلا الاسرار

    [3] - لنگرودی، محمد،  بازسازی اسلامی حقوق بشر، 2000

    [4]-  Walter, Steven T.(1999). The Globalization of Low Human Rights, Futures 31, pp. 993-1003

    [5] - گروس اسپیل، هکتور، جهانشمولی حقوق بشر و تنوع فرهنگی، 2008.

    [6]-  Talbot, William J.(2005). Wich Rights Should be Universal, Oxford University, Press, P.39

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تعارضات حقوق بشر در اسناد بین المللی و فقه اسلام در امور جزایی

    فهرست:

    چکیده ‌ه

    فصل اول: کلیات تحقیق (مفاهیم و معانی)

    الف- مقدمه. 2

    ب- بیان مسئله. 3

    ج- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

    د- ادبیات تحقیق.. 6

    ه- اهداف تحقیق.. 7

    و- سوالات تحقیق.. 8

    م- فرضیه های تحقیق.. 8

    ن- تعریف واژه‏ها و اصطلاحات.. 8

    ی- روش تحقیق.. 9

    ط– جامعه آماری، روش نمونه‏گیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان) 9

    ظ– روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده‏ها 10

    1-1- تعریف حقوق بشر. 10

    1-2- بشر. 11

    1-3- مفاهیم کلیدی حقوق بشر. 11

    1-3-1- پیش فرض های معرفت شناختی حقوق بشر اسلام. 12

    1-3-2- اصول حقوق بشر اسلامی.. 13

    1-4- کرامت انسانی در منظومه معرفتی اسلام. 14

    1-4-1- تعریف کرامت.. 14

    1-4-2- کرامت انسان درمتون اسلامی.. 15

    1-4-3- نسبت میان کرامت، عدالت، آزادی وبرابری.. 17

    1-4-4- نسبت عدالت، نظم و آزادی.. 17

    1-4-5- دیدگاه کلی اسلام نسبت به حقوق بشر. 18

    1-5- جایگاه حقوق بشر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. 21

    فصل دوم: دیوان کیفری بین المللی

    2-1- اساسنامه دیوان کیفری بین المللی.. 26

    2-2- جرم تجاوز. 38

    2-3- مفهوم جنایات علیه بشریت در ماده(7) اساسنامه. 44

    2-4- قتل عمد در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران. 47

    2-5- شکنجه در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران. 51

    2-6- مفهوم تجاوز به عنف... 52

    2-7- مفهوم زجر  و آزار. 53

    2-8- زجر و آزار در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران. 55

    2-9- مفهوم جنایت تبعیض نژادی.. 55

    2-10- جنایت تبعیض نژادی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران. 56

    2-11- مفهوم (دیگر اعمال غیر انسانی مشابه) 56

     

     

    فصل سوم: شکنجه و مجازات اعدام و حقوق جزای اختصاصی فرانسه، اردون، لبنان و ایران

    3-1- کنوانسیون حقوق کودک.. 60

    3-2- کنوانسیون منع شکنجه 1984. 60

    3-3- منع شکنجه در قوانین اساسی و قوانین عادی.. 62

    3-4- تعریف و انواع شکنجه. 64

    3-4-2- تعریف ادبی.. 64

    3-4-3- تعریف حقوقی شکنجه در اسناد شورای اروپا 65

    3-4-4- بررس تطبیقی مفهوم شکنجه در اسناد سازمان ملل و شورای اروپا 66

    3-4-5- انواع شکنجه. 66

    3-4-5-1- شکنجه جسمی.. 67

    3-4-5-2- شکنجه روحی.. 71

    3-5- بررسی وضعیت مجازات اعدام. 76

    3-5-1- مجازات اعدام در اسلام و ایران. 76

    3-5-1-1- نظر اسلام و قرآن کریم در مورد اعدام. 76

    3-5-2- جرایم مستوجب اعدام در حقوق کیفری اسلام. 79

    3-5-3- انواع اعدام های حدی شامل.. 79

    3-6- کیفیت های مشترک مجازات اعدام حدی.. 80

    3-6-1- اقامه کننده اعدام حدی.. 81

    3-6-2- اجرای اعدام حدی نسبت به مریض... 81

    3-6-3- اجرای اعدام حدی نسبت به مجنون. 82

    3-6-4- اجرای اعدام حدی نسبت به زن باردار. 82

    3-6-5- علنی بودن مجازات اعدام حدی.. 82

    3-6-6- نقش مکان در اجرای مجازات اعدام. 85

    3-6-7- نقش زمان در اجرای مجازات اعدام حدی.. 85

    3-6-8- انجام تکالیف مذهبی قبل از اعدام. 86

    3-6-9- اجتماع حدود و جمع مجازات ها 86

    3-7- کیفیت های مختص اعدام های حدی.. 87

    3-8- حقوق بشر  و مجازات مرگ در اسلام. 87

    3-9- اصول حاکم بر مجازات اسلامی.. 88

    3-10- مجازات مرگ در قوانین ایران. 89

    3-11- مجازات اعدام در اسناد. 90

    3-11-1- بررسی اسناد بین المللی.. 90

    3-11-1-1- اعلامیه جهانی حقوق بشر. 90

    3-12- دیوان کیفری بین المللی.. 91

    3-13- مجازات اعدام در اسناد ومعاهدات منطقه ای.. 93

    3-14- اعلامیه جهانی حقوق بشر در اسلام. 93

    3-15- مجازات های جایگزین اعدام. 100

    3-16- وضعیت مجازات اعدام در نقاط مختلف جهان. 103

    3-17- حقوق جزای اختصاصی تطبیقی.. 120

    3-17-1-کشتار جمعی (ژنوسید) 120

    3-18- قتل غیر عمدی.. 123

    3-19- شکنجه و اعمال وحشیانه. 124

    3-20- مبارزه با مواد مخدر. 125

    3-21- خودکشی.. 129

    3-22- تبعیض نژادی.. 130

    3-23- جرایم علیه دین و مقدسات دینی.. 132

    3-24- صدمه عمدی به دیگری.. 133

    3-25- جرم زنا 135

    3-26- جرم توهین.. 137

    3-27- جرم سقط جنین.. 138

    3-28- توقیف غیر قانونی و آدم ربایی.. 139

    3-29- جرم قوادی.. 141

    3-30- جرایم علیه اشخاص... 142

    3-31- نفقه قانونی.. 142

    3-32- جرم تکدی گری و گدایی.. 144

    3-33- در مورد مستی.. 145

    نتیجه گیری.. 147

    پیشنهادات پژوهشی.. 150

    مشکلات و محدودیت های پژوهش... 151

    منابع  152.

    منبع:

    آخوندی، محمودی، 1369، آئین دادرسی کیفری، جلد 1 و 2 و 3، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.

    آخوندی، محمودی، 1379، آئین دادرسی کیفری، جلد چهارم، چاپ اول، انتشارات اشراق، تهران.

    آدمیت، فریدون، امیر کبیر و ایران، 1378، چاپ هشتم،انتشارات خوارزمی، تهران.

    آزاد ابوالکلام، 1369، کورش کبیر (ذوالقرنین)، ترجمه باستانی پارییزی، تهران.

    آشوری، محمد،1379، آئین دادرسی کیفری، جلد اول و دوم، انتشارات سمت، تهران.

    آشوری، محمد، 1376، عدالت کیفری، چاپ اول، نشر کتابخانه گنج دانش، تهران.

    آقایی، بهمن، 1376،  فرهنگ حقوق بشر، چاپ اول، انتشارات گنج دانش، تهران.

    اردبیلی، محمد علی، 1380، حقوق جزای بین الملل، کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران.

    انصاری، خواجه عبدالله، میبدی، احمد، 1379، تفسیر ادبی و عرفانی قرآن مجید، نگارش حبیب الله آموزگار، چاپ هفتم، انتشارات اقبال، تهران.

    بکاریا، سزار، 1374، رساله جرائم و مجازات ها، ترجمه اردبیلی، محمد علی ، شهید بهشتی، چاپ دوم، انتشارات دانشگاه تهران.

    بوشهری، جعفر، 1376، مسایل حقوق اساسی، چاپ اول، نشر دادگستر، تهران.

    جوادی آملی، آیت الله عبدالله، 1377، فلسفه حقوق بشر، چاپ دوم، مرکز نشر اسراء.

    علی آبادی، عبدالحسین، 1373، حقوق جنائی، جلد اول، چاپ سوم، انتشارات فردوسی، تهران.

    علی آبادی، عبدالحسین، 1368، حقوق جنائی، جلد دوم، چاپ اول، انتشارات فردوسی، تهران.

    علی آبادی، عبدالحسین، 1337، تاریخ حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.

    کاتوزیان، ناصر، 1372، حقوق مدنی، قواعد عمومی قراردادها، جلد اول، چاپ دوم، انتظارات بهنشر، تهران.

    کاتوزیان، ناصر، 1377، قانون مدنی در نظم و حقوقی کنونی، چاپ دوم نشر دادگستر، تهران.

    موسوی، سید عباس، 1376، حقوق جزای عمومی، جلد اول، نشر خیام، تهران.

    مهر پور، حسین، 1374، حقوق بشر در اسناد بین المللی و موضوع جمهوری اسلامی ایران، انتشارات اطلاعات، تهران.

    مهر پور، حسین، 1378، حقوق بشر و راهکار های اجرائی آن، چاپ اول، نشر موسسه اطلاعات، تهران.

    مهر پور، حسین، 1377، نظام بین المللی حقوق بشر، چاپ اول ، انتشارات اطلاعات، تهران.

    میر محمد صادقی، هوشنگ، 1372، اعلامیه های حقوق بشر، انتشارات ماجد، تهران.

    نجفی ابرند آبادی، علی حسین، 1379، تقریرات درس تاریخ حقوق کیفری، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    نجفی ابرند آبادی، علی حسین، 1376، تقریرات درس جرم شناسی، دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    نجفی ابرند آبادی، علی حسین، 1380، تقریرات جرم شناسی، دانشگاه مفید قم، مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا.

    نجفی ابرند آبادی، علی حسین و حمید هاشم بیکی، 1377، دانشنامه جرم شناسی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    اردبیلی، محمد علی، شکنجه، مجله تحقیقات حقوقی، 1379، ش 9، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    موسوی، سید عباس، 1387، سیر تحول شکنجه همراه با نقد و بررسی طرح منع شکنجه، تهران.

    میر محمد صادقی، حسین، 1390، جرائم علیه حقوق بشر در منشور لندن، فصلنامه دیدگاه های حقوقی، ش 9.

    نجفی ابرند آبادی، علی حسین، 1378، پیشگیری از بزهکاری و پلیس محلی، مجله تحقیقات حقوقی، ش 28 و 26.

    طرح اجرای اصل 38 قانون اساسی، نشر اداره کل قوانین مجلس شورای اسلامی، دوره ششم، 19/9/1380.

    جرج جرداق، الامام علی صوت العداله الانسانیه، الجزء الاول، الناشر دارالثقلین قم، الطبعه الخامسه، سنه 1420، ه ق.

    طباطبائی، السید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، الجزء الثالث عشر، منشورات الاعلمی للمطبوعات، بیروت، 1411 ه.

    میر محمد صادقی، حسین، (1377) حقوق جزای بین الملل، تهران نشر میزان، تهران.

    میر محمد صادقی، حسین، (1377) حقوق جزای بین الملل، تهران، نشر میزان، تهران.

    شیری عابد، علیرضا، (1387) نسل کشی و جرایم علیه بشریت؛ بازخوانی حقوق ایران در پرتو تحولات بین الملل، تهران، مرکز تحقیقات استراتژیک، ص 124.

    میر محمد صادقی، حسین، (1377) حقوق جزای بین الملل، تهران، نشر میزان، ص 81.

    اصل 38 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ «هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار یا سوگند مجاز نیست و چنین شهادت و اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود».

    اردبیلی، محمد علی، (1386) حقوق بین الملل کیفری، چاپ سوم، تهران، نشر میزان، ص 113.

    مظفری، محمد حسین ، 1389، منشور حقوق بشر اسلامی چالش ها و راهکارها،چاپ اول، ناشر دانشگاه امام صادق (ع) تهران.

    ساک، کریانگ و همکاران، 1383، حقوق کیفری بین المللی، ترجمه بهنام یوسفیان و محمد اسماعیلی، تهران، انتشارات سمت، تهران.

    موسی زاده، رضا و همکاران، 1390، جمهوری اسلامی ایران و دیوان کیفری بین المللی، تهران.

    شریعت باقری، محمدجواد، 1386، اسناد دیوان کیفری بین المللی.

    موسوی، عباس، 1382، شکنجه در سیاست جنایی ایران، سازمان ملل متحد و شورای اروپا، انتشارات خط سوم، تهران.

    شاباث، ویلیام ای، 1384، مقدمه ای بر دیوان کیفری بین المللی، ترجمه میرعباسی، سید باقر، انتشارات جنگل، تهران.

    رابرتسون، جفری، 1383، جنایات علیه بشریت، ترجمه گروه پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد.

    شیخ کلینی، الکافی، 1388ه، المجد الثامن، دار الکتب الاسلامیه.

    مونتسکیو، 1355، روح القوانین، ترجمه مهتدی، علی اکبر، انتشارات امیر کبیر، چاپ هفتم، تهران.

    پاد، ابراهیم، 1352، حقوق کیفری اختصاصی، ج 1، انتشارات جنگل، تهران.

    روزنامه نوروز، شماره 300-26/1/1381، پاسخ آیات عظام اردبیلی و صانعی به مجلس در مورد قانون منع شکنجه.

    آخوندی، محمود، 1380، نقدی بر طرح ممنوعیت شکنجه، به نقل از رویا کریمی مجد.

    روزنامه ایران، ش 2146-19/3/81، ص 2 و نوروز ش 342-19/8/81 صص 1 و 3

    روزنامه نوروز، ش 378 مورخ 30/4/1381. سیر تحول شکنجه همراه با نقد و بررسی طرح منع شکنجه، سید عباس موسوی جوریندی.

    طبری، احسان، 1326، شکنجه و امید، انتشارات سمت، تهران.

    ماهنامه کهکشان، اردیبهشت 1370، ش 10.

    وریسیلی، دیوید، کتابخانه تاریخی، کتاب اول، ترجمه فرانسوی میو 1838-1834.

    مکالمات اثر کنفوسیوس، 1359، ترجمه کاظم زاده، ایرانشهر، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، چاپ چهارم.

    پرادل، ژان، تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه علی حسین ابرند آبادی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران.

    روزنامه ماوی، ارگان قوه قضاییه، ش 30-28/2/1381، ص 6.

    قانون اساسی ایتالیا. نهاد ریاست جمهوری. پاییز 1374.

    قانون اساسی الجزایر، نهاد ریاست جمهوری، تابستان 1379.

    قانون اساسی کره جنوبی. نهاد ریاست جمهوری. پاییز 1378.

    دهخدا، علی اکبر، 1349، لغت نامه دهخدا، جلد 31، انتشارات دانشگاه تهران.

    معین، محمد، 1371، فرهنگ معین، جلد 2، چاپ هشتم، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    کرمانی، ناظم الاسلام، 1346، تاریخ بیداری ایرانیان، تهران.

    طوسی، تهذیب الاحکام، ج10،ص150.

    عاملی، ابواب، مقدمات الحدود، باب 10، دمشق.

    Bourdon (w.)., la cour penale international, Ed, du seuil, Paris, 2002, P. 22.

    ICTY, Kunarac, kovic, and vokovic, kune 12, 2002, para, 120.

    ICTY, Kupreskic et al, January 14, 2000, para 621.

    ICTY, Simic, Tadic, and zaric, October 17, 2003, para. 122

    The International convenat on civil and political rights.

    Blacks law Dictionary. Revised Forth edt. 1908. P. 1661. 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت