پایان نامه بررسی تاثیر مطالعه کتاب های داستان در رشد نمرات درس انشا دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آموزشگاه استقلال

تعداد صفحات: 77 فرمت فایل: word کد فایل: 1000357
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۴,۳۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر مطالعه کتاب های داستان در رشد نمرات درس انشا دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آموزشگاه استقلال

    چکیده

    این پژوهش تحت عنوان بررسی تاثیر  مطالعه کتاب های داستان در پیشرفت درس انشا دانش آموزان پایه سوم ابتدایی دبستان استقلال اردبیل در سال تحصیلی 92-91 توسط اینجانب حسنعلی علائی صورت گرفته است .بی تردید اهداف کوتاه مدت از آموزش و پرورش یاددهی خواندن و نوشتن است و اهداف بلند مدت آن که مورد نظر صاحب نظران امر آموزش می باشد پرورش جامعه ایده آل با انسان های پایبند به اصول و ارزش های ان جامعه و همچنین نسلی خلاق که آینده کشور به دست آنان اداره خواهد شد لذا نوشتن با همان انشا نظربنده را جلب کرده است .مهمترین هدف این تحقیق این است آیا مطالعه کتاب های داستان که در کتابخانه های کلاسی موجود است می تواند در بهبود درسی انشا دانش آموزان موثر واقع شود برای این منظور دو کلاس از پایه سوم ابتدایی دبستان استقلال اردبیل را انتخاب کرده ام که جمعیت آماری آن 50نفر که هر کلاس آن 25 نفر می باشد .نتایج نشان داد کتاب های کوچک قصه و داستان به رشد درس انشا دانش آموزان کمک می کند و تشویق وترغیب دانش اموزان به امر مطالعه کلاسی و استفاده از کتابخانه ی کلاسی به رشد درس انشا دانش آموزان کمک می کند.

    مقدمه

    سابقه قصه و قصه گویی شاید به ابتدای خلقت و آفرینش انسان بر می گردد یعنی از زمانی که بشر به صورت گروهی و با زبان قابل  فهم در کنار یکدیگر به زندگی گروهی شروع کرددن از روی داده ها و اتفاقات کوچک اطراف خودشان به صورت قصه و د استان ماجراهای را به صورت قصه بیان می کردند.و این قصه گویی در بین تمام اقوام ملل  ساکنان کره خاک رایج بود هرچند نام قصه به سخنان فرد نداده بودند اما خود به خود وقتی را به یکدیگر نقل می کردند به نوعی به قصه گویی می پرداختند.با پیشرفت جوامع بشری و گسترش زندگی اجتماعی و گروهی و تکامل ذهنی انسانی حرفه قصه گویی به شکل چشمگیری رواج پیدا کرد افراد خلاق و دارای فکر هر جامعه ای به ساختن قصه وافسانه و رمان پرداختند این قبیل قصه ها بعضی ها جنبه واقعی داشتند مثل اتفاقات جنگ و درگیریهای قبیله ای وقومی که آن را به صورت داستان در اجتماعت و خانواده خود نقل می کردند در ایران نیز همچنین جوامع دیگر بشری قصه ها و افسانه های ساخته شدند که اکنون داستان شاهان افسانه ای و بیشتدادی به صورت سینه و به سینه نقل و به ما نیز رسیده است معروفترین شاهنامه فردوسی است و این جنگ قصه های شیرین ایران غذای روح علاقه مندان و دانش اموزان به صورت قصه های جالب کوچک در اختیار مدارس و دانش اموزان قرار می گیرد و دانش اموزان با خواندن و شنیدن آن هم لذت می برند و هم در تقویت قوه خواندن و شنیدن و آفرینش انشایی خود بهره می برند.

    بیان مساله

     

    مسئله خواندن  نوشتن یکی از اهداف بلند مدت دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد اما تعلیم و تریبت تنها به خواندن چند متن ساده فارسی و روزنامه ای ختم نمی شود زمانی دست اندرکاران امر آموزش می توانند  ادعای باسواد نمودن جام عه را د اشته باشند که افراد با سواد آن جامعه بتوانند با استفاده از خلاقیت ذهنی به خلق و آثار نو بپردازند و بتوانند حرف دل خود را یا طراوشات ذهنی خود را به روی کاغذ منتقل کنند.

    اما تقویت قوی نگارش در بین افراد جامعه بخصوص جوانان و دانش آموزان می طلبد که فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در جامعه و مدارس کشور جای پای پیدا می کند به طوری که رسانه های ملی و عمومی با تشویق و تبلیغ قصد انجام این مهم می باشند.

    اما طی تجربیاتی که محققان براساس سالها تدریس بدست آورده و سوالاتی که به نظرش رشیده این است که آیا دادن کتاب های کوچک داستان و قصه برای مطالعه در زنگ انشا بخوانیم فقط برای یادگیری قصه های کوچک و لذت بردن است  یا می تواند در تقویت انشایی دانش اموزان نیز موثر باشد آیا واقعا دانش اموزان که بیشتر  به خواندن کتابهای داستان می پردازند درس انسای انان نسبت به دیگر دانش آموزان پیشرفت می کند یا نه

     

     

    اهداف تحقیق

     

    پی بردن به اینکه آیا کتاب های کوچک قصه و داستان تا چه اندازه به رشد درس انشا دانش آموزان کمک می کند؟

    تشویق وترغیب دانش اموزان به امر مطالعه کلاسی و استفاده از کتابخانه ی کلاسی تا چه اندازه به رشد درس انشا دانش آموزان کمک می کند؟

    تعمیم و گسترش این شیوه به مد ارس دیگر در صورت موفیت آمیز بودن تحقیق

    فرضیه تحقیق

     

    کتاب های کوچک قصه و داستان به رشد درس انشا دانش آموزان کمک می کند.

    تشویق وترغیب دانش اموزان به امر مطالعه کلاسی و استفاده از کتابخانه ی کلاسی به رشد درس انشا دانش آموزان کمک می کند.

    اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    با توجه به اینکه آینده کشور از  زمان نونهالان و در دست آنان رقم خواهد خورد سرمایه گذاری بر روی آنان و ضرورت اموزش صحیح آنان از اهمیت بیشتر برخوردار است دانش آموزان دوره ابتدایی از ذهن آماده و قابل دریافت برای هر موضوعی می باشند هر طوری که این بچه ها در خانه و مدرسه تربیت شوند در آینده خودشان وکشورمان تاثیر صد درصدی دارد .

    لذا ضروری است که دانش اموزان  در این مقطع باید بیشتر مورد توجه باشند و امکانات آموزش به روز و در خود ذهن آنان فراهم گردد از روش های مناسب یاددهی و  آموزش و از آموزگاران با تجربه بر آموزش آنان استفاده گردد برای جهش علمی و عملی و پیشرفت یک کشور در آینده از امروز به فکر پرورش افراد شایسته – لایق – باسواد- مسئولیت پذیر بود که این افراد از بین همین کودکانه دبستانی قدعلم خواهد کرد .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر مطالعه کتاب های داستان در رشد نمرات درس انشا دانش آموزان پایه سوم ابتدایی آموزشگاه استقلال

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    .ابراهیمی‌پور، محمد(1382)؛ بررسی نگرش دانشجویان شاهد و ایثارگر نسبت به عمل‌کرد ستاد شاهد و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثار گران انقلاب اسلامی.

    2. اردبیلی، یوسف(1374)؛ اصول و فنون راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش، تهران: مؤسسه‌ی بعثت.

    3. ازکمپ، استوارت(1372)؛ روان‌شناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه‌ی فرهاد ماهر، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.

    4. احمدی، احمد(1374)؛ روان‌شناسی نوجوانان و جوانان، تهران: انتشارات مشعل.

    5. اخلاقی، فرشاد(1378)؛ بررسی و مقایسه بین علاقه‌ی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم.

    6. بهزادی، مهین(1368)؛ بررسی وضعیت تحصیلی فرزندان شاهد در شهرستان شیراز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه شیراز.

    7. توسلی، غلامعباس(1383)؛ بررسی کمّیت و کیفیت آموزش عالی ایران، مجموعه‌مقالات اولین همایش ملی طرح مسایل جامعه‌شناسی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    8. خیر، محمد(1365)؛ رابطه‌ی شکست تحصیلی با زمینه‌ها و شرایط خانوادگی، مجله‌ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره‌ی اول، ش2.

    9. دهقان، حسین(1375)؛ بررسی رابطه‌ی بین پایگاه اقتصادی‌اجتماعی و عمل‌کرد تحصیلی دانش‌آموزان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    10. دهقان، حسین(1375)؛ بررسی رابطه‌ی بین پایگاه اقتصادی‌اجتماعی و عمل‌کرد تحصیلی دانش‌آموزان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    11. ساعی، رحیم(1377)؛ بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده‌های کشاورزی و ارایه‌ی رهیافت مناسب آموزش، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد.

    12. سیف، علی‌اکبر(1372)؛ سنجش و اندازه‌گیری و ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی، چ8، تهران: انتشارات آگاه.

    13. بیابانگرد، اسماعیل - افت تحصیلی یا اتلاف در آموزش و پرورش - فصلنامه تعلیم و تربیت - سال دوم، شماره 8و 7، 65‌

    14- سرائی، حسن(1372)؛ مقدمه‌ای بر نمونه‌گیری در تحقیق، تهران: انتشارات سمت.

    15. شریفیان، اکبر(1381)؛ عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد، فصلنامه‌ی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، ش 15و 16.

    16. شعاری‌نژاد، علی‌اکبر(1364)؛ فرهنگ علوم و فن‌آوری، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    17. شهیدی، حسینقلی(1376)؛ بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان جانباز دانشگاه‌های تهران، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم اداری و مدیریت دانشگاه تهران.

    18. صفوی، امان‌الله(1365)؛ اُفت تحصیلی در ایالات متحده و علل آن، فصلنامه‌ی تعلیم و تربیت، سال 2، ش7 و8.

    19. عارفی، مرضیه(1383)؛ شناسایی متغیرهای اثرگذار بر ترک تحصیل زودهنگام دختران دوره‌ی راهنمایی تحصیلی، فصلنامه‌ی پژوهش زنان، دوره‌ی 2، ش 3.

    20. علاقه‌بند، علی(1372)؛ جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، چ11، تهران: انتشارات بعثت.

    21- علیرضا اقدم، محمدباقر و حسین گدازگر(1382)؛ بررسی عوامل اجتماعی‌فرهنگی مؤثر بر کیفیت یادگیری دانشجویان، نشریه‌ی دانشکده‌ی علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز، سال 9، ش 11.

    22. گلاب‌زاده، سیدمحمدعلی(1369)؛ پژوهش تحلیلی در زمینه‌ی اُفت تحصیلی، چهارمین دوره‌ی مقاله‌نویسی علمی، ج 2، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.

    23. مهران، گلنار(1375)؛ بررسی علل ترک تحصیل دختران در مقطع آموزش ابتدایی، فصلنامه‌ی تعلیم و تربیت، ش 46، سال 12.

    24. نجاریان، بهمن و دیگران(1372)؛ بررسی عمل‌کرد تحصیلی دانشجویان شاهد دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و علوم پزشکی اهواز، مجله‌ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره‌ی 10، ش 1.

    25. ‌هارالامپوس، مایکل(1369)؛ پیشرفت تحصیلی افتراقی، ترجمه‌ی امان‌الله صفوی، فصلنامه‌ی تعلیم و تربیت، سال 6، ش 2 و3.

    26. هومن، حیدرعلی و علی عسگری(1379)؛ تهیه و استاندارد آزمون انگیزه‌ی پیشرفت، فصلنامه‌ی پژوهش‌های روان‌شناختی، دوره‌ی6، ش 2 و 1.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت