روش تحقیق بررسی تاثیرآموزش بر امنیت شغلی معلمان زن شهرستان لامرد

تعداد صفحات: 34 فرمت فایل: word کد فایل: 10003532
سال: 1387 مقطع: کاردانی دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۶,۲۰۰ تومان
قیمت: ۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تاثیرآموزش بر امنیت شغلی معلمان زن شهرستان لامرد

    فصل اول:

     

    طرح تحقیق

    ● مقدمه

    امروزه آموزش و پرورش همگانی به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار شناخته شده است و هر کشوری در جهان بخش بزرگی از درآمد ملی خود را برای گسترش، بهبود و کارآیی آن اختصاص می دهد. در واقع آموزش و پرورش رکن اساسی جامعه انسانی است و یکی از اهداف عمده آن پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان توسط معلمان و مدیران است.

    اغلب صاحب نظران و متفکران مسایل تربیتی بر این نظرند که معلمان، بزرگترین و مهم ترین عامل مؤثر در جریان تعلیم و تربیت هستند. بنابراین بی راه نیست اگر گفته شود شالوده و اساس یک سیستم آموزشی موفق را معلمان تشکیل می دهند.

    اولین قدم در جهت رسیدن به کادر آموزشی موفق درک عواملی است که بر کیفیت فعالیت معلمان مؤثر است. یکی از این عوامل، امنیت شغلی معلمین است، چرا که رابطه مستقیمی بین امنیت شغلی افراد با عملکرد آنان وجود دارد و کسانی که رضایت داشته باشند، کار خود را بهتر انجام می دهند. بنابراین لازم است آموزش و پرورش به موضوع امنیت شغلی معلمان، بیش از پیش توجه نشان دهد.

    بیان مساله

    از آنجا که میزان امنیت شغلی در آموزش و پرورش حائز اهمیت است میتواند عملکرد آن را بالا ببرد بر آن شدیم تا رابطه بین آموزش و امنیت شغلی معلمان زن شهر لامرد را در سال تحصیلی 91-90مورد بررسی قرار دهیم و به بیان دیگر ببینیم که آیا بین آموزش و امنیت شغلی این معلمان رابطه وجود دارد یا خیر؟

    و میتوان با استفاده از وضعیت آموزش به پیش بینی امنیت شغلی معلمان اقدام نمود.

    انگیزه اصلی از بیان مساله حل مشکلات امنیت شغلی معلمان می باشد.

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    اهمیت امنیت شغلی معلمان اولین قدم در جهت رسیدن به کادر آموزشی موفق درک عواملی است که بر کیفیت فعالیت معلمان مؤثر است. یکی از این عوامل، امنیت شغلی معلمین است، چرا که رابطه مستقیمی بین امنیت شغلی افراد با عملکرد آنان وجود دارد و کسانی که رضایت داشته باشند، کار خود را بهتر انجام می دهند. در این مقاله موضوع امنیت شغلی معلمان مورد بررسی قرار می گیرد. تعریف امنیت شغلی، اهمیت امنیت شغلی معلمان، عوامل مؤثر بر امنیت شغلی معلمان، پیامدهای امنیت شغلی، راهکارهایی برای افزایش امنیت شغلی معلمان، تأمین ایمنی و امنیت معلمان و حرمت و منزلت معلمان مباحث این مقاله را تشکیل می دهند.

    فرضیه تحقیق

    فرصیه پرسشی است جهت یافته که انسان در برابر یک امر واقع که قبل برگزیده شده است مطرح می سازد خواه بمنظور بررسی این امر که آیا قوانین شناخته شده در مورد آن قابل اعمال هستند یا خیر،خواه جهت دستیابی به قوانین تازه روابطی نو و یا پیشنهاد تجربه هایی جدید.(بیرو-آلن1366ص 165)

    تمامی فرایند تحقیق برای اثبات یا رد فرضیه صورت می گیرد لذا با توجه به اهمیت فرضیه در تحقیق در پژوهش حاضر در زیر اشاره می کنیم.

    به نظر می رسد بین وضیعت اقتصادی و امنیت شغلی زنان رابطه وجود دارد.

    به نظر می رسد بین اعتماد بنفس و امنیت شغلی شغلی زنان رابطه وجود دارد.

    .به نظر می رسد بین آموزش و امنیت شغلی زنان رابطه وجود دارد.

    .به نظر می رسد بین وسایل ارتباط جمعی و اشتغال زنان رابطه وجود دارد.

    به نظر می رسد بین میزان تحصیلات زنان و امنیت شغلی آنها رابطه وجود دارد.

    به نظر می رسد بین طبقه اجتماعی و اشتغال زنان رابطه وجود دارد.

    اهداف تحقیق

    هدف کلی :

    هدف کلی این تحقیق بررسی تاثیر آموزش بر امنیت شغلی معلمان زن در شهر لامرد می باشد.

    اهداف ویژه:

    بررسی امنیت شغلی معلمان از موقعیت اجتماعی خودشان ازطریق پرسشنامه

    تحقیق از امنیت شغلی معلمان در محل کار و زندگی

    تعریف متغیر ها

    ● تعریف امنیت شغلی

    محققان امنیت شغلی را از دیدگاه های گوناگونی تعریف کرده اند. گروهی امنیت شغلی را براساس نوع عامل روانی تعریف کرده و آن را نوعی سازگاری عاطفی با شغل و شرایط اشتغال می انگارند. یعنی اگر شغل موردنظر لذت مطلوب را برای فرد تأمین نماید در این حالت فرد از شغلش راضی است.

    در مقابل چنانچه شغل مورد نظر رضایت و لذت مطلوب را به فرد ندهد در این حالت فرد شروع به مذمت شغل نموده و درصدد تغییر آن برمی آید. هاپاک استاد تعلیم و تربیت دانشگاه نیویورک، امنیت شغلی را مفهومی پیچیده و چند بعدی می داند و این مفهوم را با عوامل روانی، جسمانی و اجتماعی مرتبط می کند و تأکید می کند تنها یک عامل موجب امنیت شغل نمی شود، بلکه ترکیبی از مجموعه عوامل گوناگون سبب می شود که فرد شاغل در لحظه معینی از شغلش احساس امنیت نماید و از آن لذت ببرد.

    گروهی دیگر از محققان عوامل مختلفی از قبیل میزان درآمد، ارزش اجتماعی شغل، شرایط محیط کار و فرآورده های آن را به عنوان عوامل احساس امنیت از شغل ناممی برند. (عبدالله شفیع آبادی، 1367، ص 52)

    تعریف آموزش                       

    امروزه آموزش به عنوان یکی از مکانیزم های اصلی توسعه منابع انسانی در حوزه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی مورد توجه بسیاری از صاحبنظران ومسئولین و مدیران آموزش قرار گرفته است. آنچه بویژه در سازمانها و بنگاه های بزرگ از اهمیت فراوانی برخوردار است جهت گیری فعالیت های آموزشی به سمت دیدگاه های سیستمی و نگرش های استراتژیک می باشد که ضرورت آن با توجه به شرایط نوین جهانی، فن آوریهای پیچیده، سرمایه دانش و تغییر در مشاغل دو چندان می نماید. تلفیق و تمرکز نگرش سیستمی و جهت گیری استراتژیک با کارکردهای اصلی سیاست گذاری ، برنامه ریزی و اجرا و ارزشیابی آموزشی ، چرخه آموزش در سازمان ها را هدفمند ، عقلایی، پویا و انعطاف پذیر می نماید.

    فصل دوم:

     

    مبانی نظری تحقیق

    ادبیات تحقیق

    تاریخچه اشتغال زنان

    زن واشتغال

    شرکت زنان در فعالیتهای اقتصادی از آغاز پیدایش واقعیتی انکار ناپذیر بوده است و از قدیم الایام سهم عمده ای در تولید ملی داشته اند معذالک کار انان از بسیاری جهات متفاوت از کار مردان بوده است و مسیری جدا از مسیر اشتغال مردان را داشته است که از جمله میتوان به نوع کار،ساعات کار،میزان دستمزد،سالهای شروع به کار و بازنشستگی اشاره نمود.

    توسعه اقتصادی اجتماعی،گسترش آموزش شهرنشینی و به طور کلی تحولاتی که در جوامع امروزی واقع شده منجر به دگرگونی کار زنان و نقش آنان در جامعه گردیده و زنان در بسیاری از شئون صنعتی و اداری مملکت به کار گرفته شده و به فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی پرداخته اند،تا جایی که در مباحث توسعه اقتصادی قلمداد شده است.(باقریان،1370:ص 4)

    تبعیض در اشتغال زنان در جوامع مختلف

    جوامع سرمایه داری پیشرفته

    مطالعه بازار کار زنان در کشورهای پیشرفته نظیر شوروی،فرانسه،آلمان غربی ،ایتالیا و امریکا نشان میدهد که گر جه نرخ مشارکت زنان در این کشورها متفاوت است ولی حدود 3/1نیروی کار زنان در بازار کار اشتغال دارند. بالاترین میزان کار زنان در این جوامع به ترتیب در بخش خدمات،تجارت و کشاورزی (به جز در امریکا که بخش صنعت در رتبه دوم قرار دارد)و کمترین میزان مربوط به بخش ساختمان است.

    جامعه شناس معروف هارولد ویلنسکی مشاغل قلمرو فعالیت زنان را در هفت طبقه زیر خلاصه میکند.<<اشتغال زنان و نقش آنان در بازسازی اقتصادی کشور،ص 69)

    1.کارهای تستی زت مانند آشپزی، تمیز کردن ، جارو کردن.

    2.مشاغلی که نیروی فیزیکی کم نیاز دارد.

    3.امور جاری که نیاز به صبر و حوصله دارد،تلفنچی،فروشنده.

    4.کارهایی که مستلزم حرکت سریع دستان و انگشتان میباشد(ماشین نویسی و ...)

    5. کارهایی که مستلزم تماس نزدیک با بچه های کوچک است(معلمان مدرسه،مربی مهد کودک و ...)

    البته واضح است که این تقسیم بندی بیشتر جنبه تستی و فرهنگی دارد و تفاوت  در استعدادها را نشان نمیدهد.

    نکته جالب توجه در مطالعه بازار کار زنان در آمریکا کناره گیری زنان از مشاغل مدیریت می باشد.

    جوامع سوسیالیستی

    این تعریف بیشتر در چار چوب جامعه سرمایه داری آزاد و اقتصاد بازار صادق است و به ویژه در شوروی یک سنت وجود دارد که زنان میتوانند در هر شغلی وارد شوند این سنت در دوره صنعتی شدن سریع در اثر نیاز شدید به نیروی کار ایجاد شد و هنوز هم حفظ گردیده است به طوری که زنان حتی در مشاغلی مانند نظافت کردن خیابانها،کشاورزی و غیره مشغول هستند.

    علاوه بر مشاغل سنگین زنان در شوروی به حرفه های سیاسی و برورکراسی دولتی نیز اشتغال دارند و درصد بالای زنان در مشاغل رده بالا ناشی از آزادی کامل زنان برای ورود به دانشگاه است.(همان منبع پیشین،ص 69)

    اشتغال زن در دوره قبل از اسلام

    از زمان پیدایش انسان بر روی زمین زن و مرد هردو کار میکردند گروهی از مورخین تحلیل میکنند که در پایان دوران کهن سنگی دیرین است که در تقسیم کار میان زن و مرد به وجود آمد. مردان به شکار مشغول میشوند و زنان و کودکان به جمع آوری میوه ها و گیاهان می پردازند.(جارالهی 1372:ص 250)

    ویل دورانت می نویسد <<در اجتماعات ابتدایی قسمت اعظم ترقیات به دست زنان اتفاق افتاده است تا به دست مردان>> دفتر پژوهش فرهنگی سینمایی <<حیات اجتماعی زن در تاریخ ایران انتشارات امیر کبیر،1369ص 23>>

    با برتریهایی که زن در امور اقتصادی،خانوادگی اجتماعی و سیاسی به دست آورد دوره ای در زندگی بشر به نام عصر زن سالاری یا مادر شاهی آغاز شد که در این دوره اداره کنندگان امور خانه و سازمان دهندگان امور تولید زنان بودند . علاوه بر آن که طبیعت بچه آوری بر عهده زنان نهاده شده است.

    پس از گذشت هزاران سال از دوره برتری زن و سپس یک دوره متمادی قدرت زن و مرد عصر مرد سالاری یا پدر شاهی آغاز شد که تا به امروز به گونه ای ادامه دارد.

    مرد با قدرت جسمانی بیشتر خود به تدریج عهده دار کارهای تولیدی شد و در نتیجه از وظایف زن کاسته شد و به کارهای خدماتی درون خانه محدود گردید.

    با ورود آریاییها به فلات ایران و بروز جدالهای فرهنگی زن ایرانی از لحاظ اجتماعی و سیاسی به ویژه پس از وحدت حکومت در موقعیت و منزلت جدیدتری قرار گرفت با این همه در دوره ساسانیان از حقوق و امتیازات کمتری نسبت به مردان برخوردار بودند.

    عوامل موثر درامنیت شغلی معلمان

    اصولاً عواملی که در امنیت شغلی مؤثرند بسیار زیاد است و نمی توان آنها را به یک یا چند عامل محدود کرد. انسان در کارهای روزانه خود با افراد، مواد و تجهیزات سر و کار دارد که هر یک به نوبه خود در امنیت یا عدم امنیت سهم بسزایی دارند.

    در مطالعات و بررسی های انجام گرفته، این اتفاق نظر دیده می شود که عواملی از قبیل حقوق و مزایا، امکانات رفاهی، همکاری و دوستی بین کارکنان، رابطه رؤسا با مریوسین، اعتماد به هییت رییسه، تأمین نیازمندیهای شغلی، شایستگی و صلاحیت مدیران، کارآیی امور اداری، ارتباطات کافی و صحیح، پایگاه اجتماعی و شناسایی ارزش کاری، ثبات کار، روابط کاری، تطابق اهداف مشخص کارکنان با اهداف سازمان، شرایط و محیط کار، فرصت برای رشد و ترقی، خط مشی و نحوه اداره امور سازمان، نظم و انضباط در کار، ارتباط با همکاران، تأمین شغلی، کسب موفقیت در کار و قدردانی در مقابل انجام کار، در روحیه و امنیت شغلی کارکنان مؤثر هستند. (علی قرایی، 1378، ص26)

    امنیت شغلی از دیدگاه اعلامیه های حقوق بشر

    ازمیان اعلامیه های حقوق که مدعی جهان شمولی و کلیت قابل اجرا در سطح بشریت بشمار می ایند نخستین نشانه های آن در هنگام استقلال ایالت متحده آمریکا یعنی اعلامیه مجلس ویرجینیادر تاریخ12ژوئن1776از این امت می باشد.

     

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تاثیرآموزش بر امنیت شغلی معلمان زن شهرستان لامرد

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

     

    -خبرنامه دفتر امور زنان،وزارت جهاد کشاورزی،معاونت ترویج 1380

    -نهاد ریاست جمهوری (دفتر امور زنان )وصندوق کودکان سازمان ملل

    -متحد (یونیسف)نقش زنان در توسعه،تهران روشنگران1372

    -معینی مریم 1381،زن در تاریخ ایران ،تهران- ناشر برگ زیتون

    -مطهری مرتضی ،نظام حقوق زن در اسلام،انتشارات صدرا1356

     شعبانی ،حسن ،مهارتهای اموزشی و پرورش،تهران1371

      شکوهی،غلامحسین؛تعلیم و تربیت و مراحل آن ؛مشهد آستان قدس رضوی 1370

     صدیق،عیسی؛تاریخ فرهنگ ایران؛تهران: سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت