فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثر بخشی آموزشی گروهی مهارت حل مساله در افزایش عزت نفس و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر
فهرست:
چکیده
تقدیر و تشکر
تقدیم به
فصل اول ( کلیات پژوهش )
مقدمه..................................................................................................................................................................................... 1
بیان مسأله .......................................................................................................................................................................... 2
ضرورت و اهمیت پژوهش .............................................................................................................................................. 5
اهداف پژوهش .................................................................................................................................................................. 7
فرضیه های پژوهش ........................................................................................................................................................ 7
متغیر های پژوهش ......................................................................................................................................................... 8
تعریف متغیر ها و اصطلاحات ..................................................................................................................................... 8
فصل دوم ( مروری بر ادبیات و پیشینه پژوهش )
مقدمه ................................................................................................................................................................................. 12
درمان های شناختی ....................................................................................................................................................... 14
تعریف مهارت حل مساله .............................................................................................................................................. 15
آموزش مهارت حل مساله یا PST ........................................................................................................................... 17
مهارت حل مسأله و سازگاری ........................................................................................................................................ 24
مراحل مهارت حل مسأله ................................................................................................................................................ 26
مراحل مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاوگلدفرید ............................................................................................. 30
موارد کاربرد مهارت حل مسأله ..................................................................................................................................... 37
عوارض آموزش مهارت حل مسأله ............................................................................................................................... 41
بررسی نظریه هایی پیرامون حل مسأله ...................................................................................................................... 41
مهارت حل مسأله از دیدگاه مالترمن .......................................................................................................................... 41
مهارت حل مسأله از دیدگاه برونر ................................................................................................................................ 44
مهارت حل مسأله از دیدگاه بایلر ................................................................................................................................. 46
مهارت حل مسأله از دیدگاه گرینو .............................................................................................................................. 49
مهارت حل مسأله از دیدگاه دی چکو و کرافورد ..................................................................................................... 50
مهارت حل مسأله از دیدگاه والاس ............................................................................................................................. 52
مهارت حل مسأله از دیدگاه گاینه .............................................................................................................................. 53
مهارت حل مسأله از دیدگاه جان دیویی .................................................................................................................... 56
مهارت حل مسأله از دیدگاه دزوریلاو گلدفرید ........................................................................................................ 58
تعریف عزت نفس ............................................................................................................................................................. 62
اهمیت عزت نفس ........................................................................................................................................................... 67
منشاء عزت نفس ............................................................................................................................................................ 70
ابعاد عزت نفس .............................................................................................................................................................. 74
عزت نفس و سازگاری اجتماعی ................................................................................................................................ 77
راهبردهای افزایش عزت نفس ................................................................................................................................... 80
بررسی نظریه هایی پیرامون عزت نفس .................................................................................................................. 85
عزت نفس از دیدگاه براندن ....................................................................................................................................... 85
عزت نفس از دیدگاه کوپر اسمیت ............................................................................................................................86
عزت نفس از دیدگاه اریکسون .................................................................................................................................. 88
عزت نفس از دیدگاه آلپورت ..................................................................................................................................... 90
عزت نفس از دیدگاه آدلر ........................................................................................................................................... 91
تعریف سازگاری اجتماعی .......................................................................................................................................... 93
فرایند سازگاری و مبانی اجتماعی آن .................................................................................................................... 101
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی ........................................................................................................................... 104
بررسی نظریه هایی پیرامون سازگاری اجتماعی................................................................................................... 113
سازگاری از دیدگاه روان تحلیلی ............................................................................................................................. 114
سازگاری از دیدگاه زیست شناختی ...................................................................................................................... 118
سازگاری از دیدگاه واقعیت درمانی ........................................................................................................................ 119
سازگاری از دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجودی ............................................................................................. 121
سازگاری از دیدگاه تئوری شناختی – اجتماعی .................................................................................................. 123
سازگاری از دیدگاه تئوری انطباق فرد و محیط..................................................................................................... 125
پیشینه مطالعاتی .......................................................................................................................................................... 126
یافته های پژوهشی در داخل کشور ....................................................................................................................... 127
یافته های پژوهشی در خارج کشور ....................................................................................................................... 132
فصل سوم ( روش شناسی پژوهش )
مقدمه .............................................................................................................................................................................. 149
جامعه آماری .................................................................................................................................................................. 149
حجم نمونه و روش نمونه گیری .............................................................................................................................. 149
ابزارهای اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات......................................................................................................... 150
آزمون عزت نفس کوپر اسمیت ........................................................................................................................150
پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ......................................................................................................... 155
آزمون ماتریس های پیشرونده ی ریون ......................................................................................................... 158
روش پژوهش ................................................................................................................................................................ 161
شیوه اجرای پژوهش.................................................................................................................................................... 163
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات.................................................................................................................................... 163
فصل چهارم ( گزارش یافته ها و تجزیه و تحلیل آن ها )
مقدمه .............................................................................................................................................................................. 165
تحلیل توصیفی داده ها .............................................................................................................................................. 166
تحلیل استنباطی داده ها .......................................................................................................................................... 170
آزمون فرضیه اول ............................................................................................................................................... 173
آزمون فرضیه دوم .............................................................................................................................................. 175
فصل پنجم ( بحث و نتیجه گیری )
مقدمه ............................................................................................................................................................................. 177
تبیین یافته ها...................................................................................................................................................... 178
بحث و نتیجه گیری .......................................................................................................................................... 183
پیشنهادها ..................................................................................................................................................................... 187
الف - پیشنهادهایی براساس یافته های پژوهش .............................................................................................. 187
ب - پیشنهادهایی برای پژوهش های دیگر........................................................................................................ 188
محدودیت ها ................................................................................................................................................................ 189
فهرست منابع فارسی ................................................................................................................................................
فهرست منابع انگلیسی ............................................................................................................................................
پیوست ها ...................................................................................................................................................................
نمونه ای از آزمون و پاسخنامه عزت نفس کوپر اسمیت................................................................................
نمونه ای از پرسشنامه و پاسخنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا ................................................................
نمونه ای از پاسخنامه آزمون ماتریس های پیشرونده وی ریون...................................................................
خلاصه برنامه آموزش گروهی مهارت حل مسأله............................................................................................
خروجی های SPSS. ...........................................................................................................................................
منبع:
ابراهیمی، محمد. ( 1370)، پژوهش: هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و مقایسه عزت نفس دانشجویان دانشگاه های اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
ابراهیمی قوام، صغری. (1372)، پژوهش: هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و بررسی عزت نفس دانش آموزان 15 – 5 ساله، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان اصفهان.
اتکینسون، ریتال.، اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست. ( 1378 )، زمینه روان شناسی. جلد اول، ترجمه محمد نقی، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
اتکینسون، ریتال.، اتکینسون، ریچارد. و هیلگارد، ارنست. ( 1378 )، زمینه روان شناسی. جلد دوم، ترجمه محمد نقی، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
احمد پور، بهمن. ( 1377 )، پژوهش: بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله بر میزان یادگیری دانش آموزان شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی، دانشگاه تهران .
احمدی زاده، جواد. ( 1374 )، پژوهش : بررسی اثر بخشی اموزش مهارت حل مساله بر برخی از ویژگی های شخصیتی نوجوانان تحت پوشش مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی، پایان نامه کارشناسی رشد ، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
آخوندی، الهام. ( 1376 )، پژوهش: بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک شده با سازگاری اجتماعی دانش آموزی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
ارنسون، الیوت. ( 1370 )، روان شناسی اجتماعی. ترجمه حسین، شکر کن. تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
ارنشتاین، ر. و هانکنیس، ا . ( 1373 ) ، کاربرد روان شناسی در تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان. ترجمه م. شورینی . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
آزاد مرد ، حسین . ( 1374 ) ، روان شناسی مرض کودک . تهران : انتشارات پاژنگ .
آزاد مرد، مهوش. ( 1371 )، پژوهش: بررسی رابطه بین سبک یادگیری و توانایی مهارت حل مساله در دانش آموزان شهر کرمان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم .
استن هاوس ، م . ( 1376 ) ، پرورش اعتماد به نفس در کودکان . ترجمه ب ، ملکی . تهران :
اسلامبولچی مقدم ، علی. ( 1370 )، پژوهش: بررسی علل ناسازگاری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .
اسلامی نسب، علی. ( 1373 )، رشد شخصیت و بهداشت روانی . تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
اسلا می نسب، علی. ( 1373 )، روان شناسی سازگاری . تهران : انتشارات بنیاد .
اکبر زاده، نسرین. ( 1376 )، گذر از نوجوانی به پیری . تهران : انتشارات پاژنگ .
امین بیگی، فرهاد. ( 1377 )، پژوهش : بررسی اثر بخش آموزش مهارت حل مساله درکاهش افسردگی دانش آموزان 18 – 15 ساله شهرستان زاهدان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .
آناستازی، آن. ( 1970). روان آزمائی. ترجمه محمد نقی براهنی. ( 1375 )، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
پراندن، ناتانیل. ( 1380 )، روان شناسی عزت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی، تهران: انتشارات نخستین.
بلاک، آلن. اس و هرسن، مایکل. ( 1378 )، فرهنگ شیوه های رفتار در مانی. ترجمه فرهاد ماهر و سیروس ایزدی . تهران : انتشارات رشد .
بهرامگیری، زهرا. ( 1380 ) ، پژوهش : بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مسأله در بهبود مهارت های اجتماعی دانش اموزان عقب مانده ذهنی خفیف در شهرتهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء تهران .
بیابانگرد، اسماعیل. ( 1376 )، روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
بیلر، راربرت. ( 1374 )، کاربرد روان شناسی در آموزش و پرورش، جلد اول ، ترجمه پروین، کدیور. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
پاپیری، امید علی. ( 1376 )، پژوهش : بررسی اثر روانی آموزش گروهی مهارت حل مسئاله در درمان نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران، انیستیتو روانپزشکی تهران .
پاشا سلطانی، محمد. ( 1381 )، پژوهش: بررسی اثر بخش آموزش مهارت حل مساله در کاهش علائم کمبود / بیش فعالی کودکان پایه پنجم دبستان در شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان .
پروین، لارنس. ای. ( 1375 ) ، روان شناسی شخصیت. جلد اول، ترجمه محمد، جوادی و پروین، کدیور. تهران: انتشارات رسا .
پوپ، آلیس ومک هال، سوزان. ( 1374 )، افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان. ترجمه تجلی، پریسا تجلی. . تهران : انتشارات رشد .
پور شافعی، هادی. (1370)، پژوهش: بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
پور شهسواری، خلیل. ( 1378 )، پژوهش: بررسی رابطه بین شیوه حل مساله، شیوه حل تعارض و سلامت روان شناختی در میان دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .
پیاژه، ژان. ( 1986 )، روان شناسی و دانش آموزش و پرورش. ترجمه علی محمد کاروان. ( 13 ) ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران
توسلی، داریوش. ( 1384 )، پژوهش: بررسی سبک حل مساله در افراد افسرده و مقایسه آن با افراد عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .
جعفری، اصغر. ( 1382 )، پژوهش : تاثیر آموزش مهارت حل مساله به روش مشاور و گروهی بر کاهش اضطراب دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی تهران .
خجسته مهر مینا ( 1371 ) پژوهش : هنجاریابی پرسشنامه سازگاری شخصی و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان .
خیاطی، فرناز. ( 1376 )، پژوهش: بررسی میزان تاثیر آموزش روش های عزت نفس به مادران بر افزایش عزت نفس فرزندان دانش آموز دختر و پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
درخشان پور، علی. ( 1377 )، پژوهش: بررسی عوامل جنسیت، هوش و تعاملات اجتماعی در به کارگیری راهبردهای فراشناختی در مهارت حل مساله دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوراسگان اصفهان .
دلاور، علی. ( 1380 ) ، مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران : انتشارات رشد.
دیویسون، جرالد و گلد فرید، ماروین. آر. ( 1371 )، رفتار درمانی بالینی، ترجمه احمد، احمدی. علوی آبادی. تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
ذوالفقاری، اکرم السادات. ( 1377)، پژوهش: بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت در دبیرستان های شهر اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
رستگاران، محمدی. ( 1372 )، بررسی تاثیر چگونگی روابط والدین برسازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
رفعتی، مهشید. ( 1375، پژوهش: بررسی رابطه خلق و خود ارزیابی افراد از توانایی حل مساله شان در دوران نوجوانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا .
روشه، گی . ( 13 )، کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
ساراسون، ایرون. جی و ساراسون، باربار. آر . ( 1378 )، روان شناسی مرضی. ترجمه بهمن نجاریان ، محمد علی، اصغری مقدم. و محسن دهقانی. تهران: انتشارات رشد .
ساروخانی، علی. ( 1370 )، پژوهش بررسی عوامل موثر برسازگاری دانش اموزان پسر دبیرستانی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس .
سازمان بهداشت جهانی. ( 1379 )، برنامه آموزش مهارت های زندگی . ترجمه ربابه نوری قاسم آبادی و پروانه محمد خانی. تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور .
ساعتچی، محمود. ( 1377 )، مشاور و روان درمانی ( نظریه ها و راهبردها ). تهران : انتشارات ویرایش .
سانتراک، جان. دیبلو. ( 1383 )، زمینه روان شناسی، جلد دوم، ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات رسا ،
سولسو، رابرت. آل. ( 13 )، روان شناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر . تهران : انتشارات رشد .
سیف، علی اکبر. ( 1381 )، روان شناسی پرورشی ( روان شناسی یادگیری و آموزش ). تهران: انتشارات آگاه.
شاملو ، سعید . ( 1380 ) ، بهداشت روانی . تهران : انتشارات رشد .
شاهسواری، علی. (1375)، پژوهش: بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی آزمون عزت نفس کوپر اسمیت در دبیرستان های شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اهواز.
شریعتمداری، علی. ( 1380 ) تفکر، تفکر انتقادی و خلاق. نامه فرهنگستان علوم، شماره سو ، صفحات 21 -3 .
شریفی، غلامرضا. ( 1372 ) ، پژوهش : بررسی اثر بخشی روش آموزش مهارت حل مساله در درمان علائم افسردگی نوجوانان شاهد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، انیستیتو روانپزشکی تهران .
شعائری نژاد، علی اکبر . ( 1377 ) ، درآمدی بر روان شناسی انسان . تهران : انتشارات آزاده .
شعبان، حسن. ( 1382 )، روش تدریس پیشرفته ( آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر ) . تهران : انتشارات سمت .
شفیع آبادی ، عبدا... و شمس ، ثریا . ( 1379 ) ، پژوهش : بررسی اثر بخشی درمان گروهی آموزش مهارت حل مساله بر برخی از ویژگیهای شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در دانشگاه علامه طباطبائی . تهران : تازه ها و پژوهش های مشاوره ، جلد 2 ، شماره 6 – 5 ، بهار و تابستان .
شفیع آبادی ، عبدا... و ناصری ، غلامرضا . ( 1381 ) ، نظریه های مشاوره و روان درمانی . تهران : مرکز نشر دانشگاهی .
شولتز، دوآن و شولتز، سیدنی. آلن . ( 1379 ) ، نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید مهدی. تهران : انتشارات نشر هما .
شولتس ، دوان . ( 1362 )، روان شناسی کمال . ترجمه گیتی خوشدل . تهران : انتشارات نو .
صاحبی، محمد. ( 1380 ) ، پژوهش : بررسی و مقایسه سبک حل مساله افراد افسرده با افراد عادی، پایان نامه . کارشناسی ارشد ، دانشگاه فردوسی مشهد .
صدیقی، کاظم. ( 1380 )، پژوهش: بررسی اثر بخشی آزمون گروهی عزت نفس به شیوه رفتاری شناختی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان شهر بروجن، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
طارمیان، فرهاد. ، ماهجویی، ماهیار و طاهر، فتحی . ( 1378 )، مهارت های زندگی، تهران : انتشارات تربیت .
عظیمی، علی. ( 1374 ) ، پژوهش : بررسی تاثیر آموزش فردی مهارت حل مساله در کاهش پرخاشگری کودکان پسر در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
غفاری، علی . ( 1375 ) ، پژوهش : هنجاریابی پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
فاتحی زاده ، میثم . ( 1375 ) ، پژوهش : بررسی و مقایسه روشهای علمی افزایش عزت نفس در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر اصفهان، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان .
فلسفی نژاد ، محمد. رضا. ( 1372 ) ، پژوهش : بررسی تاثیر عزت نفس در سازگاری رفتاری دانش آموزان 18 – 12 ساله با محیط کلاس در شهرستان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم .
فولاد چنگ ، ناصر . ( 1375 ) ، پژوهش : بررسی نقش پردازاش فراشناختی دریادگیری و انتقال یادگیری حل مسأله، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .
فیلد ، لیندا . ( 1378 ) ، عزت نفس برای زنان ( راهنمای عملی برای عشق ورزیدن ، صمیمیت و موفقیت ) . ترجمه مهدی گنجی . تهران : انتشارات ویرایش .
کارتلج، جی میلبون ، جی. اف. ( 1375 )، آموزش های مهارت های اجتمعی به کودکان . ترجمه محمد و حسین نظری نژاد. مشهد : موسسه انتشارات آسمان قدس رضوی .
کارور، چ و شی یر ، م . ا . ( 1375 ) ، نظریه های شخصیت. ترجمه ا، رضوانی . مشهد : انتشارات آسمان قدس رضوی.
کاستلو. تیموتی و کاستلو، جوزف . ( 1373 ) ، روان شناسی هنجاری. ترجمه نصرت پورافکاری ، تهران : انتشارات آزاده .
کان، ج و همکاران . ( 1370 ) ، بیزاری از مدرسه . ترجمه ح. سلطانی فر. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
کلمز، ه . ، کلارک ، 1. و بین ، ر . ( 1375 ) ، روش های تقویت عزت نفس در نوجوانان. ترجمه علی پور. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
کلینگه، کریس . ( 1380) ، مهارتهای زندگی. ترجمه شهرام محمد خانی . تهران : انتشارات سمند هنر .
گاینه، ر ابرت. ام . ( 1984 ) ، شرایط یادگیری و نظریه های اموزشی. ترجمه جعفر نجفی زند . ( 1373 ) . تهران : انتشارات رشد .
گلاور، چ. و برونینگ، پ. ( 1990 )، بنیادهای روان شناختی روان شناسی بالینی. ترجمه ن. خرازی.( 1375) ، تهران : انتشارات روان پویا .
گلچین، مینا. ( 1377 ) ، پژوهش: بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله در کاهش اضطراب دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .
گنجی، حمزه . ( 1381 ) ، آزمون های روانی ( مبانی نظری و عملی ) . تهران : انتشارات ساوالان .
لفرانکویس، گای. آر. ( 1979 ) ، روان شناسی برای آموزش، ترجمه مینجه شهنی . ( 1374 ) ، تهران : انتشارات رشد .
ماسن، پل. هنری و همکاران . ( 1380 ) ، رشد و شخصیت کودک . ترجمه مهشید یاسایی . تهران : انتشارات نشر مرکز .
محمد خانی ، پروانه . ( 1377 ) ، برنامه آموزش مهارت زندگی ، سازمان بهداشت جهانی ، واحد بهداشت روان و پیشگیری از سوء مصرف مواد .
محمدی ، نورا . ( 1382 ) . پژوهش : بررسی اثر درمانی آموزش حل مساله اجتماعی و ظرفیت ابراز وجود بر سطح توانایی مقابله با مشکلات در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری . مجله علوم روان شناختی ، دوره دوم ، شماره 7 پاییز .
مرادی، مهناز. ( 1382 ) ، پژوهش : بررسی سودمندی آموزش مهارت های زندگی ( ارتباط بین فردی ، حل مساله، کنترل خشم و ابراز وجود ) به دانش اموزان دختر دبیرستانی شهر تهران در بهبود وضعیت بهداشت روانی آن ها، شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران .
مزلو، آبراهام . اچ . ( 1376 ) ، انگیزش و شخصیت . ترجمه ا. رضوانی. مشهد : انتشارات آستان قدس رضوی .
مسعودی نژاد ، نوید . ( 1372 ) . پژوهش : بررسی ارتباط هوش و سازگاری فردی – اجتماعی در نوجوانان تیز هوش و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران .
ملازمانی، محسن. ( 1382 ) ، پژوهش بررسی تاثیر آموزش ایفای نقش بر میزان تصور از خود ، عزت نفس و ابراز وجود نوجوانان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
موسوی شوشتری، مرتضی . ( 1377 ) ، پژوهش : بررسی رابطه جو عاطفی خانواده باسازگاری فردی – اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم مدارس راهنمایی اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اهواز .
میرزا حسینی، مسعود. (1376)، پژوهش: مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی – اجتماعی فرزندان دانش آموزان پسر و دختر پایه اول راهنمایی مادران شاغل و غیر شاغل با کنترل هوش در تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
میلانی فر، بهروز . ( 1370 ) ، روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی ، تهران : انتشارات قومس .
نادری ، عزت الله و سیف نراقی، مریم . ( 1370 ) ، اختلالات رفتاری کودکان و روش های اصلاحی و ترمیم آن . تهران : انتشارات بدر .
نوابی نژاد ، شکوه . ( 1373 ) ، رفتارهای بهنجار و نابهنجار ، تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
نیسی ، مریم . ( 1383 ) ، پژوهش : مقایسه مهارت های اجتماعی دانش اموزان باهوش مدارس تیزهوشان ، نمونه دولتی و دولتی . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن .
والی پور ، ایرج . ( 1371 ) ، روان شناسی سازگاری ، تهران : انتشارات وحید .
وبایتزمن ، آلیس و همکاران . ( 1373 ) ، رشد شخصیت و بهداشت روانی . ترجمه م. نظری . تهران : انتشارات انجمن اولیاء و مربیان .
ولمن، آر . ( 1375 ) ، آسیب شناسی اجتماعی ، ترجمه بهمن نخاریان ، فرشاد دهقانی و مهرداد دباغ . تهران : انتشارات آوای نور .
یزدانی . شادی ، ( 1374 ) ، پژوهش : مطالعه ویژگی های روان شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه اصفهان .
یمنی دوزی سرخابی ، محمود . ( 1371) ، تحلیلی برناسازگاری دانش اموزان دوره ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره چهارم ، صفحه 77 – 61 .
Refrence:
Almdina, I., and Rubin, A. (1974); Environmental design: community psychology. Unpublished manuscript, state university of NewYork at stony Brook.
Aniskiewicz, R., and wysong, E. (1990); Evaluating DARE: drug education and the multiple meanings of success. Policy studies Review, 9(4) summer, 727- 747.
Barlow, D.H. (1992); Bulleting of Menninger clinic. American psychology. Vol. 56, N. 2p 1428.
Bednar, R. (1989); Self-esteem 616. 8914-B45.P.52.
Berck, A.T. (2001); Psychology of self. NewYork: Guilford press.
Bernard, M.E., and Digusppe, R. (1989); Inside-vational emotive therapy of Albert Ellis, NewYork: academic, press, Inc.
Best, M.T. (1995); Training the rapists in problem solving treatment of depressive disorder in primary care families system and Health Inc: 18 (4), 423-435.
Biehler, R.F. (1971); psychology applied to teaching. NewYork; Houghton Miffin.
Borone, R.E., and Green berg, J. (1986); Behavior in organization (2th ed) Allyn and Bacon.
Bronker, J. A., and Kahn, R. H. (1986); the effect of group support intervention program on depression, social adjustment and self esteem of adolescent in an overseas American international school. The catholic univesity of America. 50: 1859-1860.
Bruner, I. S. (1965); the growth of mind. American psychologyist, 20: 1007 – 1077.
Burack, M., and Jacob, A.(1998); self estem enhancement with children and adolescent. NewYork: pergumon press.
Bybee, M. (1998); problem solving, contention, and struggle: How siblings resolve aconflict of interest child development, (Nov-Dec), Vol 72 (6) 1710-1722.
Capani, E.G., and spooner, F. (1994); Curricular and instractional approaches for persons whith disabilities. Massachusett: Allyn and Bacon.
Caplan, M., Weissberg, R.P., Grober, J.S., and Jacoby, C. (1992); social competence promotion with inner city and suburban youn adolescents: effects on social adjustment and aclochot use. Journal of consulting and clinical psychology, 60 (1), 56-63.
Cassel, A., and Reed, M. B., (1991); problem-solving style, stress and psychological illness: Development of multicational British Journal of chinical psychology.
Collins, E., and Mowbray, F. (1999); Stress management intervention to prevent family violence. Journal of family violence, 1 (1), 13-26.
Cooper Smith, S. (1990); Mnaualof SEL. Consultyivg psychologist press INC.
Cooper Smith, S. (2003); Sel- esteem enhancement with children and adolescent. NewYork: pergamon press.
Copemann, C.D. (1973); Aversive counter conditioning and social retraining: A learing theory approach to drug rehabilitation. Unpublished doctroal dissertation, state university of New York at stony Brook.
Cusidy, R. E., and long, D. F. (1996); problem-sovling style, stress and psychologyical illness: Development of multicational Brithish. Journal of clinical psychology.
Dagnan, O. (1997); Behavioral assessment. In I. B weiner (Ed), clinical methods in psychology. NewYork: Wiley-Interscience.
Darden, F., and Gazda, F. A. (1996); preventing the onest of cigarette smoking throguh life skills training preventive Medicine, 9, 135-143.
Dattilio, M., and Freeman, S. (2000); Suicidal thoughts among adoescents: an intercuitural approach Adolescence, 28 (111) Fall, 649-659.
Dayer, B., and osborn, C. (1996); conditions of learning NewYork: Halt, Reinchart and winston.
Dececco, J. P., and crwa ford, W.R. (1974); the psychology of learning and instruction: Educational. Psychology (2d. ed.) Englewood clifs, N. J.: prentice Hall.
Dobson, S, Keith. (1988); Handbook, Fcognitive behavioral therapies. NewYork, Guil Ford press.
D’zurilla, T. J., and Goldfried, M. R. (1971); problem-solving and behavior modification. Journal of Abnormal psychology, 78, 101-126.
D’zurilla, T. J., and Nezu, A. (1999); problem-solving theraphy. A social competence opproach to clinical intervention (2nd ed) NewYork: spring.
Elliot, S. N., and Gershzm, F. M. (1993); social skill intervention for children, Behavior modification. NewYork: Grove press.
Elliot, T. R., shewchuk, R. M., Richard, J. S. (1999); caregiver social problem-solving abilitites and family member adjustment to reent onset physical disability. Rehabilitation, psychology, vol. 44. No, 104-123.
Florsheim, P. W. (1993); family and cultural Factors, in the psychosocial adjustment of chinese adolescent, immigrants. North Western university. DAI-B54/07, P.3851.
Fraser, M. (1996); Strategies of psychotherapy. NewYork: Grnue and stratton.
Gage, N. L., and Berliner, C. B. (1984); Educational psychology (3rd. ed.) Boston: Houghton Miftlin Co.
Gagne, R. M. (1977); The conditions of learning. (3ded.) NewYork: Halt, Rinehart and wiston.
Gainer, P. S., Webster, D. W. and champion, H. R. (1993). A youth violence prevention program. Archives of surgery, 128(3), 303 – 308.
Geer, I. H., Davison, G. C., and Gatchel, R. I. (1970); Reducation of stress in humans throgh nonveridical perceived control of aversive stimulation. Journal of personality and social psychology, 16, 131 – 138.
Glass, D. C., and singer, I. E. (1972); urban stress: Experiment on noise and social stressors. NewYork: Academic press.
Gold Fried, M. R., and Merbaum, M. (Eds). (1973); Behavior change throgh self- control. NewYork: Holt, Rinehart and winston.
Goodstein, L. D., and lanyon, R. L. (1995); Adjustment behavior and personality. Arizona state university.
Green berg, G. Y. (1992); The effect of relationship enhancemant program on mattrial communication and self-esteem. Journal of Applied social sciences. 5:1378-1394.
Guney, W. (1987). Enhanciny self-esteem by the use of behavior modification technigues. Contemporary educational psychology 12(1) P.30-41.
Haaga, D. A. F., Fince, I. A., Rossow terill, D., Stewart, B. L., and Beck, A. T. (1995); social problem-solving deficits, dependency and deppressive sympions, congtive theraphy and ressearch.
Haddock, A., and slade, B. (1996); Training Therupisis in problem-sovling treatment of depressive disorder car familiers systems and Health Inc: 18 (5), 430-442.
Haley, N. (1989); Ego psychology and the problem of adaptation. NewYork: international university press.
Haley, W., and (1989); Resilience as a problem-solving skill. Paper presented at the Fostering Resilience conference, Washington, DC. IMHI.
Harvey, R. J., Fletcher, J., and French, D. Y. (2001); social reasning: A source of in Fluence on aggression. Clinical psychology Rewiew. Vol. 21, No. 3, P447-469.
Hawton, K., and et. al. (1990); cognitive-behaviortherapy for psychiatric problem, A practical Guide, Oxford university press.
Hinshaw, P. (1992); Academic underachierment, attention deficits, and aggression: comporbidity and implications for intervention. Journal of consulting and clinical psychology, 6, 893-903.
Jennifer, D. C. )1990); self-esteem and perception of conveyed impression. Journal of personality and social psycholoyg. 58. 1985-1990.
Johnson, D.M., parrott, G. R., and stratton, R. P. (1968); production and judgment of solutions to five problems. Journal of Educational psychology, 59, (No.6 , pt.2).
Kadish, O. (2001); Anevaluation case: the implemetation and evaluation of a problem-solving training program for adolescents. Indian university of pennsylvanial, USA avaliable online.
Kazdin, A. E. (1991); psychosocial treatment for conducat Disorder in childre. Journal of child psycholoyg and psychiatry, 38, 161-178.
Kazdin, A. E., Dawson, K. E., French, N. H., and unis, A. S. (1987); problem-solving skills training and relationship therapy in the treatment of antisocial child behavior. Journal of consulting and Clinical psychology. 55, 76-85.
Kifer, R. E., Lewise, M. A., Green, D. R., and phillips, E. L. (1963); The S. O. C. S. model, training pre-delinguent youths and their parents ubbegituatuib resoibses ti cibflict situations. Paper presented at the American psychological Association, Montreal, August.
Kirk, P., Gallagher, N., and Anstasiow, R. (1993); Educational psychology (3rd, ed,). Boston: Houghton Miftlin co.
Lefcourt, H.M. (1966) Internal versus external control of reinforcement: A review. Psychological Bulleting, 65, 206-220
Lefrencois, B. (1991); Applied imagination. NewYork: charles scribner’s sons.
Loumidis, F. (1991); Tosocial problem-solving training, skiils-basad approach to preventiona and treatment in psychoeducational interventions in the school, NewYork: pergamon press.
Machkie, M. D., and smith, R. E. (2000); socialpsychology. (2.nd, ed) U. S. A: psychology press.
Maltzman, I. (1955); Thinking: from a behavioristic point of view. Psychologhical Review, 62: 175-286.
Mastropieri, G., Baker, E., and Filazzola. (1997); social learning theory. Englewood cliff, NJ: prentice Hall.
Matthys, w. (1999). Deficient social problem solving in boys with ODD/CD, with ADHD, and with both disorder. Journal of the American Academy of child and Adolescent psychiatry, 38, 311- 327.
Miller, G. A., Galanter, E., and pribram, K. H. (1960); plans and the structure of behavior, NewYork: Holt, Rinehart and winston.
Morgan, C. T., king, R. A., Robinson, N. M. (1984); Introduction to psychology (6th ed). NewYork: McGraw- Hill.
Newel, J., and saimon, m (1972); the psychology of learning and instruction: Educational psychology. Englewood cliffs: prentice-Hall.
Nezu, A. M. (1990); Effect of strees from current problem: comparison to major life evints. Journal of psychology. 42,8 (42-57).
Nugent, C., and champling, G. (1997); social reasonaning: A source of in fluence on aggression. Clinical psychology Review Vol 21, No. 3, P447-469.
Osborn, A. F. (1963); Applied imagination (3rd ed). NewYork: scribner’s.
Parnes, S. J. (1967); creative behavior gaide booh. NewYork: scribner’s.
Parnes, S. J., and meadow, A. (1959); Effects of brainstovming instruction on creative problem solving by trained and untrained subjects. Journal of Educational psychology, 50: 171-176.
Parns. S. J., and Meadow, A. (1960): Evoluation of Persistence of effects produced by a creative problem-solving course Journal of Educational psychology., 7:357-361.
Pelham, B. W. et. al. (1989); self-esteem enhancement with children and adolescent. NewYouk: pergram on press.
Pellegrini, D. S. (1994); An evaluation of interpersonal cognitive problem-solving training. Journal of child psychology 829-839.
Piccini, K., and Maccarrey, W. (1990); Reward Allocation and self-esteem Journal of personality and psychology. 91: 1383-1385.
Picklesimer, N., Hooper, W., and et. at. (1998): Resilience as a problem solving skill. Paper presented at the fostering Resilience conference, Washington,
Reed, E. (1996); problem solving therapy. A social competence approach to clinicalintervention. NewYork: spiring.
Reimann, E., and scult, G. (1996); learning: a survey of psychological interpretaions. (3dEd.) London: Methuenandco.
Robson, C. R. U. M. D., Hichkson, J. H., and laman, A. (1986); Relationship of locus to achievement and selfconcept in Education major. Journal of clinical psychology. Vo 77 (5) plo55-1980.
Rosenberg. M. S. (1989); self-esteem and adolescent problem jodeling reciprocal effects. NewYork: wiely press.
Rotter, J. B. (1966); Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs, 80, (1, whole No, 609).
Royal, J. (1990); External and internal resourcesin transcultural transition. University mayland college park. Dal. B 52/03, P. 1736.
Psychman, M. S. (1997); thories of personality. University of maini at orono, an international thomson. Brock-cole. Publishing company.
Sandfred, B. W., and Frank, B. (1985); sefl-esteem and life. NewYork: pergamon press.
Sayers, O., Kohn, W., Freco, M., and Bellach, C. (2001); social reasning: A source of influence on aggression. Clinical psychology Rewiew. Vol. 21, No.3, P447-469.
Schneider, M., and Robing, A. (1975): Turtle manual. Unpublished manuscript, state university of. NewYork: at stony Brook,
Schwoeri, L. D., and Deluuca, E. (1998); The impact of divorce on Family patterns of behavior. Children’s social adjustment and parenting temple university. DAL- A59/06, P. 1925, Dec. 1998.
Shaftel, F. R., and shaftel, G. (1967); Role-playing for social values: Decision making in the social studies. Englewood cliffs, N.J. : prentice- Hall.
Shahler, P., Varni, e., Fairclough., S, and Buther, V. (2002). Problem-solving deficits, dependency and deppresive and anxity sympions, congntive therapy and research.
Sharma, T., and et. al., (1999); Review of social congnitive problem-sovling interventions with children. Psychological Bulletin, 88, 109-143.
Shavelson, R. J. (1976); on the structure of social self concept. Journal of personality and psychology. NewYork: 170: 52 – 56.
Shure, M. B. ( 1991); Resilience as a problem-solving skill paper presented at the fostering Resilience confernce, Washington, DC. IMGI.
Shure, M. B. and spivak, G. ( 1982); Interpersonal cognitive problem-solving (ICPS): A training program for the inter madite elementary grads. Philadedphia. Haken, Mann university. Department of Mental Health science.
Skinner, B. F. (1968); the technology of teaching. NewYork: Appleton-century-crofts.
Spivack, G., and shure, M. B. (1974); social adjustment of young children. San francisco: Josey Bass.
Stanard, ch. (2000); A dolescence and youty depression. Journal of psychoogy and psychiatry, 77 (8), 102-110.
Tellado, G. S. et.al. (2003). An evaluation case: the implementaion and evaluation of a problem-solving training program for adolescents. Evaluationa and program planning, 7(2), 179-188.
Vuchinich, P, L. (1998); social adjustment psychology (3.nd. ed) U. S. A: psychology press.
Wallas, G. (1982); the art of thought NewYork: Harcourt, Brace and world.
Ward, L., and Balwin, H. (1997); child hood depression. Journal of psychology and psychiatry, 31 (1), 174-222
Weissberg, R. P., Gesten, E. L., Leibern, nol., doherty, shehmid and Hotton, H (1988); the rockestersocial, problem solving program. A. Training mental for teacher of and 7 the grade children, N, Y. university of Rochester.
Wiessman, E. ( ) Effects of a social skills training program on social adjustment of persons with head in juries. Illinois Institute of technology. DAL. B 54/07, P. 3844.
Weithen, W., and lioud, A. M. (1997); psychology applied to modern life adjustment in the 905. spacific. Grove Brook/cole. Publishing company.
Wichroskin, F. (2001); caregiver social problem solving abilities and family member adjustment to recent onset physical discability.
Witten. (1984); psychology key Deaux, Brooks/cole. Publishing company.
Yelon, S. Th. And weinstein, G. W. (1977); A teachers, Workd; psychology in the classroom. NewYork: Mc Graw- Hill