پایان نامه بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری

تعداد صفحات: 293 فرمت فایل: word کد فایل: 100033
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه هنر
قیمت قدیم:۳۵,۹۰۰ تومان
قیمت: ۳۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری

    جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    رشته پژوهش هنر

    توجه و علاقه ی اینجانب به این موضوع زمانی آغاز شد که می بایست برای پایان نامه ی دوره ی کارشناسی موضوعی را انتخاب می کردم ؛ برخلاف برخی دانشجویان و جو حاکم در بعضی دانشگاهها، توجه من معطوف به هنر ایران شد ؛ آنطور که منابع نشان می دهد راجع به هنر غرب از جانب مؤلفانشان به قدر کفایت کتب بیشماری تألیف شده است ؛ البته شایان توجه است که برخی مؤلفان غربی نیز در پی تحقیق و تفحص بر هنر ایران برآمدند ، ولی هنر ما را آنگونه که شایسته ی نام ایران است معرفی نکرده اند ؛ با همه این اوصاف ناگفته های بسیاری در بین تألیفات هنری بالاخص وجود داشت که مرا ترغیب کرد به هنر ایران علی الخصوص رشته تخصصی ام که سفال و سرامیک بود ، بپردازم ؛ در بین نقوش سفالینه ها اثری از فرهنگ و تمدن عظیم ایرانی را می توان یافت.  شایسته بنظر می رسد یک هنرمند متعهد اولاً به محیط اطراف خود نظر داشته ، هنر مملکت خویش را بشناسد اطلاعاتی از جامعه ، فرهنگ و تمدن خود کسب کند ؛ پس از شناخت لازم و کافی به دوردست ها بنگرد ؛ و هنر و انعکاس آن را بر دیگران بشناساند . بعد از آن به هنر دیگر ملل بپردازد . نظر شخصی اینجانب این است که باید تأثیرات هنر اسلامی - ایرانی  در این تحقیقات مدّ نظر قرار گیرد . وجود آثار و رؤیت آنها مرا برآن داشت که به پیوند ادبیات و سفال توجه نشان دهم و چون ادبیات نماینده  فرهنگ ایرانی است و تقریباً هنرمندانی دچار از خود بیگانگی فرهنگی شده اند، موضوع رساله ی خویش را تاثیر ادبیات بر سفال دوره ی اسلامی انتخاب نمودم تا ثابت کنم هنر ایران غنی و سرشار از مضامین آموزنده است. بعد از تهیه و تکمیل رساله با وجود زحمات زیادی که برای جمع آوری و تهیه ی مطالب کشیده بودم ؛ احساس کردم ناگفته هایی درباره ی این موضوع باقی مانده و آنطور که باید حق مطلب ادا نشده است ؛ و در حد یک پروژه ی کارشناسی بصورت خام و نا پخته به این موضوع پرداخته ام سپس تصمیم گرفتم بگونه ی تخصصی تر به این موضوع در حیطه ای تقریباً مجزا اما مرتبط بپردازم ؛ نگاهی به چند نمونه اثر سفالی مشابه مرا بفکر واداشت که چرا هنرمند این نقوش را مصور کرده است ؟ ظاهر نقوش نشان می داد باید جزیان و داستانی در آن نهفته باشد به عنوان مثال داستان بهرام و آزاده چندین بار توسط هنرمندان دوره های مختلف بر سفال و نگاره ها اجرا شده است. ویژگی تصویری ظروف فوق مرا بر آن داشت که به بررسی موضوعی و محتوایی این داستان بپردازم . با مقایسه ای که بین آثار سفالی و نگاره ها ترتیب دادم ؛ دریافتم هنرمندان به ادبیات و اشعار شاعران بسیار توجه داشته اند . و گویی نوعی تبادل اطلاعات و همکاری بین هنرمندان و نگارگران وجود داشه است . و هر دو گروه از چشمه ی پر فیض ادبیات و اشعار ، جهت نقش زنی بر آثار بهره گرفته اند . در شروع پژوهش هایم با راهنمایی ارزشمند جناب دکتر شیرازی متوجه شدم باید برای شروع تحقیق مجموعه ای از کتب تاریخی ، ادبی ، نگارگری و سفال مطالعه شود .و راهنمایی های بجا و مناسب آقای رجبی در بیان تقسیم بندی فصول ، مسیر راه را برایم روشن تر نمود . با راهنمایی این عزیزان می بایست به تاریخ ادبیات ایران مراجعه، و مجموعه ای از اشعار و انواع ادبی ایران را مطالعه می کردم . زیرا در حاشیه ی کاشی ها و ظروف، اشعار خوشنویسی شده ی شاعران بزرگ و ناشناس بسیار وجود داشت و در این ارتباط خطوطی که مورد استفاده واقع شده بود مرا ملزم می داشت تا به منابع خوشنویسی و انواع خطوط نیز رجوع کنم ؛ بدلیل پیوستگی ادبیات و نگارگری و تشابه نقوش نگاره ها با سفالینه ها ، نگاره های ادوار مختلف و تأثیرات آنها نیز مورد بررسی قرار گرفت و در آخر مقایسه ی نهایی و موشکافانه ی نقوش سفالینه ها و نگاره ها مدّ نظر قرار گرفت . در مسیر جمع آوری مطالب مشکلات عدیده ای همچون کمبود منابع که متناسب با موضوع باشد ، راهم را دشوار می نمود . در جمع آوری تصاویر نیز بدلیل سیاه و سفید و بی کیفیت بودن برخی نگاره ها متأسفانه برخی تصاویر از کیفیت مطلوب برخوردار نبود و تلاش اینجانب در جمع آوری برخی تصاویر با کیفیت مثمر ثمرواقع نشد. متأسفانه هنرمندانی که در تألیف کتب مربوط به فن سفال گری کتاب هایی را به طبع رسانده اند ؛ با وجود کثرت تألیفات سرامیکی و سفالی ، باز هم جای خالی برخی مضامین که مرتبط با سفال باشد در بین کتب حس می شود . هرکدام از این بزرگواران اگر حرفی از نقوش به میان آورده اند صرفاً مربوط به مضامین ادبی می شده است ، و فقط در حد بسیار محدودی به این نکته اذعان داشته اند که : " ادبیات و اشعار شاعران مختلف چون فردوسی و ... بر آثار سفالی به کثرت قابل رؤیت است " و از ذکر نمونه ای با این عنوان اجتناب نموده اند ؛ اگر هم تصویری می آمد متأسفانه فاقد هرگونه توضیح کارشناسانه بود . البته در اندک مواردی مانند کتاب سفال اسلامی خلیلی ، بذکر یک مورد بطور تخصصی پرداخته شده بود و در برخی کتابهای قدیمی و یا مقالات جدید متأسفانه با اطلاعات نادرستی مواجه شدم که با وجود منابع قابل استناد و صحیح در رساله ی حاضر ، به این موارد اشاره نموده ام . تلاشهای آقای قوچانی در تألیفات و مقالاتی که ارائه داده اند را در ارتباط با موضوع رساله نمی توان نادیده گرفت ، بخصوص کتاب " کاشی های تخت سلیمان " ایشان در پیشرفت روند کار بسیار مفید واقع شد . اینجانب تلاش نمودم تا با گردآوری این مطالب در این رساله بطور تخصصی و کاملاً ویژه به محتوای ادبی آثار سفالی بپردازم باید این نکته را عرض کنم که جای خالی این موضوع ( بررسی نقوش روایت گری بر سفالینه ها و کاشی ها در بین کتب سفالی خالی است . )  با اینکه در جمع آوری مطالب و تدوین این رساله ، مطمئناً کاستی هایی وجود دارد، وتک تک اطلاعات و نوشته های این رساله با عشق و علاقه از کتب مختلف و مقالات گوناگون جمع آوری شده است ، و در برخی موارد که نگارنده حس کرده می تواند به درک مطلب کمک کند سعی نموده همراه با سند مطالبی را بر آن بیفزاید . ان شاء ا... خدای مهربان مرا یاری دهد تا بتوانم، با استواری قدمی هرچند کوچک در راه خدمت به هم میهنانم بردارم . در آخر از همه عزیزانی که مرا در گردآوری این رساله یاری رسانده اند از جمله جناب آقای رجبی ، استاد راهنمای بزرگوارم و جناب آقای دکتر شیرازی، استاد مشاور و استاد روش تحقیق که مرا بطور تخصصی تر با دنیای پژوهش آشنا نمود، و خانواده و همسرم که مرا در این امر، لحظه ای تنها نگذاشتند ، سپاسگزارم .

     

     

     

     

    مقدمه:

    سفالگری از دیرینه هنرهایی است که بشر جهت رساندن پیام و احساس درونی خویش به آن پرداخته است. این هنر تجلی گاه باورها و اعتقادات بشر است. نقوشی که بر سفالینه ها نقش می بندد بخشی از این جهان بینی را بر آیندگان آشکار می نماید. آثار به جای مانده از ادوار مختلف نشان از سلیقه و ذوق مردم آن روزگار دارد، سفالگری که از دستاوردهای بزرگ تمدن اسلامی است؛ با ورود اسلام ویژگی هایی را کسب نمود؛ در دوران اسلامی به علت حمایت سلاطین و حکام و حتی عامه ی مردم درمی یابیم سفالگری، هنر- صنعتی است که تحت اختیار قشرهای مختلف بوده است و همه بر مبنای نیاز خود از آن مستفیذ شده اند. با منع اسلام مبنی بر تحریم کاربرد طلا و نقره؛ این هنرمندان سفالگر بودند که با ایجاد لعابهای درخشان و گیرا جای ظرفهای طلا و نقره را در خانه های اقشار مردم پر نمودند؛ اسلام که با تصویرگری انسان مخالف بود هنرمند را بر آن داشت که از چشمه ذوق و استعداد خود استفاده نماید. به این ترتیب هنرمند مسلمان از خلاقیت خویش جهت تصویرگری سفالینه ها بهره برد؛ ابتدا از نقوش ادوار قبل از اسلام به طور محدود در نقش زنی بهره گرفت. بعدها خود به طراحی نقوش ساده و تجریدی انسانی- گیاهی- حیوانی و ساخت سفالینه با لعبهای گوناگون همت گمارد. و استفاده از خط و خوشنویسی به دلیل اهمیت و سفارش اسلام در راس تزیینات قرار گرفت. و به مرور زمان اشعار شاعران بزرگ، جهت ترویج فرهنگ ایرانی به کار گرفته شد. در این رساله همانگونه که از عنوان آن پیداست برای بررسی نقوش به پژوهش در چهار هنر رجوع شده است.هنرهای مدنظر (سفالگری- نگارگری- خوشنویسی- ادبیات(اشعار شاعران) می باشد. در خلال مطالب با نمونه آثار بجا مانده؛ در می یابیم هنرمندان به طور مستقیم و غیرمستقیم، از یکدیگر تاثیراتی گرفته اند؛ به عنوان مثال ارتباط مضمونی و حتی تصویری مشترکی بین برخی آثار سفالی و نقوش مندرج در نگاره ها احساس می شود؛ و در هر دو هنر اشعار توسط عنصر فعال خوشنویسی، گرداگرد ظروف و نگاره ها را دربرگررفته اند. با همه ی این شباهت ها برخی تفاوت ها نیز احساس می شود. از جمله این تفاوت ها می توان چکیده نگاری را مختص هنر سفالگری دانست و تفضیل گرایی در ارائه نقوش را از ویژگی های نگارگری برشمرد؛ و تمام این تفاوت ها باز می گردد به ویژگی موادو مصالحی که توسط هنرمند بکار گرفته شده است.

     

    2-3- تعریف مساله و بیان سوالهای اصلی تحقیق:با عنایت به موضوع انتخاب شده،‌ بررسی نقوش روایتگری سفالینه های دوران سلجوقی تا پایان عصر تیموری مد نظر است. مواد مورد پژوهش سفال وکاشی بوده و جنبه ادبی آثار در اولویت قرار دارد؛ و آثاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت که، در برگیرنده نقوش و نوشته های ادبی ( منظوم یا منثور ) که جنبه بازگویی داستانی دارد ، می باشد. از جمله موارد قابل توجه بررسی تفاوت بین مضامین ادبی هر دوره می باشد . همچنین بررسی کاربردهای انواع خطوط خوشنویسی متناسب با شرایط فرهنگی و هنر ( ادبیات) دوره ها و چگونگی تأثیر و تأثّر هنرمند و چگونگی انعکاس آن بر روی آثار مد نظر می باشد. و همچنین بررسی کاربرد انواع خطوط ( خوشنویسی ) در رساندن پیامِ تصاویر ارائه شده انجام خواهد شد.

    سوالهای اصلی تحقیق:

    1- مضامین ادبی مورد استفاده در آثار مورد نظر دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری چه تفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؟

    2- درصد فراوانی مضامین ادبی در هر دوره چه میزان است ؟

    3- متن نوشته حواشی تزیینات تصویری، تا چه میزان با تصاویر مرتبط می باشند ؟

    4- کدامیک از انواع خوشنویسی در آثار مورد نظر در رساندن پیام موثرتر بوده اند ؟

     

     

    3-3- پیشینه تحقیق و ضرورت انجام تحقیق:

    طبق بررسی صورت گرفته جهت یافتن پیشینه تحقیق و با مطالعه پایان نامه ها و کتب مربوط به سفال با مطالبی مواجه شدم که برخلاف عناوینی که دارند اشاره کوچکی به تصاویر کار شده بر روی سفالینه ها شده است و یا حتی محقق فقط به معرفی تصویری(بدون شرح تصویر و متن نوشته)اکتفا نموده است و بیشتر جنبه فنی آثار تولید شده مد نظر بوده است. 1- به عنوان مثال پایان نامه ای با عنوان بررسی نقوش کاشیهای زرین فام در دوره سلجوقیان و مغولان 6 تا 8 ه.ق خانم ناهید صالحی نیا محقق این رساله در ابتدا به تاریخچه و مراحل تکامل کاشی بین النهرین و عیلام و هخامنشی و… ساسانی و دوره اسلامی پرداخته درخلال فصول مختلف به مراکز ساخت کاشی و هنرمندان کاشی ساز و اهمیت کاشی در معماری و نحوه ساخت آن همچنین به موضوعات اساطیری همچون سیمرغ در نقاشی ایران و سیمرغ در شاهنامه و ویژگی پر سیمرغ و شکل سیمرغ و اژدها در کاشی زرین فام پرداخته است در این بین اشاره بسیار اندکی به مضمون حماسی و ادبی شده است. در این تحقیق به بررسی نقوش پرندگان و حیوانات اهلی و غیر اهلی و نباتات و مفهوم لوتوس پرداخته شده است با این اوصاف کل اثر در حیطه مضامین اساطیری سیمرغ و اژدها و … و بررسی تکنیکی کاشی زرین فام پرداخته است. در این پایان نامه فقط در صفحه 34 اشاره کوتاهی به تصویر دو دلداده نموده و به شرح تصویر پرداخته و در صفحه 63 که عنوان کتیبه و خط دارد در 3 صفحه به آیات و روایات و خطوط مورد استفاده در کتیبه های کاشی های محرابهای مساجد اشاره کرده است.

    2- در پایان نامه ا ی دیگربا عنوان، (( بررسی نقوش حیوانی و انسانی در هنر سلجوقی ایران)) خانم میترا کیانا به بررسی نقوش حیوانی و انسانی هنر دوره سلجوقی پرداخته و علاوه بر بررسی تاریخی ، اوضاع اجتماعی دوره سلجوقیان و نقش آن در رشد و گسترش فرهنگ و هنر ایرانی نیز توجه شده است و بعد به تجزیه و تحلیل نقشمایه های حیوانی_انسانی پرداخته است، آثار بررسی شده در حیطه متریال مختلف از جمله نقاشی، کتاب آرایی سفالگری کاشیکاری قالیبافی پارچه بافی فلزکاری و حجاری و گچ بری می باشد. و نقوش بررسی شده سلجوقی در حیطه نقوش تزیینی،هندسی،گیاهی و نوشتاری حیوانی و انسانی می باشد. درآخر به تجزیه و تحلیل ویژگی نقوش حیوانی و انسانی پرداخته و در نتیجه گیری این مطلب قید شد که نقوش سلجوقی از هنر سامانی و ساسانی و هنر چین متأثر است.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقوش روایتگری در سفالینه های دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری

    فهرست:

    فصل اول: 1- تصویرگری ادبیات روایی بر روی سفالینه ها (دوره سلجوقی تا پایان عصر تیموری)

    بخش اول: 1-1- ویژگی های ادبیات روایی ایران

    گونه های مختلف ادبیات ایرانی....................................................................

    داستانی..........................................................................................................

    پیدایش شعر روایی در زبان فارسی عصر اسلامی.........................................

    زمینه های فردی و اجتماعی شعر غنایی.......................................................

    عمده شکل های شعر غنایی فارسی..............................................................

    داستان در ادب کلاسیک فارسی....................................................................

    ادبیات در دوره ی (سامانیان- غزنویان- سلجوقیان- ایلخانیان و تیموری)...

    بنیان های روایت..........................................................................................

    بخش دوم: 1-2- تصویرگری متون روایی در نگارگری ایران...............................

    1-2-1- تاثیر سبک مانوی بر اولین تصویرگری کتب اسلامی.................................

    1-2-2- نگارگری دوران (سلجوقی- ایلخانی- تیموری).......................................

    1-2-3- معیارهای ترکیب بندی در نگارگری..........................................................

    1-2-4- تحولات تدریجی ترسیم انسان در نقاشی ایران.........................................

    بخش سوم: 1-3- مضامین بکار گرفته شده در سفالینه های ایران.......................

    1-3-1- تاثیر مضامین ادبی ساسانی بر سفال اوایل اسلام........................................

    1-3-2- منع تصویرگری و حضور خط در تزیین سفالینه های اسلامی...................

    1-3-3- مضامین سفالینه های اسلامی....................................................................

    1-3-4- سفالینه های اسلامی از جهت تکنیک لعاب زنی و نقش زنی..................

    1-3-5- مضامین سفالینه ی عهد ایلخانی و تیموری..........................................

    بخش چهارم: 1-4- مقایسه نقوش روایی در نگاره ها و ظروف سفالی............

    1-4-1- ویژگی صفحه آرایی نگاره ها و سفالینه ها (از جهت نوشتاری- تصویرگری)

    1-4-2- ظروف سفالی با مضمون تصویر و نوشته...................................................

    1-4-3- مقایسه ی نگارگری و سفالگری از جهت چگونگی نقش زنی.....................

    1-4-4- همنشینی نقوش تزیینی با خوشنویسی........................................................

    1-4-5- تاثیر نگاره های ادبی بر تصویرگری سفالینه ها..........................................

    1-4-6- عناصر تصویری مشترک بین نگاره ها و سفالینه ها........................................

    1-4-7- وضوح اشعار و جلوه ی آن در تصویرسازی نگاره ها و سفالینه ها............

    فصل دوم: 2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر سلجوقی....................................

    بخش اول: 2-1- لعابهای دوره سلجوقی.................................................................

    2-1-1- ویژگی لعاب زرین فام و ارتباط آن با فراورده های سفالی سلجوقی...........

    2-1-2- سفال زرین فام.............................................................................................

    2-1-3- ویژگی تصویری و نوشتاری سبک ری.......................................................

    2-1-4- سفال زرین فام کاشان..................................................................................

    2-1-5- شهرهای ساخت سفال زرین فام (گرگان، ساوه).........................................

    بخش دوم: 2-2- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر ایلخانی................................

    2-2-1- سفالینه ی دوره مغول و ایلخانی در سده های هفتم و هشتم ه. ق..............

    2-2-2- کاشیکاری دوره ایلخانان مغول....................................................................

    2-2-3- وضعیت سفالگری در دوره ایلخانی............................................................

    2-2-4- محتوای تصویری سفالینه های ایلخانی.......................................................

    بخش سوم: 2-3- ویژگی نقاشی سفالینه های عصر تیموری..................................

    2-3-1- وضعیت سفالگری تیموری.........................................................................

    2-3-2- سفالگری تیموری و تاثیرپذیری از چین....................................................

    2-3-3- تکنیک ها و طرح های عهد تیموری...........................................................

    فصل سوم: 3- ارتباط مضامین ادبی- روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی- ایلخانی- تیموری...........................................................................................................

    بخش اول: 3-1- ارتباط مضامین ادبی روایی با نقوش سفالینه های عصر سلجوقی.....

    3-1-1- ظروف مینایی و ارتباط نگاره های مکتوب با آثار سفالی این سبک.................

    3-1-2- نقوش ظروف مینایی دوره ی سلجوقی.......................................................

    3-1-3- کاربرد نقوش بر روی ظروف سفالی............................................................

    بخش دوم: 3-2- بررسی نقوش نوشتاری- تصویری زرین فام ((اعم از کاشی و سفال) دوره ایلخانی- تیموری)

    3-2-1- سه سبک عمده ی نقاشی زرین فام..............................................................

    3-2-2- عدم ارتباط متن و تصویر در آثار زرین فام سده ی 7 ه.ق...........................

    3-2-3- اشعار کاشی های زرین فام ایلخانی...............................................................

    3-2-4- بررسی کاشی بناهای مذهبی و غیرمذهبی (کاخ ها).....................................

    3-2-5- کاشیکاران دوره ی ایلخانی.............................................................................

    3-2-6- کاشی های زرین فام ایلخانی با مضمون عاشقانه و تصویر زوج عشاق...........

    3-2-7- عدم تطابق تصویر و اشعار روی کاشی های زرین فام سده ی 8 ه.ق............

    3-2-8- تجلی شاهنامه بر کاشی های سده ی 7 و 8 ه.ق..............................................

    3-2-9- شناخت نقشی از شاهنامه اسب سوار و باز(شاهین).......................................

    3-2-10- عناصر چینی- ایرانی بر کاشی های تخت سلیمان........................................

    3-2-11- تطابق اشعار با کاربرد ظرف.........................................................................

    3-2-12- اشعار، چگونه در اختیار کاشیکار قرار می گرفت؟.......................................

    3-2-13- اهمیت اشعار روی کاشی و ظروف در تصحیح متون ادبی..........................

    3-2-14- نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار..............................................................

    بخش سوم: 3-3- بررسی وجوه اشتراک نقوش سفالینه ها و نگاره های مکتوب (با                                                                      معرفی چند نمونه)......................................................................................

    3-3-1- شباهت های نقوش نگارگری با سفالگری دوره ی سلجوقی...............................

    3-3-2- بررسی و مقایسه ی نقش کاشی با مضمون بیژن در چاه با نگاره ی آن..............

    3-3-3- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ضحاک ماردوش با نگاره ی آن.....

    3-3-4- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون ایرج و برادران با نگاره ی آن........

    3-3-5- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون خسرو و شیرین با نگاره ی آن.......

    3-3-6- بررسی و مقایسه ی نقش سفالینه با مضمون بهرام و آزاده با نگاره ی آن...........

    3-3-7- بررسی نقش فتنه و گوساله..................................................................................

     

     

    منبع:

       منابع فارسی

    آبوت، پورتر، «بنیان های روایت» ابوالفضل حری، فصلنامه هنر شماره 78 زمستان 1378.

    اشرفی، م.م ، همگامی نقاشی با ادبیات در ایران از سده 6 تا 11 ه.ق، رویین پاکباز، چ اول، نگاه، 1367.

    اسپرگ، س، گستره و محدوده جامعه شناسی هنر و ادبیات «مقاله خاستگاه اجتماعی شعر»، فیروز شیروانلو، چ اول، توس، 2535.

    اتینگهاوزن، ریچارد، یارشاطر، احسان، اوج های داخشان هنر ایران، هرمز عبدالهی، رویین پاکباز، آگاه، تهران، 1379.

    اتینگهاوزن، ریچارد، گرابر، الگ، هنر و معماری اسلامی(1) 1250-650، یعقوب آژند، چ چهارم، سمت، تهران، 1383.

    بازورث و دیگران، سلسله های تاریخ ایران (سلجوقیان) یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1380.

    برزین، پروین، «نقوش انسان بر روی ظروف سفالین از قرن سوم تا هشتم»، مجله هنر و مردم، شماره 13، آبان 1342.

    برزین، پروین، «افتخارات هنری ایران در موزه های جهان برخی از آثار هنری ایران در گالری نلسون امریکا»، هنر و مردم، دوره جدید، شماره 31، اردیبهشت 1344.

    برت، د، «هنر ایران در دوره اسلام» میراث ایران به قلم سیزده تن از خاورشناسان زیر نظر ا.ج. آربری، مترجم احمد بیرشک و دیگران، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب 1346.

    بهرامی، مهدی، صنایع ایران ظروف سفالین، انتشارات دانشگاه تهران، 38.

    بهنام، عیسی، «نقاشی روی ظروف سفالین لعابدار»، هنر و مردم، دوره اول شماره 4 بهمن 1341.

    بینیون، لورنس، ج.و.س. ویلکینسون. گری، بازیل، سیر تاریخ نقاشی ایران، محمد ایرانمنش، چ اول، امیرکبیر، تهران، 1378.

    پوپ، آرتور ایهام، سیر و صور نقاشی ایران، یعقوب آژند، چ دوم، مولی، تهران، 1384.

    پوپ، آرتور ایهام، شاهکارهای هنر ایران، پرویز ناتل خانلری، بنگاه مطبوعاتی صفی علیشاه، تهران، 1338.

    پورتر، وینیتیا، کاشی های اسلامی(1)، مهناز شایسته فر، چ اول، انتشارات موسسه مطالعات هنر اسلامی تهران، 1381.

    پاکباز، رویین، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، زرین و سیمین، تهران، 1385.

    پرایس، کریستین، تاریخ هنر اسلامی، مسعود رجب نیا، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران، 2536.

    پورداوود، ابراهیم، برگزیده از شاهنامه فردوسی (بیژن و منیژه)، ارمغان شرکتهای عامل نفت ایران، چ دوم، اروند، 1369.

    پورداوود، ابراهیم، برگزیده شاهنامه فردوسی (فریدون)، ارمغان شرکتهای عامل نفت ایران.

    پارسا، بهمن، یزدان ستا، ماه نوش، ایران هنر و معماری، انتشارات بهمن پارسا، 1384.

    تاکستن و دیگران، سلسله های تاریخ ایران (تیموریان)، یعقوب آژند، چ اول، مولی، تهران، 1384.

    تجویدی، اکبر، نقاشی ایران از کهن ترین روزگار تا دوران صفویان، وزارت فرهنگ و هنر، آبان 1352.

    تیم داری، احمد، داستان های ایرانی (1)، چ دوم، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی زبان و ادبیات، انتشارات حوزه هنری، تهران 1379.

    توحیدی، فائق، من و هنر سفالگری، انتشارات سمت، تهران 1379.

    جعفریان، رسول، تاریخ ایران اسلامی از طلوع طاهریان تا غروب خوارزمشاهیان، دفتر دوم، ج ششم، ناشر کانون اندیشه جوان، تهران، 1386.

    جعفریان، رسول، تاریخ ایران اسلامی از یورش مغول تا زوال ترکمانان قرن 7 تا م ه ق، دفتر سوم، چ پنجم، ناشر کانون اندیشه جوان، تهران، 1386.

    حبیبی، عبدالحی، هنر عهد تیموریان و متفریان آن مشتمل بر سوابق و لواحق هنر در آسیای میانه و ممالک مجاور آن با معرفی 2605 اثر هنری و فهارس هنرمندان و نامهای آثار، انتشارات بنیاد فرهنگ ایرانی، 2535.

    حمزه لو، منوچهر، «نقوش ظروف سفالی ایران در دوره سلجوقی»، کتاب ماه هنر، شماره45 و 46، خرداد و تیر 1381.

    حسن مصری، زکی محمد، کنوزالفاطمیین «عنصر خط در تزیینات فاطمی، گنجینه های فاطمیان، ندا کلیجانی مقدم، چ اول، ناشر دانشگاه الزهرا تهران، 1382.

    حسن مصری، زکی محمد، تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام، محمد علی خلیلی، چ دوم، شهر اقبال، تهران 1363.

    حسن مصری، زکی محمد، تاریخ نقاشی در ایران، ابوالقاسم سحاب، چاپ دانش، اسفند 1328

    خانلری، پرویز، مباحث ادبی و هنری (شعر و هنر)، شرکت سهامی ایران چاپ اسفند 1345.

    خزایی، محمد، «شاهنامه سلطان ابوسعید (731-736) مهمترین شاهکار نگارگری دوره ایلخان»، کتاب ماه هنر، اسفند 1387.

    خلیلی، ناصر، سفال اسلامی، ج 7، نشر کارنگ، 1384.

    داوودی، ناصر، آثار ایران در موزه متروپولتین، سازمان میراث فرهنگی کشور، تهران، 1381.

    دادور، ابوالقاسم، محمدی، ثریا، «نقاشی مانوی و تاثیر آن بر نگارگری اولیه اسلامی»، فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره 5، پاییز و زمستان 1385.

    دوری، کارل. جی، هنر اسلامی (معماری، کاشی کاری، فلزکاری، بافندگی، نقاشی)، رضا بصیری، یساولی، خرداد 1363.

    رحیموا، ز. ی. آ. پولیاکووا، نقاشی و ادبیات ایرانی، زهره فیضی، نشر روزنه، تهران، 1381.

    رادفر، ابوالقاسم، تعامل ادبیات و هنر در مکتب اصفهان، فرهنگستان هنر، آذرماه 1385.

    رایس، دیوید تالبوت، هنر اسلامی، ماه ملک بهار، چ اول، علمی و فرهنگی، تهران، 1375.

    رحمانیان ثابت، مریم، بررسی تصویر انسان روی سفالینه های سلجوقیریال محمد علی بنی اسدی، کارشناس ارشد تصویرسازی، دانشگاه هنرهای زیبای تهران، 1384.

    رفیعی، لیلا، سفال ایران از دوران پیش از تاریخ تا عصر حاضر، چ اول، انتشارات یساولی، تهران، 1377.

    روحفر، زهره، تجلی شاهنامه در هنر اسلامی ایران، ناشر اداره کل آموزش انتشارات و تولیدات فرهنگی، چ اول، بهار 1381.

    ریپکا، یان و دیگران، تاریخ ادبیات ایران پژوهشی درباره دگرگونی تاریخی زبان و ادبیات فارسی تاجیکی در زمان باستان تا آغاز سده 20 م، کیخسرو کشاورزی، گوتنبرگ، تهران، 1370.

    شفیعی کدکنی، محمدرضا، صور خیال در شعر فارسی، تحقیق انتقادی در تطور ایماژهای شعر پارسی و سیر نظریه بلاغت در اسلام و ایران، چ چهارم، انتشارات آگاه، تابستان 1370.

    شراتو، امبرتو، گروبه، ارنست، تاریخ هنر ایران (9)، هنر ایلخانی و تیموری، یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1376.

    شریف زاده، سید عبدالمجید، تاریخ هنر نگارگری، چ اول، انتشارات فرهنگی- هنری کمال هنر، تهران 1383.

    شایسته فر، مهناز، «بررسی نگاره های نسخه خطی دیوان خواجوی کرمانی در مکتب شیراز(1)، کتاب ماه هنر، اسفند 1387.

    صالحی بروجردی، کامران، بررسی سفال ایرانی در قرون وسطی (در دوره مغول و ایلخانیان)، مرتضی ممیز، کارشناس گرافیک، دانشگاه هنرهای زیبا تهران، 1368.

    طهوری، نیر، «کاشی های زرین فام دوره ایلخانان مغول»، کتاب ماه هنر، خرداد و تیر 1381.

    علائی، علی اکبر، «معرفی مجموعه های هنری ظروف سفالی گرگان»، هنر و مردم، شماره 48، مهرماه 1345.

    عباسیان، میرمحمد، تاریخ سفال و کاشی در ایران از عهد ماقبل تاکنون، چ دوم، گوتنبرگ، تهران، 1379.

    عبادیان، محمود، انواع ادبی شمه ای از سیر گونه های ادب در تاریخ ادبیات فارسی، چ اول، حوزه هنری، 1379.

    فریه، دبلیو، هنرهای ایران، پرویز مرزبان، چ اول، نشر فیروزان، تهران، 1374.

    فروغی، محمد علی (ذکاء الملک)، خلاصه شاهنامه فردوسی، چ ششم، انتشارات مجید، 1370.

    قوچانی، عبداله، «کاربرد سه تنگ سفالی بر اساس اشعار آنها»، مجله باستانشناسی و تاریخ، سال شانزدهم، شماره دوم، بهار و تابستان 81.

    قوچانی، عبداله، اشعار فارسی روی کاشی های تخت سلیمان قرن 7 ه.ق، چ اول، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، 1371.

    قوچانی، عبداله، «سفالینه های زرین فام و نقاشی شده زیر لعاب»، مجله باستانشناسی و تاریخ، مرکز نشر دانشگاهی، سال اول، شماره دوم، بهار و تابستان 1366.

    قائینی، فرزانه، موزه آبگینه و سفالینه های ایران، سازمان مدیریت فرهنگی کشور، انتشارات و تولیدات فرهنگی، تهران، 1383.

    کونل، ارنست، هنر اسلامی تاریخ هنر ایران(5)، یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1376.

    کامبخش فرد، سیف اله، سفال و سفالگری در ایران، انتشارات ققنوس، تهران، 1379.

    کیائی، محمد یوسف، بررسی سفال ایرانی مجموعه نخست وزیری، چ اول، انتشارات مخصوص نخست وزیری، سال 1357.

    کیائی، محمد یوسف، پیشینه سفال و سفالگری در ایران، نسیم دانش، تهران، 1379.

    کیائی، محمد یوسف، کریمی، فاطمه، قوچانی، عبداله، مقدمه ای بر هنر کاشیگری ایران، موزه رضا عباسی، تهران، 1362.

    کیائی، محمد یوسف، کریمی، فاطمه، هنر سفالگری دوره اسلامی ایران، چ اول، چاپ ارشاد اسلامی، تهران 1364.

    کاتلی، مارگریتا، هامبی، لویی، تاریخ هنر ایران(8)، هنر سلجوقی و خوارزمی، یعقوب آژند، چ اول، مولی، 1376.

    کریمی، فاطمه، گلستان خیال، میراث فرهنگی- وزارت فرهنگ و آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی به مناسبت بزرگداشت ششصدمین سال وفات حافظ.

    کفافی، عبدالسلام، ادبیات تطبیقی، پژوهشی در باب نظریه ادبیات و شعر روایی، سید حسین سیدی، چ اول، به نشر، مشهد، 1382.

    گدار، آندره، یدا گدار. ماکسیم سیرو ...، آثار ایران(1)، ابوالحسن سروقد مقدم، چ سوم، انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، 1375.

    گنجه ای، نظامی، کلیات خمسه، چ سوم، امیرکبیر، اردیبهشت 1351.

    گری. بازیل، نقاشی ایران، عربعلی شروه، عصر جدید، تهران 1369.

    ماسلنیتسینا. س، هنر ایران گزیده ای از مجموعه موزه هنرهای مشرق، تدوین ناصر پورپیرار، نشر کارنگ، تهران، 1374.

    محرابی اختر، طیب، عناصر تصویری سفالینه های ایران در دوران سلجوقی و تیموری، ابوالفضل عالی، دانشکده هنرهای تزئینی (دانشکده هنر)، کارشناس گرافیک، 1375.

    ملکی، توکا، «سیری دی نگارگری ایران و مکتب ها، آثار...»، کتاب ماه هنر، اسفند 1387.

    منشی قمی، قاضی میراحمد، گلستان هنر، تصحیح و اهتمام احمد سهیلی خوانساری، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران

    نجفی، سید محمد باقر، آثار ایران در موزه مصر، 1366.

    ویلسون، اوا، طرحهای اسلامی، محمد ریاضی، چ دوم، سمت، 1380.

    ویکسن آلن، جیمز، مجموعه آثار هنر اسلامی(8)، سفالگری اسلامی، مهناز شایسته فر، موسسه مطالعات هنر اسلامی تهران، 1382.

    واتسون، آلیور، سفال زرین فام ایرانی، شکوه ذاکری، چ اول، سروش، تهران، 1382.

    وارد، ریچل، مجموعه آثار هنر اسلامی(10) فلزکاری اسلامی، مهناز شایسته فر، انتشارات موسسه هنر اسلامی، تهران، 1384.

    همایونفرخ، رکن الدین، «تاریخچه کتاب و کتابخانه در ایران»، هنر و مردم، دوره جدید، شماره 48، مهرماه 1345.

    هنری مهر، فاطمه، «جلوه های شمایل نگاری در ایران قبل از اسلام تا دوران صفویان»، فصلنامه جلوه هنر (فصلنامه پژوهشی فرهنگی و هنری دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، شماره 25، سال 1384.

    هامبی، لویی، دو ویلار، مونره، گرن، گئو ویدن، تاریخ هنر ایران(3)، هنر مانوی و زردشتی، یعقوب آژند، مولی، 1376.

    همایی، جلال الدین، تاریخ ادبیات ایران از قدیمترین عصر تاریخی تا عصر حاضر، ج اول و دوم مشتمل بر تاریخ ادبیات ایران از ازمنه قدیم تاریخی تا حمله مغول، چ دوم، کتاب فروشی فروغی، تهران، 1340.

    هاوزر، آرنولد، رید، هربرت و دیگران، خاستگاه اجتماعی هنرها، فیروز شیروانلو و ...، فرهنگسرای نیاوران، تیرماه 2537.

     

      

    منابع لاتین:

     

    86- Grube, Ε ,j; " islamic  pottery of the eight to fifteenth centuries in keir collection" ,centuuries in keir collection. 1976

     

    87-, grube, ernst. " cobalt and lustre" Khalili, nasser colection, oxford univercity perss 1994

     

    88-Liden, jill, persian ceramics of the twelfth & thirteenth centuries alan caiger- smith.    

     

    89-Najafi, s. M. Bagher, iranische kunstschatze in ajypten wissenschaftliche akademie

     

    90-Pope, Upham Arthur (ed), A survey of Persian Art, pottery and faience, from prehistoric times to the present, Phyllis Ackerman (Assistanted), volume IX, soroush press, Tehran.

     

    91-Pope, u. a. asurvey of persian art, volume  νΙΙΙ, manafizadeh, group. Tehran, 1930

     

    92-Smith, alan caiger, ceramics,"a kind alchemy persian ceramics of the twelth & thirteenth centuries".

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت