فصل اول
مقدمه
طرح مسأله
اهمیت وضرورت انجام تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
اصطلاحات پژوهش
مقدمه
از آنجایی که نماز ستون دین است و مرز بین کفر و اسلام می باشد و سبک شمردن آن موجب عذاب آخرت می گردد ، پرداختن به این مهم امری اجتناب ناپذیر است . خداوند متعال بارها در قرآن مجید به نماز امر کرده است . پیامبر بزرگ اسلام و ائمه ی طاهرین سلام ا... علیهم اجمعین تاکیدات فراوانی در این خصوص داشته اند .فقها،علما و عرفای بزرگ نیز در این واجب کمال تاکید را نموده اند و هیچ چیز را فروگذار نکرده اند
با این مقدمه، روشن می گردد که وقتی انسان به بلوغ رسید باید به این تکلیف الهی عمل نماید ؛ افراد بعد از خانواده می بایست از طریق مدارس و مربیان هم تعلیم ببینند و هم به خواندن نماز عادت کنند . بدون شک نماز جماعتی که در مدارس برگزار می گردد ،هم موجب یادگیری نماز وهم عادت به آن وهم برداشت معنوی از این فریضه الهی است . در نماز جماعت ، امام جماعت مهم ترین و اساسی ترین فرد شرکت کننده در نماز است چراکه نماز جماعت با حضور او صورت می گیرد و اوست که حمد و سوره را می خواند و دیگران موظف به گوش دادن و اطاعت از حرکات او هستند.
امام جماعت می تواند نماد یک انسان کامل و عالم باشد که در تشویق
دانش آموزان به طرف نماز و دیگر عبادات موثر واقع شود . امام جماعت است که انگیزه در دانش آموزان بوجود می آورد وبا نفس معنوی خود مشوق آنها می شود .
در این تحقیق تلاش شده است تا ویژگیهای اثر بخش امام جماعت شناخته شوند و میزان تاثیر هریک از این ویژگیها از دیدگاه دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان ایذه معلوم گردد. امید است که به نتایج سودمندی نائل شده باشیم و استاد ارجمند جناب آقای «دکتر سواری » با دیده ی عنایت به این پژوهش بنگرند و از خطا های آن چشم بپوشند. ان شاءا...
طرح مساله :
با توجه به این که نوجوانان امروز در جامعه و آموزش و پرورش اسلامی رشد و پرورش یافته اند ، انتظار آن است که از اعتقادات مذهبی راسخ تر و استوارتری برخوردار باشند و نسبت به انجام رفتارهای مذهبی که نماز شاخص ترین آنها است ،تقید و پایبندی بیشتری داشته باشند . این موضوع به لحاظ بافت سنتی و مذهبی خانواده ایرانی و برنامه های مذهبی و پرورشی مدارس و رسانه های گروهی نیز قابل بررسی است و همچنین در جهان فعلی که دشمنان اسلام علیه ارزش های مقدس اسلام و انقلاب اسلامی بسیج شده اند و به تهاجمات فرهنگی خود شدت داده اند ، بیش از هر زمان دیگر می طلبد که ما هم با اتخاذ تدابیر لازم در عرصه ی تعلیم و تربیت و با اقدامات فرهنگی ، تهاجم شوم فرهنگی کفار را خنثی نماییم .
در این راستا ، یکی از کارهای فرهنگی بسیار مهم و تاثیر گذار ، انجام فریضه الهی نماز جماعت در مدارس است و بدون شک رکن مهم نماز جماعت ، امام جماعت است . لذا در این تحقیق ویژگی های امام جماعت که منجر به با شکوه برگزار کردن این اجتماع الهی می شود ، بررسی می گردد و نیز کدام ویژگی های امام جماعت است که دانش آموزان را به حضور در نماز جماعت و در نهایت مشوق آنها به امور معنوی و دینی می گردد ؟
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق :
از آنجایی که نماز نقش مهم و اساسی در زندگی انسان ها دارد و عامل جلوگیری از فحشاء و منکرات است و در کتاب آسمانی قرآن ، کمتر عبادتی مانند نماز مورد اهمیت قرار گرفته است تا آن جا که تقریباً یکصدوچهارده مورد کلمه ی« صلاه » با مشتقاتش آورده شده است و در پانزده مورد امر به آن شده است .
نماز یگانه عامل الفت دهنده ی قلوب مومنین و تنها نیرویی است که فرد فرد بندگان خدا را در قالب صف متحدی علیه کفر متشکل می نماید .
یکی از راههای ترویج فرهنگ نماز در جامعه اقامه ی نماز جماعت در مدارس است و بدون شک امام جماعت در برگزاری آن ، و ترویج فرهنگ نماز نقش اساسی و ممتازی دارد . لذا در این تحقیق به ویژگیهای اثر بخش امام جماعت پرداخته
می شود ، تا انشاءالله موجب شناخته شدن این ویژگی های اثر بخش و در نهایت به
با شکوه برگزارکردن این اجتماع الهی و تربیت صحیح دانش آموزان منجر و منتهی گردد .
اهداف تحقیق :
üویژگیهای اثر بخش امام جماعت کدامند ؟
üمیزان هر یک از ویژگی های اثر بخش امام جماعت چگونه است ؟
فرضیه های تحقیق :
üمیزان علم و آگاهی امام جماعت ، دانش آموزان را به طرف مسائل معنوی از جمله نماز هدایت و تشویق می کند.
ü چگونگی برخورد امام جماعت با دانش آموزان در میزان شرکت در نماز جماعت تاثیر دارد .
üبه بحث گذاشتن مسائل شرعی در هنگام نماز جماعت دانش آموزان را به فراگیری تشویق می نماید .
üروحانی بودن امام جماعت در با شکوه کردن نماز جماعت موثر است .
üبه بحث گذاشتن مسائل سیاسی و اجتماعی در با شکوه برگزار کردن نماز جماعت موثر است .
üبرگزار کردن امتحان از سخنان امام جماعت ، مشوقی برای حضور بیشتر است .
üنظم در رفت و آمد امام جماعت و همچنین به موقع برگزار شدن نماز در شکوه نماز جماعت تاثیر دارد .
üهماهنگی میان گفتار و عمل امام جماعت در شکوه نماز موثر است .
اصطلاحات پژوهش :
نماز جماعت : به نمازی که به صورت دسته جمعی برگزار شود و حداقل از دو نفر تشکیل شود ، گفته می شود .
امام جماعت : به کسی که به عنوان پیشنماز ، در جلوی نماز گزاران
می ایستد و نماز توسط وی شروع و خوانده می شود و دیگران موظف به پیروی از او هستند .
مسائل شرعی : به کلیه ی دستوراتی که از طریق دین رسیده باشد ،
گفته می شود .
اسلام : دین مبین همه ی مسلمانان عالم اعم از شیعه و سنی است که آخرین و کامل ترین دین الهی است .
اقتدا : به عملی که نمازگزاران در حالت نماز جماعت ، باید از امام داشته باشند .
مجتهد : به عالم دینی که می تواند احکام شرع را از قرآن و احادیث استخراج کند ، گفته می شود .
روحانی و طلبه : به کسانی که در حوزه های علمیه ی دینی تحصیل کرده و
می کنند ، گفته می شود .
شیعه : اصطلاحاً به کسانی که پیرو حضرت علی و امامان معصوم باشند گفته
می شود .
دانش آموز : به افرادی که در حال تحصیل در مدارس آموزش و پرورش هستند ، گفته می شود .
فصل دوم
پیشینه ی تحقیق
پیشینه ی نظری
پیشینه ی تجربی
پیشینه ی تحقیق :
اسلام به اجتماع و کارهای گروهی اهمّیت خاصّی قائل است به خصوص به نماز جماعت.
به غیر از آثار فردی و اجتماعی نماز جماعت ، پاداش های عظیمی برای آن بیان شده است که در این جا به بعضی از روایات اشاره می شود :
1- از رسول خدا (ص) نقل شده است که : « مَن سَمَعَ النداء فَلم یجبه من غیر عله فلا صلاه له » [1] نماز کسی که صدای اذان را بشنود و بی دلیل ، در نماز جماعت مسلمانان شرکت نکند ، ارزشی ندارد .
ü2- در حدیث ، تحقیر نماز جماعت ، به منزله تحقیر خداوند به شمار آمده
است : « من حقره فانما یحقرالله » [2]
ü3- شرکت دائم در نماز جماعت ، انسان را از منافق شدن بیمه می کند[3] .
ü4- برای هر گامی که به سوی نماز جماعت و مسجد برداشته شود ، ثواب و حسنه در نظر گرفته شده است[4] .
ü5-حدیث زیبایی در بیان فضیلت نماز جماعت است که قسمتی از آن در رساله های علمیه هم ذکر شده است . ترجمه ی تمام حدیث چنین است :
اگر اقتدا کننده یک نفر باشد ، پاداش یکصد و پنجاه نماز داده می شود .
-اگر اقتدا کننده دو نفر باشد ، پاداش ششصد نماز داده می شود .
- اگر اقتدا کننده سه نفر باشد ، پاداش هزار و دویست نماز داده می شود .
- اگر اقتدا کننده چهار نفر باشد ، پاداش دوهزار چهارصد نماز داده می شود .
- اگر اقتدا کننده پنج نفرباشد ، پاداش چهارهزار و هشتصد نماز داده می شود .
- اگر اقتدا کننده شش نفر باشد ، پاداش نه هزار و ششصد نماز داده می شود .
- اگر اقتدا کننده هفت نفر باشد ، پاداش نوزده هزارو دویست نماز داده می شود .
- اگر اقتدا کننده هشت نفرباشد، پاداش سی و شش هزارو چهارصد نماز داده می شود
اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به ده نفر رسیدند ، پاداش هفتاد و دو هزار هشتصد نماز دارد .
ولی ، همین که عدد افراد از ده نفر گذشت ، حساب آن را جز خدا کسی
نمی داند .[5]
با اهمیتی که نماز جماعت دارد امّا متاسفانه باز شاهد هستیم که مساجد کشورمان آن گونه که شایسته یک کشور اسلامی باشد مملو از جمعیت نمی شود .
در این تحقیق به محوری ترین شخص شرکت کننده یعنی امام جماعت پرداخته می شود تا روشن گردد امام جماعت چه ویژگی های باید داشته باشد تا بر شکوه نماز جماعت و میزان شرکت کنندگان افزوده گردد . در این کار چه موانعی وجود دارد که حضور را کم رنگ می کند ؟ دیدگاه دانش آموزان را در خصوص ویژگیهای موثر امام جماعت مدارس بررسی می گردد