پایان نامه بررسی عوامل مؤثر در کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان ( با تأکید بر خانواده ،مدرسه ، گروه دوستان و تلویزیون )

تعداد صفحات: 123 فرمت فایل: word کد فایل: 10003207
سال: 1390 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۸,۹۰۰ تومان
قیمت: ۱۶,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل مؤثر در کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان ( با تأکید بر خانواده ،مدرسه ، گروه دوستان و تلویزیون )

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: جامعه شناسی

    چکیده

    مهارت های اجتماعی  یکی  از عوامل و اجزاء اصلی  اجتماعی شدن  افراد  درهمه ی جوامع انسانی و فرهنگ ها ست. مهارت های اجتماعی مجموعه رفتارهای آموخته شده و مورد پذیرشی است که فرد را توانا می سازد با دیگران رابطه مؤثر و مفید داشته باشد و از رفتار های نامعقول اجتماعی خودداری کند. به طور کلی عوامل مختلفی مانند خانواده، مدرسه، گروه دوستان، رسانه های جمعی و جامعه در یادگیری مهارت های اجتماعی نقش دارند ؛که میزان تآثیر هر کدام از این عوامل متفاوت و از جامعه ای تا جامعه ی دیگر نیز یکسان نمی باشد.

    در این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان (با تأکید بر خانواده، مدرسه، گروه دوستان و تلویزیون) از طریق یک مطالعه ی توصیفی با استفاده از روش پیمایشی  پرداخته شده است .

    جامعه آماری، کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان در نظر گرفته شده که تعداد آن ها بر اساس اعلام واحد آمار و بودجه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی 90- 1389  برابر با 46270 نفر می باشد . با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 384 نفر انتخاب گردید . دانش آموزان با روش‌ نمونه‌گیری تصادفی و با توجّه به نواحی و مناطق شش گانه آموزش و پرورش شهر اصفهان ،  انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ی محقق ساخته در زمینه ی مهارت های اجتماعی می باشد که از روایی صوری و محتوایی  برخوردار بوده و پایایی آن با استفاده از روش ضریب آلفای کرانباخ  برابر با  75/0  محاسبه گردیده که در سطح بالایی می باشد. براین اساس پنج فرضیه تدوین شده، که از طریق آزمون تحلیل واریانس (آنوا) و آزمون تحلیل رگرسیون مورد بررسی و آزمون قرارگرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان دهنده این است  که بر اساس آزمون تحلیل واریانس متغیرهای خانواده، مدرسه، گروه دوستان  و مهارت های اجتماعی ؛ می توان  نتیجه گرفت  بین این متغیر ها و متغیر مهارت های اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد و هر سه متغیر بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد. اما بر اساس آزمون تحلیل واریانس متغیر تلویزیون و مهارت های اجتماعی به این نتیجه می رسیم که بین تماشای تلویزیون و مهارت های اجتماعی دختران رابطه ی معنی داری وجود ندارد و لذا  تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر ندارد.

    واژگان کلیدی : مهارت های اجتماعی، رشد اجتماعی، تربیت اجتماعی، خانواده، مدرسه، گروه دوستان، رسانه های جمعی، تلویزیون.

    مقدمه:

    اجتماعی کردن صحیح افراد و کسب مهارت های اجتماعی لازم ، برای زندگی همواره یکی از اهداف اساسی هرجامعه می باشد. چرا که رشد اجتماعی درجریان اجتماعی شدن به وجود می آید، باعث سازگاری و برقراری ارتباط صحیح افراد با دیگران می شود و آن ها را از این طریق قادر به شکوفایی استعدادهای بالقوه شان می سازد . جریان اجتماعی شدن که در آن مهارت ها، انگیزه ها ، ارزش ها ، هنجارها و رفتارهای فرد شکل می گیرد تا به شکل مطلوب  در جامعه رفتار کند ؛ازکودکی آغاز و درطول عمر ادامه می یابد.

     بروز برخی از مشکلات درجامعه ناشی از عدم رشد افراد در زمینه ی تربیت اجتماعی است. پرورش بعد اجتماعیِ افراد در توسعه و رشد سایر ابعاد زندگی فرد نیز مؤثر است. نوجوانان وجوانان جهت رسیدن به ارزش ها و به دنبال آن زندگی سالم و لذّت بخش ، سعی درکسب مهارت های اجتماعی دارند. برخی از افراد ، سازمان ها و نهادها در اجتماعی کردن افراد نقش اساسی دارند که خانواده ابتدا به شکل غیر رسمی به این امر می پردازد  وسپس مدرسه، گروه دوستان و رسانه های جمعی می توانند در کسب مهارت های  اجتماعی کودکان و نوجوانان نقش تعیین کننده ای داشته باشند.

    بنابراین بدیهی است که هرگونه تلاشی در جهت پرورش مهارت های اجتماعی افراد بایستی از خانواده شروع و سپس در برنامه رسمی و غیر رسمی مدارس بر اساس رشد دانش آموزان ادامه یافته و در ارتباط با گروه دوستان (به ویژه در دوره ی نوجوانی و جوانی که گرایش به مستقل شدن دارند) ، وسپس رسانه های جمعی زمینه ی کسب مهارت های اجتماعی به شکل مطلوب فراهم آید.

     با توجّه به مطالب فوق این پژوهش ، سعی برآن دارد تا تأثیری که خانواده ، مدرسه ،گروه دوستان و  رسانه های جمعی به ویژه تلویزیون درکسب مهارت های اجتماعی ایجاد می کنند را مورد بررسی قرار دهد.

       

      فصل اول:

    کلیات تحقیق

     

    طرح مساله

    رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی افراد سایه می افکند و بر سازگاری و شاد کامی بعدی آنها تاثیر می گذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را در میان والدین ، معلّمان ، همسالان و دیگر افراد جامعه مشخص می کند. اجتماعی شدن فراگردی است که به واسطه آن هر فرد، دانش و مهارت های اجتماعی لازم را برای مشارکت مؤثر و فعّال در زندگی گروهی و اجتماعی کسب می کند( بروم و سلینک ،1386 ). این فراگرد به افراد این امکان را  می دهد تا شخصیّت  ویژه ای را برای خود کسب کنند و وارد اجتماع شوند. کسب مهارت های اجتماعی یکی از عناصر اصلی اجتماعی شدن در کلیه فرهنگ ها است که طی دو تا سه دهه اخیر مورد توجّه دانشمندان قرار گرفته است. شخصی که دارای مهارت های اجتماعی است می تواند به انتخاب و ارائه رفتارهای مناسب در زمان و موقعیّت معین دست بزند که جدا از فرهنگ و زمینه اجتماعی فرد نیست. مهارت های اجتماعی عبارتند از رفتارهای انطباقی فراگرفته شده که فرد را قادر می سازد با افراد دیگر روابط متقابل داشته باشد، واکنش های مثبت بروز دهد و از رفتارهایی که پیآمد منفی دارند اجتناب ورزد . مهارت های اجتماعی رفتارهایی نظیر همکاری، مسئولیت پذیری ، همدلی، خویشتن داری و خود اتکایی را شامل می شوند (کارتلج و میلبرن ،1372: 94).

    اجتماعی شدن مهم ترین فرایند کسب مهارت های اجتماعی در کودکان است که متأثر از سطوح مختلف بوم شناختی شامل خانواده، مدرسه و جامعه می باشد .مهارت های اجتماعی افراد می تواند تأثیر شگرفی در کارکردهای انطباقی، تحصیلی، کیفیت زندگی ، ارتباطات با دوستان و توان بالقوه ی آن ها برای زندگی و آموزش در محیط با حداقل محدودیت داشته باشد. ماسن و دیگران  چهار عامل اساسی در اجتماعی شدن و کسب مهارت های اجتماعی را خانواده، مدرسه ، هم سالان و تلویزیون می دانند (ماسن ،1370 :56).

    لیبرمن و دیویس(1975) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که برای درمان مراجعان خود باید تجربیات خوشایندی از طریق تقویت کننده های وابسته به رفتارهای اجتماعی مناسب فراهم آورده و آموزش مهارت های اجتماعی را بیش از حد مورد توجّه قرار دهند.

    بیکر و همکاران (1978) در پژوهش خود با نام مهارت های اجتماعی در کودکان سنین پیش دبستانی دارای تأخیر در رشد، نشان دادند که خانواده در کسب مهارت های اجتماعی مؤثر بوده است.

    زاک و همکاران (1979)  در پژوهش خود در یافتند که آموزش مهارت های اجتماعی و تحصیلی با یکدیگر مرتبط بوده، و وابستگی بالایی با هم دارند.همچنین مدرسه و خانواده به منزله ی یک موقعیّت مهم برای آموزش مهارت های اجتماعی قلمداد می شوند.

    کارسورا (1985)  نیز در یک مطالعه کاملاً وسیع با نمونه های قابل اطمینان عوامل مؤثر در مهارت های اجتماعی مانند خانواده، همسالان وهم بازی ها را مورد تائید قرار داده است.

    فاتحی زاده و فتحی (1380) در پژوهش خود با عنوان بررسی عملکرد مدرسه در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی به این نتیجه رسیدند که مدرسه و برنامه درسی نقش مؤثری در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دارند.

    یارعلی(1383 ) در پژوهش خود به نقش برنامه درسی و محتوای کتاب های درسی در کسب مهارت های ارتباطی و اجتماعی اشاره می کند.

     

    1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق

    رفتار اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی افراد به ویژه برسازگاری و شادکامی آنان تأثیرمی گذارد. نارسایی درمهارت های اجتماعی می تواند برسازگاری اجتماعی ، تعادل عاطفی ، پیشرفت تحصیلی و درآینده بر پیشرفت شغلی افراد تأثیر منفی به جای گذارد ( متسون، 1384: 10).

    تربیت اجتماعی به مجموع واکنش ها و نگرش ها ومهارت هایی اطلاق می شود که فرد باید در مورد خود ، خانواده ، همسالان ، گروه های اجتماعی ، دوستان ، همسایگان ، نهادها ، جامعه ملی و بالاخره ، جوامع انسانی و بشریّت کسب کند. هدف نهایی تربیت اجتماعی : جامعه پذیری ،کسب مهارت های اجتماعی ، پرورش افراد متفکر و نقاد و تربیت شهروند مطلوب است.

    اهمیّت مهارت های اجتماعی به عنوان مهم ترین عامل اجتماعی شدن و سازگاری اجتماعی را هیچ گاه نمی توان از نظردور داشت و بی شک توجه به هوش اجتماعی ، رشد اجتماعی و تربیت اجتماعی درکنار دیگر ابعاد رشد و حیطه های تعلیم و تربیت ازجایگاه ویژه ای برخوردار است. تاجایی که "ثوراندایک" هوش را به سه دسته هوش اجتماعی، هوش عینی و هوش انتزاعی قسمت کرده است (متسون  ،1384 :  9) .

    لذا با در نظر گرفتن اهمیّت و نقش مهارت های اجتماعی درشکل گیری زندگی اجتماعی فرد، توجّه ویژه ای به این موضوع شده و این تحقیق دراین زمینه صورت می پذیرد . ضمناً  بررسی میزان و نحوه ی کسب مهارت های اجتماعی و نقش آن در زندگی اجتماعی دختران توسط خانواده ، مدرسه و گروه دوستان برای آینده دختران ضروری به نظر     می رسد.

     

    1-3-  سئوالات تحقیق :

    - منظور از رشد اجتماعی، تربیت اجتماعی و جامعه پذیری چیست؟

    - منظور از مهارت های اجتماعی چیست؟

    - انواع مهارت های اجتماعی در دیدگاه های مختلف کدامند؟

    - چه عواملی بر کسب مهارت های اجتماعی دختران نقش دارد؟

     

    1-4- فرضیه های تحقیق :

    1- خانواده بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد .

    2- مدرسه بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد .

    3-گروه دوستان بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد.

    4- تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تأثیر دارد.

    5- میزان تاثیر گذاری هر کدام از عوامل فوق در مقایسه با یکدیگر در کسب مهارت های اجتماعی دختران  متفاوت می باشد.

    -5  اهداف تحقیق

    1-5-1- اهداف کلی

    بررسی عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان (با تأکید بر خانواده ، مدرسه ، گروه دوستان و تلویزیون).

     

    1-5-2-اهداف جزئی                  

    الف- شناخت عوامل مؤثر بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

    ب- شناسایی تأثیر خانواده بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

    پ- شناسایی تأثیر مدرسه بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

    ت-شناسایی تأثیر گروه دوستان بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

    ج- شناسایی تأثیر تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

    چ-  بررسی میزان تأثیر گذاری هر کدام از عوامل فوق در مقایسه با یکدیگر در کسب  مهارت های اجتماعی دختر در مقطع متوسطه شهر اصفهان.

     

    1-6- موانع و مشکلات تحقیق

    محدودیت های تحقیق به شرح زیر می باشد:

    -  عدم وجود تحقیقات مشابه داخلی و خارجی پیرامون موضوع پژوهش

    - عدم وجود منابع کافی مرتبط با  موضوع پژوهش به صورت فارسی و انگلیسی

    -  گسترده بودن دامنه‌ی تحقیق و دامنه ی فرضیه ها، که هر کدام می توانست موضوع یک پژوهش باشد.

    - محدودیت های اجرایی ناشی از برنامه های اداری آموزش و پرورش

    -  عدم حمایت های لازم توسط سازمان ها و موسساتی مانند آموزش و پرورش و یا آموزش عالی و به ویژه حمایت های مالی  

    -  عدم همکاری  مدیران و کارکنان آموزشگاه ها در بعضی از نواحی و مناطق

    - عدم  تمایل پاسخگویان به بعضی از سئوالات پژوهش در زمینه ی مسایل مالی و یا شغلی و تحصیلی خانواده ها

     

    1-7- روش تحقیق

    روش‌ تحقیق در پژوهش حاضر  از نوع توصیفی می باشد و با استفاده از روش پیمایشی  صورت می پذیرد. ضمناً برای گرد آوری اطلاعات و برای تدوین چارچوب نظری تحقیق و پیشینه ی تحقیق از  روش اسنادی و کتابخانه ای استفاده شده است.

    در این پژوهش از روش‌های مختلف میدانی، پیمایشی و اسنادی و کتابخانه ای استفاده می شود.

    در تبیین نظری و تحلیل مهارت های اجتماعی، از روش اسنادی  و کتابخانه‌ایی و منابع اینترنتی استفاده می گردد و جهت بررسی تآثیر عوامل مختلف بر مهارت های اجتماعی دختران از پژوهش پیمایشی استفاده می شود که اصلی ترین روش دراین پژوهش می باشد.

    علّت انتخاب روش پیمایشی این بوده که، پژوهش حاضر در مورد عوامل مختلف (خانواده، گروه دوستان، مدرسه و تلویزیون) مؤثر بر مهارت های اجتماعی دختران بوده است و برای بررسی  تآثیر این عوامل از ابزار پرسشنامه و تحلیل پیمایشی که  قابل اعتماد ترین وسیله است و درعین حال بیشترین حجم اطلاعات را با کمترین هزینه انتقال می دهد، استفاده شده است.

    در روش میدانی، جامعه آماری این پژوهش را دختران دوره ی متوسطه شهر اصفهان تشکیل می دهند. براساس اطلاعات و آمار اخذ شده از گروه آمار و برنامه ریزی  اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تعداد دختران دانش آموز در دوره ی متوسطه سال تحصیلی 1389- 1390 برابر با  46270   نفر می باشد . در این تحقیق حجم نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی با توجه به نواحی و مناطق  محل تحصیل دانش آموزان  استفاده می شود . اطلاعات مورد نیاز را با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری نموده و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی لازم و نرم افزار SPSS استفاده شده است.

     

    1-8- تعاریف  مفاهیم  و اصطلاحات

    مفاهیم و اصطلاحاتی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می گیرند ،  به شرح زیر می باشند :

     

     - رشد اجتماعی :  منظور از  رشد اجتماعی عبارت است از ، زمانی که  افراد به سطحی از مهارت در روابط اجتماعی دست یافته باشند که بتوانند با مردم به راحتی زندگی کنند و سازگاری داشته باشند ( وایتزمن ، 1375 : 60 ).

     

    - تربیت اجتماعی : تربیت اجتماعی ساختن انسان در برابر امور و وقایع اجتماعی است تا عکس العمل های به جا نشان دهد و بتواند استعدادهای ذاتی  خود را به نفع جامعه و فراخور نیازمندی های آن به ظهور برساند ( قرائی مقدم،1370: 16).

    - اجتماعی شدن : اجتماعی  شدن فرا گردی است که به واسطه آن هر فرد ، دانش و مهارت های اجتماعی لازم برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی را کسب می کند (بروم و سلزنیک ،1386 :90).

    - مهارت های اجتماعی : به رفتارهای آموخته شده و مقبول جامعه که شخص می تواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل بر قرار کند که به بروز پاسخ های مثبت و پرهیز از پاسخ های منفی انجام گیرد ، مهارت اجتماعی می گویند (کارتلج و میلبرن ، 1375: 33) .

     

    - مقطع متوسطه : دوره آموزشی در نظام آموزش و پرورش ایران ، که دانش‌آموزان بعد از پایان دوره آموزش راهنمایی وارد آن شده و به مدت سه سال ادامه دارد و پس از پایان این مدت دیپلم متوسطه دریافت می‌کنند.

     

    - هم سالان (دوستان) : گروه هم سالان ، گروهی  است که درآن اعضاء ، از موقعیت و وضعیتی نسبتاً مساوی و روابط نزدیک برخوردارند وشامل گروه هایی چون هم بازی ، محافل دوستان و گروه های کاری کوچک می شود (گابریل وآلموند،1974: 84).

     

    - خانواده : خانواده گروهی است اجتماعی و متشکل از افرادی که دارای روابط سببی (زن- شوهر) ، و احیاناٌ نسبی (در صورت وجود فرزندان ) و گاه فرزند پذیری با یکدیگرند ( ساروخانی ، 1385، 143) .

     

    - مدرسه :  دومین واحد اجتماعی است برای تعلیم و تربیت کودکان که وظیفه آن آماده سازی نسل جوان از طریق آموزش رسمی برای  ورود به جامعه می باشد ( انصاری راد و همکاران ،1380)

     

    - تلویزیون : تلویزیون  یکی از رسانه های جمعی‌ دیداری است که  از لحاظ آموزش رسمی ، جایگاه ویژه ای داشته  و به دلیل برد وسیعی که دارد ، یکی از بهترین وسایل تفریحی ، خبری ، آموزشی و فرهنگی و تبلیغاتی می باشد ( معتمد نژاد ، 1379 :201).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل مؤثر در کسب مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهر اصفهان ( با تأکید بر خانواده ،مدرسه ، گروه دوستان و تلویزیون )

    فهرست:

    چکیده. Error! Bookmark not defined.

    مقدمه. Error! Bookmark not defined.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 .طرح مسئله : Error! Bookmark not defined.

    1-2 . اهمیت و ضرورت تحقیق : 5

    1-3.سئوالات تحقیق : 5

    .4-1 فرضیه های تحقیق : 5

    1-5 . اهداف تحقیق : 6

    1-5-1 .اهداف کلی.. 6

    1-5-2.اهداف جزئی.. 6

    1-6. موانع و مشکلات تحقیق.. 6

    1-7. روش تحقیق: 7

    1-8.تعاریف مفاهیم و اصطلاحات: 7

    1-9.کاربرد تحقیق : 8

     

    فصل دوم :ادبیات تحقیق

    گفتار اول

    الف: مفاهیم تحقیق

    2-1 -1.مفهوم رشد اجتماعی : 10

    2-1-2. اهمیت و ضرورت رشد اجتماعی.. 11

    2-1-3.ویژگی افرادی که از لحاظ اجتماعی رشد نیافته اند: 11

    2-1-4. تربیت اجتماعی.. 12

    2-1-5. اهداف تربیت اجتماعی در جامعه اسلامی.. 13

    2-1-6. رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 13

    2-1-7. خصوصیات رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 14

    2-1-8. نشانه های رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 14

    الف) انس و الفت... 15

    ب)نفرت: 15

    2-1-9. تغییر رفتار اجتماعی در دختران نو جوان.. 16

    2-1-10. نشانه های فرد رشد یافته اجتماعی.. 16

    2-1-11جامعه پذیری... 17

    2-1-11-1. مفهوم جامعه پذیری... 17

    2-1-11-2.هدف های جامعه پذیری... 18

    2-1-11-3. عوامل مؤثر بر جامعه پذیری... 19

    2-1-11-4.رابطه اجتماعی شدن و مهارت اجتماعی.. 19

    2-1-12. تعریف مهارت های اجتماعی.. 20

    2-1-13. مهارت های اجتماعی از نگاه صاحب نظران.......................................................................................................21

    2-1-14. انواع مهارت های اجتماعی.. 24

    2-1-14-1. مهارت ارتباط.. 25

    2-1-14-2. مهارت ارتباط میان فردی... 25

    2-1-14-3. مهارت ارتباط غیر کلامی.. 26

    2-1-14-4. مهارت تقویت وپاداش.... 27

    2-1-14-5. مهارت پرسش.... 27

    2-1-14-6. مهارت آماده سازی... 28

    2-1-14-7- مهارت خاتمه دادن: 28

    2-1-14-8. مهارت توضیح دادن.. 29

    2-1-14-9. مهارت گوش دادن.. 30

    2-1-14-10.مهارت نفوذ. 31

    2-1-14-11. مهارت ابراز وجود. 31

    2-1-14-12 مهارت تعامل در گروه ها ورهبری: 32

    2-1-14-13. مهارت همکاری... 33

    2-1-14-14. مهارت همدلی.. 33

    2-1-14-14-1. اثرات همدلی.. 33

    2-1-14-14-2. زمینه های بروز رفتار همدلانه. 34

    2-1-14-15. مهارت تصمیم گیری 35

    2-1-16. آموزش مهارت های اجتماعی 35

    2-1-17. فواید وآثار آموزش مهارت های اجتماعی.. 36

    2-1-18. روش های آموزش مهارت های اجتماعی.. 39

    2-1-19. روش های ارزیابی مهارت های اجتماعی.. 41

    2-1-20. عوامل مؤثر  بر آموزش مهارت های اجتماعی.. 41

    2-1-20-1. خانواده. 41

     1- نوع رابطه. 41

    2- اهمیّت سالهای اولیه زندگش.... 42

    3- تکوین شخصیت فرد. 42

    4- نقش تربیتی والدین.. 42

    5- نقش پدر 42

    6- نقش مادر 42

    7- مادران شاغل.. 42

    8- فرزندان.. 42

    9- شکل و روش تربتی خانواده. 42

    10- میزان تحصیلا والدین و اجتماعی بودن آن ها 42

    2-1-20-2. مدرسه. 43

    2-1-20-3. هم سالان.. 45

    2-1-20-4. تلویزیون.. 47

    ب- پیشینه تحقیق

    2-1-21- پژوهش های داخلی.. 48

    2-1-22. پژوهش های خارجی.. 49

    2-1-23. جمع بندی مطالعات پیشین.. 51

     

     

    گفتار دوم

    مباحث نظری تحقیق

    2-2-1 مقدمه 51

    2-2-2. نظریه خود آئینه ای چارلز هورتن کولی.. 51

    2-2-3 نظریه دیگری تعمیم یافته مید. 52

    2-2-4.نظریه نقش های اجتماعی جرج هربرت مید. 53

    2-2-5. نظریه یادگیری اجتماعی آلبرت بندورا 54

    1-  فرایندهای توجّه 55

    2- فرایند به یادسپاری یا نگه داری... 55

    3- فرایند باز تولید حرکتی.. 56

    4- فرایند انگیزشی و تقویتی.. 56

    2-2-6 نظریه تاریخی- فرهنگی ویگوتسکی.. 56

    2-2-7 رهیافت نظری تحقیق.. 58

    2-2-8 مدل تحلیلی تحقیق.. 59

     

     فصل سوم

    روش شناسی

    3-1. مقدمه. 61

    3-2. روش تحقیق: 61

    3-3.گردآوری داده ها و ابزار اندازه گیری... 61

    3-4. روایی و پایایی ابزارهای اندازه گیری... 62

    3-5. روش نمونه گیری ، جامعه آماری... 62

    3-6. روش تجزیه تحلیل اطلاعات: 64

    3-7.متغییرهای تحقیق : 64

    3-8. شاخص سازی: 65

    3-9 محاسبه نمرات متغیرهای مستقل و وابسته. 69

     

     

    فصل چهارم

    تجزیه وتحلیل اطلاعات

    4-1مقدمه. 71

    4-2 (توصیف ویژگی های پاسخگویان) 71

    4-2-1 بررسی و توصیف ویژگی های دموگرافیک نمونه آماری 71

    4-2-2.بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ سن.. 71

    4-2-3 . بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ پایه تحصیلی.. 72

    4-2-4. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ رشته تحصیلی 72

    4-2-5. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ نوع آموزشگاه 73

    4-2-6. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ محل و موقعیّت آموزشگاه 74

    4-2-7. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ ناحیه محل آموزشگاه 74

    4-2-8. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعالیّت و اشتغال پدر 75

    4-2-9. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت تحصیلات پدر 76

    4-2-10. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت فعلیّت و اشتغال مادر 77

    4-2-11. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ وضعیت تحصیلا مادر 78

    4-2-12. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ محل زندگی 79

    4-2-13. بررسی وضعیت پاسخگویان مورد مطالعه از لحاظ درآمد ماهیانه خانوار 80

    4-3- متغیرهای مستقل و وابسته ی اصلی تحقیق.. 81

    4-3-1. توصیف متغیرهای مستقل تحقیق.. 81

    4-3-1-1. توصیف متغیر مستقل خانواده. 81

    4-3-1-2. توصیف متغیر مستقل گروه دوستان.. 81

    4-3-1-3. توصیف متغیر مستقل مدرسه. 82

    4-3-2.توصیف متغیر وابسته تحقیق.. 83

    4-3-2-1. مؤلفه مهارت های ارتباطی.. 83

    4-3-2-2.مهارت های احترام به دیگران.. 84

    4-3-2-4. مهارت های همکاری... 84

    4-3-2-5. مهارت های مسئولیت پذیری... 85

    4-3-2-6. مهارت های قانونمندی... 86

    4-3-2-7. مهارت های اجتماعی.. 86

    4-4. آزمون فرضیات پژوهش.... 87

    4-4-1.آزمون فرضیه اول پژوهش(به نظر می رسد خانواده بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 87

    4-4-2.آزمون فرضیه دوم پژوهش(به نظر می رسد ، مدرسه بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 87

    4-4-3.آزمون فرضیه سوم پژوهش(به نظر می رسد گروه دوستان بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 88

    4-4-4.آزمون فرضیه چهارم پژوهش(به نظر می رسد تلویزیون بر کسب مهارت های اجتماعی دختران تاثیر دارد) 88

    4-4-5.آزمون فرضیه پنجم پژوهش(به نظر می رسد، میزان تأثیر گذاری هر کدام از عوامل خانواده، مدرسه، گروه دوستان89  و تلویزیون در کسب مهارت های اجتماعی دختران متفاوت می باشد)..................................................................89

     

    فصل پنجم

    نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1. مقدمه. 94

    5-2. خلاصه بحث و نتیجه گیری ....................................................................................................................................94

    5-3. پیشنهادات... 96

    5-3-1. پیشنهادات کلی.. 96

    5-3-2. پیشنهادات موردی حاصل از تحقیق.. 97

    5-3-3.پیشنهاد موضوع های پژوهشی.. 97

    منابع و مآخد. 98

    ضمائم.. 103

     

    منبع:

    الف) فارسی

    کتاب

    آگ برن و نیم کف، 1357، زمینه جامعه شناسی، ترجمه حسین آریان پور.تهران: انتشارات شرکت سهامی کتاب­های جیبی.

    2- اتکینسون و هیلگارد، 1386، ترجمه حسن رفیعی و محسن ارجمند و حسن حمیدپور، زمینه روان شناسی ، تهران، انتشارات ارجمند ،ج1              

     ادیبی، حسین و عبدالمعبود انصاری ،1387، نظریه های جامعه شناسی ،تهران ، نشر دانژه، چاپ سوم

    4- ای.آر.لی جال،1375، به سوی سیاست­های ارتباطی واقع بینانه،ترجمه خسرو جهانداری، تهران ، انتشارات    

    سروش.

    5- انصاری راد ، پرویز و علی حسین کبیری و مریم نادری ،1383، آموزش مطالعات اجتماعی (1)، قم، انتشارات صحفی

    6- بدار ،لوک و ژوزه دزیل  و لوک لامارش ،1380، روانشناسی اجتماعی، ترجمه حسن گنجی ،تهران

    7- بست ، جان ، 1366، روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه طالقانی و بازرگان ،تهران

    8- بیرو ،آلن،1370 ، فرهنگ علوم اجتماعی ،ترجمه محمد باقر ساروخانی، تهران، انتشارات کیهان.

    9- بی ریا هنگامه، رهنما سید احمد و همکاران،1375 ، روان شناسی رشد (2)  با نگرش به منابع اسلام ، تهران ،انتشارات سمت

    10- توسلی، غلامعباس،1387،  نظریه­های جامعه شناسی ،تهران، انتشارات سمت.

    11-جهانبخش،اسماعیل،۱382،راهنمای ساده کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای علمی با استفاده ازspss ، اصفهان، انتشارات دانش‌پژوهان.

    12- حیدری، حسین،1387، روان شناسی رشد شناختی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، تهران ، انتشارات رشد فرهنگ.

    13- خدایاری فرد، محمد، 1378،  مسائل و نوجوانان و جوانان،تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.

    14- دادگران ، محمد ،1379 ، مبانی ارتباطات جمعی ، تهران ، انتشارات فیروزه

    15- راگ ادوارد ،کنراد و جورج براول، ،1382 ، پرسش کردن در دبستان. ،ترجمه علیرضا کیامنش و کامران گنجی، تهران ، انتشارات رشد، چاپ دوم.

    16- راگ ادوارد ،کنراد و جورج براول،1382 ، توضیح دادن در دبستان ، ترجمه علیرضا کیامنش وکامران گنجی، تهران، انتشارات رشد، چاپ دوم.

    17- شریعتمداری ، 1380، جامعه و تعلیم و تربیت، تهران،انتشارات امیر کبیر

    18- شعاری نژاد ، علی اکبر ،1374 ، روان شناسی رشد،  تهران، انتشارات اطلاعات ،چاپ دوازدهم

    19- شعاری نژاد ، علی اکبر،1364، فرهنگ علوم رفتای ،تهران ، انتشارات امیر کبیر

    20- علاقه بند، علی،1386، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، نشر روان

    21- فرگاس ، جوزف پی ،1379، روان شناسی تعامل اجتماعی (رفتار میان فردی) ،ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت، تهران،  انتشارات ابجد، چاپ دوم.

    22- قائمی امیری ، علی، 1364 خانواده و تربیت کودک، تهران، انتشارات امیری

    23- قرائی مقدم، امان الله، 1380، جامعه شناسی آموزش و پرورش، تهران، انتشارات کتابخانه فروردین.

    24- کار تلج ، جی و جی ، اف میلبرن ، 1375، آموزش مهارت­های اجتماعی به کودکان، ترجمه محمد حسین نظری نژاد ، مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی ، چاپ سوم.

    25- کرین، ویلیام، 1384، نظریه­های رشد (مفاهیم و کاربردها) ،ترجمه غلامرضاخویی نژاد و علیرضا رجایی، تهران، انتشارات رشد

    26- کمالی، علی اکبر ،1374، بررسی مفهوم جامعه پذیری، تهران ، انتشارات مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی

    27- کوئن، بروس،1380 ، درآمدی بر جامعه شناسی ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران، انتشارات آگاه

    28- کوهن ، آلوین ، استانفورد. 1379 . تئوری­های انقلاب، ترجمه علیرضا طیب، تهران، انتشارات قومس.

    29- کدیور ،پروین، 1385، روان شناسی تربیتی ، انتشارات سمت، چاپ نهم.

    30-  لطف آبادی ،حسین ،1384، روان شناسی رشد نوجوانی، جوانی و بزرگ سالی، تهران ،انتشارات سمت،چاپ هفتم

    31- ماسن ، پاول هنری و همکاران،  1375، رشد و شخصیت کودک ،ترجمه مهشید یاسایی ، تهران، نشر مرکز

    32- متسون، جانی و توماس اولندیک ، 1384 ، بهبود بخشی مهارت­های اجتماعی کودکان ارزیابی و آموزش ،ترجمه احمد به پژوه ، تهران، انتشارات اطلاعات،چاپ اول.

    33- معتمد نژاد، کاظم ، 1379 ، وسایل ارتباط جمعی ، تهران ، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ،ج1

    34- نجاتی، حسین ، 1376 ، روان شناسی«چگونگی رفتار با نوجوانان» ، تهران ، انتشارات بیکران           

    35- نیک چهر، محسن ، 1383، نظریه­ها در روان شناسی رشد (شناخت،شناخت اجتماعی،شناخت و عواطف)، تهران، انتشارات پردیس

    36- هارجی، اون ، کریستین ساندرز و دیوید دیکسون ، 1384،  مهارت­های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت ، تهران ، انتشارات رشد، چاپ سوم

    37- واتیزمن ، الیس ،1375 ، رشد اجتماعی(برای نوجوانان و خانواده ها) ، ترجمه سیما نظری ،تهران ، انتشارات اتحادیه انجمن های تحقیقات علمی

    مقالات

    1- جمشیدی، عفت و مریم سیف نراقی، 1384 ،مقایسه مهارت­های اجتماعی دانش آموزان قبلاً به نارسایی­های ویژه یادگیری و دانش­آموزان عادی 8 تا 12 ساله.فصل نامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی 15،سال پنجم،شماره 1 بهارص26 تا45

    2- حسینی نسب، سید داوود و مرضیه دهقانی ،1387، تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس مهارت­های اجتماعی و بررسی دیدگاه­های معلمان این دوره درباره محتوای کتب فوق الذکر، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 94 ص79 تا94

    3- خوشکام، زهرا و مختار ملک پور، و حسین مولوی،1387 ،اثر بخشی آموزش حل مسئله گروهی بر مهارت­های اجتماعی دانش آموزان با آسیب بینایی،فصلنامه علمی،پژوهشی پژوهشکده کودکان استثنایی سال هشتم،شماره2 ، تابستان ص141 تا156

    4- رحیمی، جعفر و جمال حقیقی، و مهناز مهرابی زاده هنرمند، و کیومرث بشلیده، 1385 ، بررسی تأثیر آموزش جرأت ورزی بر مهارت­های اجتماعی، اضطراب اجتماعی و ابراز وجود در دانش­آموزان پسر سال اول مقطع متوسطه ، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم ، سال سیزدهم،شماره 1 ص111تا124

      5- سلحشور ،ماندانا ،1385 ، کودکان ، مدرسه و مهارتهای اجتماعی مجله پیوند، شماره  328 ،ص24 تا32

    6- شاهی، یوسف و  سید محمود میرزمانی و غلامعلی افروز و معصومه پور محمدرضای تجریشی، و مسعود صالحی، 1388، تأثیر سطح تحصیلات والدین بر مهارت­های اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش­آموزان مبتلا به نشانگان داون. مجله­ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی،سال یازدهم ، شماره 2 ص141 تا148

    7- فاتحی زاده ، مریم و فاطمه فتحی، 1380، بررسی عملکرد مدرسه در ایجاد و پرورش مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر متوسطه شهر اصفهان ، پروژه تحقیقاتی چاپ نشده، آموزش و پرورش اصفهان.

    8- کرامتی، محمد­رضا و ولی الله فرزاد و ، بهرام  محسن پور و سید حسن علم الهدی،1386،  تأثیر یادگیری از طریق همیاری بر تقویت مهارت­های اجتماعی دانش­آموزان، نشریه مددکاری اجتماعی ، شماره 23

    9- مستعلمی ، فروزان . سیمین حسینیان و سید منور یزدی ،1384، تأثیر آموزشی مهارت­های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ،18،سال پنجم، شماره 4 زمستان  ص37 تا45

    10- نادری ، فرخ و غلامرضا پاشا و فرزانه مکوندی ، 1386، تأثیر آموزشی مهارت­های اجتماعی بر سازگاری فردی - اجتماعی، پرخاشگری و ابراز وجود دانش­آموزان دختر در معرض خطر مقطع متوسطه شهر اهواز ، فصلنامه دانش و پژوهش در روان شناسی،شماره­ی 33 پاییز ص37 تا62

    11- نیس، عبدالکاظم و منیژه شهی، 1380 ،تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود ، عزت نفس ، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش­آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز ، مجله­ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره­ی سوم، سال هشتم ، شماره­های 1 و 2

    12-یارعلی، جواد ،1381 ، بررسی مهارت های ارتباطی و اجتماعی در کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمای تحصیلی (تحلیل محتوا) ، پروژه تحقیقاتی چاپ نشده، آموزش وپرورش استان اصفهان

    پایان نامه ها

    فتحی، زهرا ، 1378 ، بررسی تأثیر آموزش مهارت­های اجتماعی به شیوه مشاوره گروهی بر افزایش عزت نفس دانش­آموزان دختر مقطع دبیرستان تحت پوشش کمیته امداد منطقه 16 تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی

    یعقوبی، حمید ،1376 ، تاثیر جرأت ورزی به روش گروهی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران

     

    ب-منابع لاتین

     

    1-AndrasK,F.and Maston,J,L.(1985).social skills training for the mentally In L,L.Abate and M.A Millan(Eds),hand book of social skills training and research. New york.john  wiley and sons,Inc.

    2-Brown,c(1971).Factors affecting social acceptance of High school students.school review,62,151-155

    3-christoff,K,A,Scott.Wo.N.Kelly,Ml.et al.(1985)social skills, and social problem training sky young adolescents. Behavior thrapy 16,468,471

    4- Gabrhiel A . Almond.etal,comparative politiecs today: A world view,             ( Boston: little brown and company , 1974).

    5-L.a Greea and others.(1984), social skills training with elementary school students, Journal of Consulting and Clinical Child Psychology.pp.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت