پایان نامه کودک آزاری و راهکارهای مقابله با آن

تعداد صفحات: 88 فرمت فایل: word کد فایل: 10003173
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۵,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه کودک آزاری و راهکارهای مقابله با آن

    درس کلیات روش ها و متون تدریس

    این پژوهش ضمن اشاره به مفهوم کودک آزاری از دیدگاه جوامع بین المللی و ارائه آمار جهانی و

    کشوری به آثار و تبعات ، علل بروز آن و نقش قوانین در پیش گیری این گونه آسیب های اجتماعی می پردازم .

    تا بدین وسیله بتوانم گامی هر چند ناچیز در جهت پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت اسلامی را با توجه به آنچه که در دین مبین اسلام نسبت به تکریم کودک و محبت به او اشاره شده است بیان کنم .

     

      چکیده ی موضوع

     

     

    گاهی شنیده می شود که می گویند " بچه باید کتک بخورد تا آدم شود " و بسیار
    نکته های دیگر که به وفوردر گفتگوهای مردم دیده می شود . این حکایت از رخنه کردن خشونت در فرهنگ کشور ما دارد .

    در این زمینه برخی از موافقان می گویند تنبیه های جزئی مانند پشت دستش زدن آسیب چندانی به کودک نمی رساند و فقط به او گوشزد می کند که باید رفتارش را درست کند . اما کارشناسان می گویند که عرف بودن حتی یک تلنگر باعث می شود که رفتار سوء با کودکان جدی گرفته نشود و فقط رفتارهای شدیدتر از آن اگر شناسایی شود مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد . اما شناسایی سوء رفتارهای شدید و پیگیری آنها با دشواری  های زیادی روبروست .

    براساس همین گرایش نادرست فکری و تربیتی است که در ایران بیش از 50 درصد والدین در خانواده های ایرانی معتقدند که تنبیه به عنوان یک ابزار تربیتی برای کودک لازم است و 40 درصد والدین ایرانی نیز به تنبیه بدنی گرایش دارند .

    که در این زمینه کتابهای زیادی نوشته شده است و همچنین مقالات و پژوهش های زیادی انجام پذیرفته است که در این جا از چند کتاب دراین پژوهش استفاده نمود ه ام را یاد می کنم .

    سیف ، علی اکبر : روان شناسی پرورشی ، تهران ، انتشارات آگاه .

    شعاری نژاد ، علی اکبر : فرهنگ علوم رفتاری ، تهران ، انتشارات امیر کبیر .

    شریعتمداری ، علی  : روانشناسی تربیتی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر .

    معتمدی ، زهرا ، رفتار با کودک ، تهران ، نشر لک لک .

     

       مقدمه پژوهش :

     

     

    کمتر کسی را می توان دید که در کودکی مورد آزار و اذیت این و ان قرار نگرفته و به نوعی تنبیه نشده باشد . کودکان همواره آسیب پذیر ترین اقشار جامعه هستند که به دلائل مختلف از جمله پایین بودن سن و نداشتن مهارتهای کافی قادر به حفاظت و حمایت کامل از خود نبوده و نیازمند حمایت بزرگسالان و به خصوص والدین خود هستند .

    اینان انسان هایی هستند که اغلب با حقوق خود آشنا نیستند و نمی توانند در برابر انواع بدرفتاریها در خانواده از خود محافظت کنند .

    این معضل بزرگ اجتماعی که از آن به عنوان کودک آزاری یاد می شود و در همه جوامع چه پیشرفته و چه در حال توسعه را در بر گرفته و آثار کوتاه مدت و بلند مدت متعددی را هم در شرایط فعلی و هم بر آینده او یعنی دوران بزرگسالی بر جای می گذارد ؛ اثراتی که گاه بسیار جبران ناپذیر است .

     

    طرح نامه ی پژوهش  :

    شامل :

     

    مقدمه ی پژوهش

    موضوع پژوهش

    مسئله ی پژوهش

    اهمیت و ضرورت موضوع

    اهداف پژوهش

    پیشینه ی پژوهش

    کلید واژ ه ها

    تعریف واژه ها و اصطلاحات

    روش پژوهش

    پرسشهای اصلی و فرعی 

     

    کلیات 

      مسئله ی  پژوهش  :

       کودک آزاری و راهکارهای مقابله با آن

     کودک آزاری این پدید ه ی اجتماعی از هر نوع که باشد چه جسمی عاطفی ، جنسی و یا بی توجهی نسبت به کودک در جوامع مختلف مذموم است و در بسیاری از کشورها ضمن اینکه جرم تلقی شده عواقب قانونی نیز برای آن در نظر گرفته شده است . این مسئله با توجه به جمعیت جوان کشورمان و نقشی که کودکان در سازندگی آینده کشورمان دارند از اهمیت شایانی برخوردار است و نیازمند اقدامی مجدانه است .

    ایجاد نهادی که بتواند به عنوان متولی پی گیری حقوق کودکان باشد و رفع موانع قانونی و برخورد جدی با والدینی که کودک خود را مورد آزار و اذیت قرار می دهند ، آموزش خانواد ه ها نسبت به اخلاق دینی و آموزه های تربیتی اسلام و آگاهی از حقوق کودک از جمله راهکارهایی است که با اجرای آنها می توان با این پدیده شوم اجتماعی مقابله نمود .

     

     

    اهمیت و ضرورت انتخاب موضوع :

     

    مهمترین عاملی که باعث شد من این موضوع را انتخاب کنم و در این زمینه پژوهش و تحقیق کنم معضلی بود که همواره در محیط اطراف یعنی خانواده ی دانش آموزان و محیط آموزشگاه به وضوح می دیدم اهمیت و ضرورت حقوق کودکان بود که هر روزه توسط عده ای نادیده گرفته می شود و هر روز کودکانی در چهار دیواری خانه هایشان مورد شکنجه و آزار قرار می گیرند ، بی آنکه در جامعه انعکاسی یابد و یا مورد کوچکترین حمایت اجتماعی قرار گیرند .

    در بسیاری از موارد زمانی که کودک مورد آزار قرار می گیرد خانه را ترک می کند و در این میان ممکن است مسائلی پیش آید که نتوان جبران کرد . بی شک یکی از تاثیرات کودک آزاری عواقبی است که در سنین بعدی کودک و بر ذهن او به عنوان عضوی در جامعه بر جای می ماند . کودکانی که مورد آزار قرار می گیرد در بزرگسالی همواره احساس خلاء ، ناامنی عاطفی و روانی خواهد کرد ، مسئولیت پذیریشان کم شده و معمولاً منزوی و مردم گریز ، نامهربان و پرخاشگر از آب در می آیند ؛ که اگر به این معضل رسیدگی نشود  اینان همان جوانان عاصی و بزهکار ناخواسته آینده خواهند بود . زیرا کودکانی که آزار می بینند لاجرم خودئ آزار رسان می شوند .

    به تعبیر دیگر کودکانی که در دوران طفولیت بی هیچ حمایت اجتماعی مورد آزار و اذیت عضوی از خانواده یا شخص خارج از خانواده قرار گرفته باشد ، نمی تواند در بزرگسالی به خدمت جامعه ای در آیند که رنج و آرامش کودکی آنها را نادیده گرفته است .

     

    اهداف پژوهش :

     

    در این پژوهش ضمن بازگوی برخی از حقایق در مورد کودک آزاری و تنبیه کودکان می خواهم به طور اختصار ذهنیت برخی از اولیاء و معلمان را در جهت رسیدن به این اهداف سوق دهم .

    1* روشن است که بدانیم کودک آزاری و تنبیه بدنی در صورت افراط آخرین و بی اثرترین نوع آگاهی دادن است که قطعاً  آثار زیان بخش جسمی و روانی زیادی بر آن متربت است .

    2* قدر مسلم این است که اصرار بر استفاده ی بی رویه و حساب نشده از تنبیه و خشونت و کودک آزاری در خانواده و مدرسه ، خاصه تحت لوای یک مدیریت ضعیف و نابخردانه ، نتایج زیان بخش و حتی فاجعه آمیزی در پی خواهد داشت : همچنان که در گذشته نیز این مسئله اتفاق افتاده است .

    3* در زمان تنبیه و خشونت احساسات خود را کنترل کنیم به طوری که کودک احساس نکند برای انتقام گرفتن از او چنین می کنیم و یا از تنبیه او خوشحال هستیم و به عبارت دیگر ، در زمان تنبیه باید واقعاً نشان دهیم که کودک را دوست داریم .

    4* بچه ها نیاز دارند گاهی اوقات نارضایتی را حس کنند و نتیجه  ی کار خود را ارزیابی نمایند . اما اگر واکنش ما تا به آن حد باشد که کودک خود را به خاطر خطایش حقیر و بی ارزش بشماریم . ما زا قداست و شأن خود به عنوان پدر ، مادر یا معلم سوء استفاده کرده ایم و امکان آن را فراهم آورده ایم که به وسیله ی ایجاد یک احساس گناهکاری اغراق آمیز به همراه نفرت از خود در درون کودک ، تأثیر مهمی در تکامل شخصیت او داشته باشیم .

    کلید واژه ها :

    کودک . کودک آزاری . تنبیه . حقوق کودک . خشونت . آزار جسمی . آزار عاطفی . آزار جنسی . بی توجهی به کودک

     

    تنبیه :

    تنبیه در لغت ، یک مصدر متعدی از واژگان زبان عربی است و به معنی بیدار کردن و هوشیار ساختن می باشد .( معین) معادل آن در زبان فارسی ادب کردن ، گوشمال کردن و سرکوب کردن است .(رازی )

    از منظر تربیتی ، تنبیه عبارت است از ارائه ی یک محرک آزار دهنده یا تنبیه کننده ( تقویت کننده ی منفی ) به دنبال یک رفتار نامطلوب ، برای کاهش دادن احتمال آن رفتار . ( شعاری نژاد )

    کودک :

    طبق تعریف پیمان نامه جهانی حقوق کودک ، افرادی کودک محسوب می شوند که زیر 18 سال سن داشته باشند . اما از نظر سازمان بهداشت جهانی انسان از بدو تولد تا سن 15 سالگی کودک نامیده می شود .

     

    کودک آزاری :

    کودک آزاری عبارت از هرگونه آسیب و یا تهدید سلامت جسم ، روان ، سعادت ، رفاه و بهزیستی کودک یا هرگونه کوتاهی و غفلت و انجام هر نوع عملی است که موجب آزار جسمی ، ذهنی ، عاطفی و روانی کودک شده و به رشد  سلامتش ضربه بزند . معمولاً کودکان بیمار ، نارس ، بدخلق ، بازیگوش و بهانه گیر و کودکانی که ناخواسته به دنیا می آیند در معرض آزار هستند . کودک آزاری به هر نوع بدرفتاری یا بی توجهی به کودک گفته می شود که مانع از رشد جسمی و روحی و شخصیتی او شود . 

  • فهرست و منابع پایان نامه کودک آزاری و راهکارهای مقابله با آن

    فهرست:

    موضوع پژوهش.................................................................................... 1

    چکیده موضوع................................................................................... 2

    مقدمه پژوهش.................................................................................... 4

    طرح نامه ی پژوهش............................................................................ 5

    کلیات................................................................................................ 6

    مسئله ی پژوهش................................................................................. 7

    اهمیت و ضرورت انتخاب موضوع......................................................... 8

    اهداف پژوهش................................................................................... 10

    کلید واژهها........................................................................................ 12

    تعریف واژه ها و اصطلاحات................................................................ 13

    روش پژوهش..................................................................................... 15

    پرسش های اصلی پژوهش................................................................... 16

    پرسش های فرعی پژوهش.................................................................... 16

    فصل اول : ادبیات پژوهش.................................................................... 17

    کودک و کودک آزاری...................................................................... 18

    تنبیه و خشونت در فرهنگ مردم............................................................ 19

    انواع کودک آزاری............................................................................ 21

    علل بروز کودک آزاری...................................................................... 24

    آثار و تبعات کودک آزاری................................................................. 30

    فصل دوم : ادبیات پژوهش................................................................... 33

    کودک آزاری در قانون....................................................................... 34

    آمار کودک آزاری............................................................................. 40

    راههای مقابله با کودک آزاری............................................................. 44

    فصل سوم : نتایج ، پیشنهادات ، محدودیت ، منابع و مأخذ........................ 52

    نتیجه گیری........................................................................................ 53

    پیشنهادات.......................................................................................... 55

    محدویت ........................................................................................... 57

    منابع و مأخذ

    منبع:

     

    1* انجمن حمایت از حقوق کودکان . گزارش کودک آزاری سه ماهه اول سال 83 . قابل درسترس در :http://irsprc.org/archives/029170.php

    2* پورناجی ، بنفشه . مرگ خاموش : نگاهی به پدیده کودک آزاری . تهران : انتشارات همشری ، 1370

    3* حسینی نیک ، عباس . قانون مدنی( گردآوری ). تهران : مجد ، 1378. مواد 1177 ،1179 ،220 و 59

    4* خادمی ، ملوک و حسین اسدبیگی . کودک آزاری در خانواده های مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر . ژرفای تریت شماره بیست و یکم .

    5* ذوالفقاری ، علیرضا . کودک آزاری . پیوند شماره 37 .

    6* رشیدی فر ، ناصر و محمد تقی براهنی و اصغر الهی . ارتباط عوامل جمعیت شناختی و ویژگی های شخصیتی با کودک آزاری و بی توجهی در گروهی از نوجوانان اهر . مجله اندیشه و رفتار . شماره 67 ، سال سوم شماره 4 بهار 1377 .

    7* سیف ، علی اکبر : روان شناسی پرورشی ، تهران ، انتشارات آگاه .

    8* شرقی ، محمد رضا . تحلیلی تربیتی و روانشناختی از پدیده ناهنجار کودک آزاری . در شماره 30 سال سوم شهریور 1382 .

    9* شعاری نژاد ، علی اکبر : فرهنگ علوم رفتاری ، تهران ، انتشارات امیر کبیر .

    10* شریعتمداری ، علی : روانشناسی تربیتی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر .

    11* معتمدی ، زهرا ، رفتار با کودک ، تهران ، نشر لک لک .

    12* نوروزی ، فاطمه . بررسی پیشینه ی کودک آزاری و بی توجهی دردانش آموزان 14 تا 18 ساله تهرانی ، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی . انسیتو روانپزشکی بالینی 1372 .

    13* هفتانی ، پروانه . کودک آزاری : تاملاتی بر آسیب شناسی پدیده اجتماعی . فرهنگ و پژوهش شماره 91

    14* کمیته حمایت از کودکان خیابانی خبرنامه کودکان خیابانی ، قابل دسترس در :

    http://www.iranstreetchidren.com/maghalat/kabarnameh03.pdf

    15* یاریگر روش ، محمد . تنبیه و کودک آزاری . تهران : دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران ، 1378

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت