پایان نامه بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی

تعداد صفحات: 72 فرمت فایل: word کد فایل: 1000278
سال: 1393 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی

    گروه روانشناسی

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره

    مقدمه

    اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر نا خوشایند و مهم و دلواپسی با منشاّ ناشناخته که به فرد دست می دهد و شامل عدم اطمینان ، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت هایی که قبلاِّ استرس زا بوده اند یا طی آنها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می شود همه انسانها در زندگی دچار اضطراب می شوند. ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها ، طبقات کم درآمد و افراد میانسال و سال خورده بیشتر دیده می شود.

    هیلگارد اضطراب را اینگونه تعریف می کند: حالت نگرانی و دلشوره که با ترس پیوند دارد و پر اضطراب را چنین تعریف می کند: اضطراب معمولاً به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مهم اطلاق می شود که با پریشانی ، هراس ، تشویش همراه است.

    بیان مسئله :

    اضطراب در دنیای مدرن و پیشرفته ی امروزی واژه جدید و ناشناخته ای نیست اکثریت افراد آگاهی هایی جزیی در مورد واژه ی اضطراب دارند و دردسرهای زندگی ماشینی و مدرن روز به روز به این مشکلات دامن می زند. با یک مقایسه سطحی متوجه می شویم هر اندازه ساختارهای اجتماعی از هم گسسته می شود و روابط عاطفی بین انسان ها سردتر می شود به همان اندازه سلامت روانی افراد جامعه به خطر می افتد و این مخاطرات شکل حادتر اضطراب را بوجود می آورد. (گنجی و همکاران، 1387).

    اثبات این نکته که تشدید اضطراب و افسردگی می تواند آسیب های جدی به سلامت جسمی افراد وارد نماید جواب بسیاری از معادلات مجهول علم پزشکی و البته به روان پزشکی را به دست می دهد. (گنجی و همکاران، 1387).

    در حقیقت انسان محور توسعه است و سلامت انسان راز و رمز توسعه به حساب می آید برای بسیاری از متخصصان سلامت ، سلامت روان ، در حوزه های بسیار مورد توجه است (کیت تودور) از نگاهی دیگر ارزشی تامینی و  ارتقاء سلامت روان چنان است که در سوره مبارکه مائده آمده است «هر کسی نفسی را به زندگی برگرداند مثل آن است که به همه آدمیان حیات بخشیده است» این نکته قابل تامل است که در نگاه دینی حیات فقط حیات جسمی نیست و آن چیزی که گمان می رود در کلمه حیات آیه شریفه مستتر می باشد نگاه روحی و جسمی توأمان است. حال با نگاهی به مطالب فوق اهمیت سلامت روان و تاثیر اضطراب در به مخاطره انداختن این مهم : جایگاه تحقیقات بسیاری با اهمیت به نظر می آید. (گنجی و همکاران، 1387).

    تحقیقی که ما با توجه به گفته ها بدان رسیدیم «بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی».

    در تحقیقاتمان سعی می کنیم که به چند سوال پاسخ دهیم که :

    الف) میزان اضطراب در بین دانشجویان پسر بیشتر است یا دانشجویان دختر؟

     ب) دانشجویان از نظر افکار اضطرابی در چه وضعیتی قرار دارند؟

    ج) آیا رابطه بین افکار اضطرابی و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد؟

    اهداف پژوهش

    اهداف کلی :

    هدف از اجرای این پژوهش «بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی» می باشد.

    اهداف جزئی:

    بررسی میزان افکار اضطرابی در بین دانشجویان

    مقایسه افکار اضطرابی در بین دانشجویان دختر و پسر

    رابطه بین افکار اضطرابی و عملکرد تحصیلی

     

    فرضیه های پژوهش :

    بین میزان افکار اضطرابی و عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد.

    بین رابطه بین افکار اضطرابی و سخنرانی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد.

      

    اهمیت و ضرورت تحقیق :

    طبق نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بیش از 1500 میلیون از جمعیت جهان از اختلالات عصبی و روانی اجتماعی رنج می برند (حسینی، 1390) و نزدیک به 20 درصد از کل مراجعان مراکز بهداشت عمومی در جهان را تشکیل می دهند (سارتور پوس به نقل از یعقوبی، 1374) پیچیدگی عصر حاضر باعث شده انسان به طور مداوم در برابر ناملایمات از خود ناسازگاری نشان دهد و اضطراب یکی از شایع ترین اختلالاتی است که در مقابل ناسازگاری ها بروز می کند (گنجی و همکاران، 1387).

    تمام مباحثی که در قبل مطرح کردیم و نگاهی به کارکرد سلامت روان که در واقع زمینه رشد مهارتهای فکری و ارتباطی را فراهم می کند و باعث رشد عاطفی و انعطاف پذیری و عزت نفس آدمی می شود و عملکرد موفقیت آمیز کارکردهای ذهنی در نتیجه انجام فعالیتهای سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران ، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی موثر با حوادث ناگوار زندگی هم از پیامدهای داشتن سلامت روانی محسوب می شود از یک سو و از سوی دیگر تاثیر اضطراب منفی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت روانی و دقت در این مبحث که در جامعه ما به کراهت جملاتی در این موضوع مطرح می شود که دانشجویان از اضطرابهای گوناگونی بهره مندند و در سلامتی روانی آنها خدشه ای مشاهده می شود، ضرورت و اهمیت تحقیقی با عنوان ما را بیشتر نمایان می کند. (گنجی و همکاران، 1387).

    ما امیدواریم این تحقیق اطلاعاتی را در مورد افکار اضطرابی دانشجویان در اختیار جامعه علمی قرار دهد تا بتوانند راهبردها و راهکارهایی را برای افزایش سلامت روان و کاهش اضطراب این قشر ارائه نمایند.

    تعاریف عملیاتی متغییرها :

    متغییرهای مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر افکار اضطرابی و سخنرانی دانشجویان می باشد که افکار اضطرابی به عنوان متغییر وابسته و سخنرانی دانشجویان به عنوان متغییر مستقل در نظر گرفته شده است.

    اضطراب :

    یک احساس منتشره بسیار ناخوشایند و دلواپسی مبهم است که با یک یا چند شاخص جسمی (طپش قلب، تعریق، سردرد، احساس رفع ادرار، کزکز شدن اندامها، اشکال در تمرکز) مشخص می شود و تفاوت آن با ترس این است که ترس یک علامت هشدار دهنده و واکنش به تهدیدی معلوم، خارجی و منظمی از نشر منشا در خودآگاه است ولی اضطراب واکنش در برابر خطری نامعلوم، درونی، مبهم و از نظر منشا در ناخودآگاه و غیر قابل کنترل می باشد.

    در این پژوهش منظور از اضطراب نمره ای است که افراد در مقیاس اضطراب بک کسب می کنند این نمره شاخص عددی بر اندازه گیری اضطراب افراد می باشد نمره ای که فرد در این مقیاس می گیرد بیانگر میزان و شدت اضطراب وی می باشد. (گنجی و همکاران، 1387).

     

    دانشجویان :

    دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان افکار اضطرابی در سخنرانی (گفتار) دانشجویان محقق اردبیلی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    گنجی، احمد. 1376 . بهداشت روان . چاپ اول . انتشارات ارسباران

    شاملو، سعید . 1385 . بهداشت روان . چاپ هجدهم . تابستان

    میلانی فر، بهروز . 1376 . بهداشت روان . چاپ پنجم . انتشارات قدس

    کاپلان، ه ، سادوک ، ب. 1370 خلاصه روانپزشکی. ترجمه : پور افکاری موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی ذوقی تبریز.

    ابوالقاسمی، عباس ، نریمانی، محمد . 1385 آزمون های روان شناختی 1384 . چاپ اول . انتشارات باغ رضوان.

    اصول روانشناسی بالینی و مشاوره – جودیت تاد و آرتور سی. بوهارت / ترجمه / مهرداد فیروز بخت/ ناشر موسسه خرمات فرهنگی رسار 1379

    درمانهای شناخت رفتاری – کلارک، دیوید م و فربورن، کریستوفر.ج / ترجمه /ک حسن / کاویانی / نشر مهر کاویان / 1386 / چاپ اول.

    راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی DSM-IV-TR و ترجمه محمرضا نائینیان و همکاران/ ناشر دانشگاه شاهد / 1374.

    زمینه روانشناسی جلد 2 – هیلگارد و اتکینسون / ترجمه براهنی و همکاران / انتشارات رشد/ 1383.

    مزلو، ابراهیم- 1376 . روانشناسی شخصیتی سام . ترجمه شیوا رویگران . تهران ، چاپ هدف.

    سخایی. عباس، حیدرزاده . ت.حید . بررسی رابطه بین هوش هیجانی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل (1388)

    جهانگیری . سهیلا . بررسی میزان اضطراب بین دانشجویان سال اول و دانشجویان سال آخر (1385).

    قهوه چی الحسینی، فهیمه؛ فتحی آشتیانی، علی؛ آزاد فلاح، پروین، (1392)، مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش فرانگرانی دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان، مجله علوم رفتاری، دوره 7، شماره 1، بهار 1392، صفحات: 26-19.

    فتی، لادن؛ موتابی، فرشته؛ مولودی، رضا و ضیایی، کاوه (1389). کفایت روان سنجی نسخه فارسی پرسشنامه کنترل فکر و پرسشنامه افکار اضطرابی در دانشجویان ایرانی. مجله روش ها و مدل های روان شناختی، جلد1، شماره1، صفحه 81.

    هرامی، ف؛ رضوان، ش (1386). رابطه افکار اضطرابی با باورهای فراشناختی در دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران.1، 46-55.

    Wells, A. (1994). A multidimensional measure of worry: Development and preliminary validation of the Anxious Thoughts Inventory. Anxiety Stress and Coping, 6, 289-299.

    Wells, A. & Carter, K. (2001). Further Tests of a Cognitive Model of Generalized Anxiety Disorder: Metacognitions and Worry in GAD, Panic Disorder, Social Phobia, Depression, and Nonpatients. Behavior Therapy, 32, 85.

    Wells, A. & papageorgiou, C. (1998). Relationship between worry, obsessive-compulsive symptoms, and metacognitive beliefs. Behavior Research and Therapy, 39, 899-913.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت