پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی

تعداد صفحات: 193 فرمت فایل: word کد فایل: 10002626
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۲۵,۹۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی

    فصل اول 

    مقدمه

    امروزه در عصر دانش,سازمان ها با به کارگیری دارایی های نا مشهود که منابع ارزش جدیدی محسوب می شوند,از مزیت رقابتی خاصی بهره می جویند.این وضعیت,با اهمیت فرایند خلق و تسهیم دانش تعریف شده که گویای اهمیت سرمایه اجتماعی به عنوان پدیده مدیریتی جدید می باشد. از سوی دیگر، کارآفرینی درون سازمان نیز به توسعه محصولات و خدمات جدید,نوآوری در محصولات و خدمات و هم چنین ایجاد واحد و شعبات جدید منجرشده و در نهایت مزیت رقابتی خاصی برای سازمان فراهم می آورد.( دکتر تسلیمی و هماران 1385, ص27) ) .

    از نظر پاتنام,سرمایه اجتماعی آن دسته از ویژگی های زندگی اجتماعی,شبکه ها,هنجارها و اعتماد است که مشارکت کنندگان را قادر می سازد تا به شیوه ای موثرتر اهداف مشترک خود را تعقیب کنند.به بیان دقیق تر سرمایه اجتماعی از طریق افزایش هزینه های بالقوه جدا شدن,تقویت هنجارهای مستحکم بده – بستان,تسهیل جریان اطلاعات از جمله اطلاعات مربوط به شهرت کنشگران و تجسم موفقیت های گذشته سعی دارد به تحقق کنش جمعی کمک کند ( مبشری ،1387 ).

    پینکات می گوید : کارآفرینی درون سازمانی فرآیندی است که کارآفرینان سازمانی از طریق آن سبب تغییر می شوند وکورن وال وپرسمن معتقدند که کارآفرینی درون سازمان پروسه ای است که از طریق آن محصولات,فرآیند ها و ایده های جدید در سازمان به اجرا گذاشته می شود و توسعه می یابند.

    بیان مسئله

    هر جامعه ای برای رسیدن به توسعه به عنوان هدف متعالی نیازمند ابزار  و امکانات است.بخشی از این امکانات به صورت سخت افزاری می باشند و بخش دیگری که دارای اهمیت فوق العاده می باشد,بخش نرم افزاری است هنجارها,اخلاقیات,ارزش ها و روحیات حاکم بر هر جامعه ای به عنوان عوامل بسیارمهم درنیل به توسعه قلمداد می شود (بهرامی 1386ص1 ).

    در کنار دیگر مفاهیم مهم در نظام اجتماعی, سرمایه اجتماعی مفهومی جدید,پیچیده و مهم است.که امروزه به عنوان یکی از مهم ترین شاخصه های رشد و توسعه در هر جامعه ای مطرح است ؛ شرط لازم برای پیشرفت جامعه,توسعه همه جانبه,ایجاد روابط گرم,گسترش انسجام اجتماعی,بسط مشارکت اجتماعی و اعتماد متقابل ( فرد –  جامعه – دولت ) سرمایه اجتماعی است که متاسفانه درکشورهای جهان سومی مانند ایران,کمتر به این مقوله توجه می شود.این در حالی است افول بیش از حد سرمایه اجتماعی در هر جامعه و کشوری به حتم جامعه را با مشکلات فرهنگی و سیاسی و اجتماعی روبرو می سازد,که نهایت آن فروپاشی اجتماعی است.سرمایه اجتماعی منابع موجود در تعاملات اجتماعی و نظام هدفمند همکاری و همیاری میان اعضای جامعه است که باعث ایجاد شبکه های روابط معقولانه,حس اعتماد و مشارکت بین افراد یک جامعه می گردد و در نهایت جامعه را در دسترسی به هدف مشترک و حفظ جامعه و همبستگی در آن کمک می کند (قادری,1389 ) .

    فرانسیسکو فوکویاما اندیشمند معاصر ساکن آمریکا معتقد است سرمایه اجتماعی مجموعه معینی از ارزشها وهنجارهای ( چه صحیح وچه غلط ) غیررسمی است که اعضای جامعه در آن سهیم هستند و آنها را به انجام امور خاص در راستای حفظ جامعه هدایت می کند.

    از آن جایی که نیروی انسانی مهمترین عنصر سازمانی است,در میان انسان ها افرادی با ویژگی های خاصی که کار آفرین نامیده می شوند از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند.از کار آفرین تعابیر فراوانی شده است.کسی که مسئولیت اولیه وی جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار و یا کسی که منابع را برای شروع و یا رشد کسب و کار بسیج می نماید و تمرکز آن برنوآوری و توسعه فرآیند محصول,یا خدمات جدید می باشد. کار آفرین کسی است که فعالیت اقتصادی منحصر به فرد و جدیدی را در اندازه مناسب شروع می نماید.کارآفرینی است که منجربه ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدیدی می گردد.به عبارت دیگر همانا به کار بردن مفاهیم و تکنیک های مدیریتی مناسب با رعایت استاندارد های محصول,بکارگیری ابزار و فرآیند طراحی و بنا نهادن کار براساس آموزش و تحصیل کارانجام شده می باشد.بنابراین کارآفرینی تنها افزایش بازده منابع نبوده,بلکه به ایجاد بازار جدید و افزایش تعداد مصرف کنندگان و کارکنان نیز منجر می گردد. سرانجام,کار آفرین کسی است که توانایی آن را دارد تا فرصت های کسب و کار را ببیند,آنها را ارزیابی کند,منابع لازم را جمع آوری و از آنها بهره برداری نماید و عملیات مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی کند.(پورداریانی, 1380 ).

    اهمیت و ضرورت تحقیق

     

    پژوهش در مورد ویژگی ها و خصوصیات کارآفرینان یعنی افرادی که متعهد می شوند فعالیتی اقتصادی را سازماندهی کنند,مخاطره های مربوط به آن را بپذیرند,علاقمند به در دست گرفتن ابتکار عمل باشند,برای رسیدن به هدفشان سخت کوش و متکی به خود باشند و به سادگی تسلیم شکست نشوند,از دو جنبه حائز اهمیت است : نخست آن که ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی که نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی بازی می کنند.دوم,تحقیق در مورد افراد کار آفرین به عنوان کسانی که از گروهی متغیر های پیشایند متأثر می شوند حائز اهمیت است,یعنی اینکه رفتار کار آفرین و کار آفرینی تحت تاثیر چه متغیرهایی قرار می گیرند یا با چه خصوصیات و ویژگی هایی همبسته است.

    مفهوم سرمایه اجتماعی نوپا و دارای سه مولفه مهم اعتماد اجتماعی,انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی است که خود هم معلول و هم گسترش دهنده این سه مولفه است.ضمنا این سرمایه حیاتی,وابستگی و ارتباط متقابل و محکمی با سرمایه فیزیکی,اقتصادی و انسانی دارد,به تسریع توسعه اقتصادی و فرهنگی و اطلاعاتی و رشد و بالندگی جامعه یاری می رساند ؛ موجب ایجاد حس همکاری و همیاری و مشارکت میان اعضای جامعه می شود ؛ و مهم تر اینکه شرط لازم برای توسعه هر نظام اجتماعی,مقدمه ایجاد جامعه مدنی,گسترش دهنده حوزه عمومی,و به عقیده آنتونی گیدنز,به عنوان زیر بنای ایجاد جامعه مدرن مطرح است.از دیگر سو با کاهش وافول سرمایه اجتماعی شاهد تبعیض,نا برابری,مهاجرت,عدم حس اعتماد عمومی,کاهش مشارکت اجتماعی,افول امور خیریه,افزایش انحرافات و اعتیاد و فروپاشی خانواده و شکاف بین نسلی خواهیم بود که بررسی اهمیت و میزان تاثیر گذاری هر یک از این متغیرها خود به تحقیق مفصل اجتماعی نیازمند است بر این مبنا بحث سرمایه اجتماعی اگر چه اولین بار در جریان تعاملات اقتصادی مطرح شده لکن از این مبداٌ به دیگر حوزه های علوم اجتماعی و سیاسی ورود پیدا کرد و امروزه به یکی از مهمترین منابع بهره برداری از نیروهای اجتماعی در جهت تعالی جامعه به حساب می آید (قادری,1389 ).بنابراین بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و مولفه ها و شاخص های آن برکار آفرینی درون سازمانی که با مردم و جامعه در ارتباط است و بر پیشرفت و توسعه جامعه اثر می گذارد,حائز اهمیت است.

    اهداف تحقیق

    هدف اصلی

    بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با کار آفرینی درون سازمانی

    اهداف فرعی

     

    اهداف تحقیق ( پژوهش ) عبارتند از :

    1) تحلیل رابطه و تاثیر بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی درون سازمانی

    2 ) تحلیل رابطه و تاثیر بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی درون سازمانی

    3)تحلیل اندازه اهمیت ابعاد ساختاری وشناختی سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی درون سازمانی

    فرضیه های پژوهش

     

    فرضیه اصلی :

    بین سرمایه اجتماعی  و کارآفرینی درون سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد.

    فرضیه های فرعی :

    1 ) بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی  و کارآفرینی درون سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد.

    2 ) بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی  و کارآفرینی درون سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد .

    3)بعد ساختاری سرمایه اجتماعی بر میزان کارآفرینی درون سازمانی تاثیر دارد.

    4)بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر میزان کارآفرینی درون سازمانی تاثیر دارد .

    سوالات پژوهش

     

    1 ) آیا بین  سرمایه اجتماعی  و کارآفرینی درون سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد ؟

    1 – 1 ) آیا بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی  وکارآفرینی درون سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد ؟

    1 – 2 ) آیا بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی  و کارآفرینی درون سازمانی رابطه معنا داری وجود دارد ؟

    1-3) اهمیت کدامیک از ابعاد (ساختاری و شناختی )سرمایه اجتماعی بیشتر است ؟

    متغیرهای پژوهش

     

    متغیرهای مستقل :

    بعد شناختی سرمایه اجتماعی و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی 

    متغیر وابسته :

    کارآفرینی درون سازمانی .

    واژگان کلیدی :

    سرمایه اجتماعی,بعد شناختی و بعد ساختاری سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی .

    تعاریف نظری  واژه ها

     

    سرمایه اجتماعی :

     

    سرمایه اجتماعی عبارت است از : دانش,ادراک,هنجارها,قوانین و انتظارات مشترک درباره الگوهای تعاملات که گروهی از افراد در برخورد با مسائل پیچیده اجتماعی,موقعیت های کنش جمعی با خود با سازمان می آورند و به عبارتی دیگر : این مفهوم به پیوند ها و ارتباط های میان اعضای شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد,که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود.این مفهوم دارای دو بعد اصلی یعنی « شناختی » و « ساختاری » می باشد ( فرانسیک,2002 ) .

     

     

    بعد شناختی سرمایه اجتماعی :

     

    این بعد به روابط متقابل و اعتماد اشاره داشته و اعتماد نیز خود نیز به دو نوع « نهادی » « اجتماعی » تقسیم می شود ( لاک لی,2005 ،ص 123 ) .

    بعد ساختاری سرمایه اجتماعی :

    این بعد الگوی کلی روابطی را که در سازمان ها یافت می شود,در نظر دارد.بدین معنا که این بعد,میزان ارتباطی که افراد با یکدیگر در سازمان برقرار می کنند,در بر می گیرد ( بولینیو و همکاران,2002,ص 506)

    بعد ساختاری سرمایه اجتماعی شامل پیوند ها ی موجود در شبکه,شکل و ترکیب شبکه و تناسب سازمانی می باشد ( ناهاپیت و گوشال ،1998,ص 25 ) .

     

    کارآفرینی درون سازمانی :  

     

    فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیند های نوآوری شده از طریق القا و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تاسیس شده,به ظهور می رسند.کارآفرینی سازمانی در حیطه سازمان عمل می نماید و ساختارها,رویکرد ها,هنجارها,تکنولوژی ها,خدمات و محصولات فعلی سازمان را گسترش داده,یا در مسیر های جدیدی قرار می دهند ( آنتونیک,هیسریچ,2003 و فرای,199,ص 373 ) .

     

     

     

    تعاریف عملیاتی واژه ها

     

    بعد ساختاری : میزان نمره ای است که از جواب پرسش های 1 تا 11 برای این متغیر ها بدست می آید .

    بعد شناختی : میزان نمره ای است که از جواب پرسش های 12 تا 33  برای این متغیر ها بدست می آید .

    فصل دوم

    بسیاری از مردم عقاید مختلفی دارند اما تعداد معدودی از آنها هستند که همین امروز و نه فردا و نه هفتۀ آینده,تصمیم می گیرند که کاری در مورد این عقاید انجام دهند,آنها فقط امروز تصمیم گیری می نمایند.کارآفرینی واقعی یک عمل کننده است نه یک رویا پرداز.

    نولان باشنل,موسس آتاری و چاک ئی.چیز

    مقدمه

     

    کارآفرینی فرآیندی است که با نگاه فرصت گرایانه کارآفرین آغاز شده و نتیجه آن تولید و عرضه خدمات و محصولات جدید و در نتیجه آن ایجاد اشتغال و رفاه در سطح جامعه و در واقع,ایجاد یک چیز ارزشمند از هر چیز است.از زمان انتشار شاهکار پوتنام ( 1993[1]  ),سرمایه اجتماعی [2] نه تنها در زمینه توسعه اقتصادی کشور های در حال توسعه بلکه در کشور های توسعه یافته نیز به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته شد.البته اهمیت عوامل اجتماعی از زمان های بسیار دور مورد بحث بوده است,به نحوی که در قدیم الایام سرمایه های اجتماعی مانند نظم,اعتماد و غیره از اصول ارزشمند جامعه به حساب می آمده اند.برای مثال در قرن هفتم میلادی,زمانی که نخستین قیمت های ایجاد شده,سنگ بنای اولین نهاد های اقتصادی را می نهاد,یکی از اصول هفده گانه موجود در نظام اجتماعی –  اقتصادی ژاپن این چنین بود که : هما هنگی بالاترین درستکاری است.بنا براین بررسی کارآفرینی در چارچوب ساختار های احاطه شده اجتماعی,راه را برای یک چشم انداز وسیع در مورد کارآفرینی هموار می کند,به طوری که توجه را به سمت نکات مبهم و باریک که به آن,دقت نشده است جلب می کند ؛ یعنی جنبه اجتماعی پدیده اقتصادی – اجتماعی,مانند کارآفرینی درون سازمانی.امروزه کارآفرینی از دید دانشمندان علوم اجتماعی فرآیندی است که در شبکه متغیری از روابط اجتماعی واقع شده است و این روابط اجتماعی می توانند رابطه کار آفرین را با منابع و فرصت ها,محدود یا تسهیل نمایند ( احمد پور,1378,ص 57 ).منظور از شبکه,مجموعه ای از افراد است که از طریق روابط خاصی با یکدیگر در ارتباط هستند.این تحقیق به دنبال بررسی ابعاد اجتماعی کارآفرینی است.به این منظور برای بررسی شبکه روابط اجتماعی از مفهوم سرمایه اجتماعی استفاده می شود.

     

    کار آفرینی

     

    برای فهم بهتر مفهوم کار آفرینی کافی است که به برخی از اصول و اصطلاحات از جنبه تجاری,مدیریتی و فردی توجه کنیم.به ویژه که در قرن حاضر,مفهوم کارآفرینی را از جنبه فردی بررسی کرده اند.تقریبا در همه تعاریف کار آفرینی در این بررسی,این توافق وجود دارد که در مورد رفتاری بحث می کنیم که : ( 1 ) پیشگام است ؛ ( 2 ) ساز و کار های اجتماعی واقتصادی را برای تبدیل منابع و مو قعیت ها به وضعیت عملی,سازماندهی یا سازماندهی مجدد می کند ؛ و ( 3 ) با مخاطره و شکست همرا ه است.از نظر اقتصاد دانان,کار آفرین کسی است که منابع,نیروی کار,مواد و سایر دارایی ها را با هم ترکیب می کند تا ارزش آن ها را نسبت به قبل بیشتر نماید.هم چنین کار آفرین کسی است که تحولات,نو آوری ها و نظم جدیدی را بنیان می نهد.از نظر روانشناسان,کار آفرین کسی است که عموماً با نیروهای مشخصی به پیش می راند,نیرو هایی از قبیل نیاز به کسب یا رسیدن به چیزی,تجربه کردن,انجام دادن یا شاید فرار از سلطه دیگران.از نظر یک تاجر,کار آفرین تهدید و رقیبی مهاجم است,در حالی که شاید از نظر تاجر دیگری همان کار آفرین متعهد,منبع عرضه,مشتری,یا کسی باشد که برای دیگران ثروت می آفریند ؛ کسی که راه های بهتری برای بهره گیری از منابع می یابد,ضایعات را کاهش می دهد و مشاغلی را ایجاد می کند که دیگران از داشتن آن ها خوشحال می شوند.( شاه حسینی,1388,ص 3 )

     

    ماهیت و خاستگاه کار آفرین و کار آفرینی از نظر صاحبنظران

     

    در مورد تعریف کار آفرینی دید گاه های مختلفی وجود دارد و درک کامل مفهوم و موضوع کارآفرینی نیاز مند اطلاع از دید گاه های بین رشته ای می باشد.کار آفرینی بر حسب ماهیت خود و توجه محققان رشته های مختلف از نظر روانشناسی,جامعه شناسی,اقتصاد,صنعت و حتی تاریخی تعریف شده است.واژه کار آفرینی از کلمه فرانسوی[3]  به معنای « متعهد شدن » نشات گرفته است کار آفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاد دانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن 16 میلادی تا کنون به نحوی کار آفرینی را در نظریه های اقتصادی خویش تشریح نموده اند.کار آفرینی از مباحثی است که در تمامی ابعاد توسعه اقتصادی و اجتماعی از حدود 20 سال به این طرف عملاً در دنیای تجارت و کسب وکار مطرح شده است .

    از جمله تعاریف کار آفرینی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    ژوزف شومپیتر ( 1934 ) فرآیند کار آفرینی را « تخریب خلاق » می نامد به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کار آفرینی همان انجام کارهای جدید و یا ابداع روش های نوین در امور جاری است.روش نوین همان « تخریب خلاق » می باشد.از نظر وی نو آوری در هر یک از زمینه های ذیل کار آفرینی محسوب می شود : 

      1 ) ارائه کالای جدید

      2 )  ارائه روش جدید در فرآیند تولید

      3 ) گشایش بازاری جدید

      4 ) یافتن منابع جدید

      5 ) ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت.

    هیسیریچ و پیترز ( 1989 ) کار آفرینی را چنین تعریف کرده اند : « فرآیند خلق کردن چیزی متفاوت و با ارزش است,از طریق صرف کردن زمان وتلاش لازم و پذیرش مخاطرات مالی,اجتماعی و روانشناسی همراه آن  و به دست آوردن پاداش های مالی و رضایتمندی شخصی ».در جای دیگر ( هارپر 1983 ) کار آفرینی را چنین تعریف می کند : کار آفرین کیفیتی است که افراد را قادر می سازد تا یک فعالیت اقتصادی جدید را شروع کنند یا با قدرت و به طور نو آورانه فعالیت اقتصادی موجود را تو سعه دهند.هر چند پارادی ( 2001 ) معتقد است که هیج تعریفی نمی تواند جامع و رضایت بخش باشد,تعریف کار آفرینی را به طور اختصاری شامل موارد زیر می داند : شامل کسب و کار است,شامل ساختن یا داد و ستد یا خدمات است,تنها مالک ( بخشی از یک گروه کوچک ) است .

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی درون سازمانی

    فهرست:

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3

    اهداف تحقیق.. 4

    هدف اصلی.. 4

    اهداف فرعی.. 4

    فرضیه های پژوهش.... 5

    سوالات پژوهش.... 5

    متغیرهای پژوهش.... 5

    تعاریف نظری  واژه ها 6

    تعاریف عملیاتی واژه ها 8

    مقدمه. 10

    کار آفرینی.. 11

    ماهیت و خاستگاه کار آفرین و کار آفرینی از نظر صاحبنظران.. 11

    تعاریف کار آفرین.. 13

    کار آفرینی چیست ؟ 13

    انواع کار آفرینی و کار آفرینان.. 15

    اهمیت کار وکار آفرینی در روایات پیشوایان.. 17

    جرأت کار آفرینا نه. 18

    سوابق و ویژگی های کار آفرینان.. 18

    صفات وخصوصیات فرین موفق یک کار افرین موفق.. 21

    دلایل عدم رشد و موفقیت کار آفرینان.. 23

    اسطوره های کار آفرینی.. 24

    نگرش های فرآیندی کار آفرینی.. 27

    نگرش رویداد های کار آفرینی.. 27

    کار آفرینان و مسائل اخلاقی و اجتماعی.. 29

    تعریف اخلاق.. 29

    اخلاق و قانون.. 30

    فواید حسن خلق.. 31

    اخلاق فردی کارگزار 32

    اسباب و عوامل توسعه رزق.. 34

    ویژگی های رفتاری.. 35

    رفتار اجتماعی کارگزار 37

    آسیب های رفتاری کارگزار 38

    انواع رویکرد به اخلاقیات مدیریتی.. 40

    ایجاد ارزش اجتماعی برای کار آفرینی.. 43

    تفکری اندیشمندانه : مدل 7 اس.... 44

    سیاست کا رآفرینی در چند کشور 45

    فرآیند توسعه کار آفرینی.. 47

    کار افرینی,خلاقیت و نو آوری.. 48

    استراتژی هایی برای نو آوری.. 51

    پنج اشتباه نو آوری.. 54

    فرهنگ کار آفرینی.. 56

    ایجاد فرهنگ کار آفرینی برای حمایت از خلاقیت و نو آوری.. 59

    فرصت... 62

    تبدیل ایده ها به فرصت... 63

    ایجاد ارزشها : تدوین استراتژی در شرکتی مطلوب... 65

    مشاوره و کار آفرینی.. 66

    ملاحظاتی در باب اداره شرکت ها 68

    کار آفرینی سازمانی.. 69

    چارچوب کار آفرینی سازمانی.. 70

    ارزیابی فرصت ها 73

    ارزیابی گزینه ها 73

    اجرا 74

    نتایج.. 74

    کنترل و ارزیابی اثربخشی.. 75

    آموزش کار آفرینی سازمانی.. 76

    پرورش کار آفرینان سازمانی.. 77

    ساختار سازمان چیست ؟ 77

    چه عواملی ساختار را تعیین می کند ؟ 80

    انواع ساختار های سازمانی.. 82

    ابعاد ساختاری کار آفرینی سازمانی.. 83

    ویژگی های سازمان های کار آفرین.. 85

    استراتژی های کار آفرینی سازمانی.. 86

    مراحل اجرای استراتژی کار آفرینی در سازمان.. 91

    عوامل تسهیل کننده در رشد کار آفرینی سازمانی.. 92

    موانع سازمانی کار آفرینی.. 94

    کار افرینی درون سازمانی ( intrapreneurship ) 95

    مراحل کار آفرینی درون سازمانی.. 98

    مدل های کار آفرینی درون سازمانی.. 100

    عوامل موفقیت کار آفرینان سازمانی.. 102

    ارزیابی اثر بخشی کار آفرینی سازمانی.. 104

    ابعاد کار آفرینی درون سازمانی ( آنتونیک و هیسریچ ) 105

    ابزار سنجش کار آفرینی درون سازمانی.. 108

    موانع و محدودیت های کار آفرینی درون سازمانی.. 110

    کار آفرینی در سازمان های غیر انتفائی.. 111

    موانع کار آفرینی در سازمان های غیر انتفائی.. 112

    اجرای استراتژی های کار آفرینانۀ غیر انتفاعی.. 115

    سرمایه. 117

    انواع سرمایه. 118

    سرمایه اجتماعی و ویژگی متمایز آن.. 120

    مقایسه سرمایه اجتماعی با سرمایه فیزیکی و انسانی.. 125

    فرآیند شکل گیری و تحول سرمایه اجتماعی.. 125

    رویکرد های سرمایه اجتماعی.. 128

    آثار و نتایج سرمایه اجتماعی.. 131

    سنجش سرمایه اجتماعی.. 134

    ابعاد سرمایه اجتماعی.. 134

    اعتماد و سرمایه اجتماعی.. 139

    سرمایه اجتماعی و رفتار سازمانی.. 142

    نکات کاربردی برای مدیران در خصوص رفتار سازمانی.. 143

    رعایت رفتار اخلاقی در سازمان.. 144

    عوامل اثرگذار در ایجاد سرمایه اجتماعی.. 145

    عوامل تعیین کننده پیدایش سرمایه اجتماعی در سازمان.. 145

    نحوه ایجاد حفظ و نابودی سرمایه اجتماعی.. 146

    سرمایه های اجتماعی و بخش دولتی.. 147

    آیا سرمایه های اجتماعی واقعاً سرمایه هستند ؟ 148

    سرمایه های اجتماعی و مسائل مورد توجه جامعه. 149

    سیاست هایی برای پیشرفت سرمایه های اجتماعی.. 151

    کمک های سرمایه اجتماعی.. 152

    تحقیقات انجام شده دربارۀ سرمایه اجتماعی.. 152

    سرمایه اجتماعی و ارتباط آن با کار آفرینی درون سازمانی.. 154

    چارچوب نظری پروژه و تحقیق.. 155

    مقدمه. 158

    روش تحقیق.. 158

    جامعه آماری.. 158

    نمونه آماری.. 159

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 159

    مقدمه. 162

    آمار توصیفی.. 162

    آمار استنباطی.. 167

    بحث و نتیجه گیری.. 172

    یافته های توصیفی.. 172

    یافته های استنباطی.. 173

    محدودیت های تحقیق.. 174

    پیشنهادات... 175

     

    منبع:

    منابع فارسی :

    1 ) احمد پور داریانی، محمود. ( 1378 ).« کار آفرینی : تعاریف,نظریات,الگوها ».پردیس 57 .

    2 ) آگوستین، ژیرار.( 1372 ).« توسعه فرهنگی,تجارت و خط مشی ».ترجمۀ زرین قلم,مرکز پژوهش های بنیادین,چاپ اول .

    3 ) الوانی,سید مهدی و حسن دانایی فرد.( 1380 ).« مدیریت دولتی و اعتماد عمومی ».دانش مدیریت,شماره 55 .

    4 ) بهار الانوار,علامه مجلسی .

    5 ) بهرامی، فردین,1386 « ابعاد بیرونی سرمایه اجتماعی ». نشریه نسیم البرز , 31.ص 1 – 3 .

    6 ) پاتنام,رابرت.( 1380 ).« دموکراسی و سنت های مدنی ».ترجمه محمد تقی دلفروز,انتشارات سلام,چاپ اول,تهران .

    7 ) پاتنام، رابرت.1993.« دموکراسی و سنت های مدنی ».ترجمه افروز,محمد تقی,1377,دفتر مطالعات سیاسی وزارت کشور .

    8 ) پهلوان، چنگیز.( 1378 ).« فرهنگ سیاسی ».نشر قطره تهران.

    9 ) تاکاشی اموری / اثرات اقتصادی سرمایه اجتماعی / ترجمه : محمد رضا توکل نیا,نشریه اندیشه صادق,1387 .

    10 ) تسلیمی,محمد سعید ؛ عباس منوریان و مصطفی آشنا.1385.« بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و کار آفرینی درون سازمانی ».فرهنگ مدیریت,سال چهارم,شماره چهاردهم,پائیز و زمستان,ص 27 – 56 .

    11 ) رابینز,استیفن.( 1379 ).« تئوری سازمان ( ساختار و طرح سازمانی ) ».ترجمه مهدی الوانی و حسن دانایی فرد,تهران,صفّار .

    12 ) رابینز,استیفن.( 1383 ).« رفتار سازمانی : مفاهیم,نظریه ها و کاربرد ها ».ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی,تهران,دفتر پژوهش های فرهنگی .

    13 ) زارعی,فاطمه.( 1378 ).« اخلاق و مناسبات اداری و کارگزاران ».ستاد امور فرهنگی دینی,ناشر : هنر پارینه .

    14 ) سجادیه,مهدی.( 1389 ).« 700 نکته دربارۀ فرهنگ ».اصفهان,پویان مهر .

    15 ) شاه حسینی,علی.( 1388 )  « کار آفرینی در عمل ».تهران,آییژ .

    16 ) صمد آقایی,جلیل.( 1378 ).« سازمان های کار آفرین ».تهران,مرکز آموزش .

    17 ) طالبی,کامبیز و محمد رضا زارع یکتا.( 1388 ).« نقشه راه موفقیت در کار آفرینی,خود آموز تدوین طرح کسب و کار ( مقدماتی ) ».نشر رشد فرهنگ .

    18) عبدل زاده,سعید.( 1386 ).« کار آفرینی و مدیریت پروژه ».تبریز,نشر یاران .

    19 ) علوی,سید بابک ( 1380 ).« نقش سرمایه اجتماعی در توسعه ».تبریز,شماره 116 .

    20 ) غررالحکم و دررالکلم .

    21 ) فوکویاما,فرانسیس.( 1379 ).« پایان نظم – سرمایه اجتماعی و حفظ آن ».ترجمه غلام عباس توسلی,تهران,انتشارات جامعه ایرانیان .

    22 ) قادری، محمد، 1389، «تاملی در معنا و مفهوم سرمایه اجتماعی»، روزنامه تابناک، کد خبر: 135163.

    23 ) قرآن مجید .

    23 ) لیزاک گاندری,جیل.آر .کیگول.( 1388 ),مترجم : محمد اعرابی و کورش نجفی پاشاکی,تهران,نشر مهکامه .

    24 ) مبشری,محمد.1387.« سرمایه اجتماعی چیست ؟ ».سال شانزدهم,شماره 4679,ص 16 .

    24 ) « مجموعه مقالات همایش سرمایه اجتماعی و توسعه در ایران ».1386,دانشکده مدیریت دانشگاه تهران,مشخصات نشر : تهران,مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی .

    25 ) محمدی,محمد علی.( 1384 ).« سرمایه اجتماعی و سنجش آن ».تهران,انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی .

    26 ) نصیرزاده,غلامرضا و مهدی زارع.( 1389 ).« فرآیند کار آفرینی و شکل گیری کسب و کارهای متکی به تکنولوژی برتر ».تهران,نشر مهرجرد ( مدیر فردا ) .

    27 ) نظر پور,محمد تقی ( 1378 ).« ارزش ها و توسعه ».پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.

    31 ) نهج البلاغه .

     

     

    منابع انگلیسی :

    1.Alford,G.M.(( 2005 ),January  13 – 16 ) – Finding  competitive advantage  in  managing  workplace  ethics.paper  presented  at the  u. s.Association  of small  Business & Enterpreneurship.Indian wells,CA .

    2.Antonic, B – Hisrich,R.D( 2003 )"Clarifying the intrapreneurship  concept ", Journal of small Business  and  Enterprise  Development,Vol.10,No.1,pp. 7-24 .

    3. Boline ,Mark C ,William H. Turnley & James M. Blood  good (2002) " citizenship  behavior  and  the  Creation  of  social  capital  in  organizations " : Academy  of  management  review  Vol.27, No. 4, 505 – 522 .

    4. Bueo,E .,salmador,M.P.and  Rodriguez,O.( 2004 ) " The role  of social  Capital  in  todays  economy  " Journal  of  Intellectual  capital,Vol.5 No.4 .

    5. Cornwall  Jeffrey & perlman  baron,(1990) "organizational  entrepreneurship ", Richard  Irwin .

    6. Covin,J.G.and slevin,D.P (1997) "A  Conceptual  mode  of  entrepreneurship  as  firm  behavior ", Entrepreneurship  Theory  and  practice,Vol.16 No.1,pp. 7-25 .

    7. Dunden ,E.(2002) .The seeds  of innovation.New York : Amacom

    8. Echoles  Ann & Neck  Christopher,(1998)"The  impact  of  behaviors  and  structure  on  corporate  entrepreneurial  success",Journal  of  management  psychology,Vol.13.N.1/2 .

    9. Francis,P.(2002) "social  capital  at  world  Bank : stratetgeic  and  operational  Implications  of  the  concept " social  development  strategy,world  Bank .

    10. Fry  Fred ,(1993)"entrepreneurship : a planning  approach ,"west  publishing  company .

    11. Gaglio,C.M.& Katz,J,A (2001) The  psychological  basis  of  opportunity  identification : Entrepreneurial  alertness.small  Business  Economic,16,95 – 11 .

    12. Gundry,L.K .,& Lamantia,M.(2001).Break  through  teams  for  breakneack  times : Unlocking  the  genius  of  creative  collaboration.New York : Dearborn  Books .

    13. Kanter.R.M,"supporting  innovation  and  venture ",Business  venturing,1985 .

    14. Koka,B.R.and  Prescott,J.E.(2002) "strategic  alliance  as  social  capital : a  multidimentiona  view ",Strategic  Management  Journal,Vol.23,pp.795 – 816 .

      15. Krishna,A.and shrader E.(1999).Social  Capital  Assessment  Tool.Conference  paper  for  conference  on  social  capital  and  poverty  Reduction,The  world  Bank .

    16. Kuratco,D.and  Hodgetts,R.(1989),Entrepreneurship : A contemporany  Approach.NY : The  Dryden  press .

    17. Leana,Carrie  R & Harry  J.Van  Buren (1999) "Organizational  Social  And  Employment  practices " ; Academy  of  management  Review ; vol  24,No 3,538- 555 .

    18.Lock  Lee,L.(2005) " Knowledge  Management  Tool  and  Techniques",Elsevier  Butterworth  Heinemann,pp. 123 – 130 .

    19.Lumpkin,G. T.and  Dess,G. G. (1997) " Proactiveness  Versus  competitive  aggressiveness : teasing  apart  key  dimentions  of  anentrepreneurial  orientation",Wellesley,MI, pp. 47 – 58 .

    20.Nahapiet, J.& G hoshal, s. (1998) " Social  Capital,Intellectual  capital  & the  organizational  advantage" ; Academy  of  management  Review ,23 (2,242 – 260 ).

    21.Narayan,D. and  pritchet,L.(1997) " cents  and  sociability : Household  Income  and  social  capital  In  Rural  Tanzania ", World  Bank,Washington,DC .

    22.Newberg,J. A.(2004 spring).corporate  ethics  codes  as  competitive  [email protected],4 (3),2 .

    23.pall  Bullen  SC  yenny  on  x,(1998) .

    24.Pinchot  Gifford ; Entrepreneurial  Leadership ; Executive  excellence ; NOV / 1994,Vol 11 n 11,pp 15 – 16 .

    25.prather, C.W,& Gundry,L.K.(1995) Blueprints  for  innovation.New  York.American  Management  Association .

    26.Stone,w.(2001) " Measuring  social  capital,toward  atheoretically  informed  measuring  framework  for  researching  social  capital  in  family  and  community  life ",Australian  Institute  of  family  studies,Research  paper  no.24 .

    27.Tymon,W.G  and  stump,S.A.(2003) " Social  capital  in  the  success  of  knowledge  works  ",Career  Development  Turner  International,pp.12 – 20 .

    28.Zahra ,S.A.(1993) " Environment, corporate  entrepreneurship,and  financial  performance : a taxonomy  approach  ",Journal  of  Business  Venturing,Vol.8 No.4,pp. 319 – 40.           

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت