فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل موثر برتقویت نشاط سازمانی و انگیزش کارکنان و ارائه راهکار های افزایش آن
فهرست:
چکیده: ه
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسئله. 2
1-3- اهداف تحقیق: 4
1-3-1- هدف اصلی: 4
1-3-2- اهداف فرعی: 4
1-4- اهمیت وضرورت انجام تحقیق.. 5
1-5- چارچوب نظری... 6
1-6- مدل تحقیق.. 9
1-7- تعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی... 10
1-7-1- تعاریف مفهومی متغیرها 10
1-7-2- تعاریف عملیاتی متغیرها 10
1-8- قلمرو تحقیق.. 11
1-8-1- قلمرو موضوعی تحقیق.. 11
1-8-2- قلمرو زمانی.. 11
1-8-3- قلمرو مکانی.. 11
فصل دوم: ادبیات تحقیق
2-1- مقدمه. 13
2-1-1- رفتار سازمانی مثبت گرا 13
2-1-2- توسعه دیدگاه ها نسبت به سرمایه های ایجادکننده مزیت رقابتی.. 14
2-2- مطالعات نظری... 17
2-2-1- مفاهیم نشاط و شادکامی.. 17
2-2-1-1- خوشی، نشاط و شادکامی.. 17
2-2-1-2- شادکامی ذهنی.. 19
2-2-1-2-1- شادکامی ذهنی بعنوان بنیادی ترین انگیزه انسانی.. 20
2-2-1-3- تفاوت شادی با نشاط و شادکامی.. 21
2-2-1-4- ویژگی های افراد با نشاط... 21
2-2-2- نشاط و شادکامی در محیط کار. 23
2-2-2-1- نکاتی راجع به نشاط و شادکامی در محیط کار. 24
2-2-2-2- جریان مردم شاد. 25
2-2-2-3- تفاوت بین نشاط در کار و رضایت شغلی.. 26
2-2-2-4- ویژگی های کارکنان بانشاط در سازمان.. 27
2-2-2-5- آثار شادکامی و نشاط در محیط کار. 28
2-2-2-5-1- ارتباط نشاط و عملکرد. 30
2-2-2-5-2- ارتباط بین نشاط و بهره وری... 32
2-2-2-5-3- ارتباط نشاط و موفقیت شغلی.. 34
2-2-2-5-4- رشد اقتصادی... 35
2-2-2-5-5- علاقه به کار. 35
2-2-2-5-6- افزایش سود. 36
2-2-2-5-7- افزایش تولید.. 36
2-2-2-5-8- بهبود توانایی تصمیم گیری... 36
2-2-2-5-9- افزایش رضایت مشتریان.. 36
2-2-2-5-10-کاهش غیبت(غیبتی که بر اثر بیماری می باشد). 36
2-2-2-5-11- انجام دادن کارها با اشتیاق بیشتر. 36
2-2-2-5-12- بهبود ارتباطات... 37
2-2-2-5-13- افزایش تعهد سازمانی.. 37
2-2-2-5-14- افزایش خلاقیت و نوآوری... 37
2-2-2-5-15- تقویت کار تیمی.. 37
2-2-3- رویکرد های مرتبط با نشاط و شادکامی.. 37
2-2-3-1- رویکرد آسیب شناختی.. 37
2-2-3-2- رویکرد زیستی و فردی... 38
2-2-3-3- رویکرد شناختی(عوامل موثر بر رضایت). 38
2-3- عوامل موثر بر شادکامی و نشاط... 38
2-3-1- تئوری های مرتبط با عوامل موثر بر شادکامی و نشاط... 38
2-3-1-1- تئوری اقتصادی پیرامون عوامل موثر بر نشاط و شادکامی.. 38
2-3-1-2- تئوری های روانشناسی راجع به عوامل موثر بر نشاط و شادکامی.. 39
2-3-1-2- 1- تئوری نقطه ثابت.... 39
2-3-1-2- 2- نظریه مقایسه اجتماعی.. 43
2-3-1-2-3- نظریه سطح انطباق.. 44
2-3-1-2- 4- نظریه نشاط و خوشبختی واقعی.. 45
2-3-1-2- 5- نظریه بسط و ساخت (نشاط، خلاقیت و خود باروری). 45
2-3-2- عوامل موثر بر شادکامی و نشاط کارکنان.. 46
2-3-2-1- عوامل محیطی موثر بر شادکامی و نشاط کارکنان.. 46
2-3-2-1-1- عدالت در محیط کار. 46
2-3-2-1-2- علاقه به کار. 48
2-3-2-1-3- ساختار سازمان.. 49
2-3-2-1-4- سیستم های کاری با عملکرد بالا.. 49
2-3-2-2- عوامل زمینه ای موثر بر شادکامی و نشاط کارکنان.. 50
2-3-2-2-1- اثر سن بر شادکامی.. 50
2-3-2-2-2- اثر جنسیت بر شادکامی.. 50
2-3-2-2-3- اثر سطح تحصیلات بر شادکامی.. 51
2-3-2-3- عوامل روانی_ بهداشتی موثر بر شادکامی و نشاط کارکنان.. 52
2-3-2-3-1- شخصیت.... 52
2-3-2-3-2- سلامتی.. 54
2-3-2-3-3- وضعیت تاهل.. 54
2-3-2-3-4- اعتقادات مذهبی.. 55
2-3-2-4- عوامل موثر بر نشاط در محیط کار از دیدگاه قرآن و عترت... 56
2-3-3- موانع نشاط در محیط کار. 56
2-3-3-1- مدیران و سرپرستان ناکارآمد.. 56
2-3-3-2- وجود افراد با نگرش منفی در سازمان و همکاران پر دردسر. 57
2-3-3-3- ساعات کاری زیاد. 57
2-3-3-4- استرس و تحلیل رفتگی.. 58
2-3-3-5- تعارض در کار. 58
2-3-3-6- بوروکراسی.. 59
2-3-4- مدلهای مرتبط با نشاط در محیط کار. 59
2-3-4-1- مدل سه بخشی برای ایجاد نشاط در محیط کار. 60
2-3-4-1-1- امنیت.... 60
2-3-4-1-2- مزایا 60
2-3-4-1-3- اختیار. 60
2-3-4-2- مدل پرایس - جونز. 61
2-3-4-2-1- مشارکت.... 62
2-3-4-2-2- اعتقاد و باور. 63
2-3-4-2-3- فرهنگ..... 63
2-3-4-2-4- تعهد.. 64
2-3-4-2-5- اعتماد به نفس.... 64
2-3-4-2-6- افتخار، اطمینان و شناخت.... 64
2-3-4-2-7- شکوفایی.. 65
2-3-4-3- مدل الکساندر کرولف برای نشاط در محیط کار. 65
2-3-4-3-1- مثبت اندیشی.. 65
2-3-4-3-2- یادگیری... 67
2-3-4-3-3- گشودگی به تجربه. 69
2-3-4-3-4- مشارکت.... 70
2-3-4-3-5- معنا در کار. 71
2-3-4-3-6- تعامل مثبت با همکاران.. 73
2-3-5- توانمندیها و کاستیهای مدل های مرتبط با نشاط کارکنان.. 73
2-4- پیشینه تحقیق.. 75
2-4-1- پیشینه تحقیقات داخلی.. 75
2-4-2- پیشینه تحقیقات خارجی.. 76
فصل سوم: نتیجهگیری و پیشنهادها
3-1- مقدمه. 82
3-2- پیشنهادات حاصل از نتایج تحقیق.. 82
3-3- مشکلات و محدودیت های پیش روی تحقیق.. 83
3-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 83
منابع و مآخذ.. 84
منابع فارسی: 84
منابع انگلیسی: 87
Abstract..................................................................................................................................................................89
منبع:
منابع فارسی:
1- آیزنک، مایکل، 1375، "روانشناسی شادی (حقایق و افسانهها)"، ترجمه مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی، تهران، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
2- آقاجانی، حسنعلی، آقاجانی، علی اکبر و عزیزی، سامره، 1388،" ارائه مدلی مفهومی از نقش جو سازمانی بر بهره وری در سازمانها، انجمن بهره وری ایران"، http://www.irpa.ir .
3- آقایی، مریم و زرندی، مرجان، 1390، "جامعه شناسی سرمایه های نامشهود هزاره سوم"، چاپ اول، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
4- امینی، محمد تقی، احمدی نژاد، مصطفی و رضایی، مهدی، 1390، "ارزش آفرینی نام تجاری در روابط راهبردی تأمین کننده و واسطه"، مطالعات مدیریت راهبردی، 5:129-111.
5- بنیس، وارن، 1383، "مدیران کهنه کار، زمانه نو"، چاپ دوم، تهران، انتشارات فرا.
6- پسندیده، عباس، 1384،" رضایت از زندگی"، چاپ اول، قم، انتشارات دارالحدیث.
7- میرشاه جعفری، ابراهیم، عابدی، محمدرضا و دریکوندی، هدایت ا...،1381، "شادمانی و عوامل مؤثر بر آن"، تازه های علوم شناختی، 4(3): 50-43.
8- حسن زاده، ژاله، 1389، مثبت گرایی در رفتار سازمانی، ماهنامه تدبیر، (216)، 29-24 .
9- حسین پور، نسرین، 1388، "رابطه سرمایه اجتماعی و رفاه ذهنی در بین کارکنان وزارت رفاه و تامین اجتماعی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
10- حقیقی، جمال، ابوالقاسم، خوش کنش، حسین، شکرکن، منیجه، شهنی ییلاق و نیسی، عبدالکاظم، "رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران"، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(3): 188-163.
11- حیدری، فائزه، "طراحی مدل فرهنگ سازمانی شایسته در شرکت های مشتری محور"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
12- دانایی فرد، حسن، الوانی، مهدی و آذر، عادل، "روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع"، چاپ اول، تهران، انتشارات صفار.
13- دلاور، علی، 1380، "مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی"، چاپ اول، تهران، انتشارات رشد.
14- رابینز، استیفن پی، 1389،" مبانی رفتار سازمانی"، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
15- رضاییان، علی، 1387، "مبانی مدیریت رفتار سازمانی"، چاپ نهم، تهران، انتشارات سمت.
16- روستا، احمد و مدنی، فاطمه، 1389، "تأثیر کیفیت خدمات و تصمیم گیری مشتری بر ارزش ویژه شناسه"، چشم انداز مدیریت بازرگانی، 1: 75-59.
17- زارعی متین، حسن، 1388،" مدیریت رفتارسازمانی پیشرفته"، چاپ اول، تهران، انتشارات آگه.
18- زارعی متین، حسن و حق گویان، زلفا، ١٣٩٠،" شادی و نشاط در محیط کار و زندگی"، چاپ اول، قم، نشر الهادی.
19- سبحانی نیا، محمد، 1384، "جوان، شادی، نشاط"، با معارف اسلامی آشنا شوید، 60.
20- سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1390، "روش های تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ بیست و یکم، تهران، نشر آگه.
21- سماک امانی، محمدرضا، 1385، "شادی در اسلام"، چاپ اول، تهران، نشر آموزش کشاورزی.
22- سید جوادین، سیدرضا، فراحی، محمد مهدی و طاهری عطار، غزاله، 1387، "شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبه های گوناگون رضایت شغلی و سازمانی"، نشریه مدیریت بازرگانی، 1(1): 70-55 .
23- سیمار اصل، نسترن و فیاضی، مرجان، 1387،" سرمایه روانشناختی؛ مبنایی نوین برای مزیت رقابتی"، مجله تدبیر، 200: 49-44.
24- شعبانی، اسماعیل، 1390، "تأثیر چرخه مدیریت دانش بر کسب شایستگی های محوری در شرکت ایران خودرو"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
25- صفری شالی، رضا، 1387، پروژه ی" بررسی عوامل نشاط انگیز در بین جوانان استان قم و ارائه فرهنگ نشاط و امید در بین جوانان" به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم.
26- طریقی، پیام و مارکاریان، سوادا، 1386،" کارکنان شاد بهره ورترند"، گزیده مدیریت، 8 (74).
27- غلامزاده، سمیه، 1388، "بررسی رابطه عوامل موثر بر شادکامی و تاثیر آن بر عملکرد سازمانی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس قم.
28- غباری بناب، باقر، سلیمی، محمد، سلیانی، لیلا و نوری مقدم، ثنا، 1386، "هوش معنوی، اندیشه نوین دینی"، 10(3): 147- 125.
29- کیاسی، سهیلا و برومند، زهرا، 1388،" بررسی و ارزیابی راهبردهای کارآفرینی فرهنگی (موسسه های فرهنگی و هنری کشور) و ارایه مدل مطلوب"، 3(6): 94-75.
30- لاما، دالایی و کاتلر، هوارد سی، 1383، "هنر شادمانگی گامی بسوی صلح درون و بیرون"، ترجمه تینا حمیدی و نغمه میزانیان، تهران، نشر قطره.
31- مانیان، امیر، موسی خانی، محمد و حاکی، محمدکاظم، 1386، "استفاده از مدل معادلات ساختاری در ارائه مدلی برای موفقیت برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات"، مجله دانش مدیریت، 76: 138-117.
32- مغانلو، مهناز و آگیلار وفایی، مریم، 1388، "رابطه عوامل و وجوه الگوی پنجعاملی شخصیت با شادکامی و سلامت روانی و جسمانی"، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 15(3):299-290.
33- مک لگان، پاتریشیا و نل، کریستو، 1377، "عصر مشارکت"، چاپ دوم، تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی.
34- مومنی، منصور، 1389، "تحلیل های آماری با استفاده از "SPSS، چاپ اول، تهران، مولف.
35- نصرآبادی، حسنعلی، سوسن، بختیار، کیوان آرا، محمود و کلانتری، مهرداد، ١٣٨٨. "بررسی سطح شادی در کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ١٣٨٨"، فصلنامه سلامت کار در ایران، ٦ (٣): ١١-٥.
36- نظری، محسن، 1382، "اقتصاد خرد"، چاپ پنجم، تهران، انتشارات نگاه دانش.
37- وایر، دیانا، 1382، "روش های برقراری ارتباط با دیگران"، ترجمه اسماعیل بیانگرد و علی نعمتی،تهران، کتاب مهربان.
38- هزار جریبی، جعفر و آستین افشان، پروانه، 1388، "بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی(با تأکید بر استان تهران)"، جامعه شناسی کاربردی، 33(1): 146-119.
39- هومن، حیدرعلی، 1388،" مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل"، چاپ سوم، تهران، سمت.
40- یوسفی، حسنعلی، شیرانی، مهری و طغیانی، زهرا، 1386،" عوامل موثر بر شادی و نشاط در محیط کار از دیدگاه قرآن و عترت"، همایش سراسری علوم انسانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
منابع انگلیسی:
[1]Appelbaum, S. H ., Hongger, K., 1998." Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in particular – an examination of organizational factors, managerial behaviors, job design and structural power. " Journal of Empowerment in Organization, 6(2): 29-50.
[2]Bahiraei, S., Eftekharei, S., Zarei matin, H., & Soloukdar, A. 2012. "Studying the Relationship and Impact of Personality on Happiness among Successful Students and Other Students." Journal of Basic and Applied Scientific Research. 2(4): 1281-1291.
[3]Baker, C., & Martin, B., 2011. "Participation: The Happiness Connection." Journal of Public Deliberation, 7(1).
[4]Bambacas, M., Patrickson, M., 2008. "Interpersonal communication skills that enhance organisational commitment," Journal of Communication Management, 12(1):51 - 72.
[5]Bennet, A., and Bennet. D., 2008. "The partnership between organizational learning based on knowledge management." available online at: http//www.wiki.nasa.gov
[6]Boehm, K. J., Lyubomirsky, S., 2007. "Does happiness promote career Success?", Journal of career assessment, 16(1):101-116.
[7]Burt, R. S. (1976)." Interpretational Confounding of Unobserved Variables in Structural Equation Models". Sociological Methods and Research, 5(1), 3-52.
[8]Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C., 2010. "Optimism. Clinical Psychology Review", 30(7): 879-889.
[9]Chaiprasit, K., Santidhirakul, O., 2011. "Happiness at Work of Employees in Small and Medium-sized Enterprises," Thailand. Procedia - Social and Behavioral Sciences 25:189 – 200.
[10]Chiumento. S., 2007. "Happiness at work index, 2007: research report." available online at: http//www.chiumento.co.uk
Abstract :
Job satisfaction and organizational vitality , including factors affecting the efficiency of human resources organization. Strategic needs of the organization for long term success is happiness , satisfaction, and happiness require human resources. The aim of this study was to investigate the factors affecting strengthening organizational vitality and motivation of employees. This study was the library . This paper examines the variables of confidence, commitment , culture, belief , internal and external partnerships and their impact on the vitality employee is paid.
Keywords:
Vitality , motivation , confidence , commitment and management , culture, organizational culture , belief , internal and external collaboration , flourishing.