پایان نامه بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال در سال تحصیلی 93-94

تعداد صفحات: 95 فرمت فایل: word کد فایل: 10002515
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه اقتصاد
قیمت قدیم:۱۶,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال در سال تحصیلی 93-94

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    مصرف ومصرف گرایی، مقوله ای چند بعدی است که میتوان از ابعاد گوناگون به آن نگاه  کرد مصرف گرای افزون بر عوامل وا ثرات اقتصادی ، اثرات روانی و اجتماعی نیز دارد که  لازم است این مواردبررسی شود و در  برنامه  ریزی هامورد توجه قرار گیرد.مصرف با شکل وشرایطی که امروزه  به خود گرفته است رامیت وان  به صورت روندی اجتماعی و فرهنگی که شامل نشانه ها ونمادهای فرهنگی است در نظر  گرفت نه صرفا  روندی اقتصادی منفعت گرانه بنابراین باید جنبه های اجتماعی وفرهنگی مورد توجه قرار گیردهر چند در این رهیافت اهمیت عوامل اقتصادی به جای خودباقی است برای مثال:در تعیین گروه  های مصرف  که الگوهای مصرف ویژه خودرادارند وضعیت اقتصادی آنان تعیین کننده است تا عوامل اقتصادی، وقت ، انرژی و ... صرفه می شود وتبعات روانی وجامعه شناختی فراوانی در پی دارد،  لازم است پیامدهای مصرف گرایی که  نوعی آسیب اجتماعی است با توجه به داده های به دست آمدها ز تحقیقات ،تحلیل وبرای اصلاح آن برنامه ریزی شود .همان طور که درطول تاریخ الگوهای مصرف با توجه به  تغییر نگرش ه ا و عوامل اجتماعی و فرهنگی تغییر یافته اند واین عوامل درکنار عوامل مادی و ا قتصادی در تغییر الگوی مصرف اثر گذار بوده اند.جامعه  شناسی به مطالعه پدیده های اجتماعی که حاصل رفتارو اعمال انسان است می پردازدورفتار انسان از اهداف،انگیزه ها وارزش های حاکم بر شخص تبعیت  می کندو برای تحلیل رفتار  شخص ، باید این شاخص ها در نظر گرفته شودو به دقت مورد مطالعه قرار گیرد.زمانی که از ارزش و هدف دار بودن رفتار سخن می گوییم در حقیقت پای معنادار بودن م طرح می شود رفتار انسان معنادار است ومعنادار بودن رفتار مرتبط با اعتباری بودن آن است برای درک معنادار واعتباری بودن یک رفتار،باید اهداف و  ارزش های پشت آنرا درک کردوفهمید و فهمیدن اهداف، انگیزه ها، اغراض ، هنجارها و ارزش ها، مقدمه ای بر شناخته کامل رفتار وتحلیل آن  به ویژه در رفتار جمعی است .این شاخص ها از کشوری به کشوردیگر و حتی از فرهنگی به فرهنگ دیگر متغیر است و  خصوصو شباهت ظاهری نمادهای اجتماعی، نمی تواند نشانگر رفتار مشترک و  روابط درونی وبیرونی باشد زیرا چنانکه گفتهشد همه  اینها درسایه اهداف، انگیزه وا رزش ها هستند و با تغییر آن، رفتارها وکارکرد نمادها متفاوت خواهد  بود(کلانتری،1388). از جمله اهداف پروژه ی اقتصاد مقاومتی در سطح ملی هم می توان به جلوگیری از فساد اقتصادی ، جلوگیری از اتکای اقتصاد ملی به منابع به ویژه منابع نفت و گاز و پیش بردن آن به سمتی که بیش تر از تولیدات دانش بنیان استفاده شود و مردمی سازی نام برد. اما چیزی که بیش از همه اهمیت دارد این است که اولا تولید ملی به سطحی از کیفیت و فرهنگ ملی به سطحی برسد که استفاده از تولید ملی بر استفاده از تولیدات و کالاهای خارجی اولویت داده شود و ثانیا شرکای تجاری ، به عنوان نقاط ضعف و مواضع ضربه پذیر نظام اقتصادی ، به نحوی انتخاب شوند که بیش ترین هم سویی از لحاظ ایدئولوژیکی را با جمهوری اسلامی داشته باشند تا ر جنگ اقتصادی بتوانیم روی حمایت این شرکا حساب باز کنیم.با تحقق این موضوع می توان اطمینان حاصل کرد که به هیچ عنوان تحریم توانایی ایجاد فشار بر روی مردم را نداشته باشد و قدرت های استکباری هم به طمع کسب امتیاز و تغییر رفتار و با بهانه های موجه در میان کشورها دنیا اقدام به انجام تحریم نکنند. همانگونه که می دانیم تحریم های یک جانبه از سوی آمریکا همواره یکی از مهم ترین اهرم های فشار بر جمهوری اسلامی ایران برای عقب نشینی نظام اسلامی از آرمان های خود بوده است.اما باید دید که در راه به دست آمدن این اقتصاد و ایجاد این حماسه ی بزرگ اقتصادی دولت و مردم چه وظایفی را دارند و چه چالش هایی باعث کند شدن حرکت ملت و دولت به سمت اقتصاد مقاومتی می شود.

     

    بیان مسئله

    اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و متعاقباً تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها می‌باشد و در شرایط آرمانی تبدیل چنین فشارهایی به فرصت است همچنین برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تاکید گردد. طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشارها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است.این روش اقتصادی از نظر تعریف با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد(لیون[1]،2009).اصطلاح اقتصاد مقاومتی اولین بار در سال ۲۰۰۵ پس از محاصره غزه توسط اسرائیل که مواد غذایی و نهاده های اولیه برای تولید و پیشرفت اقتصادی را نیز شامل میشد و ناتوانی غزه در صادرات ، امکان صادرات و کشت بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی را کاهش داده بود مورد استفاده قرار گرفت و ضوابط و معیارهای حاکم بر مفهوم اقتصاد مقاومتی شناسایی گردید(بریگوگلا[2]،2008) . در ایران نیز پس از تشدید تحریمها علیه ایران در سالهای اخیر این شیوه توسط حکومت ایران ترویج می‌شود و در اقتصاد مقاومتی هدف استفاده از توان داخلی و مقاومت در مقابل تحریمها با ایجاد کمترین بحران است. بریگاگلیو( 2006) از اصطلاحی به نام « فنریت اقتصادی » [3]برای اشاره به توان سیاست  ساخته یک اقتصاد برای بهبود (یا انطباق با) آثار شو کهای برو نزای مخالف استفاده کرده است. این اصطلاح با تعریفی که از آن شده، نزدیک ترین مفهوم به «اقتصاد مقاومتی» در ادبیات رایج کشور ماست.

    بریگاگلیو بیان می دارد که اصطلاح فنریت اقتصادی به دو مفهوم به کار میرود:اول، توانایی اقتصاد برای بهبود سریع از شو کهای اقتصادی تخریبک‌ننده خارجی؛دوم، توانایی اقتصاد برای ایستادگی در برابر آثار این شوکها.توان اقتصاد برای بهبود یافتن از آثار شو کهای مخالف به شدت محدود خواهد شد اگر برای مثال، کسری های مالی مزمن وجد داشته باشد. از طرف دیگر، این توان  ارتقا خواهد یافت اگر ابزارهای سیاستی بتواند برای خنثی سازی آثار منفی شو کها مورد استفاده قرار گیرد؛ مانند موقعیتی که کشور از وضعیت مالی قوی برخوردار است و می تواند مخارج احتیاطی یا تخفیف های مالیاتی را برای برخورد با آثار منفی شو کها مورد استفاده قرار دهد. این نوع فنریت اقتصادی نوعی ( تقابل با شوک)است .توانایی ایستادن در برابر شو کها هنگامی متصور است که شو کها خنثی یا ناچیز باشند. همچنین این نوع فنریت هنگامی ممکن اس  که اقتصاد از مکانیسم هایی برخوردار باشد که آثار شو کها را کاهش دهد که با عنوان » جذب شوک «از آن نام برده می شود. برای مثال، وجود بازاری انعطاف پذیر می تواند به عنوان ابزاری برای جذب شو کها عمل کند (بریگاگلیو،2011).یکی از مسائلی که از اقتصاد مقاومتی نشات میگیرد مصرف گرایی است.

    مصرف[4] درلغت به معنای خرج کردن (کلانتری ، 1388) و در اصطلاح اقتصادی تعریف های گوناگونی برای آن ارائه شده است .مصرف عبارت است از ازرش های پولی کالاها وخدماتی که به وسیله افراد خریداری و تهیه می شود .درآمد خالص به دومنظور استفاده می شودبخشی از آن ، به انباشتن ثروت و پس انداز اختصاص می یابد و بخش دیگر ، صرف تحصیل لذت می شودان قسمت از درآمد که  صرف به دست آوردن لذت می شود مصرف نامیده می شود(قدیری اصل ، 1379)مصرف اتلاف ثروتی به منظور ارضای  یک احتیاج است (ژاننیف[5]،1351).

    اصالت دادن به مصرف و هدف قراردادن رفاه و دارایی های مادی، برخی مصرف گرایی را به معنای برابر دانستن خوشبختی شخصی با خرید دارایی های مادی و مصرف گرفته اند.در پروسه مصرف گرایی ،دنیای غرب از اخلاق تولیدی یا اخلاق پروتستانی به اخلاق مصرف روی آورد در نتیجه غرب از جامعه تولیدی به جامعه م صرفی تبدیل ، اصل در جامعه، حداکثر سازی مصرف و لذت گرایی شد.بعد از غرب ، کشورهای توسعه نیافته نیز بر اثر تبلیغات و عوامل دیگر به جامعه مصرفی تبدیل شدند.برای تسریع در تبدیل جامعه به جامعه مصرفی ،از سیاست های برگزاری نمایشگاه ها ، تاسیس فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای ، ورود و ظهور کالاهای مصرف ارزان قیمت در حجم فراوان استفاده شد .تفاوتی که جامعه مصرفی با پیش از خودداشت این بود  که قبلا مصرف کالاهای فراوانی ویژه طبقه ثروتمندان ومرفه بود اما در جامعه مصرف ، مصرف این کالاها برای مردم عادی نیز رواج یافت.البته در مصرف کالاها، کالاهای گران قیمت وبا کیفیت بالا ویژه ثروتمندان  وکالاهای ارزان قیمت و با کیفیت پایین تر ویژه مردمان عادی بود.از دیدگاه فوکوا عمال افراد بهطور کلی در هر عصری بر گرفته وبرآمده از نظر گاه رایج ان عصر است به عبارت دیگر ساخت عمل،تابع ساخت اندیشه است برای ساخت اندیشه ،نیاز به باور و ارتباط بین ذهن و عین است.برای ایجاد این باور و پل ارتباطی ، زیان بیشترین نقش را دارد زیان مملو از مفاهیم ارزشی است ونقش به سزایی را در تبلیغات ومشروعیت بخشیدن ایفا می کند و وسایل ارتباط جمعی در کنار زیان از نمادها ونشانه ها برای ساختن عمل ودر بحث ما مصرف گرایی استفاده می کنند.( باکاک[6]، 1381).مصرف گرایی با تغییر اندیشه مردم درباره مصرف پدید می آیددر زمان های گذشته مردم  به تهیه کالاها وخدمات ضرور درجه اول و بعد کالاهای غیر ضرر با اولویت وتوان خرید خود می پرداختند و درتهیه  وتولیدمایحتاج خود نقش داشتند واین  اندیشه رایج مردم بوداما برای اشاعه مصرف گرایی لازم بود.این نوع نگرش  تغییر یابد بنابراین به وسیله تبلیغات از طریق وسایل ارتباط جمعی در نوع نگرش مردم تغییر داده شد ومردم در پی هر چه بیشتر مصرف کردن بودند و  هستند.دراین تغییر اصل اساسی این بود  که مصرف تبدیل به یک ارزش وهنجار شد  ومصرف گرایی دیگر نکوهیده نبود.

    نظام سرمایه داری از رسانه  ها به عنوان ابزاری برای اماده سازی بسترهای فرهنگی وفکری مصرف گرایی بهره می گیرد و قشرهای اندیشه ور ومتوسط را هدف خود قرار میدهد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان گرایش به اقتصاد مقاومتی و عوامل مرتبط بر آن با تاکید بر مصرف گرایی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال در سال تحصیلی 93-94

    فهرست:

     

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت وضرورت  پژوهش.... 6

    اهداف پژوهش.... 7

    سوالات پژوهش.... 8

    ادبیات و پیشینه پژوهش.... 9

    فصل دوم

    ادبیات و پیشینه پژوهش

    مقدمه. 10

    اقتصاد مقاومتی.. 10

    مفهوم اقتصاد مقاومتی.. 10

    تعریف ریاضت اقتصادی.. 11

    ویژگی های اقتصاد ریاضتی.. 12

    کاهش تقاضا ، کاهش تورم، رقابتو مقابله با کسری بودجه. 12

    اقتصاد مقاومتی از نگاه مقام معظم رهبری.. 13

    بیانات رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی.. 14

    چهار تعریف از اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبر انقلاب... 16

    اقتصاد موازی.. 16

    اقتصاد ترمیمی.. 17

    اقتصاد دفاعی.. 18

    اقتصاد الگو. 18

    نکاتی درباره تحقق اقتصاد مقاومتی.. 19

    الگوی مناسب برای این رابطه. 24

    رابطه و نسبت بین «فرهنگِ اقتصاد» و «اقتصادی فرهنگ» 25

    الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی در جمهوری اسلامی ایران. 26

    الگوی پیشنهادی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران. 27

    راهبردهای فنریت اقتصادی.. 27

    محورهای چهارگانه فنریت اقتصادی.. 27

    1- .ثبات اقتصاد کلان. 27

    2- کارایی بازارهای خرد. 28

    3-حکمرانی خوب... 28

    4-توسعه اجتماعی.. 29

    الگوی اقتصاد مقاومتی جمهوری اسلامی ایران. 29

    مصرف گرایی.. 30

    چگونگی پیدایش فرهنگ مصرف گرایی.. 31

    الگوهای مصرف گرایی نوین.. 32

    تبعات مصرف گرایی.. 34

    وضعیت ایران در الگوی مصرف جهانی.. 36

    رسانه و ترویج سبک زندگی مصرف گرا 41

    مفهوم سبک زندگی.. 42

    تلویزیون ایران. 44

    سینمای ایران. 46

    سینمای غرب (هالیوود) 51

    بازیهای یارانه ای.. 53

    تبلیغات صدا و سیما 55

    فرضیه ها 60

    فرضیه های  جزئی.. 60

    فصل سوم

    روش شناسی پژوهش

    روش پژوهش.... 62

    جامعه آماری.. 63

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 63

    روش گرد آوری اطلاعات... 63

    ابزارگرد آوری اطلاعات... 63

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 63

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 64

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه. 66

    تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها 66

    آمار استنباطی.. 70

    فصل پنجم

    بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 78

    راهکارهای کاهش مصرف گرایی.. 82

    محدودیت های پژوهش.... 84

    پیشنهادهای پژوهشی.. 84

     

    منبع:

    ایروانی جواد ، الگوی مصرف در آموزه های اسلامی ، مشهد ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، چاپ اول 1388 .

    اقتصاد مقاومتی تفاوت با ریاضت اقتصادی ،شهرزاد کیافر دوشنبه, 20 شهریور 1391

    اسحاقی ، حسین ؛ باید و نبایدهای مصرف ، قم ، دفتر عقل ، چاپ اول 1388 .

    بهار ، مهری ، مطالعات فرهنگی : اصول و مبانی ، تهران ، سمت ، چاپ اول 1386 .

    بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت2/6/91‌

    بیانات در دیدار دانشجویان16/5/91

    بیانات در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش‌بنیان8/5/91

    بیانات در دیدار کارگزاران نظام3/5/91

    بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان19/5/91

    بیانات در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور 16/6/91

    توانایان فرد، حسین، 1357 ش، تئوری مصر ، ف تهران: انتشارات آزاده.

    تفضلی، فریدون، 1375 ش، تاریخ عقاید اقتصادی از افلاطون تا دوره معاصر تهران: نشر نی، دوم.

    حسینی، س یدرضا، 1379 ش، الگوی تخصیص درآمد و رفتار مصر فکننده مسلمان،تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.

    حسینی، مریم السادات، مصرفگرایی بیماری فرهنگی دنیای مدرن، خبرگزاری موج

    رزاقی ، ابراهیم ، الگوی مصرف و تهاجم فرهنگی ، تهران ، چاپخش ، چاپ اول ، 1374 .

    رفیع پور، فرامرز، 1377 ش، توسعه و تضا،د تهران: شرکت سهامی انتشار، دوم.

    رئیس دانشگاه علوم اقتصادی؛اقتصاد مقاومتی تغییر در فرهنگ مصرف و سرمایه‌گذاریبه گزارش 598 به نقل ازفارس

    سید یاسین ابراهیمی ، تأثیرات دنیای رسانه بر سبک زندگی ، گروه فرهنگی اجتماعی برهان

    سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد المهدی  شهر ری 7/7/91

    صفری، ابراهیم، اقتصاد مصرفی یا مصرف اقتصادی؟ سایت مدیریت اقتصاد و توسعه،

    فرهنگ، منوچهر، 1371 ش، فرهنگ بزرگ علوم اقتصاد ، ی تهران: نشر البرز، اول.

    قره باغیان، مرتضی، 1372 ش، فرهنگ اقتصاد و بازرگان ، ی تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.

    کاسترو ، ژوزئه دو ؛ انسان گرسنه ، ترجمه منیر جزنی ، تهران ، جاویدنیا ، 1379 .

    کلانتری، علی اکبر، 1388 ش، اسلام و الگوی مصر ، ف قم: مؤسسه بوستان کتاب، پنجم.

    گالبرایت، جان کنت ، 1340 ش، جامعه متمو ، ل ترجمه حس ین شجره ، تهران: مؤسسه علوم اداری.

    لهسائی زاده، عبدالعلی، فرهنگ مصرف گرایی نوین و لزوم برنام هریزی برای آن، سایت شورای فرهنگ

    موسایی، میثم، 1374 ش، دین و فرهنگ توسع ، ه تهران: معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی.

    ماهنامه سیاحت غرب شماره 70 ، قم ، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما 1388 .

    مصرف در دنیای امروز ( برگزیده مقاله های ماهنامه سیاحت غرب با موضوع مصرف ) ، قم ، دفتر عقل ، چاپ اول 1388 .

    محتشم دولت شاهی، طهماسب، 1376 ش، نظری هها و سیاس تها در اقتصاد کلان تهران: انتشارات ویستار، سوم.

    وبر، ماکس، 1374 ش، اقتصاد و جامع ، ه ترجم ه عباس منوچهری، مهرداد ترابی نژاد و مصطفی عمادزاده، تهران: انتشارات مولی، اول.

    ویس وده، گونتر، 1381 ش ، جامع هشناسی برای اقتصا ،د ترجمه هادی صمدی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت)، اول.

    یادداشت دکتر عادل پیغامی، استاد اقتصاد و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، چهار تعریف از اقتصاد مقاومتی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت ، ده نکته درباره‌ی تحقق اقتصاد مقاومتی ۱۳۹۱/۰۵/۰۷

     

     

     

    Corrigan (1997), The Sociology of consumption, London, sage.

    Dimaggio, Paul. 2000, Social Stratification, Lifestyle, Social Cognition  and Social Participation, In D. Grusky (Ed). Westview Press, San Francisco

     Duesenbarry, James, 1966, "Die beziehung zwiehung einkommen und konsum und ihre folgen", in streissler, Erich und Monika streissler (Eds( konsum und nachfrage. Koln, kiepenhauer 8 witsch.

    Granovetter, Mark, 2001, the sociology of economic life, west view Peter

    Koenig, Rene (Hg), 1976, Anomie, In Wilhelm bernsdorf, worterbuch der soziologie, Frankfort a.m, Fischer.

    Ruling, Charles- Chemens, 2000, Theories if Fashen, the Contributions of Veblen, Simmil, Blumer & Bourdieu, www.hes.unige.ch/research_publications/cahier.

    Research Repat Series of the Department of Sociologie at Uppsala [1982, dons Theorg and Societg] University.

    Samuelson, Paul A, 1961, Economics: An Introductorg Analgsis, 5th. ed, New York, Mc Grav.

    Smeller, Neil, 1995, "Handbook of economic sociology", Princeton university press.

    Story, John, 1999, Cultural Consumption and Everybody life, Arnoland Publishers, London

    Swedberg, Richard, Ulf Himmelstrand and Goran Brulin, 1985, "Theparadigm of Ecomomic Sociology Premises and Promises",

    Trigilia, Carlo, 2002, Economic sociology: state, and society in modern capitalism, Blackwell.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت