پایان نامه اثر بخشی فیلم درمانی بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسی هیجان در افراد افسرده

تعداد صفحات: 132 فرمت فایل: word کد فایل: 1000239
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۹,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثر بخشی فیلم درمانی بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسی هیجان در افراد افسرده

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی(M.A)این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی فیلم درمانی بر بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسی بیان چهره ای هیجان در افراد افسرده انجام شد.  این پژوهش از نوع تجربی(پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) بود. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه عواطف خودآگاه و آزمون بازشناسی بیان چهره ای هیجان جمع آوری شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا در سال تحصیلی 92-91 تشکیل می دهند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش 400 نفر از دانشجویان دانشگاه آستارا که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند، به پرسشنامه افسردگی بک پاسخ دادند؛ سپس40 نفر بر اساس ملاک بالاترین نمره افسردگی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه  آزمایش و کنترل گمارده شدند. پیش آزمون با استفاده از مقیاس عواطف خودآگاه و آزمون بازشناسی بیان چهره ای هیجان بر روی هر دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش تحت 6 جلسه فیلم درمانی قرار گرفت. مداخلات عبارت بود از یک جلسه مشاهده فیلم در ارتباط با هیجان مورد نظر و سپس بحث و گفتگوی گروهی در مورد افکار، احساسات و هیجانات خود، در موازات تجارب حاصل از مشاهده فیلم و شخصیت داستان که دچار مشکلات هیجانی مشابه بود. گروه کنترل در فهرست انتظار قرار داده شد. پس از اجرای پس آزمون بر روی هر دو گروه، داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد که فیلم درمانی بر بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسی بیان چهره ای هیجان  افراد افسرده موثر بوده است. این یافته ها بیان می کند که فیلم درمانی می تواند روش مناسبی برای بهبود عواطف خودآگاه و بازشناسی هیجان باشد

    مقدمه

    افسردگی یکی از شایع­ترین اختلالات روانی انسان عصر حاضر است که شیوع آن رابا ارقام متفاوتی از 2% تا 25% گزارش کرده اند.نسبت ابتلاء زنان دوبرابر مردان است وبیماری حدود 50% از کل این افراد در سنین 25 تا 50 سالگی شروع می­شود(سادوک وسادوک[1]، 2007). پیش بینی می­شود این اختلات از لحاظ فراوانی در سال 2020 در مرتبه دوم بیماری­های وخیم قرار گیرد(سامپسن[2]، 2001). امروزه حدود 450 میلیون نفر از مردم دنیا از یک بیماری روانی یا رفتای رنج می­برند وبیش از 150 میلیون نفر از مردم دنیا در هر برهه از زمان از افسردگی رنج می­برند (کاپلان وسادوک[3]، 2000). از میان تعداد زیادی از مولفه های روان شناختی موثر در بروز یا بهبود اختلال افسردگی می توان به هیجان اشاره کرد (کاسترو لیمن[4]، 2004). هیجان ها بر جنبه های مختلف زندگی ما تاثیر گذاشته، روابط ما را شکل داده، فعالیت های ما را برمی انگیزاند (کهلرو تارنر[5]،2004 ).

    عواطف خودآگاه یکی از متغیرهایی است که بامشکلات خلقی ارتباط دارد. شرم، احساس گناه، غرور اعضای خانواده هیجان های خودآگاه را تشکیل می­دهند که همه یک ویژگی های خودسنجی وخودانعکاسی دارند (خداپناهی،1385). عواطف خودآگاه هم دارای جاذبه مثبت (مانند غرور) وهم دارای جاذبه منفی (مانند شرم و گناه) هستند. احساس گناه وشرم در گستره ای از رفتارهای متعدد از جمله بیماری های هیجانی (خلقی) دخیل است. براساس بسیاری از پژوهش ها، شرم و گناه زیربنای آسیب های روانی می باشند که در یک زمینه بین فردی رخ می­دهد(ابوالقاسمی، 1391).

     همچنین نقص در عملکردهای هیجانی یکی از مشکلات افراد مبتلا به افسردگی (اساسی) است که منجر به نقص وناتوانی در بازشناسی بیان چهره ای هیجان دراین افراد می­شود. در بررسی بازشناسی تظاهرات چهره ای، بیماران افسرده نشان دادند که در بازشناسی هیجانات غم، خشم، ترس، و تنفر کندتر از افراد بهنجار عمل می­کردند؛ ولی در بازشناسی هیجان شادی بین افراد افسرده و بهنجار تفاوتی وجود نداشت(قاسم پور، 1391).

     امروزه درمانهای متعددی برای افسردگی وجود دارد، اماتعداد کمی از آنها توانسته اند در آزمایش های بالینی، اثربخشی خود را به اثبات برسانند(وایزمن وهمکاران[6]،2000) که عبارتند از: رفتار درمانی[7]، روان درمانی بین فردی[8]، شناخت درمانی[9] (چملس[10] وهمکاران ،1998). فیلم درمانی[11] شکل پیشرفته ومعاصر کتاب درمانی است که درجهت بهبود شناخت و هیجان افراد گام برمی­دارد؛ فیلم ها یک رشته الگوهای احساسی، اندیشه ای ورفتاری رابرای بیماران به نمایش می گذارند تا آنها با این الگوها همذات پنداری کرده یا از آنها الهام گیرند و به برطرف شدن مشکلات امیدوار شوند؛ در فیلم درمانی درمانگر با هیجانات بیمار سروکار دارد ومی­تواند این هیجانات را هنگام تماشا یا پس از دیدن فیلم تحلیل کند(سالامون[12]،2001).

    هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی فیلم درمانی بر بهبود عواطف خود آگاه و بازشناسی بیان چهره ای هیجان در افراد افسرده است.

     

    بیان مسئله

    افسردگی از جمله مشکلاتی است که درصد قابل توجهی از جامعه را تحت تاثیر قرار می­دهد وطبق آمار سازمان جهانی بهداشت یکی از منابع عمده معلولیت هاست(وایسمن، مارکوویتز،کلرمن[13]،2000). انواع خفیف تر افسردگی که ملاکهای اختلال افسردگی اساسی را برآورده نمی­سازند از اختلال افسردگی اساسی بسیار رایج ترند. میزان شیوع این حالات به طور معناداری بیشتر از اختلال افسردگی اساسی است(بارت، اکسمن و گربر[14]،1998، به نقل  از کلارک،بک، الفورد[15]،1999). بک و همکاران(1978) گزارش کردند که افسردگی به طور کلی در میان دانشجویان در مقایسه با گروه غیر دانشجو، دو برابر است. در ایران تحقیاتی که بر روی جمعیت های غیربالینی مانند دانشجویان صورت گرفته نشان می دهد که علایم افسردگی از جمله مشکلاتی هستند که در جامعه وجود دارند. به طوریکه 78 % از دانشجویان گرفتار چنین علایمی هستند و 46% از آنها تا حدودی به افسردگی شدیددچار هستند که به کمک حرفه­ای نیاز دارند(امینی وفرهادی،1380). به علاوه افسردگی از جمله مشکلاتی است که میزان آن در دانشجویان در سطح بالاتری از جامعه قرار دارد؛ به طوریکه این بر افراشتگی تا زمان فارغ التحصیلی نیز همچنان باقی می­ماند(یعقوب خانی، غیاثوند و احمدی،1380). افسردگی اختلال هیجانی پیچیده ای است که مانند اضطراب نوع خفیف و میانه آن را اغلب افراد در بعضی از شرایط زندگی تجربه کرده اند. افسردگی شامل موقعیت های کلی­تری است که خود، هیجان های مختلفی را دربر می­گیرد(خداپناهی،1385).

    از میان تعداد زیادی از مولفه های روانشناختی موثر در بروز یا بهبود اختلال افسردگی می توان به هیجان اشاره کرد. هیجان ها بر جنبه های مختلف زندگی ما تاثیر گذاشته، روابط ما را شکل داده و فعالیت های ما را بر می انگیزانند. بنابرین یادگیری شناسایی آنها و این که مردم چگونه آنها را پنهان یا بیان میکنند، مهم است. شش هیجان اصلی (شادی، غم، خشم، ترس، تعجب و نفرت) در بازشناسی و بیان چهره ای در فرهنگ های مختلف متشابه هستند. بدکاری های هیجانی همچون دشواری در فهم هیجان دیگران و نقص در بازشناسی بیان چهره ای هیجان با کارکرد اجتماعی ضعیف در ارتباط است و به عنوان یک جنبه مهم از آسیب شناسی روانی در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی در نظر گرفته می شود(قاسم پور و همکاران،1390). به طوریکه دمنسیو و همکاران (2010) بیان کردند که افراد مبتلا به اختلالات افسردگی  و اضطرابی در باز شناسی بیان چهره ای هیجان به طور معنی دار ضعیف تر از افراد بهنجار عمل می کنند و نقص کلی در بازشناسی چهره ای هیجان دارند. هم چنین افراد مضطرب از لحاظ بازشناسی بیان چهره ای هیجان در وضعیت بهتری از افراد مبتلا به افسردگی قراردارند.

     

    همچنین افراد افسرده در بازشناسی هیجانات شادی و ترس ضعیف تر و در بازشناسی بیان چهره ای غم بهتر از افراد بهنجار عمل میکنند و در بازشناسی بقیه هیجانات(تنفر، تعجب و خشم) تفاوت معناداری بین افراد بهنجار و افسرده وجود ندارد(اسکافر و همکاران،2010).

    درمقایسه با هیجان های اصلی که در اوایل زندگی ظاهر میشود، هیجانهای خودآگاه  به عنوان  هیجان های مرکب یا ثانویه در نظر گرفته می شوند که درمراحل بعدی زندگی شکل می­گیرند(فیشر و تانگنی، 1995). هیجانات خودآگاه که اخیرا مورد توجه بعضی از محققان قرار گرفته اند یکی از متغیرهایی است که با مشکلات خلقی ارتباط دارد؛ به طوریکه احساس گناه و شرم که از اعضاء خانواده هیجان های خود آگاه می باشند در بروز بیماری های هیجانی(خلقی) دخیل هستند و به عقیده زان-واکسلر و کوچانسکا(1990) احساس گناه و شرمساری موجب افسردگی می شود.

    در میان رویکرد های عمده درمان افسردگی از قبیل رفتار درمانی، روان درمانی بین فردی و شناخت درمانی از نظر میزان اثربخشی و با صرفه بودن، تفاوت هایی وجود دارد(جیکوبسون همکاران، 1996). تحقیقات نشان داده­اند که روان درمانی بین فردی و درمان فعال سازی رفتار[16] نسبت به شناخت درمانی، دردرمان افسردگی موثرتر هستند، به طوریکه می­توانند درمان انتخابی برای افسردگی به حساب آیند ( دمیجیان [17]وهمکاران،2006؛ الکین [18]و همکاران، 1989؛ دی ملو[19]، دی جیسس مری[20]، باکالچاک[21]،وردلی[22] و نوجبور[23]،2005؛ وایزمن و مارکوویتز،1998). روش جدید تفکر روان درمانی این است که هرچیزی به ما احساس بلوغ یا حس بهتر بودن یا شادتر بودن بدهد حالت درمانی دارد. اغلب یک دوست یا کتاب خوب یا موزیک خوب یا فیلمی خوب یا حتی فاصله گرفتن از آنچه اثرات بد دارد؛ بهتر از مراجعه نمودن به یک متخصص می باشد (ماکیپا،1999). در ارتباط با اتخاذ موثرترین روش درمان یالوم(2002) معتقد است که درمانگر باید بکوشد تا درمان جدید برای هر بیمار خلق کند؛ و یکی از روشهای جدید و خلاقانه درمان اختلالات عاطفی می تواند رویکرد فیلم درمانی باشد. فیلم درمانی، صورتی نوین از روش پیشرفته است که دردهه 1930 توسط ویلیام منینگز[24] تحت عنوان کتاب درمانی[25] شناخته شد. در فیلم درمانی ،درمانگر از بیمار می­خواهد بادقت و به تنهایی به فیلم تجویز شده نگاه کند و در مقطعی که بر او اثر می­کند تامل نماید؛ سپس بیمار و درمانگر به کند و کاو پاسخ های هیجانی بیمار می ­پردازند (زامیکو،1999). درفیلم درمانی به تجزیه و تحلیل و نقد فیلم ها پرداخته نمی شود، زیرا هیچ نیازی به انجام چنین کاری نیست. فیلم تنها نشانه هایی را بیان میکند و هیجانات و ضمیر نیمه هوشیاری ما به آن نشانه ها معنا می بخشد. در فیلم درمانی ما با هیجانات افراد سروکار داریم واگر بخواهیم  می توانیم هیجانات بیماران را ضمن و یا بعد از تماشای فیلم تحلیل نمائیم .فیلم ها تصوری غیرواقعی از زندگی موجود را می آفرینند.درواقع ارتباط ما بافیلم، شبیه ارتباط ما با رویدادهایمان است. ما می دانیم که رویاها یا فیلم ها واقعی نیستند . اما در هما لحظه، در برخی سطوح می توانیم احساس یا باور نمائیم که گویی واقعا اتفاق افتاده اند و مابه چنین تصوراتی نیازمندیم (ماکیپا، 1999). تا کنون فیلم درمانی مورد پژوهش تجربی کمی قرار گرفته است. پوررضا(1380) طی پژوهشی تحت عنوان «بررسی تأثیر درمانی فیلم های کمدی بر کاهش افسردگی بیماران اسکیزوفرنیک بستری بیمارستان روانپزشکی رازی» نشان داد که بین میانگین تفاوت رتبه های افسردگی گروه تجربی و گروه گواه پیش از مداخله و پس از آن با اطمینان 95% تفاوت معناداری وجود دارد؛ ولی میان نمره های افسردگی گروه گواه تفاوت معناداری مشاهده نشد. در پژوهشی دیگر مولایی(1388) نشان داد که فیلم درمانی گروهی بر کاهش معنادار (001/ 0 P<) شدت تجربه سوگ و خرده مقیاس های آن ( واکنش جسمانی، تلاش در یافتن معنا، احساس گناه و احساس طرد شدگی) موثر بوده است.

     لذا با توجه به موارد گفته شده این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سئوال است که آیا فیلم درمانی بر بهبود عواطف خودآگاه و بازشناسی بیان چهره ای هیجان افراد افسرده اثر بخشی دارد؟

  • فهرست و منابع پایان نامه اثر بخشی فیلم درمانی بر بهبود عواطف خود آگاه و باز شناسی هیجان در افراد افسرده

    فهرست:

    چکیده. ج‌

    فصل اول: کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 3

    اهمیت و ضرورت  پژوهش.... 6

    فرضیه ها 7

    اهداف پژوهش.... 7

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 8

    عواطف خودآگاه 8

    بازشناسی هیجان. 8

    فیلم درمانی.. 9

    افسردگی.. 12

    فصل دوم: پیشینه نظری و عملی پژوهش

    اختلالات خلقی.. 12

    همه گیر شناسی.. 13

    میزان بروز و شیوع. 13

    جنس.... 13

    عوامل اجتماعی- فرهنگی.. 13

    سبب شناسی.. 14

    میانجی های عصبی.. 14

    علایم بالینی مربوط به افسردگی.. 18

    آزمون های روان شناختی.. 19

    انواع اختلالات خلقی بر اساس DSM- IV –TR. 20

    ب) اختلالات دو قطبی.. 22

    افسردگی بهنجار. 23

    سیر و پیش آگهی.. 24

    درمان. 24

    هیجان. 25

    هیجان چیست؟. 25

    چه چیز موجب هیجان می شود؟. 26

    دیدگاه شناختی.. 26

    دیدگاه دو سیستمی.. 27

    مسئله مرغ و تخم مرغ. 28

    نظریه ارزیابی.. 28

    نظریه هیجانهای متمایز. 29

    فرضیه بازخورد صورت... 30

    آزمایش  فرضیه بازخورد صورت... 31

    هیجانهای اصلی.. 32

    ترس... 32

    خشم. 33

    نفرت... 34

    غم. 35

    شادی.. 35

    علاقه. 36

    هیجانهای خود آگاه (شرم، گناه، خجالت و غرور). 37

    هیجان و هنر. 40

    روان درمانی.. 43

    مناسب ترین شیوه درمان. 44

    تاریخچه و تعریف کاردرمانی.. 45

    هنر درمانی.. 46

    فیلم درمانی.. 48

    قدرت فیلم. 48

    تأثیر اجتماعی فیلم ها 48

    رابطه سینما با روان شناسی.. 49

    همانند سازی.. 49

    رویکرد فیلم درمانی.. 50

    سیاه چاله ها(عواطف منفی )و نمونه های سینمایی: 53

    بی مسئولیتی.. 54

    حسادت... 55

    زیادخواهی (طمع). 57

    احساس گناه 58

    پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور. 62

    جمع بندی پژوهش های انجام شده. 65

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    روش پژوهش.... 67

    جامعه آماری.. 67

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 67

    روش جمع آوری داده ها 67

    ابزارگرد آوری اطلاعات: 68

    الف) پرسشنامه افسردگی بک: 68

    ب) مقیاس هیجانات خودآگاه 69

    ج) آزمون بازشناسی بیان چهره ای هیجان. 69

    روش پژوهش.... 70

    شیوه مداخله. 70

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 72

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 74

    ب-یافته های توصیفی.. 76

    ج-یافته های استنباطی.. 77

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 82

    محدودیت ها 84

    پیشنهادات پژوهشی.. 84

    پیشنهادات راهبردی.. 84

    منابع. 87

    ضمائم.. 93

     

     

    .

    منبع:

    آذر، ماهیار (1388). سینما و روان پزشکی، چاپ اول، انتشارات ارجمند.

    ابوالقاسمی، عباس (1391). نقش هیجانات خودآگاه و تعلل ورزی در پیش بینی عملکرد و اعتماد به نفس تحصیلی دانشجویان، مجله اندیشه های نوین تربیتی، دوره 8، شماره 1، ص 32-9.

    ابوالقاسمی، عباس. نریمانی، محمد (1384). آزمون های روان شناختی، اردبیل، انتشارات باغ رضوان.

    اتکینسون و همکاران (1386). زمینه روانشناسی هیلگارد (متن کامل)، ترجمه: محمد نقی براهنی و همکاران، چاپ هفتم، انتشارات رشد.

    امجدی، اعظم؛ مقیمی آذری، محمدباقر؛ هاشمی ، تورج (1389). همه گیر شناسی افسردگی و رابطه آن با ویژگی های جمعیت شناختی زنان شهرستان مرند. فصلنامه علمی- پژوهی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره 20.

    انجمن روانپزشکی آمریکا 2000، متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSM-IV-TR)، (1389)، ترجمه: محمد رضا نیکخو، هامایاک آوادیس یانس، چاپ پنجم، انتشارات سخن. 

    اوحدی، بهنام (1388). فیلم درمانی در نگاهی گزیده. روزنامه اعتماد، شماره 2013، ص 7 (پزشکی).

    اوحدی، سینا(1387). مقدمه ای بر روانپزشکی در سینما (هر که را شناخته، بخشیدم)، ماهنامه فیلم، شماره 275.

    ای. هایلر، استیون(1977) بیماری روانی و درمان آن در فیلم ها، ترجمه: هما توسلی، ماهنامه فیلم، شماره 370

    براتی،هاجر؛ عریضی،حمید رضا ؛ (1391). رابطه خطر پذیری با عواطف منفی با توجه به گشودگی نسبت به احساسات. مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س) ، دوره 8 ، شماره 2.

    بکر و همکاران (1372). آموزش مهارت های اجتماعی، درمان برای افسردگی، ترجمه: سعید نوشاط، نادر کیامرز، تهران، نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    بونوئل، لوییس(1930). با آخرین نفسهایم، ترجمه: علی امینی نجفی، انتشارات هوش و ابتکار.

    بوهارت، تاد (1387). اصول روانشناسی بالینی و مشاوره، ترجمه: مهرداد فیروز بخت، تهران، چاپ چهارم، موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    بهرامی، فاطمه (1386). تأثیر هیجانات القاء شده مثبت و منفی بر نگرانی و نشخوار فکری ناشی از هیجانات القاء شده قبلی. تازه های علوم شناختی، سال 9، شماره 2، ص 76-69.

    بهرامی، میهن. مشکلی فرا راه سینما (کارکرد روانشناسی در سینما)، ماهنامه گزارش فیلم، شماره 110.

    بهرامی، هادی (1385). بررسی مسایل و مشکلات روانی اجتماعی دانشجویان کشور. مجموعه مقالات سومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان . تهران. نشر دانشگاه علم وصنعت ایران.

    پروین، ک (1376). بنیادهای شناختی و روان شناسی بالینی، ترجمه: مجید محمود علیلو، عباس بخشی پور رودسری، حسن صبوری مقدم، تبریز، انتشارات روان پویا.

    پور رضا، مریم (1380). بررسی تأثیر درمانی فیلم های کمدی بر کاهش افسردگی بیماران اسکیزوفرنیک بستری بیمارستان روانپزشکی رازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

    ترقی جاه، صدیقه؛ حمدیه، مصطفی (1385). تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری در کاهش افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. تهران، نشر دانشگاه علم و صنعت ایران.

    تقوا، ارسیا(1386) روان شناسی حسادت در فیلم «گاو خشمگین» ماهنامه فیلم، شماره 371.

    جانتی، لوییس (1369). شناخت سینما، ترجمه: یوسف کریمی، چاپ اول، انتشارات فیلم.

    خدا پناهی، محمدکریم (1385). انگیزش و هیجان، چاپ هفتم، انتشارات سمت.

    دانش، مهرزاد. تصویر درمان گران بیماران روانی در سینمای ایران، ماهنمامه فیلم، شماره 370

    دانشفر، بهروز (1381). فرهنگ جهانی فیلم، جلد اول (از آغاز تا 1984)، انتشارات روزنه.

    دانشفر، بهروز (1382). فرهنگ جهانی فیلم، جلد دوم (1994-1984)، انتشارات روزنه.

    دانشفر، بهروز (1384). فرهنگ جهانی فیلم، جلد سوم (1998-1994)، انتشارات روزنه.

    دانشفر، بهروز (1385). فرهنگ جهانی فیلم، جلد چهارم (2002-1998)، انتشارات روزنه.

    روز نهان، دیوید ال؛ سلیگمن، مارتین ای. پی (1386). روان شناسی نابهنجاری- آسیب شناسی روانی، جلد دوم، ترجمه: یحیی سید محمدی، چاپ ششم، نشر ارسباران.

    روشن چلسی، رسول؛ عطری فرد، م و نوری مقدم، ث، (1386). بررسی اعتبار و پایایی سومین نسخه تجدید نظر شده مقیاس عاطفه خودآگاهی برای بزرگسالان. دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، شماره 25، ص 37-26.

    ریو، جان مارشال (1387). انگیزش و هیجان، ترجمه: یحیی سید محمدی، ویراست چهارم، انتشارات ویرایش.

    ساعتچی، محمود (1386). نظریه های مشاوره و روان درمانی، چاپ سوم، نشر ویرایش.

    سالامون، گری (1390). فیلم درمانی، ترجمه:امیر بهنام،تهران،پاسارگاد،چاپ اول.

    سلیمانی، مهری؛ محمدخانی، پروانه؛ دولتشاهی، بهروز (1387). تأثیر روان درمانی بین فردی گروهی کوتاه مدت در کاهش علائم افسردگی دانشجویان و اثر این درمان بر سبک اسناد و نگرش های ناکارآمد. پژوهش های روان شناختی، دور 11، شماره 1 و 2.

    شارف، ریچارد. اس (1390). نظریه های روان درمانی و مشاوره، ترجمه: مهرداد فیروز بخت، تهران، چاپ هفتم، موسسه خدمات فرهنگی رسا.

    شاملو، سعید (1382). بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد.

    فدایی، فربد (1363). هنر از دیدگاه روانپزشکی، تهران، چاپ اول، انتشارات ارجمند.

    فدایی، فربد ، روان شناسی سینمای غربی و مخاطب شرقی، ماهنامه فیلم، شماره 370.

    فلاحی خشکناب، مسعود؛ فدائی، فربد؛ کریملو، مسعود؛ آسایش، حمید (1386). تأثیر شعر درمانی گروهی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنیک. مجله توانبخشی، دوره هشتم، شماره چهارم.

    قاسم پور، عبداله؛ فهیمی، صمد؛ ابوالقاسمی، عباس؛ امیری، احمد؛ اکبری، ابراهیم؛ فخاری، علی؛ آق، عبدالصمد، (1391). مقایسه بازشناسی بیان چهره ای هیجان در بیماران مبتلا به افسردگی اساسی و افراد بهنجار، فصلنامه علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دوره 14، شماره 1.

    قمری گیوی، حسین؛ ایمانی، حسن؛ برهمند، اوشا؛ صادقی موحد، فریبا، (1391). بررسی نقص بازداری و بازشناسی هیجانی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری- عملی، مجله روانشناسی بالینی، سال چهاردهم، شماره 2 (پیاپی 14).

    کاپلان و سادوک (1390). خلاصه روانپزشکی، ترجمه: فرزین رضاعی، ویراست دهم (2007)، چاپ سوم، انتشارات ارجمند.

    کاپلان و سادوک (1389). دستنامه روان پزشکی بالینی، ترجمه: محسن ارجمند، فرزین رضاعی، نادیا فغانی جدیدی. ویرایش پنجم (2010)، چاپ اول، انتشارات ارجمند.

    کریمی، یوسف (1385)، روان شناسی اجتماعی، چاپ دوم، دانشگاه پیام نور.

    کوشان، محسن؛ واقعی، سعید (1386). روان پرستاری (بهداشت روان 2). چاپ چهارم، انتشارات اندیشه رفیع.

    کیبسی یر، آلن (1383). درک فیلم، ترجمه، بهمن طاهری، چاپ چهارم، نشر چشمه.

    لاندگارتن، هلن (1378). هنر درمانی بالینی، ترجمه: کیانوش هاشمیان، الهام ابوحمزه، چاپ اول، انتشارات مهاجر.

    لطف آبادی، حسین (1378). روانشناسی رشد (2)، انتشارات سمت.

    لی هی، رابرت (1389). تکنیک های شناخت درمانی، ترجمه: حسن حمید پور، زهراء اندوز، انتشارات ارجمند.

    متز، کریستین. سینما در فاصله بین واقعیت و رویا، ترجمه: آنتونیا شرکا، ماهنامه فیلم، شماره 370.

    مولایی، اعظم (1388). تأثیر فیلم درمانی گروهی بر کاهش شدت تجربه سوگ نوجوانان دختر داغدیده 19-17 ساله شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.

    موناکو، جیمز (1387). چگونگی درک فیلم، ترجمه: حمیدرضا احمدی لاری، چاپ اول، بنیاد سینمایی فارابی.

    میتری، ژان (1388). روان شناسی و زیبایی شناسی سینما، ترجمه: شاپور عظیمی، چاپ اول، پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.

    ودینگ، دنی؛ آن بوید، ماری (1382). فیلم و بیماری های روانی، کاربرد فیلم در آسیب شناسی روانی، ترجمه مهرداد فیروز بخت، چاپ اول، انتشارات فرهنگی پژوهش فاران.

    ودینگ، دنی؛ بوید، مری آن؛  نیمیک، رایان. فیلم ها و آسیب شناسی روانی (بازی پیچیده ذهن و روان و تصویر)، ترجمه: فربد فدایی، ماهنامه فیلم، شماره 371.

    هیوارد، سوزان (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی، ترجمه: فتاح محمدی، چاپ اول، نشر هزاره سوم.

    یالوم، اروین (1390). هنر درمان (نامه ای سرگشاده به نسل جدید روان درمانگران و بیمارانشان)، ترجمه: سپیده حبیب، چاپ چهارم (چاپ اول قطره)، نشر قطره.

    57.Bedion B, Krolak-salmon P, saoud M, Henaff MA, Burt M, Dalery J,D' Amato. T. Facial expression and sex. Recognition in schizophrenia and depression. Can J psychiatry. Zoo. 5; 5o(9):525-23.

    58.Demenescu LR, Kortekaas R, den Boor JA, Aleman A(2010).Lmpaired attribution of emotion to facial expressions in anxiety and major depression. Plos One: 5(12) E 15058

    59- gilboa E, weiss D, Teccemine p.(2002) interpersonal deficits meet cognitive biases: memory for facial expressions in depressed and anxious men and women. Psychiatry Res; 113:279-293.

    60-kohlor c6, lurner T, stolar NM, bilker WB, brensinger CM, Gur RE, at al.(2004) Differences in facial expressions of four universal emotions. Psychiatry Res. 128(3):235-44.

    61.koeisl CR, Wilson HS, trigoboff E(2002). contemporary psychiatric mental health nursing. Person prentice hall. pp:695-697.

    62- koster E, leyman l, read t R, grombez G(2004), of visual attention by emotional facial expressions: The influence of individual differences in anxety and depression. Pers individ Dif. 41: 329-339.

    63- Milders M,bell S, platt T, Serrano R, Runcie o. stable expression recognition abromalities in unipolar depression. 22209-3901.

    64- psychiatry an the cinema second edition: Glen o, Gabbard, American psychiatric press, second edition .

    65- psychiatry in the cinema(2000): editied by DR Ben Green.

    66- Rennebery B, heyn K, Gebhard R, Bachmann s(2005). facial expression of emotions in boarerline personality disorder and depression. I behave ther.35: 183-196.

    67- Schaefer KL, baumann J, rich BA, luckenbaugh DR, zarate CA jr.(2010) perception of facial emotion in adults with hipolar or unipolar depression depression and controls.T psychiatry Res.: 44(16) : 1229-35.

    68- Solomon,G. reel therapy(2001): how movies inspire you to evercome life’s problem.

    69- The portraval of psychiatry in recent film,(2000) by: Anthony larm. University of qeensland, ht 450, reading sin thehistory of psychiatry . pr. Sarah Ferber, june.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت