پایان نامه مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزاری

تعداد صفحات: 100 فرمت فایل: word کد فایل: 10002386
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزاری

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی(M.A)

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار است روش این تحقیق،توصیفی از نوع پس رویدادی وعلی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار درسال92 درشهرستان اردبیل می باشد. نمونه پژوهش تعداد 60 نفر (30 نفر از قربانیان همسر آزار و 30 نفر از افراد همسر آزار) و به روش تصادفی ساده انتخاب شد .  ابزار این پژوهش پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر و مقیاس فرزند پروری دروزوتی من بود برای بررسی فرضیه ها از نرم افزار SPSS و تحلیل واریانس چند راهه استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از بین ابعاد سرشت مولفه های نوجویی، آسیب پرهیزی، پاداش، پشتکار، و از بین ابعاد منش همکاری، خود راهبردی و خود افرازی در بین افراد قربانی همسر آزار بالاتر از افراد همسر آزار بوده و همچنین طبق نتایج افرادی که همسر آزار هستند بیشتر شیوه فرزند پروری سلطه گر داشتند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت ابعاد سرشت و منش و همچنین شیوه های فرزند پروری در قربانیان همسر آزار و افراد همسر آزار امتفاوت است .

    کلمات کلیدی : شیوه های فرزند پروری- سرشت – منش – همسر آزار – قربانیان همسر آزار

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

    همسرآزاری[1] معضلی است که در قرون اخیر بیش از هر زمان دیگری در جوامع مورد توجه و بررسی کارشناسان قرار گرفته و شاید بهترین دلیل برای توجه به این امر، مطرح شدن مسئله حقوق زنان و آگاهی این قشر از حقوق و مزایای خود در برابر همسرانشان است. مقوله همسرآزاری از جمله اخبار داغی است که اگر هر روز هم در صفحات حوادث روزنامه ها دیده نشود، دست کم هر چند روز یک بار با مطالبی به صورت گزارش یا مقاله های گوناگون به آن پرداخته می شود. پدیده ای با عنوان آزار همسر و فرزندان مقوله ای است که به طور طبیعی در هر جامعه ای به صورت های گوناگون وجود دارد. خشونت فیزیکی و بدنی مانند صدمه زدن به اشیای منزل و ضرب و شتم همسر یا خشونت روانی و کلامی مانند تحقیر، بهانه جویی نسبت به چهره و شرایط جسمانی زن و ابراز تنفر نسبت به بستگان وی و همچنین خشونت اجتماعی شامل منع اشتغال و تحصیل، ممنوعیت ارتباط با بستگان حتی به صورت تلفنی که بیشتر در استان های غربی کشور شایع است. خشونت اقتصادی مانند نپرداختن خرجی و در نهایت صدمات و آزارهای جنسی از طریق تحمیل نسبت به همسر و در معرض فحشا و فساد قرار دادن وی به خاطر اعتیاد و غیره، مهم ترین و شایع ترین انواع همسرآزاری مردان نسبت به زنان است(برنسون،2001). در واقع خشونت همواره بخشی از تاریخچه خانواده در سراسر جهان بوده و در طی دهه اخیر نیز خشونت خانوادگی به صورت یک پدیده همه گیر ودر حال افزایش درآمده است (روی، 2002).

    یکی از مسائلی که می­تواند بر همسرآزاری تاثیر بگذارد، فرزند پروری است. طبق تحقیقات انجام شده شیوه­های فرزندپروری مستبدانه[2]، سهل گیرانه[3] و بی­اعتنا[4] با اضطراب، ترس و رفتار ضداجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی رابطه دارد (هنری ماسن[5]، 2005، مترجم یاسایی، 1380). فرزندان والدین مستبد معمولاً واپس زده و تهاجمی هستند و فرزندان والدین سهل گیر خیلی ناپخته اند و معمولاً پرجنب و جوش و عبوس و تهاجمی خواهند بود و این موضوع می تواند در زندگی آتی آنان و استفاده از خشونت در خانواده و همسر آزاری آنان نقش داشته باشد(راتوس[6]، 2001، مترجم گنجی، 1388).

    در واقع شیوه های فرزند پروری به عنوان مجموعه یا منظومه ای از رفتارها تعریف شده است که تعاملات والد کودک را در طول دامنه گسترده ای از موقعیت ها توصیف می‌کند و فرض بر این است که یک جو تعاملی تأثیرگذار را بوجود می­آورد (علیزاده و آندرایس[7]، 2002، به نقل از محرابی، 1383).

    یکی از مسایلی که در شیوه های فرزند پروری تاثیر گذار است، شخصیت و ابعاد سرشت و منش می­باشد. بطوری که براساس تجربه های روزمره و با استناد به متون مربوط، مشخص گردیده که ابعاد سرشت و منش ویژگیهای خاصی هستند که نقش برجسته و مسلطی در منظومه روانی ما دارند و بدین لحاظ است که این ویژگیها و صفات شخصیتی می­توانند به درستی توصیف کنندی ما باشند، چرا که بیشتر وقت ها هدایت کنندی رفتار ما هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل رفتاری، فرهنگی بین فردی و روانی در ایجاد پدیده همسرآزاری دخالت دارد. بنابراین ابعاد شخصیتی و سرشت و منش از متغیرهای تاثیرگذار بر پدیده همسرآزاری و همچنین قربانی همسر آزاری می باشد. بطوری که در پژوهشی زنان قربانی همسر آزاری با ویژگی­های دلپذیر بودن پایین و عدم انعطاف‌پذیری و برونگرایی پایین باعث کاهش توانایی لذت بردن و رضایت زناشویی شده و با ایجاد درگیری‌های مداوم با همسر زمینه را برای بروز خشونت خانگی مهیا می‌سازند. . همچنین پژوهش پاپالیا در سال 1998 نشان داد که سبک دلبستگی ناایمن در زنان آزار دیده یکی از دلایل سردی روابط زناشویی بود. همچنین پژوهش پاپالیا به بررسی نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار پرداخت(پاپالیا،1998).باتوجه به مطالب ارائه شده هدف از پژوهش حاضر مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار است .

    بیان مسئله

    همسرآزاری یکی از آسیب های اجتماعی پنهان است که معمولاً در محیط بسته خانه شکل می گیرد و سبب از هم گسیختگی کانون خانواده می شود .قربانیان اصلی خشونت در محیط خانواده در مرحله نخست زنان و پس از آن کودکان و سالمندان می باشند. اگر چه زن آزاری سابقه ای طولانی دارد،ولی از سال 1970 در آمریکا به آن دسته از زنانی که با شکایت همسرآزاری مراجعه کردند توجه خاصی شد و اهمیت آن به اطلاع عموم رسانده شد(هادسون[8]،1981)در جهان امروز خشونت نسبت به زنان یکی از مسائل بزرگ بهداشت عمومی به حساب می آید و در طی دهه های اخیر به صورت پدیده ای همه گیر در  آمده است. همچنین همسرآزاری خود زمینه ساز مشکلات بهداشتی دیگری است به طوری که زنان مورد ضرب و شتم دو برابر بیش از زنان دیگر به درمانهای روحی نیاز پیدا  ‌می­کنند (برنسون[9]،2001).

    آسیب ناشی از همسرآزاری گاه بسیار شدید و کشنده می باشد(برنسون،2001).همسرآزاری درتمام طبقات اجتماعی و در همه جوامع رخ می دهد . شیوع همسرآزاری بسته به جمعیت مورد مطالعه و تعریف همسرآزاری متفاوت است و هنوز آمار روشنی در زمینه شیوع عوامل موثر در بروز آن در دسترس نمی باشد. افراد با مشخصات فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی خاص ممکن است در معرض خطر برای ایجاد این مشکل بوده یا سبب تشدید آن شوند. همچنین نگرش اجتماعی و قانونی جامعه صرف نظر از وضعیت اجتماعی اقتصادی افراد، عامل خطر اصلی در همسرآزاری محسوب می گردد(مارتین[10]،2001). به گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2002 در دنیا 48 مطالعه گسترده انجام شده و نتیجه آن نشان داد 69 درصد زنان، قربانی خشونت علیه شریک جنسی از نوع فیزیکی هستند(سازمان بهداشت جهانی،2002). یکی از مولفه هایی که شاید به نوعی با همسر آزاری در ارتباط باشد شیوه های فرزند پروری افراد است تربیت فرزندان یکی از وظایف دشوار پدر و مادر است. روان شناسان رشد از دهه 1920 به بعد علاقمند بودند بدانند که چگونه والدین، رشد اجتماعی و شایستگی را در کودکان پرورش می دهند یکی از نیرومندترین رویکردها در این زمینه مطالعه ای تحت عنوان شیوه های فرزندپروری[11] است (دارلینگ[12]،1999).سبک های فرزند پروری روش هایی هستند که والدین در برخورد با فرزندان اعمال می کنند و در شکل گیری و رشد آنان در دوران کودکی و خصائص شخصیتی و رفتاری آن ها تأثیر فراوان وعمیقی دارد (شعاری نژاد، 1364؛ نقل از مومنی و امیری، 1386). شیوه های فرزندپروری عاملی تعیین کننده و تأثیرگذار است که نقش مهمی را در آسیب شناسی روانی و رشد افراد ایفا می کند. بحث در مورد هریک از مشکلات فرزندان بدون در نظر گرفتن نگرش ها، رفتارها و شیوه های فرزندپروری والدین تقریباً غیرممکن است (علیزاده،1388). طبق تحقیقات انجام شده روشهای فرزندپروری مستبدانه، سهل گیرانه و بی اعتنا با خشونت ،اضطراب،همسر آزاری و طلاق در دوران نوجوانی و بزرگسالی رابطه دارد (هنری ماسن[13]، مترجم، یاسایی، 1380). یکی از سازه های شخصیتی که در این پژوهش به آن پرداخته شده، سرشت است. سرشت اساس وراثتی هیجانات و یادگیری هایی است که از طریق رفتارهای هیجانی و خودکار کسب می شود و به عنوان عادات قابل مشاهده در اوایل زندگی فرد دیده می شود و تقریبا در تمام طول زندگی ثابت قدم  می ماند (سازمان هداشت جهانی،2002)کلونیچر  در مدل عصبی زیستی  خود مطرح  کرده است که سامانه های سرشت در مغز دارای سازمان یافتگی کار کردی و متشکل از سامانه های متفاوت و مستقل از یکدیگر برای فعالسازی تداوم و بازداری رفتار در پاسخگویی به گروه های معینی از محرکها هستند وی چهار بعد نوجویی، اجتناب از آسیب ، وابستگی به پاداش و پشتکار  را برای سرشت معرفی کرد(سازمان بهداشت جهانی،2002).پژوهش های بسیاری در رابطه با ابعاد سرشت و منش انجام یافته بطوری که بجروت و همکاران(2004) نشان دادند که بین نمرات آسیب پرهیزی[14] و شیوه های فرزند پروری معتدل رابطه معناداری وجود دارد.در تحقیقات لیو وهمکاران(2001) به این نتیجه رسیدند که افرادی که سابقه همسر آزاری دارند آسیپ پرهیزی کمی در ابعاد سرشت دارند و دی-آمبروسیو(2010) با بررسی 120 فردی که مورد همسر آزاری واقع شده اند نشان داد که 4/53 درصد از این افراد دارای سرشت عاطفی بوده اند در واقع هر یک از ابعاد متغیرهای سرشت و منش با تاثیری که در منظومه روانی ما دارند، می­توانند زمینه را برای بروز رفتارهای همسر آزاری و حتی قربانی همسر آزاری بودن مهیا سازد. بجروت و همکاران (2004) نیز نشان دادند که بین نمرات آسیب پرهیزی و شیوه های فرزند پروری معتدل رابطه معناداری وجود دارد.پژوهش حاضر با عنایت به مطالب فوق در صدد پاسخگویی به این سوال اساسی است آیا ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزاری متفاوت است؟

    اهمیت وضرورت پژوهش

    در جهان امروز خشونت نسبت به زنان یکی از مسائل بزرگ بهداشت عمومی به حساب می آید و در طی دهه های اخیر به صورت پدیده ای همه گیر در  آمده است. همچنین همسرآزاری خود زمینه ساز مشکلات بهداشتی دیگری است به طوری که زنان مورد ضرب و شتم دو برابر بیش از زنان دیگر به درمانهای روحی نیاز پیدا  ‌می­کنند (برنسون[15]،2001).

    در ایران آمار دقیقی از میزان همسرآزاری وجود ندارد. اما براساس یک تحقیق که با بررسی نمونه‌ای از زنان متاهل شهر تهران انجام شده، 87/9 درصد آنها از همسرآزاری روانی و ‌9/47 درصد از همسرآزاری جسمی‌رنج می‌برند. و این موضوع زنگ خطری بر کل جامعه و همچنین ضرورت و اهمیت انجام پژوهش در این زمینه می باشد.

    یکی از مسائلی که می­تواند بر همسرآزاری تاثیر بگذارد، فرزند پروری است. طبق تحقیقات انجام شده شیوه­های فرزندپروری مستبدانه، سهل گیرانه و بی­اعتنا با اضطراب، ترس و رفتار ضداجتماعی در دوران نوجوانی و بزرگسالی رابطه دارد (هنری ماسن[16]، 2005، مترجم یاسایی، 1380). فرزندان والدین مستبد معمولاً واپس زده و تهاجمی هستند و فرزندان والدین سهل گیر خیلی ناپخته اند و معمولاً پرجنب و جوش و عبوس و تهاجمی خواهند بود و این موضوع می تواند در زندگی آتی آنان و استفاده از خشونت در خانواده و همسر آزاری آنان نقش داشته باشد(راتوس[17]، 2001، مترجم گنجی، 1388).این آمار خود هشداری برای انجام پژوهش ها و بررسی های عوامل تاثیر گذار بر همسر آزاری است.همچنین همسر آزاری می تواند منجر به اعتیاد ،طلاق و از هم پاشیدن بنیان خانواده و اجتماع شود .همچنین پژوهشگران بر این اعتقادند که در حقیقت، همسرآزاری تک علتی نبوده و عوامل بسیاری به ویژه اعتیاد و الکلیسم با آن رابطه‌ای نزدیک دارند. این امر باعث ایجاد تاثیراتی در سبک فرزند پروری و شخصیت خود والدین وبه طبع کودکان خواهد بود.شیوه‌هایی که والدین در تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرند، نقش اساسی در تامین سلامت روانی فرزندان آن‌ها دارد. به طبع بحث شخصیت و تربیت فرزندان به عنوان آینده سازان کشور می تواند مهم و ضروی باشد. در سایه ارتباط سالم است که می‌توان نیازهای فرزندان را شناخت و نسبت به تامین و ارضای آن‌ها همت گماشت. همان‌گونه که اشاره شد، هر یک از این شیوه‌ها اثراتی بر رفتار کودکان دارند که در این میان اثرات مخرب و منفی شیوه‌های سهل گیرانه و مستبدانه بیشتر است. علاوه بر این نتایج این پژوهش می تواند با دادن اطلاعات و آگاهی لازم به والدین در خصوص ارتباط بین سبک های فرزندپروری با همسر آزاری، آنان در تربیت بهتر فرزندان یاری نمود تا بروز چنین مشکلاتی در آینده کاهش داد.در نهایت با توجه به اینکه تحقیقات اندکی در خصوص این موضوع صورت گرفته است، نتایج حاصل از این تحقیق می تواند راهگشای تحقیقات آتی در این خصوص باشد. و این پژوهش با عنایت به اهمیت و ضرورت های بیان شده تحت عنوان مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار صورت گرفت.

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

    -        مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار

    اهداف جزئی

    مقایسه ابعاد سرشت در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  نوجویی در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  آسیب پرهیزی در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  پاداش وابستگی در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  پشتکار در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه ابعاد منش در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  همکاری در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  خود راهبردی در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

     مقایسه  خود افرازی در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه شیوه های فرزند پروری در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار .

    مقایسه  شیوه فرزند پروری سهل گیرانه  در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار.

    مقایسه  شیوه فرزند پروری سلطه گر  در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار.

    مقایسه  شیوه فرزند پروری دموکراتیک  در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزار.

    Abstract

     

    The aim of this study was to compare the role of temperament and character dimensions of parenting practices in domestic violence cases and victims of domestic violence is the way this study is to describe the type of comparison is the causative events. The study included 92 cases of domestic violence and victims of domestic violence in the city of Ardabil. The study sample included 60 patients (30 men and 30 women victims of domestic violence from a spouse abuse) and were selected randomly. Temperament and Character Inventory scale research tools Clovicher  and parenting Drosoty I had to check the hypothesis of multi-way ANOVA using SPSS software. The results showed that the nature of the elements of modernistic enthusiasm, harm avoidance, reward, perseverance, and the manner of working, their own strategic and higher among victims of domestic violence is domestic violence. The consequences of domestic violence are more people who had a domineering style of parenting. Based on the findings of this study can be deduced as well as the temperament and character dimensions of parenting style on victims of domestic violence and wife abuse has been the significant difference.

    Keywords: parenting style - nature - character - violence - victims of 

     

    پروپوزال این پایان نامه در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه نقش ابعاد سرشت و منش و شیوه های فرزند پروری والدین در افراد همسر آزار و قربانیان همسر آزاری

    فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه. 3

    بیان مسئله. 5

    اهمیت وضرورت  پژوهش.... 8

    اهداف پژوهش.... 9

    هدف کلی.. 9

    اهداف جزئی.. 9

    فرضیه ها: 10

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 11

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش

    ادبیات و پیشینه پژوهش.... 13

    مقدمه. 14

    تعریف همسرآزاری.. 14

    میزان شیوع همسرآزاری.. 14

    شیوع همسرآزاری در کشور. 14

    علل همسر آزاری.. 15

    عوارض روانی و پیامدهای مخرب همسر آزاری.. 16

    دیدگاه اسلام از خشونت گرایی نسبت به زنان. 17

    عملکرد مراجع قانونی.. 17

    خشونت علیه مرد. 18

    ویژگی ها و توصیف های بالینی همسرآزاری.. 18

    ویژگی های رفتاری مردانی که همسران خود را آزار می دهند. 19

    آسیب‌اجتماعی پنهان. 19

    رابطه مستقیم با کم‌سوادی.. 20

    عوامل به وجود آورنده ی پدیده ی همسرآزاری.. 21

    خانواده. 21

    فرزند پروری.. 22

    تاریخچه شیوه های فرزند پروری.. 25

    نظریه های شیوه های فرزندپروری.. 26

    نظریه اریکسون. 26

    نظریه آدلر. 28

    ابعاد شیوه های فرزندپروری.. 28

    بعد گرم بودن والدین.. 28

    بعد کنترل. 29

    جنبه های منفی والدین.. 30

    پیامدهای شیوه های فرزندپروری.. 31

    شیوه های فرزند پروری.. 34

    روش فرزند پروری استبدادی.. 34

    روش فرزند پروری مقتدرانه (دموکراتیک) 36

    روش فرزند پروری سهل گیر. 37

    روش فرزندپروری بی اعتنا یابی مسئولیت... 38

    ابعاد سرشت و منش.... 39

    مفهوم شخصیت، تعاریف و گستره آن. 39

    عوامل بوجود آورنده شخصیت... 40

    دیدگاه هایی درباره شخصیت... 42

    دیدگاه روانکاوی.. 42

    دیدگاه پدیدار شناختی.. 43

    دیدگاه یادگیری یا رویکرد رفتاری.. 43

    دیدگاه گرایشی.. 44

    دیدگاه پردازش اطلاعات... 44

    نظریه های سنخ شناسی(تیپ شناسی) 44

    انسان گرایی.. 45

    نظریه های یادگیری اجتماعی.. 45

    نظریه های الگوی فرهنگی.. 46

    نظریه های صفات... 46

    نظریه کتل.. 47

    نظریه رابرت کلونینجر. 49

    ابعاد سرشتی.. 51

    ابعاد منش.... 53

    پیشینه پژوهش.... 54

    جمع بندی از پیشینه پژوهش.... 58

    فصل سوم : روش پژوهش

    روش پژوهش.... 61

    جامعه آماری.. 61

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 61

    روش جمع آوری داده ها 61

    ابزارگرد آوری اطلاعات... 62

    پرسشنامه سرشت , منش.... 62

    مقیاس فرزند پروری.. 62

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 63

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    مقدمه. 65

    الف-ویژگی های جمعیت شناختی.. 65

    ب-یافته های توصیفی.. 68

    ج-یافته های استنباطی.. 70

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 77

    محدودیت های پژوهش.... 81

    پیشنهادهای پژوهش.... 81

    منابع و ضمایم................................................................................................................................79

    منبع:

    منابع

    احدی، حسن؛ محسنی، نیک چهر. (1381). روانشناسی رشد، تهران، نشر بنیاد

    احمدوند، محمدعلی. (1380). بهداشت روانی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.

    امیدیان،مرتضی(1384) مقایسه حالت های هویت چهار گانه در مسئولیت پذیری و انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران.

    برومند نسب، مسعود. (1372). بررسی رابطه نگرش ها و شیوه های فرزند پروری با جایگاه مهار و رابطه جایگاه مهار با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان دزفول، پایان نامه فوق لیسانس، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    بیغم، حسین. (1390). رابطه بین اختلال وسواس فکری عملی و شیوه های فرزندپروری اقتدار منطقی، آزادگذاری و استبدادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران

    پارسا، محمد ( 1389 ). انگیزش و هیجان؛ دانشگاه پیام نور، تهران

     

    حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا و فیروزآبادی، علی( 1385 ). مقایسه ی ویژگی های شخصیتی و سلامت روان دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. فصلنام هی اصول بهداشت .57-66 ،(29) روانی، 30

    حسینی فرد، مهدی. (1381). بررسی همه گیرشناسی اختلالات روانی در دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان رفسنجان و ارتباط آن با شیوه های فرزندپروری، پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتوی تحقیقات روانپزشکی تهران

    دلاور، علی. (1386). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر روان.

    رحمتی، عباس، اعتمادی، عباس، محرابی، شهربان. (1385). مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دبیرستان های شهرستان جیرفت، مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره سوم، شماره 4، ص68-66.

    راس ،رندال آلتیمار(1386) شخصیت و مفاهیم آن ،ترجمه غلامرضا خواجه پور،تهران ،انتشارات بازتاب

     

    راتوس، اسپنسر. (1388). روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی، نشر ساوالان

    زارعی، اقبال. (1389). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری والدین با ارتکاب نوجوان به رفتارهای پرخطر بر اساس مقیاس کلونینگر، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دوره 18، شماره 3، ص 224-220.

    ستوده، هدایت الله ( 1378 ). روان شناسی اجتماعی (ویرایش 2). تهران: آوای نور.

    سبف ربیعی، محمد و همکاران،همسر آزاری و عوامل موثر بر آن ،فصلنامه پژوهشی زنان 1381 ،صفحات 50-51

    سیدیان، مرضیه. (1392)مقایسه ویژگی‌های شخصیتی و هوش هیجانی در زنان قربانی خشونت‌های خانگی و زنان عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته روان‌شناسی بالینی؛ دانشگاه آزاد سلامی اردبیل، دانشکده علوم.

    شاملو سعید(1389)  مکتب و نظریه ها در روانشناسی شخصیت،تهران انتشارات رشد.

    شولتز،دوان،شولتز،سیدنی آلن(1998) نظریه های شخصیت ترجمه یحیی سید محمدی (1386) چاپ یازدهم ،انتشارات وایش ،تهران.

    شعاری نژاد، علی اکبر ( 1364 )، ادبیات کودکان، تهران: انتشارات اطلاعات.

    شریعتمداری، علی( 1374 )، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات امیرکبیر.

    ظهیری زاده، محمد،( 1390)ب ررسی آسی بهای ناشی از عوامل آموزشگاهی در فرایند یادهی یادگیری پایان نامه ،« دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر شیراز کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

     

    عاطف وحید؛ قهاری؛ زارعی دوست، بوالهری و کریمی، کیسمی.(1389). نقش ویژگی های جمعیت شناختی و روانشناختی در پیش بینی خشونت در قربانیان همسر آزاری در شهر تهران. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال شانزدهم، شماره 4.

    عیوضی، زهرا و باقرزاده، داوود ( 1387 ). هوش هیجانی: ابزاری برای مدیران. دو ماهنامه . توسعه انسانی پلیس،103-90 ،(17)

    فرضی گلفزانی ، مرجان . و همکاران . مقایسه شیوه های فرزندپروری مادران دارای اخیتلال هیای افسردگی ، / اضطرابی و وسواس فکری و عملی با مادران کودکان عادی . پیژوهش در حیطیه کودکیان اسیثتنایی 9 و 10 - 212 سال سوم، شماره 3 و 1 / پاییز و زمستان 1332 ، صص 221

     

    گلعلی زاده، اکبر(1390). مقایسه شیوه های فرزندپروری و طرحواره های ناسازگار اولیه بین نوجوانان آزار دیده ونوجوانان عادی.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه آزاد اردبیل.

    گروسی ،میر نقی،(1380) رویکرد نوین در ارزیابی شخصیت.تبریز :انتشارات جامعه پژو

     

    مظلوم، اشرف. (1382). بررسی ارتباط شیوهی فرزندپروری والدین با پایگاه هویت در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران.

    منوچهری، مهدی. (1386). بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری و سبک های مقابله ای با استرس در نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه رودهن، تهران.

    ماسن، پاول هنری. (2005). رشد شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید. (1383). تهران. نشر مرکز.

    مهرابی هنرمند، مهناز؛ بخاریان، بهمن؛ بحرینی، شنهاز. (1379). رابطه شیوه های فرزندپروری با سلامت روانی و هماهنگی مؤلفه های خودپنداشت، مجله روانشناسی اهواز، سال چهارم، شماره 1، ص 29-26.

    نلسون، ریتاولکس. ایزاییل، الن سی. (1987). اختلال رفتاری کودکان. ترجمه تقی، منشی طوسی. (1371). تهران. انتشارات آستان قدس رضوی. چاپ سوم.

    نریمانی، محمد و آقا محمدیان، حمیدرضا ( 1384 )، بررسی میزان خشونت مردان علیه زنان و متغیرهای مرتبط با آن در میان خانواده های ساکن در شهر 113- اردبیل، فصلنامه اصول بهداشتی روانی، شماره 28 و 27 ص 107.

    وندر زندن. (2001). روانشناسی رشد، ترجمه گنجی(1386)، حمزه، تهران، موسسه نشر ساوالان.

    هترینگتون، ایلین. پارک، راسل. (1983). روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر. ترجمه جواد، طهوریان. (1373). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی. معاونت فرهنگی.

    هیبتی، خلیل. (1381). بررسی شیوه های فرزندپروری والدین و رابطه آن به شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان شهر زرقان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه شیراز.

     

    Alizade, H., and Andries, C.(2004). Interaction of parenting styles and attention deficit hyperactivity disordev in Iranian Parent child family Behavior Therapy, Vol.24(3) , 37-52.

    Alonso, J., Angermeyer, M. C., Bernet, S., Bruffaerts, R., Brugha, T. S., Bryson, H., DeGraaf, R., Demyttenaere, K., Gasquet, I., Haro, J. M., Katz, S. J., Kessler, R. C., Kovess, V., Lepine, J. P., Ormel, J., Polidori, G., Russo, L. J., & Vilagut, G. (2004). Prevalence of mental disorders in Europe: Results from the European study of the epidemiology (ESEMeD) project. Acta Psychiatrica Scandinavica, 39,21-27

    Andrea C. The need to consider characteristics of IPV. J Consult Clin Psychol 1999;60(4):77-86.

    Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

    Bejerot S., Schlette P., Ekselius L., Adolfsson R., von Knorring L.(2005). Personality disorders and relationship to personality dimensions measured by the Temperament and Character Inventory in patients with obsessive-compulsive disorder, Acta Psychiatr Scand, 98(3), 243-9.

    Berenson AB, Wiemann CM, McCombs S. Exposure to violence and associated health risk behaviors among adolescent girls. Arch pediatr Adolesc Med 2001;155:1238-42.

    Berg , A. (2007). Duration dependence and nonparametric heterogeneity: a Monte Carlo study. J. Econ. 96, 357–93.

    Cattell, R.B. (1950). Handbook for the individual of group culture Fair IntelligenceTest. Scale I. Champaign,IL: Institute for PERSONALITY and Ability testing

    Cloninger, CR. Przybeck, TR. Svrakic, DM. Wetzel, RD.(1994). The Temperament and Character Inventory (TCI): a guide to its development and use. Center for Psychobiology of Personality Washington University, St Louis; 25-30.

    Crisp, Roger 2000. ‘Value, Reasons and the Structure of Justification: How to Avoid Passing the Buck,’ Analysis, vol. 6, pp. 80-85.

    Cunningham, I., Hyman, J. and Baldry, J. “Empowerment: the power to do what?”,Industrial Relations Journal, Vol. 27 No. 2, pp. 143-54. 1996.

    D’Ambrosio, F., Olivier, M., Didon, D. & Besche, C. (2010). The basic empathy scale: A French validation of a measure of empathy in youth. Personality and Individual Differences, 46, 160-165.

    Darling، N.(1993). Paternal and maternal in Fluences on the Psychological well being of Chinese Adolescents. Genetic social Pschology monographs. Vol.125. Issue3. P69-297

     Golu F,.2014. Predictors of Domestic Violence – Comparative Analysis. Social and Behavioral Sciences 127, 22 : 611–615.

    Holestein.T. (2004) .  Rigidity in parent – child interaction early childhood.  Journal of abnormal child   psychology , 32(4), 595-607.

    Hudson W, Mcintosh S. The assessment of spouse abuse: two quantifiable dimensions. J Marriage Fam 1981;43:873-88.

     Josefsson K,. Jokela A,.  Hintsanen M,.  Cloninger C R,. & others. 2013. Parental care-giving and home environment predicting offspring's temperament and character traits after 18 years. Psychiatry Research.  209, Issue 3, 30 :643–651.

    Lamborn, S.D., Mounts, N. S. - Stninbery 1. & Do busch, S. M. (1991), Authoritive, authoritarian, indulgent, and neglectful families child Development, 6, 1046-1005.

    Liu, D., Wang, Z., Zhang, B., Song, K., Li, X., Li, J., Li, F., and Duan, H. 2006.Spatial distribution of soil organic carbon and nalysis of related factors incroplands of the black soil region, Northeast China. Agriculture, Ecosystemsand Environment, 113: 73-81.

    Martin SL, Mackie L, Kupper LL, Buescher PA, Moracco KE. Physical abuse of women before, during and after preqnancy. JAMA 2001;285:1581-84.

     Menard S,. . Weiss A J,.  Franzese R J,. Covey H C. 2014.Types of adolescent exposure to violence as predictors of adult intimate partner violence. Child Abuse & Neglect. 38, 4: 627–639.

    Miles , R (2005). When faith is used to Justify AJN-Vol. 183. No. 5, pp:32-35.

    Poplee, w. & Eills, A. & Mc hale, M. (1998). Self-esteem enchainment

    Roie Tw. Are fitness, activity and fatness associated with health-related quality of life and mood in older persons? Journal of Cardiopulmonary Rehabilitatio 2002;23: 21-115.

    Sadok; B, J.Sadok, V.A. (2003).Synopsis of psychiatry Philadelphia: lippicontt WI lliares WI kins.

    Shams Esfandabad, H., Emamipour, S. , Prevalence of Wife Abuse. Women’s Research. A Quarterly Journal of the Center for Women’s Studies 2004, 1 (1):59-82.

    Unicef . (2003).which skills are life skills? www.life skills based education:(Jun 2007)

    Winstok Z,.  Straus M A,.2014. Gender differences in the link between intimate partner physical violence and depression. Aggression and Violent Behavior. 19, 2: 91–101.

     Yount K M,.  Tran H,.  & others. 2014. Violence in childhood, attitudes about partner violence, and partner violence perpetration among men in Vietnam. Annals of Epidemiology.  24, 5: 333–339.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت