پایان نامه مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوا ی شهر اردبیل

تعداد صفحات: 94 فرمت فایل: word کد فایل: 10002384
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوا ی شهر اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    روانشناسی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل می باشد. تحقیق حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی دارای معلولیت ناشنوایی که در سال 93 در اردبیل مشغول تحصیل هستند.تعداد کل این افراد 148 نفر میباشد. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری خوشه ای بود. نمونه 70 نفر بود به ترتیب 35 نفر از دانش آموزان ناشنوا  و 35 نفر از دانش آموزان نابینا انتخاب و همتا سازی شده است.ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه هویت یابی و مقیاس سنجش مهارت اجتماعی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون  تحلیل واریانس چند راهه (مانوا) استفاده شد.نتایج بدست آمد خرده مقیاس های سبک هویت و مهارت اجتماعی در دو گروه دانش آموزان نا شنوا و نابینا  نشان می دهد هویت آشفته ،زود شکل گرفته و پیشرفته در بین دانش آموزان نابینا و مهارت اجتماعی در بین دانش آموزان نا شنوا بالا گزارش شده است.

    کلمات کلیدی:سبک های هویت –مهارت اجتماعی-نابینا-ناشنوا

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه

    مهارت اجتماعی مجموعه رفتار های آموخته شده ای است که فرد را قادر می سازد با دیگران رابطه اثر بخش داشته و از واکنش های نامعقول اجتماعی خودداری کند . همکاری ، مشارکت با دیگران ، کمک کردن ، آغازگر رابطه بودن ، تقاضای کمک کردن ، تعریف و تمجید از دیگران و قدر دانی کردن ، مثال هایی از این نوع رفتار است . یادگیری رفتار های فوق و ایجاد رابطه اثر بخش با دیگران یکی از مهمترین دستاورد های دوران کودکی است . متأسفانه همه کودکان موفق به فراگیری این مهار ت ها نمی شوند(گرشام و الیوت[1]، ١٩٩٩) به همین دلیل ، اغلب این کودکان با عکس العمل های منفی از سوی بزرگسالان و کودکان دیگر رو به رو می شوند. کودکانی که مهارت اجتماعی کافی کسب کرده اند در ایجاد رابطه با همسالان ( آشر و تیلر[2]،2003) و یادگیری در محیط آموزشی(واکر و هوپس[3]، 2003 )موفق تر از کودکانی هستند که فاقد این مهارت هستند .

    پژوهش های طولی مؤید تأثیر منفی نقص مهارت اجتماعی بر سلامت روانی کودک است (کونت و همکاران[4] ، ٢٠٠٠)مهارت اجتماعی به کودک کمک می کند تا با دیگران رابطه اثر بخش داشته باشد .اغلب کودکان در ارتباط با اطرافیان ( والدین ، خواهران ، برادران و همسالان ) این مهارت را بدون تلاش فرا می گیرند (پاولس و الیوت[5] ،٢٠٠١) به همین دلیل ، اغلب این کودکان با عکس العمل های منفی از سوی بزرگسالان و کودکان دیگر رو به رو می شوند. اسلا موسکی و دان (1996) شناخت و مهارت اجتماعی را فرایندی می دانند که کودکان و نوجوانان را قادر می سازد تا رفتار دیگران را درک و پیش بینی کنند ، رفتار خود را کنترل نماید و تعاملات اجتماعی خود را تنظیم نماید. یکی از نظریه های جدید در مبحث شناخت اجتماعی که به بررسی مهارت اجتماعی پرداخته است نظریه کریک و داج[6] (١٩٩٩) در مورد پردازشگری اطلاعات اجتماعی است.طبق این نظریه برای اینکه تعامل اجتماعی به صورت مناسب تحقق یابد لازم است که محرک اجتماعی به درستی رمز گردانی شده و با دیگر اطلاعات مربوطه مقایسه و تفسیر گردد. هر چه محرک اجتماعی بهتر پردازش شود ، لیاقت ، مهارت اجتماعی کودک بیشتر و تعامل او با دیگران موفقیت آمیزتر خواهد بود.

    دلایل مختلفی در مورد مهارت اجتماعی پایین افراد نا شنوا و نا بینا در مقایسه با افراد سالم وجود دارد . از آنجا که بررسی های مختلف نشان نمی دهند که کودکان یا نوجوانان نا شنوا و نا بینا ناسازگار هستند ، می تو ان نتیجه گرفت که نابینایی و ناشنوایی الزاما همراه با ناسازگاری نیستند (صادقی نژاد ، ١٣٦٨). کاتز فورس[7] (١٩٩١) علت ناسازگاری افراد نابینا و ناشنوا را بیشتر به علت طرز برخورد جامعه با آنان می داند. شناخت و درمان افراد مبتلا به نقائص بینایی و شنوایی وظیفه مهم روان شناسان ،

    مشاوران ، و متخصصان تعلیم و تربیت است . کودکان معلول به دلیل نقص جسمی و محرومیت های ناشی از آن اغلب قادر به ایجاد رابطه اجتماعی و متقابل با همسالان و بزرگسالان نیستند و سازگاری عاطفی و اجتماعی آنان با دشواری رو به رو است . این کودکان معمولا منزوی و درون گرا هستند. مطالعه مهارت اجتماعی دانش آموزان معلول ، بویژه نابینایان و ناشنوایان مورد توجه محققان بوده است . بیشتر پژوهش ها، نابینایان و به خصوص ناشنوایان را دارای کاستی مهارت اجتماعی گزارش کرده اند(بابیر شات[8]،1991).

    تحقیق نشان داد که معلمان فراوان ترین مشکلات نابینایان را بی قراری ، حواسپرتی ، قلدری ، دعوا کردن ، قطع مکالمه ، عصبانیت و لج کردن و کاستی ه ای مهارت اجتماعی آنان را کنترل خشم ، انتقاد پسندیده ، مصالحه در مجادله ،تعریف مناسب از خود و دیگران ، گذراندن مناسب اوقات فراغت ، عکس العمل مناسب در مقابل رفتار غیر منصفانه و کمک به همسالان در انجام تکالیف و نادیده گرفتن سر و صدا گزارش کرده اند. در این پژوهش مهارت اجتماعی تابع سن کودک نبود. بدیهی است که بدون تعیین و ارزشیابی وضعیت مهارت اجتماعی دانش آموزان نابینا و ناشنوا و پی بردن به نقاط ضعف آنان ، تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی ، پرورشی و توان بخشی مفید تر و جامع تر امکان پذیر نخواهد بود و احتمالا نتایج مؤثری نداشته باشند ، لذا با توجه به اهمیت و نقش مهارت های اجتماعی در سازگاری و موفقیت افراد ، به ویژه دانش آموزان ناشنوا و نابینا و نظر به اینکه در زمینه مهارت اجتماعی دانش آموزان ناشنوا و نابینا و مقایسه وضعیت آنان کمتر تحقیق شده است بنابراین هدف پژوهش عبارت است از مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی نا بینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    1-2-بیان مسئله

    رفتارهای اجتماعی بر تمامی جنبه های زندگی کودکان و نوجوانان سایه می افکند و بر سازگاری و شادکامی بعدی آنها تأثیر میگذارد. توانایی فرد از نظر کنار آمدن با دیگران و انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب، میزان محبوبیت او را میان همسالان و نزد معلمان، والدین ودیگر  بزرگسالان مشخص میکند. میزان توانایی فرد در مهارتهای اجتماعی به طور مستقیم به رشد اجتماعی فرد و کمیت و کیفیت رفتارهای اجتماعی مطلوبی که از؛ خود نشان میدهد، مربوط می شود (متسون[9]،1384). نقص شنوایی و بینایی از مهمترین نقایص حسی هستند که فرآیند اجتماعی شدن را تحت تأثیر قرار می دهند. اهمیت شنوایی در حدی است که اگر میزان ناشنوایی چندان هم شدید نباشد، باز می تواند در همه جنبه های رشد زبان تأثیر بسزایی داشته باشد. گروه نسبتاً بزرگی از مربیان افراد ناشنوا معتقدند که تعداد زیادی از مسائلی که در زمینه روابط اجتماعی برای ناشنوایان به وجود می آید در اصل معلول نقایصی است که در تکلم آنان وجود دارد. کودک ناشنوا به طریقی با کودک عادی متفاوت است. چنین کودکانی از لحاظ تفکر، دیدن، شنیدن،اجتماعی شدن حرکات و به ویژه صحبت کردن تفاوتهای زیادی با کودک عادی دارند؛ اما تعداد زیادی از این کودکان در بیشتر جنبه ها به جای این که متفاوت باشند، معمولی و بهنجارهستند (کاکاوند،1385). اسبلیو گوارا[10](2013) مهارت اجتماعی را مترادف با سازگاری اجتماعی میدانند از نظر آنها مهارت اجتماعی عبارت است از توانایی ایجاد ارتباط متقابل با دیگران در زمینه ی خاص اجتماعی به -طوری که در عرف جامعه قابل قبول و ارزشمند باشد. فقدان مهارت های اجتماعی کافی میان افراد دارای آسیب بینایی و شنوایی ممکن است مشکلات زیادی از قبیل انزوای اجتماعی، افسر دگی، مشکلات روانی -اجتماعی متعدد و. . . را بهوجود آورد. در نتیجه برای این افراد که از مهارت های اجتماعی ضعیفی برخوردارند آموزش صحیح به منظور کمک به بهبود مهارت ها به نحوی که بتوانند از تعاملات اجتماعی لذت ببرند و نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند،  الزامی به نظر میرسد(گلدستین[11]،2004). یکی از مسائلی که به نحوی تاثیر پذیر از مهارت اجتماعی است سبک های هویت خواهد بود.  اریکسون هویت را به عنوان پیشرفت مهم شخصیت و گامی مهم به سمت تبدیل شدن به بزرگسال ثمربخش و خوشحال، تشخیص داد و تعارض روان شناختی نوجوانی را هویت در برابر سر درگمی نقش نامید. نتایج موفقیت آمیز مراحل قبلی، زمینه را برای حل مثبت این تعارض آماده می کنند(برک[12]،2008) اریکسون یک تئوری رشد در طول عمر پیشنهاد کرده که شامل هشت مرحله است، هر مرحله با یک ناسازگاری مرکزی مشخص شده و افراد نیاز به برخورد کردن با ناسازگاری دارند(اریکسون[13]،1968). احساس هویت به عنوان مهم ترین رویداد مرحله ی نوجوانی متأثر از همانندسازی با والدین است. نحوه ی رفتار والدین با عنایت به نگرشی که در فرزندان خود به وجود می آورند، در هویت آن ها تأثیر خواهد داشت (اریکسون،1968). ریچ و شاختر[14] (2011) نیز بر نقش مهم مدرسه و معلم در هویت یابی دختران دبیرستانی تأکید می کنند. در دوره ی نوجوانی، افراد به رفاقت و دوستی با همسالان خود، اهمیت زیادی می دهند و از مصاحبت با آنها، حتّی در بعضی موارد از مصاحبت با خانواده هم بیشتر لذّت می برند(حسینی،1385) مواجهه ی نوجوانان با عقاید و ارز شها، از طریق تعامل با انواع همسالان گسترش می یابد. دوستان صمیمی با حمایت کردن عاطفی از همدیگر و تأمین الگوهای نقش تشکیل هویت، در کاوش گزینه ها به یکدیگر کمک می کنند(برک،2008). از طرف دیگر تحول و پیشرفت هویت باعث کم شدن فشار همسالان در نوجوانان می شود(ریک[15]،2011). بنابراین محقق در پی پاسخ به این سوال است که آیا سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و نا شنوا متفاوت است؟

    1-3-اهمیت وضرورت  پژوهش

    مهارت های اجتماعی همانند سایر مهارت ها و توانایی در جریان فرایند «اجتماعی شدن» صورت می گیرد. اجتماعی شدن جریانی است که در آن هنجارها، مهارت ها، انگیزه ها و رفتارهای فرد شکل می گیرد، تا فرد بتواند نقش کنونی و آتی خود را در جامعه به نحو مطلوب و سازنده ای فرا گیرد. این جریان از همان لحظه تولد آغاز می شود و عوامل مختلف، مثل خانواده، مدرسه، دوستان و اجتماع در این جریان نقش به سزایی دارند (نوری ،1377). با توجه به مسائل مطرح شده و اینکه مشکل اساسی افرادی که دارای نابینایی و ناشنوایی هستند ضعف در مهارت های اجتماعی و بین فردی، برای ایجاد و تداوم ارتباط مؤثر می باشد و از طرفی اگر مداخلات اصلاحی در زمان مناسب صورت نگیرد، این اختلال توأم با مشکلات دیگر بروز خواهد کرد. که این اختلالات باعث بروز مشکلات عدیده ای شده، که به نوبه خود هزینه های گزافی بر دوش جامعه و خانواده ها تحمیل خواهد کرد. عملکرد این اختلال و بوجود آمدن اختلالات توأمان بعدی مشکلات فراوانی را برای این افراد و دیگران بوجود آورد.

     با توجه به مطالب مطرح شده و اینکه نابینایی و ناشنوایی می تواند اختلالات روانی و مشکلات اجتماعی ، خانوادگی به همراه داشته باشد و برای فرد ، جامعه و خانواده مشکلات بسیاری به وجود آورد بنابراین لزوم آموزش مهارت های اجتماعی و بررسی میزان تأثیر این مهارت بر بهبود عملکرد این افراد به وضوح احساس می شود. مطالعه در زمینه رفتارهای اجتماعی و انطباقی کودکان نابینا در ایران قلیل است. به منظور شناخت مشکلات سازگاری و کمک به پیشرفت رفتارهای انطباقی کودکان نابینای ایرانی پژوهش مذکور در زمینه تشخیص مهارتهای اجتماعی نابینایان ضروری است. در این راستا هدف پژوهش بررسی مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان نابینای مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی با استفاده از مقیاس روش درجه بندی مهارت اجتماعی و تعیین خصوصیات روان سنجی این مقیاس برای استفاده های تشخیصی و درمانی کودکان نابینا در زمینه مهارتهای اجتماعی است.

    1-4-اهداف پژوهش

    1-4-1-هدف اصلی:

    بررسی سبک های هویت در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    1-4-2-اهداف فرعی:

    بررسی سبک هویت آشفته در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    بررسی سبک هویت زود شکل گرفته در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    بررسی هویت به تعویق افتاده در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    بررسی هویت پیشرفته در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل.

    1-5-فرضیه های تحقیق

    1-5-1-فرضیه اصلی:

    سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل متفاوت است.

    1-5-2-فرضیه های فرعی:

    بین سبک هویت آشفته در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل تفاوت وجود دارد.

    بین سبک هویت زود شکل گرفته در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل تفاوت وجود دارد.

    بین هویت به تعویق افتاده در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل تفاوت وجود.

    بین هویت پیشرفته در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوای شهر اردبیل تفاوت وجود دارد.

    Abstract

    The aim of this study was to compare the styles of identity and social skills in high school female students in Ardabil is blind and deaf. A description of the causal and comparative study. In this study, the independent variable and the dependent variable styles of students, blind and deaf identity and social skills. The target population included all female high school students with disabilities studying hearing loss in 93 years in Ardabil. The total number is 148 people. Sampling cluster sampling was simple. To enhance the external validity of the study samples of 70 to 35 samples and 35 samples of students who are deaf blind students have been selected and matched. To gather the information and measures of social skills identification questionnaire was used. First, a descriptive analysis, which includes the mean, standard deviation is. SPSS software to analyze the data and multi-way analysis of variance (MANOVA) will be used. Results obtained in the scale of attachment and social skills of deaf and blind students in the two groups shows the confused identity, formed early and advanced social skills among students who are blind and deaf students has been reported.

    Keywords: identity styles - social skills of deaf-blind

     

    پروپوزال این پایان نامه در سایت موجود است.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه سبک های هویت و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا و ناشنوا ی شهر اردبیل

    فهرست:

    فصل اول(کلیات پژوهش)

    1-1-مقدمه. 1

    1-2-بیان مسئله. 3

    1-3-اهمیت وضرورت  پژوهش.... 5

    1-4-اهداف پژوهش.... 6

    1-4-1-هدف اصلی: 6

    1-4-2-اهداف فرعی: 6

    1-5-فرضیه های تحقیق.. 6

    1-6-تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 7

    1-6-1-تعاریف مفهومی.. 7

    1-6-2-تعاریف عملیاتی.. 7

    فصل دوم(ادبیات و پیشینه پژوهش)

    2-مقدمه. 9

    2-1-معلولیت نابینایی و ناشنوایی.. 9

    2-1-1-تاریخچه. 9

    2-1-2-انواع معلولیت1. 13

    2-1-3-مشکلات روانی – اجتماعی معلولین.. 15

    2-1-4-عوامل پیشگیری از معلولیت‌ها 17

    2-1-5-نابینایی و ناشنوایی.. 19

    2-1-6-تعریف نقص بینایی.. 19

    2-1-7-ناشنوایی.. 20

    2-1-8-علل شایع در ناشوایی انتقالی.. 20

    2-1-9-صداهای داخلی گوش بدون وجود خارجی.. 22

    2-1-10-اختلالات ناشنوایی.. 22

    2-1-10-1-انواع اختلالات ناشنوایی.. 23

    2-1-10-2-نقص شنوایی در کودکان. 23

    2-1-10-3-نقص شنوایی.. 23

    2-1-10-4-کم‌شنوا 24

    2-2- مهارت های اجتماعی.. 24

    2-2-1-ماهیت مهارت اجتماعی.. 26

    2-2-2-مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی.. 29

    2-2-3-مبانی نظری مهارتهای اجتماعی.. 31

    2-2-4-تعریف مهارتهای اجتماعی.. 32

    2-2-5-مبانی نظری مهارتهای اجتماعی.. 35

    2-2-5-1-نظریه روانی- اجتماعی اریک اریکسون: 35

    2-2-5-2-نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن.. 35

    2-2-5-3-شهروندی دموکراتیک جیمزشِوِر. 37

    2-2-5-4-سلسله مراتب نیازها ابراهام مزلو. 38

    2-2-5-6-خصایص رشد اجتماعی در دوره نوجوانی.. 39

    2-2-6-انواع مسائل اجتماعی نوجوانان. 39

    2-2-7-وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد. 40

    2-2-8-روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی.. 41

    2-2-9-روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی.. 42

    2-2-10-روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی.. 43

    2-2-11-عوامل خانوادگی.. 44

    2-2-12-عوامل اجتماعی.. 44

    2-2-13-پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری.. 45

    2-2-14-آموزش مهارتهای اجتماعی.. 46

    2-2-15-آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی.. 48

    2-2-16-همکلاسان. 50

    2-3-سبک هویت... 51

    2-3-1-هویت و انواع آن. 51

    2-3-2-نظریه های هویت... 52

    2-3-2-1- نظریه اریکسون. 52

    2-3-2-2- نظریه مارسیا 54

    2-3-2-4- دیدگاه کگان. 57

    2-3-2-5- نظریه برزونسکی.. 58

    2-3-2-6-تعهد هویت... 60

    2-4-مطالعات انجام شده در داخل و خارج کشور. 61

    2-5-جمع بندی از سوابق پژوهش.... 62

    فصل سوم ( روش شناسی پژوهش)

    3-1-روش پژوهش.... 64

    3-2-جامعه آماری.. 64

    3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 64

    3-4-روش گرد آوری اطلاعات... 64

    3-5-ابزارگرد آوری اطلاعات... 65

    3-6-روش تجزیه و تحلیل داده ها 66

    فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)

    4-1-مقدمه. 68

    4-2-ویژگی های جمعیت شناختی.. 68

    4-3-یافته های توصیفی.. 71

    4-4-یافته های استنباطی.. 72

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری )

    5-1-بحث و نتیجه گیری.. 78

    5-2-محدودیت های پژوهش.... 80

    5-3-پیشنهادهای پژوهش.... 80

    5-4-پیشنهادات کاربردی.. 80

    منابع. 81

     

    منبع:

    منابع

    - میررامین خاتمی (1390) پیش بینی مکانیزم های دفاعی براساس متغیرهای هویت و هوش هیجانی در بین دانشجویان پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اردبیل.

    امیدیان ، مرتضی ؛ شکر کن ، حسین ( 1381 ) . 'بررسی حالت های هویت در ابعاد اعتقادی و    روابط  بین فردی و حوزه های فرعی این ابعاد در دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز'.ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی.

    بنفشه فرزین راد(1386)اثربخشی آموزش  روش حل مساله برتغییرنمره سبک هویت ومهارت های مقابله ای  وافسردگی دانشجویان:تازهای علوم شناختی سال9

    بهرام جوکار (1390)،بررسی رابطه سبک های هویت و شادی در دانشجویان دانشگاه شیراز ،نشریه روانشناسی و علوم تربیتی سال هفتم

    بهرامی ،باقری (1388) رابطه بین سبک های دلبستگی با نوع هویت و زندانیان 15   تا 30 ساله تهران : فصلنمه روانشناسی کاربردی سال سوم شماره 3(1)

    چلبیانلو ، غلامرضا ؛ کاظمی ، حمید (1382) . بررسی رابطه ابعاد هویتی با صفات شخصیتی در    نوجوانان بزهکار بر اساس مدل 5 عاملی' . ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی

    حسینی، اکبر(1385) نوجوان امروز: شناخت و تربی . ت چاپ سوم. تهران: موسسه فرهنگی منادی تربیت.

    دلاور، علی. ( 1387 ).  روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش، چاپ بیست و پنجم.

    شکر کن ، حسین ؛ امیدیان ، مرتضی ؛ نجاریان ، بهمن ؛ حقیقی ، جمال ( 1380 ) .' بررسی و مقایسه انواع هویت در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز مجله علوم تربیتی و روانشناسی . دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم ، سال هشتم ، شماره 1 و 2

    -شیوا خوش نسب(1386)،بررسی ارتباط بین سبک های دلبستگی و پایگاه هویت در نوجوانان ،نشریه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران سال 39، شماره 2

    کارگر شولی ، هدایت ؛ پاکنژاد ، فاطمه (1382 ) . 'خانواده نخستین عامل تاثیر گذار بر هویت دانش آموزان ' . ویژه نامه مجله دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی

    کاکاوند، علیرضا. ( 1385).  روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران : نشر روان، چاپ دوم.

    متسون،  ج.  اولندیک،  ت.  (بی تا). بهبود بخشی مهارتهای اجتماعی کودکان. احمد به پروژه ( مترجم، 1384 ).  تهران: انتشارات اطلاعات

    محمدی ، زهره ( 1384 ) . 'بررسی قدرت پیش بینی کنندگی ابعاد هویتی فرزندان توسط ابعاد فرزندپروری والدین در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز '. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز

    میکائیلی منیع، فرزانه.( 1387). رابطه سبک های هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه.. فصلنامه مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 6، شماره 2

     

     

    Adams , G . R . ( 1985 ) .' Family corrclates of female adolescents , ego    identity development '. Journal of adolescence : Vol 8 . P P . 69      – 82

    Adams , G . R ., Dyk , P. A . H ., & Bennion , L . D . (1987 ) . ' Parent – adolescent            relationship and identity formation' Family perspective , 21 , 249 – 260

    Archer , S . L . ( 1992 ) . 'A feminist s approach to identity  research ' In    G . R . Adams , T . P . Gullotta , & R . Montemayor ( Eds ) ,        Adolescent identity formation ( Advances in adolescent   development , vol 4) . Newbury park   , CA : sage .

    Aro,K. L ; Bundy,K. A. (2007). social skills training for young adolescents, New York :Dover 233-242

    Berk , J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet Addiction.  Am J Psychiatry, 165 (3): 306-307.

    Berzonsky, M. d. ( 2003). I dentity style and well-being: Does commitment matter? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3 (2), 131-142.

    Berzonsky, M. D., & Kuk, L. ( 2000). Identity status and identity processing style, and the transition to university. Journal of Adolescent Research, 15 (1),  81-98.

    Bourne , E . ( 1978 ) . The state of research on ego identity : A review and appraisal (        part ) . Journal of youth and adolescence , 7 (3) , 223 – 247

    Brewer , M . B. & Gardner , W. (1996) .' Who is this 'we' Levels of         collective identity and selp representations' , Journal of        personalityand social psychology , 71, 1, 83-93

    Eisenberg,N; fabes, R; Guthrie,k ;Reiser, M. (2005) pispositional.  Emotionality any Regulation : their Role in predicting quality of social functioning. Journal of person a lity and social psychology. Vol 28 No 1 pp136-157

    Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: Norton

    Goldestein,H;Morgan,L.(2004).social interaction and modeles of friendship development. Available site : http/www.eric.com

    Greshom , F ; Elliot , S. (2002).  the social skills rating system.  criclepinesMN:American guidance services

    Haprper .K.A. (2005). social skills effects of Impulsivity and Depression defeat hyperactiveity disorder. Journal of autism andevelopmental disorders. Feb .vol (71)

    Lomeo , C . M . ( 1999 ) . ' Identity development : The links between        coping style , sibling relationships and parenting style '        DissertationAbstracts international       : Section B : The sciences &   Engineering , 59 , 3737

    Rich, Y., & Schachter, E. P. (2011). High school identity climate and student identity development. Contemporary Educational Psychology, In Press, Corrected Proof, Available online http://www.sciencedirect.com

    Schermerchon, John. R. Jr, (1996), Management,5Th Ed, New York, John Wiley and Sons, Inc.

    Slaby T, Gaura T. Self– efficacy and personal goal setting. American education research journal 2003; 29: 663-9.

    Stoven and Rabert (2006),comprision of identiysyles between depressed and non-depressed students of university jurnal of clinical psychology

    Stoven and Rabert (2006),comprision of identiysyles between depressed and non-depressed students of university jurnal of clinical psychology

    Vleioras, G., & Bosma, H. A. (2005). Are identity stylesimportant for psychological well-being? Journal of Adolescence , 28 (3), 397-409

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت