پایان نامه نقش دولت در توسعه ی آموزش رایگان

تعداد صفحات: 186 فرمت فایل: word کد فایل: 10002374
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حقوق
قیمت قدیم:۲۵,۲۰۰ تومان
قیمت: ۲۳,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نقش دولت در توسعه ی آموزش رایگان

    پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد

    در رشته حقوق عمومی

    مقدمه‌:

     امروزه‌ در میان‌ تمامی‌ جوامع‌، بهره‌گیری‌ از آموزش‌ و پرورش‌ عمومی‌ و آموزش‌ عالی‌ از اهمیت‌ خاصی‌ برخوردار است‌. علت‌ اصلی‌ این‌ اهمیت‌ را باید در نقشی‌ که‌ آموزش‌ به‌ عنوان‌ ابزاری‌ برای‌ ایجاد یا حفظ‌ وحدت‌ ملی‌ و ارتقای‌ سطح‌ زندگی‌ مردم‌ ایفا می‌کند، جستجو کرد. در دهه‌های‌ اخیر جهان‌ شاهد گسترش‌ سریع‌ آموزش‌ عمومی‌ و عالی‌ در کشورهای‌ مختلف‌ بوده‌ است‌.

     یکی‌ از پدیده‌های‌ مشخص‌ قرن‌ حاضر گرایش‌ عمومی‌ به‌ آموزش‌ و پرورش‌ رسمی‌ و بهره‌گیری‌ از آموزش‌ عالی‌ برای‌ ارتقای‌ سطح‌ معلومات‌ است‌. این‌ توجه‌ در مرحله‌ی‌ اول‌ از دگرگونی‌ نظام‌ طبقاتی‌ جامعه‌ ناشی‌ شده‌ است‌. در دنیای‌ امروز خانواده‌ به‌ این‌ واقعیت‌ پی‌ برده‌ است‌ که‌ همه‌ امکانات‌ رشد، خاص‌ یک‌ طبقه‌ی‌ معین‌ نیست‌ و از طریق‌ مدرسه‌ می‌توان‌ آنچه‌ را که‌ در گذشته‌ به‌ طبقات‌ ممتاز جامعه‌ تعلق‌ داشت‌ برای‌ فرزند خویش‌ نیز تأمین‌ کند. در جامعه‌ی‌ امروز مهارت‌ و تخصص‌ از وسایل‌ مؤثر تأمین‌ زندگی‌ بهتر و رفاه‌ بیشتر است‌ و برداشت‌ عمومی‌، مهارت‌ و تخصص‌ را در تحصیلات‌ رسمی‌ جستجو می‌کند.

     امروزه‌ نگرش‌ به‌ آموزش‌ از نگاه‌ حق‌ مدارانه‌ ریشه‌ می‌گیرد و در بحث‌ «حقوق‌ ملت‌» سخن‌ از انسان‌ است‌، انسانی‌ که‌ حق‌ دارد از اساسی‌ترین‌ لازمه‌ی‌ زندگی‌ خویش‌ یعنی‌ حق‌ آموزش‌ و پرورش‌ بهره‌مند گردد.

     توجه‌ی‌ دولت‌ها به‌ آموزش‌ همگانی‌ و تأکید قانونی‌ جامعه‌ بر وجوب‌ اشتغال‌ به‌ تحصیل‌ گروه‌ واجب‌ التعلیم‌ از دیگر شاخص‌های‌ توسعه‌ی‌ آموزش‌ است‌. اندیشه‌ی‌ این‌ که‌ دولت‌ باید مسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ را به‌ دست‌ گیرد، از خواست‌های‌ همگان‌ بوده‌ و امر بدیهی‌ است‌، زیرا عدالت‌ و دموکراسی‌ اجتماعی‌ با گسترش‌ آموزش‌ و پرورش‌ پیوند تنگاتنگ‌ دارد. اگر مفهوم‌ دموکراسی‌ و عدالت‌ اجتماعی‌ دربردارنده‌ی‌ اندیشه‌ی‌ برابری‌ بخت‌ و امکان‌ موفقیت‌ شهروندان‌ در یک‌ جامعه‌ی‌ ملی‌ در همه‌ی‌ زمینه‌هاست‌، آموزش‌ و پرورش‌ نخستین‌ عامل‌ گسترش‌ برابری‌ و دموکراسی‌ اجتماعی‌ است‌. چون‌ اگر دولت‌ فرایند توسعه‌ی‌ آموزش‌ را به‌ دست‌ نگیرد و اجرا و انجام‌ این‌ کار فقط‌ تحت‌ کنترل‌ بخش‌ خصوصی‌ قرار گیرد، خواه‌ ناخواه‌ ثروتمندان‌ می‌توانند از آموزش‌ بهره‌ گیرند و مستمندان‌ از آن‌ به‌ دور می‌مانند، دیر یا زود اختلاف‌ و ناهماهنگی‌های‌ اجتماعی‌ در سطح‌ جامعه‌ بروز می‌یابد.

     قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، بعنوان‌ مبین‌ نهادهای‌ فرهنگی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌ و اقتصادی‌ جامعه‌ ایران‌ براساس‌ اصول‌ و ضوابط‌ اسلامی‌، در اصول‌ خود بهره‌مندی‌ مردم‌ از آموزش‌ رایگان‌ را در سطوح‌ آموزش‌ عمومی‌ و عالی‌ به‌ صراحت‌ بیان‌ داشته‌ است‌. اما در جامعه‌ چه‌ در سطح‌ آموزش‌ عمومی‌ و آموزش‌ عالی‌، به‌ خاطر افزایش‌ رشد جمعیت‌ و محدودیت‌ منابع‌، امکانات‌ دولتی‌ به‌ اندازه‌ نیازهای‌ جامعه‌ نبوده‌ و این‌ امر موجب‌ بی‌توجهی‌ به‌ حقوق‌ مردم‌ شده‌ است‌.

     بنابراین‌ در جامعه‌ای‌ مبتنی‌ بر اندیشه‌های‌ اسلامی‌، رفتارهای‌ غیرعادلانه‌ روح‌ و روان‌ هر انسان‌ آزاده‌ای‌ را جریحه‌دار می‌سازد.

     آنچه‌ موجب‌ شد تا موضوع‌ «نقش‌ دولت‌ در توسعه‌ی‌ حق‌ آموزش‌ رایگان‌» بعنوان‌ کار تحقیقی‌ یا پایان‌نامه‌ بدان‌ پرداخته‌ شود، اشتغال‌ در کسوت‌ دبیری‌ آموزش‌ و پرورش‌ و تعامل‌ با اقشار مختلف‌ مردم‌ و ملاحظه‌ی‌ تعارضات‌ موجود در سطح‌ مراکز آموزشی‌ در زمینه‌ی‌ تصریح‌ آموزش‌ رایگان‌ در اصول‌ قانون‌ اساسی‌ و رویه‌ای‌ خلاف‌ قوانین‌ و مقررات‌ در جامعه‌ می‌باشد. یکی‌ دیگر از دغدغه‌های‌ اصلی‌ مردم‌ رشد فزاینده‌ی‌ جوانان‌ متقاضی‌ آموزش‌ عالی‌ و توسعه‌ی‌ مراکز آموزش‌ عالی‌ غیردولتی‌ با اخذ شهریه‌های‌ کلان‌ است‌ که‌ به‌ نوعی‌ نقش‌ دولت‌ را نسبت‌ به‌ گسترش‌ آموزش‌ رایگان‌ تحت‌ شعاع‌ قرار می‌دهد.

     در این‌ کار تحقیقی‌ در پی‌ پاسخ‌ به‌ این‌ پرسش‌ها که‌؛

     دولت‌ در نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در جهت‌ توسعه‌ی‌ حق‌ آموزش‌ رایگان‌ چه‌ وظایفی‌ دارد؟

     آیا اخذ وجه‌ در سطح‌ مدارس‌ آموزش‌ و پرورش‌ به‌ عناوین‌ مختلف‌ خلاف‌ مقررات‌ است‌؟ راهکار مقابله‌ با این‌ معضل‌ چیست‌؟

     آیا گسترش‌ موسسات‌ خصوصی‌ آموزشی‌ چه‌ در سطح‌ آموزش‌ عمومی‌ و آموزش‌ عالی‌ خلاف‌ قوانین‌ و مقررات‌ اساسی‌ کشور است‌؟

     آیا دولت‌ بر تکلیف‌ خویش‌ در قبال‌ اصل‌ 30 قانون‌ اساسی‌ عمل‌ کرده‌ است‌؟

     چالش‌های‌ فراروی‌ آموزش‌ رایگان‌ چیست‌؟ آیا هنوز می‌توان‌ از رایگان‌ بودن‌ آموزش‌ و پرورش‌ و آموزش‌ عالی‌ برای‌ همه‌، سخن‌ گفت‌؟

     بنابراین‌ تحقیق‌ فوق‌ در دو فصل‌؛ 1) حق‌ آموزش‌ و دولت‌

     2) تحلیل‌ نظام‌ آموزشی‌ ایران‌ و آموزش‌ رایگان‌، تقسیم‌ شده‌ است‌.

     در فصل‌ اول‌ به‌ مفهوم‌ حق‌ و حوزه‌ی‌ حق‌ آموزش‌ و دیدگاه‌ اسلام‌ و اسناد حقوق‌ بشر در قبال‌ آموزش‌، همچنین‌ مفهوم‌ کارکردی‌ توسعه‌ی‌ آموزش‌ و ماهیت‌ دولت‌ و کارکرد آن‌ در تحقق‌ حق‌ آموزش‌ پرداخته‌ شده‌ است‌.

     در فصل‌ دوم‌ چالش‌های‌ فراروی‌ آموزش‌ رایگان‌ و تحلیل‌ حقوقی‌ نظام‌ آموزش‌ رایگان‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ ارائه‌ گردیده‌ است‌.

     امید است‌ با بیان‌ موارد نقض‌ قوانین‌ و مقررات‌ و ارائه‌ راهکار صحیح‌، حقوق‌ ملت‌ در چارچوب‌ ضوابط‌ و مقررات‌ حاکم‌ بر جامعه‌ رعایت‌ گردد.

    فصل‌ اول‌:

    حق‌ آموزش‌ و تئوری‌ دولت‌

     بخش‌ اول‌ : مفهوم‌ حق‌ و حوزه‌ ی‌ حق‌ آموزش‌

     واژه‌ ی‌ «حق‌» در فرهنگ‌ ادب‌ فارسی‌ به‌ معنی‌ راست‌ و درست‌، حقیقت‌، یقین‌، عدل‌، داد، انصاف‌، نصیب‌، بهره‌، مزد، سزاواری‌، شایستگی‌، ملک‌ و مال‌ و خدای‌ تعالی‌ آمده‌ است‌. [1]

     اما لفظ‌ حق‌ در گفتمان‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ و حقوقی‌ جامعه‌ بار معنایی‌ سنگین‌ تر و متنوع‌ تری‌ پیدا کرده‌ است‌. معانی‌ گوناگونی‌ چون‌ اختیار، امتیاز، قدرت‌ و توانایی‌، منفعت‌، تصرف‌ و تسلط‌ ومصالحی‌ چون‌ آزادی‌، سلامت‌ آبرو و دسترسی‌ به‌ مواهب‌ مادی‌ هر یک‌ به‌ نوعی‌ در خدمت‌ فهم‌ حق‌ است‌.

     هر یک‌ از اندیشمندان‌ نیز بنا به‌ مصلحت‌ خویش‌ نظراتی‌ را در فهم‌ ماهیت‌ حق‌ ارائه‌ داده‌ اند. جان‌ استین‌ حقوقدان‌ انگلیسی‌ (17901859م‌) می‌گوید: «دارنده‌ی‌ حق‌ کسی‌ است‌ که‌ دیگری‌ به‌ حکم‌ قانون‌ در برابر او ملزم‌ به‌ انجام‌ عملی‌ یا خودداری‌ از عملی‌ باشد.» جان‌ استوارت‌ میل‌ (18061873م‌) از تعریف‌ فوق‌ ایراد گرفته‌ و آن‌ را ناقص‌ می‌داند. او می‌گوید: «حق‌ همیشه‌ متضمن‌ منفعتی‌ برای‌ صاحب‌ حق‌ است‌.» یعنی‌ خوداری‌ از عمل‌ و انجام‌ عمل‌ باید به‌ نفع‌ صاحب‌ حق‌ باشد.[2]

     فقیهان‌ حق‌ را از سنخ‌ ملک‌ و درجه‌ ای‌ ضعیف‌ تر از آن‌ می‌دانند و در این‌ تعبیر نشان‌ اصلی‌ حق‌ سلطنت‌ و اختیاری‌ است‌ که‌ به‌ شخص‌ داده‌ می‌شود تا در آن‌ تصرف‌ کند. [3]

     «هارت‌» از شناخته‌ ترین‌ صاحبنظران‌ مکتب‌ پوزیتیوستی‌ سه‌ عنصر اصلی‌ را در مفهوم‌ حق‌ مشخص‌ ساخته‌ است‌. او می‌گوید: مفهوم‌ حق‌ خبر از سه‌ چیز می‌دهد.

     الف‌ ) وجود یک‌ نظام‌ حقوقی‌

     ب‌) وجود ضمانت‌ اجرایی‌ 

     ج‌) وجود اختیار برای‌ صاحب‌ حق‌ که‌ اگر بخواهد از آن‌ ضمانت‌ اجرایی‌ استفاده‌ کند و در مقام‌ اجبار طرف‌ به‌ انجام‌ تعهد برآید.[4]

     بنابراین‌ لفظ‌ حق‌ آنچنان‌ در گفتمان‌ اجتماعی‌، سیاسی‌ و اخلاقی‌ روزمره‌ ما نفوذ کرده‌ که‌ گویی‌ برای‌ ما غیر قابل‌ تصور است‌ که‌ بپذیریم‌ هر یک‌ از نظریات‌ بطور مطلق‌ صحیح‌ یا مردود است‌.

     بر پایه‌ نقد تعریف‌ های‌ مشهوری‌ که‌ از حق‌ شده‌ است‌، میتوان‌ این‌ تعریف‌ را از حق‌ ارائه‌ نمود: «امتیاز و نفعی‌ است‌ متعلق‌ به‌ شخص‌ که‌ حقوق‌ هر کشور، در مقام‌ اجرای‌ عدالت‌ از آن‌ حمایت‌ می‌کند و به‌ او توان‌ تصرف‌ در موضوع‌ حق‌ و منع‌ دیگران‌ از تجاوز به‌ آن‌ را می‌دهد.»[5]

     اما با توجه‌ به‌ نظریات‌ اندیشمندان‌ و تعاریف‌ آنها از حق‌، چارچوب‌ بندی‌ «هوفلد»[6]  برای‌ فهم‌ بهتر و شناخت‌ مفهوم‌ حق‌ کارکرد موثرتری‌ را نشان‌ می‌دهد. بنا به‌ نظر او وقتی‌ از حق‌ سخن‌ می‌گوییم‌ در تمامی‌ موارد یک‌ معنا را مراد نمی‌کنیم‌، بلکه‌ باید مفهوم‌ حق‌ را در کاربرد این‌ لفظ‌ در موقعیت‌ استعمال‌ آن‌ تعریف‌ نمود. لیکن‌ برای‌ شناخت‌ از مفهوم‌ حق‌ و پی‌ بردن‌ به‌ جایگاه‌ حق‌ آموزش‌ که‌ در کدامیک‌ از تعاریف‌ و مفاهیم‌ حق‌ جای‌ می‌گیرد، بهتر است‌ تحلیل‌ «هوفلد» را که‌ مستلزم‌ تفکیک‌ معنی‌ عام‌ حق‌ از معنی‌ اخص‌ آن‌ است‌، مورد بررسی‌ قرار دهیم‌.

     مبحث‌ اول‌: تحلیل‌ هوفلد از مفهوم‌ حق‌

     در تحلیل‌ مفهوم‌ حق‌ و تفکیک‌ بین‌ دو مفهوم‌ «حق‌ بودن‌»[7]  و «حق‌ داشتن‌»[8]  به‌ نظر ضروری‌ به‌ نظر می‌رسد. مفهوم‌ «حق‌ بودن‌» در حوزه‌ ی‌ مباحث‌ مرتبط‌ با ارزش‌ها اما «حق‌ داشتن‌» در قلمرو حقوق‌ بشر معاصر قرار می‌گیرد. این‌ تفکیک‌ بویژه‌ مسأله‌ را در پیوندی‌ عمیق‌ با تفکیک‌ بین‌ مفهوم‌ «ارزش‌/ خوب‌» و «حق‌ هنجاری‌» قرار خواهد داد.[9]

     وقتی‌ از حق‌ داشتن‌ یا حق‌ هنجاری‌ صحبت‌ می‌کنیم‌، قصد ما در وضعیت‌ ویژه‌ قراردادن‌ دارنده‌ ی‌ حق‌ است‌. برای‌ مثال‌ وقتی‌ قانون‌ کشوری‌ فردی‌ را محقق‌ می‌شناسد این‌ بدان‌ معناست‌ که‌ نظام‌ حقوق‌ کشور آن‌ فرد را در موقعیت‌ ویژه‌ ای‌ قرار داده‌ است‌. اما این‌ حمایت‌ ویژه‌ و یا داشتن‌ حق‌ برای‌ انجام‌ عمل‌ در موارد و مصادیق‌ مختلف‌ برداشت‌ های‌ متفاوتی‌ را تبیین‌ می‌کند.

     به‌ فرض‌ حق‌ فرد به‌ گذراندن‌ تحصیل‌ در مدارس‌ دولتی‌ و یا حق‌ او به‌ وقف‌ اموال‌ خویش‌ و حق‌ طلبکار بر دریافت‌ طلب‌ یا بخشش‌ آن‌ و یا حق‌ فرد در شرکت‌ در اجتماعات‌ قانونی‌ هر یک‌ به‌ مفهوم‌ حق‌ داشتن‌ دلالت‌ دارد. لیکن‌ ساختار هر یک‌ از این‌ مفاهیم‌ با دیگری‌ به‌ نوعی‌ متفاوت‌ است‌. تحلیل‌ مفهوم‌ حق‌ به‌ معنای‌ «حق‌ داشتن‌» آن‌، بهترین‌ نقطه‌ی‌ آغاز تفکیک‌ «هوفلد» است‌ که‌ امروزه‌ توسط‌ بیشتر فیلسوفان‌ حقوق‌ به‌ عنوان‌ چارچوب‌ تحلیلی‌ این‌ مفهوم‌ استفاده‌ می‌شود.

     از نظر «هوفلد» واژه‌ حق‌ می‌تواند چهارگونه‌ رابطه‌ حقوقی‌ را در بر گیرد. به‌ عبارتی‌ دیگر واژه‌ حق‌ در چهار قلمرو مختلف‌ حقوقی‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد.

     حق‌ ادعا (مطالبه‌)، حق‌ آزادی‌، حق‌ قدرت‌ (اختیار) و حق‌ مصونیت‌

     بند اول‌: چهار قلمرو مفهوم‌ حق‌

     1- حق‌ - ادعا (مطالبه‌)  (Claim-Right)

     بررسی‌ مفهوم‌ حق‌ در معنای‌ مطالبه‌، مستلزم‌ وجود ادعایی‌ از طرف‌ شخص‌ صاحب‌ حق‌ و شخص‌ مکلف‌ به‌ انجام‌ تکلیف‌ است‌. حال‌ این‌ ادعا می‌تواند از طریق‌ مالک‌، منتفع‌ و یا طلبکار صورت‌ گیرد که‌ در این‌ صورت‌ رابطه‌ ی‌ حقوقی‌ داین‌ و مدیون‌ در این‌ مورد حکمفرماست‌. در حق‌ ادعا در برابر هر حق‌ تکلیفی‌ مقرر شده‌ است‌، گاهی‌ این‌ تکلیف‌ ناظر به‌ اجرای‌ موضوع‌ حق‌ است‌ و شخص‌ باید کاری‌ را که‌ صاحب‌ حق‌ می‌خواهد انجام‌ می‌دهد در این‌ صورت‌ هر گاه‌ کاری‌ که‌ باید انجام‌ شود مربوط‌ به‌ امور مالی‌ باشد او را مدیون‌ یا متعهد یا ملتزم‌ می‌نامند.[10]  

     حق‌ طلب‌ دین‌ از نوع‌ حق‌ ادعا هستند و به‌ عبارتی‌ دیگر «حق‌» به‌ معنای‌ مضیق‌ نامیده‌ شده‌ اند. بدین‌ معنا در این‌ نوع‌ از حق‌ یک‌ رابطه‌ دو جانبه‌ میان‌ شخص‌ وجود دارد که‌ برای‌ یکی‌ استحقاق‌ و بر دیگری‌ تکلیف‌ می‌آورد.[11]  

     بنابراین‌ در رابطه‌ ی‌ حقوقی‌ حق‌ ادعا، ادعای‌ انجام‌ تکلیف‌ و تکلیف‌ به‌ انجام‌ تعهد لازم‌ و ملزوم‌ یکدیگرند. یعنی‌ لازمه‌ ی‌ حق‌، وظیفه‌ دیگری‌ به‌ ایفای‌ تعهد است‌ و نقیض‌ آن‌ حق‌ نداشتن‌ مدعی‌ است‌.

     2- حق‌ - آزادی‌/ اختیار  (Liberty/Privilage-Right)

     قوانین‌ اساسی‌ بسیاری‌ از کشورها برای‌ ملت‌ یکسری‌ امتیازات‌ و آزادیهایی‌ قائل‌ شده‌ است‌، که‌ شخص‌ بدون‌ داشتن‌ تکلیف‌ از مزیت‌ اجتماعی‌ برخوردار می‌شود. بفرض‌ مثال‌ طبق‌ قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ آزادی‌ نشریات‌[12] ، آزادی‌ احزاب‌[13] ، آزادی‌ راهپیمایی‌[14] ، آزادی‌ انتخاب‌ شغل‌[15]  و حق‌ انتخاب‌ وکیل‌[16]  از جمله‌ امتیازات‌ و آزادیهایی‌ است‌ که‌ قانون‌ گذار برای‌ شهروندان‌ انتخاب‌ نموده‌ است‌.

     در اینجا نمی‌توان‌ همانند نوع‌ پیشین‌ ادعا و تکلیف‌ متلازم‌ را برای‌ دو طرف‌ متفاوت‌ تعیین‌ کرد. بر این‌ اساس‌ اگر «الف‌» حق‌ آزادی‌ بیان‌ دارد، این‌ بدان‌ معنا نیست‌ که‌ «الف‌» چیزی‌ را از «ب‌» بخواهد «ب‌» مکلف‌ به‌ فراهم‌ آوردن‌ همان‌ چیز برای‌ «الف‌» است‌.

     هنگامی‌ که‌ مفهوم‌ حق‌ آزادی‌ به‌ کار برده‌ می‌شود، ادعا و تکلیف‌ هر دو در ارتباط‌ با یک‌ شخص‌ مطرح‌ می‌شوند و معنا می‌یابند. بر این‌ اساس‌ «الف‌» محق‌ است‌ که‌ محتوای‌ ذهن‌ خود را آشکار سازد و در برابر «ب‌» تکلیفی‌ به‌ عدم‌ بیان‌ ذهن‌ خود ندارد و «ب‌» نیز ادعایی‌ نسبت‌ به‌ «الف‌» ندارد. [17]

     بنابراین‌ بیان‌ لازمه‌ و نقیض‌ این‌ حق‌ مفهوم‌ آن‌ را روشن‌ تر خواهد کرد. نقیض‌ حق‌ به‌ معنای‌ آزادی‌ و یا امتیاز وظیفه‌ و تعهد است‌، فردی‌ که‌ حق‌ دارد یعنی‌ وظیفه‌ ندارد. لازمه‌ ی‌ این‌ حق‌، حق‌ نداشتن‌ طرف‌ دیگر است‌.[18]  پس‌ حق‌ امتیاز و یا آزادی‌ با تکلیف‌ مانعه ‌ الجمع‌ است‌ و حق‌ داشتن‌ صاحب‌ حق‌ در برابر حق‌ نداشتن‌ دیگران‌ در منع‌ او است‌.

     3- حق‌ - قدرت‌   (Power-Right)

     نوع‌ سوم‌ حق‌، قدرت‌ و توانایی‌ برای‌ انجام‌ امری‌ است‌، اینکه‌ شخص‌ حق‌ دارد اموال‌ و دارایی‌ خویش‌ را وصیت‌، وقف‌ یا هبه‌ کند از نوع‌ توانایی‌ انجام‌ این‌ عمل‌ است‌. همچنین‌ حق‌ دادخواهی‌[19]  فرد، حق‌ نمایندگی‌ مجلس‌ برای‌ تحقیق‌ و تفحص‌ در تمام‌ امور کشور[20]  یا حق‌ اظهار نظر نمایندگان‌ در مورد مسائل‌ داخلی‌ و خارجی‌[21]  هر یک‌ به‌ نوعی‌ توانایی‌ و قدرت‌ شخص‌ محق‌ را نشان‌ می‌دهد. که‌ اعمال‌ هر یک‌ از این‌ حق‌ ها توسط‌ ذی‌ حق‌ می‌تواند حق‌ دیگران‌ را نیز تحت‌ تأثیر قرار دهد.

     تضاد «حق‌ قدرت‌» ناتوانی‌ ذی‌ حق‌ نسبت‌ به‌ آن‌ است‌ و لازمه‌ ی‌ «حق‌ قدرت‌» مسئولیت‌ حقوقی‌ دیگری‌ در برابر حق‌ است‌ و در این‌ رابطه‌ ادعا و تکلیفی‌ مد نظر نیست‌.

     4- حق‌ - مصونیت‌  (Immunity-Right)

     حق‌ گاهی‌ هم‌ در معنی‌ «مصونیت‌» به‌ کار می‌رود و آن‌ وقتی‌ است‌ که‌ شخص‌ مصونیت‌ دارد و دیگران‌ نمی‌توانند نسبت‌ به‌ او اعمال‌ قدرت‌ کنند. اگر «الف‌» نسبت‌ به‌ چیزی‌ از مصونیت‌ برخوردار باشد بدین‌ معناست‌ که‌ طرف‌ های‌ مقابله‌ مثلاً «ب‌» قدرت‌ و صلاحیت‌ ندارد که‌ رابطه‌ی‌ «الف‌» با آن‌ چیز را دگرگون‌ سازند. برای‌ نمونه‌ در بسیاری‌ از قوانین‌ اساسی‌ مدرن‌ قانون‌ گذار از محروم‌ ساختن‌ شهروندان‌ از پاره‌ای‌ از حقوق‌ بنیادین‌ منع‌ شده‌ است‌. مثلاً مصونیت‌ از دستگیری‌ افراد[22]  منع‌ تبعید افراد از محل‌ اقامت‌ »[23] ؛ «منع‌ شکنجه‌ افراد»[24] ، «منع‌ هتک‌ و حرمت‌ و حیثیت‌ اشخاص‌»[25]  و مصادیق‌ فراوان‌ قانونی‌ از جمله‌ حق‌ به‌ مفهوم‌ مصونیت‌ می‌باشد. نقیض‌ حق‌ مصونیت‌ مسئولیت‌ ذی‌ حق‌ است‌ و لازمه‌ ی‌ آن‌ ناتوانی‌ دیگری‌ را برابر اعمال‌ حق‌.

     بنابراین‌ اینکه‌ یک‌ حق‌ همچون‌ حق‌ آموزش‌ رایگان‌ در کدام‌ مفهوم‌ از مفاهیم‌ چهارگانه‌ فوق‌ به‌ کار رفته‌، بستگی‌ به‌ مبانی‌ حق‌ از جهات‌ مختلف‌ دارد، که‌ نظام‌ حقوقی‌ در تبیین‌ آن‌ حق‌ از خود اتخاذ کرده‌ است‌. اما از آنچه‌ گفته‌ شد اینطور استنباط‌ می‌شود که‌ حق‌ آموزش‌ رایگان‌ در حیطه‌ ی‌ حق‌ ادعا جای‌ دارد زیرا که‌ نقیض‌ آن‌ حق‌ نداشتن‌ و لازمه‌ ی‌ اجرای‌ حق‌ برای‌ ذی‌ حق‌ تکلیف‌ دیگری‌ است‌. اصل‌ «سی‌ام‌» قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ تکلیف‌ دولت‌ را برای‌ فراهم‌ ساختن‌ و گسترش‌ آموزش‌ خاطرنشان‌ کرده‌ است‌. اما اینکه‌ این‌ تعهد و تکلیف‌ دولت‌ چه‌ آثار حقوقی‌ را در پی‌ دارد و اینکه‌ تعهد دولت‌ تعهد به‌ نتیجه‌ یا به‌ وسیله‌ است‌ در مبحث‌ بعدی‌ مورد بررسی‌ قرارمی‌گیرد.

  • فهرست و منابع پایان نامه نقش دولت در توسعه ی آموزش رایگان

    فهرست:

     مقدمه‌: ................................................................................................. 1

     فصل‌ اول‌: حق‌ آموزش‌ و تئوری‌ دولت‌  ............................................ 4

     بخش‌ اول‌ : مفهوم‌ حق‌ و حوزه‌ ی‌ حق‌ آموزش‌ ................................. 5

     مبحث‌ اول‌: تحلیل‌ هوفلد از مفهوم‌ حق‌ ............................................... 7

     بند اول‌: چهار قلمرو مفهوم‌ حق‌ ......................................................... 8

     1- حق‌ - ادعا (مطالبه‌)  (Claim-Right) .............................................. 8

     2- حق‌ - آزادی‌/اختیار  (Liberty/Privilage-Right) ............................ 9

     3- حق‌ - قدرت‌   (Power-Right) ..................................................... 10

     4- حق‌ - مصونیت‌  (Immunity-Right) ........................................... 10

     بند دوم‌: آثار حقوقی‌ مفهوم‌ حق‌ (تحلیل‌ مفهوم‌ وظیفه‌ یا تعهد) ....... 12

     1. تعهد به‌ وسیله‌ و تعهد به‌ نتیجه‌ ................................................... 13

     2. ماهیت‌ تعهدات‌ دولت‌ در قبال‌ حق‌ آموزش‌ .................................. 14

     مبحث‌: حق‌ آموزش‌ از دیدگاه‌ اسناد بین‌ المللی‌ حقوق‌ بشر و اسلام‌ 15........

     بند اول‌: حق‌ آموزش‌ از نگاه‌ اسناد بین‌ المللی‌ حقوق‌ بشر ............... 15

     1. اعلامیه‌ ی‌ جهانی‌ حقوق‌ بشر........................................................ 16

     2. میثاق‌ حقوق‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ ................................. 16

     3. سایر اسناد بین‌ المللی‌ حقوق‌ بشر ............................................... 18

     بند دوم‌: دیدگاه‌ اسلام‌ نسبت‌ به‌ حق‌ آموزش‌ .................................. 18

     1. قرآن‌ و تعلیم‌ و تربیت‌ ................................................................. 19

     2. سیره‌ ی‌ معصوم‌ و آموزش‌ ........................................................ 21

     بخش‌ دوم‌: توسعه‌ی‌ آموزش‌ و تئوری‌ دولت‌ .................................. 23

     مبحث‌ اول‌: توسعه‌ی‌ آموزش‌ گامی‌ در جهت‌ توسعه‌ی‌ انسانی‌ ....... 24

     بند اول‌: سرمایه‌ گذاری‌ آموزشی‌ شاخصی‌ از فرایند توسعه‌ ......... 26

     بند دوم‌: ضرورت‌ توسعه‌ی‌ آموزش‌ ............................................... 29

     بند سوم‌: رویکرد دولت‌ها در توسعه‌ی‌ آموزش‌ ............................. 32

    بند چهارم‌: عدم‌ تعادل‌ توسعه‌ی‌ آموزشی‌ در ایران‌ ......................... 36

     مبحث‌ دوم‌: ماهیت‌ دولت‌ و کارکرد آن‌ در تحقق‌ حق‌ آموزش‌ ........ 39

     بند اول‌: دولت‌ محدود یا مشروطه‌ ................................................... 40

     الف‌) ویژگی‌ دولت‌ مشروطه‌ ............................................................. 41

     ب‌) کارکرد دولت‌ مشروطه‌ در توسعه‌ ی‌ حق‌ آموزش‌ ................... 42

     بند دوم‌: دولت‌ رفاه‌ .......................................................................... 44

     الف‌) بررسی‌ ابعاد اقتصادی‌ و اجتماعی‌ دولت‌ رفاه‌ ........................ 45

     ب‌) دولت‌ رفاه‌ و حق‌ آموزش‌ .......................................................... 46

     بند سوم‌: دولت‌ طبقاتی‌ ..................................................................... 47

     الف‌) ویژگی‌ دولت‌ طبقاتی‌ ................................................................ 47

     ب‌) رویکرد دولت‌ طبقاتی‌ و حق‌ آموزش‌ رایگان‌ .............................. 49

     بند چهارم‌: مفاهیم‌ دولت‌ در نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ .............. 51

     الف‌) مفهوم‌ دولت‌ اسلامی‌ ................................................................ 52

     1- تئوری‌ دولت‌ اسلامی‌ .................................................................. 52

     2- بینش‌ دولت‌ اسلامی‌ در زمینه‌ی‌ حق‌ آموزش‌ ............................ 53

     ب‌) مفاهیم‌ حقوقی‌ دولت‌ در قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و حق‌

     آموزش‌ ............................................................................................ 54

     1- دولت‌ در مفهوم‌ حاکمیت‌ ............................................................ 55

     2- دولت‌ در مقام‌ تصدی‌ ................................................................ 56

     فصل‌ دوم‌: تحلیل‌ نظام‌ آموزشی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ و آموزش‌ رایگان‌   58

     بخش‌ اول‌: چالش‌های‌ فراروی‌ آموزش‌ رایگان‌ ............................... 59

     مبحث‌ اول‌: فرایند خصوصی‌سازی‌ آموزش‌ .................................... 60

     بند اول‌: اهداف‌ و مزایای‌ خصوصی‌ سازی‌ آموزشی‌ ..................... 61

     الف‌) اهداف‌ خصوصی‌سازی‌: .......................................................... 61

     ب‌) مزایای‌ خصوصی‌ سازی‌ محور استدلال‌ مدافعان‌ ..................... 65

     ج‌) پاسخ‌ به‌ دلایل‌ موافقان‌ خصوصی‌ سازی‌ ................................... 68

     بند دوم‌: شکل‌های‌ خصوصی‌ سازی‌ ............................................... 73

     بند سوم‌: خصوصی‌سازی‌ آموزشی‌ در ایران‌ ................................ 78

     الف‌) خصوصی‌ سازی‌ در آموزش‌ و پرورش‌ ................................ 78

     ب‌) خصوصی‌سازی‌ در آموزش‌ عالی‌ ............................................. 80

     مبحث‌ دوم‌: تأمین‌ هزینه‌های‌ آموزش‌ .............................................. 85

     بند اول‌: چه‌ کسانی‌ باید هزینه‌های‌ آموزشی‌ را بپردازند؟ .............. 85

     بند دوم‌: تأمین‌ منابع‌ مالی‌ آموزش‌ و پرورش‌ ................................. 91

     بند سوم‌: آموزش‌ عالی‌ و تأمین‌ منابع‌ مالی‌ .................................. 102

     الف‌) وضعیت‌ آموزش‌ عالی‌ از لحاظ‌ کمیت‌ ................................... 103

     ب‌) راه‌های‌ تدارک‌ منابع‌ مالی‌ جدید آموزش‌ عالی‌ ........................ 104

     بخش‌ دوم‌: تحلیل‌ حقوقی‌ نظام‌ آموزش‌ رایگان‌ در جمهوری‌ اسلامی ایران‌   109

     مبحث‌ اول‌: آموزش‌ رایگان‌ در قانون‌ اساسی‌ ............................... 109

     بند اول‌: بررسی‌ صورت‌ مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ بررسی‌ نهایی‌ قانون اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ .................................................................................................................. 110

     بند دوم‌: اصول‌ قانون‌ اساسی‌ و آموزش‌ رایگان‌ .......................... 113

     

      مبحث‌ دوم‌: نظام‌ حقوقی‌ آموزش‌ و پرورش‌ (عمومی‌) و آموزش‌ رایگان

    ......................................................................................................... 115

     بند اول‌: آموزش‌ و پرورش‌ دولتی‌ و آموزش‌ رایگان‌ ................... 116

     الف‌) آیا سرانه‌ی‌ دانش‌آموزی‌ کفاف‌ آموزش‌ رایگان‌ را می‌دهد؟ . 116

     ب‌) آئین‌ نامه‌ها و مصوبات‌ اداره‌ی‌ مدارس‌ دولتی‌ در رابطه‌ با کمک‌های مردمی‌      118

     ج‌) تحلیل‌ حقوقی‌ آئین‌ نامه‌ها و تصویب‌ نامه‌های‌ مطروحه‌ ........... 120

     بند دوم‌: ماده‌ 88 قانون‌ تنظیم‌ بخشی‌ از مقررات‌ مالی‌ دولت‌ و

     خودگردانی‌ آموزش‌ و پرورش‌ ..................................................... 123

     الف‌) ماده‌ 88 و آئین‌ نامه‌ و تصویبنامه‌ مربوط‌ به‌ آن‌ .................. 123

     ب‌) بررسی‌ حقوقی‌ ماده‌ 88 و آیین‌نامه‌های‌ مربوط‌ به‌ آن‌ ........... 125

     بند سوم‌: مدارس‌ غیردولتی‌ (غیرانتفاعی‌) ...................................... 129

     الف‌) قوانین‌، مقررات‌ و دستورالعمل‌های‌ مدارس‌ غیرانتفاعی‌ ....... 131

     ب‌) آموزش‌ رایگان‌ و مدارس‌ غیرانتفاعی‌ ..................................... 134

     بند چهارم‌: آموزش‌ و پرورش‌ خاص‌ (مدارس‌ دولتی‌ با شرایط‌ خاص‌)

    ......................................................................................................... 135

     الف‌) آموزشگاههای‌ علمی‌ آزاد ..................................................... 136

     ب‌) مدارس‌ دولتی‌ با شرایط‌ خاص‌ ................................................ 138

     مبحث‌ سوم‌: بررسی‌ حقوقی‌ نظام‌ آموزش‌ عالی‌ در جمهوری‌ اسلامی ایران‌ و آموزش‌ رایگان‌        140

     بند اول‌: قوانین‌ برنامه‌ پنجساله‌ توسعه‌ و آموزش‌ عالی‌ ............... 141

     الف‌) مواد قانونی‌ برنامه‌های‌ پنج‌ ساله‌ توسعه‌ و توسعه‌ی‌ آموزش رایگان‌    141

     ب‌) نقد قانون‌ برنامه‌ پنج‌ ساله‌ی‌ توسعه‌ در زمینه‌ی‌ آموزش‌ عالی‌ 145

     بند دوم‌: دوره‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ زیرنظر وزارت‌ علوم‌، تحقیقات‌ و فناوری‌         148

     الف‌) دوره‌های‌ نوبت‌ دوم‌ (شبانه‌) ................................................. 150

     ب‌) دانشگاهها و مؤسسات‌ غیردولتی‌ زیر نظر وزارت‌ علوم‌ تحقیقات‌ و فن‌آوری‌      154

     1- دانشگاه‌ پیام‌ نور ..................................................................... 155

     2- موسسات‌ آموزش‌ عالی‌ غیردولتی‌ غیرانتفاعی‌ ........................ 156

     بند سوم‌: دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ ..................................................... 158

     نتیجه‌گیری‌: .................................................................................... 163

     فهرست‌ منابع‌ ................................................................................. 170

    .

    منبع:

     الف‌) کتب‌

     1- آقایی‌، بهمن‌، «فرهنگ‌ حقوق‌ بشر»، انتشارات‌ گنج‌ دانش‌، چاپ‌ اول‌، 1376.

     2- ابوالحمد، عبدالحمید، «مبانی‌ سیاست‌»، انتشارات‌ توس‌، 1370.

     3- الماسی‌، محمد، «تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ اسلام‌ و ایران‌»، شرکت‌ نشر دانش‌ امروز، چاپ‌ اول‌، 1370.

     4- اینگهارت‌، رونالد، «تحول‌ فرهنگی‌ در جامعه‌ی‌ پیشرفته‌ صنعتی‌، ترجمه‌ مریم‌ وتر، انتشارات‌ کویر، چاپ‌ دوم‌، 1382.

     5- بارنز، جک‌، «چشم‌ انداز دگردیسی‌ در آموزش‌»، ترجمه‌ شهره‌ ایزدی‌، نشر طلایه‌ پرسو، چاپ‌ دوم‌، 1382.

     6- بشیریه‌، حسین‌، «جامعه‌شناسی‌ سیاسی‌»، نشرنی‌، چاپ‌ هشتم‌، 1381.

     7- بشیریه‌، حسین‌، «آموزش‌ دانش‌ سیاسی‌»، موسسه‌ نگاه‌ معاصر، 1382.

     8- پتریک‌، فیتس‌، «نظریه‌ رفاه‌»، ترجمه‌ هرمز همایون‌پور، نشر گام‌نو، 1381.

     9- حجتی‌، سید محمد باقر، «اسلام‌ و تعلیم‌ و تربیت‌»، چاپ‌ و نشر فرهنگ‌ اسلامی‌، 1363.

     10- راجرز، دانیل‌ سی‌ و راچلین‌، هرش‌اس‌، «اقتصاد آموزش‌ و پرورش‌»، ترجمه‌ ابوالقاسم‌ حسینیون‌، ناشر معاونت‌ فرهنگی‌ آستان‌ قدس‌ رضوی‌، 1370.

     11- راسخ‌، محمد، «حق‌ و مصلحت‌»، انتشارات‌ طرح‌نو، چاپ‌ اول‌، 1381.

     12- رادمرزی‌، سیدمهدی‌، «نظام‌ آموزش‌ عالی‌ در نگاه‌ قوانین‌ و مقررات‌»، انتشارات‌ مشرقین‌، 1380.

     13- رضوی‌، حسین‌، «بازده‌ اقتصادی‌ سرمایه‌گذاری‌ آموزش‌ در سطوح‌ مختلف‌ تهران‌»، سازمان‌ برنامه‌ بودجه‌، 1357.

     14- زاهدی‌ اصل‌، محمد، «مبانی‌ رفاه‌ اجتماعی‌»، انتشارات‌ دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌، چاپ‌ اول‌، 1381.

     15- ساخاروپولوس‌، جرج‌ و وودهال‌، مورین‌، «آموزش‌ برای‌ توسعه‌»، ترجمه‌ پریدخت‌ وحیدی‌ و حمید سهرابی‌، سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، 1371.

     16- شعبانی‌، قاسم‌، «حقوق‌ اساسی‌»، انتشارات‌ اطلاعات‌، تهران‌، چاپ‌ هشتم‌ 1379.

     17- شیخ‌ زاده‌، مصطفی‌ و رضازاده‌، بهرام‌، «بررسی‌ شیوه‌های‌ تأمین‌ و جذب‌ کمک‌های‌ مالی‌ در آموزش‌ و پرورش‌، شورای‌ تحقیقات‌ اداره‌ی‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ استان‌ آذربایجان‌، 80-1379.

     18-طباطبایی‌ مؤتمنی‌، منوچهر، «آزادیهای‌ عمومی‌ و حقوق‌ بشر»، مؤسسه‌ انتشارات‌ و چاپ‌ دانشگاه‌ تهران‌، 1375.

     19- عظیمی‌، حسین‌، «نقش‌ آموزش‌ و پرورش‌ در توسعه‌»، پژوهشکده‌ تعلیم‌ و تربیت‌، 1382.

     20- عمادزاده‌، مصطفی‌، «مباحثی‌ از اقتصاد آموزش‌ و پرورش‌»، انتشارات‌ جهاد دانشگاهی‌ اصفهان‌، چاپ‌ ششم‌، 1374.

     21- فاجرلیند.ا، «تعلیم‌ و تربیت‌ و توسعه‌ی‌ ملی‌»، ترجمه‌ سید مهدی‌ سجادی‌، انتشارات‌ تربیت‌، 1371.

     22- قاری‌ سید فاطمی‌، سید محمد، «حقوق‌ بشر در جهان‌ معاصر»، انتشارات‌ دانشگاه‌ شهید بهشتی‌، 1382.

     23- کاتوزیان‌، ناصر، «مبانی‌ حقوق‌ عمومی‌»، نشر دادگستر، چاپ‌ اول‌، 1377.

     24- مدنی‌، سید جلال‌الدین‌، «حقوق‌ اساسی‌ و نهادهای‌ سیاسی‌»، ناشر مؤلف‌، چاپ‌ چهارم‌، 1375.

     25- معین‌، محمد، «فرهنگ‌ فارسی‌»، موسسه‌ انتشارات‌ امیرکبیر، چاپ‌ دهم‌، 1375.

     26- معیری‌، محمد طاهر، «مسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌»، انتشارات‌ امیرکبیر، 1380.

     27- موحد، محمدعلی‌، «در هوای‌ حق‌ و عدالت‌»، نشر کارنامه‌، چاپ‌ اول‌، 1381.

     28- وینسنت‌، اندرو، «نظریه‌های‌ دولت‌»، ترجمه‌ حسین‌ بشیریه‌، نشرنی‌، چاپ‌ سوم‌، 1381.

     29- هاشمی‌، سید محمد، «حقوق‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌»، جلد اول‌، دانشگاه‌ شهید بهشتی‌، چاپ‌ اول‌، 1374.

     30- هلک‌، ژاک‌، «سرمایه‌گذاری‌ برای‌ آینده‌»، ترجمه‌ عبدالحسین‌ نفیسی‌، انتشارات‌ مدرسه‌، چاپ‌ اول‌، 1371.

     31-، «جنبه‌های‌ کاربردی‌ خصوصی‌سازی‌»، گروه‌ پژوهش‌ سازمان‌ ملل‌ متحد، ترجمه‌ رضا پاکدامن‌، انتشارات‌ مجد، چاپ‌ اول‌.

     

     ب‌) مقالات‌ و جزوات‌

     32- امیدی‌، یزدان‌، «بررسی‌ بودجه‌ آموزش‌ عالی‌ در سال‌ 1383، نامه‌ی‌ آموزش‌ عالی‌، سال‌ اول‌ شماره‌ (3)، تیرماه‌ 1383.

     33- تسنیمی‌، عباسعلی‌ و سجادی‌، سیدمهدی‌، «نقدی‌ بر مبانی‌ خصوصی‌سازی‌ مراکز آموزش‌ عالی‌»، فصلنامه‌ی‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ در آموزش‌ عالی‌، شماره‌ 20، سال‌ 1380.

     34- تقی‌پور ظهیر، علی‌، «نظام‌ برنامه‌ریزی‌ توسعه‌ آموزش‌ عالی‌»، فصلنامه‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ در آموزش‌ عالی‌، سال‌ اول‌، شماره‌ 3، 1372

     35- تونز، د.ر، «خصوصی‌سازی‌ در بخش‌ آموزش‌ عالی‌»، ترجمه‌ هادی‌ شیرازی‌ بهشتی‌، فصلنامه‌ی‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی‌، سال‌ اول‌، شماره‌ چهار، زمستان‌ 72.

     36- جانسون‌، د.ب‌، «شهریه‌»، ترجمه‌ عبدالحسین‌ نفیسی‌، گزیده‌ مقالات‌ دایره ‌المعارف‌ آموزش‌ عالی‌، موسسه‌ی‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی‌، 1376، تهران‌.

     37- چترچی‌، نوشین‌، «آموزش‌ عالی‌ و قانون‌ اساسی‌»، مجموعه‌ مقالات‌ نخستین‌ سمینار آموزش‌ عالی‌ - دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌ - تهران‌ - 1376.

     38- حاضری‌، علی‌ محمد، «تأملی‌ در پشتوانه‌های‌ نظری‌ خصوصی‌سازی‌ آموزش‌ عالی‌، مجموعه‌ مقالات‌ نخستین‌ سمینار آموزش‌ عالی‌ در ایران‌، دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌، تهران‌، چاپ‌ اول‌.

     39- حج‌ فروش‌، احمد، «ضرورت‌ و فلسفه‌ی‌ مشارکت‌های‌ مردمی‌ در آموزش‌ و پرورش‌»، فصلنامه‌ی‌ فرهنگ‌ مشارکت‌، شماره‌ دوم‌، 1373.

     40- روشن‌، احمدرضا، «یک‌ دهه‌ با آموزش‌ عالی‌»، نامه‌ی‌ آموزش‌ عالی‌، سال‌ اول‌ شماره‌ یک‌، اردیبهشت‌ 1383.

     41- زارعی‌، محمد حسین‌، «درآمدی‌ بر مبانی‌ نظری‌ تحول‌ اداری‌»، فصلنامه‌ی‌ مدیریت‌ دولتی‌، شماره‌ 33، 1378.

     42- زارعی‌، محمد حسین‌، «مسئولیت‌ دولت‌»، تقررات‌ درسی‌ دوره‌ی‌ دکترای‌ حقوق‌ عمومی‌، دانشگاه‌ شهید بهشتی‌، نیمسال‌ اول‌ 84-1383.

     43- سپهری‌، حسین‌، «واژگان‌شناسی‌ یا ترمینولوژی‌ مشارکت‌»، فرهنگ‌ مشارکت‌، شماره‌ی‌ دوم‌، زمستان‌ 1373.

     44- سجادی‌، سیدمهدی‌، «آیا خصوصی‌ (غیرانتفاعی‌) شدن‌ مدارس‌ به‌ بهبود آموزشی‌ کمک‌ می‌کند.»، خلاصه‌ مقالات‌ بهبود کیفیت‌ آموزشی‌، اداره‌ کل‌ آموزش‌ و پرورش‌ شهر تهران‌، 1374.

     45- سلجوقی‌، خسرو، «مشارکت‌ در آموزش‌ و پرورش‌ از نگاهی‌ دیگر»، فصلنامه‌ی‌ فرهنگ‌ مشارکت‌، شماره‌ هفتم‌، بهار 1375.

     46- شادی‌ طلب‌، ژاله‌، «مشارکت‌ مردم‌ در مدیریت‌»، ماهنامه‌ی‌ جهاد، تهران‌، 1372.

     47- ظهور، حسن‌، «طرح‌ توسعه‌ پیشنهادی‌ آموزش‌ عالی‌ در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌، فصلنامه‌ی‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ در آموزش‌ عالی‌، شماره‌ 16 و 15، سال‌ 77.

     48- عمادزاده‌، مصطفی‌، «تأمین‌ مالی‌ دانشگاهها»، نامه‌ی‌ آموزش‌ عالی‌، شماره‌ یک‌، اردیبهشت‌ 1383.

     49- علوی‌، ی‌، «دین‌ و دولت‌»، ماهنامه‌ی‌ آفتاب‌، شماره‌ی‌ سی‌ و چهارم‌، فروردین‌ و اردیبهشت‌ 1383.

     50- فاضلی‌، عصمت‌، «ضرورت‌ گسترش‌ آموزش‌ فراگیر»، نامه‌ی‌ آموزش‌ عالی‌ 5، سال‌ اول‌، شهریور 1383.

     51- قارون‌، معصومه‌، «مروری‌ بر نحوه‌ی‌ تأمین‌ منابع‌ مالی‌ آموزش‌ عالی‌»، فصلنامه‌ پژوهش‌ برنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی‌، شماره‌ 20 سال‌ 1380.

     52- قراگوزلو، محمد، «دولت‌ و توسعه‌»، فصلنامه‌ اطلاعات‌ سیاسی‌ - اقتصادی‌، شماره‌ 168-167، مرداد و شهریور 1380.

     53- لارونس‌، ساها، «دانشگاهها و توسعه‌ی‌ ملی‌» ترجمه‌ی‌ محمدرضا افضلی‌، نشریه‌ نگاه‌نو 1374.

     54- ناصری‌، محمدباقر، «حکومت‌ اسلامی‌ در ایران‌»، مجموعه‌ مقالات‌ حکومت‌ در اسلام‌، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، 1366.

     55- نوری‌ نائینی‌، محمد سعید و دژپسند، فرهاد، «بررسی‌ اقتصادی‌ شهریه‌ در آموزش‌ عالی‌»، فصلنامه‌ی‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ در آموزش‌ عالی‌، شماره‌ یک‌، سال‌ دوم‌، 1373.

     56- هاتان‌، نی‌، «تبیین‌ چارچوبی‌ از حق‌ انسانی‌ برای‌ توسعه‌ پایدار عادلانه‌»، ترجمه‌ی‌ محمد حسین‌ زارعی‌، فصلنامه‌ی‌ مدیریت‌ دولتی‌، شماره‌ 44، 1378.

     57- هاربیس‌، فردریک‌ و مایرز، جالزا، «نیروی‌ انسانی‌ و رشد اقتصادی‌»، ترجمه‌ حسین‌ مؤتمن‌، تهران‌، 1350.

     58- یمنی‌ دوزی‌ سرخابی‌، محمد، «تحلیل‌ نظام‌ آموزش‌ از دیدگاه‌ توسعه‌»، فصلنامه‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ آموزش‌ عالی‌، شماره‌ یک‌، سال‌ اول‌، 1372.

     59-، توسعه‌ی‌ مبتنی‌ بر دانایی‌، نامه‌ی‌ آموزش‌ عالی‌، سال‌ اول‌، شماره‌3، تیر 1383.

     

     ج‌) قوانین‌، اسناد و مدارک‌

     60- صورت‌ مشروح‌ مذاکرات‌ مجلس‌ بررسی‌ نهایی‌ قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ .

     61- قانون‌ اساسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌.

     62- قوانین‌ برنامه‌ی‌ پنج‌ ساله‌ی‌ توسعه‌ی‌ اول‌، دوم‌، سوم‌، چهارم‌

     63- قانون‌ تشکیل‌ شوراهای‌ آموزش‌ و پرورش‌ و آیین‌نامه‌های‌ اجرایی‌ آن‌، مصوب‌ 1372، انتشارات‌ مدرسه‌، چاپ‌ اول‌، 1380.

     64- مجموعه‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌، دبیرخانه‌ شورای‌ عالی‌ آموزش‌ و پرورش‌، انتشارات‌ مدرسه‌، چاپ‌ چهارم‌، 1382.

     65- مجموعه‌ قوانین‌، بخشنامه‌ها و مقررات‌ مدارس‌ غیرانتفاعی‌ کشور، وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌، معاونت‌ مشارکت‌های‌ مردمی‌ مدارس‌ غیرانتفاعی‌، چاپ‌ دوم‌.

     66- مجموعه‌ قوانین‌ آموزش‌ عالی‌ (تا پایان‌ 1372) وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌، جلد اول‌ 1372 - جلد دوم‌ 1374.

     67- ماده‌ 88 قانون‌ تنظیم‌ بخشی‌ از مقررات‌ مالی‌ دولت‌، مصوب‌ 1380، ناشر آذر برزین‌، چاپ‌ اول‌ 1381.

     

     د) منابع‌ اینترنتی‌

     68- http://www.spk-Gov.ir

     69- http://www.iranculture.org

     70- http://www.sci.org

     71- http://www.iernet.org

     72- http://www.irphe.ir

     73- http://www.Irandoc.com

     74- http://www.Ip.ata.ac.ir

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت