پایان نامه بررسی تطبیقی ساختار شعر احمد شاملو و احمد رضا احمدی

تعداد صفحات: 217 فرمت فایل: word کد فایل: 100023
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۲۸,۳۰۰ تومان
قیمت: ۲۶,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تطبیقی ساختار شعر احمد شاملو و احمد رضا احمدی

    بررسی تطبیقی  ساختار شعر احمد شاملو  و  احمد رضااحمدی

    بیان مساله:

    1-چرااز نظر ساختاردو شاعرکه هر کدام به عنوان مبدع وصاحب سبک در شعر معاصر هستند مورد بررسی قرار گرفته اند؟

    2-ساختار شکنی شاملو واحمدی چه تاثیری در شعر معاصر گذاشته

    3-اهمیت بحث ساختاری در شعر

    4-ساختارها چگونه وبا چه ابزاری بررسی می شوند؟

    5-آیا برای درک محتوا شناخت ساختار شعر لازم است؟

     

    هدف واهمیت تحقیق:                                                                                                                                                                                                       

    رساله حاضرباعنوان بررسی تطبیقی ساختارشعر احمد شاملو و احمدرضااحمدی شامل دوبخش وهدف عمده است . بخش نخست الزاما به ملاحظات نظری اختصاص یافته است تاچارچوب نظری این بررسی مشخص گردد و امکان طبقه بندی موضوعاتی پراکنده در نظام ساختارگرایی مورد تحلیل قرار گیرد .از آنجا که مطالعات زبان شناختی ادبیات درایران نوپاست وتحقیقات انجام گرفته در این زمینه اندک  ولی هدف  انست  تا درمعرفی و گسترش ساختارگرایی  که شاخه ای از زبان شناسی  است قدم کوچکی برداشته تازه ودید جدیدی درنگاه خواننده به متون ادبی به وجود آورد.                                                                                                                                                                         دراین فصل  تاریخچه ای مختصر ازساختار گرایی وچگونگی  کاربرد ان درادبیات ارائه شده وهمچنین پیوند آن با علومی نظیر نشانه شناسی .مردم شناسی .زبان شناسی و... امده است واز نظریات ساختار گرایان بزرگی همچون رومن یاکوبسن .رولان بارت .تزوتان تودورف .لوی استروس و... ا که اغاز گروپردازنده این نظریه ادبی هستند استفده شده که به تفصیل در بخشهای بعدی به ان پرداخته خواهد شد.

    بخش دوم که عمده تحقیق به ان اختصاص دارد به دوشاعر شهیر معاصر پرداخته که هرکدام آغازگرو به اوج رساننده روش و سبکی خاص در شعر معاصر هستند.

    شعرهای بررسی شده از احمد شاملو شامل: هوای تازه باغ اینه  ایدا دراینه  شکفتن در مه  ابراهیم در آتش مدایح بی صله  حدیث بی قراری ماهان  است که در مجموعه آثار شاملو جلد یکم جمع آمده شعرهای بررسی شده از احمد رضا احمدی شامل:مجموعه منتخبات که شامل گزیده ای از اشعار اوست و ساعت 10صبح بود.

    سوال های تحقیق:

    1:ایا زبان در شعر شاملو واحمدی باکارکردهای زبان معیار تفاوت دارد 

    2:  عواملی که باعث تفاوت زبان این شاعران با زبان معیار شده کدامند

    3:موسیقی چگونه دراشعار این دو شاعروارد شده

    4:ایا موسیقی درنظر این شاعران جایگاهی دارد

    5:صور خیال وتخییل در شعرهای شاملو واحمدی بیشتر درچه صنایع ادبی  نمود پیدا کرده

    فرضیه ها وقلمرو تحقیق:

    1:شاملو ر واحمدی  ازکارکردهای زبان معیار عدول کرده اند.

    2:دربین شاعران یاد شده شاملو بسیار بیشتر و بهتر از کارکرد های متفاوت زبان در جهت  شاعرانگی استفاده برده است و احمدی بسیار کمتر.

    3:بیشتر برجستگی شعر احمدی در تخییل وتصویر سازی از طریق تشبیه و استعاره است

    4:موسیقی بیشتر در شعر شاملو وجود دارد وباعث فخمامت درشعر او شده است.

    تعریفات عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی:

    واژه های کلیدی وراهگشای این رساله مانند ساختارگرایی،صورت گرایی،هنجار گریزی،برجسته سازی ،قاعده افزایی وغیره با استفاده از منابع ترجمه شده خارجی به فارسی بیشتر تعریف شده و مورد استفاده ما قرار گرفته است این گونه کلمات ودیدها نسبت به شعر یا ادبیات چونکه ساخته و پرداخته آنهاست ما نیز از آان تعریفات در جهت رسیدن به اهدافمان در جهت شناخت شعر استفاده می کنیم.

    روش تحقیق:

    این تحقیق به صورت کتابخانه ای و استفاده ازمجلات و سایتهای اینترنتی انجام گرفته است.

    محدودیت های تحقیق:

    نبود منابع کافی ورساله های مشابه یا مرتبط درباره ی شعر احمدی وعدم اقبال بیشتر جامعه ی شعری با شعر احمدی وموج نو  باعث زحمات زیادی برای یافتن تاروپود شعرهای اوشد وباریزه چینی درمجلات ومصاحبه های ایشان در روزنامه ها وسخنان دیگران درباره ایشان تاحدی باخصوصیات شعر ایشان آشنا شوم.امااین مشکلات در بررسی شعر شاملو کمتر دیده شد  کتاب های چون امیرزاده کاشی ها ازاستادگرانقدرم دکتر سلاجقه وکتاب ارزشمند سفر در مه از آقای پور نامداریان که به حق زحمت زیادی در شناساندن شعر شاملو کشیده اند توانستم دراین مسیر روان تر حرکت کنم.

     

    فصل دوم:مطالعات نظری

    دراین رساله سعی شده که برای رسیدن به هدف بررسی ساختار از بیشتر منابع خارجی وکمتر منابع داخلی( به علت کمبود منابع)   در بحث نظریات پرداخته شود .در این مبحث نیز با مشکلاتی همراه بود

    چون منابع خارجی ترجمه شده نیز بیشتر کلیات را مطرح کرده بودند وتا جایی که امکان داشت از نظریات بزرگانی چون یاکوبسن ‏‏‏‎ٌُ‎وتودورف و...استفاده شد واز چند منبع ارزشمند دیگر داخلی     

    مانند کتابهای آقای بابک احمدی یا کورش صفوی بیشترین استفاده برده شد اگر چه تعاریف آقای احمدی بیشتر کلی  وکمتر عینی به نظر می رسید ولی در کتاب آقای صفوی بیشتر عینی بود در

    قسمت کاربردی و پیشینه تحقیق در این مورد در رابطه با آثار شاملو تحقیقات و نقدهای زیادی شده است که بنده را در این راه یاری فراوانی کرده است از جمله کتاب امیرزاده کاشی ها از استاد ارجمندم دکتر سلاجقه وکتاب ارزشمند آقای پور نامداریان سفر در مه وکتاب آقای دستغیب وکتاب های دیگر ولی نقد ونظرهای بسیار کمتری در مورد ایشان وجود داشت جز در چند مجله یا کتابهای معدودی نیاز به تحقیقی جامع دارد که بنده با نگاه به آثارش بیشتر توانستم به چگونگی ساختار شعر او پی ببرم وپیشینه ای در این زمینه وجود نداشت یا اگر داشت بسیار کم بود

    فصل سوم :روش شناسایی تحقیق

    3-1روش تحقیق:روش تحقیق به صورت کتابخانه ای و اینترنت بوده است وهمچنین استفاده از سخنانشان در مجلات یا روزنامه ها

    3-2جامعه آماری:در قسمت کاربردی نمونه های زیادی ذکر شده ولی دقیقا نمی توان آمار دقیقی از

    آن داد بلکه سعی شده است تا حد امکان نمونه های دیده شده آورده شود

    3-3نمونه ها در بیشترین بسامد ذکر شده مانند تشخیص که در دو شاعر مورد نظر بسیار آمده و همچنین تشبیه که کمتر از تشبیه واستعاره از آن دو کمتر

    3-4جمع آوری اطلاعات با کمک اساتید گرامی وکتابهای راهگشا و سایتهای اینتر نتی انجام گرفته است

    3-5 تجزیه وتحلیل با استفاده از بیشترین استفاده شاعر از عنصر خاصی که در متن آمده انجام گرفته مثلا در شعر احمدی بسامد تشخیص فراوان است وبسامد مثالهای موسیقی وزبان کمتر

    فصل چهارم:مبانی نظری ساختارگرایی

     

    ساختارگرایی چیست:

    دراین قسمت تعریفات مختلفی از نظریه پردازان بزرگ آمده است

    "روش جستجوی واقعیت نه در اشیای منفرد که در روابط میان آنهاست به نظر دوروتی سلز ساختارگرایی"

    بررسی قوانین ترکیب هم در طبیعت وهم درمصنوعات انسانی است"همچنین از نظر رابرت اسکولز عبارت است از نظامی منسجم که علوم مدرن را وحدت بخشید وجهان را بار دیگر برای انسان قابل سکونت گرداند.ساختارگرایی چنان که از نامش بر میاید به ساختارها میپردازد و به خصوص به ان دسته از قوانین کلی رابررسی میکند که بر ساختارها حاکمند.

    به گفته فردریک جیمسون ساختارگرایی "بازاندیشی درباره همه چیزها از دیدگاه زبان شناسی است"تحلیل ساختارگرایانه بران است که مجموعه قوانین شالوده ای ناظر برترکیب این نشانه ها(نظام خویشاوندی .مسابقه کشتی .نوع غذاو...)ورسیدن به یک معنا را استخراج کند وچنین تحلیلی تا حدودی زیاد به انجا نشانه ها واقعا میگویند کاری ندارد وبه جای ان بر روابط درونی انها با یکدیگر تاکید میورزند.

    ساختارگرایی نوعی روش تحقیق است که می توان ان را در مورد گستره وسیعی از موضوعات مختلف از مسابقات فوتبال تا شیوه های تولید اقتصادی به کار گرفت.

    موکاروفسکی  میگوید :ساختارگرایی یک جهان بینی نیست که استوار بر راههای تجربی باشد چنان روشی هم نیست که مجموعه ای از شگردهای پزوهش درباره ی گستره ای خاص داشته باشد ساختارگرایی اصلی ادراکی است که در گستره های متفاوت روانشناسی. زبان شناسی . پزوهشهای ادبی نظریه . تاریخ وهنر وجامعه شناسی . زیست شناسی و... آشکار میشود.

    ساختارگرایی استوار بر این نکته است که اگر کنشها ودستاوردهای کار واندیشه ادمی دارای معنا

    باشد پس باید نظامی از تمایزها ومناسبات میان واحدهای کنش وتولید وجود داشته باشد که امکان حضور معنا را می دهدمثلا یک تماشاگر فوتبال که چیزی  درباره قوانین نمیداند کنش های افراد یکسر بی معنایند.ساختارگرایی باتکیه بر اصولی همانند کل گرایی سعی در کشف ساختار درپس واقعیت اجتماعی .سرایت قواعد زبانی به فعالیتهای اجتماعی .حل نظامهای فرهنگی باتقابل های دوگانه . بی اعتنایی به تاریخ وزبان .نفی سوژه محوری . قیاس ناپذیری ساختارها . مطالعه همزمان ساختارها وتوجه به عمق ساختها نسبت به روساختها . در دو مکتب فرانسوی(ساختارهای زبانی)و امریکایی (ساختارهای اجتماعی ) شناخته شده است.بحث ارسطواز اینکه ایده بیرون ازحضور فیزیکی  اشیا وجود ندارد وگوهر هرچیز درمناسبات آن باچیز دیگر شناخته میشود در حکم پایه ی روش ساختارگراست . آگاهی ازساختارها نه فقط مانع ازآگاهی از تغییرات نمیشود بلکه تنها راهی است که برای آگاهی یافتن از تغییرات داریم . ساختارگرایی در همان حال که عین واقعی رادر پرانتز قرار میدهد ذهن انسان رانیز کنار میگذارد ودرواقع همین جنبش دوسویه است که طرح ساختارگرایی راتعریف میکند. اثرنه به عینی بر میگردد ونه توصیف ذهن فردی است هردوی این مقولات کنار گذاشته می شوند وانچه میان انها معلق میماند نظامی از قوانین است این نظام حیات مستقل خودرادارد  وبه امرونهی مقاصد فردی تمکین نخواهد کرد . ساختارگرایی ضد انسان گراست نه بدین معنی که نیکبختی کودکان را به یغما ببرد بلکه به جهت نفی این اسطوره که معنا با تجربه ی فرد اغاز میشود وپایان می پذیرد . از نظر انسان سنت گرا معنا چیزی است که من یا ما آن را خلق میکنیم اما چگونه می توانیم فضایی را خلق کنیم که قوانین حاکم بران ازقبل وجود نداشته باشد  هرقدر به عقب برگردبم وهرقدر به جستجوی معنا براییم همواره باساختاری مواجه خواهیم شد که از قبل درآنجا وجود دارد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تطبیقی ساختار شعر احمد شاملو و احمد رضا احمدی

    فهرست:

    فصل اول:کلیات طرح

    بیان مساله.................................................................................................... 5

    هدف واهمیت تحقیق...................................................................................... 5

    سوال های تحقیق........................................................................................... 6

    فرضیه ها وقلمرو تحقیق.................................................................................... 6

    تعریف عملیاتی متغیرها وواژه های کلیدی............................................................... 7

    روش تحقیق ................................................................................................ 7

    محدودیت های تحقیق..................................................................................... 7

    فصل دوم: مطالعات نظری........................................................................... 8

    فصل سوم:روش شناسایی تحقیق.................................................................. 9

    روش تحقیق................................................................................................. 9

    جامعه آماری................................................................................................ 9

    حجم نمونه و روش اندازه گیری........................................................................... 9

    ابزار جمع آوری اطلاعات.................................................................................. 9

    روش تجزیه و تحلیل داده ها............................................................................... 9

    فصل چهارم: مبانی نظری ساختارگرایی......................................................... 10

    ساختار گرایی چیست.................................................................................... 10

    ساختار گرایی در ادبیات................................................................................. 12

     تاریخچه ساختار گرایی................................................................................. 15

    زبان شناسان چک........................................................................................ 23

    ساخت گرایان............................................................................................ 25

     کاربرد گرایان............................................................................................ 28

    پیشینه مطالعات زبان شناختی در ادبیات ایران ......................................................... 30

    بررسی صناعات ایران.................................................................................... 30

    بررسی گونه های ادبی................................................................................... 32

    سبک شناسی متون ادبی................................................................................. 34

    هنجار وهنجارهای زبانی................................................................................. 36

    زبان معیار.................................................................................................. 37

    گونه های زبانی........................................................................................... 38

    ویژه گیها و نقش زبان معیار............................................................................. 40

     زبان فارسی معیار......................................................................................... 42

    برجسته سازی............................................................................................. 45

    ویژگیهای برجسته سازی................................................................................ 47

    گونه های برجسته سازی ...................................................................................................  48

    قاعده افزایی............................................................................................... 49

    هنجار گریزی............................................................................................. 50

     قاعده کاهی.............................................................................................. 52

     هنجار گریزی آوایی.................................................................................... 56

    هنجار گریزی نوشتاری.................................................................................. 56

    هنجار گریزی واژگانی.................................................................................. 56

    هنجار گریزی نحوی..................................................................................... 57

    برخی از ویژگی های نحوی زبان .......................................................................................  62

     هنجار گریزی سبکی ................................................................................... 67

    هنجار گریزی زمانی..................................................................................... 69

    هنجار گریزی معنایی..................................................................................... 70

    فصل پنجم:مباحث کاربردی...................................................................... 72

     عاطفه..................................................................................................... 72

    عاطفه در شعرشاملو...................................................................................... 73

    عاطقه در شعر احمدی................................................................................... 84

    زبان  در شعر شاملو ...................................................................................... 88

    زبان در شعر احمدی................................................................................... 116

    تخیل .................................................................................................... 120

    تشبیه در شعر شاملو..................................................................................... 121

    تشبیه در شعر احمدی................................................................................... 134

     تشخیص در شعر شاملو................................................................................ 139

    تشخیص در شعر احمدی.............................................................................. 147

     استعاره مصرحه در شعر شاملو ....................................................................... 159

    استعاره مصرحه در شعراحمدی........................................................................ 164

    موسیقی در شعر شاملو................................................................................. 170

    موسیقی در شعراحمدی................................................................................ 182

    فصل ششم:نتیجه گیری............................................................. 189

    منابع ومآخذ.......................................................................... 205

     

    منبع:

    آرلاتو، آنتونیدرآمدی به زبانشناسی تاریخی، ترجمه یحیی مدرسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.تهران 1384

    احمد سلطانی ،منیره،تصویر آفرینی در شعر معاصر،انتشارات زر باف،چ1380

    احمدی، احمد رضا،ساعت 10 صبح بود،نشر چشمه،چ دوم تهران1386

    احمدی، احمد رضا،ساعت 10 صبح بود،نشر چشمه،چ دوم تهارن1386.

    احمدی، بابک  ساختار و تاویل متن، نشر مکز ج 2 تهران -1372.

    احمدی، بابک حقیقت و زیبایی،نشر مرکز تهران 1374.

    احمدی، بابک ساختار و هر موتیک ، نشر امیر کبیر تهران 1380.

    اسکولز، رابرت،در آمدی بر ساختارگرایی در ادبیات،ترجمه فرزانه طاهری ، نشر آگه،چ دوم تهران1383.

    ایگلتون،تری،پیش در آمدی بر نظریه نقد ادبی،ترجمه عباس مخبر،نشر مرکز،چ چهاردهم تهران1386.

    باطنی ، محمد رضا پیرامون زبان و زبان شناسی، نشر فرهنگ معصر تهران 1384.

    باطنی، محمد‌رضازبان و تفکر، تهران، نشر آبانگاه. تهران 1373.

    باطنی، محمدرضاتوصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، امیرکبیر تهران 1384

    پور نامداریان، تقی،سفر در مه ،نشر نگاه ،ویرایش جدید تهران1381.

    تودورف،تزوتان ،بوطیقای ساختارگرا،ترجمه محمد نبوی،نشر آگه،چ دوم تهران 1382.

    ثروت، منصور،نظریه ادبی نیما،نشر پایا،چ اول تهران 1377.

    چامسکی، نوام ، زبان و مسائل دانش ،ترجمه  علی ارزی نشر  تهران 1377.

    چامسکی ، نوام ، ساختهای نحوی،نشر خوارزمی تهران 1374.

    حق‌شناس، علی‌محمد مقالات ادبی، زبان شناختی، نیلوفر. تهران 1370.

    حق‌شناس، علی‌محمدنظم، نثر، شعرسه گونه ادب، مجموعه مقالات دومین کنفرانس زبان شناسی تهران 1373.

    حقوقی،محمد،شعر زمان ما (1)،نشر نگاه ،چ دهم تهران 1382.

    دست غیب،عبدالعلی،نقدآثار احمد شاملو،نشر چاپار چ 3  تهران 1354 .

    روبنیز، آر. اچ، تاریخ مختصر زبان‌شناسی، ترجمه علی‌محمد حق‌شناس. نشر مرکز. تهران 1370.

     

    سلاجقه پروین،از این باغ شرقی،نشر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،تهران 1385.

    سلاجقه،پروین،امیرزاده کاشی ها،نشر مروارید،چاپ اول تهران1384.

    سوسور، فر دینان دو ، دوره زبان شناسی  عمومی  ترجمه  کورش صفری ، نشر هرمن تهران 1378.

    شاملو،احمد،مجموعه آثار، دفتر یکم،نشر نگاه چ چهاردهم تهران 1382.

    شاملو، احمد،برگزیده شعرهای احمد شاملو،انتشارات بامداد،چ دوم تهارن 1350

    شفیعی کدکنی، محمدرضا، موسیقی شعر، آگاه تهران1379

    شمس لنگرودی،محمد تقی جواهری گیلانی،تاریخ تحلیلی شعر نو،نشر مرکز،ج 3،چاپ دوم تهران 1378.

    شمیسا سیروس ،کلیات سبک شناسی، نشر فردوس 1372.

    شمیسا، سیروس معانی، انتشارات فردوس. تهران 1375

    صادقی، علی اشرف، تحول زبان و تثبیت یا معیار سازی آن، مرکز نشر دانشگاه تهران 1379.

    صادقی،علی اشرف، زبان معیار، دومین سمینار  زبان فارسی در صدا سیما،نشر سروش  تهران 1371

    صادقی، علی اشرف  بان معیار ، نشر دانش ، تهران 1378.

    صفوی ، کورش، آشنایی با تاریخ زبان شناسی، نشر پژو آب کیوان  تهران  1386.

    صفوی ، کورش ، از زبان شناسی  به ادبیات  ج اول: نظو نشر چشمه تهران 1374.

    صفوی، کورش ، از زبان شناسی  به ادبیات  ، نشر سوره مهر ج دوم : شرع 1376.

    عدنانی،منوچهر،دستور روشمند دستور زبان فارسی، نشر ثالث. تهران 1382

     

    غلامعلی‌زاده،ساخت زبان فارسی، احیا کتاب تهران 1377

    فالر، راجر ودیگران، زبان‌شناسی و نقد ادبی، ترجمه مریم خوزان و حسین پاینده،  نشر نی. تهران 1369

    فصل نامه تخصصی شعر گوهران،شماره شانزدهم ویژه احمد رضا احمدی،تابستان 1386.

    گرین،ویلفرد ودوستان،مبانی نقد ادبی،ترجمه فرزانه طاهری،انتشارات نیلوفر،چ چهارم تهران1385.

    ماهوتیان،شهرزاد، دستور زبان فارسی از دیدگاه رده شناسی،ترجمه مهدی سمائی، نشر مرکز.تهران 1378

    مصاحبه با احمد شاملو از مجله فردوسی ،فروردین تهران 1345.

    معین،محمد،فرهنگ فارسی،نشر امیرکبیر،چاپ چهاردهم ،ج دوم تهران1378.

    موکارفسکی یان  زبان معیار  و زبان شعر ،ترجمه احمد اخوت، کتاب شعر ،ج 2 اصفهان 1372.

    ناتل خانلری،پرویز،دستور زبان فارسی ، توس. تهران1376

     نبوی، محمد ،از زبان تاشعر،  موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی تهران1373

    نجفی، ابوالحسن، مبانی زبان‌شناسی و کاربرد آن در زبان فارسی، نشر نیلوفر. تهران 1380

    وحیدیان کامیار، تقی کشف یک واقعیت درباره‌ی نقش‌های زبان، مجله‌ی زبان‌شناسی، سال هفدهم، شماره‌ی 2. پاییز و زمستان. تهران 1381

     

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت