پایان نامه بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تعداد صفحات: 134 فرمت فایل: word کد فایل: 10002297
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۲۰,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    چکیده:

    هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. به عبارت دیگر در این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستیم که آیا سرمایه­گذاران، تحلیل­گران و سایر استفاده­کنندگان از اطلاعات حسابداری، عامل مدیریت سود شرکت­های گروه را درک کرده و در تصمیم گیری­های خود لحاظ می کنند یا نه؟ با توجه به اینکه واکنش بازار سرمایه نسبت به اطلاعات منتشره نهایتاً در بازده سهام منعکس می­شود، بنابراین رابطه رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی برای 45 نمونه آماری طی دوره زمانی1382 الی1386مورد بررسی قرار گرفته و برای اندازه گیری مدیریت سود شرکت­های گروه از مدل تعدیل شده جونز[1](1995) استفاده شده است. در این پژوهش کل اقلام تعهدی و اجزای اختیاری و غیر­اختیاری شرکت­های گروه به­ عنوان متغیرهای مستقل و بازده سهام شرکت اصلی به­ عنوان متغیر وابسته می­باشد. برای آزمون فرضیه­های پژوهش از آزمون ضریب همبستگی و ضریب تعیین استفاده شده است و نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که رابطه ضعیفی بین مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی وجود دارد.

    واژه­های کلیدی: شرکت­های گروه، مدیریت سود، بازده سهام و شرکت اصلی.

     

    مقدمه:

    مدیریت سود نوعی اقدام آگاهانه با هدف طبیعی نشان دادن سود شرکت جهت رسیدن به یک سطح مطلوب و مورد نظر می­باشد. مدیریت سود زمانی اتفاق می­افتد که مدیران با استفاده از قضاوت (تشخیص) در گزارش­گری مالی و ساختار مبادلات جهت گمراه نمودن بعضی از ذینفعان (شامل سهامداران، اعتباردهندگان، کارکنان، دولت، سرمایه­گذاران و ...) درباره عملکرد اقتصادی شرکت یا تحت تاثیر قرار دادن نتایج قراردادی که به ارقام حسابداری گزارش شده وابسته است، در گزارش­گری مالی تغییر ایجاد می­کنند(پورحیدری و همتی، 1383،ص 49)1.

    انتخاب و تغییر اصول پذیرفته شده حسابداری اجازه می دهد بسیاری از معاملات با یک یا چند روش مختلف ثبت شود .به عنوان مثال از بین روش­های اولین صادره از اولین وارده، اولین صادره از آخرین وارده و میانگین موزون برای حسابداری موجودی­ها، روش استهلاک خط مستقیم و نزولی برای دارایی­های ثابت، روش هزینه یابی کامل و کوشش­های موفقیت آمیز برای هزینه­های استخراج نفت و گاز، روش کار تکمیل شده و درصد پیشرفت کار برای قراردادهای بلند مدت، می توان یکی از  روشهای فوق را انتخاب کرد و بعداً آن را تغییر داد. به علاوه، مدیران اقلام تعهدی صورت­های مالی را مدیریت می کنند، زیرا اقلام تعهدی از انعطاف بیشتری برخوردار هستند. برآوردهایی همچون عمر مفید دارایی ثابت، قابلیت وصول مطالبات، نرخ تنزیل تعهدات بازنشستگی و سایر اقلام تعهدی پایان سال که سود گزارش شده را تعدیل می­کنند، ابزارهای سنتی هستند که مدیران در طول زمان ازآنها استفاده کرده و مستقیما قابل مشاهده نیستند (مرادی و همکاران، 1387،ص51)2.

    نتایج بدست آمده نشان می دهد که مدیریت سود می تواند سبب افزایش قیمت­های سهام شود. تحقیقات انجام شده مدارک مناسبی در مورد مدیریت (دستکاری) سود در شرایط مختلف اقتصادی نشان می دهد. مدیران به صورت فرصت طلبانه برسود خالص مدیریت می­کنند. مثلا در دوره­هایی که قیمت سهام رشد بالایی دارد به دلیل ورود سرمایه گذاران غیرحرفه ای و عدم توجه حرفه ای­ها به اطلاعات مندرج در صورت­های مالی، مدیران اقدام به مدیریت سود می کنند. البته در دوره­هایی که قیمت سهام رشد کمی داشته باشد، بدلیل آگاهی سرمایه گذاران از کاهش قیمت­ها، اثر مدیریت سود خنثی شده و این امر باعث کاهش بازده غیرعادی سهام  می شود. در دوره ای که قیمت­ها از رشد متوسطی برخوردار هستند، سرمایه گذاران حرفه­ای نسبت به اطلاعات مندرج در صورت­های مالی توجه بیشتری دارند و سودهای تعدیل شده و غیر تعدیل شده(به دلیل مدیریت سود) را از یکدیگر تفکیک می کنند(همان منبع،ص51)3.

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    1-مقدمه :

    صورت­های مالی، منابع مهم اطلاعاتی برای تصمیم گیری­های اقتصادی بشمار می روند که مدیران، سرمایه­گذارن، اعتبار دهندگان و سایر استفاده­کنندگان جهت رفع نیازهای اطلاعاتی خود از آنها استفاده می کنند. صورت­های مالی اساسی به عنوان شالوده سیستم­های اطلاعاتی حسابداری باید اطلاعات مربوط و قابل اعتماد را در اختیار استفاده­کنندگان گزارش­های مالی قرار دهند تا در مدل­های تصمیم گیری آنها مورد استفاده واقع شوند، این سیستم­ها بایستی مبنائی را برای استفاده­کنندگان ازگزارش­های مالی فراهم آورند تا آنها بتوانند عملکرد شرکت را مورد ارزیابی قرار دهند. از آنجایی که تنها و     مهم­ترین ابزار اطلاعاتی استفاده­کنندگان از اطلاعات مالی، همانا صورت­های مالی هر شرکت        می باشد تا آنها بتوانند تصمیم­هایی را اتخاذ کنند؛ اگر این اطلاعات صحیح نباشند، کلیه افراد متضرر خواهند شد. با توجه به اینکه اطلاعات به صورت یکسان در اختیار استفاده کنندگان قرار نمی گیرد، بین مدیران و سرمایه­گذاران، عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد می شود. عدم تقارن اطلاعاتی، وضعیتی است که مدیران در مقایسه با سرمایه گذاران، دارای اطلاعات افشاء نشده بیشتری در مورد عملیات و جوانب مختلف شرکت در آینده می­باشند. همین امر سبب می شود که مدیران انگیزه و فرصت مدیریت سود را داشته باشند. تحت چنین شرایطی مدیران ممکن است به واسطه اقلام تعهدی، بصورت موقتی سود شرکت را بیش از واقع نشان داده و بدین طریق سهام شرکت را به قیمت بیش از ارزش واقعی معامله کنند. که نهایتاً منجر به افزایش بازده سهام آن شرکت خواهد شد. با توجه به این موضوع که مدیران مجبورند اقلام تعهدی را در دوره­های بعد برگردانند، احتمال کاهش سود شرکت­های با عملکرد ضعیف در دوره­های بعد افزایش می یابد. زیرا برای شرکت­های با عملکرد ضعیف که به مدیریت سود می پردازند، احتمالاً جریان­های نقدی جهت مخفی­سازی تأثیر اقلام تعهدی برگردانده شده کافی نباشد(ابراهیمی کردلر و داریانی، 1385،ص4)1.

    یکی از اهداف اساسی وضع استانداردهای حسابداری این است که استفاده کنندگان بتوانند با اتکاء بر صورت­های مالی تصمیم­های نسبتاً مربوط و صحیحی اتخاذ کنند، پس نیاز حرفه حسابداری به آن شیوه از گزارشگری می باشد که منافع تمام استفاده کنندگان به­صورتی مطلوب رعایت شود. از سوی دیگر، همان­طور که از تعریف مدیریت سود بر می آید، مدیران برای رسیدن به اهداف خاصی که منطقاً منافع عده­ای خاص را تأمین می کند، سود را طوری گزاش می کنند که این با هدف تأمین منافع عمومی استفاده کنندگان مغایرت دارد. حسابرسان وظیفه دارند که بر مطلوبیت صورت­های مالی در چارچوب استانداردهای حسابداری صحه بگذارند، در حالی­که استانداردهای حسابداری نیز در بعضی از موارد دست مدیران را برای انتخاب روش حسابداری باز می گذارد. در واقع مشکل از آنجا ناشی می شود که مدیریت سود در بعضی مواقع باعث گمراه کننده شدن صورت­های مالی می­شود، در حالیکه    صورت­های مالی از نظر قرارگرفتن در چارچوب استانداردهای حسابداری مشکلی نداشته و حسابرسان از این نظر نمی توانند بر صورت­های مالی اشکالی بگیرند. پس با توجه به این موضوع که سود یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری­ها می­باشد، آگاهی استفاده کنندگان از قابل اتکاء بودن سود می تواند آنها را در اتخاذ تصمیم­های بهتر یاری دهد(مشایخی و صفری، 1385،ص 36)1. 

    بررسی پژوهش­هایی که در زمینه مدیرت سود انجام گرفته، بیانگر تلاش پژوهش­گران در فهم این مطلب است که چرا مدیران به دنبال دستکاری سود هستند، چگونه سود را مدیریت می کنند و عواقب اینگونه رفتار چیست؟ پاسخ به این سؤال­ها، بخش اعظمی از پژوهش­های تجربی را در حوزه حسابداری و گزارش گری مالی به خود اختصاص داده است(مشایخی و همکاران، 1384،ص 62)2.

    حسابداری تعهدی، حق انتخاب قابل توجهی به مدیران در تعیین سود در دوره­های زمانی متفاوت اعطاء می­کند. در واقع تحت این نوع از سیستم حسابداری، مدیران کنترل چشمگیری بر زمان تشخیص برخی اقلام هزینه از جمله هزینه­های تبلیغات و مخارج تحقیق و توسعه دارند. از سوی دیگر مدیران در سیستم حسابداری تعهدی، با گزینه­های متفاوتی در مورد زمان تشخیص درآمدها نیز روبرو هستند، ازجمله تشخیص سریع تر درآمد از طریق انجام فروش­های نسیه. اینگونه عملکرد از سوی مدیران به عبارت ساده به عنوان مدیریت سود یاد می شود(مشایخی و همکاران، 1384،ص 62)3.

    از آنجایی­که در این پژوهش ارتباط بین مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته، سعی شده است که به استفاده کنندگان از صورت­های مالی شرکت­های گروه این آگاهی داده شود که گاهی اوقات سود، مدیریت    می شود و از این رو سود گزارش شده شرکت­های گروه(سود تلفیقی)از سود واقعی متفاوت خواهد بود؛ که این موضوع ممکن است باعث افزایش قیمت سهام و در نتیجه بازده سهام شرکت اصلی شود. تحت چنین شرایطی سرمایه گذاران بایستی در تصمیم گیری­های خود دقت بیشتری به عمل آورده و محافظه کارانه تر عمل نمایند.

     

    2-1)بیان مسأله

    هدف گزارشگری مالی فراهم آوردن اطلاعاتی است که آثار مالی معاملات، عملیات و رویدادهای مالی موثر بر وضعیت مالی و نتایج عملیات یک واحد انتفاعی را بیان و از این طریق سرمایه گذاران، اعطاء کنندگان تسهیلات مالی و سایراستفاده کنندگان برون سازمانی را در قضاوت و تصمیم گیری نسبت به امور یک واحد انتفاعی یاری دهد و با بدست آوردن کنترل یک واحد انتفاعی توسط واحد انتفاعی دیگر، کانون توجه گزارش گری مالی به سمت سرمایه گذاران اصلی و عمده متمرکز خواهد شد. یکی از اقلام حسابداری که در گزارش­های مالی، ارائه شده و به عنوان معیار ارزیابی عملکرد و توانایی سودآوری واحد انتفاعی قرار می­گیرد، سود خالص می­باشد که کاربردهای متفاوتی دارد. معمولاً سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات، عاملی برای تدوین سیاست­های تقسیم سود و راهنمایی برای سرمایه­گذاری و تصمیم­گیری و بالاخره عاملی برای پیش بینی بشمار می­آید. محاسبه سود خالص یک واحد انتفاعی متأثر از روش­ها و برآوردهای حسابداری است، بدین لحاظ امکان دستکاری سود توسط مدیریت وجود دارد. وجود زمینه مناسب برای تخریب سود ناشی از تضاد منافع و همچنین به علت پاره­ای از محدودیت­های ذاتی حسابداری از جمله نارسایی­های موجود در فرآیند برآوردها و پیش­بینی­های آتی و همچنین امکان استفاده از روش­های متعدد حسابداری توسط واحدهای انتفاعی موجب شده است که سود واقعی با سود گزارش شده آنها در صورت­های مالی متفاوت باشد و از آنجایی که سود از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد و تعیین کننده ارزش واحدهای انتفاعی تلقی می گردد، موضوع مدیریت سود مورد توجه پژوهشگران و دست­اندرکاران حرفه حسابداری و مدیریت سرمایه گذاری قرار گرفته است(اسماعیلی، 1384،ص 28)1.

    اختیار عمل مدیران در استفاده از اصول تحقق و تطابق، برآورد و پیش بینی و همچنین اعمال      روش­هایی نظیر تغییر روش ارزیابی موجودی کالا، استهلاک سرقفلی، جاری یا سرمایه­ای تلقی کردن هزینه­های تحقیق و توسعه و تعیین هزینه مطالبات مشکوک الوصول از جمله مواردی هستند که مدیران می توانند از طریق اعمال آنها سود را تغییر دهند. از یک طرف بدلیل آگاهی بیشتر آنها از شرکت، انتظار می رود بگونه ای اطلاعات تهیه و ارایه شوند که وضعیت شرکت را به بهترین نحو منعکس کنند. از طرف دیگر بنابه دلایلی نظیر ابقاء در شرکت، دریافت پاداش و... مدیریت واحد انتفاعی خواسته یا ناخواسته ممکن است با دستکاری سود، وضعیت شرکت را مطلوب جلوه دهد(همان منبع، ص 28)2.

    بنابراین آن دسته از شرکت­هایی که درصدد سرمایه گذاری در واحدهای انتفاعی دیگر هستند، بالاخص آن دسته شرکت­هایی که هدفشان از سرمایه گذاری، کنترل آن شرکت­ها می باشد، بایستی در ارزیابی تخصیص منابع مالی خود در شرکت­های فوق، علاوه برکمیت سود، رفتارهای مدیریت سود آن شرکت­ها را نیز مدنظر قرار دهند. در این پژوهش رابطه رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی که در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده اند مورد بررسی قرار گرفته است. رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با استفاده از مدل تعدیل شده جونز[1](1995) محاسبه و رابطه آن با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. طبق بند 5 استاندارد حسابداری شماره 18 با عنوان صورت­های مالی تلفیقی و حسابداری سرمایه گذاری در واحدهای فرعی، شرکت­های گروه عبارت است از واحد تجاری اصلی و کلیه واحدهای تجاری فرعی آن و منظور از شرکت­های اصلی عبارت است از واحدهای تجاری که دارای یک یا چند واحد تجاری فرعی است.

     

    3-1)اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

    واحدهای انتفاعی جهت حل مشکلات اقتصادی خود نیازمند یافتن راه کارهای مناسبی برای استفاده بهتر از امکانات و ثروت­های در دسترس خود هستند. در این راستا یکی از راه کارهای مهم، بسط و توسعه سرمایه گذاری است.

    سود حسابداری و اجزای مربوط به آن از جمله اطلاعاتی محسوب می شوند که در هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری، توسط شرکت­ها مورد استفاده قرار می گیرد. این رقم بر مبنای ارقام تعهدی محاسبه و شناسایی می شود. در مبنای تعهدی لزوماً شناسایی درآمدها و هزینه­ها همراه با دریافت و پرداخت وجه نقد نبوده، و در محاسبه سود نیز از پیش­بینی­ها و برآوردها استفاده می شود(خواجوی و ناظمی، 1384،ص38)2. بنابراین مدیران می توانند با استفاده از پیش­بینی­ها و برآوردها، اقدام به مدیریت سود نمایند، تا به اهداف خاص خود مثل ابقاء در شرکت، دریافت پاداش، افزایش بازده سهام شرکت و ... برسند. تحت چنین شرایطی ضروری است استفاده کنندگان از صورت­های مالی، بالاخص سرمایه گذاران، درهنگام تصمیم­گیری نسبت به سرمایه­گذاری در  شرکت­های دیگر علاوه بر کمیت سود به عامل مهم مدیریت سود این شرکت­ها نیز توجه داشته باشند، تا بدین ترتیب بیشترین بازدهی را همراه با کمترین ریسک از سرمایه گذاری خود داشته باشند.

     این امر در نهایت سبب تخصیص بهینه منابع شده و رشد اقتصادی جامعه را فراهم خواهد آورد. این پژوهش همچنین از یک بعد دیگر اهمیت صورت­های مالی تلفیقی را برای استفاده کنندگان از صورت­های مالی متذکر می شود.

     

     4-1)اهداف پژوهش

    تحلیلگران مالی و شرکت­های سرمایه­گذاری که به عنوان عوامل اصلی بازار سرمایه محسوب         می شوند با در نظر گرفتن عامل رفتار مدیریت سود واحدهای انتفاعی باعث انتقال صحیح منابعشان شده و به دنبال آن افزایش رشد اقتصادی جامعه را به همراه خواهند آورد. هدف اصلی این تحقیق تعیین این موضوع است که چه رابطه­ای بین رفتار مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد؟

     

    1-4-1)اهداف خاص پژوهش

    اهداف خاص این پژوهش به شرح زیر می باشد:

    بررسی رابطه بین حجم اقلام تعهدی شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی.

    بررسی رابطه بین اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی.

    بررسی رابطه بین اجزای غیر اختیاری اقلام تعهدی شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی.

     

    2-4-1)اهداف کاربردی پژوهش

     شرکت­های سرمایه گذاری، تحلیلگران بازار سرمایه، کارگزاران بورس اوراق بهادار و همچنین تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری بعنوان اصلی­ترین کاربران این پژوهش بوده و می توانند نتایج این پژوهش را در تصمیم گیری­های خود مورد استفاده قرار دهند.

     

    5-1)فرضیه­های پژوهش

    در این پژوهش ارتباط بین مدیریت سود شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلیشان مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اینکه برای اندازه گیری مدیریت سود شرکت­های گروه از مدل تعدیل شده جونزاستفاده شده و این مدل نیز مستلزم تفکیک اقلام تعهدی به اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری می باشد بنابراین، این پژوهش شامل یک فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی بشرح زیر می باشد:

    1) بین حجم اقلام تعهدی شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی رابطه معناداری وجود دارد.

    1-1) بین اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی رابطه معناداری وجود دارد.

    2-1) بین اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی شرکت­های گروه با بازده سهام شرکت اصلی رابطه معناداری وجود دارد.

    در فرضیه­های فوق، حجم اقلام تعهدی، اجزای اختیاری و غیراختیاری اقلام تعهدی شرکت­های گروه، بعنوان متغیرهای مستقل و بازده سهام شرکت اصلی بعنوان متغیر وابسته بوده و در دوره زمانی1382 تا 1386 با استفاده از تجزیه و تحلیل همبستگی مورد آزمون قرار گرفته اند.

    Abstract:

    The main goal of this study is the investigation of relationship between earnings management behavior of holding companies and the stock return of listed parent company in TSE. On the other hand, in this study to answer this question whether investors, analysts and other users of accounting information, understand earnings management behavior of holding companies and use it for their decision or not? As regards, capital market reaction to published information ultimately will be reflected in the stocks yield, so the relationship between earnings management behavior of holding companies and the stock return of parent company for 45 statistical sample during period 2004 to 2008 are investigated and to measure of earnings management of holding companies is used adjusted Jones model (1995). In this study, total accrual and discretionary and nondiscretionary accruals are as independent variables and and the stock return of parent company is as dependent variable. Research hypothesis are analyzed using of correlation and determination coeficient and Findings show that there is a weak relationship between earnings management behavior of holding companies and the stock return of listed parent company in TSE.

    Key words: holding companies, earnings management, stock return and parent company.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه رفتار مدیریت سود شرکت های گروه با بازده سهام شرکت اصلی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    فهرست:

     

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 4

    2-1)بیان مسأله 6

    3-1)اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش.. 7

    4-1)اهداف پژوهش.. 8

    1-4-1)اهداف خاص پژوهش.. 8

    2-4-1)اهداف کاربردی پژوهش.. 8

    5-1)فرضیههای پژوهش.. 8

    6-1)قلمرو مکانی پژوهش.. 9

    7-1)قلمرو زمانی پژوهش.. 9

    8-1)روش پژوهش.. 9

    9-1)تعریف مفاهیم و واژههای خاص... 10

    10-1)ساختار پژوهش.. 11

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه: 13

    2-2)مفهوم سود گزارش شده و سود واقعی. 14

    3-2)مفهوم کیفیت سود در بحث مدیریت سود 15

    1-3-2)عناصر تأثیرگذار برکیفیت سود 16

    1-1-3-2)روشهای مورد استفاده حسابداری. 16

    2-1-3-2)درجه اطمینان برآوردهای حسابداری. 18

    3-1-3-2)قابلیت اعتماد سود 19

    4-1-3-2)ساختار سرمایه 20

    5-1-3-2)حفظ و نگهداشت سرمایه 20

    6-1-3-2)هزینههای اختیاری. 22

    7-1-3-2)ویژگی(کیفیت)مدیریت.. 22

    8-1-3-2)ویژگیهای مالی. 23

    9-1-3-2)عوامل سیاسی و اقتصادی. 24

    2-3-2)روشهای ارزیابی کیفیت سود 25

    3-3-2)کاربرد تجزیه و تحلیل عناصر صورتهای مالی مرتبط با بحث مدیریت سود 25

    1-3-3-2)تجزیه و تحلیل ترازنامه 26

    2-3-3-2)تجزیه و تحلیل صورت جریان وجوه نقد 27

    4-2)صورت جریان وجوه نقد و حسابداری تعهدی. 29

    5-2)اهمیت اطلاعات مبتنی بر جریانهای نقدی در ارزیابی واحدهای انتفاعی. 30

    6-2)مبانی نظری مربوط به مدیریت سود 31

    1-6-2)فرضیه طرح پاداش.. 35

    2-6-2)فرضیه قرارداد بدهی. 36

    3-6-2)فرضیه هزینه سیاسی. 37

    4-6-2)تئوری نمایندگی. 38

    5-6-2)انواع قراردادها و نظریه نمایندگی. 42

    1-5-6-2)قرارداد برمبنای رفتار یا زمان. 43

    2-5-6-2)قرارداد برمبنای نتیجه یا محرک. 43

    6-6-2)هموار سازی سود 44

    1-6-6-2)انگیزههای هموارسازی سود 46

    2-6-6-2)ابعاد هموارسازی سود 48

    3-6-6-2)روشهای هموارسازی سود 49

    1-3-6-6-2)تنظیم زمان معامله 49

    2-3-6-6-2)روشهای تسهیم هزینه 50

    4-6-6-2)انواع هموارسازی سود 50

    7-6-2)حسابداری تعدیلات جامع. 52

    8-6-2)حساب سازی. 52

    9-6-2)مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد 53

    10-6-2)مدیریت سود و تقلب حسابداری. 54

    11-6-2)نقش مدیریت و کمیته حسابرسی در ارتباط با مدیریت سود 54

    12-6-2)مدلهای اندازهگیری مدیریت سود 55

    1-12-6-2)مدل جمع اقلام تعهدی اختیاری(مدل جونز،1991) 55

    2-12-6-2)مدل اقلام تعهدی یگانه 59

    3-12-6-2)مدل جمع اقلام تعهدی. 60

    4-12-6-2)مدل توزیعی. 62

    7-2)مبانی نظری مربوط به بازده سهام 64

    8-2)شرکتهای فرعی، اصلی و گروه 69

    9-2)پیشینه پژوهش.. 71

    1-9-2)پژوهشهای خارجی: 71

    2-9-2)پژوهشهای داخلی: 76

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 80

    2-3)فرضیههای پژوهش: 81

    3-3)متغیرهای پژوهش و نحوه اندازهگیری آنها 82

    4-3)جامعه آماری.. 85

    5-3)نمونه آماری.. 86

    6-3)روش جمع آوری دادهها 86

    7-3)روش پژوهش.. 87

    8-3)آمار توصیفی. 87

    9-3)آماراستنباطی. 89

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4-‏ مقدمه‏: 91

    2-4)شاخصهای توصیفی متغیرهای پژوهش.. 91

    1-2-4)شاخصهای توصیفی بازده سهام شرکتهای اصلی. 91

    2-2-4)شاخصهای توصیفی حجم اقلام تعهدی شرکتهای گروه 92

    3-2-4)شاخصهای توصیفی اجزای اختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه 92

    4-2-4)شاخصهای توصیفی اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی شرکتهای گروه 93

    3-4)آزمون کولموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمال یا غیر نرمال بودن متغیرهای پژوهش.. 94

    4-4)آزمون فرضیههای پژوهش.. 97

    1-4-4)آزمون فرضیه اصلی. 97

    2-4-4)آزمون فرضیه فرعی اول. 99

    3-4-4)آزمون فرضیه فرعی دوم 100

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 104

    2-5)نتیجه گیری. 105

    3-5)پیشنهادهای پژوهش.. 107

    1-3-5)پیشنهادهای حاصل از نتایج پژوهش.. 107

    2-3-5)پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی. 109

    4-5)محدودیتهای پژوهش.. 109

    پیوستها:

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی: 116

    منابع لاتین: 119

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................120

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    ابراهیمی کردلر، ع و همکاران، 1385، " بررسی مدیریت سود در زمان عرضه اولیه سهام به عموم در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 45، صفحه 3 تا 23.

    2 - احمدپور، الف،  و مجید رحمانی فیروزجائی،1386، " بررسی تأثیر اندازه شرکت و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار بر بازده سهام "، مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 79، صفحه 19 تا37.

    3 - اسلامی بیدگلی،غ، و  همکاران، 1384، " تجزیه و تحلیل سرمایه­گذاری و مدیریت سبد اوراق بهادار "، چاپ دوم، انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی، صفحه 5 تا 244.

    4 - اسماعیلی، ش، 1384، " کیفیت سود "، مجله حسابدار، سال بیست و یکم ، شماره 184، صفحه 27 تا 38.

    5 - بلکوئی، الف، 1381، " تئوری­های حسابداری "، ترجمه علی پارسائیان، انتشارات پژوهش­های فرهنگی، چاپ اول، صفحه 89 تا95.

    6 - بولو، ق و سید علی حسینی، 1386، " مدیریت سود واندازه­گیری آن: رویکردی نظری "، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره 12، صفحه 72 تا 88 .

    7- پارسائیان، ع، 1385، " تئوری حسابداری "، جلد اول، چاپ دوم، انتشارات ترمه، صفحه251 تا253.

    8 - پورحیدری، الف و داود همتی، 1383، " بررسی اثر قراردادهای بدهی ، هزینه­های سیاسی،    طرح­های پاداش و مالکیت بر مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران  "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 36، صفحه 47 تا 63.

    9 - ثقفی، ع،  و مهدی بهار مقدم،1385،" بررسی محرک­های موثر بر مدیریت سود"، رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی.

    10 - حاجیوند، ت، 1375، " انگیزه مدیریت در هموارسازی سود در شرکت­های بورسی "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    11 - حساس یگانه، ی، 1385، " تأثیر فرهنگ بر سیستم حاکمیت شرکتی "، مجله حسابدار، انجمن حسابداران رسمی ایران، شماره 172، صفحه 19تا21.

    12 - خواجوی، ش  و امین ناظمی، 1384، " بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 40، صفحه 37 تا 60.

    13- خوش طینت، م و شاهپور اسماعیلی، 1384، " رابطه بین کیفیت سود و بازده سهام "، فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 12 و 13، صفحه 27 تا 54.

    14 - دستگیر، م  و رامین خدابنده، 1382، " بررسی ارتباط بین محتوای اطلاعاتی اجزای اصلی صورت گردش وجه نقد با بازده سهام "، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شماره2.

    15 - دستگیر، م و همکاران، 1386، " عوامل موثر بر سوگیری مدیران در پیش بینی سود "، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست و ششم، شماره اول (ویژه حسابداری).

    16 - دستگیر، م و غلامرضا سلیمانیان، 1386، " حسابداری ساختگی و رویکردی مقایسه­ای "، مجله حسابدار رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران، سال چهارم، شماره 12، صفحه 58 تا 67.

    17 - رحیمیان، ن ، و راحله همایونی راد، 1387، " نظریه نمایندگی و تحقیقات بخش غیر انتفاعی و دولتی "، مجله حسابدار، شماره 192 و193، صفحه 27 تا 32.

    18 - سپاسی، س و همکاران، 1384، " بررسی مدیریت سود در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران "، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره 22، شماره دوم، صفحه 166 تا 178.

    19 - سینایی، ح، و ادریس محمودی، 1384، " بررسی تأثیر خبر تجزیه سهام و سهام جایزه بر بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی،  شماره 39، صفحه 77 تا96. 

    20 - ظریف فرد، الف، 1378، " شناسایی و تحلیل عوامل مرتبط با ارزیابی کیفیت سود بنگاه­های اقتصادی ایران "، رساله دکتری، دانشگاه تهران، صفحه 20تا102.

    21 - عبده تبریزی، ح، 1377، " تردید در اعتبار مدل­های مالی(مجموعه مقالات مالی و سرمایه گذاری)"، انشارات پیشبرد، صفحه 79.

    22 - کمیته تدوین استانداردهای حسابداری، 1386، " اصول و ضوابط حسابداری و حسابرسی: استانداردهای حسابداری "، سازمان حسابرسی، چاپ دهم، صفحه 382.

    23 - مرادی، م و همکاران، 1387، " اثر چرخه­های بازار سهام بر واکنش سرمایه­گذاران نسبت به تغییرات غیر منتظره اقلام تعهدی"، مجله دانش و توسعه، سال پانزدهم، شماره 25، صفحه 49 تا 66.

    24 - مشایخ، ش و مریم اسماعیلی، 1385، " بررسی رابطه بین کیفیت سود و برخی از جنبه­های اصول راهبری در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 45، صفحه 25 تا 44.

    25 - مشایخی، ب  و همکاران، 1384، " نقش اقلام تعهدی اختیاری در مدیریت سود شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه  بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 42، صفحه 61 تا 74.

    26 - مشایخی، ب و مریم صفری، 1385، " وجه نقد ناشی از عملیات و مدیریت سود در     شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 44، صفحه 35 تا 54.

    27 - ملانظری، م و ساناز کریمی زند، 1386،" بررسی ارتباط بین هموارسازی سود با اندازه شرکت و نوع صنعت در شرکت­های پذیرفته شده در بورس تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی دانشکده مدیریت، شماره 47 ، صفحه    83 تا 100.

    28 - مهرآذین، ع و همکاران،1387،" ارزیابی مدل­های مبتنی بر اقلام تعهدی در کشف مدیریت سود"، رساله دکتری، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.

    29- نوروش، الف و همکاران،1385، " کیفیت اقلام تعهدی و سود با تاکید بر نقش خطای برآورد اقلام تعهدی "، فصلنامه بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 43، صفحه 135 تا 160.

    30 - همتی، ح، 1385، " حسابداری مالی پیشرفته"، انتشارات ترمه، جلد دوم، چاپ چهارم، صفحه 2 تا 9.

    منابع لاتین:

     

    Collingwood, H. (2001). Harvard Business Review, 79 (6), 65-74 .

    Fridson, M. and Alvarez, F. (2002). Financial Statement Analysis – A Practitioner’s Guide, 3rd Ed. University Edition, New York :John Wiley & Sons.

    Kirschenheiter, M. and Melumad, N. D. (2002). Earnings Quality and Smoothing, Draft, June, Working Paper.

    Mulford, C.W. and Comiskey, E. E. (2002). The Financial Numbers Game Detecting Creative Accounting Practices, New York, John Wiley & Sons.

    Yoon,s.and Miller(2002)."Cash from operation and earning management in Korea" , The international journal of Accounting, 37 (4), 395-412.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت