پایان نامه بررسی تاثیر خصوصی سازی شرکت های دولتی بر ارزش افزوده اقتصادی آنها

تعداد صفحات: 114 فرمت فایل: word کد فایل: 10002280
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه حسابداری
قیمت قدیم:۱۸,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تاثیر خصوصی سازی شرکت های دولتی بر ارزش افزوده اقتصادی آنها

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    از مهمترین موارد مورد توجه ذینفعان شرکت مانند دولت ، سرمایه گذاران ، اعتباردهندگان و مدیران ارزیابی عملکرد شرکتهاست که با استفاده از نتایج این ارزیابی تصمیم گیری نمایند . به منظور ارزیابی عملکرد مدیران چهار رویکرد مورد استفاده قرار می گیرد

    1 . رویکرد مالی مانند بازده سهام ، بازده سهام اضافی

    2 . رویکرد تلفیقی مانند نسبت قیمت به سود هر سهم

    3 . رویکرد حسابداری مانند سود هر سهم ، بازده سرمایه گذاری ،  نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و نرخ بازده حسابداری

    4 . رویکرد اقتصادی مانند ارزش افزوده اقتصادی ، ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده

    در این تحقیق آثار سیاست خصوصی سازی دولت از دیدگاه مالی و با استفاده از رویکرد اقتصادی در ارزیابی عملکرد  مورد بررسی قرار گرفته است . یعنی با استفاده از نسبت ارزش افزوده اقتصادی ، بازدهی و عملکرد مالی شرکتهای خصوصی شده را در سه سال قبل از خصوصی سازی و سه سال بعد از خصوصی سازی بررسی شده است .

    هدف اصلی این تحقیق این است که آیا بازدهی و سودآوری شرکتهایی که به بخش خصوصی واگذار شده اند تغییری کرده است یا خیر ؟

    نتایج این تحقیق بدین صورت است که خصوصی سازی تاثیری بر ارزش افزوده اقتصادی شرکتها نداشته و در واقع عملکرد و بازدهی را تغییر قابل توجهی نداده است و میانیگین ارزش افزوده اقتصادی در قبل و بعد از خصوصی سازی تغییر چندانی نداشته است  .

    مقدمه:

    خصوصی سازی به مفهوم کاهش فعالیتهای اقتصادی دولت یا محدود کردن مداخله دولت در امور اقتصادی است . در تعریفی دیگر خصوصی سازی به معنای واگذاری منابع دولتی به بخش خصوصی است (متوسلی،1373،ص54)1.

    از اهداف خصوصی سازی در ایران بر اساس مصوبات هیئت دولت در سالهای 70-71 و با توجه به اصول 134 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،می توان به  بهبود کارایی فعالیت شرکتها و کاهش حجم تصدی دولت در فعالیتهای اقتصادی و خدماتی غیر ضروری و همچنین ایجاد تعادل اقتصادی و استفاده بهینه از امکانات کشور یا به منظور «کاهش مسئولیت های دولت و خارج ساختن منابع دولتی از حیطه مدیریت دولت به منظور ارتقا کارائی و بهره وری در استفاده از این منابع» نصیر زاده  در سال 1369 اشاره کرد.

    در این تحقیق تاثیر خصوصی سازی شرکتهای دولتی را بر بازدهی و عملکرد مالی آنان از طریق ارزش افزوده اقتصادی مورد بررسی قرار می دهیم و امید بر آن است که نتایج این تحقیق راهنمایی هر چند ناچیز برای تحقیقات آتی باشد .

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-مقدمه :

    در این فصل به طور خلاصه ابتدا به کلیات تحقیق از جمله بیان مسئله و اهداف و اهمیت تحقیق و در ادامه به چارچوب نظری تحقیق و مدل تحلیلی تحقیق پرداخته می شود .

    در واقع به طور خلاصه با توجه به اهمیت خصوصی سازی و افزایش کارایی شرکتها که از اهداف موردنظر سیاست خصوصی سازی است ، در این تحقیق به دنبال بررسی آثار خصوصی سازی بر کارایی و بازدهی و ارزش آفرینی شرکتها پس از خصوصی سازی هستیم .

    برای این منظور از ارزش افزوده اقتصادی که معیاری مناسب برای ارزیابی عملکرد شرکت و مدیریت است استفاده شده تا آثار این سیاست بررسی شود و هدف این تحقیق تعیین موفقیت شرکتهای مشمول خصوصی سازی پس از واگذاری آنها است .

     

    2-1 بیان مسئله

    با توجه به افزایش روند واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی و تعاونی در سالهای اخیر مطابق با سیاست های اصل 44 قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با تسریع در این سیاست ، نیاز به تعیین اثرات این سیاست  بر عملکرد شرکتها به عنوان پیگیری اهداف ذکر شده در این سیاست که همان افزایش کارایی فعالیت های شرکتها می باشد ، وجود دارد .

    لذا برای تعیین اثرات این سیاست خصوصی سازی در کل می توانیم روند سودآوری و بازدهی شرکتها را بررسی کرده تا بتوان حداقل از نظر اقتصادی عملکرد شرکتها را مورد ارزیابی قرار داد.

    همچنین با توجه به تحقیق های انجام شده در گذشته چه در ایران و چه در تحقیقات خارج از ایران مبنی بر اثرات خصوصی سازی بر معیارهای سنجش بازدهی و عملکرد مالی مانند بازده سهام ( طالب نیا و محمد زاده سالطه ،1383)1 ، سود خالص ، نسبتهای بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام (بهرامفر و شاهسواری، 1385)2 و دیگر ابزارهای رایج و سنتی و با توجه به اینکه اثرات این سیاست از نظر معیار ارزش افزوده اقتصادی یا EVA بررسی نشده است که طبق تحقیقات انجام شده در گذشته برتری نسبی آن نسبت به ابزارهای به اصطلاح سنتی و رایج گذشته تائید شده است ( جنانی ، حاتمی،1386)1.در این تحقیق سعی داریم که از طریق رویکرد اقتصادی به سنجش عملکرد مدیریت شرکتها بپردازیم و در نتیجه بتوانیم نتایج سیاست خصوصی سازی را در زمینه ایجاد بازدهی مورد پژوهش قرار دهیم .

    لذا می خواهیم نشان دهیم که آیا خصوصی سازی بر EVA  اثر مثبت داشته است یا خیر؟

    و آیا EVA  شرکتها قبل و بعد از خصوصی سازی تفاوت معنی داری دارد ؟

    در واقع در این تحقیق خصوصی سازی به عنوان متغیر مستقل و EVA   به عنوان متغیر وابسته می باشد.

     

    3-1 تاریخچه تحقیق

    در بسیاری از کشورها ، به خصوص کشورهای در حال توسعه ، شرکتهای دولتی به عنوان ابزارهای دولت به منظور دستیابی به تخصیص بهینه منابع و حصول کارایی اقتصادی ، بوجود آمده اند . اما مرور زمان و پیچیده تر شدن شرایط محیط اقتصادی و بروز جدی مولفه رقابت در فعالیت های تجاری باعث شد تا عملکرد نامطلوب این شرکتها از جمله مسئله کارایی اقتصادی آنها نمود بارزی پیدا کند .

    از این رو تخصیص و واگذاری شرکتهای دولتی به بخش خصوصی صورت پذیرفت به گونه ای که در دهه 1980 و سالهای اولیه دهه 1990 اجرای سیاست خصوصی سازی به عنوان یکی از سیاستهای کلیدی برای حل مشکلات اقتصادی در کشورهای در حال توسعه انتخاب و به مرحله اجرا درآمد (ماندال ،1994،ص45)2.

    انگلستان یکی از سرآمد ترین کشورها در اجرای سیاست خصوصی سازی است و در واقع آغازگر فرآیند خصوصی سازی به شمار می آید و پژوهشهای انجام گرفته حاکی از موفقیت آمیز بودن اجرای این سیاست  و حصول پیامدهای مثبت اقتصادی برای این کشور است . پس از انگلستان موج خصوصی سازی سایر کشورهای توسعه یافته از جمله ایتالیا ، فرانسه و آلمان را نیز فرا گرفت .

    در ایران سیاست خصوصی سازی از سال 1370 و بر اساس مفاد تبصره 32 قانون برنامه اول توسعه کشور ، به اجرا درآمد . در برنامه دوم و سوم توسعه اقتصادی نیز فرآیند خصوصی سازی یکی از اهداف و سیاستهای کلان اقتصادی دولت به شمار می آید . طرح و اجرای این سیاست ، به عنوان یک راهبرد و راه حل اقتصادی برای رفع اختلالات موجود در کشور قلمداد گردیده است .

     پس از شناسایی شرکتهای قابل واگذاری البته نه به طور کامل که طی سالهای 1368 و 1369 به انجام رسید ، برخی مسائل از جمله روشهای واگذاری و راههای استفاده از درآمدهای حاصل از آن تعیین گردید و نهادهای متولی واگذاری تعیین شد . دولت در سال 1380 با تاسیس سازمان خصوصی سازی که زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی اداره می شود عزم جدی خود را برای اجرای این سیاست و تسریع و کارآمد کردن آن نشان داد .

    باید توجه داشت که  با توجه به تجربیات دیگر کشورها ، سیاست خصوصی سازی در شرایطی با موفقیت کامل توام خواهد بود که از ثبات رویه ای بلند مدت برخوردار باشد و تمام فعالیتهایی را که به نحوی در ارتباط با یکدیگر قرار می گیرند را در بر گیرد (شمس ، 1372،ص78)1.

     

    4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق

    افزایش حجم فعالیت و تعدد شرکتهای دولتی به موجب پیروزی انقلاب اسلامی که به علت  تغییر مالکیت بسیاری از شرکتهای خصوصی صورت گرفت و اتلاف و مصرف ناکارآمد و غیر بهینه منابع در شرکتهای دولتی ، دولت را واقف به این امر کرد که به منظور ارتقای کارایی و افزایش بهره وری منابع مادی و انسانی کشور و کارآمد کردن دولت در عرصه سیاست گذاری و توسعه توانمندی بخشهای خصوصی و تعاونی ، سهام شرکتهای قابل واگذاری بخش دولتی و شرکتهایی که ادامه فعالیت آنها در بخش دولتی  غیر ضروری است ، را طبق مقررات  قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور به بخشهای خصوصی و تعاونی واگذار کند و بفروشد ( قانون برنامه سوم، ص 18)2 .

    از طرفی دیگر دولت به عنوان اجراکننده این سیاست و همچنین وظیفه پاسخگویی که نسبت به قوای دیگر نظام و نیز جامعه دارد و نیز به منظور برنامه ریزی و اجرای بهتر این سیاست در آینده به دنبال نتایج این سیاست می باشد که تاسیس یک سازمان با عنوان سازمان خصوصی سازی برای اولین بار در کشور در سال 80 موئد اهمیت خصوصی سازی برای دولت و دیگر ارکان می باشد .

    دولت نیز برای بررسی نتایج بایستی تاثیرات خصوصی سازی را بر عملکرد شرکتهای واگذار شده بررسی کند تا بتواند به اهداف پاسخگویی و برنامه ریزی و کنترل دست یابد.

     

    5- 1 اهداف تحقیق

    هدف از این تحقیق تعیین موفقیت شرکتهای مشمول خصوصی سازی پس از واگذاری آنها از طریق ارزیابی ارزش افزوده اقتصادی است که بیانگر میزان عملکرد مدیریت و بازدهی شرکت می باشد .

    همچنین به دنبال دلایل موفقیت یا عدم موفقیت سیاست خصوصی سازی (موفقیت از لحاظ عملکرد مدیریت) در بهبود عملکرد شرکتها هستیم .

     

    6-1 چارچوب نظری تحقیق

    متغیر اصلی این تحقیق متغیر کمی ارزش افزوده اقتصادی است که با بررسی این متغیر و تغییرات صورت گرفته آن  ناشی از متغیر کیفی خصوصی سازی  ، درباره هر دو  متغیر  می توان بررسی های لازم را انجام داد .

    با توجه به اینکه در تحقیقات گذشته از دیگر رویکردهای سنجش عملکرد مانند رویکردهای مالی ، تلفیقی و حسابداری برای بررسی خصوصی سازی  استفاده شده است  لذا مفید به نظر می رسد که در این تحقیق  از رویکرد اقتصادی یا ابزار EVA  استفاده کرد

    EVA معیاری برای تعیین سود اقتصادی برای ارزیابی عملکرد شرکتها یا همان سود مدیریت است ، در واقع میزان سوددهی به سهامداران را نشان می دهد بر خلاف سود حسابداری که میزان سوددهی به سهامداران را کمتر مورد توجه قرار می دهد و بیشتر به میزان سوددهی به وام دهندگان و دولت توجه می کند .

    طبق رویکرد EVA اگر سهامداران به اندازه ای که انتظار دارند بازدهی به دست نیاورند ، شرکت زیان ده محسوب می شود . در این رویکرد هر پولی که در شرکت موجود است بدون در نظر گرفتن منبع آن ، سرمایه  محسوب می شود (ذ م م ) و سرمایه ای کردن مخارج تحقیقاتی و آموزشی منطقی است و باید تعدیلات لازم صورت گیرد .

     

    7-1 فرضیات تحقیق

    با توجه به سوالات اصلی تحقیق در قسمت بیان مسئله فرضیه تحقیق به این صورت ذکر شده است :

    فرضیه اصلی تحقیق بدین ترتیب  است که خصوصی سازی شرکتهای دولتی بر EVA اثر مثبت دارد.

     

    فرضیه اصلی 1 :

    بین میانگین ارزش افزوده اقتصادی شرکتها قبل از خصوصی سازی با میانگین ارزش افزوده اقتصادی شرکتها بعد از خصوصی سازی تفاوت معنی داری وجود دارد .

     

    به منظور ارزیابی فرضیه اصلی ، فرضیه های فرعی زیر ارائه شده است :

    فرضیه فرعی 1 :

    بین میانگین نرخ بازده سرمایه  شرکتها قبل از خصوصی سازی با میانگین نرخ بازده سرمایه  شرکتها بعد از خصوصی سازی تفاوت معنی داری وجود دارد .

    فرضیه فرعی 2 :

    بین میانگین نرخ هزینه سرمایه شرکتها قبل از خصوصی سازی با میانگین نرخ هزینه سرمایه شرکتها بعد از خصوصی سازی تفاوت معنی داری وجود دارد .

    به منظور بررسی علت تغییر یا عدم تغییر ارزش افزوده اقتصادی ، فرضیه های 2 و 3 که اجزای تشکیل دهنده ارزش افزوده اقتصادی هستند را مورد آزمون قرار می دهیم .

     

    8-1 تعریف واژگان و اصطلاحات

    واژه های کلیدی و عملیاتی این تحقیق به شرح زیر است :

    خصوصی سازی : تبدیل یا انتقال مالکیت از بخش عمومی به بخش خصوصی است . در این تحقیق تغییر حاکمیت شرکتهای دولتی به بخش غیر دولتی مد نظر است یه طوری که حداقل 51 درصد سهام این شرکت ها از  حاکمیت دولت خارج شده باشد (چارلز ولستیک، 1989)1.

    ارزش افزوده اقتصادی : یکی از معیارهای اندازه گیری عملکرد است و نشان دهنده باقی مانده سود است که پس از هزینه سرمایه از سود حاصل از عملیات به دست می آید(استیوارت ،1991)2.

    در واقع معیاری است که هزینه فرصت همه منابع به کار گرفته شده در شرکت را مد نظر قرار می دهد . به عبارت دیگر ارزش افزوده اقتصادی مثبت نشان دهنده تخصیص بهینه منابع ، ایجاد ارزش در شرکت و افزایش ثروت سهامداران است ، از طرفی ارزش افزوده منفی بیانگر اتلاف منابع و تخصیص غیر بهینه و ناکارآمد منابع شرکت و به تبع آن کاهش ثروت سهامداران است .

    شرکت دولتی : واحد سازمانی مشخص است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد می شوند و یا به حکم قانون یا دادگاه صالح ملی مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشند و بیش از 50 درصد سرمایه آن متعلق به دولت باشد (اکبر کمیجانی ، 1382 )3.

    نرخ بازده سرمایه( r )  :  این نرخ بهره وری سرمایه به کار گرفته شده را بدون توجه به روش تامین مالی و فارغ از انحرافات حسابداری اندازه گیری می کند و از تقسیم سود خالص عملیاتی بعد از کسر مالیات بر سرمایه به دست می آید ( استیوارت ، 1990 ،ص56)1.

    سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات2 : به سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات با اصلاحات و تغییرات صورت گرفته مانند سرقفلی و دارایی های سرمایه های و غیره (همان منبع ، ص80)3 .

    سودی که در محاسبه آن اثر ثبتهای غیر نقدی حذف و صرفه جویی مالیاتی ناشی از هزینه بهره در آن ثبت شده است و از طرف دیگر NOPAT نشان دهنده سودی است که به صورت بازده نقدی برای تامین کنندگان مالی در دسترس  می باشد .

    سرمایه4 : مجموع کل دارایی شرکت به اضافه بدهی های بدون بهره  و یا مجموع حقوق صاحبان سهام و بدهی های بهره دار (همان منبع ، ص80)5 .

    نرخ هزینه سرمایه : از طریق میانگین موزون هزینه سرمایه و بدهی بدست می آید که به معنای حداقل میزانی است که مالکان منابع شرکت به منظور نگه داشتن سرمایه خود باید بدست بیاورند (همان منبع ، ص81)6 .

    Abstract:

    Most cases of interest the company stakeholders such as government, investors, creditors and managers, is corporate performance evaluation that using the results of this assessment, they make decisions.

    To evaluate the performance of managers used four approaches:

    1. Financial approach, including stock returns, excess stock returns

    2. Integrated approach as rate of price to earning per share

    3. Accounting approach, such as earning per share, efficiency investments, rate of return equity and rate of return accounting

    4. Economic approach, such as Economic Value Added, Economic Value Added refined

    In this study, the effect of privatization policy of government from financial point of view and using the economic approach in the evaluation of economic performance has been investigated.

    In the Meaning of, using the economic value added, productivity and financial performance of privatized firms in the three years before privatization, and three years after privatization has been studied.

    The main purpose of this study is whether productivity and profitability of companies that have been privatized has changed or not?

    The results of this study are that privatization don’t effect on the economic value added of companies.

    And the performance and efficiency has not changed significantly and at all mean of economic value added, before and after privatization has not changed much.

    Key words : privatization , economic value added

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر خصوصی سازی شرکت های دولتی بر ارزش افزوده اقتصادی آنها

    فهرست:

     

    چکیده:.. 1

    مقدمه:.. 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه : 4

    2-1 بیان مسئله 4

    3-1 تاریخچه تحقیق. 5

    4-1 اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    5- 1 اهداف تحقیق. 6

    6-1 چارچوب نظری تحقیق. 7

    7-1 فرضیات تحقیق. 7

    8-1 تعریف واژگان و اصطلاحات.. 8

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2- مقدمه: 11

    2-2بخش اول ) خصوصی سازی. 11

    1-2-2 تعریف خصوصی سازی. 11

    3-2 اهداف خصوصی سازی. 12

    4- 2روشهای واگذاری فعالیتهای اقتصادی به بخش خصوصی. 13

    1-4-2 روش اول : عرضه سهام واحد مشمول واگذاری به عموم مردم 14

    2-4-2 روش دوم : عرضه سهام واحد مشمول واگذاری به گروه های خاص... 14

    3-4-2 روش سوم : فروش دارائیهای واحد دولتی. 15

    4-4-2روش چهارم : تفکیک واحد مشمول واگذاری به واحدهای کوچکتر. 15

    5-4-2روش پنجم : جلب مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری جدید مورد نیاز واحدهای دولتی... 15

    6-4-2 روش ششم : فروش واحد دولتی به مدیران یا کارکنان واحد 16

    5-2 تجربه خصوصی سازی در جهان. 17

    6-2خصوصی سازی در ایران. 19

    7-2 تاثیر خصوصی سازی بر بازدهی. 22

    8-2 مشکلات خصوصی سازی. 22

    9-2بخش دوم ) ارزش افزوده اقتصادی. 23

    1-9-2شاخص های سنجش عملکرد 23

    10-2معیارهای مالی سنتی. 25

    1-10-2 بازده سرمایه گذاری ها  (ROI) 26

    2-10-2سود باقی مانده (RI) 26

    3-10-2بازده فروش (ROS) 27

    4-10-2 سود هر سهم (EPS) 27

    5-10-2نسبت قیمت به سود هر سهم (P/E) 27

    11-2 دلایل مطرح شدن EVA.. 28

    12-2ارزش افزوده اقتصادی EVA.. 29

    13-2سود خالص عملیاتی پس از کسر مالیات ( NOPAT ) 34

    14-2 نرخ بازده سرمایه 35

    1-14-2محاسبه نرخ بازده سرمایه براساس رویکرد عملیاتی. 35

    2-14-2محاسبه نرخ بازده سرمایه براساس رویکرد تامین مالی. 39

    15-2 استاندارد سازی EVA.. 40

    16-2 اهمیت و کاربرد EVA.. 41

    17-2 نرخ هزینه سرمایه ( C ) 43

    18-2 مزایای EVA.. 46

    19-2 معایب EVA.. 48

    20-2 نتیجه گیری. 48

    21-2سابقه تحقیق. 48

    1-21-2 تحقیقات جهانی. 48

    2-21-2 تحقیقات در ایران. 50

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    1-3- مقدمه: 53

    2-3 روش تحقیق. 53

    3-3 اهداف تحقیق. 53

    4-3 فرضیات تحقیق. 53

    5- 3 دوره زمانی تحقیق. 54

    6-3 مدل تحلیلی تحقیق و شیوه اندازه گیری متغیرها 54

    7-3 جامعه آماری. 55

    8-3 روش جمع آوری اطلاعات.. 56

    9-3 روش آزمون فرضیه های تحقیق. 56

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    1-4-‏ مقدمه: 59

    2-4تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش.. 59

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

    1-5-مقدمه: 72

    1-5 نتیجه گیری. 72

    1-1-5 نتیجه گیری فرضیه اصلی 1 : 72

    2-1-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی 1 : 72

    3-1-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی 2 : 73

    2-5 پیشنهادات.. 73

    1-2-5 پیشنهادات کاربردی. 73

    2-2-5  پیشنهادات آتی. 74

    3-5 محدودیت های تحقیق. 75

    4-5 مقایسه نتایج با نتایج تحقیقات گذشته 76

    پیوستها:

    پیوست شماره 1: 79

    پیوست شماره 2: 80

    پیوست شماره 3: 84

    پیوست شماره 4: 91

    پیوست شماره 5: 97

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی: 104

    منابع لاتین: 105

    چکیده انگلیسی .......................................................................................................106

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    آذر ،  ع و منصور مومنی ، 1385 ، "آمار و کاربرد آن در مدیریت" ، جلد دوم، انتشارات سمت.

    حاتمی ، ل.، 1386 ، "بررسی تطبیقی ارزیابی عملکرد شرکتها با استفاده از شاخص های EVA  ROE ROI – ARR "، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، دانشکده مدیریت.

    رهنمای رودپشتی ، ف. و هاشم نیکومرام،1385، " مدیریت مالی راهبردی (ارزش آفرینی)" ، انتشارات کسا کاوش ، ص 360.

    سامتی ، م .،1378، "مطالعه موردی در راستای کاهش فعالیتهای اقتصادی دولت" ، وزارت اقتصاد و دارایی.

    شاهسواری،ع .،1385،" بررسی تاثیر خصوصی سازی شرکتهای تولیدی بر بازدهی و عملکرد مالی آنها"،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، دانشکده مدیریت. 

    کرامتی ، م .، 1386 ، "روزنامه دنیای اقتصاد" .

    متوسلی ، م .،1380، "خصوصی سازی یا ترکیب مطلوب دولت و بازار در توسعه اقتصادی" ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

    محمد زاده ، ح .، 1384 ، "مقاله  تاثیر خصوصی سازی شرکتهای دولتی بر بازده سهام آنها"، تحقیقات مالی،  شماره 19 ، ص 115-97 .

    مهدی زاده ، م .،1384، " روزنامه آسیا" .

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Grand. Jamesl ;( 2003); the Foundation of Economic Value Added; Wiley Pub

    Kaplan,R.S. and Norton, D. (1997),Translating Strategy Into Action : The Balanced Scorrecard ,HBS Press,Boston, MA.

    Steward .G.Bennet ;( 1991); The Quest for Value; Harper Publishers Inc

     

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت