پایان نامه ادبیات

تعداد صفحات: 489 فرمت فایل: word کد فایل: 10002251
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: پایان نامه ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۵۵,۵۰۰ تومان
قیمت: ۵۳,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ادبیات

    چکیده

    این مجموعه شامل مطالبی پیرامون زندگی دکتر قیصر امین پور و تحوّلات اجتماعی در سه دهه ی شعر ایشان ( 1364-1357 ) ، ( 1375-1364 ) ، ( 1385-1380 ) مورد بحث و برّرسی قرار گرفته است هدف از این تحقیق : شناخت افکار ایدئولوژیکی شاعر ، آشنایی با تعهّدات اخلاقی و اجتماعی ، مردم گرایی و انسان گرایی شاعر ، احتراز شاعر از گروه ها و دسته های دوره ای شناخت ، شخصیّت علمی و آکادمیک ایشان به عنوان استاد دانشگاه و نگاهی به بُعد روان شناسی شاعر در سرودن هر اثر می باشد .

    روش تحقیق برای رسیدن به هدف مورد نظر ، گردآوری فیش ، مطالعات کتابخانه ای و کاربرد اینترنت همراه با روش توصیف و کاربرد می باشد .

    طبق تحقیقات انجام شده قیصر شاعری هم درد است که از میان توده ی مردم ظهور می کند امّا هیچگاه توده ای نمی شود . قدرت اعتراض و شکایت شاعر و شیوه ی روایی گری او در رساندن اخبار جنگ شایسته ی تحسین است .

    او خود فرزند جنگ بود و تنها دیده ها را می سُرود نه شنیده ها را .

    او از ابتدا شاعر انقلاب و دفاع مقدّس بود و در میانه ی عمر تبدیل به شاعری از جنس مردم گشت و سرانجام به دنبال خویشتن خویش می گشت تا نیمه ی پنهای خویش را کشف و جوابی برای سؤال های فلسفی خویش بیاید و سرانجام از دور ، دستی بر آتش رساند و عارفی عاشق گونه در لباس عرفانی ظاهر شد . او بی تفاوت بود ، بی تفاوت به زر و زور ، بی تفاوت به ریاکاری و نمایش مردم و بی تفاوت به خودش .         

    آن زمان که خود را شناخت خود را به خدایش باخت و با هجرت از این دنیا ساخت .

    مقدّمه

    به نام آن خدائی که شعور را در وجود انسان نهاد تا گوهر شعر را بیابد و آویزه ی وجود خویش نماید . هر آینه شعر و شاعری در میان جوامع مختلف مایه ی آرامش روح و روان است تا آنجا که شعرا را دنباله رو انبیاء معرّفی نموده اند .

    اینک نیز با استعانت از خداوند متعال ، دستی از آستین بیرون آورده و گذری بر کوچه های شعر معاصر زده ایم ، کوچه هایی که چندی است با آب و جاروی احساسات و عواطف آراستگی خاصّی پیدا کرده است .

    یکی از آراستگان ادبیّات معاصر دکتر قیصر امین پور است که سرآمد شاعران معاصر و نماینده ی ادبیّات دفاع مقدّس است در این کتاب سعی بر این است طبق ضرورت، چشم اندازی بر زیبایی شناسی ،روان شناسی ، جنبه های اخلاقی و اجتماعی شعر داشته باشیم تا پاسخی باشد برای نیازمندان شعر و ادب تا طَرفی بربندند و در راه نمانند .

    به امید آن روز

    طرحنامه ی تحقیق

    الف ) اهمیّت تحقیق

    تحقیقات انجام شده درباره ی دکتر قیصر امین پور آن اندازه حائز اهمیّت است که در ثبت وقایع اجتماعی و تاریخی سهم بزرگی را بر عهده می گیرد و تعهّدات شاعر را در موارد اشعار دفاع مقدّس و اشعار آیینی به اثبات می رساند و کمکی است برای دانش جویانی که در رشته ادبیّات به تدریس مشغولند تا شاید فضای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی شاعر را بهتر درک کرده ودانش آموزان نیز با این شاعر شهیر که کم و بیش در کتب دبیرستانی معرّفی می شود آشنایی لازم را پیدا نمایند و به درک بیشتر مضامین و محتوای شعری این شاعر پی ببرند .

     

    ب ) هدف از تحقیق

    شعر و ادبیّات از دیرباز در ممالک شرقی از اهمیّت والایی برخوردار بوده است امّآ آن شاعری ماندگار است که افکار والایی داشته باشد و برای دفاع از میهن و آرمان های اسلامی ، مایه گذاشته باشد . برخلاف اعتقادات گروهی از روشنفکران که قیصر را جزو گروههای خاصّی معرّفی کرده بودند ، با این تحقیق گرد و غبار این اتّهامات از دامن این شاعر پاک می گردد و مردمی تر نمود پیدا می کند .

    زیرا او هم شاعر کودکان و نوجوانان است ، هم شاعر ولایی و آیینی و هم شاعر جبهه و جنگ بنابراین یکی از ماندگارترین چهره های شعر و ادبیّات معاصر می باشد .

     

    ج ) روش شناسی تحقیق :

     روش تحقیق بر اساس : گردآوری فیش های اطّلاعاتی از منابع و مآخذ ، مجلّات علمی استفاده از کتابخانه ها ، کمک از اینترنت و بانک های اطّلاعاتی و درآخر روش توصیفی و کاربردی می باشد .

     

    د ) پیشینه ی تحقیق :

     تا آن جا که اطّلاعات و معلومات من اجازه می دهد این مقوله با کم و کیف و شیوه های خاصّی که در پیش گرفته شده است سابقه ندارد . هر چند مقاله های مختلفی درست بعد از درگذشت مرحوم قیصر امین پور ارائه شد امّا هر یک به بُعدی از ابعاد شخصیّتی ، افکاری ، محتوایی و فرمالیستی شعر او پرداخته بودند و همین اواخر دانشجوی مصری ، خانم امیره عبدالحکیم مصطفی ، عنوان پایان نامه ی خود را « جمالیّات الاداء الغوی فی شعر قیصر امین پور » و ترجمه المجموعه الشعریه ( یا نگاهی به گل ها همه آفتاب گردانند ) انتخاب کرده است که در دانشگاه منوفیه مصر مراحل پایانی تدوین را  می گذراند .

    در ضمن رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مصر اخیراً در حال تمهید مقدّمات سفر علمی برای نویسنده ی این پایان نامه به ایران بودند تا از نزدیک با شخصیّت ادبی این شاعر گرانمایه و آثار ادبی او آشنا شود و بر غنای علمی رساله اش بیفزاید امّا متأسّفانه با در گذشت دکتر قیصر امین پور ، این نویسنده باید در آثار گرانقدر ایشان تفحّص نماید .

    یکی دیگر از پژوهندگان این موضوع دانشجویی به نام شایسته دستخط گشتی می باشد که بر روی عنوان« اصالت زیبایی شناسی در اشعار قیصر » در مهر ماه 1383 کار کرده است امّا تا کنون بر روی جنبه های مختلف این شاعر تحقیقی صورت نگرفته است .

    نقد چیست ؟

     نقد در نزد قدما با آن چه امروزه از آن استنباط می شود متفاوت است . در نزد قدما مراد از نقد معمولاً این بوده است که معایب اثری را بیان کنند و مثلاً در این که الفاظ آن چه وضعی دارند یا معنی آن بر گرفته از اثر دیگری است و به طور کلی از فراز و فرود لفط و معنی سخن می گفتند و این معنی از خود لغت نقد فهمیده می شود زیرا نقد جدا کردن سره از ناسره است . توضیح این که در ایّام باستان کلّاً دو نوع پول بود . پول نقره ( درم ) و پول طلا ( دینار ) گاهی در دنیا تقلّب می کردند و به آن مس می آمیختند و در این صورت عیار طلا پایین می آمد . در روزهای نخست تشخیص مس مخروج با طلا با چشم میسّر نبود . البتّه بعد از گذشت مدّتی ، مس اندک اندک سیاه می شد 1 چنان که حافظ فرموده است :

    خوش بود گر محک تجربه آید به میان                        تا سیه روی شود هر که در اوغِش باشد

    به سکّه ی تقلبی زر مغشوش و ناسره و امثال این می گفتند . چنانکه حافظ فرموده است :

    یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد                         آن که یوسف به زر ناسره بفروخته بود

    لذا در معامله های کلان ، زر را به صرّاف عرضه می کردند تا درجه ی خلوص زر را مشخص کند . در بازار صرّاف با محکی که به سکّه می زد درستی یا نادرستی آن را مشخص می کرد و عیار آن را             می سنجید . لذا در مقام تشبیه آثار ادبی را هم به طلا مانند کرده اند که ممکن است مغشوش باشد و نقّاد آن خالصی ها را با محک نقد ادبی مشخص می کند . بدین ترتیب چنان که اشاره شد کار منتقدان باستان بیشتر نشان دادن نقاط ضعف بوده است . جامی در سجه الابرار به منتقدان می گوید :

     

     

    عیب جویی هنر خَود کردی                 عیب نادیده یکی صد کردی

    گاه بر راست کشی خط گزاف              گاه بر وزن زنی طعن رخاف

    گاه بر قافیه کان معلول است                گاه بر لفظ که نامقبول است

    گاه نابرده سوی معنی پی                   خرده گیری ز تعصّب بروی

    در غرب باستان هم چنین بوده است «  فرهنگ وبستر »ذیلِ «criticism» می نویسد عمل نقّادی که معمولاً عیب جویی است . جالب این است که این واژه نیز در ارتباط criterion ( از اصل یونانی krinein به معنی سنجش است ) که به معنی محک است اما در دوران جدید نقد نقاط قوّت مطرح است . لذا منتقد ادبی می کوشد با تجزیه و تحلیل آن اثر ادبی ، اولّاً ساختار و معنی آن را برای خوانندگان روشن کنند و ثانیاً قوانینی را که باعث اعتلای آن اثر ادبی شده است توضیح دهد . لذا نقد ادبی از یک سو به کار گرفتن قوانین ادبی در توضیح اثر ادبی است و از سوی دیگر کشف آیین های تازه ی ممتازی است که در آن اثر مستقر است . (الیوت) نقد شناس معروف در مقاله ی سنّت و استعداد فردی می گوید : قوانین ادبی مجموعه ی بسته ای نیستند و تعبیر و تفسیر ما از آثار کهن ، مدام آن ها را دگرگون           می کند . 2

    نقد ادبی کاری خلّاق است و گاه منتقد ادبی به اندازه ی صاحب اثر باید دارای ذوق و خلّاقیت باشد در حالی که نویسنده و شاعر ضرورتاً اهل فضل و آشنا به همه ی فوت و فن های علوم ادبی نیست حال آن که منتقد ادبی باید دقیقاً به علوم ادبی آشنا باشد تا از آن ها به عنوان ابزاری در تجزیه و تحلیل عوامل علّو آن اثر ادبی بهره گیرد .بدین ترتیب می توان به اهمیّت نقد ادبی در گسترش ادبیات و متعلّقات آن پی برد زیرا با نقد ادبی اوّلاً همواره ادبیات و علوم ادبی متحوّل و زنده می ماند زیرا منتقد در بررسی آثار والا از آن بخش از ابزارهای ادبی استفاده می کند که کار آمد است و خود به خود برخی از ابزارهای علمی و فنّی فرسوده از دور خارج می شوند و ثانیاً با بررسی آثار والا معاییر و ابزارهای جدیدی را کشف می کند و به ادبیّات کشور خود ارزانی می دارد . خوانندگان به کمک منتقدان ادبی معاییری به دست می آورند که آثار والا را بشناسند و بدین ترتیب به آثار سطحی وقعی ننهند و این باعث می شود که جریان فرهنگی و هنری و ادبی در مسیر درست خود حرکت کنند و صاحبان رأی و اندیشه و ذوق و نبوغ ، مقام           شایسته ی خود را باز یابند .

    منتقد در تجزیه و تحلیل های خود علل برجستگی این آثار را برای مردم توضیح می دهد و در این صورت گویی غیر مستقیم به مردم می فهماند که چه آثاری فاقد ارزشند .

    در کشورهایی که نقد ادبی رواج و اهمیّت بیشتری دارد ، وضع نویسنده و شاعر و نشر و مطبوعات و جریانات فرهنگی معمولاً بسامان است و معمولاً حق به حقدار می رسد و متعلّقات فرهنگی کمتر مجال سوء استفاده می یابند .

    امروزه نقد ادبی چنان به سرعت در حال تغییر است که هر آینه بیم آن می رود که جای و نام خود را به نظام دیگری به نام « نظریه های ادبی » بدهد .

    درباره ی نقد ادبی آن قدر سخن گفته اند که امروزه یکی از شاخه های مطالعات ادبی ، نقد شناسی و بحث در مورد خود نقد است . بنابراین می توان از نقد ادبی با توجه به تاریخچه اش انتظارات متعددی داشت : عیب اثری را گفتن ، اثری را وصف کردن ، تجزیه و تحلیل ادبی ، دیگر گونه خواندن اثری ، تأثیر خود را از اثری بیان کردن ، این انتظارات اوّلاً در هر دوره ای فرق می کند و ثانیاً بستگی به فلسفه یا سلیقه ی منتقد دارد .

    مثلاً « میشل فوکو » در مقاله ی معروف « مؤلف چیست ؟ » نقد را چنین تعریف می کند :

    « کار نقد ، آشکار ساختن مناسبات اثر با مؤلف نیست و نیز قصد ندارد تا از راه متون ، اندیشه یا تجربه ای را باز سازی کند بلکه می خواهد اثر را در ساختار ، معماری ، شکل ذوقی و بازی مناسبات درونی اش تحلیل کند.3

    در این جا ، مسئله ای پیش می آید : اثر چیست ؟

    نقد متغیّر ادبی انواعی دارد . کلام ادبی شبکه ای از روابط معنایی و لفظی بین کلمات و جملات است چه آگاهانه به وجود آمده باشد و چه ناآگاهانه . تفسیر ادبی در معنای قدیم توضیح این روابط لفظی و معنایی بین کلمات و جملات است امّا تفسیر ادبی جدید ( با عنایت به ساختار شکلی ) از هم گسیختن این روابط و ایجاد روابط دیگری است . لذا یک بار متن از حالت انجماد و تشکّل خارج و سیّال و ذوب  می شود و بار دیگر دوباره شکل می گیرد و منجمد می شود این شکل دوم که فهم دیگری است ممکن است با فهم اوّل یعنی تشکّلی که نویسنده ایجاد کرده است متفاوت باشد .

     

    نقد ادبی

    تعریف نقد : نقد در لغت به معنی « جدا کردن دینار و درهم سره از ناسره و تمیز دادن خوب از بد و بِهین چیزی برگزیدن است .

    در اصطلاح ادب ، تشخیص محاسن و معایب سخن و نشان دادن بد و خوب اثر ادبی است .

    اهمیّت و فایده ی نقد ادبی

    1- نقد ادبی امکان درک نکته های بدیع و لطیف آثار را فراهم می کند در نتیجه خواننده می تواند از مطالعه ی آثار ادبی بهره و لذّت ببرد .

    2- ارزش واقعی آثار ادبی را آشکار می کند و مشخص می کند که رعایت چه قواعد و اصولی سبب شده تا اثری مورد قبول واقع شود و یا وجود چه عواملی سبب شده تا اثری مورد بی اعتنایی قرار گیرد .

    3- نقد ادبی مانع از آن می شود که گزافه گویان و مدّعیان دروغین بتوانند آثار بی ارزش خود را به جویندگان و طالبان هنر عرضه کنند .

    4- نقد ادبی ، وقتی مفید خواهد بود و ارزش و اهمیّت دارد که دور از شایبه ی اغراض باشد .

    5- نقد ادبی ، گذشته از این که سازنده و دارای اهمّیت فراوان است گاهی خود نوعی آفرینش هنری نیز محسوب می شود 4.

    حدود و امکان نقد ادبی

    نقد ادبی ، بررسی همه جانبه و کامل یک اثر ادبی است . گذشته از این اکتفا کردن به شکل ظاهری اثر یعنی توجه به نقد لغوی کافی نیست و منتقد می باید به بحث در باب جوهر و معنی و مضمون یک اثر ادبی نیز بپردازد ( نقد معنی ) و هدف و غرض خاص شاعر یا نویسنده را بازگو کند .

    اغلب مردم ذوق را ملاک سنجش آثار ادبی دانسته اند و به همین دلیل است که غالباً در میان مردم در تعیین بهترین شاعر یا نویسنده اختلاف هست .

    - منتقد باید با دید و وجدان علمی و دور از هر نظر شخصی و با میزان های منطقی و علمی به کار نقد و نقّادی بپردازد .

    کامل ترین نوع نقد آن است که بر کامل ترین شناخت و جامع ترین دیده ها مبتنی باشد .

     

    Abstract

    This onthology consists some topics about Dr.Gheisar aminpur’s life and social transitions in three decades of his poem (1357-1364)(364-1375)(1380-1385) , which these topics are disscused here , the object of this research includes : recognizing poet’s ideological thougths , familianty with social and moral obligations , poet’s phil on thropism , poct’s avoidance from periodic groups and assemblages of knowledge , his scientific and academic personality as a professor and cast a glance to poet’s psychology dimention .                                                                      

    The method of research in order to attaining this specific object is index collecting , library studies and internet application with discription and application method .                                                                                         According to accomplished researches , Gheisar is a sympathetic poet who appears out of the mass of people , but never becomes mass . poet’s complaint and objection power and his norrating mode him admirable in the field of prouiding war news .                                                                     he himself was chid of war and only composeed what he had seen not what he had heard .                                                                                          at first he was a poet of revolvtion and holy defence , at the middle of his age he became apoet of man kind and finally wos seorching his self to discover his hidden half and find an answer to his philosophical questions and at last from a far reuched a hand on five and a lover like genostic appeared in genostic wear he was indiffrent , indiffrent toward gold and power , indiffrent toword hypocrisy and people’s show and indiffrent to himself . when he knew himself , lost himself to his god and compromised with departure from this world .                                                               

  • فهرست و منابع پایان نامه ادبیات

    فهرست:

    مقدّمه............................................................................................................................................................................. 1

    اهمیّت تحقیق.......................................................................................................................................................... 2

    اهداف تحقیق........................................................................................................................................................... 2

    روش تحقیق.............................................................................................................................................................. 3

    پیشینه ی تحقیق.................................................................................................................................................. 3

    فصل اوّل : تعریف نقد

    1-1 نقد چیست ؟................................................................................................................................................. 4

    2-1 نقد ادبی.......................................................................................................................................................... 7

    3-1 نقد ادبی ایران و جهان................................................................................................................................ 9

    پی نوشت های فصل اوّل.................................................................................................................................. 19

    فصل دوّم : معرّفی قیصر امین پور

    1-2 زندگی نامه ی قیصر امین پور.................................................................................................................. 20

    2-2 دوره ی اوّل شاعری قیصر ( دهه ی اوّل )............................................................................................. 23

    3-2 دوره ی دوّم شاعری قیصر ( دهه ی دوّم )........................................................................................... 45

    4-2 دوران سوّم شاعری قیصر ( دهه ی سوّم )............................................................................................ 53

    5-2 دوران کمال شاعر......................................................................................................................................... 59

    6-2 اوضاع سیاسی و اجتماعی در دهه ی اوّل............................................................................................. 66

    7-2 تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی بر ادبیّات............................................................................................. 70

    8-2 شعر مقاومت و ویژگی های آن ................................................................................................................ 74

    9-2 قیصر و شعر مقاومت.................................................................................................................................... 81

    10-2شعر آیینی و ویژگی های آن................................................................................................................... 87

    11-2 قیصر و شعر آیینی................................................................................................................................... 91

    12-2 تحوّل در شعر قیصر.................................................................................................................................. 98

    13-2 تحوّل در قالب و فرم ( فضای بیرونی شعر )...................................................................................... 103

    14-2 تحوّل در محتوا و مضمون ( فضای درونی شهر )............................................................................. 112

    پی نوشت های فصل دوّم................................................................................................................................. 123

    فصل سوّم : ویژگی های سبکی شاعر

    1-3 لغات و ترکیبات............................................................................................................................................ 124

    2-3 کنایه ها و اصلاحات عامیانه در شعر....................................................................................................... 182

    3-3 طنزهای با محتوا........................................................................................................................................... 199

    4-3 گوناگونی موضوعات...................................................................................................................................... 210

    5-3 مضمون بکر..................................................................................................................................................... 273

    6-3 وزن ریتمیک در شعر.................................................................................................................................. 279

    7-3 استفاده از قالب های مُدرن........................................................................................................................ 283

    8-3 استفاده از آیات و روایات............................................................................................................................ 290

    9-3 نحوه ی نگرش............................................................................................................................................... 299

    10-3 نوستالوژی در شعر قیصر......................................................................................................................... 306

    11-3 اگزیستانسیالیستی دینی در شعر قیصر.............................................................................................. 315

    12-3 عینیّت و ذهنیّت در شعر قیصر............................................................................................................ 322

    پی نوشت های فصل سوّم............................................................................................................................... 328

    فصل چهارم : صور خیال در شعر قیصر

    1-4 استعاره و تشبیه در شعر قیصر.................................................................................................................. 329

    2-4 تکرار در شعر قیصر...................................................................................................................................... 338

    3-4 تکرار در مجموعه ی تنفّس صبح و در کوچه آفتاب.......................................................................... 338

    4-4 تکرار در مجموعه ی آینه های ناگهان.................................................................................................... 342

    5-4 تکرار در مجموعه ی گلهای....................................................................................................................... 353

    6-4- تکرار در مجموعه ی دستور زبان عشق............................................................................................... 358

    7-4 تکرار آوایی در شعر قیصر.......................................................................................................................... 361

    8-4 ایهام و لکنت آرایی ایهام در شعر قیصر................................................................................................. 379

    9-4 تضمین در شعر قیصر.................................................................................................................................. 389

    10-4 عنصر رنگ آمیزی در شعر قیصر.......................................................................................................... 397

    پی نوشت های فصل چهارم........................................................................................................................... 418

    فصل پنجم : مقایسه ی شعر قیصر با سهراب

    1-5 سهراب سپهری............................................................................................................................................. 419

    2-5 اختلاف اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب............................................................................... 426

    3-5 اشتراک اساسی در محتوای شعر قیصر و سهراب............................................................................... 437

    4-5 مقایسه ی کاربرد وزن در اشعار سهراب و قیصر.................................................................................. 441

    5- 5 مشترکات در حوزه ی زبان قیصر و سهراب........................................................................................ 449

    6-5 اشتراک مضامین در اشعار قیصر و معاصرانش..................................................................................... 453

    پی نوشت های فصل پنجم............................................................................................................................. 464

    نتیجه گیری............................................................................................................................................................... 465

    فهرست منابع ......................................................................................................................................................... 466

    فهرست مقاله ها.................................................................................................................................................... 468

    پیوست ها

    چکیده ی انگلیسی پایان نامه

     

     

    منبع:

    اکبری ، چاووش ، انتشارات زوّار ، 1382 .

    اکبرپور ، حمید ، نوآوری و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، روزنامه ی حیات ، 1387 .

    افلاطون ، دوره ی آثار ، جلد 1 ، ص 17 .

    ابن قتیبه ی ادیب ، الشّعر و الشّعرا ، مقدمه ی کتاب .

    امیر قاسم خانی ، پریسا ،زندگی سهراب سپهری ، انتشارات شرکت توسعه کتابخانه های ایران ، 1385 .

    امین پور ، قیصر ، آینه های ناگهان ، انتشارات افق ، 1372 .

    امین پور ، قیصر ، تنفّس صبح ، انتشارات سروش ، تهران ، 1379 .

    امین پور ، قیصر ، در کوچه آفتاب ، انتشارات سروش ، 1363 .

    امین پور ، قیصر ، گلها همه آفتاب گردانند ، انتشارات مروارید ، 1386 .

    10-امین پور ، قیصر ، دستور زبان عشق ، انتشارات مروارید ، 1385 .

    11- امین پور ، قیصر ، به قول پرستو ، انتشارات افق ، تهران ، 1386 .

    12- پابلونرودا ، آینه ، ص 17 .

    13- ترنج ، تیمور ، خاک و خون و حماسه ، ص 32 .

    14- ترمذی ، شهاب الدّین ، دیوان اشعار .

    15- توکّلی ، حمید ، رنگ در تصویر سینمایی ، 1371 .

    16- دکتر خانلری ، پرویز ، وزن شعر فارسی .

    17- زرّین کوب ، عبد الحسین ، ترجمه ی رساله ی فن شعر ، 1369 .

    18- سپهری ، سهراب ، هشت کتاب ، انتشارات طهوری ، 1385 .

    19- سپهری ، سهراب ، اتاق آبی ، انتشارات سروش ، 1371 .

    20- شفیعی کدکنی ، محمّد رضا ، صور خیال در شعر فارسی ، انتشارات نگاه ، 1377 .

    21- شمیسا ، سیروس ، انواع ادبی ، انتشارات فردوس ، 1383 .

    22- شمیسا ، سیروس ، نقدی بر شعر سهراب سپهری ، 1370 .

    23- شمس لنگرودی ، تاریخ تحلیل شعر نو ، نشر مرکز ، 1370 .

    24- دکتر صادقیان ، محمّد علی ، زیور سخن در بدیع فارسی ، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران ، 1379 .

    25- عبدالملکیان ، محمّد رضا ، یادنامه ی سلمان هراتی ، انتشارات اشجع ، 1383 .

    26- علی اکبرزاده ، مهدی ، رنگ و تربیّت ، انتشارات میشا ، 1378 .

    27- قاسم زاده ، سیّد علی ، روانشناسی رنگ در شعر سهراب .

    28- کارکیا ، فرزانه ، رنگ و نوآوری ، انتشارات تهران ، 1375 .

    29- لوشر ، ماکس ، روانشناسی رنگ ها ، انتشارات دُرسا ، 1386 .

    30- ویلز ، پاولین ، رنگ درمانی ، مترجم مرجان فرجی ، انتشارات دُرسا ، 1375 .

    31- یوشیج ، نیما ، نامه های نیما .

     

     

     

     

     

     

     

     

    فهرست مقاله ها

    امینی ، اسماعیل ، اعجاز ما همین است ، ماهنامه ی الفبا ، شماره ی 20 ، مهر و آبان ، 1386 .

    باقری ، ساعد ، کمال یافته و راهگشاترین شعر ، مجله ی شعر ، ویژه نامه ی قیصر .

    پور نامداریان ، تقی ، اکنون صندلی او خالی است ، ماهنامه ی الفبا ، شماره ی 20 .

    پویان ، مجید ، چون پر پروانه ، مجله شعر ، ویژه نامه .

    تقی زاده ، صفدر ، عزیمتی که ناگزیر بود ، ماهنامه ی الفبا ، شماره ی 20 .

    حسینی ، سیّد حسین ، نزدیکترین شعر نزدیکترین شاعر ، مجله ی شعر ، ص 20 .

    روزبه ، محّمد رضا ، همزاد آب و آیینه ، ماهنامه ی الفبا ، شماره ی 20 .

    سنجری ، محمود ، فلسفه ی سادّه ، مجله ی شعر ، ویژه نامه .

    سنگری ، محمّد رضا ، کاشف فروتن اندیشه و مضمون ، مجلّه ی شعر ، شماره ی 20 .

    10-شکار سری ، حمید رضا ، دغدغه ی بی تخفیف ، ماهنامه ی ادبی الفبا ، شماره ی 20 .

    11- شکار سری ، حمید رضا ، شعر اندیشه و تکنیک ، مجله ی شعر ، ویژه نامه .

    12- صالحی ، جواد ، آینه ها همه آفتاب گردانند ، مجله ی شعر ، ویژه نامه .

    13- کاظمی ، محمّد کاظم ، شعر در فرآیند کنش شاعر و واکنش مخاطب ، مجلّه ی شعر .

    14- کاظمی ، محمّد کاظم ، پرنده در پنجره ، مجله ی شعر ، ویژه نامه .

    15- کاکائی ، عبدالجبار ، مسیح زیر نام قیصر ، مجله ی شعر ، ویژه نامه .

    16- مجاهدی ، محمّد علی ، سیری در گشایش شعر آیینی ، 1386 .

    17- محقق ، جواد ، نخستین گفتگو ، مجلّه ی شعر .

    18- مردانی نوکنده ، محمّد حسین ، کیهان فرهنگی ، دی ماه 1381 .

    19- نظافت یزدی ، مجید ، شعر بی دروغ شعر بی نقاب ، مجله ی شعر ، ویژه نامه .

    20 – یاسمی ، بهروز ، صبح بی تو رنگ بعدازظهر یک آدینه دارد ، مجله ی شعر .

    21- یوسف نیا ، سعید ، دستی به سوی نور ، مجله ی شعر ویژه نامه .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت