پایان نامه بررسی زمانی آبشستگی پایین دست جت های ریزشی با استفاده از مدل سازی فیزیکی

تعداد صفحات: 136 فرمت فایل: word کد فایل: 10002135
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۰,۲۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی زمانی آبشستگی پایین دست جت های ریزشی با استفاده از مدل سازی فیزیکی

    پایان  نامه  برای  دریافت  درجه  کارشناسی  ارشد” M.sc “

    مهندسی  عمران -سازه  های  هیدرولیکی 

    چکیده  :

    پدیده  آبشستگی  یک  جریان  دو فاز ی  شامل  آب  و رسوب  م ی  باشد که  به  روش  نظر ی  کمتر مورد برر سی  و تحلیل  قرار گرفته  است  و عموماً از مطالعات  صحرایی  یا آزمایشگاه ی  برا ی  شبیه  سازی  شرایط  خاص  استفاده  شده  است  .

    درک  و استنباط  از فرایند های  فیزیکی  و مدل  کردن  حرکت  آب  و رسوب  در  رودخانه  ها

    , مصب  ها و سواحل  در سالها ی  اخیر پیشرفت  ها ی  زیاد ی  داشته  است  . اگر چه  این  پیشرفت  ها به  سیستم  ها ی  مدل  ها ی  آماده  ریاض ی  منجر شده  است  , لیکن  این  تحقیقات  , موضوعات  پژوهشی  جدید ی  را هم  مطرح  ساخته  اند ,که  یک ی  از این  موضوعات  تعامل  زما نی  بین  جت  ها ی ریزشی  و رسوب  در یک  رودخانه  می  باشد .

    تحقیقات  حاضر بر اساس  آزمایشات  صورت  گرفته  رو ی  مدل  فیزیک ی  شامل  مدل  جت  برخوردی  و رسوب  شکل  گرفته  است  .

    در این  تحقیق  به  بررس ی  تغییرات  پروفیل  طو لی  و عرض ی  حوزه  آبشستگی , بررس ی  تغییرات  ابعاد حفره  آبشستگی و تغییرات  ابعاد برآمد گی  رسوبات  ناشی  از حفره  آبشستگی  در پایین  دست  آن  در اثر تغییرات  پارامتر های  ارتفاع  ریزش  و عمق  پایاب  در زمان  پرداخته  شده  است  .

    بر اساس  مشاهدات  آزمایشگاه ی  عمق  و عرض  حفره  آبشستگی و نیز ارتفاع  برآمد گی  رسوبات  با افزایش  زمان  افزایش  می  یابد .

    اما نقطه  قابل  توجه  روند تاثیر زمان  و تاثیر عمق  پایاب  م ی  باشد که  جا ی  بررس ی  و توجیه  بسیار دارد .

    برای  هر شکل  لوله  که  از دب ی  خاص  نیز برخوردار م ی  باشد ارتفاع  ها ی  ریزش  cm ۳۵ ,۶۵cm

    , ۹۵cm در نظر گرفته  شد و آزمایشات  در زمانها ی ۵ , ۱۰ , ۳۰ , ۶۰ , ۱۸۰ و ۳۰۰ دقیقه  برداشت  شد و مورد تحلیل  قرار گرفت  .  

    در این  آزمایشات  حداکثر عمق  آبشستگ ی hs , حداثر عرض  حفره  آبشستگیWS حداکثر طول  حفره  LS  و طول  کل  تاثیر گرفته  از پدیده  LSt  و نیز حداکثر ارتفاع  تپه  حاصل  از آبشستگی Hm برداشت  گردید .

    انتخاب  ابعاد فوق  پس  از چند آزمایش  مقدمات ی  صورت  گرفت  تا بتوان  از  این  طریق  به  تحلیل  فرمول  DOT که  یک  فرمول  تجربی  مهم  بدست  آمده  توسط  اداره  حمل  و نقل  ایالات  متحده  می  باشد , پرداخت  . در بررسیها ی  مقدما تی  مشخص  شد که  تاثیر درصد تغییرات  ارتفاع  پایاب  فوق  العاده  مؤثرتر از تاثیر درصد تغییرات  ارتفاع  ریزش  می  باشد .

    و نیز نتیجه  گیری  شد که  تغییرات  ارتفاع  پایاب  و ارتفاع  ریزش  بیشترین  تاثیر را بر عمق  حفره   می  گذارند و کمترین  تاثیر را بر طول  و طول  کل  در مجموع  مشخص  گردید طول  و طول  کل  بسیار زودتر به  حد نهایی  و تعادل  خود در زمان  می  رسند .

    در انتها با جایگذار ی  مقادیر ثابت  و مقادیر بدست  آم ده  مشخص  شد که  فرمول  DOT عل ی رغم  اینکه  فرمول  نسبتاً مناسب ی  جهت  تخمین  ابعا د آبشستگی در زمان  مناسب    م ی  باشد , لیکن  تاثیر ارتفاع  پایاب  را که  بسیار مهمتر از تاثیر ارتفاع  پایاب  م ی  باشد در خود جا ی  نداده  است  . جهت  اصلاح  فرمول  DOT در تخمین  نتایج  این  آزمایشات  , ضرایب  اصلا حی  ارائه  گردید

     

    مقدمه  :

    بحث  آبشستگی  دارای  قدمتی  دیرینه  در علم  هیدرولیک  است  و هیدرولیک  رودخانه  و شرایط  ریخت  شنا سی  و ژئوتکنیک ی  آن  ارتبا طی  تنگاتنگ  با این  پدیده  دارند ؛ به  همین  دلیل  پیچید گی هایی  خاص  بر این  بحث  سایه  افکنده  و موجب  شده  است  همچنان  مورد توجه  خاص  محققین  علم  هیدرولیک  و مهندسین  عمران   باشد .

    آبشستگی  از جمله  مواردی  است  که  تحت  تاثیر ایجاد سازه  ها ی  آبی  در فرآیند طبیعی سیستم  ها ی  آ بی  نمود پیدا م ی  کند و در واقع  جایی  که  بشر به  لحاظ  تامین  منابع  آب ی  , که  به  نوعی  اصل ی  ترین  نیاز بشر م ی  باشد در سیستم  هماهنگ  طبیعت  دست  م ی  برد به  دنبال  آن  سازه  هیدرولیکی  نظام  هماهنگ  جریان  و حمل  رسوب  را به  هم  می  زند .

    در پایاب  ها که  سرعت  بیشتر است  و نیز در تنگ  شد گی  مقاطع  که  سرعت  جریان  افزایش  می  یابد این  پدیده  تاثیر منفی  بسزایی  دارد .

    عملکرد ایمن  سازه  ها ی  آب ی  در دراز مدت  م ی  بایست  تضمین  شود ؛ از آنجا که  حفاظت  کامل  بستر رودخانه  ها در مقابل  این  پدیده  پیچیده  , تاثیر پذیر و بسیار گران  است  و گاه  هزینه  ها ی تحقیقات  و حفاظت  تا ۵۰ درصد هزینه  طرح  را در بر م ی  گیرد , لازم  است  با مطالعات  آزمایشگاهی  رو ی  مدل  ها ی  هیدرولی کی  در شرایط  خاص  عوامل  موثر بر این  پدیده  را به  صورت  جداگانه  و نیز با هم  مورد بررس ی  و کنکاش  قرار داد تا از این  منظر بتوان  دامنه  گسترش  این  پدیده  و خطرات  ناشی از آن  و عوامل  موثر و البته  تاثیرگذارتر   را , برای  طراحان  سازه  های هیدرولیکی  عیان  نمود .

    اگر چه  مطالعات  گسترده  ای  در زمینه  آبشستگی  عمومی  و آبشستگی  محلی  مخصوصاً روی جت  ها صورت  گرفته  است  و انواع  جت  ها شامل  عمود ی  , افق ی  و پرتا بی  تحلیل  شده  است  , لیکن  در هیچ  ک دام  از موارد فوق  روابط  جام عی  برا ی  بررس ی  رفتار و خصوصیات  حفره  آبشستگیارائه  نگردیده  است  . البته  در مورد آبشستگی  ناشی  از جت  های  ریزشی  آزاد یا همان  پرتابی مطالعات  وسی عی  انجام  شده  است  . روابط  تجرب ی  و آزمایشگا هی  مختلف ی  نیز ارائه  گردیده  است  . لیکن  وضوح  این  امر کاملا محسوس  است  که  در شرایط  خاص  و برای  هر طرح  خاص  می بایست  چندین  مدل  با شرایط  خاص  طرح  , طراحی  گردد و قطعاً بررسی  کامل  این  پدیده  مستلزم  مطالعات  خاص  هیدرولیکی  , مورفولوژی  و ژئوتکنیکی  می  باشد .

    برای  مقابله  با آبشستگ ی  و کمینه  ساز ی  ابعاد گودال  آبشستگی , اغلب  ح فاظت  از بستر پیش  بینی   می  گردد به  این  ترتیب  گودال  ها ی  آبشستگی که  خطر ی  بالقوه  برا ی  پایدار ی  سازه  ا ی بوده  و سازه  آبی  را تهدید می  کند به  محل  دیگری  منتقل  می  گردد .

    مطالعات  انجام  شده  در این  پایان  نامه  در پنج  فصل  به  شرح ی  که  در ادامه  آورده  شده  است  می  تواند راه  گشای  محققین  و مهندسین  باشد . لیکن  مجدداً تاکید م ی  گردد که  بررس ی پیچیدگی  ها ی  خاص  این  پدیده  از طریق  مدل  ساز ی  نیاز به  ماه  ها , حت ی  سالها آزمایش  دارد و تحقیق  حاضر م ی  تواند صرفاً بعنوان  راهنما مورد استفاده  قرار گیرد . چه  البته  ممکن  است  در برخی  موارد این  تحقیق  با توجه  به  شرایط  پروژه  ای  خاص  قابل  بهره  برداری  کلی  نیز باشد .

     در ذیل  پیرامون  مباحث  اصلی  فصول  این  رساله  شرح  مختصری  آورده  شده  است .

    فصل  اول  :

    این  فصل  شامل  مقدمه  , تعریف  مسئله  مورد بررس ی  و هدف  از انجام  پایان  نامه  م ی  باشد و می  تواند به  عنوان  مقدمه  ا ی  جهت  مطالعه   سایر فصول  بوده  و اطلاعات  کل ی  ر ا در مورد پایان  نامه  بیان  می  نماید .

    فصل  دوم  :

    در این  فصل  مرور ی  بر روی  مطالعات  قبلی  انجام  گرفته  پیرامون  موضوع  و به  صورت  خاص  جت  ها ی  پرتا بی  انجام  گرفته  است  و سع ی  شده  تاحد امکان  مطالعات  موجود جمع  آور ی  گردد .  نیز با بررس ی  مطا لعات  انجام  شده  با هدف  راهبرد ی  , در نهایت  به  ضرورت  اجتناب  ناپذیر اجرا ی پایان  نامه  حاضر و بحث  پیرامون  زمان  به  عنوان  فاکتور ی  مهم  , در پدیده  آبشستگی اشاره  شده  است  .

    فصل  سوم  :

    در این  فصل  علاوه  بر بحث  و بررس ی  پیرامون  طراح ی  و ساخت  مدل  و نحوه  انجام  آزمایشات  , در انتها به  فرمول  DOT که  یکی  از تازه  ترین  فرمولهای  ارائه  شده  جهت  بررسی  آبشستگی زمانی  می  باشد , اشاره  شده  و تحلیل  ابعادی  این  فرمول  آورده  شده  است  .

    شایان  ذکر است  که  فرمول  DOT و تجزیه  و تحلیل  این  فرمول  یکی  از اسای  ترین  ارکان تشکیل  دهنده  این  پایان  نامه  می  باشد .

    فصل  چهارم  :

    نتایج  آزمایشات  در این  فصل  با توجه  به  پارامترها ی  مختلف  دسته  بندی  و تحلیل  گردیده  است  و تاثیرات  تغییر پارامترها تک  تک  و تواماً بررسی  شده  است  .

    در نهایت  این  مباحث  موجب  ارائه  ایراداتی  به  معادله  DOT گردیده  است  و ضرایب  اصلاحی  پیشنهادی برای  این  معادله  ارائه  گردیده  است  .

    فصل  پنجم  :

    و در نهایت  در این  فصل  نتایج  نهایی  حاصل  از تحقیق  ارائه  گردیده  است  و راهکارها و پیشنهاداتی  به  منظور ادامه  کار ارائه  شده  است  تا این  جوانب  مسئله  از طر یق  مطالعات  و تحقیقات  سایر محققان  بیشتر و بهتر باز شود .

     

    فصل  اول

    تعریف  مسئله  مورد بررسی  و هدف  از انجام  پایان  نامه

    ١-١ - جت  ها و سر ریز های  نوع  سقوط  آزاد

     درابتدا لازم  است  مختصری  راجع  به  جت  ها وسرریز های  نوع  سقوط  آزاد ١ در سازه  های 

    هیدرولیکی  بحث  شود .

    جت  ها در اثر عبور آب  از زیر , درون  یا رو ی  سازه  ها ی  آب ی  بوجود م ی  آیند . به  طور کل ی جت  ذرات  رسوب  را بلند کرده  و به  پائین  دست  محل  برخورد حمل  م ی  کند . در نتیجه  محل  برخورد جت  به  یک  کاهنده  انرژی جریان  تبدیل  شده  و حفره  آبشستگی  شکل  می  گیرد . اشکال  متعدد جت  ها شامل  جت  های  برخوردی ٢, جت  های  مستغرق ٣, جت  های  افقی  و قائم ٤ و جت  های  دو و سه  بعدی ٥ می  باشند . انواع  مختلف  از جت  ها شامل  جت  ها ی برخوردی  که  بر رو ی  بستر ی  فرسایش  پذیر برخورد م ی  کنند و جت  ها ی  افق ی  که  مصالح  بستر را بلافاصله  در پایاب  سازه  م ی  شویند , باعث  ایجاد آبشستگی در پایین  دست  بناهای  آبی می  گردند . بعلاوه  بین  جت  ها ی  ح لقو ی  و مسطح  و بین  جت  ها ی  مستغرق  و غیر مستغرق  , تفاوت  بسیاری  وجود دارد . واژه  جت  برخوردی  به  جت  های  آبی  اتلاق  می  گردد که  در اثر تخلیه  آب  از یک  خروج ی  واقع  در بالا ی  سط حی  آزاد یا عبور جریان  از درون  مجرا ی  س ازه  آبی   , با سطح  آزاد ی  برخورد کند . با احداث  سد ی  بزرگ  ,  تخلیه  گاه  به  گاه  آب  به  پائین  دست   جهت  مصارف  مختلف  غیرقابل  اجتناب  است  . تخلیه  آب  ممکن  است  برای  تولید انرژی  برق  آبی , تامین  آب  کشاورزی  یا تخلیه  سیل  ها ی  مازاد بر ظرفیت  نگهدار ی  مخزن  صورت  گیرد . آبشستگی در پائین  دست   جهت  مصارف  مختلف   سازه  ها ی  آب ی  به  دلیل  وقوع  مکرر ی  که  در مهندسی  دارند , زمینه  ا ی  پراهمیت  برا ی  پژوهش  بوده  اند . در شکل  (۱-۱) انواع  جت  ها بطور شماتیک  نشان  داده  شده  اند . در حال  حاضر معادلات  آبشستگی فراگیری  که  توانائی  قبول  جریانهای  متفاوتی  در پائین  دست  بناهای  آبی  را داشته  باشد , وجود ندارد . فرآیند آبشستگی بسیار پیچیده  بوده  و به  اندرکنش  بین  عوامل  هیدرولیکی  و ژئوتکنیکی  بستگی  دارد . پارامترهای  طرا حی  مهم  با توجه  به  آبشستگ ی  جت  ها عبارت   از عمق  آبشستگی متعادل  , طول  و عرض  حفره  آبشستگی می  باشند.

    شکل ١- ١: ( انواع  جت  ها )

    انتخاب  خروجی  سقوط  آزاد معموًلا به  علت  فشار  برخورد٦ و شستشوی  بسیار شدیدی  که  در بستر ایجاد می  کند ,آنچنان  متداول  نمی  باشد . از این  نوع  سازه  فقط  در محلهایی  می  توان  استفاده  کرد که  شرایط  زمین  شناسی  آن  از نقطه  نظر استحکام  خیلی  عالی  باشد . نیز درآنها غالباً یک  بالشتک  آب  ایجاد می  گردد , تا شدت  تصا دم  جت  آب  با بستر  کاهش  پیدا کند . توماس ٧ متذکر می  گردد که  حداکثر دبی  برای  این  نوع  سازه  ها نباید از ٨ متر  مکعب   بر ثانیه  بیشتر باشد و در مواردی  که  ارتفاع  متوسط  بیش  از ١٠٠متر باشد , می  بایست  تمهیدات  خاصی  اندیشید . برای  مقابله  با تاثیر ارتعاشات ٨ پیشنهاد می  نماید که  تیغه  ریزشی ٩ پایدار بوده  و بصورت  کامل  هوادهی  شود . [۱] 

    (نمودار و تصاویر در فایل اصلی موجود است)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی زمانی آبشستگی پایین دست جت های ریزشی با استفاده از مدل سازی فیزیکی

    فهرست:

    چکیده 

    مقدمه

    فصل  اول  : تعریف  مسئله  مورد بررسی  و هدف  از انجام  پایان  نامه          ۱

    ١-١ جت  ها و سر ریز های  نوع  سقوط  آزاد .............................................................................................................       ۲

    ١-٢ تاریخچه  علم  رسوب ...............................................................................................................................................................        ۵

    ١-٣ تعریف  آبشستگی .......................................................................................................................................................................        ۷

    ١-٤ مختصری  راجع  به  تاثیر مصالح  بستر و مسئله  مورد بررسی ..................................................        ۷

    ١-٥ هدف  از انجام  پایان  نامه ....................................................................................................................................................          ۸

    فصل  دوم  : مروری  بر تحقیقات  و مطالعات  انجام  گرفته  پیرامون  موضوع   پایان  نامه       ۱۰

    ٢-١ مقدمه .....................................................................................................................................................................................................        ۱۱

    ٢-٢ آبشستگی  ناشی  از انواع  جت  ها ...............................................................................................................................        ۱۱

    ٢-٢-١ آبشستگی  ناشی  از جت  های  عمودی .......................................................................................................                   ۱۱

    ٢-۳-١ گروه  اول  آبشستگی ........................................................................................................................................................                   ۱۵

    ۲-۳-٢ گروه  دوم  روابط  آبشستگی .....................................................................................................................................     ۱۷

    ٢-۳-۳ گروه  سوم  روابط  آبشستگی ...................................................................................................................................     ۱۸

    ٢-۳-٤ گروه  چهارم  معادلات  آبشستگی  ......................................................................................................................       ۱۹

    ٢-۳-٥ گروه  پنجم  روابط  آبشستگی ................................................................................................................................       ۱۹

    ٢-۴ تاثیر هوای  ورودی  به  جت  در میزان  آبشستگی ....................................................................................     ۲۶

    ٢-۵ رسوبات  غیرچسبنده  دربررسی  های  شیلدز.................................................................................................     ۲۸

    ٢-۶ رسوبات  چسبنده .......................................................................................................................................................................       ۳۱

    ٢-۷ مشخصه  های  جریان ...............................................................................................................................................................       ۳۴ 

    ٢-۸ بررسی  پارامترهای  مورد بررسی  در این  پایان  نامه  به  صورت  موردی ............................     ۳۵ 

    ٢-۸-١ اصول  کلی  مسئله .............................................................................................................................................................       ۳۵ 

    ٢-۸-٢ تاثیر شکل  کالورت ..........................................................................................................................................................     ۳۶  

    ٢-۸-٣ تاثیر نوع  خاک  .....................................................................................................................................................................     ۳۸ 

    ٢-۸-٤ تاثیر شیب  کالورت ..........................................................................................................................................................       ۳۹

    ٢-۸-٥ تاثیر ارتفاع  کالورت  در بالای  بستر ...............................................................................................................       ۴۱

    ٢-۸-٦ روش  پیشنهادی  (DOT) ........................................................................................................................................       ۴۷

    . ٢-۸-٦-١ هندسه  حفره  آبشستگی  ...................................................................................................................................      ۴۸ 

    ٢-۸-٦-٢  زمان  آبشستگی  .........................................................................................................................................................     ۴۸ 

    ٢-۸-٦-٣ دیواره  های  اطراف ......................................................................................................................................................     ۴۸ 

    ٢-۸-٦-٤ ارتفاع  سقوط  .....................................................................................................................................................................       ۴۹

    ٢-۸-٦-٥ شیب ........................................................................................................................................................................................       ۴۹

    ٢-۸-٦-٦ روش  طراحی  ..................................................................................................................................................................       ۵۰ 

    فصل  سوم  : طراحی  و ساخت  مدل  آزمایشگاهی  و چگونگی  انجام  آزمایشات          ۵۱

    ٣-١ مقدمه ......................................................................................................................................................................................................     ۵۲ 

    ٣-٢ تشریح  مشخصات  تجهیزات  آزمایشگاهی  وکاربرد آنها و نحوه  اندازه  گیری  ها.       ۵۲

    ٣-٢-١ فلوم  ...............................................................................................................................................................................................      ۵۲ 

    ٣-٢-٢ کالورتهای  خروجی ........................................................................................................................................................        ۵۳  

    ٣-٢-٣ اندازه  گیری  دبی  برای  مقاطع  مختلف ...................................................................................................     ۵۳

    ٣-٢-٣-١ مقدمه .....................................................................................................................................................................................     ۵۳

    ٣-٢-٣-٢ روش  اندازه  گیری  دبی  در مقاطع  مورد بررسی  ..................................................................     ۵۴ 

    ٣-٢-٤ دستگاه  ژرفاسنج  نقطه  ای  ......................................................................................................................................     ۵۵

    ٣-٢-٥ تنظیم  ارتفاع  سطح  آب ...........................................................................................................................................     ۵۵ 

    ٣-٢-٦ تعیین  مدت  زمان  آزمایش  ..................................................................................................................................       ۵۶ 

    ٣-٢-٧ مخزن  انجام  آزمایشات ..............................................................................................................................................     ۵۶ 

    ۳-٢-٨ مصالح  مورد استفاده  در آزمایش .....................................................................................................................     ۵۹

    ٣-٣ شرایط  هیدرولیکی  جریان  ..............................................................................................................................................       ۶۰ 

    ٣-٤  انجام  آزمایشات .............................................................................................................................................................................          ۶۰ 

    ٣-٤-١ مقدمه .............................................................................................................................................................................................          ۶۰ 

    ٣-٤-٢ تشریح  آزمایشات ..............................................................................................................................................................        ۶۱  

    ٣-٥ پارامترهای  اندازه  گیری  شده  آزمایشگاه  ......................................................................................................       ۶۲ 

    [unknown error.خطای ناشناخته]

     

    فصل  چهارم  : تجزیه  وتحلیل  نتایج  آزمایشات                                      ۷۰

    ١-٤ مقدمه  ....................................................................................................................................................................................................       ۷۱

    ٤-٢ بررسی  تغییرات  ابعاد حفره  آبشستگی  در زمان  ......................................................................................     ۷۲

    ٤-٢-١ بررسی  تغییرات  عمق  حفره  (hs.Rc) تحت  اثر تغییرات  ارتفاع  ریزش

    و ارتفاع  پایاب ..................................................................................................................................................................................................           ۷۲

    ٤-٢-٢ بررسی  جزئی  تر تغییرات  عمق  با استفاده  از جدول  (٤-٢) و (٤-٣) .....................     ۷۴

    ٤-٢-٣ بررسی  میزان  تغییرات  عمق  حفره  آبشستگی  در زمان  های  مورد بررسی ..........         ۷۵

    ٤-٣ بررسی  تغییرات  عرض  حفره  آبشستگی ...............................................................................................................     ۷۷

    ٤-٣-١ بررسی  تغییرات  عرض  حفره  (ws.Rc) تحت  اثر تغییرات  ارتفاع  ریزش 

    و ارتفاع  پایاب ................................................................................................................................................................................................     ۷۷

    ٤-٣-٢ بررسی  جزئی  تر تغییرات  عرض  حفره  با استفاده  از دو جدول (٤-٦)و (٤-٧)       ۷۹

    ٤-٣-٣ بررسی  میزان  تغییرات  عرض  حفره  آبشستگی  در زمانهای  مورد بررسی ..............     ۸۰

    ٤-٤ بررسی  تغییرات  طول  حفره  آبشستگی ..............................................................................................................     ۸۲

    ٤-٤-١ بررسی  تغییرات  طول  حفره  (Ls.Rc) تحت  اثر تغییرات  ارتفاع  ریزش 

    و ارتفاع  پایاب ...............................................................................................................................................................................................       ۸۲ 

    ٤-٤-٢ بررسی  جزئی  تر تغییرات  طول  حفره   (Ls.Rc)  با استفاده  از دو جدول 

    (٤-١٠) و (٤-١١).....................................................................................................................................................................................       ۸۴ 

    ٤-٤-٣ بررسی  میزان  تغییرات  طول  حفره  آبشستگی  در زمانهای  مورد بررسی ...............       ۸۴ 

    ٤-٥- بررسی  تغییرات  ارتفاع  برآمدگی  بعد از حفره ...........................................................................................          ۸۷ 

    ٤-٥-١بررسی  تغییرات  ارتفاع  برآمدگی   (Hm.Rc) تحت  اثر تغییرات  ارتفاع

    ریزش  و ارتفاع  پایاب ............................................................................................................................................................................       ۸۷

    ٤-٥-٢ بررسی  جزئی  تر تغییرات  ارتفاع  برآمدگی (Hm.Rc) با استفاده  از دو جدول

    (٤-١٤) و (٤-١٥)......................................................................................................................................................................................     ۸۸ 

    ٤-٥-٣- بررسی  میزان  تغییرات  ارتفاع  برآمدگی  حفره  در زمانهای  مورد بررسی ...........     ۸۹ 

    ٤-٦- بررسی  تغییرات  طول  کل  حفره ...............................................................................................................................       ۹۲ 

    ٤-٦-١ بررسی  تغییرات  طول  کل  حفره (Lst.Rc) تحت  اثرتغییرات  ارتفاع  ریزش

    و ارتفاع  پایاب ...............................................................................................................................................................................................         ۹۲ 

    ٤-٦-٢- بررسی  جزئی  تر تغییرات  طول  حفره  (Lst) با استفاده  از دوجدول

    (٤-١٨) و  (٤-١٩)..................................................................................................................................................................................          ۹۲

    ٤-٦-٣- بررسی  میزان  تغییرات  طول  کل  حفره  در زمانهای  مورد بررسی ............................       ۹۴ 

    ٤-۷ تاثیرات  تغییر ارتفاع  ریزش  و ارتفاع  پایاب  بر ابعاد حفره  آبشستگی ................................       ۹۶ 

    ٤-۸ بررسی  معادله  کوتولاس ....................................................................................................................................................      ۹۸ 

     

    ٤-۹ بررسی  معادله  DOT ................................................................................................................................................................       ۹۹  

    ٤-۹-١ نحوه  جایگذاری  مقادیر برداشت  شده  .........................................................................................................     ۹۹ 

    ٤-۹-٢ بررسی  تغییرات  عمق  حفره  آبشستگی  با توجه  به  نمودارهای (٤-۷),(٤-۸)

    و (٤-۹) و جدول  (٤-٢٨) ...............................................................................................................................................................     ۱۱۲

    ٤-۹-٣ بررسی  تغییرات  عرض  حفره  آبشستگی  با توجه  به  نمودارهای  (٤.-۱۰) ,

    (٤-۱۱) و (٤-۱۲) و  جدول  (٤-٢٨)...................................................................................................................................    ۱۱۲

    ٤-۹-٤ بررسی  تغییرات  طول  حفره  آبشستگی  با توجه  به  نمودارهای  (٤-۱۳) و

    (٤-۱۴) و (٤-۱۵) وجدول  (٤-٢٨).......................................................................................................................................     ۱۱۲

    ٤-۹-٥ نتیجه  گیری  کلی  از نمودارهای  (٤-١) الی  (٤-٩) و جدول  (٤-٢٨).......................       ۱۱۲

    ٤-۹-٦ ضرایب  پیشنهادی  برای  معادله  DOT .....................................................................................................     ۱۱۳

    ٤-۹-۷ حداکثر ارتفاع  برآمدگی  و حداکثر طول  کل ........................................................................................     ۱۱۳

    فصل  پنجم  : نتیجه  گیری  و ارائه  پیشنهادات                                    ۱۱۸

    مقدمه .........................................................................................................................................................................................................................     ۱۱۹

    ٥-١ نتایج ...............................................................................................................................................................................................................    ۱۱۹

    ٥-٢ پیشنهادات .............................................................................................................................................................................................     ۱۲۴

    پیوست ....................................................................................................................................................................................................................     ۱۲۶

    منابع .............................................................................................................................................................................................................................    ۱۲۹

    چکیده  انگلیسی .............................................................................................................................................................................................     ۱۳۵

     

    منبع:

    - بیات  ، م .، ۱۳۸۱ ،اندرکنش  سازه  های  آبی  و فرسایش  , دانشگاه  صنعتی  امیرکبیر

    ۲- شفاعی  بجستان ، م .، ۱۳۷۸، مبانی  و کاربرد مدلهای  فیزیکی  – هیدرولیکی  ، اهواز، دانشگاه  شهید چمران 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت