گزارش سمینار بررسی روش های محقق سازی سرویس های نرم افزاری

تعداد صفحات: 55 فرمت فایل: word کد فایل: 10002036
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۱۲,۱۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار بررسی روش های محقق سازی سرویس های نرم افزاری

    گزارش سمینار کارشناسی ارشد

    رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار 

    چکیده

    تا کنون فعالیت های تحقیقاتی و کاربردی زیادی جهت ارائه فناوری ها، محصولات و استانداردهای محاسبات مبتنی بر سرویس انجام شده است ولی کارهای گزارش شده بسیار محدودی در زمینه تحلیل و طراحی سرویس ها موجود است که همین کارهای محدود نیز در برگیرنده مشکلاتی هستند. شیوه های ارائه شده جهت تحلیل سرویس ها به صورت خودکار نبوده و تحلیل گر می بایست آن را شخصا به انجام برساند، همچنین این روش ها از تکامل مدل ١ پشتیبانی نکرده ، و ارائه راه حلهای ب ینه وابسته به میزان مهارت تحلیل گر در استفاده از این شیوه ها است . در چرخه حیات مدلسازی سرویس سه فاز اصلی وجود دارد که عبارتند از: ١) شناسایی سرویس ها، ٢) مشخصه سازی سرویس ها و ٣) محقق سازی سرویس ها . هدف از این گزارش بررسی روش های موجود در زمینه فاز سوم یعنی محقق سازی سرویس هاست . تا پس از بررسی روش های موجود بتوان به راه حلی خود کار در زمینه محقق سازی مدل سرویس رسید.

     مهم ترین ورودی های این فاز، مدل سرویس و مستندات مربوط به معماری هستند و خروجی آن مدل طراحی است و به دلیل این که مدل طراحی تنها یک گام تا پیاده سازی سرویس ها فاصله دارد این فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . همچنین این فاز تا کنون به طور خودکار انجام نشده است .

    برای خودکار سازی این فاز پس از بررسی کارهای مرتبط ، مدل مطلوب خود را برای محقق سازی سرویس ها معرفی می کنیم . این مدل شامل دو فاز توصیف و شناسایی مولفه ها و گرفتن تصمیمات محقق سازی است . در فاز توصیف و شناسایی مولفه ها از روی سرویس های شناسایی شده در مرحله مشخصه سازی سرویس ها، مولفه های با اتصال سست و چسبندگی بالا را شناسایی می کنیم و در فاز گرفتن تصمیمات محقق سازی به گرفتن

    تصمیمات معماری و چگونگی محقق سازی سرویس ها می پردازیم به گونه ای که تا حد امکان ویژگی هایی مانند امنیت ، دسترس پذیری، کارایی و ... در سرویس ها حذف شود.

    کلمات کلیدی : معماری سرویس گرا، تحلیل و طراحی سرویس گرا، مدلسازی سرویس گرا، محقق - سازی مدل سرویس

    فصل اول : مقدمه

    ١.١   تعریف مسئله

    امروزه یکی از راه حلهای نوین به منظور ساخت سیستم های کاربردی سازمانی ، راه حل مبتنی بر سرویس تلقی ی م شود. به علاوه معماری مبتنی بر سرویس به عنوان یکی از شیوه های معماری  یشرو در راه حل های سازمانی مطرح است . تاکنون فعالیتهای تحقیقاتی و کاربردی زیادی جهت ارائه فناوری ها، محصولات و استانداردهای محاسباتی مبتنی بر سرویس انجام شده است ، ولی کارهای گزارش شده بسیار محدودی در زمینه های تحلیل و طراحی سرویس ها (مدلسازی سرویس گرا) موجود است که همین کارهای محدود نیز دربردارنده مشکلاتی هستند. شیوه های ارائه شده جهت تحلیل سرویس ها به صورت تجویزی بوده و خودکارسازی آنها میسر نیست و تحلیل گر می بایست آن را شخصاً به انجام برساند، همین شیوه های تجویزی در محدوده های با مقیاس وسیع همچون سازمان ، دچار مشکلات عملیاتی نظیر عدم بهینه بودن فرآورده های تولیدی با توجه به معیارهای مربوطه می گردد.

    به منظور توسعه سیستم های کاربردی سازمانی ، سطح تجرید اجزاء معماری می بایست به اندازه سطح تجرید دامنه کاری سازمان ارتقاء یافته باشد [١]. رویکردهای سنتی شی ء گرایی و مبتنی بر مولفه برای ساخت چنین سیستم هایی ، ناکافی بوده و منجر به ایجاد رویکرد نوین مبتنی بر سرویس که از سطح تجرید بالاتری برخوردار است ، شده اند [٢,٣]. معماری مبتنی بر سرویس به عنوان یکی از سبک های معماری  [٤]  در راه حل های سازمانی نیز مطرح است .

    این سبک معماری-که از سبکهای معماری فناوری اطلاعات است - نه تنها راجع به محصولات و استانداردهای مربوطه است ، بلکه به سایر جنبه های توسعه سیستم ، نظیر تحلیل و طراحی

    راه حل نیز مرتبط است . مراحل اولیه چرخه حیات راه حل مبتنی بر سرویس که تحلیل و طراحی سرویس ها و یا مدلسازی سرویس ها [٣] نامیده می شوند شامل شناسایی ٢، مشخصه سازی ٣ و محقق سازی ٤ سرویس ها در فرآیند مدلسازی سرویس ها می باشند که با بالابردن سطح تجرید سازمان به راه حلی با کیفیت بالاتر جهت پیاده سازی SOA سازمان می پردازند.

    تمرکز اصلی این گزارش ، بررسی در زمینه راه حلی برای خودکارسازی فاز سوم چرخه حیات مدلسازی سرویس گرا، یعنی فاز محقق سازی سرویس است . مهم ترین ورودی های این فاز مدل سرویس و مستندات مربوط به معماری هستند و خروجی آن مدل طراحی است و به دلیل این که مدل طراحی تنها یک گام تا پیاده سازی سرویس ها فاصله دارد این فاز از اهمیت ویژه ای برخوردار است . علاوه بر این ، انجام خودکار این فاز از اهداف این پژوهش است و می توان به کمک این تبدیل خودکار به هدف تبدیل خودکار مدل کاری سازمان به سطوح پایین تر از طراحی نیز دست یافت . پژوهش های لازم جهت تبدیل خودکار مدل کاری سازمان به مدل سرویس های سازمانی (شامل دو فاز شناسایی و مشخصه سازی سرویس ها)توسط گروه تحقیقاتی ASER5 در قالب چارچوب ASOMF6 انجام شد [٥] در این تحقیق نیز با بهره گیری از پژوهش های قبلی گروه ASER به تبدیل خودکار مدل سرویس به مدل طراحی و در حقیقت تکمیل چارچوب ASOMF خواهیم پرداخت .  نمودار مفهومی این چارچوب را در شکل ١.١ مشاهده می کنید. این چارچوب شامل تکنیک ها، روش ها و ابزارهای مربوط جهت خودکارسازی فعالیت های مدل سازی سرویس هاست که دارای مولفه های مربوط به انجام خودکار فازهای شناسایی ، مشخصه سازی و محقق سازی  سرویس ها می باشد و نیز دارای مولفه های مربوط به

    ارائه یک روش خودکار مدیریت تکامل مدل های سرویس و متریک هایی به منظور کنترل معیارهای کیفی در فازهای مختلف معماری سرویس گرا می باشد. 

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    این چارچوب شامل تکنیک ها، روش ها و ابزارهای مربوطه جهت خودکارسازی فعالیت های مدلسازی سرویس ها (شناسایی ، مشخصه سازی و محقق سازی ) که منجر به ایجاد خودکار مدل سرویس از مدل فرآیندهای سازمانی می گردد، است . این اقدام به جهت رسیدن به راه حلی با کیفیت صورت می پذیرد.

    همان طور که در شکل ٢.١ می بینیم ، سه فعالیت شناسایی ، توصیف و محقق سازی سرویس ها را معمار نرم افزار به انجام می رساند. چارچوب ASOM به دنبال خودکارسازی این فعالیتها به منظور سوق دادن معمار نرم افزار به سوی کارهای انتزاعی تر و افزایش بهره وری توسعه راه حل است . در شکل ٣.١ مشاهده می کنید که چگونه این چارچوب می تواند نقش معمار نرم افزار را ایفا کند. همان طور که در شکل مشخص شده است این چارچوب قرار است سه فاز مدل سازی سرویس ها، انجام تست لیتموس ٧، اعتبارسنجی سرویس ها و داده ها را انجام دهد. 

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

    ١  اهداف تحقیق

    همان گونه که شرح آن رفت ، هدف از این تحقیق ، بررسی در زمینه ارائه راه حلی جهت

    خودکارسازی فاز سوم مدلسازی سرویس گرا، یعنی فاز محقق سازیست ، تا بتواند در چارچوب

    ASOMF جایگاه مولفه ASRM یا  Automated Service Realization Method را به خود اختصاص دهد. بنابراین در این تحقیق ابتدا به دسته بندی و مرور کارهای موجود در این زمینه می پردازیم و سپس با مقایسه این روش ها به یک دورنمای کلی از راه حل خود می - رسیم و گام های آینده جهت به سرانجام رساندن تحقیق را مشخص می کنیم . در این تحقیق با بررسی روش های موجود امکان ارائه یک روش خودکار را بررسی خواهیم کرد،  و با تعریف معماری مدل رانه و آشنایی با مفاهیم آن ، دور نمای روش خود را در قالب آن چارچوب معرفی می کنیم .

     

    ٣.١   ساختار تحقیق

    در ادامه این گزارش در فصل ٢، با ادبیات و مفاهیم کلی مورد نیاز در حیطه سرویس گرایی ، سرویس ها، مدل سازی سرویس ها ، مولفه ها  و ... آشنا خواهیم شد. در فصل ٣ نیز روش های موجود را به چهار دسته ی چارچوب های مبتنی بر SOMA، روش های  یاده سازی معماری سرویس گرا ، روش های شناسایی مولفه ها  و دیگر روش های محقق سازی ، تقسیم می کنیم ، در این فصل با جزییات این روش ها آشنا و در نهایت به مقایسه آن ها خواهیم پرداخت . در فصل ٤  ویژگی های راه حل مورد نظر را بیان خواهیم کرد و در فصل آخر نیز جمع بندی و نتیجه گیری روی کارهای انجام شده تا به حال و نیز نگاهی به زمانبندی کارهای آتی خواهیم داشت .

  • فهرست و منابع گزارش سمینار بررسی روش های محقق سازی سرویس های نرم افزاری

    فهرست:

    فصل اول : مقدمه ......................................................................... ٨

    ١.١  تعریف مسئله .......................................................................................................................................٨

    ٢.١ اهداف تحقیق .......................................................................................................................................................١٢

    ٣.١  ساختار تحقیق ....................................................................................................................................١٢

    فصل دوم : ادبیات تحقیق .............................................................. ١٣

    مقدمه ...................................................................................................................................................١٣

    ١.٢ معماری سرویس گرا[١٠] ........................................................................................................................١٣

    ١.١.٢  معماری سرویس گرا از دیدگاه IBM [٦] ...............................................................................................١٤

    ٢.١.٢ چرخه حیات معماری سرویس گرا[٦] ....................................................................................................١٤

    ٢.٢ مدلسازی سرویس [١] ............................................................................................................................١٥

    ١.٢.٢ تعریف سرویس ..............................................................................................................................١٦

    ٢.٢.٢ مراحل مدلسازی سرویس ..................................................................................................................١٦

    ٣.٢.٢ اهمیت محققسازی سرویس ................................................................................................................١٨

    ٣.٢ چارچوب  SOMA   [٨], [٧] ..................................................................................................................١٨

    ٤.٢ معماری مدلرانه [٩] ...............................................................................................................................١٩

    ٥.٢ مولفه . ..............................................................................................................................................١٩

    ٦.٢  نتیجه گیری ......................................................................................................................................٢٠

    فصل سوم : بررسی روش های موجود ................................................ ٢١

    مقدمه ...................................................................................................................................................٢١

    ١.٣ چارچوب های مبتنی بر SOMA................................................................................................................22

     22....................................................................................................................... [11]  SOMA-ME 1.1.3

     24.............................................................................................................................. [12]  SOAF 2.1.3

     

    ٢.٣  روش های پیاده سازی معماری سرویس گرا...................................................................................................٣٠

    ١.٢.٣  انتقال مدل رانه کسب و کار (MDBT)[14]  ...........................................................................................٣٠

     31........................................................................................................................... [15]  M4SOD 2.2.3

    ٣.٣  روشهای شناسایی مولفه ها......................................................................................................................٣٥

    ٤.٣  دیگر روشها.........................................................................................................................................................................................................................٤١

     41...................................... [21]  A Strategy for Service Realization in Service Oriented Design     1.4.3

     42........................................ [22]  Locating components realizing services in exisitind systems     2.4.3

     43...................................................................... [23] Realization of personal mobility services         3.4.3

    ٣.٥ مقایسه روش ها ...................................................................................................................................٤٣

    ٦.٣ نتیجه گیری .......................................................................................................................................٤٥

    فصل چهارم : ویژگیهای راه حل مورد انتظار ....................................... ٤٧

    مقدمه ...................................................................................................................................................٤٧

    ١.٤ نقاط ضعف روشهای موجود ......................................................................................................................٤٧

    ٢.٤ ویژگیهای راه حل مورد انتظار ...................................................................................................................٤٧

    نتیجه گیری ............................................................................................................................................٥٠

    فصل پنجم : نتیجه گیری ............................................................... ٥١

    ٥.١  نتیجه گیری ......................................................................................................................................٥١

    ٥.٢ ارزیابی ... ...........................................................................................................................................٥١

    ٥.٣  گامهای تحقیق ...................................................................................................................................٥٢

     

    منبع:

     

    [1]  U. Wahli, et al. "Building SOA SoluCons Using the RaConal SDP", IBM Redbook, 2007

    [2]  O. Zimmermann, N. Schlimm, G. Waller, and M. Pestel, “Analysis and Design Techniques for Service-oriented Development

    and  Integration,”  IBM  Deutschland,  available  at  hJp:..www.perspecCvesonwebservices.de.download.INF05-

    ServiceModelingv11.pdf , 2005

    [3]  A. Arsanjani, “Service-Oriented Modeling and Architecture (SOMA)”, IBM developerWorks, available at

    http:..www.ibm.com.developerworks.webservices.library.ws-soa-design1, 2004

    [4]  O. Zimmermann, P. Krogdahl, and C. Gee, “Elements of Service-Oriented Analysis and Design,” IBM developerWorks,

    available at http:..www.ibm.com.developerworks. webservices.library.ws-soad1.index.html, 2004

    [٥]  گروه پژوهشی اتوماسیون نرم -افزار-گزارش طرح پژوهشی پروژه "ارائه چارچوبی مدل رانه جهت تبدیل خودکار مدل کاری سازمانی به مدل سرویس های سازمانی "

    مجری طرح : دکتر فریدون شمس ،مدیر پروژه : پویان جمشیدی ، پژوهشگران : صدیقه خوشنویس ، علی نیکروش ، رضا تیمورزادگان ، علیرضا خشکبارفروشها ،کمک پژوهشگران : حسام خضرایی ، سهیل جمشیدی

    [6]  Iran’s Information Architecture committee: www.esoa.ir

    [7]  A. Arsanjani, “Service-Oriented Modeling and Architecture (SOMA)”, IBM developerWorks, available at

    http:..www.ibm.com.developerworks.webservices.library.ws-soa-design1, 2004

    [8]  A. Arsanjani, S. Ghosh, A. Allam, T. Abdollah, S. Ganapathy,  H. Holley “SOMA: A method for developing service-oriented

    solutions”, IBM Systems Journal, Vol 47, NO 3, 2008

    [9]  A. Kellpe, W. West, J. Warmer. MDA Explained: PracCce and Promise. Addison Wesly, 2003.

    [10] Thomas Erl, Service Oriented Architecture: Concepts, Technology, and Design, PrenCce Hall, 2005

    [11] L.J. Zhang, N. Zhou, Y.M. Chee, A. Jalaldeen, K. Ponnalagu, R.R. Sindhgatta, A. Arsanjani, F. Bernardini, "SOMA-ME: A

    platform for the model-driven design of SOA solutions", IBM Systems Journal, Vol 47, NO 3 (2008)

    [12] A. Erradi et al, “SOAF: An architectural framework for service definition and realization”, in Proceedings of the IEEE

    InternaConal Conference on Services CompuCng, pp 151-158, Chicago, USA, September 2006

    [13] Dan, Asit; Johnson, Robert; Arsanjani, Ali, “Information as a Service: Modeling and Realization”, International Workshop on

    Systems Development in SOA Environments, 2007 (SDSOA),J. K. Strosnider, P. Nandi, S. Kumaran, S. Ghosh,  A. Arsanjani,

    "Model-driven synthesis of SOA solutions", IBM Systems Journal, Vol 47, NO 3, (2008)

    [14]  Yukyong Kim , Hongran Yun, An Approach to Modeling Service-Oriented Development Process, Proceedings of the IEEE

    InternaConal Conference on Services CompuCng, p.273-276, September 18-22, 2006

    [15] J.K. Lee, S.J. Jung, and S.D. Kim, “Component Identification Method with Coupling and Cohesion,” in Proc. of 8th Asia–

    Pacific Software Engineering Conf. Macau, China, 2001. pp.79–86.

    [16] K. Levi and A. Arsanjani, ‘‘A Goal-driven Approach to Enterprise Component Identification and Specification,’’

    CommunicaCons of the ACM 45, No. 10, 45–52 (2002).

    [17] J. Barnard, A new reusability metric for object-oriented software. Software Quality Journal 7 (1998), pp. 35–50

    [18] Albani, A., J.L.G. Dietz, and J.M. Zaha. Identifying Business Components on the basis of an Enterprise Ontology. In Interop-

    Esa 2005 - First International Conference on Interoperability of Enterprise SoTware and ApplicaCons. 2005. Geneva,

    Switzerland.

    [19] Y.Yao, G. Lu Q. Hu ,” An Enterprise Ontology Model for Web Services of Web-based Manufacturing” 2009 World Congress

    on Computer Science and Information Engineering

    [20] Liu J, He JF, Liu ZM. A strategy for service realization in service-oriented design. Science in China (Series F),

    2006,49(6):864 884.

    [21] R. Sindhgatta, K. Ponnalagu, Locating Components Realizing Services in Existing Systems ,  IEEE International Conference on

    Services CompuCng 2008

    [22] Y.KOGA, K.SHIOMI, S. MIYAMOTO, Y. MATSUSHITA , “Realization of personal mobility services in various situations” ,  IEEE 

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت