پروژه علل گرایش جوانان به مُد و مُدپرستی

تعداد صفحات: 64 فرمت فایل: word کد فایل: 1000202
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۳,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۰,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه علل گرایش جوانان به مُد و مُدپرستی

    پروژه تحقیقاتی یا سمینار جهت اخذ درجه کارشناسی

     در رشته روان شناسی عمومی

    چکیده :

     سعی ما در این تحقیق بر آن است به بررسی علل گرایش جوانان به مد و مدپرستی بپردازیم. هدف ما از این تحقیق این است که بدانیم چه عواملی در کم و کیف این علل گرایش جوانان به مد و مدپرستی تأثیر دارد. جامعه آماری ما 60 نفر از جوانان منطقۀ ابهر می باشند. گروه نمونه 30 نفر شامل جوانان باشگاه توحید ابهر و 30 نفر شامل دانشجویان دانشگاه پیام نور ابهر بودند.

    روش ما در این تحقیق :

    براساس هدف کاربردی است و از آمار توصیفی استفاده شده است.

     مقدمه :

     در عصر ما کشورهای در حال توسعه، آگاهانه و ناخودآگاه تحت تأثیر شدید جهان غرب قرار گرفته و اغلب در مقابل سلطۀ علمی و قدرت صنعتی مغرب زمین خودباخته و مرعوب شده اند، استقلال فکری خویش را از دست داده اند و شخصیت معنوی خود را فراموش کرده اند مسائل را از دیدگاه غرب می بینند نیک و بد را با معیارهای غرب می سنجند و به رفتار غریبان چشم دوخته و به گفتارشان گوش فرا داشته و از اعمال و روشهای آنان پیروی می کنند.

    کسانیکه الگوهای غربی برای آنها الگوهای مطلوب قرار می گیرد ابتدا به تقلید و همانندسازی با ظاهر و قیافۀ مشهود غربی می پردازند. در این حالت فراتر از تقلی ظواهر فردی که خود را همانند او می سازند و با او احساس یگانگی می کنند. به این هماهنگی و تقلید همه جانبه را نشانۀ روشنفکری و مایۀ سربلندی و افتخار خود می پندارند «غر بزرگی» در کشورهای جهان سوم و از جمله ایران نمونه ای از خود باختگی است. خود باختگان در برخورد با غرب چنان شیفته مزایای قدرت و ثروت آن می شوند که هویت خود را فراموش می کنند و فقط به این می اندیشند که همانند غربیها شوند بی آنکه به اقتضای جامعۀ خود توجه داشته باشند.

    طرح مسأله :

    رفتار جمعی هنگامی اتفاق می افتد که شیوه های عمل سنتی در سعی دیگر کافی نباشد رفتار جمعی با الگوهای بدون ساختار خود انگیختۀ عاطفی و پیش بینی ناپذیر مشخص می شود.

    در یکی از این رفتارهای جمعی می باشد. بسیاری از جوانان بر این باورند که با رفتارهای متفاوت و یا نو می توانند برای خودشان وجهه ای به دست آورند. «حد یا بدعت» به یک چنین رفتاری اطلاق می شود که در یک دوره نسبت کوتاه رواج می یابد. مدگر چه با بدعت همانند است. «ولی» به رسومی اطلاق می شود که به گونه ای دوره ای تغییر می یابند» شیوع بقهای؟ اجتماعی مانند هیپسیم و پانکسیم در غرب و نمونه های رفتار عمری خلاف عرف و یا تقلید از سبک زندگی شخصیتهای معروف و مردم پسند در بیشتر نقاط جهان مثالهای بدعت و حد به شمار می آیند و رواج حدهایی که هر چند سال یک بار عوض می شوند نمو و شیوع حد را در جامعه نشان می دهد و در مورد حد دیدگاههای مختلفی وجود دارد. یکی از این دیدگاهها می گوید بسیاری از مردم تصور می کنند که اگر به شویه متفاوت یا جدیدی رفتار کنند ممکن است جایگاه بهتری به دست آورند. هوس «یا رسم دروغین» به تغییر زودگذر در رفتار اجتماعی اطلاق می شود به تعبیر دیگر مد اجتماعی پر شور و زودگذر را هوس اجتماعی می نامند و دیدگاهی دیگر می گوید. مد عبارت است از : «هماهنگی خاص در لباس، نحوۀ صحبت کردن، آرایش ظاهری و آرایش مو و صورت. رفتارهایی مانند خندیدن و ... که از ضروریات زندگی اجتماعی است و در یک جامعۀ مدنی به بهترین نحو و کاملترین شیوه ایجاد شود به ویژه برای جوانان که به دلیل تحیرها، هیجانات و کم تجربه گی ها بیش از دیگران به ابزار ثبات سکون روانی و فکری احتیاج دارند». و به تعبیر دیدگاهی دیگر از نکات بسیار آموزنده و عبرت آموز روزگار ما این است که به خاطر غلبۀ جهان نسبی انسان بر اذهان و عقول، تنها زیبایی که در جهان مورد توجه و علاقه است زیبایی بیرونی است و آنچه که به رواج بی سابقه و بیش از حد مد و مدپرستی کمک کرده همین است. انسانها تنها چشم ناظری که در این جهان دیده اند. چشمان انسانهای دیگر است که ناظر آنها است و این انسانها جز بیرون ما را نمی بیند و به همین خاطر همۀ همّت ما مصروف این شده است که خودمان را در چشم دیگران زیبا کنیم. مصرف بیش از حد و بی سابقۀ لوازم آرایش در دنیای کنونی و معاصر از علایم بسیار چشمگیر تفکر انسان مرکزی است.

    یکی از دلایل گرایش جوانان به مد توجه قرار گرفتن و پاسخگویی به نیازهای روانی آنهاست. جوانان به دلیل داشتن روحیه ی تأثیر پذیر، آمادگی بیشتری برای پدیده های نو دارند. دلیل دیگر هم می تواند سرخوردگی ها و نداشتن اعتماد به نفس و چشم و همچشمی باشد که افراد را به سوی مدهای مختلف می کشاند. البته عده ای هم هستند که هیچ دلیلی خاصی برای تبعیّت از مد را ندارند و فقط به خاطر این که این پدیده در جامعه رواج پیدا کرده است. از آن استقبال می کنند. از طرف دیگر می توان گفت : افرادی که خرید کالاهای مد روز را انتخاب می کنند، می خواهند جای خود را در میان اطرافیان و همین سالهای خود باز کنند. بابت آن هزینه های بسیاری را تقبل می کنند حتی اگر برایشان مشکل باشد.

    انسان مد زده خود ا از سایر افراد اجتماع جدا می بیند. قوانین اجتماعی را نمی فهمند و مشکل اجتماعی را درک نمی کنند، التهاب و فشار درونی به او مهلت نمی دهد که آرام بنشیند و آرامش گمشده ی او ابدی است آیا جوانان ما قادر به مقابله با این پدیده ناهنجار فرهنگی خواهند بود.

  • فهرست و منابع پروژه علل گرایش جوانان به مُد و مُدپرستی

    فهرست:

    فصل اول : کلیات تحقیق                                                                                                 1

    چکیده                                                                                                                          2

    مقدمه                                                                                                                            3

    طرح مساله                                                                                                                     4

    اهمیت مساله                                                                                                                   6

    اهداف تحقیق                                                                                                                 9

    فرضیه ها                                                                                                                        10

    فصل دوم                                                                                                                       13

    ادبیات تحقیق                                                                                                                 14

    پیشینه تحقیق                                                                                                                  21

    پیشینه تحقیق در ایران                                                                                                      22

    فصل سوم : جامعه آماری                                                                                                 24

    ابزار تحقیق                                                                                                                    25

    روش نمونه گیری                                                                                                           26

    روش آماری                                                                                                                   26

    فصل چهارم : بیان داده ها                                                                                                            27

    فصل پنجم : ارتباط نتایج آزمونها با فرضیه ها                                                                     46

    نتیجه گیری                                                                                                                    52

    پیشنهادات و تحقیق                                                                                                         54

    محدودیت ها تحقیق                                                                                                        55

    منابع و ماخذ                                                                                                                   59

    .

    منبع:

     ) ثلاثی محسن (1381) درآمدی به جامعه شناسی بروس کوئن، انتشارات توتیا، تهران؛

    2 ) مظاهری سیف، حمیدرضا (1379) تحقیق جامعه مدنی و راههای آن و انتشارات جوانان موفق؛

    3 ) سروش دکتر عبدالکریم، (1376)، جهانی که در آن زندگی می کنیم، انتشارات صراط؛

    4 ) طالقانی محمود (1377) روند تحقیق نظری، انتشارات از دانشگاه پیام نور؛

    5 ) آلن مارت جی (1377) روان شناسی تقلید، ترجمه سیامک مهجور، انتشارات راهگشا، تهران؛

    6 ) بیلر، رابرت (1373)، کاربرد روان شناسی در آموزش، ترجمه پریون کدیور، انتشارات مرکز دانشگاهی، تهران؛

    7 ) کوئن، پروس (1372)، مبانی جامعه شناسی، ترجمه غلامعباس توسلی، رضا فاضل، انتشارات سمت، تهران؛

    8 ) سادات، محمدعلی (1372)، تربیت دینی جوانان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران؛

    9 ) ناصر، نقلی بو، 1383، پایان نامۀ مد و جوانان تحصیلکرده، دانشگاه پیام نور قیدار؛

    10 ) دکتر دلاور، علی (1370) روشهای آماری در روان شناسی آمار توصیفی، آمار استنباطی، دانشگاه پیام نور (تهران)؛

    11 ) عبدالامیر، سیامک (1377)، نوجوانان و الگوپذیری، مجله تربیت تابستان؛

    12 ) نشریه جمهوری اسلامی ایران، (1377)، مدگرایی فرهنگ ایران را تهدید می کند؛

    13 ) نشریه خراسان، (1378)، مدگرایی در نوجوانان هنجارها یا ناهنجارها؛ 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت