پایان نامه ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهای ترافیکی در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی

تعداد صفحات: 200 فرمت فایل: word کد فایل: 10002005
سال: 1389 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی عمران
قیمت قدیم:۲۶,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهای ترافیکی در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

    مهندسی عمران -راه و ترابری 

    چکیده

    بیشتر برخوردهای رخ داده شده در تقاطع ها مربوط به حرکت های گردش به چپ وسایل نقلیه می باشد. بنابراین مهندسین حمل و نقل برای حل این مشکل و کاهش برخوردها و در نتیجه بهبود ایمنی در طول راه های شریانی از مدیریت دسترسی ها به عنوان ابزاری موثر، جهت بهبود مشخصات ایمنی سیستم راه ها استفاده می کنند.

    استفاده از میانه ها جهت جداسازی و تفکیک حرکت ها یکی از تکنیک های مدیریت دسترسی راه ها می باشند. به عنوان مثال بجای حرکت گردش به چپ مستقیم می توان از حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان که از ایمنی بالاتر برخوردار است ، استفاده نمود.

    هدف از این مطالعه ارائه مدل های پیش بینی نرخ برخوردها برای حرکت گردش به چپ مستقیم و حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی می باشد. بدین منظور با توجه به متغیرهای تأثیرگذار در ایمنی تقاطع های بدون چراغ راهنمایی مانند: حجم گردش به چپ های وسایل نقلیه در راه اصلی و فرعی ، حجم وسایل نقلیه عبوری مستقیم در راه اصلی و فرعی ، عرض خطوط عبوری ، عرض میانه ها و با استفاده از آنالیزهای رگرسیون خطی اقدام به ارائه چهار مدل نرخ برخورد برای حرکت گردش به چپ مستقیم از راه فرعی به اصلی و سه مدل نرخ برخورد برای حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان نموده ایم .

    در این تحقیق برای اعتبارسنجی و تأیید مدل های نهایی ارائه شده از نرم افزار شبیه سازی Synchro استفاده شده است . با استفاده از نتایج مدل های ارائه شده می توان ایمنی حرکت های گردش به چپ مستقیم از راه فرعی به اصلی و گردش به راست بعلاوه دوربرگردان را در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی بررسی کرد و تکنیک های مدیریت دسترسی تقاطع ها را جهت بهبود ایمنی تجزیه و تحلیل نمود. در نتیجه گیری این تحقیق راهکارهایی جهت افزایش ایمنی تقاطع ها با توجه به کنترل حرکت گردش به چپ مستقیم با استفاده از میانه ها، پیشنهاد شده است                                                     

    مقدمه

    تصادفات ترافیکی یکی از نگرانی های مهم جامعه امروز است که از حدود یک قرن پیش با تولید اولین وسایله نقلیه آغاز شده است . با وجود این نگرانی ، به دلیل هزینه های هنگفت اجتماعی و اقتصادی جهت رفع این مسئله ، مشکلات ایمنی ترافیک به طور پیوسته در حال افزایش است . جهت تشخیص مشکلات ایمنی ترافیک و کاهش این مشکلات ، مهندسین حمل و نقل و مدیران بزرگراه ها به صورت جدی تلاش می کنند تا داده های لازم برای رسیدن به ایمنی لازم را جمع آوری کنند. مسئله ایمنی در حمل و نقل ، مسئله مهم و گسترده ای بحساب می - آید. برخوردهای ترافیکی در تقاطع ها یکی از گزینه های تشخیص ایمنی در یک موقعیت است که اغلب باعث روی دادن تصادفات می شود. این برخوردها در مناطقی که تقاطع ها به یکدیگر نزدیکتر می باشند به دلیل اینکه مانورهای حرکتی از سوی رانندگان در یک دوره زمانی کمتر، بیشتر انجام می شود، افزایش می یابد. تحقیقات متعددی در خصوص استفاده از احتمال برخوردهای ترافیکی برای پیش بینی تعداد تصادفات در تقاطع ها، تعاریف و کاربردهای برخوردهای ترافیک و روش های پالایش داده های جمع آوری شده با این روش ، انجام شده است . به عنوان مثال برخورد ترافیکی تعریف شده توسط آقای پاکر و زیگر به این صورت تعریف می شود که (مشاهده ای که در آن حداقل دو یا چند استفاده کنندگان از راه در برخورد درگیر هستند و از طرفی به دلیل تخلف یک استفاده کننده از راه دیگر استفاده کننده ها برای جلوگیری از برخورد مجبور شوند یک مانور فراری را انجام دهند. این مانور فرار می تواند کشیده شدن خط ترمز یا تغییر خط ناگهانی وسیل نقلیه تعریف شود.) بیشتر برخوردهای ترافیکی در تقاطع ها در اثر حرکت گردش به چپ وسایل نقلیه در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی است . تعداد این برخوردها بستگی به عواملی مانند: تعداد خطوط عبوری در هر جهت ، حجم ترافیک ، فاصله بین تقاطع ها، سرعت وسایل نقلیه ، میانه ها و حرکت های گردشی دارد. اکثر تقاطع ها در کشور ایران مخصوصاً در شهرهای کوچک از نوع بدون چراغ راهنمایی است . تجزیه و تحلیل این نوع تقاطع ها کار پیچیده و مشکلی است زیرا ظرفیت و تأخیر آنها به عواملی مانند: رفتار رانندگان ، نوع وسایل نقلیه ، مشخصات مسیر و شرایط محیطی بستگی دارد. این پارامترها منبع اصلی برخوردها و در نتیجه عامل اصلی تأخیر، تراکم و تصادفات هستند. هدف اصلی از طرحی تقاطع ها به  صورت بدون چراغ راهنمایی کاهش هزینه ها، تأخیر و تعداد تصادفات در آن ناحیه می باشد این در حالی است که برای بهبود طراحی هندسی و عملکرد تقاطع ها می توان از تکنیکهای دسترسی استفاده کرد. از جمله فواید استفاده از تکنیکهای دسترسی در تقاطع ها کاهش تعداد نقاط برخورد ترافیک ، بهبود طراحی دسترسی و افزایش زمان تصمیم گیری برای رانندگان در برخوردهای بالقوه می باشد. انجام حرکت گردش به چپ در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی مخصوصاً از خیابان فرعی به اصلی باعث ایجاد مشکلات متعدد و افزایش تعداد برخوردها می شود که افزایش تعداد برخوردها خود عامل بالقوه ای بزرگی برای رخ دادن تصادفات است . هدف ما کاهش تعداد تصادفات بوسیله کاهش تعداد برخوردها می باشد که این کار با استفاده از مدیریت دسترسی ها وکاهش تعداد نقاط برخوردها انجام می گیرد. به عبارت دیگر یک راننده در یک تقاطع و در یک زمان فقط احتمال یک برخورد را می تواند تجربه کند. بر اساس مسائل ایمنی راه ها، نوع دسترسی ها با توجه به متغییرهایی مانند: موقعیت تقاطع ، حجم ، سرعت ، طراحی هندسی و نوع کاربری زمین انتخاب می شود. یکی از مدیریت های دسترسی تقاطع ها انجام یک حرکت گردش به راست و به دنبال آن یک حرکت دوربرگردان بجای یک حرکت گردش به چپ مستقیم می باشد. در کشور ایالات متحده چندین پروژه جهت ارزیابی این نوع عملکردها انجام شده است . به عنوان مثال می توانیم به پروژه (روش های تعیین اثر مدیریت دسترسی ها روی ایمنی و عملکرد راه ها) که توسط اداره حمل و نقل فلوریدا انجام شده است اشاره نمود.هدف اصلی از این پروژه مشخص شدن اثر تکنیکهای مدیریت دسترسی ها بر ایمنی و عملکرد تقاطع های بدون چراغ راهنمایی است .

     در سال های اخیر در کشور ما مهندسین حمل و نقل به طور گسترده از تکنیکهای مدیریت دسترسی ها در تقاطع ها برای افزایش ایمنی و کاهش تأخیرها استفاده کرده اند. در این تحقیق بطور ویژه به ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهای ترافیکی برای انواع حرکت های گردش به چپ (گردش به چپ مستقیم یا گردش به راست بعلاوه دوربرگردان ) اشاره می کنیم .

    فصل اول

    تعریف مسئله

    ١- تعریف مسأله

    ١-١- تعریف کلی مسأله  

    با گسترش زندگی ماشینی و افزایش روز افزون ترافیک در شهرها و جاده ها در نیم قرن گذشته ، در مقابل فوائد اقتصادی و رفاهی گسترش ارتباطات و سرعت جابجایی کالا و مسافر، بر تعداد و شدت تصادفات ترافیکی افزوده شده است . از اینرو بحث تصادفات و ضایعات مالی و جانی ناشی از آن به یکی از چالش های جوامع بشری مبدل شده است . در این راستا در کشورهای صنعتی تحقیقات متعددی در خصوص شناسایی علل وقوع تصادفات و راهکارهای جلوگیری از آن صورت گرفته است . نتیجه این تحقیقات منجر به ارائه روش هایی کاربردی به منظور شناخت علل تصادفات و کاهش شدت سوانح معرفی شده ، که پیاده سازی و بکارگیری این روش ها منجر به بهبود وضعیت ایمنی تقاطع ها گردیده است . در مقابل در کشورهای در حال توسعه وضعیت متفاوتی حاکم است .

    به طوری که از یک سو با افزایش تعداد وسایل نقلیه مواجه هستیم و از سوی دیگر زیر ساخت های حمل و نقلی لازم برای استفاده کنندگان از راه را متناسب با رشد آنها فراهم نکرده ایم . از طرف دیگر استانداردهای ایمنی وسایل نقلیه و ایمن سازی معابر درون شهری و برون شهری روند رو به رشدی نداشته است . این عدم هماهنگی بین رشد استفاده از وسایل نقلیه موتوری و گسترش زیر ساخت های لازم در این ارتباط باعث شده است که تعداد و شدت تصادفات سیر صعودی داشته باشد.

    طبق آمار منتشر شده در سال ١٣٨٧ حدود ٨٠ درصد از تلفات جاده ای در جهان ، در کشورهای در حال توسعه اتفاق می افتد. کشورهای پیشرفته با اینکه از نظر مالکیت وسایل نقلیه موتوری بالاتر از کشورهای در حال توسعه قرار دارند اما به دلیل اینکه نحوه برخورد با پدیده افزایش تعداد خودرو و کاربران را تا حدودی آموخته اند تعداد برخوردها در این کشورها به مراتب کمتر از کشورهای در حال توسعه است [٢٨].

    در حال حاضر در کل دنیا تقریباً حدود یک میلیون نفر در سال بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند و بیش از نیمی از این تلفات در قاره آسیا رخ می دهد. در کنار آمار نگران کننده تعداد تلفات انسانی ، کل هزینه تصادفات جاده ای در سال ١٩٩٨، بالغ بر ٥٢٠ میلیارد دلار بوده است که حدود ٦٥ میلیارد دلار آن مربوط به کشورهای در حال توسعه می باشد. در کشور ما نیز حدود ١٢٠٠ میلیارد تومان در سال ١٣٨٧ صرف هزینه تصادفات شده است (راهنمای ایمنی راه ، ٢٠٠٤).

    شبکه حمل و نقل و زیر ساخت های مربوط به آن در کشور ما در حال توسعه و گسترش است ، در حالی که اقدامات کمتری در خصوص جلوگیری از سوانح رانندگی و یا کاهش شدت آنها صورت گرفته است . در کشورهای در حال توسعه علی رغم بالا بودن نرخ برخوردها، منابع کافی برای حفظ جان مجروحان و کمک به کسانی که در اثر این سوانح دچار معلولیت های دائمی شده اند وجود ندارد. جدای از منظر مشکلات انسانی و اجتماعی هزینه تصادفات در کشورهای آسیایی و آفریقایی ، حداقل یک درصد تولید ناخالص ملی سالانه آنها است . طبق آمار منتشر شده تصادفات جاده ای یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کشور در حال توسعه است . کشور ایران نیز با بیش از ٢٥٠٠٠ کشته و مجروح در سال از این قاعده مستثنی نیست و باید نسبت به کاهش این آمار توجه ویژه شود[٢٨].

    ١-٢- نیاز به مطالعه در مورد مسأله  

    بررسی و جستجوی علل تصادفات و تحلیل آنها به علت چند وجهی بودن ماهیت تصادفات ، عموماً دشوار بوده و اکتفاء کردن به آمار سال های قبل از نظر علمی چندان معتبر نیست . با این وجود، در اکثر مطالعات ایمنی راه ها و تحقیقات انجام شده در این خصوص ، محققین از اطلاعات و گزارشات تصادفات برای تشخیص نواقص سامانه جاده ای و اعمال روش های اصلاحی مناسب استفاده می کنند. بدون شک این نوع تحلیل ضروری به نظر می رسد، اما تحلیل ایمنی معابر بر اساس آمار تصادفات دارای نواقصی است که باید با مشاهدات میدانی این نواقص را بر طرف و یا کاهش داد. به عنوان مثال برای رسیدن به تخمین قابل قبولی از ایمنی ، نیازمند در اختیار داشتن آمار تصادفاتی هستیم که در طی چندین سال رخ داده اند. حال آنکه در اکثر کشور پایگاه اطلاعاتی معتبری که آمار کافی در اختیار داشته باشد وجود ندارد. و از طرف دیگر برای کسب این اطلاعات نیاز به صرف هزینه مالی و جانی زیاد و همچنین داشتن زمان نسبتاً طولانی برای برداشت مشاهدات می باشد که در طی این مدت طولانی تعداد وسایل نقلیه و نوع وسایل نقلیه و بسیاری از عوامل موثر دیگر عملاً دچار تغییر می شود. مشکل عمده دیگری که در استفاده از داده های تصادفات در تجزیه و تحلیل ایمنی یک موقعیت وجود دارد خطای داده ها و اطلاعات ثبت شده و همچنین عدم ثبت کلیه تصادفات رخ داده شده است . به عبارت دیگر ممکن است که در یک ناحیه یک تصادف و یا برخوردی اتفاق بیفتد ولی این مسئله به صورت توافقی بین دو طرف درگیر حل و فصل شود و گزارشی به نهادهای مربوطه اعلام نشود. این در حالی است که در بحث ایمنی این نوع وقایع را باید مدنظر قرار داد[١].

    چنین معایبی منجر به توسعه روش های جایگزین جهت سنجش سطح ایمنی و یافتن راهی برای تحلیل و پیش - بینی نقاط حادثه خیز و خطرناک شده است ، که از آن جمله می توان به روش احتمال نرخ برخورد ترافیکی هدایت مثبت و اخیرًا روش بازرسی ایمنی راه اشاره نمود. در این بین روش احتمال نرخ برخورد ترافیک یکی از روش های مهم در اندازه گیری پتانسیل تصادفات آزادراه ها و تقاطع ها، بدون نیاز به وقوع تصادف است . این روش اولین بار در سال ١٩٦٧، توسط دو محقق با همکاری آزمایشگاه تحقیقاتی جنرال موتور، مطرح شد. این محققان الگوهای برخورد ترافیکی را  برای بیش از ٢٠ الگوی تصادفات نظیر در تقاطع ها شناسایی کردند. از آنجایی که هر احتمال برخورد ترافیکی بر اساس نوع خاصی از تصادفات نظیر آن تعریف شده است این روش به عنوان معیاری برای پتانسیل ریسک تصادفات مطرح شد. در سال ١٩٨٥، مطالعات گسترده ای در خصوص احتمال برخوردها صورت گرفت و ثابت کرد که برخی از انواع احتمال برخوردهای ترافیکی و حوادث در تقاطع ها با یکدیگر مرتبط هستند. این بدین معنی است که احتمال های برخوردها می تواند به عنوان یک جانشین مناسب برای آمار تصادفات جهت تجزیه و تحلیل ایمنی راه ها و تقاطع ها محسوب شود.

    ١-٣- اثر مهم مطالعه بر مسأله از نظر بهبود آن  

    همانطور که پیشتر اشار شد،  استناد به آمار تصادفات برای تحلیل وضعیت ایمنی در تقاطع ها نواقص بسیاری را به دنبال خواهد داشت . چرا که از یک سو دسترسی به آمار تصادفات برای چندین سال و از سوی دیگر دسترسی به پایگاه داده ای کامل عملاً در کشور ما ممکن نیست . لذا در عمل نیاز به شاخصی مناسب تر احساس می شود. تا بتوان بدون تکیه بر آمار تصادفات ، میزان ریسک پذیری نقاط مختلف را در شبکه معابر بویژه در محل تقاطع ها، مشخص نمود. در این راستا با توجه به سابقه طولانی احتمال نرخ برخوردهای ترافیکی و کارایی آنها در تخمین پتانسیل ریسک تقاطع ها، این روش می تواند به عنوان راهکاری مناسب در خصوص تعیین وضعیت ایمنی تقاطع - ها محسوب شود. چرا که از یک سو تحقیقات نشان می دهد که همبستگی خوبی بین تصادفات و احتمال برخوردهای ترافیکی در تقاطع ها وجود دارد و از سوی دیگر روش احتمال نرخ برخوردهای ترافیکی مبتنی بر مشاهده موقعیت ها است که در آن کنش یک وسیله نقلیه باعث می شود که وسیله نقلیه دیگر در معرض برخورد قرار گیرد به نحوی که اگر یکی یا هر دو راننده اقدامی (ترمز کردن یا مانور دادن ) را برای جلوگیری از برخورد انجام ندهند احتمال وقوع تصادف افزایش می یابد و لذا نیازی به آمار تصادفات نیست . در این راستا استفاده از نرخ برخوردها به جای خود برخوردها باعث می شود که اثر حجم ترافیک در برخوردها مد نظر قرار گیرد. از طرف دیگر در اکثر مطالعات قبلی مدل های احتمال برخورد برای تقاطع های با چراغ راهنمایی انجام شده است ولی در این تحقیق بحث ما بیشتر معطوف به تقاطع ها بدون چراغ راهنمایی می باشد که از نظر مدل کردن و پارامترهای تأثیر گذار در برخوردها با یکدیگر تفاوت دارند. لذا به نظر می رسد که این تحقیق می تواند ایمنی تقاطع ها بدون چراغ راهنمایی را بهتر بازگو کند[١٦].

    ٨

    ١-٤- اهداف و فرضیات

    ١-٤-١- اهداف

    هدف از این مطالعه ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهادر تقاطع های بدون چراغ راهنمایی برای هر دو نوع حرکت گردش به چپ (مستقیم و گردش به راست بعلاوه دوربرگردان ) می باشد. با استفاده از نرخ برخوردها می - توانیم یک تصمیم صحیحی در ارتباط با مدیریت دسترسی ها بر اساس میانه ها و جزیره ها بگیریم . به عبارت دیگر این مدل ها ایمنی و عملکرد دو نوع حرکت گردشی (حرکت گردش به چپ مستقیم و حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان ) را تجزیه و تحلیل می کند و به مدیران کمک می کند تا بین این دو نوع حرکت مناسب ترین حرکت را برای دسترسی انتخاب نمایند. بدین منظور با استفاده از متغیرهای تأثیرگذار در ایمنی تقاطع های بدون چراغ راهنمایی ، مانند: حجم گردش به چپ های وسایل نقلیه در راه اصلی و فرعی ، حجم وسایل نقلیه عبوری مستقیم در راه اصلی و فرعی ، عرض خط ، عرض میانه ها، تعداد خط و شعاع گردش به چپ مستقیم و همچنین با آمارگیری و برداشت های میدانی و تکمیل اطلاعات لازم با همکاری سازمان های مربوطه ، مدلی براساس متغیرهای تأثیرگذار، کالیبره و ارائه می شود. با استفاده از نتایج مدل ارائه شده می توان ایمنی تقاطع های بدون چراغ راهنمایی را بررسی کرد و تکنیک های مدیریت دسترسی تقاطع ها را جهت بهبود ایمنی تجزیه و تحلیل نمود. از طرف دیگر تأثیر هر یک از متغیرها مربوط به مدل را بر روی نرخ برخوردها، مورد بررسی قرار داد. 

     

    Abstract

    Most conflicts in intersections are related to left turn of vehicles. Therefore, to

    solve this problem and minimizing conflicts and safety improvement along main

    roads, transportations engineers use access management as an effective tool. Using

    medians in order to separate movements is one of the techniques of road access

    management. For example, right turn plus U-turn can be used instead of direct left

    turn.

    The goal of this study is to propose anticipation models of conflicts rate for direct

    left turn and right turn plus U-turn in unsignalized intersections. In this regard, we

    proposed four conflict rate models for direct left turn from sub to main roads and

    three conflict rate models for right turn plus U-turn, regarding to effective variables

    on safety of unsignalized intersections such as volume of left turns, volume of

    direct-traveling vehicles, width of the road, width of the medians, using linear

    regression. For liability of this study and confirmation of final proposed models,

    Synchro software is used for simulation. Safety of direct left turns from sub to

    main roads and right turn plus U-turn in unsignalized intersections can be

    examined by the proposed model, and access management techniques can be

    analyzed to improve safety. Some strategies to increase safety of intersections are

    proposed as conclusion. 

  • فهرست و منابع پایان نامه ارائه مدل پیش بینی نرخ برخوردهای ترافیکی در تقاطع های بدون چراغ راهنمایی

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                     شماره صفحه

     

    چکیده                                                                                                                ١ مقدمه                                                                                                                 ٢

    فصل اول

    تعریف مسأله                                                                                                     ٥

    ١-١- تعریف کلی مسأله                                                                                            ٥

    ١-٢- نیاز به مطالعه در مورد مسأله                                                                              ٦

    ١-٣- اثرات مهم مطالعه بر مسأله از نظر بهبود آن                                                            ٨

    ١-٤- اهداف و فرضیات                                                                                             ٦

    ١-٥- دامنه اثر مسأله در جامعه علمی و اجتماع                                                               ١١

    ١-٦- محدودیت ها و چهار چوب پروژه                                                                          ١١

    فصل دوم

    ٢- کاوش در متون                                                                                                  ١٤

    ٢-١- مقدمه                                                                                                        ١٤   ه

     

    -٢ - بررسی مقالات                                                                                               ١٤

    ٢-٢-١- بررسی مقالات با موضوع "برخوردهای ترافیکی "                                                  ١٤

    ٢-٢-٢- برسی مقالات در خصوص مقایسه برخوردها در حالت گردش به چپ مستقیم (DLT) و گردش به راست بعلاوه دوربرگردان (RTUT)                                                                ١٦

    ٢-٢-٣- بررسی مقالات با عنوان "شدت برخوردها و طبقه بندی برخوردها"                            ١٨

    ٢-٢-٤- بررسی مقالات با موضوع "رفتار میانه ها در کاهش برخوردها"                                   ٢٢

    ٢-٣- بررسی پایان نامه ها و پروژه ها                                                                               ٢٨

    ٢-٣-١- بررسی پایان نامه ها با موضوع "پیش بینی برخوردهای ترافیک در تقاطع بدون چراغ راهنمایی "                                                                                                            ٢٨

    ٢-٣-٢- بررسی پایان نامه ها با موضوع "ایمنی مانور گردش به راست بعلاوه دوربرگردان "             ٣٣

    ٢-٣-٣- بررسی پایان نامه ها با موضوع " ارزیابی اثر عملکردی حرکت دوربرگردان ها"                   ٣٤

    ٢-٣-٤- بررسی پایان نامه ها با عنوان "طراحی مدل جهت تعیین ارتباط بین میزان تصادفات و احتمال برخورد ترافیکی در شبکه خیابان های شهری                                                                   ٣٧

    ٢-٤- بررسی کتاب ها                                                                                                ٣٧

    ٢-٤-١- بررسی کتاب "طرح هندسی راه ها و خیابان ها"                                                     ٣٧

    ٢-٤-٢- بررسی کتاب "طراحی تقاطع های همسطح شهری " (نشریه ١٤٥ سازمان برنامه و بودجه ) ٤١

    و

     

    -٤-٣- بررسی کتاب "٢٠٠٠ HCM"                                                                       ٤٧

    ٢-٤-٥- بررسی کتاب "آیین نامه طراحی راه های شهری "                                                   ٤٨

    ٢-٥- بررسی کنفرانس ها                                                                                           ٥١

    ٢-٥-١- بررسی هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران                                ٥١

    ٢-٥-٢- بررسی هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران                               ٥٤

    ٢-٥-٣- بررسی دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت                                                   ٥٧

    ٢-٥-٤- بررسی اولین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای                                    ٥٧

    ٢-٥-٥- مطالعه سومین کنفرانس بین المللی بررسی تقاطع های بدون چراغ ترافیکی                   ٦١

    ٢-٦- سوالات مطرح شده و یافته ها تا زمان حاضر                                                             ٦٣

    فصل سوم

    ٣- روش تحقیق                                                                                                      ٦٥

    ٣-١- روش به کار گرفته شده و دلایل آن                                                                       ٦٧

    ٣-١-١- برخوردهای ترافیکی                                                                                     ٦٧

    ٣-١-٢- منشأ برخوردها در حرکت های گردش به چپ                                                      ٦٧

    ٣-١-٣- شناسایی برخورد                                                                                         ٧٠

    ٣-٢- دستورالعمل جمع آوری اطلاعات و روش های به کار رفته                                              ٧٠

    ز

     

     

    -٢-١- انواع برخوردها                                                                                            ٧٠

    ٣-٢-١-١- برخوردهای تعریف شده برای حرکت گردش به چپ مستقیم                                ٧١

    ٣-٢-١-٢- برخوردهای تعریف شده برای حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان                  ٧٢

    ٣-٢-٢- بازنگری داده های برخوردهای ثبت شده                                                             ٧٤

    ٣-٢-٣- محاسبه نرخ برخوردها                                                                                  ٧٥

    ٣-٢-٤- ساخت مدل                                                                                               ٧٦

    ٣-٣- تعاریف ، اختصارات و نشانه های ریاضی                                                                    ٧٧

    ٣-٣-١- تعاریف                                                                                                     ٧٤

    ٣-٣-١-١- تقاطع های بدون چراغ                                                                               ٧٤

    ٣-٣-١-٢-  برخوردهای ترافیکی                                                                                ٧٤

    ٣-٣-١-٣- علل پیدایش تکنیک های برخوردها                                                                ٧٤

    ٣-٣-١-٤- معیارهای پیشنهادی که برای تعیین شدت احتمال برخوردها استفاده می شوند          ٧٧

    ٣-٣-١-٥- حل مشکلات گردش به چپ                                                                        ٧٨

    ٣-٣-١-٦- طبقه بندی میانه ها                                                                                    ٨٢

    ٣-٣-١-٧- مدیریت دسترسی                                                                                     ٨٦

    ح

     

     

     

    ٣-٣-١-٨- تکنیکهای مدیریت دسترسی                                                                       ٨٨

    ٣-٣-١-٩- عرض میانه و راه                                                                                      ٩٢

    ٣-٣-١-١٠- انواع برخوردهای رخ داده شده در تقاطع ها                                                     ٩٣

    ٣-٣-١-١١- مسیر اصلی در تقاطع                                                                              ١٠٦

    ٣-٣-٢- اختصارات                                                                                                 ١١٠

    ٣-٣-٣- نشانه های ریاضی                                                                                        ١١٤

    ٣-٤- برنامه های کامپیوتری استفاده شده                                                                       ١١٥

    ٣-٤-١- نرم افزار SPSS                                                                                        ١١٥

    ٣-٤-٢- نرم افزار شبیه سازی SYNCHRO                                                                ١١٥

    ٣-٤-٣- برنامه کامپیوتری ++C                                                                              ١١٦

    فصل چهارم

    ٤- جمع آوری اطلاعات                                                                                           ١١٨

    ٤-١- مقدمه                                                                                                        ١١٨

    ٤-٢- انتخاب موقعیت های مورد مطالعه                                                                        ١١٨

    ٤-٣- جمع آوری داده ها                                                                                           ١٢١

    ٤-٤- ساخت مدل                                                                                                 ١٢٥

    ٤-٤-١- انتخاب مدل                                                                                            ١٢٦

    ٤-٤-١-١- مدل های آماری                                                                                     ١٢٦

    ٤-٤-١-٢- آزمون های آماری                                                                                   ١٣١

    ٤-٤-٢-  طراحی مدل                                                                                           ١٣٥

    ٤-٤-٢-١- روش های طراحی مدل رگرسیون خطی                                                        ١٣٥

    ٤-٤-٢-٢- مدل مناسب                                                                                         ١٣٧

    ٤-٤-٢-٣- مدل کردن نرخ برخورد حرکت گردش به چپ مستقیم (DLT)                           ١٣٨

    ٤-٤-٢-٣-الف - مدل کردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقیم با مسیر مستقیم (CR1)          ١٣٩

    ٤-٤-٢-٣-ب - مدل کردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقیم با گردش به چپ از راست (CR2)140

    ٤-٤-٢-٣-ج - مدل کردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقیم با گردش به چپ ازچپ (CR3)    ١٤٢

    ٤-٤-٢-٣-د- مدل کردن نرخ برخورد گردش به چپ مستقیم با جریان بالادست (CR4)           ١٤٤

    ٤-٤-٢-٣- ه- مدل نهایی برای گردش به چپ مستقیم                                                     ١٤٦

    ٤-٤-٢-٤- مدل کردن حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان (RTUT)                         ١٤٧

    ٤-٤-٢-٤-الف - مدل کردن نرخ برخورد گردش به راست از راه اختصاصی یا فرعی (CR5)         ١٤٧

     

    ٤-٤-٢-٤-ب - مدل کردن نرخ برخورد هم جهت با وسیله نقلیه کند (CR6)                             ١٤٩

    ٤-٤-٢-٤-ج - مدل کردن نرخ برخورد تغییر خط (CR7)                                                   ١٥٠

    ٤-٤-٢-٤-و- مدل نهایی گردش به راست بعلاوه دوربرگردان                                               ١٥٢

    ٤-٤-٣- تأیید مدل                                                                                                 ١٥٤

    ٤-٥- مشکلات در جمع آوری اطلاعات                                                                           ١٦٣

    فصل پنجم

    ٥- تحلیل اطلاعات و ارائه نتایج                                                                                   ١٦٦

    ٥-١- مقدمه                                                                                                          ١٦٦

    ٥-٢- تحلیل برخوردها                                                                                              ١٦٦

    ٥-٢-١- تحلیل تعداد برخوردها                                                                                  ١٦٦

    ٥-٢-٢- تحلیل نرخ برخوردهای حجمی                                                                       ١٦٩

    ٥-٢-٣- تحلیل نرخ برخورد ساعتی                                                                             ١٧١

    ٥-٣- تحلیل آماری                                                                                                 ١٧٣

    ٥-٣-١- آمار توصیفی                                                                                             ١٧٣

    ٥-٣-٢- توزیع داده ها                                                                                             ١٧٤

    ٥-٣-٣- تست نرمال بودن داده های نرخ برخوردها                                                           ١٧٧

    ٥-٣-٤- تست تصادفی بودن داده های نرخ برخورد ترافیکی                                                ١٧٨

    ٥-٣-٥- همبستگی بین متغیرها                                                                                ١٧٩

    ٥-٤- تحلیل حرکت گردش به چپ مستقیم و حرکت گردش به راست بعلاوه دوربرگردان            ١٨٢

    ٥-٥- تجزیه و تحلیل میانه های کاملاً باز                                                                       ١٨٤

    ٥-٦- نتیجه گیری                                                                                                  ١٩١

    ٥-٧- کاربردهای علمی و تئوری                                                                                 ١٩٣

    ٥-٨- پیشنهادهای تحقیقاتی برای آینده                                                                       ١٩٤ پیوست (الف )                                                                                                        ١٩٥ پیوست (ب )                                                                                                         ١٩٧ پیوست (ج )                                                                                                         ١٩٩ پیوست (د)                                                                                                          ٢٠١ پیوست (ر)                                                                                                          ٢٠٣ پیوست (ز)                                                                                                          ٢٠٥ پیوست (ه )                                                                                                          ٢٠٧ پیوست (و)                                                                                                          ٢٠٩

    پیوست (ی )                                                                                                        ٢١٠ پیوست (ن )                                                                                                         ٢١١ منابع و مأخذ                                                                                                       ٢١٣ منابع فارسی                                                                                                        ٢١٣ منابع لاتین                                                                                                         ٢١٤ سایت های اطلاع رسانی                                                                                          ٢١٥

    چکیده انگلیسی                                                                                                    ٢١٦             

     

    منبع:

    ١. عراقی ، بهار، "طرح مدل جهت تعیین ارتباط بین میزان تصادفات و احتمال برخورد ترافیکی در شبکه خیابان های شهری "، پژوهشکده حمل و نقل ، تهران ، فروردین ١٣٨٧  

    ٢. افندی زاده ، شهریار، "بررسی شاخص های جایگزینی تقاطعات چراغدار شهری بوسیله کاربرد دوربرگردان

    (U-Turn)" هفتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ، تهران ، ١٣٨٧  

    ٣. احمدی نژاد، محمود، افندی زاده ، شهریار، "عوامل موثر بر ایمنی تقاطع های همسطح "، هفتمین کنفرانس حمل و نقل و ترافیک ایران ، تهران ،١٣٨٧  

    ٤. شاهی ، جلیل ، نادران ، علی ، "تأثیر دوربرگردان ها بر ایمنی تردد"، نخستین کنفرانس بین المللی حوادث رانندگی و جاده ای ، دانشگاه تهران ، آذر ١٣٨٤  

    ٥. عامری ، محمود، کرم رودی ، محمود، "تأثیر رفتار رانندگان در ظرفیت و تأخیر تقاطع های بدون چراغ در ایران "، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ، تهران ، ١٣٨٧  

    ٦. امینی ، بهنام ، بردبار، امیرحسین ، "طراحی بهینه دوربرگردان ها در بزرگراه های شهری "، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ، تهران ، ١٣٨٧  

    ٧. صفارزاده ، محمود، علوی ، سیدصابر، "حذف گردش به چپ در تقاطع ها با استفاده از دو میدان همسایه "، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ، تهران ، ١٣٨٧  

    ٨. امینی ، بهنام ، "بررسی و ارزیابی دوربرگردان های شهر تهران "، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت ، تهران ، ١٣٨٥  

    ٩. صفارزاده ، محمود، "طرح هندسی راه ها و خیابانها". جلد دوم ، چاپ اول ، پژوهشکده حمل و نقل ، تهران ، بهار ١٣٨٨.

    ١٠. بهبهانی ، حمید، "طرح هندسی راه "، چاپ سیزدهم ، مرکز نشر دانشگاهی ، تهران ،  سال ١٣٨٥.

    ١١. آیین نامه تقاطع های همسطح شهری ، چاپ اول ، سازمان برنامه و بوجه ، تهران ،١٣٧٦

    ١٢. آیین نامه طراحی راه های شهری ، چاپ اول ، مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران ، تهران ، ١٣٧٥

    ١٣. صادقی ، علی ، "راهنمای نرم افزار آماری 17.SPSS"، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران ، تهران ، پاییز ١٣٨٨

    منابع لاتین

    14. Mallah, M,  "Development  of A  Conflict Rate Prediction Model At

    Unsignalized Intersection", University of South Florida, September 2003

    15. Liu, p, "Evaluation of the Operational Effects of U-Turn Movement",

    University of South Florida, May 2006

    16. Pirinccioglu, F, "Safety Impacts of Right Turns Followed by U-Turns",

    University of South Florida, March 2007

    17. Gluck, J, "Impacts of Access Management Techniques" , NCHRP Report

    420, Washington, D.C, Transportation Research Board, 1999

    18. Kennedy, H, "Unsignalized Intersection Collisions", NCHRP Report 500,

    Washington, D.C, Transportation Research Board, Spring 2006

    19. Harwood, D, "Safety of U-Turns at Unsignalized Median Openings",

    NCHRP Report 524, Washington, D.C, Transportation Research Board, 2004

    20. Zegeer, C.V. “Traffic Conflict  as Diagnostic Tool in Highway Safety”,

    Transportation research Record, Washington D.C., 2002

    21. Migletz, D.J. “Relationships Between Traffic Conflict and Accidents”,

    Department of Transportation, 2005

    22. Sayed, T. “Accident Prediction Models for Urban Unsignalized Intersection

    in British Columbia”, Transportation research Record, Washington, D.C.,

    2003

    23. John, J, " Selection Of The Optimal Location Of A U-Turn Bay For

    Vehicles  Making  Right-Turns  Followed  By U-Turns",  Transportation

    Research Board, Washington, D.C, 2007

    24. Salman, K, "Safety Evaluation at Three-Leg Unsignalized Intersection by

    Traffic   Conflict  Technique",  Transportation  Research  Board   1485,

    Washington, D.C, 2000

    25.  AASHTO, "A Policy on Desing of Urban Highway and Arterial Streets",

    American Association of State Highway and Transportation Officials,

    Washington, 2004

    26. Transport Reserch Board (TRB), "Highway Capacity Manual (HCM)", 4 th

    edition, Washington, D.C: Transport Reserch Board, 2000.

    27. Harwood, D, "Median Intersection Design" Washington, D.C.: National

    Academy Press, 1995

    ٢٨. سایت های اطلاع رسانی

    ١. www.trb.org

    ٢. www.tri.gov.ir

    ٣. www.sciencedirect.com

    ٤. www.nporg.tec

    ٥. www.trijournal.ir

    ٦. www.tehran.ir

    ٧. www.ttic.ir

    ٨. www.MichiganHighways.com

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت