پایان نامه انتخاب سرویس در معماری سرویس گرا بر مبنای ویژگی های کیفی

تعداد صفحات: 233 فرمت فایل: word کد فایل: 10001980
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۲۹,۹۰۰ تومان
قیمت: ۲۷,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه انتخاب سرویس در معماری سرویس گرا بر مبنای ویژگی های کیفی

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

     مهندسی کامپیوتر- نرم افزار 

    چکیده

    امروزه ‌سیستم ‌های‌سرویس ‌گرا‌ با‌توجه ‌به ‌امکان ‌استفاده ‌در‌محیط ‌های‌مختلف ‌و‌عدم ‌وابستگی‌به ‌فناوری‌خاص ‌ وجود‌سیستم ‌های‌مقیاس ‌وسیع ‌پویا‌با‌نیازهای‌متغیر،‌بسیار‌مورد‌توجه ‌قرار‌گرفته ‌اند.‌سرویس ‌های‌وب ‌نیز‌یکی‌از‌ روش ‌های‌پیاده ‌سازی‌مفهوم ‌سرویس ‌گرایی‌است .‌ ‌

    نیازهای‌کاربران ‌در‌اغلب ‌اوقات ‌توسط ‌سرویس ‌های‌وب ‌منفرد‌موجود‌رفع ‌نمی‌گردد‌و‌می‌بایست ‌با‌ترکیب ‌تعدادی‌ از‌سرویس ‌ها‌به ‌سرویس ‌مورد‌نظر‌دست ‌یافت .‌بنابراین ‌یکی‌از‌مسائل ‌مطرح ‌در‌سرویس ‌گرایی،‌ترکیب ‌سرویس ‌های‌ پایه ‌و‌بدست ‌آوردن ‌سرویس ‌های‌ترکیبی‌با‌ویژگی‌مورد‌نیاز‌کاربر‌است .‌در‌این ‌میان ‌انتخاب ‌سرویس ‌پایه ‌متناسب ‌با‌ ویژگی‌های‌کیفی‌مدنظر‌کاربر،‌مساله ‌ای‌است ‌که ‌در‌این ‌تحقیق ‌مورد‌بررسی‌قرار‌گرفته ‌است . ‌

    ویژگی‌های ‌کیفی ‌زیرمجموعه ‌ای ‌از ‌نیازهای ‌غیر‌وظیفه ‌مندی ‌ ‌است ‌که ‌بیانگر ‌کیفیت ‌سرویس ‌وب ‌ارائه ‌شده ‌ می‌باشد.‌با‌توجه ‌به ‌تعدد‌تولید‌کنندگان ‌سرویس ‌و‌ارائه ‌سرویس ‌ها‌با‌کارکرد‌یکسان ‌و‌ویژگی‌های‌کیفی‌متفاوت ،‌نیاز‌ است ‌تا‌انتخاب ‌سرویس ‌متناسب ‌با‌نیازهای‌کاربر‌انجام ‌شود. ‌

    یکی‌از‌مسائل ‌مهم ‌که ‌تا‌کنون ‌کمتر‌به ‌آن ‌توجه ‌شده ‌است ،‌بررسی‌کمی‌میزان ‌ترکیب ‌پذیری‌دو‌سرویس ‌سهیم ‌ در ‌ترکیب ‌است . ‌در ‌حقیقت ‌کاربر‌نیاز ‌دارد‌تا‌سرویس ‌های‌پایه ‌به ‌گونه ‌ای‌انتخاب ‌شوند‌که ‌عمل ‌ترکیب ‌با‌سهولت ‌ بیشتری‌انجام ‌شده ‌و ‌سرویس ‌مرکب ‌سریعتر‌و ‌بدون ‌خطا‌در ‌اختیار ‌وی‌قرار ‌گیرد. ‌ما‌این ‌ویژگی‌را ‌با‌نام ‌قابلیت ‌ ترکیب ‌پذیری‌سرویس ‌معرفی‌می‌کنیم ‌و‌در‌این ‌تحقیق ‌به ‌آن ‌می‌پردازیم . ‌

    ترکیب ‌پذیری‌دو‌سرویس ‌که ‌به ‌صورت ‌سریال ‌با‌یکدیگر‌ترکیب ‌شده ‌اند،‌متاثر‌از‌عواملی‌از‌جمله ‌شباهت ‌ورودی - خروجی، ‌رعایت ‌پیش ‌شرط ‌ها، ‌قرارداد ‌سرویس ‌استاندارد، ‌قابلیت ‌دسترسی ‌سرویس ، ‌اتصال ‌سست ‌میان ‌سرویس ‌ها،‌ دانه ‌بندی‌و‌کیفیت ‌سرویس ‌است ‌که ‌معیارهایی‌برای‌اندازه ‌گیری‌هر‌یک ‌ذکر‌کرده ‌ایم . ‌

    در‌نهایت ‌الگوریتمی ‌پایه ‌برای‌انتخاب ‌سرویس ‌های‌وب ‌با‌در‌نظر‌داشتن ‌ویژگی‌ترکیب ‌پذیری،‌بیان ‌شده ‌است . ‌

    کلمات کلیدی : سرویس ‌وب ،‌ترکیب ‌سرویس ،‌انتخاب ‌سرویس ،‌ویژگی‌کیفی‌سرویس ،‌ترکیب ‌پذیری‌سرویس

    ‌س

    ١  فصل اول – طرح مسأله

     

    ١-١ مقدمه

    امروزه ‌سیستم ‌های‌سرویس ‌گرا‌به ‌دلیل ‌‌امکان ‌فعالیت ‌در‌محیطهای‌ توزیع ‌شده ‌ناهمگون ‌از‌اهمیت ‌ویژه ‌ای‌ برخوردارند.‌کاربر‌این ‌گونه ‌سیستم ‌ها‌از‌سرویس ‌هایی‌که ‌مولفه ‌های‌سیستم ‌ارائه ‌می‌دهند،‌استفاده ‌می‌کند‌[١].‌ ‌ سرویس ‌وب ‌یکی‌از‌روش ‌های ‌پیاده ‌سازی‌مفهوم ‌سرویس ‌گرایی‌است .‌سرو‌یس ‌ها‌ی ‌وب ‌برنامه ‌های‌کاربردی‌ هستند‌که ‌توسط ‌انسان ‌و‌سایر‌برنامه ‌ها‌از‌طریق ‌وب ‌و‌به ‌شکل ‌مستقل ‌از‌زبان ‌برنامه ‌نویسی‌قابل ‌دسترسی‌هستند.‌ این ‌سرویس ‌ها‌قابل ‌مکان ‌یابی‌و‌فراخوانی‌از‌طریق ‌وب ‌هستند. ‌

    نیازهای‌کاربر‌در‌بسیاری‌از‌مواقع ،‌توسط ‌سرویس ‌های‌منفرد‌ موجود‌ رفع ‌نمی‌گردد‌و‌می‌بایست ‌با‌ترکیب ‌تعدادی‌ از‌سرویس ‌ها‌به ‌سرویس ‌مورد‌نظر‌دست ‌یافت .‌در‌واقع ‌یکی‌از‌چالش ‌های‌بسیار‌مهم ‌در‌زمینه ‌‌سرویس ‌های‌وب ،‌ ترکیب ‌سرویس ‌های‌وب ‌با‌در‌نظر‌گرفتن ‌کیفیت ‌آنها‌است .‌نیاز‌به ‌ترکیب ‌سرویس ‌های‌وب ‌نتیجه ‌نیازهای‌پیچیده ‌و‌ رو‌به ‌افزایش ‌کاربران ‌و‌ناتوانی‌سرویس ‌های‌وب ‌در‌برآورده ‌ساختن ‌اهداف ‌کاربر‌به ‌تنهایی‌است .‌به ‌علاوه ‌برخورداری‌از‌ مجموعه ‌ای‌از‌سرویس ‌های‌وب ‌و‌تعامل ‌آنها،‌این ‌اهداف ‌را‌بهتر‌به ‌انجام ‌می‌رسانند.‌از‌آنجایی‌که ‌ممکن ‌است ‌چن‌دین ‌ ترکیب ‌مختلف ‌از‌سرویس ‌ها‌برای‌رسیدن ‌به ‌هدف ‌مشخصی‌وجود‌داشته ‌باشد،‌کاربر‌می‌تواند‌براساس ‌نیازش ‌دست ‌به ‌ مقایسه ‌و‌انتخاب ‌بزند.‌این ‌مسائل ‌محققان ‌سرویس ‌های‌وب ‌را‌به ‌سوی‌خودکار‌سازی‌‌عمل ‌انتخاب ‌ترکیب ‌بهینه ‌ سرویس ‌های‌وب ‌سوق ‌داده ‌است .‌عمل ‌انتخاب ‌سرویس ‌بر‌مبنای‌برخی‌ویژگی‌های‌کیفی‌همچون ‌دسترسی‌پذیری،‌ مقبولیت ‌و‌یا‌هزینه ‌سرویس ‌در‌بسیاری‌از‌تحقیقات ‌گذشته ‌مورد‌بررسی‌قرار‌گرفته ‌است .

    در‌این ‌تحقیق ،‌میزان ‌ترکیب ‌پذیری‌ دو‌سرویس ‌سهیم ‌در‌ترکیب ،‌به ‌عنوان ‌یک ‌ویژگی‌کیفی‌مطرح ‌و‌متریکی‌ برای‌اندازه ‌گیری‌آن ‌ارائه ‌شده ‌است . ‌

    ١-٢ طرح مساله

    پس ‌از‌اینکه ‌سرویس ‌با‌کارایی‌مورد‌نظر‌درخواست ‌می‌شود،‌ترکیب ‌کننده ،‌سرویس ‌ها‌ی ‌پایه ‌‌را‌که ‌می‌تواند‌‌از‌ ترکیب ‌آنها‌به ‌سرویس ‌مورد‌نظر‌کاربر‌دست ‌پیدا‌کند،‌شناسایی‌می‌کند‌و‌درون ‌مخزن ‌سرویس ‌به ‌دنبال ‌آنها‌می‌گردد.‌ با‌توجه ‌به ‌تنوع ‌تولیدکنندگان ‌مختلف ‌و‌سرویس ‌ها‌ممکن ‌است ‌چندین ‌سرویس ‌نامزد‌برای‌هر‌کارایی‌مورد‌نظر‌پیدا‌ شوند.‌حال ‌باید‌با‌توجه ‌به ‌کیفیتی‌که ‌سرویس ‌های‌نامزد‌دارند،‌به ‌انتخاب ‌سرویس ‌ها‌بپردازیم . ‌

    هدف ‌از‌انجام ‌این ‌تحقیق ‌انتخاب ‌سرویس ‌نامزد‌برتر‌در‌میان ‌سرویس ‌های ‌نامزد‌شرکت ‌کننده ‌در‌ترکیب ‌است ،‌به ‌ گونه ‌ای‌که ‌قابلیت ‌ترکیب ‌پذیری‌ بین ‌سرویس ‌های ‌سهیم ‌در‌ترکیب ‌بالا‌باشد. ‌

    ترکیب ‌پذیری‌به ‌عنوان ‌یک ‌ویژگی‌کیفی‌درنظر‌گرفته ‌شده ‌است ‌که ‌می‌تواند‌به ‌عنوان ‌عامل ‌تصمیم ‌گیرنده ‌‌برای‌ انتخاب ‌نیز‌در‌نظر‌گرفته ‌شود.‌لذا‌لازم ‌است ‌برای‌اندازه ‌گیری‌قابلیت ‌ترکیب ‌پذیری‌در‌سرویس ‌متریک ‌‌مناسب ‌‌ارائه ‌ شود. منظور‌ما‌از‌ترکیب ‌پذیری‌بررسی‌امکان ‌ترکیب ‌دو‌سرویس ‌به ‌گونه ‌ای‌که ‌سهولت ‌ترکیب ‌را‌درپی‌داشته ‌باشد‌‌و‌ در‌زمان ‌اجرا‌بدون ‌خطا‌اجرا‌شوند،‌می‌باشد. ‌

    ١-٣ اهداف تحقیق

    یک ‌سرویس ‌وب ‌معنایی‌ دارای‌٤‌مولفه ‌ورودی،‌خروجی،‌پیش ‌شرط ‌ها‌و‌تاثیرات ‌است .‌زمانی‌که ‌دو‌سرویس ‌با‌هم ‌ ترکیب ‌می‌شوند‌لازم ‌است ‌تا‌تناسب ‌این ‌مولفه ‌ها‌بررسی‌شوند،‌اما‌این ‌٤‌مورد‌به ‌تنهایی‌برای‌بررسی‌ترکیب ‌پذیری‌دو‌ سرویس ‌کافی‌نیست ‌و‌لازم ‌است ‌تا‌سایر‌فاکتورهای‌موثر،‌برای‌بررسی‌دقیق ‌تر‌ترکیب ‌پذیری‌سرویس ‌ها‌تعیین ‌شو‌ند.‌ در‌روش ‌های ‌برنامه ‌ریزی‌که ‌تا‌کنون ‌بررسی‌شده ‌اند‌حتی‌در‌صورت ‌بررسی‌ترکیب ‌پذیری ‌سرویس ‌ها،‌تنها‌به ‌ورودی،‌ خروجی،‌اثر‌و‌پیش ‌شرط ‌ها‌‌در‌سطح ‌مدل ‌توجه ‌می‌شود‌که ‌این ‌یک ‌بررسی‌جامع ‌نیست .‌در‌برخی‌روش ‌ها‌ی ‌بهینه ‌ سازی‌ترکیب ‌نیز‌فرض ‌شده ‌است ‌که ‌نقشه ‌های‌اجرایی‌قابل ‌قبولی‌برای‌اجرا‌داریم ‌و‌از‌میان ‌آنها‌نقشه ‌های‌اجرایی‌ که ‌به ‌صورت ‌بهینه ‌ویژگی‌های ‌کیفی‌مورد‌نظر‌را‌تامین ‌می‌کنند،‌برای‌اجرا‌انتخاب ‌می‌شوند.‌لذا‌لازم ‌است ‌تا‌تحقیقاتی‌ در‌زمینه ‌انتخاب ‌سرویس ‌ها‌بر‌مبنای‌ویژگی‌های‌کیفی‌که ‌قابلیت ‌ترکیب ‌را‌دارا‌هستند‌صورت ‌گیرد‌و‌متریکی‌برای‌ این ‌ویژگی‌به ‌عنوان ‌عامل ‌انتخاب ‌ارائه ‌شود. ‌

    هدف ‌از‌انجام ‌این ‌تحقیق ‌انتخاب ‌سرویس ‌نامزد‌برتر‌در‌میان ‌سرویس ‌های ‌نامزد‌شرکت ‌کننده ‌در‌ترکیب ‌است ،‌به ‌ گونه ‌ای‌که ‌قابلیت ‌ترکیب ‌پذیری‌بین ‌سرویس ‌های ‌سهیم ‌در‌ترکیب ‌بالا‌باشد.‌در‌این ‌تحقیق ‌سعی‌شده ‌تا‌ویژگی‌های‌ بیشتری‌برای‌بررسی‌میزان ‌ترکیب ‌پذیری‌دو‌سرویس ‌لحاظ ‌شود‌و‌برای‌آن ‌معیار‌اندازه ‌گیری‌تعریف ‌شده ‌است . ‌

    ١-٤ محدوده تحقیق

    در ‌این ‌تحقیق ‌تنها‌بر‌روی‌انتخاب ‌سرویس ‌ها‌به ‌منظور ‌ترکیب ‌سرویس ‌ها‌متمرکز‌می‌شویم ‌و ‌به ‌نحوه ‌کشف ‌و‌ ترکیب ‌سرویس ‌ها‌پرداخته ‌نمی‌شود.‌در‌این ‌تحقیق ‌‌فرض ‌شده ‌است ‌که ‌با‌ورود‌یک ‌درخواست ‌سرویس ‌مرکب ‌از‌سوی‌ کاربر، ‌یک ‌جریان ‌کار ‌برای‌آن ‌تشکیل ‌شده ‌و ‌سرویس ‌های‌پایه ‌متناظر ‌با‌هر ‌عمل ‌موجود‌در ‌جریان ‌کار ‌از ‌مخزن ‌

    سرویس ‌ها‌پیدا‌شده ‌است .‌در‌اینجا‌الگوریتم ‌ارائه ‌شده ‌تشخیص ‌می‌دهد‌که ‌از‌بین ‌سرویس ‌های‌نامزد‌پیدا‌شده ‌برای‌ هر‌عمل ،‌کدام ‌سرویس ‌را‌بهتر‌است ‌که ‌انتخاب ‌کنیم . ‌

    در ‌این ‌تحقیق ‌فرض ‌شده ‌که ‌سرویس ‌ها ‌بر ‌پایه ‌1 SOAP‌انتقال ‌می‌یابند. ‌همچنین ‌سرویس ‌های ‌وب ‌از ‌معنا‌ پشتیبانی‌می‌کنند‌و‌واسط ‌آنها‌فایل ‌2OWL‌است .‌هر‌سرویس ‌شامل ‌یکسری‌ویژگی‌کیفی‌است ‌که ‌طی‌یک ‌قرارداد‌ سطح ‌سرویس ٣‌مقادیر‌آن ‌بیان ‌شده ‌است . ‌ 

    -٦ ساختار پایان نامه

    در‌فصل ‌دوم ‌مفاهیم ‌پایه ‌ای‌مورد‌استفاده ‌در‌این ‌تحقیق ‌شرح ‌داده ‌می‌شوند‌و‌خلاصه ‌ای‌از‌روش ‌های‌موجود‌در‌ زمینه ‌انتخاب ‌سرویس ،‌بررسی‌و‌دسته ‌بندی‌شده ‌است .‌سپس ‌در‌فصل ‌سوم ،‌مبانی‌روش ‌پیشنهادی‌شامل ‌معرفی‌ مفهوم ‌ترکیب ‌پذیری‌و ‌فاکتورهای‌موثر‌بر‌ترکیب ‌پذیری ‌سرویس ‌ها‌بیان ‌شده ‌است . ‌در ‌فصل ‌چهارم ‌الگوریتمی‌برای‌ انتخاب ‌سرویس ‌بر‌مبنای‌ویژگی‌کیفی‌ترکیب ‌پذیری‌بیان ‌شده ‌است .‌در‌فصل ‌پنجم ‌به ‌ارزیابی‌روش ‌ارائه ‌شده ‌و‌انجام ‌ مطالعه ‌موردی‌پرداخته ‌شده ‌است ‌و‌نهایتا‌در‌فصل ‌ششم ‌با‌جمع ‌آوری‌و‌نتیجه ‌گیری‌تحقیق ‌را‌به ‌پایان ‌می‌بریم . ‌

    ٢ فصل دوم - مفاهیم پایه و پیشینه تحقیق

     

     

     

    ٢-١ مقدمه

    سرویس ‌گرایی‌ یک ‌روش ‌جدید‌در‌مهندسی‌نرم ‌افزا‌ر‌ است ‌که ‌مزایا‌و‌چالش ‌هایی‌را‌‌پیش ‌رو‌دارد.‌اگرچه ‌ فرایندهای‌موجود‌می‌توانند‌برای‌توسعه ‌مبتنی‌بر‌سرویس ‌استفاده ‌مجدد‌شوند،‌هنوز‌به ‌کارگیری‌فنون ‌تازه ‌ای‌برای‌ تامین ‌نیازمندی‌های‌جدید‌لازم ‌است . ‌

    معماری‌سرویس ‌گرا‌ به ‌صورت ‌یک ‌محصول ‌معماری‌ و‌ یکپارچه ‌سازی‌در‌محیط ‌های‌محاسباتی‌سازمانی‌‌درآمده ‌ است ‌که ‌مدیون ‌استانداردها‌،‌فناوری‌ها،‌قابلیت ‌ها‌و‌سکوهای‌مختلف ‌است .‌ ‌

    واحد‌سازنده ‌‌سیستم ‌های‌سرویس ‌گرا،‌مفهوم ‌سرویس ‌است .‌سرویس ‌ها‌‌را‌می‌توان ‌ترکیب ‌کرد‌و‌سرویسی‌با‌‌ ارزش ‌افزوده ‌تولید‌کرد.‌برای‌انتخاب ‌سرویس ‌مناسب ‌و‌بهینه ‌در‌مبحث ‌ترکیب ‌سرویس ‌ها‌لازم ‌است ‌تا‌با‌مفاهیم ‌ سرویس ‌گرایی‌آشنا‌بود‌که ‌در‌این ‌فصل ‌بدان ‌می‌پردازیم . ‌

    ٢-٢ مفاهیم پایه

    در‌این ‌بخش ‌به ‌بررسی‌برخی‌از‌مفاهیم ‌پایه ‌می‌پردازیم ‌که ‌دانستن ‌آنها‌برای‌انجام ‌این ‌تحقیق ‌ضروری ‌بوده ‌است . ‌

     1-2-2                    معماری سرویس گرا

    معماری‌سرویس ‌گرا‌ سبکی‌ از‌ معماری‌است ‌که ‌از‌اتصال ‌سست ‌سرویس ‌ها‌جهت ‌انعطاف ‌پذیری‌و‌تعامل ‌پذیری‌ حرفه ‌بصورت ‌مستقل ‌از‌فناوری‌پشتیبانی‌می‌کند‌و‌از‌ترکیب ‌مجموعه ‌سرویس ‌های ‌مبتنی‌بر‌حرفه ‌تشکیل ‌شده ‌که ‌ این ‌سرویس ‌ها‌انعطاف ‌پذیری‌و‌پیکربندی‌پویا‌را‌برای‌فرایندها‌محقق ‌می‌کنند. ‌

    معماری‌سرویس ‌گرا‌ روشی‌برای‌طراحی‌و‌پیاده ‌سازی‌سیستم ‌های‌توزیع ‌شده ‌ای‌است ‌که ‌در‌آنها‌عملکرد‌سیستم ‌ بصورت ‌سرویس ‌در‌اختیار‌کاربران ‌و‌یا‌سایر‌سرویس ‌ها‌قرار‌می‌گیرد.‌در‌این ‌معماری،‌همه ‌توابع ‌سیستم ‌به ‌عنوان ‌ سرویس ‌تعریف ‌می‌گردند.‌این ‌توابع ‌شامل ‌توابع ‌کسب ‌و‌کار‌و‌تراکنش ‌های‌کسب ‌و‌کار‌می‌شوند‌و‌تراکنش ‌های‌کسب ‌ و‌کار‌نیز‌خود‌شامل ‌توابع ‌سطح ‌پایین ‌و‌توابع ‌سرویس ‌سیستم ‌هستند.

    در‌منابع ‌برای‌معماری‌سرویس ‌گرا‌ تعریف ‌های‌مختلفی‌ارائه ‌شده ‌است ‌که ‌هر‌کدام ‌با‌دیدگاه ‌خاصی‌به ‌این ‌مفهوم ‌ توجه ‌کرده ‌اند.‌به ‌عبارت ‌دیگر،‌افراد‌مختلف ‌با‌توجه ‌به ‌نقش ‌فنی‌خود،‌معماری‌سرویس ‌گرا‌را‌تفسیر‌کرده ‌اند.‌این ‌ تعریف ‌ها‌را‌می‌توان ‌به ‌دو‌دسته ‌تعریف ‌های‌آکادمیک ‌و‌تجاری‌تقسیم ‌بندی‌کرد. 

    •  روشی‌برای‌طراحی‌و‌پیاده ‌سازی‌نرم ‌افزارهای‌سازمانی‌به ‌وسیله ‌ارتباط ‌میان ‌سرویس ‌هایی‌که ‌دارای‌خواص ‌ اتصال ‌سست ،‌دانه ‌‌درشتی‌و‌قابلیت ‌استفاده ‌مجدد‌هستند.

    •  سبکی‌از‌معماری‌که ‌از‌اتصال ‌سست ‌سرویس ‌ها‌جهت ‌انعطاف ‌پذیری‌و‌تعامل ‌پذیری‌کسب ‌و‌کار‌تشکیل ‌شده ‌ که ‌این ‌سرویس ‌ها‌انعطاف ‌پذیری‌و‌پیکربندی‌پویا‌را‌برای‌فرایندها‌محقق ‌می‌کنند. ‌

    •  چارچوبی‌وسیع ‌و‌استاندارد‌که ‌سرویس ‌ها‌در‌آن ‌ساخته ،‌استقرار‌و‌مدیریت ‌می‌شوند‌و‌هدف ‌آن ‌‌افزایش ‌ چابکی‌برای‌زیرساخت ‌های‌فناوری‌اطلاعات ‌در‌جهت ‌واکنش ‌سریع ‌به ‌تغییرات ‌در‌نیازهای‌کسب ‌و‌کار‌ است .

    •  سبکی‌از‌معماری‌برای‌ساخت ‌نرم ‌افزارهایی‌که ‌از‌سرویس ‌های‌منتشر‌شده ‌در‌یک ‌شبکه ‌مانند‌وب ‌استفاده ‌ می‌کنند.

    خوشنویس [٢]‌در‌گزارش ‌خود‌تعدادی‌از‌تعاریف ‌را‌برای‌معماری‌سرویس گرا‌ذکر‌کرده ‌است ‌از‌جمله ‌این ‌تعاریف ‌ عبارتند‌از‌: ‌

    تعریف ‌توماس [3]:‌"SOA‌شکلی‌است ‌از‌معماری‌فناوری‌که ‌به ‌اصول ‌سرویس ‌گرایی‌اشاره ‌دارد‌و‌هنگا‌می‌که ‌با‌‌ فناوری‌سرویس ‌های‌وب ‌محقق ‌می‌شود،‌پتانسیل ‌حمایت ‌و‌ارتقاء‌این ‌اصول ‌را‌در‌کلیه ‌فرایندهای‌کاری‌و‌دامنه ‌های‌ اتوماسیون ‌یک ‌سازمان ‌ایجاد‌می‌کند." ‌

    تعریف گروه بѧاز(open group): "‌معماری‌سرویس ‌گرا‌یک ‌سبک ‌معماری‌ است ‌که ‌از‌سرویس ‌گرایی‌پشتیبانی‌ می‌کند.

    سرویس گرایی طرز فکری است در قالب سرویس ها ، توسعه مبتنی بر سرویس و نتیجه سرویس ها‌. یک ‌ سرویس ‌ یک نمایش منطقی است از یک فعالیت کاری تکرار شونده که دارای نتیجه است ‌(مانند بررسی اعتبار‌ مشتری،‌ ارائه ‌ داده های وضع هوا، تلفیق گزارشها و...)،‌خودشمول ١‌است ‌و‌ممکن است از ترکیب سرویس های دیگری‌ساخته ‌شده ‌ باشد،‌در‌هر‌حال برای مصرف کنندگان ، سرویس یک جعبه سیاه است . " ‌

    معماری‌سرویس ‌گرا‌یک ‌چارچوب ‌برنامه ‌است ‌که ‌هر‌روز‌برنامه ‌های‌حرفه ‌را‌می‌گیرد‌و‌آنها‌را‌به ‌توابع ‌حرفه ‌و‌ فرایندهای‌‌منحصر‌به ‌فرد‌می‌شکند‌که ‌سرویس ‌نامیده ‌می‌شوند.‌یک ‌SOA‌ به ‌شما‌اجازه ‌می‌دهد‌تا‌این ‌سرویس ‌ها‌را‌ مستقل ‌از‌برنامه ‌ها‌و‌سکوهای‌محاسباتی‌که ‌روی‌آن ‌اجرا‌می‌شوند،‌بسازید،‌مستقر‌کرده ‌و‌یکپارچه ‌کنید‌ (IBM). 

     

    Abstract

     

    Service-Oriented Architecture (SOA) is emerging as an effective solution to deal

    with rapid  changes in business  environment. Web  services  are  one  of the

    implementation methods of service oriented concepts.

    SOA mainly rely on the service composition mechanism which support the

    reusability. Service composition enables the combination of multiple simple services

    to generate a value-added service package. Selecting the simple service based on

    non-functional properties (e.g. Quality of Service - QoS) has become a more and

    more important step to help requestors locate a desired service. As regards there is

    many service providers and they produce services with same operations and different

    quality attributes, it is needed to provide service selection method based on user

    requirements.

    There have been many research works proposing different service selection

    methods base on QoS. However, most of these approaches assume that a feasible

    composition plan is already available and the optimization is to select providers that

    result in plan with the best quality. this attribute is composability.

     In this research we introduce effective factors in composability and their metrics.

    Finally we represent a formula for measering two services composability.

    In addition we introduce a service selection algorithm based on composability

    attribute to optimize service selection for service composition.

     

    Keywords:

    Web service, service composition, service selection, quality of service,

     service composability 

  • فهرست و منابع پایان نامه انتخاب سرویس در معماری سرویس گرا بر مبنای ویژگی های کیفی

    فهرست:

    ١ فصل ‌اول ‌–‌طرح ‌مسأله ‌.................................................................................................................................................................‌١

    ١-١ مقدمه ‌...........................................................................................................................................................................‌٢

    ١-٢ طرح ‌مساله ‌..................................................................................................................................................................‌٢

    ١-٣ اهداف ‌تحقیق ‌.............................................................................................................................................................‌٣

    ١-٤ محدوده ‌تحقیق ‌..........................................................................................................................................................‌٣

    ١-٥ مراحل ‌انجام ‌تحقیق ‌..................................................................................................................................................‌٤

    ١-٦ ساختار‌پایان ‌نامه ‌......................................................................................................................................................‌٥

    ٢  فصل ‌دوم -‌مفاهیم ‌پایه ‌و‌پیشینه ‌تحقیق ‌................................................................................................................................‌٦

    ٢-١ مقدمه ‌...........................................................................................................................................................................‌٧

    ٢-٢ مفاهیم ‌پایه ‌.................................................................................................................................................................‌٧

    ٢-٢-١ معماری ‌سرویس ‌گرا‌.....................................................................................................................................‌٧

    ٢-٢-٢ سرویس ‌وب ‌................................................................................................................................................‌١٠

     11‌....................................................................................................................................‌WSDL 1-2-2-2

     12‌.......................................................................................................................................‌SOAP 2-2-2-2

     13‌....................................................................................................................................‌UDDI        3-2-2-2

    ٢-٣ وب ‌معنایی‌...............................................................................................................................................................‌١٤

    ٢-٣-١ هستان ‌شناسی ...........................................................................................................................................‌١٤

     16‌.................................................................................................................................................‌OWL-S     2-3-2

    ٢-٣-٢-١ پروفایل ‌سرویس ‌......................................................................................................................‌١٧

    ٢-٣-٢-٢ مدل ‌سازی ‌سرویس ‌به ‌عنوان ‌فرایند‌..................................................................................‌١٩

     

    ٢-٣-٢-٣ پشتیبانی ‌از‌یک ‌سرویس ‌با‌یک ‌سرویس ‌واقعی‌..............................................................‌٢٠

    ٢-٣-٣ ترکیب ‌سرویس ‌..........................................................................................................................................‌٢٠

    ٢-٣-٣-١ روش ‌جریان ‌کار‌.......................................................................................................................‌٢٣

    ٢-٣-٣-٢ روش ‌هوش ‌مصنوعی‌..............................................................................................................‌٢٣

    ٢-٣-٤ ویژگی‌های ‌کیفی‌.......................................................................................................................................‌٢٤

    ٢-٣-٤-١ تعامل ‌پذیری‌............................................................................................................................‌٢٤

    ٢-٣-٤-٢ قابلیت ‌اطمینان ........................................................................................................................‌٢٤

    ٢-٣-٤-٣ در‌دسترس ‌بودن ‌.....................................................................................................................‌٢٥

    ٢-٣-٤-٤ قابلیت ‌استفاده ‌.........................................................................................................................‌٢٥

    ٢-٣-٤-٥ امنیت ‌.........................................................................................................................................‌٢٦

    ٢-٣-٤-٦ مقیاس ‌پذیری‌..........................................................................................................................‌٢٧

    ٢-٣-٤-٧ قابلیت ‌گسترش ‌.......................................................................................................................‌٢٧

    ٢-٣-٤-٨ تطبیق ‌پذیری‌...........................................................................................................................‌٢٧

    ٢-٣-٤-٩ قابلیت ‌آزمایش ‌.........................................................................................................................‌٢٨

    ٢-٣-٤-١٠ قابلیت ‌اصلاح ‌.........................................................................................................................‌٢٨

    ٢-٣-٤-١١ اتصال ‌سست ‌..........................................................................................................................‌٢٩

    ٢-٣-٤-١٢ خودمختاری‌...........................................................................................................................‌٢٩

    ٢-٣-٤-١٣ ترکیب ‌پذیری‌.........................................................................................................................‌٣٠

    ٢-٣-٥ انتخاب ‌سرویس ‌.........................................................................................................................................‌٣١

    ٢-٤ روش ‌های ‌انتخاب ‌سرویس ‌مبتنی ‌بر‌ویژگی ‌کیفی‌........................................................................................‌٣٢

    ٢-٤-١ انتخاب ‌با‌در‌نظر‌گرفتن ‌امکان ‌ترکیب ‌پذیری‌....................................................................................‌٣٢

    ٢-٤-٢ انتخاب ‌بدون ‌در‌نظر‌گرفتن ‌ویژگی ‌ترکیب ‌پذیری‌...........................................................................‌٣٧

    ٢-٤-٣ مقایسه ‌روش ‌ها‌با‌دیدگاه ‌ویژگی ‌کیفی‌...............................................................................................‌٤٣

    ٢-٥ جمع ‌بندی ‌مطالب ‌فصل ‌........................................................................................................................................‌٤٤

    ٣  فصل ‌سوم -‌ویژگی ‌کیفی ‌ترکیب ‌پذیری‌................................................................................................................................‌٤٥

    ٣-١ مقدمه ‌........................................................................................................................................................................‌٤٦

    ٣-٢ تعریف ‌ترکیب ‌پذیری‌..............................................................................................................................................‌٤٦

    ٣-٣ تهیه ‌مدل ‌کیفی ‌برای ‌بررسی ‌ویژگی ‌کیفی ‌ترکیب ‌پذیری‌...........................................................................‌٤٧

    ٣-٣-١ بررسی ‌ویژگی‌های ‌کیفی ‌موثر‌بر‌ترکیب ‌پذیری‌................................................................................‌٤٧

    ٣-٣-١-١ بررسی ‌میزان ‌شباهت ‌پارامترهای ‌ورودی -‌خروجی‌.......................................................‌٤٩

    ٣-٣-١-٢ بررسی ‌میزان ‌رعایت ‌پیش ‌شرط ‌ها‌توسط ‌اثرات ‌.............................................................‌٥٠

    ٣-٣-١-٣ دسترسی ‌پذیری‌......................................................................................................................‌٥١

    ٣-٣-١-٤ قرارداد‌سرویس ‌خوش ‌تعریف ‌..............................................................................................‌٥٢

    ٣-٣-١-٥ اتصال ‌سست ‌.............................................................................................................................‌٥٣

    ٣-٣-١-٦ دانه بندی ‌سرویس ‌....................................................................................................................‌٥٤

    ٣-٣-١-٧ بررسی ‌سطح ‌کیفیت ‌سرویس ‌..............................................................................................‌٥٤

    ٣-٣-٢ ارائه ‌فرمولی ‌برای ‌ترکیب ‌پذیری‌............................................................................................................‌٥٥

    ٣-٣-٣ سایر‌عوامل ‌موثر‌بر‌ترکیب ‌پذیری‌.........................................................................................................‌٥٦

    ٣-٣-٣-١ خودمختاری‌..............................................................................................................................‌٥٦

    ٣-٣-٣-٢ قابلیت ‌تطبیق ‌پذیری‌.............................................................................................................‌٥٧

    ٣-٤ جمع ‌بندی ‌مطالب ‌فصل ‌.......................................................................................................................................‌٥٨

    ٤  فصل ‌چهارم -‌ارائه ‌الگوریتم ‌انتخاب ‌سرویس ‌........................................................................................................................‌٥٩

     

    ٤-١ مقدمه ‌........................................................................................................................................................................‌٦٠

    ٤-٢ بهینگی ‌محلی ‌و‌سراسری‌.....................................................................................................................................‌٦٠

    ٤-٣ انتخاب ‌سرویس ‌ایستا‌و‌پویا‌................................................................................................................................‌٦١

    ٤-٤ شرح ‌الگوریتم ‌..........................................................................................................................................................‌٦٣

    ٤-٥ شرح ‌‌الگوریتم ‌با‌یک ‌مثال ‌...................................................................................................................................٦٦

    ٤-٦ تحلیل ‌الگوریتم ‌.......................................................................................................................................................‌٧٨

    ٤-٧ جمع ‌بندی‌...............................................................................................................................................................‌٧٩

    ٥  فصل ‌پنجم -‌ارزیابی ‌و‌انجام ‌مطالعه ‌موردی‌.........................................................................................................................‌٨٠

    ٥-١ مقدمه ‌........................................................................................................................................................................‌٨١

    ٥-٢ شرح ‌مطالعه ‌موردی‌...............................................................................................................................................‌٨١

    ٥-٣ مطالعه ‌موردی ‌تهیه ‌بلیط ‌هواپیما‌......................................................................................................................‌٨٢

    ٥-٣-١ مقایسه ‌میزان ‌ترکیب ‌پذیری ‌سرویس ‌های ‌نامزد‌................................................................................‌٩٠

    ٥-٣-٢ ارزیابی ‌محاسبه ‌پذیر‌بودن ‌متریک ‌ارائه ‌شده ‌....................................................................................‌٩٣

    ٥-٣-٢-١ ورودی ‌و‌خروجی .....................................................................................................................‌٩٥

    ٥-٣-٢-٢ پیش ‌شرط ‌ها‌و‌تاثیرات ‌........................................................................................................‌٩٥

    ٥-٣-٢-٣ قابلیت ‌دسترسی‌......................................................................................................................‌٩٦

    ٥-٣-٢-٤ واسط ‌خوش ‌تعریف ‌................................................................................................................‌٩٦

    ٥-٣-٢-٥ اتصال ‌سست ‌.............................................................................................................................‌٩٦

    ٥-٣-٢-٦ دانه ‌بندی‌..................................................................................................................................‌٩٧

    ٥-٣-٢-٧ ویژگی‌های ‌کیفی‌.....................................................................................................................‌٩٧

    ٥-٣-٢-٨ ترکیب ‌پذیری‌............................................................................................................................‌٩٧

     

    ٥-٣-٣ ارزیابی ‌صحت ‌عملکرد‌متریک ‌...............................................................................................................‌٩٨

    ٥-٤ مطالعه ‌موردی ‌رزرو‌هتل ‌...................................................................................................................................‌١٠٠

    ٥-٥ نتیجه ‌گیری‌..........................................................................................................................................................‌١٠٢

    ٦  فصل ‌ششم -‌نتیجه ‌گیری ‌و‌کارهای ‌آینده ‌........................................................................................................................‌١٠٤

    ٦-١ مقدمه ‌.....................................................................................................................................................................‌١٠٥

    ٦-٢ بازبینی ‌میزان ‌تحقق ‌اهداف ‌این ‌تحقیق ‌........................................................................................................‌١٠٥

    ٦-٣ محدودیت ‌ها‌..........................................................................................................................................................‌١٠٦

    ٦-٤ مقایسه ‌با‌سایر‌روش ‌ها‌.......................................................................................................................................‌١٠٧

    ٦-٥ نتیجه ‌گیری‌..........................................................................................................................................................‌١٠٨

    ٦-٦ کارهای ‌آینده ‌........................................................................................................................................................‌١٠٨ 

     

    منبع:

    .     سپهری‌فر،‌م .ک.‌و‌زمانی‌فر،ک.‌و مردوخی ،م .،‌"الگوریتمی‌برای ‌یافتن ‌ترکیبی ‌بهینه ‌از‌سرویس ‌ها," اولین ‌ کنفرانس ‌ملی ‌مهندسی ‌نرم ‌افزار،‌١٣٨٨.

    ٢.     خوشنویس ،‌ص .،"‌بررسی ‌معماری ‌سازمانی ‌سرویس ‌گرا ," سمینار‌کارشناسی ‌ارشد،‌دانشگاه ‌آزاد‌اسلامی :‌ تهران ،١٣٨٥.‌در:  www.isa.sbu.ac.ir ‌

    3.                                                                                                                           Thomas, E., SOA ,Principles of service design. Prentice Hall, New york,2007.

    4.                                                                                                                           Qusay, H.M., Service-Oriented Architecture (SOA) and Web Services: The Road

    to Enterprise Application Integration (EAI),Oracle, 2005. Available:

    http:..www.oracle.com.technetwork.articles.javase.soa-142870.html

    5.                                                                                                                           Dutta, B., "Semantic Web Services: A Study of Existing Technologies, Tools

    and Projects," DESIDOC Journal of Library & Information Technology,

    vol.28,no.3, pp. 47-55,2008.

     .۶                          فرخی ، ‌س .، ‌'بررسی ‌روش ‌های ‌ترکیب ‌سرویس ‌های ‌وب '، ‌سمینار ‌کارشناسی ‌ارشد،دانشگاه ‌شهید‌

    بهشتی ،١٣٨٩.  در: www.isa.sbu.ac.ir

    7.                                                                                                                           Leitner, P., the daios framework-dynamic, Asynchronous and Message-oriented

    Invocation of Web Services. Master's Thesis advised by F.Rosenberg and

    S.Dustdar, Vienna University of Technology, 2007.

    8.                                                                                                                           Fensel, D. Available:www.wsmo.org.wsml.

    9.                                                                                                                           Domingue, J., Cabral,L. and Hakimpour,F., A Platform and Infrastructure for

    Creating WSMO-based  Semantic Web  Services, in Workshop on WSMO

    Implementations (WIW).vol.113, pp.29-39,2004.

    10.                                                                                                                       Domingue, J., Roman, D., Stollberg, M., Web Service Modeling Ontology

    (WSMO) - An Ontology for Semantic Web Services. W3C Workshop on

    Frameworks for Semantics in Web Services, June 9-10, 2005, Innsbruck,

    Austria.

    11.                                                                                                                       MartinMark,M., Burstein,B., OWL-S: Semantic Markup for Web Services,

    Available:http:..www.w3.org.Submission.OWL-S.#AppendixA, 2004.

    12.        Kim,A., Kang,M., Meadows,C., A framework for automatic web service

    composition, Center for High Assurance Computer Systems Information

    Technology Division, Naval research laboratory, 2009.

     .١٣                        رحمانی ،‌ح .،'‌ترکیب ‌معنایی‌سرویس ‌های ‌وب ‌با‌بهره ‌جویی‌از‌برنامه ‌ریزی ‌در‌هوش ‌مصنوعی ' ،پایان ‌نامه ‌

    کارشناسی‌ارشد،دانشکده ‌مهندسی ‌برق ‌و‌کامپیوتر،‌دانشگاه ‌صنعتی ‌شریف :‌تهران ،١٣٨٧.

    14.                                                                                                                       Cardoso, J., Sheth, A,.Rao, J.and Su,x., 'A Survey of Automated Web Service

    Composition Methods, in Semantic Web Services and Web Process

    Composition, Springer Berlin . Heidelberg. pp. 43-54, 2005.

    15.                                                                                                                       O'Brien, L., Bass,I. and Merson,P., Quality Attributes and Service-Oriented

    Architectures, Carnegie Mellon University,2005. Available:

    http:..www.sei.cmu.edu.library.abstracts.news-at-sei.architect200605.cfm

    16.                                                                                                                       Si Won, C., Jin Sun.H, and Soo Dong.K., QoS Metrics for Evaluating Services

    from the Perspective of Service Providers. in IEEE International Conference, e-

    Business Engineering, ICEBE 2007, pp. 622-625, 2007.

    ١٧.    ‌رستم ‌پور.ع ,‌ارزیابی ‌مبتنی ‌بر‌متریک ‌سرویس ‌های ‌نرم ‌افزاری ‌در‌فاز‌مدل ‌سازی ‌سرویس ‌گرا،‌پایان ‌نامه ‌ کارشناسی‌ارشد، فناوری‌اطلاعات ،‌شهید‌بهشتی ،‌تهران ،١٣٨٩. در www.isa.sbu.ac.ir

     110‌

     

     .١٨                        کاظمی ,‌ع .،'‌کاربرد‌منطق ‌فازی ‌در‌انتخاب ،‌ارزیابی ‌وترکیب ‌سرویس ها‌در‌معماری ‌سرویس ‌گرا،'سمینار‌

    کارشناسی ‌ارشد،‌دانشگاه ‌شهید‌بهشتی ،١٣٨٩.در: www.isa.sbu.ac.ir

     

    19.                                                                                                                       Medjahed, B. and Bouguettaya.B, "A multilevel composability model for

    semantic Web services," Knowledge and Data Engineering, IEEE Transactions

    on,. vol.17,no.7, pp. 954-968, 2005.

    20.                                                                                                                       Yu, Q., et al., "A two-phase framework for quality-aware Web service

    selection," Service Oriented Computing and Applications,vol 4,no.2, pp. 63-79,

    2010.

     .٢١                        نعمت ‌بخش .ن ,‌مردوخی.ف ‌و ‌بخشی.م ،"‌ارائه ‌روشی ‌مبتنی ‌بر ‌منطق ‌فازی ‌جهت ‌انتخاب ‌ترکیبی ‌بهینه ‌از‌

    سرویس ‌ها،" دومین ‌کنفرانس ‌ملی ‌مهندسی ‌برق ‌ایران ،.‌دانشگاه ‌آزاد‌اسلامی ‌واحد‌نجف ‌آباد،١٣٨٨.

    22.                                                                                                                       Yu, H.Q. and Reiff-Marganiec,S  "Non-functional Property based  service

    selection: A survey and classification of approaches," Sun SITE Central Europe:

    Ireland, CEUR Workshop Proceedings, 411, paper 2, 2008.

    23.                                                                                                                       Medjahed, B., Bouguettaya,A,  and Elmagarmid, A.K.,  "Composing Web

    services on the Semantic Web," The VLDB Journal,vol.12, no.4, pp.333-351,

    2003.

    24.                                                                                                                       Talantikite, H.N., Aissani.A, and Boudjlida.N, "Semantic annotations for web

    services discovery and composition," Computer Standards & Interfaces,vol. 31,

    no. 6,  pp. 1108-1117,2009

    25.                                                                                                                       Meersman, R., et al., 'QoS-Aware Composition of Web Services: An Evaluation

    of Selection Algorithms', in On the Move to Meaningful Internet Systems

    CoopIS, DOA, and ODBASE, Springer Berlin . Heidelberg. pp. 646-661,2005.

    26.                                                                                                                       Michael,C.   and   J.a.G.   M¨uhl,   QoS-based    Selection   of    Services:The

    Implementation of a Genetic Algorithm, in Communication in Distributed

    Systems (KiVS), ITG-GI Conference, Bern, Switzerland ,pp. 1-12 ,2007.

    27.                                                                                                                       Bakhshi, M.,Mardoukhi ,F., A Fuzzy-Based Approach for Selecting the

    Optimal Composition of Services, in INTERNATIONAL CONFERENCE ON

    COMPUTER AND AUTOMATION ENGINEERING ,vol. 1, pp. 129 - 135, 2010.

    28.                                                                                                                       Zheng, H., Yang.J, and Zhao. W, QoS Analysis and Service Selection for

    Composite Services, in Proceedings of the 2010 IEEE International Conference

    on Services Computing, IEEE Computer Society, pp. 122-129 ,2010.

    29.                                                                                                                       Guangjun, G., et al., "A Method for Semantic Web Service Selection Based on

    QoS Ontology". JOURNAL OF COMPUTERS,vol. 6,no.2: pp. 377-386, 2011.

    30.                                                                                                                       Cohen, S. and Krut.R, Proceedings of the First Workshop on Service-Oriented

    Architectures and Software Product Lines. pp. 153-158, 2008.

    31.                                                                                                                       Fang, J., Hu,S., and Han,Y., A Service Interoperability Assessment Model for

    Service Composition, in Proceedings of the 2004 IEEE International Conference

    on Services Computing, IEEE Computer Society, pp. 153-158, 2004.

    32.                                                                                                                       Choi, S.W., Her, J.S. , and Kim, S.D. , Modeling QoS Attributes and Metrics for

    Evaluating Services in SOA Considering Consumers' Perspective as the First

    Class Requirement, in Proceedings of the The 2nd IEEE Asia-Pacific Service

    Computing Conference, IEEE Computer Society, pp. 398-405, 2007.

    33.                                                                                                                       Feuerlicht, G.,’Design of Composable Services’, in Service-Oriented Computing

    --- ICSOC 2008 Workshops, F. George and L. Winfried, Editors,Springer-

    Verlag. pp. 15-27.

     111‌

     

    34.                                                                                                                       Sindhgatta, R., Sengupta,B, and Ponnalagu, K.  Measuring the Quality of

    Service  Oriented  Design,  in  Proceedings  of  the  7th  International  Joint

    Conference on Service-Oriented Computing, Springer-Verlag: Stockholm, pp.

    485-499, 2009.

    35.       josuttis, n.m., SOA in practice the Art of distributed system design, oreilly:

    united state. pp. 35-46, 2007.

    36.                                                                                                                       oppossum- online portal for semantic services. jena-university ,2011.Available:

    http:..fusion.cs.uni-jena.de.OPOSSum.index.php?action=searchservices&showserviceid

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت