پایان نامه بررسی UML از نظر قابلیت پوشش به چارچوب زکمن

تعداد صفحات: 215 فرمت فایل: word کد فایل: 10001950
سال: 1383 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۲۸,۱۰۰ تومان
قیمت: ۲۶,۰۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی UML از نظر قابلیت پوشش به چارچوب زکمن

    پایان نامه کارشناسی ارشد

    مهندسی کامپیوتر

    چکیده

    معماری سازمانی به عنوان راه حلی جامع و راهبردی در مدیریت، توسعه و نگهداشت سامانه های

    اطلاعاتی سازمانی از نیمه دوم دهه١٩٩٠ میلادی به شدت مورد توجه قرار گرفته است. رویکرد

    موجود در این روش مبتنی بر ایده مدیریت افقی به جای عمودی است که در ضمن تفاوت های

    عمده ای با سایر روش های راهبردی پیشین نظیر طرح های جامع دارد. معماری به تنهایی چیزی

    نیست مگر مجموعه بسیار وسیعی از مدل ها و توصیفات که سازمان وفناوری اطلاعات را آنطور که

    برای پشتیبانیاز  کسب وکار آن لازم است، شرح می دهد.

    چنین جنگل بزرگی از مدل ها را نمی توان بدون بهره گیری از ساختاری منطقی سازماندهی

    کرد. چنین ساختاری چارچوب نام دارد. چارچوب های فراوانی برای معماری سازمانی ارائه شده اند

    که از میان همه آنها چارچوب زکمن با توجه به قواعد حاکم بر آن و میزان تأثیر و تقدم بر سایر

    چارچوب ها یک نمونه شاخص به شمار می رود. با این همه این چارچوب نیز در نوع خود و درزمان بکارگیری با مشکلاتی مواجه می شود.

    یکی از مشکلاتی که برای استفاده از چارچوب زکمن وجود دارد، نبود مدل های هم جنس

    برای همه سلول های چارچوب است. این معضل که به نوعی پیش شرطی نیز برای حل سایرمشکلات گریبانگیر  چارچوب زکمن است در این پایان نامه مورد توجه قرار گرفته است. راه حل

    ارائه شده مبتنی بر استفاده ازUML و نمایه کسب وکار آن است که در حال حاضر به عنوان راه حلمناسب و برتر در مدل سازی سامانه های اطلاعاتی کامﹰلا پذیرفته شده است.

    به منظور بررسی صحت مدل های پیشنهاد شده، مدل های مزبور در یک مطالعه موردی

    روی یک سازمان کاری مورد آزمایش قرار گرفته اند. نتایج این مدل سازی هم از حیث تطابق با

    قواعد حاکم بر چارچوب زکمن و هم از نظر میزان مقبولیت عمومی مورد بررسی قرار گرفته است.

    علیرغم اینکه نتایج حاصل از این مدل سازی رضایت بخش به نظر می رسند اما به منظور پویایی

    بیشتر ایجاد مخزنی مناسب برای چارچوب زکمن و ابداع روشی جدید در مدل سازی سازمانی بهعنوان راه های آینده در انتهای این پایان نامه پیشنهاد شده اند.

    فصل اول معرفی

    بیش از نیم قرن از همگانی شدن کامپیوترها نمیگذرد که شاهد تمایل فراوان افرادی با

    گرایشهای مختلف به این ماشینهای توانا هستیم. در این میان مدیران سازمانها که

    فرصت طلبی یکی از خصوصیات بارز آنهاست (یا باید باشد!) از این قاعده مستثنی نبوده، به

    روشهای مختلف سعی در بهره برداری از کامپیوتر نموده اند. علاوه بر این امروزه با کامپیوتر

    به معنای اولیه آن روبرو نیستیم، بلکه بیشتر با مفاهیمی همچون سامانه های اطلاعاتی١ یا

    فناوری اطلاعات ٢ مواجه می شویم  که اگرچه همگی زائیده همان مفهوم اولیه کامپیوتر

    هستند اما بدون تردید بخش عظیمی از نگرش سنتی به کامپیوتر در مورد این مفاهیم نسبتﹰاجدیدتر، در حال حاضر به کلی دگرگون شده است.

    یک سامانه اطلاعاتی بر خلاف آنچه در نگاه اول به نظر می رسد تنها مجموعه ای از

    نرم افزار و سخت افزار نیست. بلکه مجموعه ایست از انسانها، داده ها، فرایندها، شیوه های ارائه

    اطلاعات و نیز فناوری اطلاعات که به منظور پشتیبانی و بهبود عملیات روزمره در یک

    کسب و کار، همچنین نیازهای کاربران و مدیران به حل مسئله٣ و تصمیم گیری٤، با هم تعامل

    دارند[B2]. این تعریف به شدت، متأثر از چارچوب مفهومیزکمن٥ است که در سال ١٩٨٧ تحت عنوان چارچوب معماری سامانه های اطلاعاتی معرفی شد [P1].

     عبارت فناوری اطلاعات  نیز مفهوم گسترده ای است که تقریبﹰا در هر حوزه ای که به

    پردازش اطلاعات و برقراری ارتباطات مربوط باشد، مورد استفاده قرار می گیرد و می توانآنراترکیبی از فناوری رایانه ای(سخت افزار و  نرم افزار ) و فناوری ارتباطات دانست[B2]. هر

    سازمانی در دو بخش به فناوری اطلاعات توجه دارد. یکی بخش درونی که سامانه های

    اطلاعاتی را  در  بر می گیرد  و دیگری   بخش بیرونی که  زیرساختار تجارت الکترونیک

    محسوب می شود . به همین ترتیب، این فناوری از دو جنبه برای سازمانها اهمیت دارد: اول

    از جنبه بهبود مدیریت که بیشتر به اصلاح فرایندهای مدیریتی و تصمیم گیری در سازمان

    منجر می شود و در واقع همان سامانه های اطلاعاتی را در بر می گیرد. دوم از جنبه گسترش

    کسب وکار که به توسعه زیرساختارهای لازم برای تجارت الکترونیکی و تعامل با سازمانهای

    دیگر و مشتریان بازمی گردد. می توان گفت پیشرفت فناوری اطلاعات، سازمانها را وادار به

    تغییر کسب و کار١ می کند و از سوی دیگر، تغییر در کسب و کار، لزوم تغییرات در فناوری

    را پدید می آورد. به این ترتیب باید چنین گفت که سازمانهای امروزی با توجه به نیاز شدید به توسعه IT  و حرکت به سمت مباحث تجارت الکترونیکی باید سازمانهایی باشند با قدرت

    انعطاف بالا و توان واکنش سریع نسبت به تغییرات حرفه و فناوری و فشارهایی که در نتیجه این تغییرات به سازمان وارد می شود.

    ١-١- رویکرد سنتی به فناوری اطلاعات

               تحولات صورت گرفته در حوزه کسب و کار، چالشهای مدیریتی جدیدی را فراروی

    سازمانها، قرار داده است. مدیران سازمان ها به منظور بهبود روشهای مدیریتی خود و نیز

    تحقق مقاصد حرفه ای به سمت سامانه های اطلاعاتی متمایل می شوند. چنین سامانه های

    اطلاعاتی به خاطر توانایی در انجام محاسبات سریع، حجم بالای ذخیره سازی، انجام انواع

    پردازشها و ارائه اطلاعات آماری و گزارشات متنوع و حتی پیش بینی های حیاتی در امور

    کلان سازمانی و حرفه ای بسیار مورد توجه هستند.این تحولات، اندک اندک در سازمانهای

                                                      

    غیر انتفاعی نیز لزوم خود را نشان میدهند، بهویژه در بخشهای نظامی و دفاعی کهحساس ترین بخش هر جامعه را تشکیل داده اند[1].

    شاید بدون نیاز به ذکر برهانی بتوان گفت مهمترین چالشی که فراروی سازمانهای

    نوین قرار دارد، فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این فناوری خود را به گونه های مختلفی

    نشان می دهد . از یک سو زمینه ساز بهبود روشهای مدیریتی سازمان از طریق توسعه و تولید

    سامانه های اطلاعاتی است و از سوی دیگر، زمینه ساز برقراری ارتباطات لازم برای حفظ

    حیات و قابلیت رقابت در فضای امروزی است که ناگزیر به سمت حرفه ها و دولتهای

    الکترونیکی در حال حرکت می باشد. سازمانها به دلایل متعددی به سمت استفاده از اینفناوری می روند. تعدادی از این دلایل عبارتند از:

     افزایش ارزش افزوده از طریق بهبود فرایندهای کاری و بهینه کردن آنها

     حفظ توان رقابتی در بازار نوین

     ایجاد فرصتهای جدید از طریق ترکیب و ارتقاء فرصتهای موجود یا ابداع روشهای جدید

     حرکت به سمت بازارهای جدید و امکان دستیابی به مشتریان جهانی (یا ایجاد امکانگسترش حوزه نظارتی برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی[2])                                                 

     افزایش امکان دریافت بازخورد از مشتری و کارمندان و در نتیجه افزایش ضریبرضایت سهامداران

     پیروی از آنچه تبدیل به مد١ شده است!

    برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نگاه کنید به [T5] و [B7]٢.

    با همه این اوصاف، در عمل مشاهده می شد که پس از گذشت سالهای اولیه،

    همزمان با افزایش حجم اطلاعات، نه تنها سامانه های اطلاعاتی کمک چندانی به بسیاری از

    سازمانها نمی کردند، بلکه در بسیاری از موارد، سد بزرگی در راه انجام تغییرات در حرفه

    سازمان محسوب می شدند. یک دلیل عمده این مشکل، آن بود که تغییر حرفه، لزوم تغییر در

    سامانه ها را به همراه داشت و از آنجا که هزینه تولید و توسعه سامانه های اطلاعاتی معمو ﹰلا

    بالاست، مدیران چندان تمایلی به انجام مداوم این تغییرات نداشتند. حتی در  صورتی که

    انجام این تغییرات از نظر هزینه ومسائل مدیریتی امکانپذیر می شد، زمان فراوانی لازم بود تااین امر تحقق یابد و این به معنی عقب ماندگی سامانه ها از سازمانهای دارنده آنها می شد. لذا

    در مورد اکثر سامانه ها این تراژدی وجود داشت (و شاید هنوز هم دارد!) که یا رفته رفته از

    جریان واقعی کار سازمان خارج شوند و یا سازمان از تغییراتی که برایش لازم است دست

    بکشد، که در هر دو حال، ضررهای حاصله جبران ناپذیر به نظر می رسند. در نتیجه پس ازمدتی عم ﹰلا سامانه های اطلاعاتی کارایی لازم را از دست دادند و وعده های اولیه تحقق

    نیافت! به عنوان نمونه در ایالات متحده آمریکا، در اواخر قرن بیستم با وجود رشد روزافزون

    بد نیست اشاره کنیم که پس از تصویب طرح تکفا در ایران برخی سازمانها به انگیزه جذب (!) سرمایه از دولت به IT روی آوردند که این هم در نوع خود انگیزه ایست!

    فناوری اطلاعات، در سال به ازای هر شهروند، ٤ پوشه تولید می شد! [B1] این در حالیاست که قرار بود سامانه های اطلاعاتی نیاز به کاغذ را به حداقل برسانند١.

     اگر ریشه فناوری اطلاعات (و ارتباطات ) را در عمومیت یافتن تولید نرم افزار برای

    مقاصد تجاری و دولتی فرض کنیم باید گفت که این حوزه همواره در حال تغییر روشهابوده است . نرم افزارهای اولیه تنها انباشت وحشتناکی از کدهای زبان ماشین عجیب و غریب

    بودند. سپس برنامه نویسان به سوی زبانهای نزدیکتر به زبان طبیعی رفتند. حرکت بعدی

    تزریق ساختار به زبانهای برنامه نویسی بود. گام عمده بعدی زمانی برداشته شد که دریافتند

    برای تولید نرم افزار به معنای واقعی آن نیاز به تحلیل و طراحی (آنچه بعدها مهندسی

    نرم افزار نامیده شد) دارند. روشهای مهندسی نرم افزار مدام در حال تغییر بودند. با ظهور

    متدولوژی های شئ گرا مهندسان دریافتند از طریق ایجاد معماری نرم افزار به سطوح

    مطمئن تری از پایداری٢ دست می یابند. همه این تغییرات در جهت کاهش پیچیدگی٣ انجام

    می شد٤. با این همه هیچیک از این روشها منجر به ایجاد این قابلیت نشد که شیوه هایی به

    دست آیند که پاسخگوی نیازهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی سازمانهای بزرگ امروزیباشند.

     واقعیت این است که مستقل از اینکه جزئیات فنی پیاده سازی روشها چیست، همه این روشها تابع این شرایط بودند که مدیران سازمان بر حسب نیازهای دوره ای تصمیم به -

     در واقع جدا از ضعف روشهای مورد استفاده در تولید سامانه های اطلاعاتی، خود ایده کسب و کار بدونکاغذ دارای معایبی است. همچنانکه آمار نشان می دهد، در بسیاری از مشاغل، مشتریان تنها با ارتباطاتنزدیک و رد وبدل کردن کاغذ به اعتماد لازم دست می یابند. دست کم هنوز پول به صورت کاغذی چاپمی شود.

    این تغییرات در حوزه ارتباطات با ظهور متدولوژی های مهندسی سامانه ها تحقق یافت [T10].

    تهیه نرم افزاری برای منظوری خاص مینمودند. معمو ﹰلا این نرم افزار برای بخش یا فرایندی

    خاص از سازمان تهیه می شد (که البته روش دوم کمتر انجام می شد، اگرچه بهتر بود.). حتی

    در بهترین حالتی که تحلیل نیاز انجام شود، از آنجا که در تهیه این نرم افزار تنها به همان

    بخش (یا فرایند ) توجه می شود، این نرم افزار تنها تا زمانی که حرفه سازمان در بخش مربوطه

    دچار تغییر نشده باشد، به خوبی جوابگو است و پس از آن است که نرم افزار تبدیل به سدی

    در برابر تغییرات سازمانی می شود. حال یا باید دل از نرم افزار کند یا کسب وکار را بدون

    تغییر نگاه داشت که در هر دو حالت سازمان متضرر می شود. چنین روشی در تهیه نرم افزاررا رویکرد عمودی می نامند.

     استفاده از رویکرد عمودی باعث می شود در تولید سامانه بعدی برای بخش یا

    فرایند بعدی بسیاری از وظایفی که بر عهده سامانه قبلی در بخش یا فرایند دیگری بوده یا

    موجودیتی که به نوعی در آن دخیل بوده، در سامانه جدید دوباره تکرار شود. به عبارت

    بهتر منجر به افزونگی داده ای و فرایندی در سامانه های اطلاعاتی می شود. این بدان معنیاست که سازمان برای تهیه چیزی که از قبل داشته دوباره پول پرداخت کرده است[3]!

     بعلاوه در دنیای نوین که سازمانها مشتری مداری را اصل قرار داده اند، مشتریان

    بسیار سخت گیر شده اند. همین امر باعث شده مشتریان با ظهور فرصتها و محصولات جدید

    به راحتی از محصولات قبلی فاصله بگیرند[4]. به عبارت بهتر، نیازمندیهای مشتریان، هر روز

    شکل جدیدی به خود می گیرد، به  گونهای که تهیه سامانه ای حتی کام ﹰلا منطبق بر نیازمندیهای

    مشتریان نیز تنها برای مدت کوتاهی پاسخگوی فرایندهای سازمانی خواهد بود. پس از مدتیرابطه نیازهای مشتری با توانایی های سامانه اطلاعاتی به یک رابطه الاکلنگی١ [B1] تبدیل

    می شود، زمانی این و زمانی آن به دنبال رسیدن به دیگری است٢. البته بدیهی است که دراین میان تجربه های موفقی نیز وجود داشته اند.

     در مورد سازمانهای غیر انتفاعی (مانند سازمانهای دولتی و نظامی) به نظر می رسد،

    وضع بهتر باشد. ولی متأسفانه باید گفت که رویکرد عمودی در تولید و توسعه ارتباطات و

             اطلاعات  ضربههای هولناک تری به این گونه سازمانها وارد می آورد. به عنوان مثال، اگر تولید

    سامانه های ارتباطاتی و اطلاعاتی در یک سازمان دفاعی مانند ارتش به صورت عمودی

             باشد، هیچ تضمینی وجود ندارد که  سامانههای ایجاد شده در نیروهای مختلف ارتش بتوانند

    تعامل لازم را با هم داشته باشند . معنای دیگر این حرف آن است که قدرت و سرعت

    واکنش٣ کاهش پیدا کرده، متأسفانه سازمانها در برابر تغییرات و فشارهای بیرونی موفق به

    نشان دادن واکنش های به موقع نمی شوند. این امر به معنای اتخاذ سیاست های انفعالی در

    برابر اعمال فشارهای بیرونی است. در دوره ای که برتری نظامی و سیاسی در گرو برتری

    اطلاعاتی است، عدم دستیابی به اطلاعات دقیق در زمان مناسب به معنای شکست خواهدبود. به این گفته سان تزو ٤ دقت کنید: »...اگر هم خودتان را بشناسید و هم دشمنتان را؛

    پیروز خواهید بود، اگر تنها خود را بشناسید ممکن است شکست نخورید ولی اگر نه خودرا بشناسید و نه دشمنتان را حتمﹰا شکست خواهید خورد...« [B8].

     

    [1] برای درک اهمیت این موضوع توجه کنید به توجه خاص آمریکاییها به گسترش حوزه نفوذ نظامی خوددر جهان.

    [2] متأسفانه باید پذیرفت که عموم پیشرفتهای ایجاد شده در حوزه انفورماتیک متأثر از نیازمندیهای نظامیاست. در واقع آنها هستند که شاخه های جدید ایجاد می کنند و زمینه های فعالیتی در بازار انفورماتیک رارونق می بخشند . با توجه به این رویکرد آیا نمی توان گفت یکی از دلایل عدم پیشرفت مورد انتظار درانفورماتیک در ایران، علیرغم وجود استعداد و علاقه زیاد، عدم سرمایه گذاری هدف مند از سوی بخشهایدفاعی است؟

     

    [3] البته باید دانست که برای بسیار از مدیران ایرانی، دغدغه اصلی، پول نیست!

    [4] متأسفانه در فضای غیر رقابتی کشور ما این حرف در بسیاری از موارد مصداق پیدا نمی کند. مواردی چونتولید خودرو، ارائه خدمات انرژی و ارتباطات از این دست هستند.

    Abstract

    In the latter half of 1990s, Enterprise Architecture (EA) has been recognized as a final total solution for information systems management, development and maintenance. EA employs a horizontal approach to management instead of traditional vertical one, which is also different from conventional total solutions such as IT strategic planning. EA is a huge collection of models and documents describing the enterprise and its IT environment as it is needed for supporting the enterprise's business.

    Such a jungle of models may not be organized without the proper use of a logical structure, namely "Framework". Many frameworks have been proposed for the purpose of EA, amongst them Zachman framework is the most referenced one due to its impact on the other frameworks, well-defined integrity rules and historical precedence. However there are some pragmatic challenges arising when practicing with the framework.

    One of the major challenges when hiring Zachman framework is the lack of homogenous models for all of the cells. This dissertation is focused on solving such problem as a prerequisite for other difficulties daring the framework. The solution is based on using UML and UML Business Profile, which is considered as the popular notation for information systems modeling.

    A case study is done upon which proposed models will be assessed to see how qualified are them. Measures for assessing models are both the integrity rules governing the framework and their popularity among IT community. Although results are satisfying enough, it is concluded that it is mandatory to build an appropriate repository for Zachman framework in order to take advantage of these models. Furthermore inventing new notations for EA modeling based on the Zachman framework is mentioned as another future work. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی UML از نظر قابلیت پوشش به چارچوب زکمن

    فهرست:

    فصل اول- معرفی

    رویکرد سنتی به فناوری اطلاعات   ٢

    رویکرد مبتنی بر معماری   ٨

    تعریف مسئله      ١١

    سابقه کار ١٢

    خروجی ها         ١٤

    ساختار پایان نامه ١٥

             فصل دوم- آشنایی با ادبیات معماری سازمانی                                              ١٧

                             ٢-١- مفاهیم پایه                                                              ١٨

                                              ٢-١-١- سازمان                                               ١٨

                                              ٢-١-٢- معماری                                              ٢٠

                                               ٢-١-٣- چارچوب                                            ٢٣

                              ٢-٢- اجرای معماری                                                         ٢٤

                              ٢-٣- چارچوب زکمن                                                        ٢٨

                              ٢-٤- خلاصه                                                                  ٣١

              فصل سوم- چارچوب های معماری سازمانی                                                ٣٤

                              ٣-١- تاریخچه                                                                 ٣٤

                              ٣-٢- چارچوب زکمن                                                        ٣٩

                              ٣-٣- چارچوب های فدرال                                                   ٤٩

                                               ٣-٣-١- چارچوب معماری C4ISR                         ٥٠

                                               ٣-٣-٢- چارچوب معماری سازمانی فدرال                 ٥٦

                                              ٣-٣-٣- چارچوب معماری سازمانی خزانه داری           ٥٨

                              ٣-٤- خلاصه                                                                  ٦١

              فصل چهارم- انتخاب، تعریف و حل مسئله                                                 ٦٤

                             ٤-١- مقایسه عمومی چارچوب ها                                            ٦٤

                                              ٤-١-١- مقایسه از نظر وجوه معماری                       ٦٥

                                              ٤-١-٢- مقایسه از نظر دیدگاه های معماری                ٦٦

                                               ٤-١-٣- مقایسه از نظر محصولات معماری                 ٦٧

                              ٤-٢- چالش های فراروی چارچوب زکمن                                  ٦٨

                                              ٤-٢-١- چالش متدولوژی                                    ٧٠

                                              ٤-٢-٢- چالش مخزن                                        ٧٢

                                              ٤-٢-٣- چالش مدل سازی                                   ٧٥

                                              ٤-٢-٤- چالش های عمومی                                 ٧٨

                             ٤-٣- استفاده از UML برای حل مشکل مدل سازی چارچوب زکمن    ٧٨

                                              ٤-٣-١- تعیین محدوده پاسخ                                ٧٩

                                              ٤-٣-٢- ارائه راه حل و دلایل انتخاب آن                   ٨٢

                              ٤-٤- خلاصه                                                                  ٩١

             فصل پنجم- مطالعه موردی                                                                  ٩٤

                              ٥-١- سازمان مورد مطالعه و لزوم معماری برای آن                        ٩٥

                                              ٥-١-١- مضمون معماری                                     ٩٦

                             ٥-٢- حل مسئله در حوزه راه حل                                           ٩٨

                                             ٥-٢-١- مدل سطر دوم، ستون داده                         ٩٩

                                              ٥-٢-٢- مدل سطر دوم، ستون کارکرد                    ١٠٠

                                             ٥-٢-٣- مدل سطر دوم، ستون شبکه                      ١٠٢

                                              ٥-٢-٤- مدل سطر دوم، ستون افراد                       ١٠٣

                                              ٥-٢-٥- مدل سطر دوم، ستون زمان                       ١٠٥

                                              ٥-٢-٦- مدل سطر دوم، ستون قواعد                      ١٠٧

                             ٥-٣- مدل های سطر سوم                                                  ١٠٩

                             ٥-٤- راه حل های جایگزین                                                 ١١١

                              ٥-٥- خلاصه                                                                ١١٤

            فصل ششم- نتیجه گیری                                                                   ١١٦

                             ٦-١- آیا مدل ها از قاعده دوم چارچوب، متابعت می کنند؟              ١١٧

                             ٦-٢- آیا مدل ها به اندازه کافی قابل پذیرش هستند؟                     ١٢٤

                                              ٦-٢-١- نتایج نظرسنجی                                   ١٢٥

                                              ٦-٢-٢- تحلیل نتایج                                        ١٢٦

                              ٦-٣- نظرات نویسنده                                                       ١٢٩

                             ٦-٤- فرصت های آینده                                                     ١٣١

                              ٦-٥- خلاصه                                                                 ١٣٤

             مراجع و منابع                                                                               ١٣٥

                              کتابها                                                                          ١٣٥

                              مقالات                                                                        ١٣٦

                             اسناد فنی                                                                     ١٣٧

                              مقالات آزاد                                                                   ١٣٨

                              صفحات وب                                                                  ١٣٩

                              گزارش های دانشگاهی                                                       ١٣٩

           ارائه ه

     کارگاه ها و دوره های آموزشی ١٤٠

    پیوست ١- پرسشنامه

             واژه نامه                                                                                      ١٥١

     

    منبع:

    کتابها١

    [B1] Cook, Melissa A. Building Enterprise Information Architectures, Reengineering Information Systems. Prentice Hall PTR. 1996.

    [B2] Whitten, Jeffrey L., Lonnie D. Bentley, Kevin C. Ditten, Systems Analysis and Design Methods. McGraw-Hill Higher Education. 2001.

    [B3] Martin, James, Information Engineering, Prentice Hall. 1990.  . ترجمه] قدرت سپیدنام . معماری کامپیوتر . انتشارات خراسان] ،Mano, M. Morris [B4]

     .١٣٧٦

    [B5] Bass, L., P. Clements, R. Kazman. Software Architecture in Practice. Addison-Wesley. 1998.

    [B6] Inmon, W., J. A. Zachman, J. G. Geiger. Data stores, data warehousing and the Zachman framework, Managing enterprise knowledge. McGraw-Hill. 1997.

    [B7] Boar, Bernard H., Constructing Blueprints for Enterprise IT Architecture. John Wiley & Sons, 1999.

    [B8] Griffith, Samuel B. (Translator), Sun-Tzu, Sunzi. The Art of War. Oxford Press. June 1971.

    [B9] Spewak, Steven H., Enterprise Architecture Planning : Developing a Blueprint for Data, Applications, and Technology. John Wiley & Sons. September 1993.

    [B10] O’Rourke, Carol and Neal Fishman. Enterprise Architecture Using the Zachman Framework. Course Technology. March 24, 2003.

    1 B = Book

    [B11] [ترجمه] مینا، نرگس،راهنمای برنامه ریزی سیستم های اطلاعاتی بر اساس متدولوژی

    »بی.اس.پی« شرکت آی.بی.ام. ، شرکت داده پردازی ایران. ١٣٧٧.

    [B12] روحانی رانکوهی، سید محمد تقی. مفاهیم بنیادی پایگاه داده ها، انتشارات جلوه، پاییز

     .١٣٨٠

    [B11] Vernadat, F.B. CIMOSA - A European Development for Enterprise Integration. The MIT Press. 1992.

    [B12] Scheer, A. W. Business Process Engineering: Reference Models for Industrial Enterprises. Springer - Verlag. 1989.

    [B13] Allen, Paul and Stuart Frost. Component-Based Development for Enterprise Systems: Applying SELECT Perspectoive. Cambridge University Press. 1998.

    [B14] Bennet, Simon, John Skelton and Ken Lunn. Shaum’s Outlines UML.

    McGraw-Hill. 2001.

    [B15] Walsh, Aaron E. J2EE 1.4 Essentials. Wiley Publishing, Inc. 2003. [B16] Kruchiten, Philippe. The Rational Unified Process: An Introduction (2nd Edition). Addison Wesley Pub, Co. March 14, 2000.

     

    مقالات٢

    [P1] Zachman, John A., A framework for information systems architecture, IBM Systems Journal 26, No. 3, 276-292, 1987.

    [P2] Sowa, J. F. and J. A. Zachman, Extending and formalizing the framework for information systems architecture, IBM Systems Journal 31, No. 3, 590-616, 1992.

    [P3] Sowell, P. Kathie. The C4ISR Architecture Framework : History, Status and Plans for Evolution.

    [P4] Whitman, Larry, Katrick Ramachandran and Vikram Ketkar. A Taxonomy of a Living Model of the Enterprise. Proceedings of the 2001 Winter Simulation Conference. 2001.

    [P5] Curtis, B., I. M. Kellner and J. Over. Process Modelling. Communications of the ACM, 35(9). 1992.

    2 P = Paper

    [P6] Fatolahi, Ali and Fereidoon Shams. An Object Meta-Model for Zachman Framework. Proceedings of the International Management Conference, Tehran, Iran. 2003.

    [P7] Fatolahi, Ali and Fereidoon Shams. Contextual Criteria to Select a Framework for Enterprise Architecture. Proceedings of the 3rd International Conference on Electronic Business. National University of Singapore. 2003.

    [P8] Wilton, David R. The Relationship between  IT Strategic Planning and Enterprise Architecture Practice. Journal of BattleField Technology, Vol 4, No. 1. March 2001.

    [P9] Martin, Richard and Edward L. Robertson. Formalization of Multi-Level Zachman Frameworks. April 1999.

    [P10] Fatolahi, Ali and Hamid Reza Nikoofar. A Modular Approach to C4ISR using Systems Engineering Methodology. 15th IRMA International Conference. New Oeleans, Louisiana, USA. 2004.

    [P11] Fatolahi, Ali and Shahram Jalalinia. Building Transition Architectures using Zachman Framework. (to be Appeared) IIEC2004. Tehran, Iran.

     

    اسناد فنی٣

    [T1] Federal Enterprise Architecture Framework Version 1.1, Chief Information Officers Council, September 1999.

    [T2] Treasury Enterprise Architecture Framework Version 1, Chief Information Officers Council, Department of the Treasury, July 2000.

    [T3] System Architect v8.0 2001 Manuals. Building an Enterprise Architecture: The Popkin Process, Version 1.0. Popkin Company. 2001.

    [T4] Architecture Alignament and Assesment Guide. Chief Informations Officers Council. October 2000.

    [T5] راهنمای مدیریت و نگهداشت معماری فناوری اطلاعات. مرکز مهندسی نرم افزار،شرکت ایزایران. تاسبتان ١٣٨٢.

    [T6] A Practical Guide to Federal Enterprise Architecture, Version 1.0. Chief Information Officers Council. February 2001.

    [T7] Information Architecture Definition and Documentation Methodology. US Department of Energy. February 6, 1997.

    3 T = Technical Document

    [T8] System Architect v8.0 2001 Manuals. Building an Enterprise Architecture: The Popkin Process, Version 1.0. Popkin Company. 2001.

    [T9] C4ISR Architecture Working Group, DoD C4ISR Architecture Framework, Version 2.0. Department of Defense. 18 December 1997. [T10] IEEE Standard 1220-1998. IEEE Standard for Application and Management of the Systems Engineering Process. 8 December 1998. [T11] DoD architecture Framework Woring Group. DoD Architecture Framework, Version 1.0. Department of Defense, USA. 30 Aguest 2003. [T12] Object Management Group. OMG Unified Modeling Language

    Specification.. 2001.

    [T13] Office of Managmenet and Budget. Clinger-Cohen Act. USA. 1996.

    [T14] Department of Transportation, Office of the Chief Information Officer. PRELIMINARY E-GOVERNMENT AND INFORMATION TECHNOLOGY

    STRATEGIC PLAN. September 2003.

     

    مقالات آزاد٤

    [W1] Moriarty, Terry. Metaprise To Unify Architecture With Methodology: The Rational Unified Process meets the Zachman Information Systems architecture. Intelligent Enterprise. April 16, 2001.

    [W2] de Villiers, DJ. Using the Zachman Framework to Assess the Rational Unified Process. Rational Edge. March 2001.

    [W3] Zachman, John A. Bibliography. ZIFA.

    [W4] Hay, David C. A Different Kind of Life Cycle: The Zachman Framework. Essential Strategies Inc., 2000.

    [W5] Sowell, P. Kathie. The C4ISR Architecture Framework: History, Status and Plans for Evolution. The MITRE Corporation, McLean, Virginia. [W6] Zachman, John A. The Framework for Enterprise Architecture – Cell Definitions. ZIFA.

    [W7] Maley, Joseph and James, Long. Systems Engineering: a Natural Methodology for C4ISR. Vitech Corporation. 2002.

    [W8] Prof. Alain Wegmann. The Systemic Enterprise Architecture Methodology (SEAM): Business and IT Alignment for Competiveness. Technical Report EPFL/I&C No. 200265.

    4 W = White Paper

     

    [W9] Martin, Richard. Formalization of Multi-Level Zachman Frameworks. Technical Report No. 522. Computer Science Department, Indiana University. April 1999.

    [W10] Henning, Ronda R. Use of the Zachman Architecture for Security Engineering. Harris Corporation, Information Systems Division, Melbourne. [W11] Heumann, Jim. Introduction to Business Modeling using the Unified Modeling Language (UML). Rational Edge. 2001.

    [W12] Sayles, Allen. Development of Federal Enterprise Architecture Framework using the IBM Rational Unified Process and the Unified Modeling Language. Rational Edge. 2003.

     

    صفحات وب٥

    [I1] www.rational.com/products/rup/index.jsp

    [I2] www.zifa.com

    [I3] www.popkin.com

    [I4] www.cio.gov

    [I5] government.popkin.com/frameworks/feaf.htm

    [I6] government.popkin.com/frameworks/teaf.htm

    [I7] www.opengroup.org

    [I8] www.opengroup.org/architecture/adml/adml_home.htm

    [I9] www.microsoft.com/office/visio

    [I10] www-136.ibm.com/developerworks/rational/products/rose

    [I11] www.sparxsystems.com.au/ea.htm

    [I12] www.popkin.com/products/system_architect.htm

     

    گزارش های دانشگاهی٦

    [A1] فتح اللهی، علی . گزارش سمینار کارشناسی ارشد: انطباق چارچوب معماری سازمانیفدرال با نرم افزارSystem Architect . دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مهندسی برق وکامپیوتر، تهران، ایران. اسفندماه ١٣٨١.

     

                                                               

    5  I = Internet Page

    ارائه ها٧

    [S1] Osvalds, Gundars. Bridging the Zachman Framework with Object Oriented Models. Northrop Grumman Information Technology. December 3, 2001.

    [S2] Schekkerman, J. Be Enterprising: Facts and Figures about EA. 2003.

    (Available from www.enterprise-architecture.info)

    کارگاه ها و دوره های آموزشی٨ Nebras Informatics Co. [C1]. مدلسازی سازمان بر اساسUML . دانشکده مهندسیکامپیوتر، دانشگاه صنعتی شریف. تابستان ١٣٨٢.

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت