پایان نامه بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی - تحصیلی - عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

تعداد صفحات: 111 فرمت فایل: powerpoint - word کد فایل: 10001857
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه علوم تربیتی
قیمت قدیم:۱۷,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۵,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی - تحصیلی - عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    رشته :مدیریت آموزشی

    چکیده

    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان می باشد. تحقیق حاضر توصیفی پیمایشی است در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها بر اساس هدف تحقیق تحلیل می‌گردد. جامعه آماری این پژوهش کلیه معلمان  مقطع ابتدایی که در شهر اردبیل در سال 93-94 مشغول به آموزش هستند.تعداد این معلمان 1820‌ نفر گزارش شده است .از بین این تعداد با توجه به فرمول کوکران تعداد 362 نفر به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. روش نمونه گیری بصورت نمونه گیری تصادفی طبقهای بود.ابزار گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به صورت توصیفی می باشد که شامل میانگین، انحراف معیار و ... می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون تی تک نمونه ای و تی برای دو گروه مستقل  استفاده شده است.نتایج آزمون نشان داد فعالیت های فوق برنامه و عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان رابطه دارد بطوری که با بالا رفتن فعالیت های فوق برنامه عملکرد تحصیلی- اجتماعی و عاطفی دانش آموزان بالا رفته است همچنین فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است و دختران دارای وضعیت تحصیلی بهتری نسبت به پسران هستند در بررسی تفاوت تاثیر فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر بدست آمد فعالیت های فوق برنامه بر عملکرد اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است و پسران دارای وضعیت اجتماعی بهتری نسبت به پسران هستند.همچنین دربررسی عملکرد عاطفی مشخص گردید که عملکرد عاطفی دختران نسبت به پسران بهتر می باشد.

     

     

    کلمات کلیدی: فعالیت های فوق برنامه درسی-عملکرد عاطفی- عملکرد اجتماعی-عملکرد تحصیلی

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    فرآیند یاددهی و یادگیری ، فرآیند دو جانبه ای است که در آن یاددهی با ابتکار  و خلاقیت معلم و یادگیری بر اساس مفاهیم و اهداف درس است به نحوی که هر دو  طرف فر آیند ، معلم و متعلّم در این فعالیت مشارکت داشته باشند. به فعالیت هایی که بر اساس نوآوری و ابتکار معلمین در کنار تدریس و بر اساس آموزش مفاهیم و اهداف درس به کار گرفته شوند و در داخل یا خارج کلاس انجام   شود ، فعالیت مکمل گفته می شود.چنانچه این فعالیت ها با توجه به شرایط خاص منطقه ای یا اقلیمی باشد و یا در  راستای آموزش استعدادهای خاص فراگیران باشد ، فعالیت فوق برنامه گفته می شود. همزمان با آغاز سال تحصیلی اعضای شورای مدرسه با توجه به علائق و نیاز های دانش آموزان اهداف یک ساله ای را تنظیم می نمایند که بعد از تعیین هدف شیوه  ای متناسب با رفع نیاز های عنوان شده دنبال می شود . به همین منظور برخی  فعالیت ها و برنامه ها پیش بینی می شود تا در مدت یک سال با نظارت کلیه ی عوامل اجرا شود(الیوت،2003:ص102).

    در مدارس هدف انتقال دانش نیست زیرا دستگاهها بهتر دانش را منتقل می کنند. بلکه هدف مدارس یاد دادن است یعنی ایجاد شرایط برای یادگیری است. مدارس به ویژه  مقاطع ابتدایی و راهنمایی محل کشف و بروز استعدادهای افراد و تمرین و تثبیت   آنهاست.  مدیران و معلمان به طور موثر در برنامه یادگیری و رضایت دانش آموزان و فعالیت های بهبود و ارتقای مستمر کیفیت نقش دارند. کیفیت چیزی نیست که بتوان به  مدرسه تزریق کرد، تحقق کیفیت نیازمند مشارکت صادقانه همه کارکنان و معلمان و  عوامل مدرسه است.کار معلم و مربیان هنرمند این است که با فعالیت های زنده و پویا و با  ایجاد لحظه های نشاط آور مفاهیم را به فراگیران عرضه کنند، نه آنکه به عنوان یک  وظیفه مکانیکی ، بدون تحریک اشتیاق دانش آموز و بدون نوآوری و خلاقیت باشد تنها ذهن دانش آموز نباید صرفاً مکانی برای انباشتن اطلاعات و محتویات کتاب باشد ،  بلکه باید به رشد همه جانبه دانش توجه شود.. فراگرفتن برخی دروس با نشستن بر روی  نیمکت مدرسه و گوش دادن به سخنان معلم میسر نیست شاید آموزش صرف صورت گیرد   اما در آموزش واقعی باید دانش آموز از کلاس بیرون بیاید و وارد زندگی و  اجتماع شود. فراهم نمودن این فرصت برای دانش آموز باعث می شود تا ذهن فراگیر را بر  انگیزاند و او را به سوال و کنجکاوی کشانده، محرّک فکر، جهت دستیابی به نو   آوری و خلاقیت شود. همچنین در مدرسه طوری برنامه ریزی شود که معلم ودانش آموز اندیشه خلاق خودرا  به کار ببندند و مهارت هایی مانند تفکر حل مسئله وتصمیم گیری را کسب کنند.  دانش آموز را باید آموزش داد تا مهارت و دانش را بیاموزد نه آنکه چیزی را به  او القاء کرد.هدف ، پرورش استعدادهاست (الیوت، 2003:ص103) .در این پژوهش محقق در پی دستیابی به این هدف است که نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی- تحصیلی-عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان به چه صورت است.

    بیان مسئله

    یکی از وظایف اصلی نظام تعلیم و تربیت در هر جامعه، فراهم کردن زمینه و فرصت های مناسب یادگیری به منظور رشد و شکوفایی استعدادهای گوناگون و متنوع دانش آموزان است.علاوه بر نیازهای متنوع دانش آموزان، نیازهای برخاسته از شرایط خاص فرهنگی اجتماعی در ابعاد ملی و محلی و هم چنین اقتضائات بین المللی، نظام های آموزشی را با چالش جدی ر وبه رو نموده است. هر کشور بنا بر دیدگا هها و رویکردهای حاکم بر نظام برنامه ریزی درسی و آموزشی با شیوه های متفاوت به دنبال تدابیر مناسب برای مواجهه با چالشهای فوق می باشد.یکی از راه های برون رفت از این چالش ها طراحی مناسب فعالیت های فوق برنامه برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانش آموزان با لحاظ نوعی آزادی عمل و قدرت انتخاب، انجام کار گروهی، وجود انعطاف و سایر ویژگی هاست. فعایتهای فوق برنامه ،مجموعه ای از تجارب ،فعالیتها و فرصتهایی است که در درون یا خارج از کلاس درس طراحی و اجرا می شوند و اهد افی نظیر :رفع نارساییهای برنامه درسی،غنی سازی برنامه ها به منظور تعمیق یادگیری ،توجه به استعدادها ، نیازها وعلایق متفاوت شاگردان ،کمک به پرورش تواناییهای فردی آنان را دنبال می کند ودگرگون ساختن محیط آموزشی وتبدیل آن به محیط پر نشاط و پویا می انجامد . از سویی دیگر سبب آماده ساختن فراگیران برای ایفای مناسب نقش ها و مسئولیتهای اجتماعی می گردد و مشارکت در توسعه مستمر موفقیتهای زندگی رادر پی دارد (احمدی ،1384:ص165). فعالیتهای فوق برنامه به عنوان راهکاری برای بهبود نظام تعلیم وتربیت شناسایی شده است.موفقیت فعالیت های فوق برنامه علاوه بر علایق دانش آموزان بستگی به عواملی چون دیدگاه مدیران و دبیران مدارس دارد .چرا که این افراد با برنامه ریزی و هدایت فرایند دانش آموزان را در رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی یاری می کنند. فعالیتهایی چون :تحقیق وآزمایش ،بازدیدهای علمی ،کنفرانسها ،مسابقات و ... موجب تعمیق یادگیری وپیشرفت تحصیلی می شود .. الیزابت[1]  این تعریف را از فوق برنامه ها ارائه داده است:فعالیتهای فوق برنامه فرصتهایی هستند برای درگیر کردن دانش آموزان وسو بخشیدن به فعالیتهای آموزشی وغیر آموزشی .این فعالیتها تحت نظارت وحمایت مدرسه انجام می گیرند .بسته به مقدار بودجه مدرسه و برنامه واهداف آن این فعالیتها در داخل مدرسه ،خارج از مدرسه یا هر دو صورت می گیرد (الیزابت[2]  ،2006:ص75).از جمله مسائلی که فعالیت های فوق برنامه درسی بر آن تاثیر دارد،عملکرد اجتماعی ،عاطفی و فرهنگی و تحصیلی آنها خواهد بود یکی از خصایص مهم کودکانی که از رشد اجتماعی کافی برخوردارند، این است که آنها واجد مهارت های اجتماعی هستند ، به عبارت دیگر می دانند چگونه کنش کنند تا خوشایند دیگران باشند. بسیاری از روان شناسان بر این باورند که رشد ناکافی مهارت های اجتماعی نقش بسزایی در ناکامی و شکست های آتی کودکان دارد. کودکانی که توانایی های ضروری برای کارکردهای بین فردی مؤثر را یاد نگرفته اند ؛ پرخاشگر، تندخو و منزوی هستند و مورد تنفر دیگران قرار گرفته و توان همکاری مؤثر با دیگران را ندارند و به شدت در معرض خطرات جسمی، روحی، اخراج از مدرسه و غیره می باشند(وارد[3]،2004:ص85) بنابر این سازگاری و هماهنگ شدن با خود و محیط پیرامون خود برای هر موجود زنده ای ضرورت ی حیاتی است، تلاش روزمره  آدمیان جملگی بر حول سازگاری دور می زند. هر انسان هوشیارانه یا ناهوشیارانه می کوشد، نیازهای متنوع و گاه متعارض خود را در محیطی که در آن زندگی می کند، برآورده سازد. در شکل گیری سازگاری اجتماعی عواملی چون شیوه های تربیتی، عوامل آموزشگاهی، ارزش ها و اعتقادات حاکم، گروه همسالان، خانواده و آموزش و پرورش موثّر است(ظهیری زاده،1382:ص66).یکی دیگر از عوامل متاثر از برنامه های فوق برنامه درسی پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان است از دیرباز مساله از بین بردن افت آموزش یا پیشرفت تحصیلی مورد بحث و تفحص متخصصان تعلیم و تربیت بوده و همواره در پی آن پیشنهادات، راهکارها و سیاست هایی به همین منظور وجود داشته تا بتواند جلوی این معضل فرهنگی را گرفته و استفاده بهینه از امکانات مالی و منابع محدود کشور به عمل آید تا شاید برای همیشه این مشکل اساسی آموزش زدوده شود و دیگر شاهد حیف و میل شدن بیهوده بودجه های نظام آموزشی خود نباشیم.

    موضوع جلوگیری از افت تحصیلی یا کوشش در جهت پیشرفت تحصیلی بالنفسه از اهمیت ویژه یی برخوردار است و همواره مورد توجه تمامی مسوولان نظام آموزشی قرار گرفته است و سعی و تلاش دارد بتواند با بسیج نیروهای کارا و کارآمد سطح علمی و فرهنگی افراد را ارتقا داده و مراکز و موسسات صنعتی، علمی و تجاری جامعه را از وجود متخصصان آگاه و توانمند بهره مند سازد. از این جهت سعی و تلاش همه ما این بوده که در یاری رساندن به این هدف ارزشمند تا جایی که می توانیم در این راه خود را مسوول دانسته و تلاشی بسیار ناچیز ولو در ارائه یک راهکار کوچک انجام داده یا با یادآوری و انجام و اجرای شیوه ها و برنامه های خاص آموزشی راه رسیدن به این هدف را تسهیل بخشیم.فعالیت های فوق برنامه درسی و مدراس همچنین میتواند بر عملکرد عاطفی دانش آموزان تاثیر گذارد از آنجا که خانواده ماهیتی عاطفی دارد، باید با دانش آموزان در مدارس رابطه ای دوستانه و صمیمانه برقرار کرد، زیرا آنها به شدت تفاوت فردی پیدا کرده اند؛ چراکه درک آنها از پدیده ها متفاوت گشته و ایجاد این رابطه، باعث بروز احساسات دانش آموز می شود تا آنها را به صحبت واداشته و پیوندهای عاطفی بین دانش آموز و مدرسه برقرار گردد. همانطور که موضوع تعلیم و تربیت، انسان است و انسان از ریشه کنار هم بودن و انس می آید، اجزا و ارکان مدرسه نیز باید با یک هدف مشخص در کنار یکدیگر قرار گیرند تا پیوندهای عاطفی به صورت زنجیره ای و رعایت حس مسئولیت صورت گیرد. این پژوهش در پی دست یابی به این سوال است که آیا فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی – تحصیلی – عاطفی دانش آموزان ابتدایی تاثیر دارد؟

     

    اهمیت وضرورت  پژوهش

    آنچه مسلم می باشد این است که زندگی انسانها در کنار یکدیگر بدون تعامل و سازگاری مشکل آفرین خواهد بود.لذا جریان تربیت در پی آن است که انسانها را با هر آنچه که مایه یک حیات خوب و مناسب توأم با ثبات می باشد آشنا گرداند و انسان ها را در مسیر رشد و ارتقا قرار دهد که در پرتو آن بتوانند به حیات موثر خویش ادامه دهند.در گذشته این کار به عهده نهاد خانواده بود و سایر نهادها نقش چندانی در این خصوص ایفا نمی کردند.بر اثر دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی که در جوامع بشری ایجاد گردید نقش و بافت خانواده تغیر گردید و از آن به بعد بخش عظیمی از این وظیفه [ تربیت نسلها ] بر عهده نهاد آموزش و پرورش قرار گرفت.آموزش و پرورش نیز جهت انجام آن در قالب برنامه درسی و محتوای کتب درسی سعی در تحقق اهداف خویش برآمد.اما به زودی متوجه گردید که این بعدبه تنهایی قادر به تحقق بخشیدن به هدفهای عالی انسانی که مورد نظر تربیت می باشد نخواهد بود بر این اساس می باشد که فعالیت های تربیتی – اجتماعی و فوق برنامه در کنار جریان رسمی آموزش و پرورش جایگاه خویش را باز می نماید به همین خاطر بوده است که در دانشگاه ها برای برخی رشته های مرتبط با فعالیتهای امورتربیتی دروسی جهت آشنایی آنان مورد نظر گرفته شده است.

    درک این معقوله که فوق برنامه درسی و مدرسه بسیار به نظرات و دیدگاه برنامه ریزان مجریان امر آموزش،تربیت و پرورش بستگی دارد.رسالت آموزش و پرورش در هر کشوری تقویت نگرش انسانی به زندگی و ارتقا فلسفه آن و ایجاد توانایی در افراد جامعه برای زندگی سالم و سازنده است.یکی از ویژگی های آموزش و پرورش پیشرفته توجه ویژه به فعالیت هایی است که دانش آموزان در بیرون از کلاس و مدرسه انجام می دهند این قبیل فعالیت ها بدون شک بیشتر از فعالیت های کلاسی در رشد دانش آموزان موثر هستند. بر دستگاه تعلیم و تربیت هر کشوری واجب است در راستای این امر وارد عرصه شده زمینه های اجرایی این فرایند را فراهم بیاورد.توسعه و غنی سازی فعالیتهای مکمل و فوق برنامه با توجه به رویکرد نسبتا متمرکز برنامه ریزی درسی و توجه کافی نداشتن به رشد مهارت های اجتماعی،عاطفی،وشناختی فراگیریان در فرایند یاد دهی یادگیری لازم است برای تعدیل نارسایی و کاستی های برنامه درسی توجه به علایق و استعداد ها ،پاسخ به نیاز های فردی،غنی سازی اوقات فراغت ،پاسخ به تحولات پرشتاب دنیای امروز و تعمیق فرایند یاد دهی- یادگیری فعالیت های مکمل و فوق برنامه برای اجرا در مدارس در نظر گرفته شود(ابراهیمی،1392).

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش فعالیت های فوق برنامه درسی بر عملکرد اجتماعی - تحصیلی - عاطفی دانش آموزان مقطع ابتدایی از دیدگاه معلمان

    فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت وضرورت  پژوهش.... 5

    اهداف پژوهش.... 6

    سؤالات تحقیق.. 7

    تعریف نظری وعملیاتی متغیرها 7

    تعاریف مفهومی.. 7

    تعریف عملیاتی.. 8

    فصل دوم ادبیات و پیشینه پژوهش

    مقدمه. 10

    اهمیت آموزش و پرورش... 10

    اهداف آموزش و پرورش... 11

    فعالیت های فوق برنامه درسی.. 13

    فعالیتهای مکمل و فوق برنامه. 14

    مفهوم یادگیری در فعالیتهای مکمل و فوق برنامه. 15

    ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه. 16

    ارزش فعالیتهای فوق برنامه. 18

    چگونگی موثر ساختن فعالیتهای فوق برنامه. 25

    مهارتهای اجتماعی.. 26

    مبانی نظری مهارتهای اجتماعی.. 26

    تعریف مهارتهای اجتماعی.. 28

    ماهیت مهارت اجتماعی.. 32

    مهارتهای لازم برای ارتباطات اجتماعی.. 36

    مهارتهای دریافت... 36

    مهارتهای پردازش... 37

    مهارتهای پیام رسانی.. 37

    انواع مسائل اجتماعی نوجوانان. 38

    وظایف مدرسه در قبال تربیت اجتماعی افراد. 38

    روابط اجتماعی بر اساس نقش های اجتماعی.. 39

    روابط اجتماعی بر اساس پایگاههای اجتماعی.. 40

    روابط اجتماعی بر اساس فرایندهای اجتماعی.. 41

    عوامل خانوادگی.. 42

    عوامل اجتماعی.. 43

    پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری.. 43

    آموزش مهارتهای اجتماعی.. 45

    اصول یادگیری در آموزش مهارتهای اجتماعی.. 47

    آموزش مهارتهای اجتماعی به صورت گروهی.. 48

    برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی.. 48

    عملکرد تحصیلی.. 49

    پیشرفت تحصیلی.. 50

    عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی.. 51

    سایر عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی.. 52

    انگیزه و اثر آن در پیشرفت تحصیلی.. 53

    معیارهای پیشرفت تحصیلی.. 56

    تاثیر گرمی و صمیمیت معلم در پیشرفت تحصیلی دانش آموز. 57

    عملکرد عاطفی.. 58

    عاطفه یا هیجان به چه معناست... 59

    نگاه کارکردی به عواطف و هیجانات... 64

    محدودیت های نظریه. 66

    کارکرد عواطف و هیجانات مثبت... 66

    تعداد حالت های عاطفی هیجانی.. 67

    نظریه هوش هیجانی دانیل گلمن.. 68

    تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور. 70

    تحقیقات داخلی.. 70

    تحقیقات خارجی.. 72

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش

    مقدمه. 75

    روش پژوهش.... 75

    جامعه آماری.. 75

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 76

    ابزارگرد آوری اطلاعات... 76

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 76

    فصل چهارم : تجزیه تحلیل داده ها

    توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان بر حسب  سطح تحصیلات... 79

    توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان بر حسب  وضعیت تأهل.. 80

    توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان بر حسب  وضعیت جنسیت... 81

    توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان بر حسب  نوع مدرسه. 82

    توزیع فراوانی پاسخ‌دهندگان بر حسب سابقه تدریس.... 83

    بخش دوم آمار استنباطی.. 84

    فصل پنجم بحث و نتیجه گیری

    مقدمه. 88

    بحث و نتیجه گیری.. 88

    محدودیت های پژوهش.... 91

    پیشنهادات کاربردی.. 92

    پیشنهادات پژوهشی.. 92

     

    .

    منبع:

    ابوالقاسمی، فرحناز . ( 1388 ). هنجاریابی عاطفه مثبت و منفی و اعتباریابی همزمان آن

    اتابکی،علی محمد؛ مصطفی پور،مریم ؛ مصطفی پور،جاسم (1393)بررسی تاثیر فعالیتهای فوق برنامه بررشداجتماعی وعملکردتحصیلی دانش آموزان دختر مدارس متوسطه شهر مرودشت.همایش ملی علوم تربیتی وروان شناسی

    احمدی فاطمه(1384)یادگیری وفعالیتهای مکمل وفوق برنامه مجموعه مقالات برگزیده ی همایش تبیین جایگاه فعالیتهای مکمل وفوق برنامه تهران :انتشارات رسانه تخصصی.

    به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی وغلامعلی لواسانی ،مسعود.(1389). تاثیرآموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحسیلی دانش آموزان دیر آموز،فصل نامه نوآوری های آموزشی،سال9،شماره33،صفحه1.

    بیرامی، منصور و  مرادی، علیرضا .(1385). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان،فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، سال1، شماره4، صفحه48-51.

    پورشافعی، ه. ( 1380 ). بررسی رابطه عزت نفسبا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان قائن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

    ترابی ،فتانه(1385)بررسی رابطه فعالیتهای فوق برنامه و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان ٠ پایان نامه کار شناسیی ارشد ، پژوهشکده تعلیم وتربیت تهران.

    جوادی نیا ،سید هادی ( 1389 )بررسی عوامل موثر بر میزان مشارکت پسران دبیرستان شهرستان کرج در فعالیت های فوق برنامه

    حسینی نسب، سیدداود ؛ مصرآبادی ، جواد و آقاجان زاده ، ناهید.(1389).بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه تبریز ، مجله علوم تربیتی ، سال 3 ، شماره 11 ، ص 47 -64 .

    رحیمی ،حسن؛  رضایی نیارکی، فهیمه؛  زراعتی ایده لو،رقیه(1393)تاثیر فعالیتهای فوق برنامه برپیشرفن تحصیلی دانش آموزان ازدیدگاه مدیران دبیران ودانش آموزان شهرستان های استان تهران نخستین همایش ملی علوم تربیتی وروان شناسی

    رشیدی ،علی اشرف .(1383). آموزش مهارتهای اجتماعی به جوانان ،نشره محایت ،شماره 14.

    رضوی، سید عباس(1389) طراحی الگوی برنامه ریزی درسی درخصوص تربیت سیاسی دوره ابتدایی،دانشگاه علامه طباطبایی.

    ریتزر ،جورج ( 1374 )نظریه های جامعه شناسی در دوران معاصر ،ترجمه محسن ثلاثی ،تهران ،انتشارات علمی .

    زراعت، زهرا و  غفوریان علی، رضا .(1388). اثر بخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان، مجله راهبردهای آموزشبهار، دوره2، شماره1، صفحه63-57.

    سبحانی نژاد، مهدی ویوزباشی، علیرضا وعیوضی، مریم و میهمان دوست، زهرا (1387) تب یین چالش ها و راهکارهای بهره گیری از فعالیت های فوق برنامه مدارس جهت تربیت شهروندی دانش آموزان مجموعه سبک های تفکر و مهارت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله پژوهش های نوین روانشناختی، سال2، شماره5، صفحه91-98.

    شریعتمداری , علی (1384) . اصول و فلسفه تعلیم و تربیت , چاپ نوزدهم , تهران : امیر کبیر

    شماره ، هوشمند .(1376). بررسی رابطه خودپنداره کلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان سرامد و عادی سال اول راهنمایی گرگان،رشته روانشناسی عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر پروین کدیور.

    ظهیری زاده، محمد،(1382) بررسی آسی بهای ناشی از عوامل آموزشگاهی در فرایند یادهی یادگیری پایان نامه ،« دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر شیراز  کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    قلتاش ،عباس؛  اوجی نژاد،احمدرضا؛ حسنپور، منصوره(1392).تاثیر فعالیتهای فوق برنامه مدارس برمهارتهای اجتماعی وخلاقیت دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی شهرمودشت پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه آزاد اسلامی واحدمرودشت دانشکده علوم تربیتی وروان شناسی کارشناسی ارشد امور فرهنگی ،دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی

    کشمیری، معصومه.(1388).مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و عادی ،مجله تعلیم و تربیت استثنایی ،شماره 95،ص23-31.

    کارتلج.جی و میلبرن.جی.اف.(1990). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین نظری نژاد(1375)، چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.

    کلینکه، کریس. ال.(1995). مهارت های زندگی. ترجمه شهرام محمدخانی.( 1380 ).. تهران: انتشارات سپندهنر.

    گریانلو ،احمد ( 1387 )بررسی نقش فعالیتهای فوق برنامه مدارس در رویارویی با گرایش به عناصر فرهنگ بیگانه ،پایان نامه

    گیلک، مهناز،(1390). آموزش مهارت های زندگی از طریق فعالیت های مکمل و فوق برنامه مدارس، نشریه پیوند، انجمن اولیاء و مربیان ایران.

    محمدی نسرین، فرضی زهرا. (1383). بررسی رابطه بین از خود بیگانگی با خودپنداری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان شهر اردبیل، پایانامه کارشناسی دانشگاه آزاد واحد اردبیل ، رشته روانشناسی بالینی.

    محمدی، محمد و رضایی، شهرام.(1389).مقایسه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان مادران شاغل و غیر شاغل، پایانامه دانشگاه آزاد اردبیل.

    مستعلمی، فروزان؛ حسینیان، سیمین  و یزدی، سید منور . (1384). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، ستال 5 ، شماره 4 ، ص 437 – 450.

    ملکی تبار، علیرضا؛ خوش کنش، ابوالقاسم و خدابخشی کولایی، آناهیتا.(1390). مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر سالم و نابینا. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره13، شماره10، صفحه33.

    ملکی، حسن (1387)برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل) مشهد: نشر پیام اندیشه.

    میرزا حسن، وحید، دخت، بهمن .(‌1369). بررسی رابطه بین سطح خود پنداره با سطح در آمد خانواده و پیشرفت تحصیلی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد تهران .

    میرکمالی، محمد(1371) انگیزش در سازمانهای آموزشی. مجله مدیریت درآموزش و پرورش، سال اول،شماره 1،بهار24.

    نادری، امیر ( 1390 ) طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی فعالیت های فوق برنامه برای دانش آموزان دوره دبیرستان با تاکید بر آموزش همگانی

    ندیمی،محمد تقی(1388) آموزش و پرورش،چاپ دوم،تهران، انتشارات شومیز

    نریمانی، محمد؛ امینی زرار، محمد؛  برهمند، اوشا و  ابوالقاسمی، عباس. (1386). ارتباط سرسختی روانشناختی سبک های تفکر و مهارت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله پژوهش های نوین روانشناختی، سال2، شماره5، صفحه91-98.

    نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن و  شیخیانی، محمد. (1383). مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر بوشهر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دوره 11، شماره4، صفحه13.

    نیسی، عبدالکاظم؛ نجاریان، بهمن و  شیخیانی، محمد. (1383). مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانش آموزان سال دوم متوسطه شهر بوشهر، مجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دوره 11، شماره4، صفحه13.

    هارجی، اون ؛ ساندرز  ، کریستن و دیکسون ، دیوید .( 1994). مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی.، ترجمه بیگی ، خشایار و فیروزبخت ، مهرداد(1386) ، تهران انتشارات رشد چاپ دوم،صفحه 63-57.

    یارمحمدیان، محمدحسین؛ مولوی، حسین و  ایران پورمبارکه اختر. (1382). بررسی رابطه بین دوستی های دو جانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره4، شماره2، صفحه8-7.

    www.Danesh school.com.نویسنده:جعفر ابراهیمی،1392

    Babakhani ، Narges.(2011).The effects of social skills training on self- esteem and aggression male adolescents. Original Research Article. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 30 , Pages 1565-1570.

    Barker,S.(2002).A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to university, stress, health and academic motivation and performance. . Journal of  Development of Psychology, 35(1), 658-663.     

    Bong, M., & Skaalvik, E.M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: how different are they really? Educational Psychology Review, 15(1):1-40

    Brcbcne،Martin  ؛Schaub، Daniela؛ Juckel، Georg and Langdon ،Robyn (2011) . Social skills  and  behavioral problems in schizophrenia : The role of mental state attribution, neurocognition  and clinical symptomatology .  Original Research Articl Psychiatry Research, Volume  Issue 1,pages 459-854.

    Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.

    Dembo,m.h.(1994) .appling educational psychology. New York logman and publishing group.londan.  

    E.S. van Vugt , M. Deković , P. Prinzie , G.J.J.M. Stams & J.J. Asscher a (2013) Evaluation of a group-based social skills training for children with problem behavior, journal of Children and Youth Services Review, 35 ,162–167.

    Eisenberg, n, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Masz K,P., smit, M., & karbon, M. (2003). The role of emotionally and regulation in children’s social Functioning: A longitudinal study. Journal of  Child development, 66, 1360-1384.

    Elliot, S. N., & Gresham, F. M.(2005). Social skills interventions for children . . Journal of  Behavior Modification, 17.287-313.

    Gerardi, Steve . (2005). Self-concept of ability as predictor of academic success among urban technical college students. The social science journal.Journal of EducationalPsychology.42.295-300.

    Ghaffar،A؛ Banijamali، sho؛ Ahadi، H and  Ahghar ،G. (2011).The investigation of the effectiveness of social skill training in theory of mind improvement in aggressive students and the assessment of it's effective stability .Original Research Article Procedia - Social and Behavioral Sciences, Pages 1519-1525.

    Gorman, Jc. (2001). Emotional disorders & learning disability in the elementary classroom. California.

    Gresham, F. M, and Elliot, S. N.(1987). The Relationship Between Adaptive Behavior  and  social skills: Issues in Definition and   Assessment , journal of special Education, 27,167-787.

    Gresham, F. M.(2000). Social skills training with handicapped children: A review . Review of Educational Research,51(1), 139-176.

    Hill J. )2002( Biological, phychological and social process in the conduct disorders. . Journal of Child Psychology &Psychiatry;43(1):133-164

    Jung Kim، Min؛ Sim Doh، Hyun؛ Sung Hong ،Jun and Kyung Cho،Mi. (2011). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South Korea .Original Research Article. . Journal of Children and Youth Services Review, Volume 33, Pages 838-845.

    Kristi Kõiv .(2012) Social Skills Training as a mean of improving intervention for bullies and victims , Procedia - Social and Behavioral Sciences , 45, 239 – 246.

    Liberman. R.P (1989) , social Skills traning for  Psychiatlic patients.Pergamon Press.U.S.A 

    Megan M McClellanda,  Frederick J Morrisona , Deborah L Holmesa(2000), Children at risk for early academic problems: the role of learning-related social skills  , Early Childhood Research Quarterly, Volume 15, Issue 3, Pages 307–329.

    Merrel, k. w., & Gimpel, G. A. (2001). Social skills of children and adolescents: conceptualization, assessment and treatment, new Jerscy: Lawrence Erlbaum associates, Inc. 

    Nasram Shayan ,Teymor AhmadiGatab (2012) The effectiveness of social skills training on students' levels of happiness , journal of Procedia - Social and Behavioral Sciences , 46 , 2693 – 2696

    Nilsen ،Wendy؛ Karevold، Evalill؛ Røysamb ،Espen ؛ Gustavson، Kristin and S. Mathiesen، Kristin .(2012).Social skills and depressive symptoms across adolescence: Social support as a mediator in girls versus boys .Original Research Article Journal of Adolescence, In Press, Corrected Proof, Available online، 65, 709– 717.  

    Osterman, K. (2000). Student need for Belonging in the school commenting. Review of Educational research, 70, 323-367.

    Rosenberg, S. (1988). Self and others: studies in social personality and autobiography. Journal of  Advances in experimental social Psychology. 21. pp.56-96.

    Rutter.M, Tizard.T)1970(, Witmore K. Education, Health and behavior. London: Longman.

    Ward, S.M. (2004). Our children's social skills. Eric Digest. ERIC Document Reproduction Service, Retrieved http://www.eric.ed.gov/ERICPortal/recordDetail?ac cno=ED411279.

    Welsh, M., Parke, R., Widaman, K. & Oneil, R. (2001). Linkages between children‘s social and academic competence: Longitudinal analysis. Journal of School Psychology, 39(6), 463-482.

    Wiliams, G. J.,& Reisberg, L.(2003). Successful inclusion: teaching social skills trough curriculum integration . Intervention in School & Clinic , 38(4),205-210.

    Xing Tan ،Tony and  Camras ،Linda A. (2011). Social skills  of adopted  Chinese girls at home and in school: Parent and teacher . ratings  Original Article Children and Youth Services Review, Volume 33 ،pages 1452-545.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت