پایان نامه بررسی مقایسه ای میزان استرس در بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word کد فایل: 10001842
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۴,۰۰۰ تومان
قیمت: ۱۱,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی مقایسه ای میزان استرس در بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان اردبیل

    پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی

    چکیده

     

    هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای میزان استرس در بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان اردبیل که جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان شاغل و خانه دار ساکن در شهر اردبیل می باشد نمونه شامل40 نفر که 20 نفر از بین زنان شاغل و 20 نفر از بین زنان خانه دار استفاده شد که با روش نمونه گیری به صورت تصادفی انتخاب شدند با استفاده از نرم افزار SPSS و استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی بدست آمد بین زنان شاغل و خانه دار  متفاوت است و استرس در زنان شاغل بالاتر از زنان خانه دار  است با بالا رفتن میزان درآمد استرس افراد افزایش یافته است و میزان استرس افراد تاثیری ندارد و با بالا رفتن میزان تحصیلات استرس افراد کاهش یافته است.

    کلمات کلیدی: استرس ، زنان شاغل و خانه دار

    مقدمه

    افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به استرس و پیامدهای آن هوشیار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتی کودکان از آلودگی محیط زیست امکان وقوع یک جنگ هسته ای به پایان رسیدن منابع طبیعی وجوه اافزوده های غذایی و مواد سرطان زا و .... سخن می گویند و تمامی اسائل بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می دهند . زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه ای روز افزون را تامین نمایند . طلاق افزایش یافته ، ازدواج مجدد هم امری نا ممکن نیست افزون رسانه های گروهی ، افراد به مشاهده ی صحنه های جنگ خشونت ، تخریب ، بی رحمی و مرگ و کشتار عادت داده اند (استوا ، 1998).

    استرس یکی از مفاهیم مهم در مطالعه روانشناسی و بهداشت روانی به شمار می آید و به کفیات گوناگون در زندگی اطلاق می شود و به عنوان علل بسیاری از درد ها ، ناراحتی ها و بیماری ها و بیماری ها تلقی می شود . مردم عادی آن را پدیده ای رنج آور و ناخوشایند ، پزشکان مسئله را از دید واکنش های فیزولوژیک روانپزشکان بنا را بر فشارهای عصبی و به کار بردن مکانسیم های سایکوفیزیولوژیک و بالاخره روانشناسان آن را تغییر رفتار و حالات هیجانی و بحرانی می دانند (اتکینسون ، ترجمه براهنی ، 1368).

    مطالعه استرس به عنوان احساس حاصل از ارزیابی موقعیتی به عنوان فشار یا اضافه باری به منابع روانشناختی ، مطالعه چگونگی تعادل بین جسم و روان است . محققان بر این نکته توافق دارند که ما را در وریطه ی یک همه گیری استرس هستیم که باعث بیماری و حتی مرگ می شود . اما درباره ی چگونگی تعریف استرس توافق کمتری دارند . تعریف استرس دشوار است . نظریه پردازان مختلف این اصطلاح را به شیوه های مختلفی بکار برده اند . یکی از شیوه های رایج تعریف استرس در نظر گرفتن آن به عنوان محرک است . توماس هوامز (1979) استرس را واقعه محرکی که لازم است فرد با آن سازگار شود تعریف کرد . بنابراین استرس به عنوان یک محرک ، هر موقعیتی است که در خواست های غیر معقول و فوق العاده را داشته و نیازمند تغییر در الگوی زندگی جاری فرد باشد (هولمزو راهه 1976)

    موارد استرس به عنوان یک محرک شامل امتحان بلایای طبیعی و جدایی زناشویی است این واقع استرس زا هستند . چون فرد را ملزوم به انجام رفتارهای سازگارانه برای کنار امدن با درخواست های محیطی تحمل شده می کند .

    استرس به شکل دیگر می تواند به صورت پاسخ فیزیولوژیکی در نظر گرفته شود (سیله 1976) طبق نظر هانس سیله فیزیولوژیست ، الگوی نا متمایز فعالیت فیزیولوژیکی ذاتاً ناگوار است . زیرا تند شدن ضربان ، قلب ، تند شدن تنفس و افزایش تنش عضلانی و کارکرد تعادل حیاتی را مختل می کند . طبق نظریه سیله ، هرگاه شخصی برای مدت طولانی انگیختگی ، فیزیولوژیکی را تجربه کند (مثل بیمار تب دار ) بدن دچار استرس می شود . پژوهشگران دیگر می گویند واکنش استرس نه تنها تغییرات فیزولوژیکی بلکه اختلال واکنش های رفتاری – حرکتی (مثل لرزش دست ، اختلال های گفتاری) آشفتگی هیجانی و بدکاری شناختی را شامل می شود (لازاروس 1966).

    چون مردم به محرک های یکسان ، به صورت متفاوت واکنش نشان می دهند پس باید استرس را چیزی بیش از یک محرک در نظر گرفت . لازاروس و فوکلمن مخالف در نظر گرفتن استرس به عنوان پاسخ فیزیولوژیکی نیز هستند . بسیاری از وقایع زندگی نظیر ورزش و عاشق شدن ، به تشدید فعالیت دستگاه عصبی خودمختار می انجامد ولی شخص ورزش و عشق را به عنوان یک عامل استرس زا تجربه نمی کند .

    بیان مسئله

     

    استرس به سه مفهوم در نظر گرفته شده است (الهه میرزایی ، 1378 ) در یک رویکرد ، تمرکز بر محیط معطوف است و استرس به عنوان محرک توصیف شده است که شامل واقعه یا رشته ای از شرایط ویژه به عنوان مثال ، زمانی که فرد می گوید شغل من بسیار پر استرس است از همین دیدگاه به مفهوم استرس نگاه کرده است . وقایع و شرایطی تهدید کننده یا زیان بخش اند و در نتیجه احساس تنش ایجاد می کند ، استرس زا خوانده می شود .

    رویکرد دوم استری را به عنوان پاسخ در نظر گرفته و تمرکز آن بر واکنش مردم به عوامل استرس زا ست . از این دیدگاه مردم به نقشی که احساس می کنند استرس می گویند ، مانند زمانی که فرد می گوید : به هنگام سخنرانی احساس استرس می کنم . پاسخ فرد شامل دو جزء مرتبط با هم است . جزء شناختی که شامل رفتار ، الگوی فکری و احساسات است . مانند زمانی که احساس می کنید عصبی هستید و جزء فیزیولوژیکی که برانگیختگی های جسمی را در بر می گیرد مانند زمانی که قلبتان تند تند می زند دهانتان خشک می شود و عرق می کند (الهه میرزایی ، 1378).

    رویکرد سوم ، استرس را فرایندی می دانند که در عین آنکه در برگیرنده استرس زا ها و فرسایش هاست اما بعد مهم دیگری را نیز به آن می افزاید و آن رابطه ی میان فرد و محیط است ( به نقل از همان کتاب) این فرآیند شامل تعامل ها و تطابق های دایم مسان فرد و محیط است که هر یک بر دیگری اثر می گذارد و از دیگری اثر می پذیرد و بر اساس این نظریه ، استرس تنها یک محرک یا پاسخ نیست بلکه فرایندی است که فرد می تواند از طریق راهکارهای رفتاری ، شناختی و احساسی به گونه ای فعال از تاثیرات آن بکاهد .

    ارزیابی وقایع به عنوان پر استرس به دو گونه گروه از عوامل بستگی دارد ، عواملی که مربوط به فرد است و عواملی که به موقعیت بستگی دارد . عوامل فردی شامل ویژگی های شخصیتی ، هوش و انگیزش فرد می شود برای مثال ، افراد برخوردار از عزت نفس بالا بر این باورند که توانایی های لازم را برای برآوردن نیازهای یک موعیت را دارند . در صورت مواجهه با موقعیتی پر استرس ، ممکن است به عوض تهدید انگیز قلمداد کردن آن را به گونه ای مبارزه طلبی ببینند . در مورد انگیزه می توان گفت که هر چه هدف بیشتر در معرض خطر قرار گیرد و مهم تر باشد ، فرد میزان استرس بیشتر را ارزیابی خواهد کرد (الهه میرزایی ، 1378).

    الیس معتقد است باورهای غیر منطقی بسیاری از مردم موجب افزایش استرس آنها می شود عواملی که موقعیتی را پر استرس می کند در وهله ی اول وقایعی هستند که ملزومات شدیدی را می طلبند (پرسون و نیوفلد ، 1987).

    به عنوان مثال ، بیماری که در انتظار عمل جراحی دردناکی را می کشد ، این موقعیت را پیش از انجام گرفتن سنجش فشار خود استرس زا می بینند . گذارهای زندگی نیز استرس زا هستند (موس و شفر ، 1986).

    زندگی شامل وقایع مهمی است که مستلزم گذر کردن از یک مرحله یا موقعیت به مرحله یا موقعیت دیگر است که باعث ایجاد تغییرات بسیار زیاد و ملزومات جدیدی در زندگی می شوند . ازدواج کردن – رفتن به دانشگاه به ویژه اگر از شهر و خانه مان دور باشد – والد شدن – شاغل بودن – تغییر محل – از دست دادن همسر ، طلاق گرفتن .

    استرس در زندگی روزمره به وفور دیده می شود و همه افراد به دفعات متعدد تحت تاثیر استرس قرار می گیرند و آن را تجربه می کنند و وقتی که کسی دچار استرس شده وارد محیط درس یا دانشگاه می شود معمولاً همه دوستان و هم کلاسی ها متوجه می شوند و در تعامل با دیگران استرس فرد به آنها سرایت می کند .

    برای همین و آنچه گفتم در این تحقیق به بررسی میزان تحمل استرس در بین زنان خانه دار و مقایسه آن با زنان شاغل می پردازیم و به این دلیل که زنان در جامعه امروزه در محیطی با عوامل استرس زا برخورد دارند . می خواهیم بدانیم چه عواملی زنان را با توجه به سطوح مختلف آنها در جامعه دچار استرس می کند . این عوامل چه چیزهایی هستند . پس از توضیحات مختصر داده شد این سوال مطرح می شود که چگونه می توان میزان تحمل استرس زنان را بالا برد؟

    به نظر می رسد یکی از رویکردهایی که بتوان در پاسخ گویی به سوالات مزبور از آن یاری گرفت رویکرد شناختی – رفتاری باشد . چرا که با بررسی اجمالی ، مشخص می شود هر یک از این مفاهیم به نوعی بستگی به حالات شخصیتی ، عزت نفس ، اعتماد به نفس و به آن نگرش ها ، باورها و عقاید و تفکرات فرد دارد – پژوهش ها نشان داده که آرامش گام به گام ماهیچه ها در کاهش استرس بسیار موثر است . افراد با بهره گرفتن از تجارب خود ، مهارتهای کنار آمدن را شامل راهکارهایی که پیش از آن خودشان به کار برده با بکار گرفتن آنها را به وسیله دیگران دیده اند می آموزند ، روانشناسان بر آموزش کنار آمدن با استرس ، روش هایی تدوین کرده اند . بعضی از این روشها به طور عمده به رفتار فرد می پردازند و بعضی به فرایند تفکر (الهه میرزایی ، 1378).

     

     

     

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

     

    بررسی میزان استرس در زنان خانه دار و مقایسه آن با زنان شاغل شهرستان اردبیل

    هدف فرعی

     

    بررسی رابطه میزان درآمد خانوار و رابطه آن با میزان استرس زنان

    بررسی رابطه بین تعداد فرزندان و میزان استرس زنان شاغل و خانه دار

    بررسی رابطه بین سطح تحصیلات و میزان استرس زنان شاغل و خانه دار

    فرضیه های پژوهش

     

    میزان استرس در بین زنان شاغل بالاتر از زنان خانه دار است.

    با بالا رفتن میزان درآمد خانواده میزان استرس کاهش میابد .

    افرادی که دارای سطح تحصیلات بالاتری هستند میزان استرس کمتری تجربه میکنند.


     

    اهمیت و ضرورت پژوهش

     

    ضرورت این پژوهش در راستای بررسی میزان تحمل استرس استرس بین زنان شاغل و غیر شاغل صورت گرفته و می تواند اطلاعات مفیدی را در حیطه تصمیم گیری های متعدد در جامعه فراهم سازد که این عمل از طریق انجام تحقیقات منظم و شناسایی میزان استرس زنان امکان پذیر است در واقع می خواهیم بدانیم که در سطوح مختلف بررسی کنیم و راهکارهای مفیدی که باعث کاهش دادن این استرس ها می شود ارائه دهیم .

    عواملی که اهمیت این پژوهش را نشان می دهد این است که محیط شغلی محیطی استرس زا است و بسیاری از زنان شاغل دچار استرس می شوند . و همچنین زنان خانه داری که بیشتر وقت خود را در منزل سپری میکنند نیز استرس های متفاوتی تجربه میکنند . تجربه استرس برای زنان مستقیما در زندگی فردی و جامعه کوچک خانواده تاثیر گذار است که به طبع این جامعه کوچک تاثیراتی در جامعه بزرگتر خواهد داشت .بنابراین اهمیت کاهش استرس در زنان میتواند تاثیرات بسزایی در رفتار افراد جامعه و همچنین ایجاد محیط امن در خانه را داشته باشد .

     

     

    تعاریف نظری

     

    در لغت نامه آکسفورد (oxford Dictionary) تعریف استرس فشار است .

    فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی (1373) استرس را چنین تعریف کرده است . هر چیزی که در تمامیت زیست شناختی ارگانیسم اختلال به وجود آورد و شرایطی ایجاد کند که ارگانیسم طبیعتاً از آن پرهیز می کند استرس شمرده می شود ( ص 1449).

    استرس : حالتی پویا و هیجان انگیز است که فرد با یک فرصت ، محدودیت یا تقاضای غیر عادی مواجه می شود و واکنشهای احساسی فیزیکی و شناختی از خود نشنا می دهد (مقیمی 1378 ص 35).

    استرس : استرس را می توان به عنوان محرک یا تغییری در محیط داخلی یا خارجی تعریف کرد که در درجه آن از نظر قدرت و شدت تداوم از حد ظرفیت سازشی ارگانیسم فراتر رود و در نتیجه در شرایطی مشخصی بتواند به هم ریختن رفتار یا نوعی سازگار و اختلال منجر شود و احیاناً به بیماری منجر شود .

     

     

    تعاریف عملیاتی

     

    در جامعه ای هستیم اینطور معلوم است که برای اندازه گیری استرس ، خود عامل استرس دهنده را مورد مطالعه قرار می دهند ، در صورتی که این درست نیست و وجود یک میهمان ناخوانده در یک بدن ممکن است به هیچ وجه مورد اعتنا واقع شود و بدن در مقابل آن عکس العمل نشان ندهد و در بدن دیگری آنقدر مهم و قابل اعتنا باشد که همه زنگهای خطر را به صدا در آورد و بدن را به عکس العمل شدید وا دارد . بنابراین برای اندازه گیری استرس بهتر است تغییرات حاصله از ان را در بدن مورد دقت قرار داد و آنجا که ورود یک عامل جزئی است تحریک شدید دستگاه های بدن و هیپوتالاموس می شود آن را به خوبی و به موقع شناخت و از رورودش جلوگیری کرد ( پریور ، 1372)

    در این تحقیق منظور از میزان استرس نمره ای است که فرد در پرسشنامه مقیاس افسردگی و اضطراب و استرس لویندا بدست آورده است.

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی مقایسه ای میزان استرس در بین زنان شاغل و خانه دار شهرستان اردبیل

    فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 3

    اهداف پژوهش... 7

    هدف کلی.. 7

    هدف فرعی.. 7

    فرضیه های پژوهش... 7

    اهمیت و ضرورت پژوهش... 8

    تعاریف نظری.. 9

    تعاریف عملیاتی.. 10

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    مقدمه. 12

    مفهوم استرس... 12

    استرس به عنوان پاسخ درونی.. 17

    مقابله با استرس... 20

    انواع روشهای مقابله. 21

    شیوه های مقابله. 22

    تغییر در تفکر. 24

    رژیم غذایی.. 24

    ورزش و تمرینات منظم روزانه. 25

    تنفس ، یوگا 26

    اوقات فراقت و تفریح. 28

    عقاید. 28

    سیستم حمایتی.. 29

    شوخی.. 30

    بیانات شخصی خود آفرین.. 31

    روشهای کنار آمدن با استرس... 32

    روش مستقیم. 32

    کنار آمدن دفاعی.. 32

    منابع لازم برای مبارزه با استرس... 33

    ادبیات نظری.. 33

    راههای مقابله با استرس از دیدگاه پزشکی.. 35

    دیدگاه روانشناسی.. 38

    شخصیت نوع اول. 40

    دومین نوع شخصیت.. 40

    سومین نوع شخصیت.. 40

    مقابله با استرس از نظر دیدگاه روانشناسی.. 41

    انواع روشهای مقابله. 43

    پیشینه تحقیق. 43

     

    فصل سوم : روش تحقیق

    روش تحقیق. 52

    جامعه آماری.. 52

    نمونه پژوهش... 52

    ابزار پژوهش... 52

    چگونگی جمع اوری اطلاعات.. 53

    تجزیه و تحلیل داده ها 54

    فصل چهارم :تجزیه و تحلیل داده ها

    آمار توصیفی.. 56

    بخش دوم : آمار استنباطی.. 60

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری.. 64

    محدودیت پژوهشی.. 65

    پیشنهادات.. 66

    فهرست منابع. 67

    .

    منبع:

    ابطهی ، حسین والوانی ، مهدی (1371) پژوهش پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت در کشور ، فصلنامه مطالعات مدیریت ، شماره پنجم

    بلورچی ، پروین (1367) فشار روانی ، مولف شفر مارتین ، انتشارات درخشش

    دادستان ، پریرخ (1377) ، تنیدگی یا استرس (استورا) انتشارات رشد

    قاسم زاده ، فرید (1376) استرس و ریشه یابی عوامل ایجاد کننده و راههای مقابله با آن . انتشارات پزشک

    رجب پور ، محمد رضا (1379) علل فشارهای روانی ، انتشارات کومش

    نیک خواه ، مرتضی (1373) روشهای برخورد با استرس های زندگی ، انتشارات جوانه

    گنجی ، حمزه (1376) بهداشت روانی ، انتشارات ارسباران

    عظیمی ، سیروس (1372) اصول روانشناسی عمومی . انتشارات اشراقی

    مارشال ریو ، جان (1378) انگیزش و هیجان . مترجم : یحیی سید محمدی . انتشارات ویرایش

    آزاد ، حسین (1376) آسیب شناسی روانی . انتشارات بعثت 

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت