پایان نامه بررسی کارکرد خبری اینترنت از نظر دانشجویان دانشکده خبر اردبیل

تعداد صفحات: 79 فرمت فایل: word کد فایل: 10001825
سال: 1390 مقطع: کاردانی دسته بندی: پایان نامه هنر
قیمت قدیم:۱۴,۵۰۰ تومان
قیمت: ۱۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی کارکرد خبری اینترنت از نظر دانشجویان دانشکده خبر اردبیل

    پایان نامه کاردانی رشته عکاسی خبری

    چکیده

     

    اینترنت را می توان شبکه ای عظیم و متشکل از میلیون ها رایانه مختلف دانست که از شیکه های مختلف با کاربران گوناگون و دارای اهداف محاسباتی متعدد به وجود آمده است ولی در نهایت به صورت یک شبکه جهان شمول واحد در آمده و در مقیاس جهانی به هم متصل شده است. اینترنت به عنوان مدرن ترین و فراگیرترین رسانه مورد توجه تمامی جوامع می باشد و تمامی جوامع در صدد هستند تا با تحقیقات علمی بیشتر و دقیق تر از این رسانه نوین به نحو بهتری در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد رایانه مرکز تحقیقات فیزیک نظری ایران در سال 1372 هجری شمسی بود. در اینترنت مخاطبان می توانند به وسیله ابزارهایی خاص به طور مستقیم و بی واسطه نظر خود را به گردانندگان تلوزیون انتقال دهند.

    این پژوهش از نظر ماهیت و اهداف از نوع کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات برای پاسخ به سوالات از نوع توصیفی است، جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشکده خبر واحد اردبیل اعم از دانشجویان رشته های عکاسی خبری، خبرنگاری، روابط عمومی، فیلم سازی، تبلیغات و بازاریابی و رسانه می باشد. نمونه آماری تحقیق نیز 92 نفر بوده اند.

    نتایج تحقیق نشان می دهد که اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی دارای مزیت های فراوانی است و در این زمینه انقلابی بوجود آورده است که سرعت و گستردگی استرس از آن جمله است.

    در عین حال که اینترنت در زمینه خبررسانی مزیت های خوبی بوجود آورده است. اما نباید از معایب آن نیز از جمله افزایش خبرنگاری نشسته نیز در این رابطه غافل بود.

    مقدمه

     

    فضای مجازی و وب به عنوان بستر به اشتراک گذاری و اطلاعات امروزه نقش مهمی در شکل گیری هویت مجازی و یا هویت شبکه ای برای مردم کشورهای مختلف دارد. آن ها با حضور در این دنیای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به تبادل آرا و نظرات خود می پردازند بسیاری از روابط معمولی انسانی در این حوزه رنگ و بوی دیجیتال به خود گرفته است. تمام این اتفاقات چه در حالت خودآگاه و چه در حالت ناخودآگاه توسط افرادی صورت می گیرد که از نظر سطح دانش و موقعیت اجتماعی در شرایط مختلفی قرار دارند و بر حسب نیاز و توان خود اقدام به دریافت و یا نشر اطلاعات می کنند و با این کار در شکل گیری و تکوین پایه های جامعه اطلاعاتی تاثیر بسزایی دارند. در این میان ظهور و توسعه هزاران سایت وبلاگ فارسی زبان از کیفیت، طی چند سال اخیر حکایت از تحولی اساسی در دیدگاه مردم به موضوع اطلاعات و اطلاع رسانی دارد.

    در این بین وبلاگ، یک رسانه ی مدرن است و همه گیر بودن، یکی از ویژگی های مهم این رسانه است. رسانه ای که فرد می تواند در آن بدون محدودیت های مرسوم رسانه های دیگر قلم بزند. وبلاگ، سایت اینترنتی است که از سوی عامه ی مردم و اکثریت خاموشی نوشته می شود که به دلیل عدم دسترسی به رسانه ها و عدم نیاز به دانش فنی و تخصصی ، واگویه های خود را در اختیار شهروندان جامعه ی مجازی قرار می دهند.

    برخی در این میان معتقدند که وبلاگ تا تبدیل شدن به رسانه ای که تمام ویژگی های مشخص و کامل آن را داشته باشد فاصله زیادی دارد و هنوز کاربران همان صفحه ی شخصی و روزنگاری های فرد را دارد. ولی در مقابل عده ای وبلاگ را رسانه ای کامل می دانند که فراتر از صرفاً شخصی نویسی است. عده ای نیز وبلاگ را رسانه ی ناقص و برخی وبلاگ را رسانه ای غیر رسمی و یا وسیله ی ارتباط شخصی می دانند. اما بدون شک وبلاگ ها بازتاب شرایط جامعه واقعی هستند و وبلاگ نویس ها ژانر اولیه ی ژورنالیسم مدرن را تشکیل می دهند.

    دیوید واینر (1998) اولین وبلاگ نویس دنیا، وبلاگ ها را نوشته های خاصی می داند که طی یک روند اتوماتیک، در قالب های پیش ساخته ریخته می شوند و بالقوه در دسترس همه و در عمل در اختیار بخشی از یک اجتماع که به صورت مجازی در این فضا گرد هم آمده اند، قرار می گیرند. واینر، همچنین یکی از جذابیت های وبلاگ را سادگی و نیز ویراسته و پیراسته نبودن آنها می داند.

    کارکرد خبری و اطلاع رسانی در وبلاگ ها بدون هر گونه محدودیت، از فاکتورهایی است که آن ها را در جایگاه رسانه قرار می دهد. امکان تغییرات آنلاین و سریعی بر روی وبلاگ ها وجود دارد که می توان محتواهای آن را بارها تغییر داد، در صورتی که رسانه ها در این مورد با محدودیت و حساسیت بیشتری مواجه هستند. در شرایطی که اطلاع رسانی به طور کامل صورت نگیرد، وبلاگ ها نقش رسانه های جایگزین را ایفا می کنند. در حال حاضر در جامعه ای قرار داریم که هر کسی می تواند به صورت بالقوه یک فرستنده و حتی یک روزنامه نگار باشد، به طوری که فرد فضایی را برای خود تعریف می کند که در آن نه تنها فرستنده، که گیرنده نیز هست. به این ترتیب در این مقاله پدیده وبلاگ در نقش یک رسانه و کارکردهای خبری آن که در نهایت می تواند به تولد پدیده «وبلاگ ژورنالیسم» منجر شود، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

    بیان مسئله

     

    اینترنت را می توان شبکه ای عظیم و متشکل از میلیون ها رایانه ی مختلف دانست که از شبکه های مختلف با کاربران گوناگون و دارای اهداف محاسباتی متعدد به وجود آمده است ولی در نهایت به صورت یک شبکه جهان مشمول واحد درآمده و در مقیاس جهانی به هم متصل شده است.

    عبارات دیگر واژه ی اینترنت که از اقتباس از واژه های connected inter و network معرف یک شبکه ی رایانه ای است که شبکه های گوناگون دیگری را در خود جای داده و آن ها را به یکدیگر متصل می کند. هر رایانه ای که به شبکه اینترنت متصل می گردد بخشی از شبکه تلقی می گردد مثلا می توان با استفاده از تلفن منزل به یک مرکز ارائه دهنده ی خدمات اینترنت (ISP) متصل و از اینترنت استفاده کرد در چنین حالتی رایانه ی مورد نظر به عنوان بخشی از شبکه ی بزرگ اینترنت محسوب خواهد شد. اینترنت دارای کارکردهای متعددی می باشد. یکی از کارکردها، کارکرد جزئی و اطلاع رسانی است بسیاری از کشورها و سازمان محیط اینترنت را سریع ترین و کم هزینه ترین راه برای تبادل اطلاعات تشخیص داده اند با توجه به حجم روزافزون اطلاعات علمی موجود در اینترنت و تاثیر انکارناپذیر اینترنت در دست یابی اطلاعات به نظر می رسد که این شبکه فعالیت های اطلاع رسانی در دست یابی اطلاعات به نظر می رسد که این شبکه فعالیت های اطلاع رسانی و خبری را نیز تحت تاثیر قرار داده باشند. بنابراین ضرورت انجام تحقیقاتی به منظور بررسی نقش اینترنت در خبر و اطلاع رسانی و بررسی موانع و مشکلات موجود در استفاده از خدمات اینترنت کاملاً محسوس استن. نسبت به شیوه های سنتی انتشار اخبار و اطلاع رسانی همانند مطبوعات رادیو و تلویزیون و اینترنت چه مزایایی و معایبی دارد و تا چه میزان مردم گرایش دارند اخبار و اطلاعات را از اینترنت دریافت نمایند.

     

     

    ضرورت پژوهش

     

    اینترنت به عنوان مدرن ترین و فراگیر ترین رسانه مورد توجه تمامی جوامع می باشد. و تمامی جوامع در صدد هستند تا به تحقیقات علمی بیشتر و دقیق تر از این رسانه نوین به نحو بهتری در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند در این تحقیق با توجه به این که در مورد کارکرد خبری و اطلاع رسانی اینترنت مطالعاتی صورت گرفته است که اینگونه تحقیقات به نوبه خود می تواند نقاط ضعف و قوت جامعه خودمان را در زمینه بهره گیری اینترنت در حوزه خبر و اطلاع رسانی تبیین نموده و سیاستگذاران و مدیران کشور را در اتخاذ تصمیم های بهتر و سیاستگذاری های بهتر یاری نمایند.

    اهداف

     

    هدف کلی  : تبیین کارکرد خبری و اطلاع رسانی اینترنت در ایران

    اهداف فرعی

     

    1-شناسایی میزان مراجعات مردم به سایت های خبری اینترنت از دیدگاه دانشجویان

     

    1-2-پیشینه تحقیق

     

    2-2-تاریخچه اینترنت:

     

    در سال 1969 میلادی وزارت دفاع آمریکا که در زمینه مسائل دفاعی تحقیق می کرد شبکه ای را طراحی کرد تا کامپیوترهای را به هم ارتباط دهند این شبکه را آرپانت نام گذاشتند. کم کم کامپیوترهای دانشگاه ها هدف شبکه آرپانت قرار گرفت و برای مبادله اطلاعات در زمینه های تحقیقاتی در رشته های بزرگ در ایالات متحده آمریکا استفاده شد، کم کم سایر کشورهای جهان به این شبکه پیوستند که در سال 1977 میلادی نام آرپانت به اینترنت تغییر نام یافت و در حال حاضر میلیون ها کامپیوتر به این پیوستند.

    3-2-تاریخچه اینترنت در ایران

     

    نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنتی به استفاده از اینترنت جهت انجام تبلیغات ، فروش کالا و خدمات اطلاق می گردد. این بازاریابی نوعاً بر اصل " پرداخت به ازای هر کلیک" استوار است و شامل آگهی های تبلیغاتی موجود در سایت ها، ایمیل هایی که برای معرفی محصولات ارسال می شود، آگهی های متحرک و جذاب گرافیکی، تبلیغ در موتورهای جستجوف تبلیغات در وبلاگ های مختلف و مقالات تبلیغاتی می باشد.

    4-2-ژورنالیسم الکترونیکی

     

    سایبر ژورنالیسم که از آن به روزنامه نگاری الکترونیک نیز یاد می کنند استفاده از ابزار و تکنیک های اینترنتی برای اطلاع رسانی به صورت آنلاین است. امروزه نسخه های اینترنتی روزنامه ها، وبلاگ ها ،روزنتها، خبرگزاری های اینترنتی، وب سایت های خبری، شهروندان روزنامه نگار citizen journalisis و سیستم های خبر رسانی آنلاین از جمله پدیده های رایج در عرصه سایبر ژورنالیسم به شمار می روند. سایبر ژورنالیسم (Cyber Journalism) یا روزنامه نگاری آنلاین ، کارکرد نوظهوری در عرصه روزنامه نگاری کشور قلمداد می شود. تأثیر این نوع روزنامه نگاری که مبتنی بر توامندی ها و پتانسیل فناوری اطلاعات و ارتباطی روز می باشد، تاثیرات شگرفی به حوزه های مختلف روزنامه نگاری وارد کرده است و حتی ادبیات جدیدی را توسعه فعالان این بخش که معمولاً افراد جوان هستند ، خلق کرده است.

    روزنامه نگاری آنلاین، روزنامه نگاری سنتی که تنها نوشته مکتوب، پل ارتباطی خواننده و نویسنده به شمار می آمد، از جنبه های مختلف کلامی و ارتباطی، تفاوت هایی را به ارمغان آورده است. به لحاظ ماهیت و کارکرد سایبرژورنالیسم، نویسنده قادر است از صوت و تصویر به طور همزمان برای انتقال اطلاعات  خود به محاطبان استفاده کند. همانند هر محصول جدیدی که ضعف ها و قوت های خاص خود را دارد، سایبرژورنالیسم نیز در جامعه اطلاعاتی ایران زمین مفهوم جدیدی است که باید دستگاه های فعال در امور ارتباطات کشور، با پاتالوژی صحیح آن، زمینه گسترش آن در جامعه روزنامه نگاری کشور را فراهم کنند.

    1-4-2-مزایای بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی

     

    سرعت: ظرف چند ثانیه کافی است که یک خبر به سرعت به خبر جدیدی به همراه تصویر به سایت فرستاده شود.

    خصلت چند رسانه ای: انتقال پیامهای با ظرفیت و محتوای سنگین، طولانی و پیچیده بوسیله رادیو و تلویزیون که بر هر حال هر کدام محدودیت های خاص خود را دارند امکان پذیر نیست. اینترنت رسانه ای است که بسیار از خصوصیات رسانه های نوشتاری دیداری و شنیداری دیگر را یک جا دارا است.

    فراگیری: پوشش گسترده اینترنت در سراسر جهان به موجب دستیابی تعداد کثیری از مردم جهان به این رسانه است به طوری که روزانه بیش از 200 میلیون نفر ضمن دسترسی به اینترنت در سایتهای مختلف آن جستجو می کنند.

    دسترسی از دور نیز یکی از مشخصات خاص اینترنت است در واقع برای تغییر دادن متن اصلی خبر در سایت نیازی به حضور در کنار سرویس دهنده شبکه نیست و از هر جای جهان می تواند با داشتن حداقل امکانات ارتباطی خبرها را تازه کرد.

    خصوصی کردن اطلاعات: به این معنی که مخاطب تنها چیزهایی را که می خواهد، ببیند. در بسیاری از سایتها امکان تغییر «فرم» و «محتوای» سایت بر اساس خواست و سلیقه بیننده وجود دارد و تعیین این اولویت بندی به عهده مخاطب است.

    ارتباطات بین مخاطبان: مخاطبان یک سایت می توانند به وسیله ابزارهای ارتباطی متعدد با یکدیگر به طور مستقیم یا غیر مستقیم ارتباط داشته باشند مانند: پیام رسانه ها (meesenger) ، اتاقهای گفتگو (Chat Room) ، گروه های مباحثه (Discusiion Group)

    آمارگیری از مخاطبان: تمام خبرهایی را که فرد می بیند و صفحاتی که باز می کند بع طور خودکار در سیستم ثبت می شود و بر اساس آن می توان آمار مراجعه کنندگان به سایت را بدست آورد.

    قابلیت چندزبانی: به منظور جذب مخاطب بیشتر، سایتهای مهم دنیا سعی می کنند مطالب خود را به چند زبان ارائه کنند، در واقع این مطالب در آن واحد به چند زبان قابل رؤیت می باشد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی کارکرد خبری اینترنت از نظر دانشجویان دانشکده خبر اردبیل

    فهرست:

    چکیده 6

    مقدمه. 10

    بیان مسئله. 12

    ضرورت پژوهش... 14

    اهداف.. 14

    اهداف فرعی.. 14

    1-2-پیشینه تحقیق. 16

    2-2-تاریخچه اینترنت: 16

    3-2-تاریخچه اینترنت در ایران. 16

    4-2-ژورنالیسم الکترونیکی.. 17

    1-4-2-مزایای بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی.. 18

    2-4-2-معایب بهره گیری از اینترنت در زمینه خبر و اطلاع رسانی: 20

    5-2-مهمترین کابردهای اینترنت در شبکه های خبری تلویزیونی.. 21

    6-2-امپریالیسم خبری.. 22

    7-2-ابر رسانه های امپریالیستی جهان. 28

    روش انجام پژوهش... 34

    جامعه آماری.. 34

    ابزارهای گردآوری اطلاعات.. 34

    شیوه نمونه گیری.. 34

    متون تجزیه و تحلیل داده ها 35

    بحث و نتیجه گیری.. 58

    فهرست منابع  62.

    منبع:

    -  پور صالحی ، سید عباسی ، پایگاه خبری حوزه نت به شماره 2884/10/1384

    2- سئونگ چندل ، کیم ، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت ، وب سایت ارتباطات 1388

    3- سید حسین زرمنی ، یک پاتک مچازی در جنگ نرم ( تویتر و جنگ نرم ) پایگاه خبری تبیان و وب سایت ۀفند 3/10/1388

    4- www.fa.wikipedia.org

    5- www.regardhost.com

    6-daneshnameh.roshd.ir

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت