پایان نامه مقایسه رنگ قرمز و مشکی در عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدائی و راهنمای شهرستان ابهر

تعداد صفحات: 101 فرمت فایل: word کد فایل: 1000179
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۱۶,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه رنگ قرمز و مشکی در عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدائی و راهنمای شهرستان ابهر

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی رشته روان شناسی 

    چکیده:

      هدف ازتحقیق حاضرمقایسه رنگ قرمزومشکی و عزت نفس دانش­آموزان مقطع دانش­آموزان ابتدایی وراهنمایی شهرستان ابهرکه فرضیه تحقیق عبارت است ازبین دانش­آموزانی که تمایل به رنگ قرمز و مشکی دارند از لحاظ عزت نفس تفاوت معنی داری وجودداردکه جامعه مورد مطالعه عبارتنداز: دانش­آموزان دختر مقطع سوم راهنمایی و پنجم ابتدایی شهرستان ابهراست که طبق آمار بدست آمده از بین 5 مدرسه راهنمایی و دهها مدرسه ابتدایی که 120نفربه عنوان نمونه انتخاب گردیده ازمون عزت نفس کوپراسمیت بر روی آنها به شیوه گروهی اجرا گردیده است که جهت آزمون فرضیه تحقیق  از روش اماری t متغیر مستقل استفاده گردیده که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که به جای دانش آموزان تمایل به رنگ قرمز و مشکی از لحاظ عزت نفس تفاوتی وجود ندارد. چون t محاسبه شده برابر906/1از t جدول 671/2با درجه ازادی 118درسطح معنی داری 5%کوچکتراست پس فرضیه خلاف ردشده است.

     

     

    مقدمه:

    قبل ازاین که دوباره خودپنداری هویت وعامل بودن بحث کنیم بد نیست قدری مکث کنیم وعقیده اساسی ای را که افراد زیادی به آن پای بند هستند به چالش بطلبیم یعنی بهترین راه برای افزایش دادن انگیزش دیگران این است که عزت نفس آنها ر ابالا ببریم اموزگاران کارفرمایان مربیان همواره بااشتیاق می‌گویند برای با انگیزه کردن دانش آموزان وکارمندان و ورزشکاران بایدعزت نفس آنها را بالابردکاری اینک که آنها از آنچه هستند احساس رضایت کنند بعد ببینندکه چه چیزهای شگفت اوری اشکارمی شودبالابردن عزت نفس هدف خوبی است هرچه باشدعزت نفس یاشادبودنهمبستگی مسبت داردامامشکل تقویت کردن عزت نفس به عنوان مداخله انگیزش این است که تقریبا هیچ یافته ای وجود نداردکه نشان دهدعزت نفس موجب چیزی میشودبلکه عزت نفس راکل موفقیت هاوشکست هابه وجودمی اوردوچیزی که باید بهبود یابد عزت نفس نیست بلکه بهبود مهارتهایی برای پرداختن به دنیااست(سگدیمن نقل شده درازار1994)به عبارت دیگردر رابطه عزت نفس با عملکرد خود عزت نفس متغییرعلنی نیست دراین رابطه دوپزوهشگرنتیجه گرفتندکه عزت نفس عمدتانتیجه متراکم موفقیت ها وشگفت هامرتبت باپیشرفت است و تاثیرمهمی برپیشرفت بعدی ندارد(هلک وون اکن19959)همین پزوهشگران به امتیاز مدل پرورش مهارت به عنوان بهترین روش برای ساختن خود پنداره قوی و انعطاف­پذیری درکودکان دوره ابتدایی اشاره کردند. نکته مهم نهفته دراین نقل قول جهت تأثیر عینی بین عزت نفس و پیشرفت زایندگی عملکرد خود است. عزت نفس و پیشرفت همبستگی مثبت باهم دارند(بولس1999) اما بالا رفتن عزت نفس موجب بالارفتن پیشرفت نمی شود بلکه افزایش پیشرفت بالارفتن عزت نفس را بالامی اورد (بیرن1984و1986وهارتر1993)عزت نفسشان که زندگی چگونه  می­گذرد اما این منبع انگیزشی نسبت که به افراد امکان دهدکاری کنندکه زندگی خود پیش برود نتیجه  می‌گیریم می‌گوییم شواهد وجود نداردکه نشان دهدتقویت کردن عزت نفس افراد عملکرد آنها را بهبود خواهد بخشید (بامینروهمکاران2003).

    افرادی که عزت نفس پایینی دارند از سطح بسیار بالایی اضطراب رنج می‌برند مهمترین امتیاز عزت نفس بالا این است که خوددربرابرافسردگی واضطراب محافظت می‌کندبنابراین عزت نفس پایین افراد را در برابراضطراب آسیب پذیر می‌سازد اما چون عزت نفس پایین بدان است که به معنی آن نیست که سعی دربزرگ کردن عزت نفس خوب است درواقع عزت نفس بزرگ شده جنبه شیوه­ای دارد افرادی که خودانگاره بزرگ شده­ای دارند وقتی خودانگاره مطلوب آنها تهدید می‌شود(مارشال1386).         

     

     

     

    بیان مسأله:

    پزوهش از موضع مزلوکه اعلام می­دارد افرادی که عزت نفس بالایی دارند از حرمت نفس واعتماد به نفس بالایی برخوردارند حمایت می­کند.آنها در مقایسه با کسانی که عزت نفس پایینی دارند احساس می­کنند شایسته تر و ثمربخش‌تر هستند از او دارای عزت نفس بالا در موقعیتهای بهترعمل می­کنند بررسی دانش آموزان که به دنبال کار بودند معلوم کرد آنهایی که به دنبال کار بودند معلوم کرد آنهایی که عزت نفس  بالایی داشتند از دانش آموزان  که عزت نفس پایینی داشتند پیشنهادات شغلی بیشتری دریافت کرد وکارفرمایان آنها را مطلوبتر ارزیابی کردند(البس وتیور1983)تحقیق دیگری معلوم کرد افرادی که عزت نفس بالایی داشتند ازکسانی که عزت نفس پایینی داشتند با مشکلات ازدست دادن کار مؤثرتر است و درگاهی اوقات تمایل به رنگها و عقاید مشخص در رابطه با روحیه فردی ممکن است تأثیری در بالا بودن عزت نفس داشته باشد بعضی اوقات تمایل به رنگهای روشن وگاهی تمایل به رنگهای  تیره در افرادخودیابی وعزت نفس را می­تواند دچار تغییر وتحول نماید وگاهی هم برعکس آن پیش می­آورد و باعث سرشکستگی و افسردگی در فرد می­شود. (پورافکاری 1382)

          

                                                                                     

    سؤال مسأله:

    ایا میزان عزت نفس در افرادی که گرایش به رنگ قرمز دارند بیشتر از افرادی است که گرایش به رنگ مشکی دارند؟

    اهمیت و ضرورت تحقیق:

    هنگامی که کودکان ازرویارویی های گسترده خود به تدریج به میزان تجربی پیچیده تری راتشکیل می­دهند بخشی ازتجربه آنها متمایز می­شود.این بخش مجزا که با کلمه­های من، مرا و خودم توصیف می­شود عزت نفس است وتشکیل عزت نفس و متمایز کردن انچه که مستقیماً و بی واسطه بخشی ازخود است.ازدیگران اشیاء ورویدادهایی که نسبت به خویشتن بیرونی هستند راشامل می­شود عزت نفس تصور ما انچه باید باشیم نیز است درحالت ایده ال خود الگویی هماهنگ یا کل سازمان یافته­ای ست تمام جنبه ها خود برای هماهنگی تلاش می­کنند وهنگامی که خود شکل می­گیرد کودکان نیاز به انچه را که  توجه مثبت نامید پرورش می­دهند دراین نیاز احتمالا اموخته شده است هرچند که راجرز گفت منبع آن اهمیت ندارد نیاز به توجه مثبت عمومیت داشته و مستمر است این نیاز پزیرش جهت اعتماد به نفس و تأیید شدن از طرف دیگران مخصوصاً ازجانب  ما درهنگام طفولیت راشامل می­شود و امید است با ارائه این تحقیقات بتوانیم عزت نفس واعتماد دانش آموزان ونوجوانان خود را بالا ببریم ودرارائه محیط ومسائل مربوط به آن درزمینه بهتر زیستن نوجوانان گام مهمی بر داریم تابتوانیم با نوجوانانی برخورد کنیم که به اعتماد به نفس بالایی است یابند.

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه رنگ قرمز و مشکی در عزت نفس دانش آموزان مقطع ابتدائی و راهنمای شهرستان ابهر

    فهرست:

    چکیده                                                                                                           1

    فصل اول : کلیات تحقیق                                                                               2

    مقدمه                                                                                                           3

    بیان مساله                                                                                                    5

    اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                                6

    هدف تحقیق                                                                                                   7

    فرضیه تحقیق                                                                                                8

    فصل دوم : پیشینه و ادبیات تحقیق                                                              9

    تاثیر سه رنگ اصلی در زندگی                                                                       10

    توصیف رنگهای اصلی                                                                                   12

    رعایت اعتدال                                                                                                15

    نقش رنگها در بهبود بخشیدن به زندگی                                                            15

    سبز لیمویی                                                                                                  16

    سبز کله اردکی                                                                                              17

    بنفش                                                                                                           18

    نارنجی پررنگ                                                                                              19

    سیاه                                                                                                            20

    رنگ قرمز                                                                                                     21

    تاثیرات رنگها بر شخصیت کودکان                                                                  22

    واکنش عمومی نسبت به رنگ                                                                          24

    صورتی                                                                                                        25

    زرد                                                                                                              26

    آبی                                                                                                              27

    قهوه ای                                                                                                        28

    تحقیقات پروفسورلوشر در مورد تاثیر رنگها بر شخصیت                                 29

    تاثیر باور نکردنی رنگ ها بر آرامش انسان                                                     33

    مسئله عزت نفس                                                                                           36

    خود پنداره                                                                                                    40

    طرحواره های خود                                                                                        41

    خودهای ممکن                                                                                              45

    ناهمخوانی شناختی                                                                                                 50

    نظریه ادارک خویشتن                                                                                    52

    هویت                                                                                                           54

    نقش ها                                                                                                        55

    اتکا به تجربه خویش                                                                                      57

    رویکردی منحصر به فرد به مشاوره                                                               60

    خودو گرایش به سمت شکوفایی                                                                      62

    شرایط ارزش                                                                                                63

    ناهمخوانی                                                                                                    64 

    آزمون های روان شناختی                                                                                       65

    پژوهش در نظریه راجرز                                                                                66

    پژوهش در نظریه راجرز                                                                                67

    ارزیابی درمان فرد مدار                                                                                 68

    رشد خود در کودکی                                                                                      69

    توجه مثبت                                                                                                    70

    سئوال هایی در مورد ماهیت انسان                                                                 73

    درمان فرد مدار                                                                                             74

    گروهای رویارویی                                                                                        75

    تحقیقات انجام شده                                                                                        77

    تحقیقات انجام شده                                                                                        78

    فصل سوم : روش تحقیق                                                                                       80

    جامعه آماری                                                                                                81

    روش نمونه گیری                                                                                          82

    روش آماری مربوط به فرضیه ها                                                                   84

    فصل چهارم : یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                             85

    جدول 1-4                                                                                                    86

    یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها                                                                     88

    جدول 2-4                                                                                                    89

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری                                                                   90

    بحث و نتیجه گیری                                                                                        91

    پیشنهادات                                                                                                     93

    محدودیت ها                                                                                                  94

    منابع و ماخذ                                                                                                 95

    ضمائم

     

     

    .

    منبع:

    منابع و مآخذ:

    1-ابطحی.سید منصور(1384).جامعه شناسی فردی.تهران.انتشارات یاسر.

    2-بیانی.احمد(1385).روش تحقیق در علوم انسانی.تهران.انتشارات نی.

    3-پرهام.اصغر(1383).روان شناسی رنگ.تهران انتشارات نور.

    4-جوادی نیا. محمدعلی(1384).روان شناسی رنگ­ها.تهران. انتشارات باران.

    5-دلاور.علی(1383).آماراستنباطی.تهران. انتشارات رشد.

    6-دادستان.پریدخ(1382).روان شناسی شخصیت.تهران.انتارات سمت.

    7-خامچی.پروین(1384).روان شناسی بالینی.تهران.انتشارات راهرود.

    8-گنجی.حمزه(1385).روان شناسی رشد.تهران انتشارات رشد.

    9-لطف ابادی.حسین(1382).روان شناسی فردی.تهران انتشارات سمت.

    10-محمدی.سید یحیی(1385).نظریه­های شخصیت.تهران.انتشارات سمت.

    11-محمدی.سید یحیی(1384).انگیزش و هیجان.تهران.انتشارات سمت.

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت