فهرست و منابع پایان نامه بررسی تاثیر سبک های تصمیم گیری مدیران بر خلاقیت معلمان مدارس استثنایی شهرستان اردبیل در سال¬تحصیلی 94-1393
فهرست:
چکیده.............................................................................................................................................................................. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 مقدمه...................................................................................................................................................................... 3
1-2 بیان مسأله............................................................................................................................................................... 4
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق................................................................................................................................ 6
1-4 اهداف تحقیق........................................................................................................................................................... 8
1-5 سوالات تحقیق......................................................................................................................................................... 8
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها......................................................................................................................... 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی تحقیق
2-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 11
2-2 تعریف تصمیمگیری.............................................................................................................................................. 14
2-3 سبکهای تصمیمگیری......................................................................................................................................... 15
2-3-1 سبک تصمیمگیری عقلانی............................................................................................................................... 16
2-3-2 سبک تصمیمگیری شهودی............................................................................................................................. 17
2-3-3 سبک تصمیمگیری وابستگی............................................................................................................................ 18
2-3-4 سبک تصمیمگیری آنی.................................................................................................................................... 18
2-3-5 سبک تصمیمگیری اجتنابی............................................................................................................................. 19
2-4 خلاقیت................................................................................................................................................................. 19
2-4-1 تعریف خلاقیت................................................................................................................................................. 19
2-4-2 خلاقیت از منظر روانشناسی........................................................................................................................... 19
2-4-3 اهمیت و ضرورت پرورش خلاقیت................................................................................................................... 23
2-4-4 اصول اولیه خلاقیت.......................................................................................................................................... 23
2-5 فرآیند خلاقیت و نوآوری...................................................................................................................................... 24
2-6 تکنیکهای خلاقیت و نوآوری............................................................................................................................... 24
2-7 شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری............................................................................................................................. 26
2-8 عوامل بازدارندهی خلاقیت.................................................................................................................................... 27
2-8-1 تکیهی بیش از حد به نقش جنسیت............................................................................................................... 27
2-8-2 تأکید زیاد بر پیشگیری.................................................................................................................................... 27
2-8-3 تأکید بر مهارتهای کلامی.............................................................................................................................. 27
2-9 عوامل تشدید کنندهی خلاقیت............................................................................................................................ 28
2-9-1 انگیزهها............................................................................................................................................................ 28
2-9-1-1 انگیزههای بیرونی........................................................................................................................................ 28
2-9-1-2 انگیزههای درونی......................................................................................................................................... 28
2-10 ابزارهای نوآوری.................................................................................................................................................. 29
2-11 ویژگیهای افراد خلاق و نوآور............................................................................................................................ 30
2-12 جایگاه خلاقیت در آموزش و پرورش................................................................................................................. 30
2-13 تعریف مدیریتی (سازمانی) خلاقیت.................................................................................................................. 31
2-14 پیشینهی تحقیقاتی............................................................................................................................................ 32
2-14-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور.............................................................................................................. 32
2-14-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور........................................................................................................... 36
2-15 جمعبندی و چهارچوب نظری پژوهش............................................................................................................... 37
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
3-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 40
3-2 روش تحقیق.......................................................................................................................................................... 40
3-3 جامعهی آماری، نمونه و روش نمونهگیری........................................................................................................... 41
3-3-1 جامعهی آماری................................................................................................................................................. 41
3-3-2 روش نمونهگیری.............................................................................................................................................. 41
3-3-3 حجم نمونه و روش برآورد آن.......................................................................................................................... 41
3-4 ابزار جمعآوری اطلاعات........................................................................................................................................ 42
3-5 روایی و پایایی ابزار............................................................................................................................................... 43
3-6 روش تجزیه و تحلیل دادهها................................................................................................................................. 44
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 46
4-2 ویژگیهای جمعیت شناختی گروه نمونه.............................................................................................................. 46
4-2-1 ویژگیهای جمعیت شناختی گروه نمونهی مدیران......................................................................................... 47
4-2-2 ویژگیهای جمعیت شناختی گروه نمونهی معلمان........................................................................................ 49
4-3 تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به سوالات تحقیق.............................................................................................. 52
4-3-1 تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به سوال اصلی تحقیق................................................................................... 53
4-3-2 تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به سوالات فرعی تحقیق............................................................................... 54
فصل پنجم: بحث، نتیجهگیری و جمعبندی
5-1 مقدمه.................................................................................................................................................................... 61
5-2 بحث و نتیجهگیری............................................................................................................................................... 61
5-2-1 سوال اصلی تحقیق........................................................................................................................................... 61
5-2-2 سوالات فرعی تحقیق........................................................................................................................................ 62
5-3 نتیجهگیری............................................................................................................................................................ 66
5-4 محدودیتها.......................................................................................................................................................... 67
5-5 پیشنهادات پژوهشی.............................................................................................................................................. 67
5-6 پیشنهادات کاربردی.............................................................................................................................................. 68
منابع.............................................................................................................................................................................. 69
پیوست .
منبع:
آقایی فیشانی، تیمور، خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها، انتشارات ترمه، چاپ اول، سال 1377.
ابراهیمی، طاهره (1387). رابطهی مدیریت مشارکتی با خلاقیت دبیران دبیرستاﻧﻬای شهر خرامه.
استیفن. پی، رابینز و دیوید. ای، دی سنزو. مبانی مدیریت، (1943) ترجمه: (دکتر سیدمحمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی و بهروز اسراری ارشاد). انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی (1382). 462 ص.
افجهای، علی اکبر (1385). مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بوچانان، لیو و اندرو او کانل، (1385)، «تاریخچه تصمیمگیری»، ترجمه دکتر عبدالرضا رضایی نژاد، نشریه گزیده مدیریت، سال هفتم، شماره 57، تهران، ص 7.
الوانی، سید مهدی. افقهای نو در مدیریت دولتی، مجله مدیریت دولتی، شماره 50- زمستان 1379.
الوانی، مهدی (1376). مدیریت عمومی (ویرایش 4). تهران: نی.
الوانی، سید مهدی. اخلاقیات و مدیریت، مجله مطالعات مدیریت، شماره 41 و 42، بهار و تابستان 1383.
امیرکبیری، علی رضا (1381). تئوریها و اصول مدیریت. تهران: نگاه دانش.
ایورک، دیویس. مدیریت یادگیری. ترجمه: (دکتر داریوش نوروزی)، (1379) انتشارات راهگشا، 251 صفحه.
باباپور، جلیل (1378). توصیف، محدودیتها و روشهای ایجاد خلاقیت. پیوند، (241)، 37.
بابایی، محمد علی (1377). خلاقیت و نوآوری در سازمان، مرکز مطالعات مدیریت و بهرهوری ایران.
بیکر، واین. مدیریت و سرمایه اجتماعی، ترجمه (دکتر سید مهدی الوانی و ربیعی)، سازمان مدیریت صنعتی، 1382.
حسینی، افضل السادات، (1380). مدیریت خلاقیت و خلاقیت در مدیریت، نشریهی رهیافت، شمارهی 26.
حقایق، سیروس. (1380 ). ویژگیهای سازمانهای خلاق و نوآور، ماهنامه تدبیر، اردیبهشت شماره 111 تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
خداداد حسینی، سید حمید، مقاله: نوآوری در سازمانها: مفهوم، انواع و فرایندها» مجله علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت، شماره 42، پاییز 1378.
دراکر، پیتر. (1373). رشته علمی به نام خلاقیت- مترجم: سیدصالح واحدی- مجله تدبیر شماره ۴۳.
دهخدا، علی اکبر (1372). فرهنگ لغات. تهران: دانشگاه تهران، حرف «خ».
رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم کبیری، مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اول، سال 1369، تهران.
رحمتی، فاطمه (1391). بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران با خلاقیت معلمان مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهرستان کنگاور، پایاننامهی کارشناسی ارشد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
رضاییان، علی (1380). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
رضائیان، علی، اصول مدیریت، انتشارات سمت، سال 1373.
ریاضی، (1386). رابطه بین سبکهای رهبری آمرانه و مشارکتی با بهداشت روانی معلمان دبیرستانهای دولتی شهر شیراز.
زارعی، (1385). رابطه بین انواع سبک تفکر و نوآوری سازمانی مدیران مدارس متوسطه شهر شیراز.
سید جوادین، سید رضا (1386)، تئوری های مدیریت، نگاه دانش، چاپ سوم.
سرافرازی، مهرناز؛ سپرنیا، رزیتا و کاوسی، اسماعیل (1389). تأثیر خلاقیت بر بهبود تصمیمگیری مدیران « مطالعه موردی».
شهرآرای، مهرناز و مدنی پور، رضا (1375). سازمان خلاق و نوآور مجله دانش مدیریت، شماره 33 و 34، تابستان 1375.
عامری، سید حسن؛ کوزه چیان، هاشم؛ احسانی، محمد؛ آذر،عادل (1381). رابطه سبک های رهبری و خلاقیت با میزان اثربخشی مدیران تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،
مجله: حرکت، پاییز 1381 - شماره 13 (علمی-پژوهشی)، صص 123 تا 141.
فرنودیان، فرج الله، مقاله: محتوای درسی و پژوهش خلاقیت دانش آموزان، مجله رشد تکنولوژی آموزشی، شماره های 5، 6 و7 ، سال ششم، سالهای 69 و 1370.
فیضی، مهدی؛ چوپانی، حیدر، حیات، علی اصغر. (1388). بررسی رابطه بین سبکهای مدیریت مدیران با خلاقیت دبیران دبیرستان های شهرستان سنندج، مجله: رهبری و مدیریت آموزشی، پاییز 1388 - شماره 9 صص 103تا 124.
قاسم زاده، حسن ( 1379 ). آینده خلاقیت و خلاقیت آینده. انتشارات ناهید. تهران. چاپ اول.
قراییپور، رضا؛ پولادی، رضا (1385). نگرشی به سازمان خلاقیت محور. صنعت خودرو، (94)، 61 64.
گودرز نژاد، زهره (1382). بررسی رابطه بین سبک مدیریت مدیران زن و بروز خلاقیت معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان همدان. پایاننامهی کارشناسی ارشد.
محمدنژاد، آیته (1388). خلاقیت و راههای پرورش آن در دانشآموزان. بازیابی 20 بهمن 1388.
میچل، ترنس، مدیریت در سازمانها، ترجمه محمد حسین نظری نژاد، (1376). مشهد: آستان قدس رضوی، چاپ اول.
مظفری، لیلا. (1390). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و خلاقیت کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان نی ریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد رفسنجان.
نژادایرانی، فرهاد. (1381). "مدیریت خلاقیت و نوآوری در سازمان ها"، نشر پیک سبحان، چاپ اول.
نیلی آرام، علی، (1377). خلاقیت و نوآوری در سازمان، مجله تدبیر شماره ۸۵.
هادیزاده مقدم، اکرم و طهرانی، مریم، (1387). بررسی رابطه بین سبکهای عمومی تصمیمگیری مدیران
در سازمانهای دولتی. نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 1، پاییز و زمستان 1387، از صفحه 123 تا 138.
هورن، شرمر، جان آر و سایر همکاران (1378)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه: (مهدی، ایران نژاد پاریزی و سایر همکاران)، کرج: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول.
هرسی، پاول و بلانچارد، ایچ کنت (1373)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، تهران: جهاد دانشگاهی، چاپ چهارم.
Alvan, M. (2005). Decision and the state lines. Tehran: Publication of books, reading and editing of Humanities University (left).
Burn, M. (2008). “The role of ethics in decision making by deans and division chairs of community colleges”. University of Gonzaga.
Daft, R. L. (2001). “Essentional of Organization Theory & Design, (7th ed)”. South-Western: Thomson Learning.
Eberlin, Richard jay. (2005). “The realationship among leadership styles, decision making and organizational justice”: alliant interuational university.
Ekvall.G. (1991). Organizational climate for creativity and innovation in European work. Organizational psychologies. 5.
Eysneck.H.J. (1997).Creativity and personality. The creativity research handbook.
Fryer.M. (1996).Creative teaching and learning. paul Chapman publishing.
Guliford .J.P. (1967).The nature of human intelligence. McGrahill. New York NY.
Gumusluoglu, Lale, & Ilsev, Arzu. (2009). transformational leadership, creativity, and organizational innovation. Journal of business research 62, 461-473.
Hoy, K. W. & Miskel, G. C. (2008). Educational Administration: Theory, Research, and Practice (8th Ed.). New York: McGraw Hill, Inc.
Jeffrey.B. and Craft. (2001).The universalization of creativity. London.
Jung, D. I. (2000-2001). “Transformational and transactional leadership and their effects on creativity in groups”. Creativity research Journal, 132, PP: 185-195.
Kerr, B. and Galliard. (2006). Measuring creativity in research and practice. Arizona state university.
Karin, K. (2003). “Gender influences in decision-making processes in top management teams”, Management Decision, Vol. 41 Iss: 10, pp. 1024-1034.
Kaucher, E. (2010). Ethical decision making and effective leadership: Alliant International University.
Koontz, Harold & Weirich Heinz, (1998), “Management“, 9th, Ed, MCGraw Hill, p 135.
Mansfield, R. S. (1978) the effectiveness of creativity training.in review of educational research.
Moghaddam, A. Tehrani, M. (2008). "Investigating the relationship between decision making styles of public managers in the final state organizations". Journal of Public Management, (1) 1: 138-121.
Mumford, M.D. (2000). Managing creative people: strategies and tactics for innovation. Human Resources Management Review, Vol. 10 No.3, pp.313-51.
Myrkmaly, M. (2007). Leadership and management training. Tehran: Publication Yastoroon.
Oliveira, A. (2007). “A discussion of rational and psychological decision making theories and models: The search for a cultural-ethical decision making model”, Electronic journal of business ethics and organization studies, Vol 12, No 2, pp 12-13.
Patrick, C. (1938). Scientific thought. Journal of Psychology, 5, 55–83.
Patton, John R., (2003), “Intuition in Decisions“, Journal of Management Decision, p989, the current issue and full text archive of this journal is available at www.emeraldinsight.com/0025-1747.htm.
Parker, A. M., Burine, W. and Fichhoff, B. (2007). “Maximizers versus satisficers: Decision-Making Styles, Competence and Outcomes”, Judgment and Decision Making, vol 2, no. 6, December 2007, pp 342-344.
Robbins, s p. (2009). Organizational behavior. Muhammad Ali's translation Parsayyan and Arabs. Tehran: Cultural Research Bureau.
Rubenson, D. L., & Runco, M. A. (1992). The psychoeconomic approach to creativity. New Ideas in Psychology, 10, 131–147.
Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). “Decision-making style: The development and assessment of a new measure”. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818-831.
Spicer, David, P. & Sadler–Smith, Eugene (2005), “An examination of the general decision making style“, Journal or Managerial Psychology, Vol 20, No 2, pp 137-138.
Sternberg. R. J. (1988).A three facet mode of creativity. The nature of creativity. Cambridge university press.
Tatum, C. B., Eberlin, R., Kottraba, C. & Bradberry, T, (2003), “Leadership, Decision Making and Organization Justic“, Journal of Management Decision, p 1007, the current issue and full text of this journal is available at: http://www.emeraldinsight.com/0025-1747- htm.
Therney, P. & Framer, S. M. (1999). An examining of leadership and employee creativity: the relevance of trains and relationship, Personal psychology, Vol, 52, Issue 3.
Thompson, T. S. (2010). The impact of locus of control on decision making styles of mid-level managers: Capella University.
Thunholm, P. (2004), “Decision–Making Style: habit, style or both? “, Journal of Personality and Individual Differences, pp 932-933.
Weinz, H, & Koontz, H. (1993), Management: A Global Perspective, International Edition, Tenth Edition,NewYork , p. 199.
.