پایان نامه بررسی اثر بخشی مهارت‌ های مقابله‌ ای بر عزت نفس و خودکارآمدی دانش‌آموزان پسر اول متوسطه شهرستان مشکین‌ شهر

تعداد صفحات: 141 فرمت فایل: word کد فایل: 10001718
سال: 1392 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: پایان نامه روانشناسی
قیمت قدیم:۲۰,۷۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اثر بخشی مهارت‌ های مقابله‌ ای بر عزت نفس و خودکارآمدی دانش‌آموزان پسر اول متوسطه شهرستان مشکین‌ شهر

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی (M.A )

    چکیده

    این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی مهارت‌های مقابله‌ای، بر عزت نفس و خودکارآمدی، دانش‌آموزان پسر مقطع اول متوسطه شهرستان مشکین‌شهر انجام شده است. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح‌های پیش‌آزمون‌ پس آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع اول متوسطه دبیرستان‌های شهرستان مشکین‌شهر در رده‌ سنی (15 سال) و در سال تحصیلی 92-91 بوده که حجم نمونه آن به تعداد 30 نفر از میان جامعه  که عزت نفس و خودکارآمدی پایینی داشتند پس از ارائه آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون خودکارآمدی عمومی شرر و آدامز انتخاب شدند و بصورت تصادفی در 2 گروه 15 نفری گزینش شدند. گروه آزمایش(‌گروهی که تحت آموزش مهارت‌های مقابله‌ای 8 جلسه‌ای 5/1 ساعته قرار گرفت و گروه کنترل یا بدون مداخله 15 نفری) که هیچ آموزش مقابله‌ ای دریافت نکرد. پس از پایان جلسات آموزش مهارت‌های مقابله‌ای هر دو گروه با هم مقایسه شدند تا اثر بخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای محقق در گروه آزمایش مشخص گردد.داده‌های حاصل با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های مقابله‌ای میزان عزت نفس و خودکارآمدی گروه آزمایش را افزایش داده است و میانگین نمره عزت نفس و خودکارآمدی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است و این رابطه با (95/0) اطمینان در هر یک از متغیرهای فوق بوده است ضمناً ضریب همبستگی بین دو متغیر (عزت‌نفس و خودکارآمدی) به میزان ( 545/0= r) و در سطح (10/0) معنی‌دار می‌باشد که این نتیجه تأیید می‌کند که دو متغیر با (99/0) درصد احتمال با هم رابطه‌ی مثبت دارند لذا نتایج حاصله از این پژوهش ضمن همسویی تقریبی با یافته‌های پژوهشی دیگر تأکید می‌کند که آموزش مهارت‌های مقابله‌ای در جهت کنار آمدن دانش‌آموزان با چالش‌های زندگی و افزایش عزت نفس و ایجاد باورهای خودکارآمدی در آنها موثر بوده است.

    کلمات کلیدی

    مهارت‌های مقابله‌ای عزت نفس خودکارآمدی

     

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    11 مقدمه

    انسان با توجه به پیچیدگی‌ها و دشواری‌های زندگی، جهت رسیدن به رشد و پیشرفت در جنبه‌های گوناگون، می‌بایست از توانایی‌ لازم جهت مقابله با موقعیت‌های دشوار زندگی و همچنین فراهم نمودن شرایط مناسب به منظور پیشرفت همه جانبه برخوردار باشد، افراد موفق و تکامل یافته کسانی هستند که توانایی و مهارت کافی را در برخورد با شرایط گوناگون زندگی دارند و همواره در صدد تغییر موقعیت خویش در جهت رشد و تکامل هستند. این ویژگی‌ها نشانگر برخورداری این گونه افراد از مهارت‌های مقابله‌ای می‌باشد، در حالی که افراد ناموفق و کسانی که به رشد و پیشرفت متعادل در جنبه‌های گوناگون زندگی دست نیافته‌اند، از سلامت روانی کمتری برخوردار هستند. و همچنین توانایی حل موثر مشکلات و مسائل زندگی را ندارند، می‌ توان گفت که فاقد مهارت‌های زندگی هستند. بدین ترتیب برخورداری از مهارت‌های مقابله‌ای و بکارگیری آن جهت دستیابی به رشد و کمال می‌تواند بسیاری از مشکلات، ناکامی‌ها و ناهنجاری‌ها را رفع نماید. و در عوض یک زندگی با نشاط، پر تلاش، رو به رشد و پیشرفت و کمال و مفید و سازنده را به ارمغان آورد و چه بهتر است که کسب این مهارت‌ها از دوران کودکی و نوجوانی آغاز گردد.

    افرادی از نظر روانی سالم هستند که احساس کنند به خوبی با زندگی و مسائل و تغییرات آن کنار می‌آیند، مسئولیت پذیر می‌باشند و از استعدادهای خود به نحو احسن استفاده می‌کنند و به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و به فعالیت‌های سازنده و مفید می‌پردازند. کنار آمدن با نیروی درون مجموعه مهارت‌های روانی فرد را تشکیل دهد که عزت نفس[1] و خودکارآمدی[2] از مهم‌ترین آنهاست که بر قابلیت‌ها و توانایی‌های ما به عنوان فردی کارآمد تأثیر می‌گذارد در تحقیقی که توسط (لوتر[3] به نقل از پیک، گیوایودق، پورتینگا، (2003)) صورت گرفت نشان می‌دهد که اگر فرد عزت نفس و خودکارآمدی کافی داشته باشد تأثیرات نامطلوب محیطی که از نظر اجتماعی، اقتصادی، حمایت کننده نیستند تا حدودی خنثی می‌شود و کمک به این دو ویژگی (عزت نفس، خودکارآمدی) از اهداف عمده‌ی راهبردهای مقابله‌ای است.

    از سوی دیگر بررسی‌های مربوط به بسیاری از دانش‌آموزان و مسائل آن‌ها نشان می‌دهد که یکی از علل عدم موفقیت و شکست دانش‌آموزان که به نظر می‌رسد از تصورات فردی آن‌ها ریشه می‌گیرد که قابل ارزیابی از راه‌توانایی ذهن است عزت نفس پایین و عدم باورهای خودکارآمدی است (یاری گلینس 1991)[4] بنابراین پژوهش‌های متعددی نشان داده‌اند که بین استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مناسب و افزایش عزت نفس و ایجاد باورهای خودکارآمدی در دانش‌آموزان رابطه معناداری وجود دارد طوری که در تحقیقات(لازاروس[5] و فولکمن، 1984) مطرح است این که مقابله به فرد کمک می‌کند تا تصور مثبت از خود داشته باشد و تعادل هیجانی و ادامه روابط بین فردی رضایت بخش با دیگران را ابقاء کند. همچنین در ایران هم تحقیقاتی که توسط (ناصری و نیک پرورد،1383) از تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای (کنترل خشم، رویارویی با کنش و حل مسئله) بر روی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت صورت گرفته است به این نتیجه رسیدند که آموزش این مهارت‌ها تفاوت معنی‌داری را در پیش آزمون و پس آزمون داشته است.

    با استناد به مطالب گفته شده و پژوهش‌های لازم انجام گرفته، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش‌ مهارت‌های مقابله‌ای بر افزایش عزت نفس و خودکار آمدی دانش‌آموزان اول متوسطه و برطرف کردن مشکلات نوجوانان، بعنوان راه حل مناسب و در راستای پاسخ دهی به فرضیه‌های پژوهش می‌باشد.

     

     

    1 2 بیان مسئله

    همه ی ما در زندگی خود گهگاه با مشکلات و مسائل و عامل استرس زایی روبه رو هستیم ، که تأثیر این عامل استرس زا بر افراد، به ویژگیهای آن عامل و نیز به طرق و راهبردهای ارزیابی شناختی، و اطلاع از این که دارای مهارت‌ها و منابعی هستیم که به کمک آن می‌توانیم به بهترین وجه با موقعیت‌های دشوار رو به رو شویم بستگی دارد، که افراد در سازگاری‌ با پیامدهای فشارزای زندگی، حوادث و عوامل استرس‌زا بکار می‌گیرند، لذا اگر راهبردهای مقابله‌ای[6] و ارزیابی مناسب باشد سازگاری فرد با شرایط تازه تسهیل می‌شود و فرد را با اوضاع جدید منطبق می‌کند، اما اگر راهبردهای مقابله‌ای روانشناختی نا مناسب یا ناکافی باشد، افراد باید برای کسب طرح تازه و مناسب، جهت مقابله با موقعیت ضربه زا منابع حمایتی و مقابله‌ای بیشتر را جستجو کنند، و تدارک ببیند و گر نه در نهایت با واکنش‌های عدید‌ه‌ای مواجه خواهد شد (نجاریان[7]، 1379) ضمناً فراسر و همکاران[8] (2006) با آموزش حل مسئله به عنوان مولفه‌ی اصلی مهارت‌های مقابله‌ای در جهت کاهش خشونت کودکان پرداختند و نتیجه‌ گرفتند کودکانی که در برنامه‌ی آموزشی شرکت کرده‌ بودند نسبت به دیگر کودکان پرخاشگر رقابت اجتماعی بیشتر و پرخاشگری کمتری را گزارش کردند. در تحقیقی رولینگر[9] (2003) به نقل از گلی آدینه (1389) با بررسی آثار مهارت‌های مقابله‌ای بر روی زنان به این نتیجه رسید که آموزش مهارت‌ها باعث کاهش اضطراب و استرس آنان شده است.

    همچنین بررسی‌های مربوط به بسیاری از دانش‌آموزان و مسائل آنها نشان می‌دهد که یکی از علل عدم موفقیت و شکست آن‌ها که به نظر می‌رسد از تصورات فردی ریشه می‌گیرد که قابل ارزیابی از راه توانایی ذهنی است، عزت نفس پایین و عدم باورهای خودکار آمدی است (یاری‌گلینس[10] ، 1991).

    لذا (کوپر اسمیت[11]، 1990 به نقل از نریمانی واحدی 1389) در تعریف عزت نفس می‌گوید که عزت نفس یک قضاوت شخصی است از ارزشمندی فرد که بصورت یک تجربه‌ی ذهنی موجود است و بوسیله‌ی رفتارهای کلامی و غیرکلامی منتقل می‌شود و ویژگی‌های فرد با عزت نفس بالا را با کلماتی نظیر احترام به خود، برتری، خودپذیری و فرد با عزت نفس پایین را با کلماتی نظیر، حقارت، ترس، تنفر از خود توصیف می‌کند حتی پژوهش‌های مختلفی هم اهمیت آموزش مهارت‌های مقابله‌ای را در بهبود و تقویت عوامل مربوط به عزت نفس پایین را نشان داده‌اند. طوری که تحقیقات پیک و همکاران[12]  (2003) نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های مقابله‌ای خودکارآمدی و عزت نفس کودکان مکزیکی را افزایش داد. کلینگمن[13] (1998) به نقل از آقاجانی (1381) بر اهمیت مهارت‌های زندگی در برقراری ارتباط صمیمانه، موفقیت در مسائل تحصیلی و کاهش رفتارهای خودتخریب‌گری و افزایش سلامت روان و عزت نفس تأکید کرده است. بک[14](1976) معتقد است که نیاز به عزت نفس فقط از آن انسان است و بخاطر شکل‌گیری عزت نفس است که احساس ارزشمندی در کودک از عشق و محبت والدین در او شکل می‌گیرد اما شکل تقویت کردن عزت نفس بعنوان یک مداخله‌ای انگیزشی این است که این باور در کودک ایجاد شود که عزت نفس موجب چیزی نمی‌شود بلکه عزت نفس را کل موفقیت‌ها و شکست‌ها به وجود می‌آورند. بنابراین چیزی که باید بهبود یابد عزت نفس نیست بلکه بهبود مهارت‌های مقابله با عوامل شکست و سایر عوامل مربوطه است (سلیگمن[15]، نقل شده در آزار، 1994) بعبارت دیگر در رابطه‌ی عزت نفس با عملکرد فرد عزت نفس متغیر علیتی نیست بلکه عزت نفس پایین عمدتاً نتیجه تراکم موفقیت‌ها و شکست‌های مرتبط با پیشرفت است و تأثیر مهمی بر پیشرفت بعدی ندارد (هلمک[16]، وون آکن، 1995 به نقل از سید محمدی 1385) همین پژوهشگران به امتیاز «مدل پرورش مهارت‌های مقابله بعنوان بهترین روش برای ساختن خودپنداره‌ی قوی و انعطاف‌پذیر کودکان اشاره کردند. نکته‌ِی مهم نهفته در این دو نقل و قول جهت تأثیر بین عزت نفس و پیشرفت و زایندگی و عملکرد خود فرد است بنابراین بالا رفتن عزت نفس برای موفقیت هدف خوبی است و هر چه باشد عزت نفس با شاد بودن همبستگی مثبت دارد (دینر و دینر، 1996) اما بالا رفتن عزت نفس موجب بالا رفتن پیشرفت نمی‌شود بلکه افزایش پیشرفت بالا رفتن عزت نفس را به بار می‌آورد (بیرن، 1984، هارتر، 1993، هلمک و ون آکن، 1995) مارش، 1990، شی‌یر و کرات 1979، شالویک و هاکیتوت[17]، 1990 به نقل از سید محمدی 1385) همچنین افرادی که عزت نفس پایین دارند از سطح بسیار بالای اضطراب رنج می‌برند(آلوی و آبرامسون، 1988، گرینبرگ و همکاران، 1992، سولومن، گرینبرک، پنیرینسکی، 1991)[18].  اثر بخشی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر روی مولفه‌ی دیگر این پژوهش یعنی (خودکارآمدی) است. خودکارآمدی از نظریه‌ی شناختی اجتماعی آلبرت بندورا[19](1997) مشتق شده است از نظر بندورا خودکارآمدی به باورها و قضاوت‌های افراد درباره‌ی توانایی‌های خودشان در انجام یک کار یا انطباق با یک موقعیت فشارزای خاص اطلاق می‌شود و ویژگی‌های فرد با خودکارآمدی بالا را در مقایسه با خودکارآمدی پایین در این می‌داند که این افراد در اعمال کنترل بر شرایط سخت زندگی و در انجام تکالیف، کوشش و پافشاری بیشتری را از خودشان نشان می‌دهند و عملکرد بهتری دارند. همچنین در مطالعاتی که توسط استنگ[20]،1972به نقل از بیابانگرد، 1378) انجام شد ارتباط متقابل بین عزت نفس و تصور فرد از توانایی خود (خودکار آمدی) مورد تأیید قرار گرفته است. بدین معنی اگر میزان عزت نفس کاهش یابد احساس ضعف از توانایی خود به وجود می‌آید و برعکس با افزایش میزان عزت نفس، احساس توانمندی و ارزشمندی فرد احیا می‌شود و تغییراتی مثبت مانند، افزایش پیشرفت تحصیلی‌، افزایش تلاش‌ برای کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، بلند همت بودن، در فرد پدیدار می‌شود. پس بین عزت نفس بالا با ایجاد باورهای خودکار آمدی و احساس توانمندی فرد از خودش رابطه معناداری وجود دارد. از طرف دیگر با توجه به مشکلات موجود در دوران نوجوانی یعنی تغییر و تحولاتی که از نظر جسمی و شناختی و فکری در نوجوانان اتفاق می‌افتد و هم نوجوان را گیج می‌کند و هم برای والدین او ابهام انگیز است به آنها کمک می‌کند، مانند افراد بزرگسال به دنیا نگریسته و فکر کنند و از طرف دیگر تغییرات عاطفی و هیجانی که در این دوره اتفاق می‌افتد که براثر آن توجه نوجوان به جنس مخالف معطوف گشته و حتی در برخی موارد با مشکلات عاطفی همراه شود، لذا مجموعه‌ی این عوامل باعث می‌شود که سال‌های نوجوانی برای بسیاری از افراد دوران پر استرس و دشواری گردد و منجر به تغییرات اساسی در جنبه‌های مختلف زندگی فرد ‌شود.

    از طرف دیگر تغییرات هورمونی، تغییرات در خلق و خو و فشار همسالان نیز بر تصمیمات نوجوان تأثیر بسزایی خواهد گذاشت و در اثر همین مسأله، نوجوانان ممکن است تصمیمات نادرستی را اتخاذ کنند که نتیجه‌ی آن عواقب منفی و گاه مشکلات جبران ناپذیری می‌باشد. مهم تر از همه این که مرحله‌ی جوانی و نوجوانی دورانی است که عزت نفس افراد در آن شکل می‌گیرد و در برخی موارد عزت نفس در اثر تغییر و تحولات دوره‌ی نوجوانی کاهش می‌یابد و بر تواناییهای نوجوانان تأثیر می‌گذارد. لذا توجه به عزت نفس در این دوران از این نظر دارای اهمیت است که احساس نوجوان نسبت به خود، براعمال و رفتار وی تأثیر گذاشته و متعاقباً توانایی‌های وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    Abstract

    This research was performed to understand the effect of the coping skills on the self-esteem and self-efficiency of the first year high school boy students in Meshkin shahr. Current research method is semi-Testable, in which is pre-testing and post-testing type with control group. Statistical population includes all of the boy students of first year high school of Meshkin shahr in academic year 91-92. The Testable group hadn't received any coping training. After finishing coping skills training sessions, two groups were compared to determine the effects of coping skills training on them. The obtained data was surveyed by the Statistical Analysis of Covariance and Pearson's coefficient correlation. The results showed that coping skills training had increased the self-esteem and the self-efficiency of the mentioned group. Also comparing with witness group, the mean score of the self-esteem and self-efficiency of the group was increased and this correlation with certainty of 0/95 was scored in above mentioned variables. By the way, the coefficient correlation between two variables (self-esteem and self-efficiency) is meaningful in (r=0/545) and (0/10) in which this result confirmed that two variables with probability of 0/99 has a positive correlation. In other words, obtained result emphasis that coping skills training has a main effect on students to cope with life challenges and developing self-esteem and self-efficiency creation.

    Keywords: Coping skills, Self-esteem, Self-efficiency 

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اثر بخشی مهارت‌ های مقابله‌ ای بر عزت نفس و خودکارآمدی دانش‌آموزان پسر اول متوسطه شهرستان مشکین‌ شهر

    فهرست:

    چکیده                                                                                                           1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    11 مقدمه                                                                                                     3

    1 2 بیان مسئله                                                                                               5

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق                                                                             8

    1-4- اهداف تحقیق                                                                                           10

    1-4-1- هدف کلی                                                                                  10

    1-4-2- اهداف جزئی                                                                               10

    1-5- فرضیه‌های پژوهش                                                                                     10

    1-6- متغیرهای پژوهش                                                                                       11

    1-7- تعاریف مفهومی متغیرهای پژوهش                                                                   11

    1-7-1- تعریف مفهومی مهارت‌های مقابله‌ای                                                   11

    1-7-2- تعریف مفهومی عزت نفس                                                               11

    1-7-3- تعریف مفهومی خودکارآمدی                                                           11

    1-8- تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهشی                                                                  11

    1-8-1- تعریف عملیاتی مهارت‌های مقابله‌ای                                                   11

    1-8-2- تعریف عملیاتی عزت نفس                                                               11

    1-8-3 تعریف عملیاتی خودکارآمدی                                                             11

    فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق          

    2-1- مقدمه‌ای بر مهارت‌های مقابله‌ای                                                                              

    2-2- تعریف مهارت مقابله‌ای                                                                               13

    2-3- دیدگاه‌های مقابله                                                                                       14

    2-3-1- دیدگاه اول                                                                                 14

    2-3-2- دیدگاه دوم                                                                                 14

    2-3-3- دیدگاه سوم                                                                                15

    2-4- انواع مقابله                                                                                              15

    2-4-1- مقابله‌ی کارآمد                                                                            15

    2-4-2- مقابله ناکارآمد                                                                                      15

    2-4-1-1- مقابله‌ی متمرکز بر مسأله                                                              15

    2-4-1-2- مقابله‌ی متمرکز بر هیجان                                                             16

    2-4-2- مقابله‌ی ناکارآمد و غیر مفید                                                            18

    2-5- عوامل موثر بر انتخاب راهبردهای مقابله‌ای                                                                  19

    2-5-1- عوامل مربوط به منبع مقابله‌ای                                                          19

    2-5-2- عوامل مربوط به ارزیابی‌های موقعیتی                                                  20

    2-6- اهمیت آموزش مهارت‌های مقابله‌ای                                                                 21

    2-7- مصادیق و انواع مهارت‌های مقابله‌ای                                                                22

    2-7-1- استفاده از سیستم‌های حمایتی                                                           22

    2-7-2- حل مسئله یا مسأله‌گشایی                                                                23

    2-7-3- خودآرمیدگی                                                                              25

    2-7-4- حفظ کنترل درونی                                                                        27

    2-7-5- صحبت کردن با خود در مورد مشکلات و چالش‌ها                                 28

    2-7-6- استفاده از ذوق شوخ طبعی خودتان                                                    29

    2-7-7- ورزش کردن                                                                               30

    2-7-8- پاداش دادن به موفقیت‌های خودتان                                                     31

    2-8- عزت نفس                                                                                               31

    2-8-1- مقدمه‌ای بر عزت نفس                                                                             31

    2-8-2- تعریف عزت نفس                                                                         32

    2-8-3- ابعاد عزت نفس                                                                            32

    2-8-4- منابع عزت نفس                                                                           35

    2-8-5- فرضیه‌های مربوط به عزت نفس                                                         36

    2-8-6- دیدگاهها و نظریات مربوط به عزت نفس                                              37

    2-8-7- عزت نفس بالا و عزت نفس پایین                                                      42

    2-9- خودکارآمدی                                                                                           44

    2-9-1- مقدمه‌ای بر خودکارآمدی                                                                44

    2-9-2- مفهوم و تعاریف خودکارآمدی                                                                   44

    2-9-3- اهمیت باورهای خودکارآمدی                                                           46

    2-9-4- منابع خودکارآمدی                                                                        46

    2-9-5- اثرات خودکارآمدی                                                                      49

    2-9-6- ابعاد خودکارآمدی                                                                        52

    2-9-7- مفاهیم سازه‌های خودکارآمدی                                                                    53

    2-9-8- دیدگاه‌های مربوط به خودکارآمدی                                                     55

    2-10- پیشینه‌های پژوهش مربوط به مهارت‌های مقابله‌ای ، عزت نفس و خودکارآمدی در خارج از
    کشور                                                                                                            57

    2-10-1- پیشینه‌ی خارجی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای                                                57

    2-10-2- پیشینه‌ی خارجی عزت نفس                                                            60

    2-10-3- پیشینه خارجی خودکارآمدی                                                           64

    2-11- پیشینه‌های پژوهش مربوط به مهارت‌های مقابله‌ای، عزت نفس، خودکارآمدی در داخل
    کشور                                                                                                            67

    2-11-1- پیشینه‌ی داخلی آموزش مهارت‌های مقابله‌ای                                        67

    2-11-2- پیشینه داخلی عزت نفس                                                                68

    2-11-3- پیشینه داخلی خودکارآمدی                                                            70

    2-12- نتیجه گیری                                                                                            71

    فصل سوم : روش بررسی      

    3-1- مقدمه                                                                                                    74

    3-2- روش پژوهش                                                                                           75

    3-3- جامعه‌آماری                                                                                             75

    3-4- نمونه روش و نمونه‌گیری                                                                             75

    3-5- ابزار گردآوری اطلاعات                                                                              76

    3-6- روش تجزیه و تحلیل داده‌                                                                                      78

    فصل چهارم:  نتایج

    4-1- مقدمه                                                                                                    81

    4-2- یافته‌های توصیفی                                                                                       82

    4-3- تحلیل استنباطی                                                                                         85

    فصل پنجم : بحث و نتیجه‌گیری

    5-1- مقدمه                                                                                                    89

    5-2- بحث و نتیجه‌گیری                                                                                     90

    5-3- پیشنهادهای لازم در راستای اهداف پژوهش                                                        92

    5-4- پیشنهادها                                                                                                 93

    5-4-1- پیشنهادهای کاربردی                                                                      93

    5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی                                                                       93     

    5-5- محدودیت‌ها                                                                                             93

    منابع و مأخذ                                                                                                   

    منابع فارسی                                                                                                     96

    منابع انگلیسی                                                                                                   102

    پیوست‌ها                                                                                                        106

    چکیده انگلیسی                                                                                                130

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    1 ابراهیمی، حسین(1374)، بررسی تأثیر آموزش شناخت درمانی بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت مدرس در آموزش پرستاری گرایش روان پرستاری، دانشگاه تربیت مدرس.

    2 ادیب، نسترن(1374)، بررسی نقش مشاوره گروهی در بالا بردن عزت نفس نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    3 آدینه، گلی(1389)، مقایسه‌ی اثربخشی دو روش حل مسأله اجتماعی و مهارت‌های زندگی بر نیم‌رخ روانی زنان شاهد، شهرستان خلخال، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد اردبیل.

    4 احمدیان، ف(1384)، رابطه‌ی شیوه‌های فرزندپروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموزان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

    5 اسلامی نسب، علی(1373)، روانشناسی اعتماد به نفس، تهران، نشر مهرداد.

    6 اسماعیلی، محمد(1380)، بررسی اثر آموزش مهارت‌های زندگی در تعامل با شیوه‌های فرزندپروری بر عزت نفس دانش‌آموزان استان اردبیل، فصلنامه‌ی پیام مشاور، سال سوم، شماره‌ی 6،‌ انتشارات ورای دانش.

    7 امامی نایینی، نسرین(1385)، مهارت‌های مقابله با هیجانات، سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی.

    8 آقاجانی، مریم(1381)، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌ زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه الزهرا.

    9 ایزدی، سیروس(1351)، روانشناسی شخصیت از دیدگاه مکاتب، انتشارات دهخدا.

    10 براتی، بختیاری، سیامک(1376)، بررسی رابطه‌ی ساده و چندگانه‌ی متغیرهای خودکارآمدی، عزت نفس و خودیابی، با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان سال سوم نظام جدید متوسطه شهرستان اهواز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    11 بیابانگرد، اسماعیل(1374)، روش‌های افزایش عزت نفس در کودکان، نوجوانان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    12 بیابانگرد، اسماعیل(1378)، مقایسه‌ی اثر بخشی شناخت درمانی، خودآموزش‌دهی و حساسیت زدایی منظم بر کاهش اضطراب امتحان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی

    13 پورشافعی، احمد(1370)، بررسی رابطه‌ی عزت نفس، با پیشرفت تحصیلی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.

    14 پورسینا، مجید(1382)، مقایسه‌ی پیشرفت تحصیلی و عزت نفس کودکان طلاق و عادی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.

    15 ترابی، شکوه(1385)، تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سازگاری کودکان(6-4) ساله، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.

    16 ثابت، مهرداد(1375)، بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی، و فرم‌یابی تست عزت نفس کوپر اسمیت در مناطق 19 گانه‌ی تهران، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد روانشناسی با گرایش روان‌سنجی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    17 جان مارشال، ریو (1385)، انگیزش و هیجان، ترجمه‌ی سید محمدی، یحیی، تهران، انتشارات نشر روان.

    18 حاج امینی، زهرا، اجلی، امین، فتحی آشتیانی، علی، عبادی، عباس، دیبایی، مارال، دلخوش مرجان(1387)، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی، بر واکنش‌های هیجانی نوجوانان، مجله‌ی علوم رفتاری، دوره‌ی 2، ش، 3.

    19 حسینی، مهدی(1377)، مشاوره‌ با والدین در مسائل تربیتی و تحصیلی فرزندان، تهران، اساطیر.

    20 حقیقی، جمال، موسوی، محمد، مهرابی‌زاده، هنرمند، مهناز و بشلیده، کیومرث(1385)، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی و عزت‌نفس دانش‌آموزان دختر سال اول متوسطه، مجله‌ی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره‌ی سوم، سال سیزدهم، شماره‌ یک، 78،61.

    21 خیّر، محمد، استوار، صغری، لطیفیان، مرتضی، تقوی، محمدرضا، سامانی، سیامک(1387)، اثر واسطه‌گی، توجه متمرکز برخود و خودکارآمدی اجتماعی بر ارتباط میان اضطراب اجتماعی و سوگیری داوری، مجله‌ی روان‌پزشکی و روانشناسی بالینی ایران(1 و14)، 32-24).

    22 دلاور، علی(1384)، روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات رشد.

    23 دلاور، علی(1381)، احتمالات و آمارکاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات رشد.

    24 دلاور، علی(1388)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، ویرایش(2)، انتشارات رشد.

    25 دافعی، مریم(1386)، بررسی رابطه‌ی روش مقابله‌ای با ویژگی فردی و سلامت روانی زوج‌های نابارور یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده‌ی علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس.

    26‌ دادستان، پ(1381)، تنیدگی با استرس، بیماری جدید تمدن، چاپ دوم، تهران، انتشارات رشد.

    27 ذبیحی، حصاری، ن(1384)، رابطه‌ی باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پیش دانشگاهی شهر مشهد، پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    28 راینیکه، مارک، ای، دایتلییو، فرانک ام، و فریمن، آرتور(1380)، شناحت درمانی در کودکان و نوجوانان، مطالعات موردی، ترجمه‌ی علاقبند راد، جواد، فرهی، حسن، تهران، مطالعات علوم شناختی.

    29 راثی، م(1382)، بررسی رابطه‌ی گرایش دینی با عزت نفس و خودکارآمدی در بین دانش‌آموزان سال سوم، دبیرستان‌های شهر تبریز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

    30 رابرت، ل، لیهی، استفان، جی، هالند، (1387) راهنمای گام به گام درمان اختلالات اضطراب، ترجمه‌ی دهقانی، اکرم، انتشارات نوای دانش.

    31 رابرت، ل، لیهی(1389)، تکنیک‌های شناخت درمانی، ترجمه‌ی حمیدپور، حسن، اندوز، زهرا، انتشارات ارجمند.

    32 زاده محمدی، علی، عابدی، علیرضا، خانجانی، مهدی، بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان، فصلنامه‌ی روانشناسان ایرانی، (15-4-252-245).

    33 ساراسون، ایرون جی، ساراسون، باربارا، آر (1387)، روانشناسی مرضی، ترجمه‌ی : نجاریان، بهمن، اصغری مقدم، محمد‌علی، دهقانی، محسن، تهران، انتشارات رشد.

    34 شاملو، سعید(1374)، مکتب‌ها و نظریه‌ها در روانشناسی شخصیت، چاپ پنجم، انتشارات رشد.

    35 شکرکن، حسین، نیسی، عبدالکاظم(1373)، تأثیر عزت نفس بر عملکرد دانش‌آموزان پسر و دختر دبیرستانی، مجله‌ی تربیتی در روانشناسی، (1(3)، 27-11).

    36 شولتز، دوان، پی، شولتز، سیدنی، اِلن، (1386)، نظریه‌های شخصیت، ترجمه‌ی سید محمدی، یحیی، ویراست هشتم، تهران، نشر ویرایش.

    37 صدرالسادات، جلال، شمس اسفندآباد، حسن(1380)، عزت نفس در افراد با نیازهای ویژه، تهران، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    38 عبداللهی، عدلی انصار(1383)، بررسی رابطه‌ی باورهای خود اثر بخشی با مرکز کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

    39 عبدی‌نیا، م(1377)، بررسی روابط خودکارآمدی، جهت‌گیری‌های هدفی، یادگیری خودگردان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سوم راهنمایی در تهران، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    40 عربگل، فریبا(1384)، اثر بخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر عملکرد دانش‌آموزان سال چهارم دبستان، مجله‌ی تازه‌های علوم شناختی، سال70، شماره‌ی 3.

    41 عطایی، بهنام(1390)، تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر عزت نفس دانش‌آموزان با اختلالات یادگیری، شهرستان مشکین‌شهر، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

    42 علی‌نیا، کروثی، ر (1382)، بررسی رابطه‌ی مفهوم خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان، پایه‌ی سوم شهر بابل، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    43 فتحعلی لواسانی، فهیمه(1382)، مهارت‌های زندگی برای کلاس پنجم دبستان، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    44 فیرس، جری، ‌ای ، تیمونی. جی. ترال(1386)، روانشناسی بالینی، مفاهیم، روش‌ها و حرفه، ترجمه‌ی فیروز بخت، مهرداد، تهران، انتشارات رشد.

    45 قلائی، ن(1380)، بررسی رابطه‌ی حمایت اجتماعی با خودکارآمدی و عادات مطالعه در درس علوم و مقایسه‌ی آنها در دانش‌آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی شهر شیراز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

    46 کرامتی، هادی، شهرآرای، مهرناز(1383)، بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی، فصلنامه‌ی نوآوری‌های آموزشی، 10(3) 115-103.

    47 گلدارد، کاترین، گلدارد، دیوید(1389)، مشاوره با کودکان با روش بازی درمانی، راهنمای عملی، ترجمه‌ی : ارجمندی، زهرا، تهران، انتشارات اندیشه آور.

    48 کریم‌زاده، م(1380) بررسی رابطه‌ی مفهوم خود تحصیلی و غیر تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان دختر شهر تهران، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    49 کریس، ال، کلاینگ(1383)، کنارآمدن با چالش‌های زندگی، ترجمه‌ی: نریمانی، محمد، ولی‌زاده حقی، اسماعیل، چاپ اول، انتشارات آستان قدس رضوی.

    50 کدیور، پ، زارع، ک(1386)، مقایسه‌ی خودکارآمدی و خلاقیت در دانش‌آموزان کاربر اینترنت و دانش‌آموزان غیر کاربر، فصلنامه‌ی تعلیم و تربیت، سال 23، شماره‌ی 1، ص 114.

    51 لارنس، پروین، اولیور، جان(1381)، شخصیت، نظریه، پژوهش، ترجمه‌ی: جوادی، محمد، کدیور، پروین، تهران، انتشارات آییز.

    52 لطافتی بریس، رامین(1383)، تأثیر اصلاح، شناختی رفتاری گروهی بر افزایش عزت نفس دانش‌آموزان دختر دارای منبع کنترل بیرونی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، مشاوره و خانواده دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی.

    53 ماسن، پاول هنری و دیگران(1380)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه‌ی: یاسایی، مهشید، انتشارات کتاب مادر.

    54 مرادی، تاج، ع(1386)، بررسی رابطه‌ی خودکارآمدی عمومی و نگرش علمی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رشته‌ی علوم تجربی مقطع پیش دانشگاهی در دروس فیزیک و شیمی، زیست‌شناسی، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

    55 مطهری، مرتضی(1374)، تعلیم و تربیت در اسلام، انتشارات صدرا، چاپ بیست و ششم.

    56 معرفت، ع(1379)، بررسی رابطه‌ی عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی مدارس دولتی و نمونه‌ مردمی شهر ری، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

    57 مک نامارا، سارا(1389)، راهنمای عملی، گروه درمانی مدیریت استرس برای جوانان، ترجمه‌ی: جان بزرگی، مسعود، راجزی اصفهانی، سپیده، نوری، ناهید، انتشارات ارجمند.

    58 ناصری، حسین، نیک‌پرورد، ریحانه(1383)، بررسی اثر بخشی مهارت‌ زندگی بر بهداشت روانی دانشجویان، دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه تربیت مدرس.

    59 نریمانی، محمد، احدی، بتول(1379) آزمون‌های شخصیت، ناشر، محقق اردبیلی.

    60 نوری،‌ مسعود(1388)، بررسی کیفیت آموزشی معلمان ابتدایی مشکین‌شهر با خودکارآمدی آنان در درس علوم تجربی با تأکید بر روش فلندرز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه آزاد واحد تبریز.

    61 وردی، مینا(1383)، بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر ابراز وجود، عزت نفس، و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان دختر سال اول متوسطه آموزش و پرورش استان خوزستان.

    62 هیوز، جان(1384)، درمان شناختی ‌ رفتاری کودکان در مدارس، ترجمه‌ی : توزنده‌جانی، حسن، کمال‌پور، نسرین، مشهد، سنبله، آیین تربیت.

    63 یادآوری، ماندانا(1384)، تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت عمومی، عزت نفس و خودابرازی، دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان اهواز، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.

    64 یاری، گلینس(1375)، مقابله‌ با بحران، ترجمه‌ی : تقوی، حمید، انتشارات دهخدا، چاپ پنجم.

    65 یوسفی، رضا(1375)، مقایسه‌ی عزت نفس دو گروه دانش‌آموزان موفق و ناموفق دبیرستان، شهرستان اردبیل و شیوه‌های بالا بردن عزت نفس در گروه‌های ناموفق، پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    منابع انگلیسی

    Reference:

    Allport, g.w.(1961) pattern and growth in personality new york :holt

    Alloy, L.B.G, abramson, L.y.(1988) depressive realism: four the oretical  approaches. In L.B.Alloy(fd) Goritive perocesses in depression (pp.223-265) new york: Guil ford

    Azar.B (1994) October sligman recommends a depression vaccine. APA monitor,927,4

    Bandura .A, Adams .N.E, Hardy .A.B.& Howells, G.N(1980) tests of the generality of self-efficacy theory, cognitive therapy and research,4-39-66

    Bandura. A (1982) self- efficacy mechanism in Haman agency. American psychologist, 37-122-147 

    Bandura. A (1983) self- efficacy mechanisms of anticipated fears calamities, journal of personality and social psychology. 45.464-469

    Bandura. A (1986) self- efficacy in social foundations of thought and action. A social cognitive theory (PP.390-453). Englewood cliffs, NJ: prentice-hall

    Bandura. A (1977) self- efficacy. The exercise of contoroll. New York: freeman.

     Bandura. A  (1988) self- efficacy conception of anxiety, anxiety research , 1-77-98

    Bandura. A.& wood, R.E. (1989) effect of perceived control ability and performance standards on self-regulation of complex decision making journal of personality and social psychology. 58-805-814

    Bandura. A (1989) human agency in social cognitive theory. American psychologist, 44-1175-1184

    Bandura. A (1991) self- regulation of motivation through anficipatory and self- regulatory mechanisms in R.A. Diensttbier (ED). Nebraska symposium on motivation perspectives on motivation. (vol.38, PP, 69-164). Lincoln: university of Nebraska press.

    Bandura. A (1995). Exercise of personal and collective self-efficacy in changing societies. in A. Bandura(ED), self-efficacy in changing societies(PP,1-45). Cambridge university press.

      Bandura. A (1996) self- efficacy: the exercise of control, new york, who. Freeman.

    Bandura. A, barbarannelli, C.V, pastovelli. C(1999). Self-efficacy pathways to child hood depression journal of personality and social psychology,76,258-269

    Bandura. A (2000) Exercise of human ageney through collective efficacy. Carrent  pirections of psychological science,9,75-78

    Bandura. A (2002), social cognitive theory in cultural context, journal of applied psychology: AD international review. 51-269-29

    Betz, N.E, Hackett .G. (1986) applications of self-efficacy theory to understanding career choice behavior. Journal of social and clinical psychology. 4-279-289

    Billing, S.A.G. Cronkite, R.C. moos,R. H (1983) social environmental factorsin aripolar depression comparisons of depressed patients and hone depressed controls. Journal  of abnormal  psychology, 92,119-133

    Cooper smith. S (1967). The antecedents of self-esteem. New york: W.H. freemen

    Cooper smith. S (1987). Self-esteem inventories California. Consulting psychologists press.

    Costa .P.T.Jr & McCrea, R.R (1988) personality in adulthood. A sex-year longitudinal study of self-report and spouse ratings on the NEO personality inventory journal of personality and social psychology. 54-853-863

    Compas, B.E, cooper smith. J,K, Saltzman .H. homecn, A.H. wands worth, M.E. (1998) coping with stress during child hood and adolescence: problems, progress, and potential in theory and resayen  psychological bulletin, 127-87-127

    Darden .C.A(1996) life skills developments scale-adolescence  form journal of mental health counseling 18(2) 22-142

    Diner, E,& Diener .C.(1996). most people are happy psychological science, 7-181-185

    Folk man ,S,& lazarurs, R.S (1985). If it changes it must be process. Study of emotion and coping drving there stages of a college examination. Journal of personality and social psychology, 48,150-170

    Folk man, S.& lazarus , R.S (1984) stress, appraisal and coping. New york: springe

    Fraser. M. Galinsky. G, smokowski : P- Paj, Terzian. A , Guo, s. 200, social in formation prcessing skills trainning to promate copetence and perent aggressive bcharior in the third grads, conselling and clinical psychology.73(3:1045-1055).

    Grenbery. J, solo man. S, pyszzymski, T. Rosenblatt, A,Burling. J.Lyon, D, simon, L,Q pinel , E (1992).why do people mead self-esteem, converting evidence. That self-esteem serves an anxiety buffering function. Journal of personality and social psychology,63-913-922

    Hackett g,(1985). The role of mathematics self-efficacy in the choice of math-related majors of college woman and men: A path analysis. journal of counseling psychology, 32-47-56

    Harters. (1993). Causes and consequences of low self-esteem in children and adolescence

    Helemack .A.Q wanaken . M.A.G (1995) the casal ordering of academic achievement  and self-concept of ability during elementary school: A longitudinal study journal of educational psychology, 87-624-637

    Holahan, c,K & holahan C.J. (1987) self-efficacy social support, and depression in aging: A longitudinal analysis. Journal of gerountology. 42-65-680

    Kim ,Y-H (2003)correlation of mental healthe propelms with psychological nonstruction in adolescence final results from a 2 years study. International journal of nursing studies. 40,115-125

    Kazdin. A.E (1979). imagery elaboration and self-efficacy in the covert modeling treatment of unassertive behavior. Journal of consulting and clinical  psychology, 47,725-733

    Lazarus .R.S(1991)emotion and adaptation new york: oxford university press.

    Lazaruse, R.S(1991) progress on cognitive-motivational relational theory of emotion. American psychologist,46,819-834

    Locke, E.A,& latham , P.(1990). A theory of goal setting and tack performance: Englewood, NT: precntice –hall

    Marsh. H.W (1990) causal ordering of academic self-concept and academic: A multivariate, longitudinal panel analysis. Journal of educational psychology, 82-646-656

    Nelson-jones-R (1992). Life skilis helping USA: Books/ cole publishing company

    Ozer, E.M & bandura, A. (1990) mechanisms governing empowerment offects: A self-efficacy analysis. Journal of personality and social psychology, 58,472,486

    Pajures, F. (1996), self-efficacy bliefs in academic setting journal review of educatonal reaserch vol (66.No4.PP.543-578)

    Peterson .C. maier.S.F.seligema.M.E.P.(1993). Leaened help lessness: A theory for the age of personal control new york: oxford university press.

    Pike,s, gevauden.m & porthinga, V.H (2003) sexuality and life skills education: A , miltistrategy intervention in mexico: A mericon psychologist , 58,3, 230-234

    Pop, A.W,mchale, S.M.craighed, E.W(1998) self-steem enhancement with children and adores  cents. Translation in Persian by parisa tajalli, R.shd population .tehran

    Salomom, G.C (1984) television is easy print is tough. The differential  investment of mental ef fortin learning as a function of perceptions and  attributions journal of educational psychology 76-647-658

    Sanna-l.j.& pusecker,P.A(1994). Self-efficacy, valence of self-evaluation and perfornace. Personality and social psychology bulletin, 20-82-92

    Solamon, greebberg.h. pyxzczynski,T(1991). A terror, management theory of social behavior: the psychological functions of self-esteem and cultural world views. In M.P.zanna (ED), advances in sandiego: academic press.

    Stajkovic,A & louthans,F (1998). Self-efficacy and work related performance: A meta-analysis psychological bulletin, 124-240-261

    Sw,kauching & Stephen,y,y(2000). Effect of self-efficacy and social support and the meutal health conditions of mutual- and organization memberd. Social behavior and personality.(412-422)

    Silverston.PH.A.Salsali ,M(2003). Lowe self esteem and psychiatric patients /: part 1-the realtion ship between low self esteem and psychiatric diag nosis, ananls of general, psychiatry,z,1,16 . pentrieved june I , 2005 from http://www/anals-genral-psychiatry.com/content

    Spivack,G,A chure, M.B.(1974). Social adjustment of young children. San fancisco: josey-bass.

    Windle,M.&.windle,R.e.(1996). Coping strateges drining motives, and strees fullife events among middle adolescents: associations with emontional and behavioral problem sand academic functioning, journal of abnormal psychology . 105(4) , 551, 56

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت