پایان نامه بررسی و شناخت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در نوجوانان دختر منطقۀ 2 تهران

تعداد صفحات: 128 فرمت فایل: word کد فایل: 10001652
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: پایان نامه علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قدیم:۱۹,۴۰۰ تومان
قیمت: ۱۷,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی و شناخت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در نوجوانان دختر منطقۀ 2 تهران

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی در رشتۀ علوم اجتماعی گرایش خدمات

    چکیده

    بلوغ اجتماعی عبارتست از رسیدن فرد به هویت، استقلال و خودکفایی و گذر از منِ فردی بسوی منِ اجتماعی. به دلیل آنکه این مسائل اساسی ( هویت، استقلال و خودکفایی ) در نوجوانی آغاز می شود و رنگ می گیرد در زمینۀ بلوغ اجتماعی و نوجوانی مهم و مؤثر هستند.

    هدف اصلی این پژوهش، بررسی برخی از عوامل مؤثرِ بلوغ اجتماعی نظیر سن، رشتۀ تحصیلی ، همسالان و ... در نوجوانان است .

    جامعه آماری 100 نفر و ابزار تحقیق اسنادی و پرسشنامه بوده است. این پژوهش شامل 17 فرضیه بوده و متغیرها شامل: سن، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، رشته تحصیلی فرد، نوع مدرسه، استفاده از اینترنت، مطالعه، درآمده خانواده و ... می باشد.

    در این بررسی، رابطه متغیرها با کاهش یا افزایش بلوغ اجتماعی سنجیده
    می شود.

    داده های آماری توسط برنامه SPSS استخراج شدند و پس از تفسیر جداول دوبعدی و خی دو محاسبه شده، از فرضیات ارائه شده: تحصیلات پدر، شغل پدر، تعداد دوستان، ساعات تماشای تلویزیون، و مطالعه بلوغ اجتماعی رابطه معنادار و مثبت دارند و این فرضیات اثبات شدند. سن، رشته تحصیلی فرد، درآمدخانواده، تحصیلات مادر و ... رابطه معناداری با بلوغ اجتماعی نداشتند و این فرضیات اثبات نشدند.

     مقدمه                                       

    در علوم اجتماعی بیشتر از روش مشاهده استفاده می شود که اهمیت چنین ابزاری مانند پر سشنامه در جهت جمع آوری نظرات افراد پیرامون موضوع تحقیق بسیار موثر است در این پژوهش به دلیل کمبود زمان و امکانات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پر سشنامه عبارت است از چارچوبی که معمولاً تعدادی از سؤالات را در درون خودجایی داده و معمولاً مبتنی بر یک ساختار و بافت کلی است هدف اصلی رسیدن به فرضیات و متغییرهایی است که در یک تحقیق از قبل مطرح بوده است.

    نوع پژوهش، توصیفی و میدانی و روش اصلی آن پیمایش بوده که با بهره گیری از پرسشنامه و با حجم جمعیت نمونۀ 100 تراز جامعۀ آماری دانش آموزان نوجوان منطقۀ 2 شهر تهران و از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت گرفته است.

    ضمناً به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش های آمار توصیفی و تبینی نظرات شاخص های مرکزی و پراکندگی آزمونهای آماری استفاده شده است. به طور کلی حاصل این تحقیق 28 جدول یک بعدی و 16 جدول و بعدی و بیش از 50 آماری بوده است.

    روش پژوهش با توجه به معیارهای کلی در چهار چوب روش اصلی مطالعاتی

    توصیفی و از روش تحقیق ابزارنگری اسنادی و پیمایشی با تکنیک غالب پرسشنامه استفاده است.

    جامعۀ آماری

    در این پژوهش جامعۀ آماری 100 نفر بوده است. جامعۀ آماری را تنها دختران تشکیل داده اند، همۀ جامعۀ آماری دانش آموز هستند، جامعۀ آماری دانش آموزان منطقۀ 2 آموزش و پرورش می باشند، همۀ جامعۀ آماری در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی درس می خوانند. همۀ جامعۀ آماری مجرد بوده و درسه گرایش تحصیلی علوم انسانی

    علوم تجربی و علوم ریاضی تحصیل می کنند.

    جامعۀ آماری در این پژوهش دختران دانش آموز منطقۀ 2 آموزش و پرورش

    می باشند که در مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی تحصیل می کنند. جامعۀ آماری مجرد بوده اند و در سه گرایش علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی تحصیل کرده اند.

    حجم نمونه و روش نمونه گیری :

    حجم نمونه در این پژوهش تعداد 100 نفر بوده که از این 100 نفر 50 نفر در مقطع دبیرستان و 50 نفر در مقطع پیش دانشگاهی تحصیل می کنند. تمام جمعیت در حجم نمونۀ انتخاب شده دانش آموزان منطقۀ 2 آموزش و پرورش می باشند و جامعۀ آماری از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت گرفته است.

     

     

    ابزار اندازه گیری (ابزار سازی)

    ابزار نمونه گیری در این پژوهش شامل جداول گرایشی ، پرسشنامه، جداول یک بعدی (توصیفی)، جداول دو بعدی وخی دو محاسبه شده می باشد.  برای پیدا کردن میزان بلوغ اجتماعی نوجوانان در سؤالات توصیفی از طیف لیکرت استفاده شده است.

    طیف گرایشات کاملاً بلوغ یافته (مثبت):

    اعتقادی:

    داشتن احساس رضایت نسبت به خود.

    پذیرفتن ارزشهای جامعه .

    ارزشمند پنداشتن فرهنگ کشور خود.

    رفتاری:

    قابلیت تصمیم گیری صحیح در امور فردی خود.

    بر قرار کردن ارتباط منطقی با خانواده، دوستان و دیگر افراد.

    انجام به موقع و درست مسیولیت های محول شده.

    درک کمبود و اعتراض نداشتن نسبت به آنها.

     

     

     

     

    اطلاعاتی :

    آگاهی داشتن نسبت به توانای ها و نقاط ضعف خود.

    آگاهی داشتن در مورد امکان تاریخی ، هنر مندان، شعرا، نویسندگان و... کشورخود.

    آگاهی داشتن در مورد تاریخ معاصر کشور خود.

    طیف گرایشات کاملاً بلوغ نیافته (منفی)

    اعتقادی :

    نداشتن حس رضایتمندی نسبت به خود.

    قبول نداشتن ارزشهای جامعه.

    بی ارزش دانستن فرهنگ کشور خود .

    رفتاری:

    عدم قدرت تصمیم گیری صحیح در امور فردی .

    نداشتن ارتباط منطقی و سالم با خانواده ، دوستان و سایر افراد.

    بی اهمیتی و عدم انجام به موقع نسبت به مسئولیتهای محول شده.

    اطلاعاتی:

    نداشتن آگاهی نسبت به توانای ها و نقاط خود.

    نداشتن آگاهی در مورد امکان تاریخی- باستانی، هنرمندان ، شعرا، نویسندگان و... کشور خود.

    نداشتن آگاهی در مورد تاریخ معاصر کشور خود.

    روش جمع آوری اطلاعات

    قسمتی از اطلاعات جمع آوری شده در این تحقیق به صورت کتابخانه ای و از 26 منبع متفاوت تهیه شده است و همچنین قسمت دیگری از تحقیق از طریق پخش پرسشنامه در میان دانش آموزان منطقۀ 2 (جامعۀ آماری) بدست آمده. جداول توصیفی ، دو بعدی و نمودارهای دایره ای نیز از طریق اجرای برنامۀ spss بر روی داده های پرسشنامه تهیه و تنظیم شده است.

    روش تجزیه و تحلیل (آماری) اطلاعات

    تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات در جداول گرایشی صورت گرفته است. جداول گرایشی شامل فراوانی (f )، در صد فراوانی(pi)، میانگین(xi)، خی دو(x2)، درجۀ آزادی (f) جداول یک بعدی ، جداول یک بعدی، جداول دو بعدی و نمودارهای

     دایره ای می باشد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی و شناخت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در نوجوانان دختر منطقۀ 2 تهران

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه

    بیان مسأله

    اهداف پژوهش

    ضرورت و اهمیت تحقیق

    تعاریف و اصطلاحات

    محدودۀ مطالعاتی پژوهش

    فصل دوم : شرح برخی مفاهیم مرتبط با بلوغ اجتماعی و نوجوانی

    مقدمه

    1- اجتماعی شدن

    2- مفهوم و نشانه های رشد اجتماعی

    1-3- مفهوم نوجوانی

    2-3- مراحل نوجوانی

    3-3- خصایص و ویژگیهای نوجوانی

    4-3- خصایص اجتماعی دورۀ نوجوانی

    5-3- روابط نوجوان و خانواده

    6-3- طبقۀ اقتصادی – اجتماعی خانواده و رشد اجتماعی

    4- مروری بر تحقیقات موجود در مورد اجتماعی شدن و رشد اجتماعی

    5- سازگاری

    1-6- رشد هویت

    2-6- عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت

    3-6- نظریۀ اریکسون در مورد رشد اجتماعی

    4-6- نظریۀ بندورا

    1-7- جامعه پذیری

    2-7- موانع جامعه پذیری بهنجار

    1-8- فرهنگ پذیری

    2-8- هویت فرهنگی

    3-8- خصوصیات فرهنگ پذیری

    4-8- فرهنگ پذیری در عصر حاضر

    1-9- نقش اجتماعی

    2-9- انواع نقش ها

    3-9- نقش و شخصیت اجتماعی

    4-9- نقش و پایگاه اجتماعی

    5-9- نقش های انتظاری و نقش های واقعی

    6-9- تصویب و تأیید اجتماعی نقش ها

    7-9- نقش کلیدی

    10- چارچوب نظری

    مدل مطالعاتی ( دیاگرام )

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش

    مقدمه

    روش پژوهش

    جامعۀ آماری

    حجم نمونه و روش نمونه گیری

    ابزار اندازه گیری ( ابزار سازی )

    روش جمع آوری اطلاعات

    روش تجزیه و تحلیل ( آماری ) اطلاعات

    فصل چهارم : جداول و داده های آماری

    مقدمه

    جداول یک بعدی

    جداول دو بعدی

    نمودارهای دایره ای

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    نتیجه گیری

    تنگناهای تحقیق

    پیشنهادات

    خلاصۀ پژوهش

    فهرست منابع

    ضمائم مآ

    .

    منبع:

    آدلر، آفرد، شناخت طبیعت انسان از دیدگاه روانشناسی، ترجمه جواهرساز، تهران، انتشارات رشد، 1379.

    بهرامی، هادی، روانشناسی نوجوانی، انتشارات دانشگاه ابوریحان بیرونی، 1358.

    رزوان، زینب، بررسی خلاقیت و رشداجتماعی در نوجوانان دختر شهر تهران، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. دانشکده علوم توانبخشی، استاد راهنما دکتر بهروز جلیلی، پاییز 1383.

    روح الامینی، محمود، زمینه فرهنگ شناسی، تهران، انتشارات عطار، 1382.

    شرفی .

     شعاری نژاد، علی اکبر، روانشناسی رشد 111، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1370.

    شهرآرای، مهرناز و مدنی پور، رضا، سازمان خلاق و نوآور دانش مدیریت، شماره 33 و 34، تابستان و پاییز 1375، صص 33 – 40 .

    عباسی، حشمت اله، بررسی رشد اجتماعی نوجوانان 13 تا 16 سال نابینا، نیمه بینا و بینای شهرهای تهران واصفهان، رساله کارشناسی ارشد روانشناسی رشد و روانشناسی استثنایی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما: محمود منصور، 1380.

    فلاول، جان اچ، رشد شناختی، مترجم: دکتر فرهاد ماهر، تهران، انتشارات رشد، 1377.

    گلچین، مسعود، قشربندی اجتماعی و تبیین جامعه شناسی جریان اجتماعی کردن نوجوانان در خانواده، رساله دکترای جامعه شناختی، دانشگاه تربیت مدرس: دانشکده علوم انسانی، استادراهنما: دکتر رحمت اله سروستانی، 1378.

    لطف آبادی، حسین، روانشناسی رشد (2): نوجوانی، جوانی و بزرگسالی، تهران، انتشارات سمت، 1384.

    محسنی، منوچهر، جامعه شناسی عمومی، تهران، کتابخانه طهوری، 1375.

    مهاجر، مرتضی، نظری برگذرگاه بلوغ و نوجوانی، اولین همایش بین المللی روانپزشکی کودک و نوجوان، تهران،دانشگاه علوم پزشکی، 1381.

    نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، تهران، انتشارات توتیا، 1383.

    وایتزمن، الیس، رشد اجتماعی در نوجوانان و جوانان، ترجمه سیما نظری، تهران، انتشارات دفتر نشر فرهنگی، 1365.

    وثوقی، منصور و نیک خلق، علی اکبر، مبانی جامعه شناسی، تهران، انتشارات بهینه، 1383.

    هراد، براین، جامعه شناسی و مددکار اجتماعی، مترجمین: محمدحسین فرجاد و رضا ظروفچیان مقدم، انتشارات بدر، 1363.

    فهرست منابع انگلیسی:

    Baron RA, psychology, second edition, Alyn & Ba con Adimsion of simin & schoster, INC, 1992.

     crol wc, the eories of development, concepte & Alipation , wewyersey: Pretice – Hall , 1986.

    Giddens A, sociology , polity press, 1991.

     Maccoby EE, aender  & Relation ship: A development accont, American psycholohgisty, 1980. 45: 513 – 520.

     Noller, p.& callan, V. (1991). The Adolescent in the family rovltedge.

    parsons T & Bale.s RF , Family, socialization & interaction procsess, wew york , free press , 1955.

     power tomas G & shanks gA , parents as socilizters: maternal.

    steinberg L , Adoles cence, mc craw , 1990.

    Tallman I , marots – Bander, pindasp, perspective , London , Academic press INC, 1983.

    * زارعی، مرضیه (محقق).

    .

ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت