فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان کارآیی آموزش های ضمن خدمت کوتاه مدت فرهنگیان استان اردبیل شهرستان پارس آباد از دیدگاه معلمان ابتدائی و دبیران راهنمایی
فهرست:
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف تحقیق
سوالات پژوهش
تعاریف نظری و عملیاتی
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
بخش اول
2-1-1 تعاریف تدریس
2-1-2 روش های تدریس فعال و غیرفعال
2-1-3 نظریات چند تن از صاحب نظران درباره روش های تدریس فعال
2-1-4 مولفه های روش تدریس فعال
2-1-5 مقایسه «فرآیند یادگیری» در روش فعال و غیرفعال
بخش دوم
2-2-1 اهداف مدیریت در کلاس
2-2-2 ارتباط معلم و دانش آموز
2-2-3 کلاس درس بعنوان یک سازمان
2-2-4 دیدگاه مکاتب کلاسیک در رفتار کلامی
2-2-5 دیدگاه مکاتب نئوکلاسیک در رفتار انسانی
2-2-6 نظریه های x,y رفتار کلاسی
2-2-7 برنامه های تعلیم و تربیت معلم مدار و شاگردمدار
2-2-8 تعریف مدیریت کلاس
2-2-9 نظریه های مدیریت کلاس
بخش سوم
2-3-1 معنا و مفهوم مطالعه
2-3-2 انواع مطالعه
2-3-3 اثرات مطالعه
2-3-4 تاثیر مطالعه در روند تکامل جامعه از دیدگاه اسلام و قرآن
2-3-5 نقش دانشمندان اسلامی در گسترش فرهنگ مطالعه
2-3-6 آموزش و پرورش علمی
2-3-7 افزایش علاقه معلمان به مطالعه از طریق راهبردهای مدیریت
2-3-8 عوامل موثر در مطالعه
2-3-9 موانع مطالعه
بخش چهارم
2-4-1 ارزشیابی و تحول آن
2-4-3 تعریف اندازه گیری
2-4-3 تعریف ارزشیابی آموزشی
2-4-4 تفاوت اندازه گیری و ارزشیابی
2-4-5 کارکردهای عمده ارزشیابی
2-4-6 دسته بندی ارزشیابی های آموزشی با توجه به زمان و هدف استفاده از آنها
2-4-7 تفاوت بین ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی تراکمی و ارزشیابی تشخیصی
2-4-8 مهمترین فواید ارزشیابی تکوینی برای یادگیرندگان
2-4-9 مهمترین فواید ارزشیابی بی تکوینی برای معلمان
بخش پنجم
2-5-1 تاریخچه آموزش ضمن خدمت در وزارت آموزش و پرورش
2-5-2 مفهوم آموزش ضمن خدمت
2-5-3 لزوم توجه به آموزش ضمن خدمت و اهمیت اقتصادی آن
2-4-5 مزایای آموزش ضمن خدمت
2-5-5 مفهوم آموزش ضمن خدمت
2-5-6 اهداف آموزش ضمن خدمت
2-5-7 اصول و آموزش ضمن خدمت
2-5-8 انواع آموزش
2-5-9 تقسیم بندی یونسکو از آموزش های ضمن خدمت
2-5-10 تقسیم بندی آموزش های ضمن خدمت از لحاظ زمان
2-5-11 آموزش ضمن خدمت در بعضی از کشورها
بخش ششم
2-6 پیشینه ی تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از کشور
2-6-1 تحقیقات انجام شده در ایران
2-6-2 تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
جمع بندی و نتیجه گیری
فصل سوم : روش پژوهش
مقدمه
3-1 روش تحقیق
3-2 جامعه آماری
3-3 نمونه پژوهش: (حجم نمونه)
3-4 روش نمونه گیری
3-5 ابزار اندازه گیری
3-6 پایایی (اعتبار) ابزار اندازه گیری
3-7 روایی ابزار اندازه گیری
3-8 روش تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق
مقدمه
4-1 آمار توصیفی
4-2 آمار استنباطی
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه
5-1 بحث و نتیجه گیری
5-2 جمع بندی کلی
5-3 محدودیت های پژوهش
5-4 پیشنهادات
پیشنهادات حاصل تحقیق
پیشنهادات برای محققین بعدی
پیوست و ضمائم
فهرست منابع
.
منبع:
آدلر ، م و دورن، چ .،1371 ، چگونه کتاب بخوانیم، ترجمه محمدصراف تهرانی، مشهد، آستان قدس رضوی.
آرمند، م.، 1372، روش های تدریس و آراء صاحبنظران (قسمت دوم)، رشد معلم سال دوازدهم، شماره 3.
آموزگار، م ح.، 1379، فلسفه و مکتب های تربیتی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
اباذری.، 1373 ، نقش دانشمندان اسلامی در گسترش فرهنگ مطالعه، فصلنامه کتابخانه، سال اول، شماره 2.
ابرامی، ه .، 1375، کتاب و پدیده کم رشدی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا.
ابرای، ه .، 1376 ، فصلنامه پیام کتابخانه، سال هفتم، شماره 4.
ابطحی، ح.، 1368 ، آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه مطالعات و برنامه ریزی آموزشی ، چاپ اول، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران.
بیلر، ر.، 1371، کاربرد روان شناسی در آموزش، ترجمه پروین کدیور، تهران، مرکز نشر.
ابیلی، خ.، 1377، آموزش و بهسازی نیروی انسانی یک ضرورت سازمانی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره مسلسل 17 ، دوره پنجم.
ابیلی، خ.، 1376، ضرورت ارزشیابی دوره های آموزش ضمن خدمت در سازمان ها، کنفرانس چهاردهم وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، سال سوم، شماره 5.
احمدی، غ ع.، 1380 ، کاربرد روش حل مسئله آموزش علوم، فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال هفدهم، شماره 1.
استیگر، ر.، شیوه های مطالعه، ترجمه علی شکویی، تهران، دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور.
استیگر، ر.، 1370 ، راههای تشویق به مطالعه، ترجمه پروانه سپرده ، تهران، دبیرخانه هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور.
الوانی، م.، 1374، مدیریت عمومی ، چاپ دوم، تهران، نشر نی.
امام جمعه، ر و سعیدی رضوانی، م.، 1382، پژوهش حین عمل رویکردی نودر آموزش ضمن خدمت معلمان، فصلنامه تعلیم و تربیت ، سال نوزدهم، شماره 73.
امانی، غ.، 1376 ف اهمیت کتاب و کتابخانه و تاثیر مطالعه در روند تکامل جامعه از دیدگاه اسلام و قرآن ، فصلنامه پیام کتابخانه ، سال هفتم، شماره 4.
امانی، غ و آذرنوید، ف.، 1380 ، کتابخانه های مدارس و نقش انها در ایجاد عادت به مطالعه در دانش آموزان، اردبیل، انتشارات تراز.
بازرگان، ع.، 1380، ارزشیابی آموزشی، تهران، انتشارات سمت.
بال، س.، 1373، انگیزش در آموزش و پرورش، ترجمه سیدعلی اصغر مسدد، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز.
بسلر، ت.، 1368، آموزش تدریس ریاضیات دبیرستانی، ترجمه جواد همدانی زاده، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
بلوم، ب و سیموئل .، 1355 ، راهنمای ارزشیابی تکوینی و ارزشیابی مجموعی از آموخته های دانش آموزان، ترجمه ابراهیم کظیمی، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
بولا، ه.، 1362، ارزیابی آموزشی و کاربرد آن در سواد آموزی تابعی، ترجمه عباس بازرگان، تهران، نشر دانشگاهی.
بهاری، م.، 1372، مدیریت کلاس، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، سال دوم، شماره 2.
پاشا شریفی، ح و نجفی زند، ج.، 1376، روش های آماری در علوم رفتاری، تهران، انتشارات سخن.
پیاژه، ژ.، 1367 ، روان شناسی دانش آموزان آموزش و پرورش، ترجمه علی محمد کاردان،تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
پسران قادر، م.، 1374، مدیریت و سازمان، تهران، نشر ارغوان
جهانیان، ر.،1380، بررسی سطح تحصیلات کارکنان آموزش و پرورش و تعیین روش های مطلوب آموزش نیروی انسانی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره مسلسل 28، دوره هفتم.
خدیوی زند، م م.، 1373 ، مباحث اساسی در روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات تربیت .
خلیلی شورینی، س.، 1374، تئوریهای رهبری سازمانی و کاربرد آنها در نظام مدیریت ایران، تهران، انتشارات قائم.
دلاور، ع.، 1377، روش های تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
دلاور، ع.، 1382 ، احتمالات و آمار کاربردی در روان شناسی و علوم تربیتی، چاپ هفتم، تهران، انتشارات رشد.
دعائی، ح.، 1377، مدیریت منابع انسانی در نگرش کاربردی، چاپ دوم، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی.
دولانی، ا.، 1382، درباره کتاب ، ترجمه امیرکرمانی، تهران، انتشارات کویر.
رستگار، ط.، 1379، ارزشیابی در برنامه جدید آموزشی علوم، رشد آموزش ابتدایی، سال چهارم، شماره5.
رضائی، ا.، 1379 ، مدیریت کلاس، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره مسلسل 26 ، دوره هفتم.
رضائیان، ع.، 1379، اصول مدیریت بازرگانی، تهران، انتشارات سمت.
رئوفی، م ح .، 1374 ، مدیریت رفتار کلاسی (مهارتهای آموزش و پرورش)، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی.
زرگر مرندی، د.، 1373 ، آموزش ضمن خدمت در نظام های مختلف آموزشی، تهران، انتشارات آگاه.
زرین فرد، ر.، 1378، نگاهی اجمالی به عملکرد اداره کل تربیت معلم و آموزش نیروی انسانی در خصوص دوره های بلند مدت ضمن خدمت فرهنگیان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد (77-1365) ،فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره ششم، شماره مسلسل 24-23.
ساعتچی، م.، 1376 ، روان شناسی کاربردی برای مدیران، تهران، نشر ویرایش.
سبحان اللهی، م عو کرانی، ر.، 1379 ، آموزش ضمن خدمت و اثرات آن در نگرش کارکنان «بازخوردی از طرح رشد و ارتقاء وزارت نیرو»، مدیریت و توسعه، شماره 6.
سرمد، ز و بازرگان ، ع و حجازی، ا.، 1378، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.
سعادت، ا.، 1379 ، مدیریت منابع انسانی، تهران، انتشارات سمت.
سعیدی، ق ع.، 1379 ، مروری بر دوره های آموزش ضمن خدمت معلمان و مدیران مدارس و ارائه الگوهای مناسب، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 62.
سعیدی، ق ع.، 1375 ، آموزش ضمن خدمت در وزارت آموزش و پرورش، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش ، شماره مسلسل 15 ، دوره چهارم.
سلیمان پور، ج.، 1382 ، برنامه ریزی درسی در آموزش ضمن خدمت سازمان ها، چاپ اول، انتشارات احسن.
سلبیلی، ن.، 1373 ، پژوهش در خود راهبری وخودارزشیابی دانشجو معلمان مراکز تربیت معلم تهران، فصلنامه تعلیم و تربیت، سال دهم، شماره 2.
سیف ، ع ا.، 1375 ، روش های اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، تهران، نشر دوران.
سیف ، ع ا.، 1383 ، اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، چاپ پانزدهم، تهران، انتشارات نشر دوران.
شاتو، ژ .، 1376 ، مربیان بزرگ، ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
شریعتمداری، ع.، 1369، اصول مدیریت بازرگانی، تهران، انتشارات سمت.
شعاری نژاد، ع ا.، 1381 ، فلسفه آموزش و پرورش «ویرایش دوم»، تهران انتشارات امیرکبیر.
پایان نامه ها
ایزدی، ص.، 1371 ، بررسی و کارآیی و اثربخشی آموزش های ضمن خدمت معلمان مقطع کاردانی رشته آموزش ابتدائی در سطح استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
بابایی، ا.، 1379 ، ارزیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارگری پارس خودرو، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
بایرامی ، ج.، 1372 ، بررسی تاثیر آموزش های ضمن خدمت در رابطه با کارآیی شغلی معلمان در استان اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
پیری، ج.، 1378، بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت از دیدگاه آموزگاران مقطع ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
رضائی، ا.، 1381 ، ارزشیابی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت برعملکرد شغلی کارکنان بیمه ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
رضازاده کلی، ح.، 1373 ، ارزشیابی اثربخشی دوره های ضمن خدمت کوتاه مدت بر عملکرد کارمندان وزارت معادن و فلزات، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
سرگزی، ح ع.، 1372 ، بررسی اثربخشی آموزش ضمن خدمت معلمان در دوره های بلند مدت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
ضرغامی، م ر.، 1376 ، بررسی کارآیی و اثربخشی آموزش ضمن خدمت از دیدگاه معلمین مقطع کاردانی استان کهگیویه و بویراحمد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
غفوری، م.، 1385 ، بررسی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت برکارآیی دبیران زن مقطع متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا(س) تهران.
فتحی، ع.، 1378، مقایسه کارآیی آموزگاران دارای کاردانی و کارشناسی ضمن خدمت با سایر آموزگاران شاغل در اداره آموزش و پرورش لامرد فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد، مرکز آموزش مدیریت دولتی.
کرد، ب.، 1382، بررسی تاثیر بازخورد در ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بوکان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
محمدی، خ.، 1383 ، بررسی تاثیر دوره های آموزش ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد دبیران مرد دوره متوسطه نظری منطقه ده تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی.
معصومه زاده، ع ع.، 1370، مقایسه نگرش معلمان دوره ابتدایی ، راهنمایی، متوسطه شیراز نسبت به آموزش ضمن خدمت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز .
وحیدی، م ح .، 1383 ، بررسی میزان اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کوتاه از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر کابل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
منابع انگلیسی:
Anis worth , B.A. Teacher Tald about In – Service Education. Journal of 1997 Teacher Education (1976). 27/2.107-19.
Bloom , B , Hastings , J . T . and madaus , G.F .Handbook of formative and summative evaluation of student learning New York: Mc Grow – Hill(1971).
Flatter . Ch and Koop man . E.J. AnIn – Service self – study program: the Forgotten Key To Educational Success. Journal of Teacher Education (1979). 27/2.116-119.
Levin, James , and Nolan, James F. principles of class room management , Boston , Allyn and Bacon(1991).
Mehrens , A . W . and Lehamn , J.I. Measuremenland Evaluation in Education and psychology , New York: Holt : Rinehart and Winston Inc (1984).
Nacino, Brown , R , and others . Currculum and instruction. London , Macmillan, (1990).
Rando , W.C. and Lenze , L.F. Learning from students Early Term student Feedback in Hight Education university Park(1994).
Rowls, M, Nesighing Teacher Education caurse syllabi that Intgrate service learning (2000).
Slovance,H.N , and others . Structured teading Illinions , Reserch press Company, champaigx (1979) .
Soonghee ,Han; Cearting systems for life long Learning Asia , Seoul national niversity korea 2001 , Asia Pacific education review (2001). VOL 2- NO .85-95.
Wragg E . C . Primary Teaching skills London, Rout ledge , (1994).
Wragg E. C. Class management , London Rout ledge (1993).